Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. N Tweede Chr. Winterlezing. •1 ROUWSTE Huisvrienden i s 3 Verschijnt Donderdags en Zondags. 51ste Jaargang. 1912. No. 103. BERICHT. e •;i flï I 0 i n *1 /'I i!> >1; 3 Zondag 22 December. RECLAME. Stadsnieuws. BV* Wegens het Kerst feest zal dit Blad a.s. Don derdag niet verschijnen. De Uitgever. VOOR Afzonderlijke c In het nummer van de Bolswardsche Courant, ver schijnende 1 Januari 1913, zullen Nienwjaarswenschen, worden opgenomen a 25 cents. Spoedige toezending van adver tenties is zeer gewenscht. DE UITGEVER. ill ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Eranco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. aan van de God be- de behoeften van materialen. Hij i Woensdagavond werd in //de Doele” de 2de winterlezing gehouden, vanwege de Com missie, die deze reeks Chr. lezingen op touw heeft gezet. Als spreker trad op Dr. F. DE GHEEL GlLDEMEESTER, predikant te ’sGra- venhage, met ’t onderwerp: Wat is waarheid? Van deze lezing is moeielijk een volledig verslag te geven, voornamelijk van hetgeen na de pauze werd gezegdeerstens wijl Spr. soms voorvallen uit eigen ervaring behandelde, en zaken besprak die meer in een kerkelijk blad behooren dan in een algemeen nieuws blad, en tweedens omdat men gevaar loopt bij het verslag de dingen niet in het juiste verband of in de goede beteekenis te stellen. Van ’t gesprokene na de pauze, dus slechts een korte aanduiding, en ook van ’t eerste gedeelte slechts de hoofdpunten. Als wij den ZeerGel. Spr. goed begrepen hebben, handelen wij zoodoende ook geheel volgens zijne bedoe lingen. ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. zoo pittig gezegd onze maar niet gelooven op De traagheid van geest is vele menschen eigen. De Emausgangers werden door Jezus toegesproken met de woorden/ZO, gij klein- geloovigen en tragen van harteI” dit wil zeggen, dat men moet nadenken om de waar heid te gevoelen, ’t Is eigenlijk een gevoels kwestie. Vandaar ook, dat sommigen wel goedvinden dat de vrouw gelooft, maar de sterkere man och dat komt er minder op aan en toch juist zijn het de slappe karakters, betoogt Spr. die in de onzekerheid blijven. Verkeerde bijbelbeschouwing die is er, zegt Spr. en brengt menigeen op een dwaal spoor. Er wordt dan gewezen op verschil lende teksten, die elkaar schijnen te weer spreken, en daaruit wordt dan de gevolg trekking gemaakt, dat de bijbel Gods woord niet kan zijn. De ethische theologie brengt ze van de waarheid af, en ze ontkennen de ingeving des H. Geestes. De bijbel zegt Spr. is volgens hen geschreven door menschen, door heilige mannen in hun taal, naar hunne vermogens, waarbij zij ons Gods boodschap hebben, gebracht doch dat systeem ligt met ’n enkele schrijffout in ’t niet. Busken Huet heeft met zijn brieven over den bijbel velen hun bijbel ontnomen. De invloed der nieuwste litteratuur heeft veel geloof ondermijnd. Spr. wijst op de werken van Göthe, Heine en Multatuli en wijst aan, boe die groote talenten, als dichter lijke genieën, velen ten gids zijn geweest en de onzekerheid hebben aangekweekt. Welke houding den Christen past tegenover die twijfelingen zal Spr. in zijn 2e deel aan geven. blij is, dat de groote massa niet dacht als hij over de kerk en de kerkelijke zaken. Daardoor wordt al zoowat de richting aan gegeven, waarom vele aardsche rijken nog dulden dat anderen gelooven in een eeuwig leven, het is een soort vrees dat er anders nog meer een wedloop zou komen om de zwakken omver te loopen, om de aardsche schatten na te jagen. Velen hebben hun ziel verloren bij en door het zoeken naar aardschen rijkdom. Spr. haalt het treffend gedicht Genestet//Ik ben een kind, van mind” enz., het eerste lied dat zijne moeder hem leerde. O, hoevelen verlangen op later leeftijd naar het reine onschuldige geloof der kindsheid en gewis, het zou hun lot op de laatste peluw zeer vertroosten. //Wat is” de oorzaak van de wijdverspreide onzekerheid” vraagt Spreker. Eenige der voornaamste oorzaken wil hij aangeven 1°. schromelijke onkunde, 2°. traagheid van geest, 3°. verkeerde bijbelbeschouwing, 4°. de invloed van de nieuwe litteratuur. Deze vier punten worden nader uiteengezet. Door onkunde of oppervlakkige kennis wordt bij menig gemoed twijfel gewekt. De bