Bijvoegsel van de „Bolswardsche Courant” van I December 1912. No. 97. Tweede Blad. Zeer geschikt St. Nicolaas-Cadeau JAC. KRAMERS INDUSTRIE Snorkstraat D 232. Pfaff- of Wertheimnaaimachine. J. de Haan, Dijkstraat. Sigaren-Magazijn van K. FALKENA Bz. tegenover ’t Stadhuis, Bolsward. Wed. H. ALBADA JELGERSMA, Zooeven ontvangen een rijke keuze Sigaren, in de prijzen van 4, 6, 8, 10, 12 en 15 ets. per stuk, alles zeer keurig verpakt in kistjes van 25 en 50 stukseveneens ASSORTIMENTSKISTEN in de prijzen van f 1.25 tot f 15,per kist. Op een gevaarlijk' pad. voor Uurwerken, Goud en Zilver. bericht dat z(j voor de St. Nicolaas heeft ontvangen: Keurige collectie Sigaretten in gewone en luxe verpakking, in doozen van 10, 20, 50 en 100 stuks. BARNSTEEN SIGARENPIJPJES en SIGARETTENPIJPJES vele soorten. r GEMENGD NIEUWS. Men lette op het adres Verkrijgbaar bij Op mijne bekende lage prijzen wordt vanaf 30 No vember tot en met 5 December 15 pCt. korting gegeven op de Goederen bij mij gekocht. Een ieder profiteere van deze gelegenheid voor de a.s. St. Nicolaas. Appelmarkt, BOLSWARD, SIGARENAANSTEKERS (Merk R. K.) 1 jaar garantie. Zeer geschikte Cadeaux voor St. Nicolaas BELEEFD AANBEVELEND. IS EEN 'J 25 een Beleefd aanbevelend. weinig meer SS 5=5 03 Cm CD J= c_a GO 03 03 S3 03 CD O B CD GO Gehoord vrijhandel Ik ben voor natuurlijk ook vrouw en alles wat bescherming is, voor bescherming van de daarom tegen den vrijhandel. niet de overhand, doch ze krijgen ook. En minister Talma’s bureaucratische wet ten zullen zoo’n massa arbeid brengen op de postkantoren, dat de bureaucratie er den veel geroemden handelsgeest zou beklemmen. Eene mooie collectie DOOZEN GEVULD MET CHOCOLA, BORST PLAAT, MARSEPEIN en VRUCHTEN, CHOCOLATABLETTEN, CHO COLALETTERS, BORSTPLAATFIGUREN en nog vele andere zeer geschikte artikelen, als: potjes PALING, ROLMOPS en GEMARLON- NEERDE HARING, vaatjes ANSJOVIS, blikken ZALM, KREEFT en SARDINES, potjes GEMBER, groote en kleine bussen HAGA’S DRABBEL- KOEKEN enz. Bestellingen worden op verzoek gaarne aan huis bezorgd. Vriendelijk aanbevelend, gewoonte om Mevr. Heemskerk op het tooneel. De Haagsche kroniekschrijver van de Prov. Gron. Ct. kondigt aan, dat zijn lezers binnen kort het buitenkansje kunnen genieten, de echtgenoote van minister Heemskerk op de planken te zien verschijnen. Mevrouw Heems kerk, van oorsprong een adelijke Poolsche dame, is een vrouw van hooge geestelijke ontwikkeling, dwepend met toonkunst zoowel als tooneel. Van dit laatste heeft zij reeds enkele malen getuigenis afgelegd door in intie- men kring als tooneelspeelster op te treden, doch thans zal dit te Groningen in het openbaar geschieden. Ten bate van den arbeid van „het Roode Kruis” op het Balkanscbier- eiland zal den 7den December aldaar een opvoering plaats hebben van Sudermann’s drama „Das Glück im Winkel” en de voor naamste vrouwelijke rol zal daarin vervuld worden door mevrouw Heemskerk. Op 9 December zal te Amsterdam een herhaling der opvoering plaats hebben, in den Stads schouwburg ten bate van de Boddaert-tehuizen voor schoolgaande kinderen, terwijl, al< de voorstelling succes heeft, het drama den 12den Dec. nogmaals zal worden gegeven. Ik prijs (schrijft de chroniquer) natuurlijk ten zeerste het goede streven van mevrouw Heemskerk en wensch haar stampvolle zalen toe maar wanneer ik anti-revolutionair ware, geloof ik toch, dat ik een ietwat bedenkelijk gezicht zou zetten over deze libertijnsche gedragingen van de echtgenoote van mijn minister, voor wien het tooneel tot het zondige der wereld moet behooren. De krakende coalitie. Volgens de Goesche Ct. is de met den dag grooter wordende verwarring in de coalitie oorzaak, dat de heer de Savornin Lohman zich opnieuw in het district Goes beschik baar zal stellen. Indien hij bedankte, zou er in het district een strijd ontbranden tusschen de kerkdijken. Tal van leden der Ned. Herv. Kerk zijn niet te vinden voor een anti-rev. candidaat. Een mooie bestelling. De automobiel- en motoren-firma Benz Cie., die ook te Amsterdam een kantoor heeft, ontving een telegrafische bestelling van de Russische regeering voor 100 lastwagens, ten dienste van het leger, voor onmiddellijke levering. aan een fabriek te Apeldoorn, waar belang rijke werkzaamheden voor het hof werden uitgevoerd. Na aldaar in verschillende werkplaatsen en dienstvertrekken te zijn rondgeleid, gaf de Prins het voornemen te kennen ook de... spoelzaal te bezichtigen. Op dat bezoek was bij den rondgang natuurlijk niet gerekend en, om nu den kortsten weg te nemen, wilde de fabrikant gebruik maken van een deur in zijn kantoor, waarvan de sleutel echter zoek bleek. In allerijl werd toen een bos sleutels op gezocht, waaraan zich het verloren schaap moest bevinden en terwijl de Prins geduldig wachtte, probeerde de fabrikant den eenen sleutel voor, den anderen na, doch zonder resultaat. Inmiddels merkte de Prins, die zelden uit zijn humeur geraakt, doodleuk op „Wan neer u een bos sleutels heeft, mijnheer X, dan moet u altijd den 1 a a t s t e n nemen, die weigert nooit”. Julius Maggi. De bekende fabrikant der Maggi-soepen, die na een langdurig ziekbed op 60-jarigen leeftijd is overleden, begon zijn loopbaan als gewoon molenaar. In dezen man stak echter te veel energie, dan dat hij gewoon molenaar zou blijven. In het jaar 1880 ging hij er toe over, de bekende conserven te fabriceeren, waaraan hij zijn naam heeft gegeven. Tot dat doel richtte hij met eenige vrienden de fabriek van Maggi producten op te Kempthal, die aanvankelijk met groote moeilijkheden te kampen had, maar reeds na eenige jaren een der bloeiendste Zwitsersche ondernemingen was. Tal van filialen werden in de verschil lende Zwitsersche kantons opgericht en deze groeiden de eerste fabriek spoedig over het hoofd. Door zijn onvermoeiden werklust en zijn groote energie, is Maggi in staat geweest een van Zwitserland’s eerste industrieelen en wereld-bekendheid te worden. Het gouden vijfje. De correspondent te ’s-Gravenhage van de Tel. schrijft in het avondblad van gisteren het volgende over het nieuwe vijfgulden-stuk: Hedenmorgen liet de Minister van Financiën in de Tweede Kamer een aantal exemplaren van het nieuwe gouden vijfguldenstuk rond gaan en was zoo vriendelijk er ook op de perstribune eenige ter bezichtiging te geven. Het nieuwe geldstuk is ongetwijfeld een fijne munt. Op de voorzijde is de beeldenaar der Koningin geslagen, met de woorden „Koningin Wilhelmina” er om heen. Op de achterzijde het Nederlandsche wapen met de woorden „Koninkrijk der Nederlanden” en een aangifte van de waarde der munt. De kop der Koningin komt goed uit, maar de gelijkenis laat wel iets te wenschen over, hoofdzakelijk door de kin, die eenigszins mislukt schijnt. De voorzijde der munt heeft een iets mattere goudglans dan de achterzijde. De grootte is ongeveer die van het kwartje, iets kleiner zelfs nog. De munt is zeer licht. Waar wij in ons land met het artistieke schoon van onze geldstukken niet verwend zijn, maakt de nieuwe munt in dat opzicht geen slechten indruk, Maar in de practijk zal moeten blijken, of haar formaat en licht heid niet hinderlijk zijn voor het dagelijksch gebruik. Diefstal van een bankbiljet. De concierge van een perceel op de Kei zersgracht te Amsterdam, miste dezer dagen een bankbiljet van honderd gulden. Daar hij zijn dienstbode verdacht, waarschuwde hij de politie en twee rechercheurs begaven zich naar het huis. Terwijl dezen de dienstbode ondervroegen, wond het meisje zich vreeselijk op en eensklaps holde zij de kamer uit, de achterdeur door, de straat op. Achtervolgd door de vrouw van den concierge, den con cierge en de rechercheurs, viel het meisje op straat neer, hevig stuiptrekkend. Ze bleek een zenuwtoeval gekreg'en te hebben, gaf bloed op en moest in een apotheek binnen gebracht worden om weer op haar verhaal te komen. Den volgenden dag verklaarde de huisdokter dat ’t meisje, een tuberculose- lijdster, niet gehoord mocht worden, zoolang ze zoo zwak is. ’s Avonds laat kwam de moeder het bank biljet terugbrengen op hare dochter bevonden. Tel. De- „Onder de Streep” schrijver van het Alg. Hbld. schrijft Een anecdote van den Prins. Over den Prins citeeren wij deze anecdote: Eenigen tijd geleden bracht hij een bezoek van een tegenstander van Met klem willen wij dus wijzen op het groote gevaar dat er voor den goeden gang bij de posterijen schuilt in de thans gevolgde allerlei werkzaamheden op de postkantoren te brengen, die er niet thuis behooren. Men doet reeds en zal dat in nog erger mate gaan doen schade aan het meest moderne verkeersmiddel, de post. De bureaucratie heeft bij de posterijen moet die nimmer Oostergo schrijft Het is van algemeene bekendheid en het wordt door iedereeen bekend, dat de posterijen in ons land bijzonder goed zijn ingericht en voor het publiek maar hoogst zelden aan leiding geven tot klachten. De organisatie van den postdienst bewijst, dat niet steeds een rijksbedrijf behoeft achter te staan bij dat eener particuliere maatschappij of vennootschap. Bij de posterijen schijnt men een harmo nisch evenwicht gevonden te hebben tusschen de centralisatie en de decentralisatie. Het vervoer geschiedt vlug en accuraat. Voor den buitenstaander heeft het soms den schijn alsof de nauwkeurigheid en de securiteit wel eens wat op de spits gedreven worden, doch het publiek ondervindt daarvan geen na- deelen. Onnoodige rompslomp dient vermeden vooral daar, waar snelheid hoofdvereischte is. Ook dient aan den dienst niets vastge koppeld te worden, wat er niet bij behoort en wat slechts storend, remmend of afleidend kan werken op een goeden gang van zaken. Er dreigt echter voor de posterijen in ons land een gevaar, dat lang niet denkbeeldig is. Aan de posterijen is vastgeknoopt de rijks- postspaarbank en de uitvoering der onge vallenwet. Thans ligt het in de bedoeling ook de uitvoering van de verzekeringswetten door middel van de posterijen te doen geschieden. Men is hier op een verkeerden weg. De logge bureaucratie gebruikt de snelvoetige post als haar gangmaker. Dat is uit den booze. Er is geen enkel verband, noch administratief noch soortelijk tusschen een spaarbank, een ongevallen-verzekering en de posterijen. Beide behooren veeleer op een belasting-kantoor thuis. Het is een absolute miskenning van doel en beteekenis der posterijen, het is een wan begrip van haar plaats in de maatschappij, dat men haar als loopjongetje van den Rij ks- verzekeringsbank en den Rijkspostspaarbank gebruikt. De post is een verkeersmiddel. Het gaat er mee als met het spoorwegverkeer. Men tracht de snelheid te vergrooten door de treinen kleiner te maken, den locomotieven grooter capiciteit te geven en het aantal te vergrooten. Aan een sneltrein zal men geen zwaarbeladen, logge goederenwagens vast haken. Toch doet men aldus met de posterijen. Twee zware goederenwagens hangen er al aan, nu dreigen er nog drie bij te komen. De bureaucratie grijpt met gretige handen naar de snelle en betrouwbare posterijen, om haar voor haar lompen wagen te spannen. Arme post, die in de klauwen van dat mon ster valt De Rijkspostspaarbank en de Rijksver- zekeringsbank werken belemmerend op den dienst der posterijen. Vooral aan de kleinere kantoren waar geen extra personeel voor deze beide bijwagens is aangesteld. Het ongelukkige papiertjes-plak-systeein van den Rijkspostspaarbank houdt veel te lang op. Er is echter nog meer. De uitkomsten van het postbedrijf worden onzuiver door de diensten, die het aan andere vakken van rijksdienst heeft te verleenen. De rijkspostspaarbank betaalt aan de pos- sterijen voor ieder boekje dat ze te administree- ren krijgt de kapitale som van één dubbeltje per jaar. Wanneer ieder boekje maar tien maal ’s jaars wordt gepresenteerd aan een postkantoor, hetzij om geld bij te schrijven of op te vragen, of om rente te laten bij schrijven, betaalt de rijkspostspaarbank één cent per iederen keer. Dat door die noodlottige samenkoppeling van spaarbank, ziekenfonds en posterijen óf de dienst van de beambten wordt verzwaard, bf het getal personeel moet worden uitge breid en wellicht ook het bureau, laten we nog maar buiten bespreking. Wij kunnen het slechts ten zeerste be treuren, dat de posterijen gebruikt zijn voor een doel, waar ze krachtens haar oorsprong, haar aard en haar taak nimmer voor ge bruikt mogen worden. Er zijn renpaarden en karrepaarden. Het gaat niet aan te zeggen dat renpaard loopt zoo bard en kan dus wel een wagentje achter zich aan trekken. Zooals wij reeds zeiden behoort de uit voering van de verzekeringswetten veel eer thuis op de belasting-kantoren. En uit een practisch oogpunt en uit den aard der admi nistratie. Belasting-kantoren zijn gewoonlijk slechts uren per dag open, zelfs zijn ze een of- meer dagen per week gesloten. Een ruimer tijd van openstelling, desnoods met speciale uren voor spaarbank, ongevallenwet, sociale verzekering zou een oneindig veel betere oplossing zijn dan de koppeling aan de postkantoren. Op belasting-kantoren is het werk lang niet zoo gejaagd als op de postkantoren en de snelheid op de belasting-kantoren staat zeer achter bij de post. De eerste zijn in volstrekten zin administratieve instellingen, de laatste een verkeersinstituut, CS* CD GO CD CD zs. CD CD GO CO SD CD est p» 03 S3 GO 03 GO 03 s GD c_a <j

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 5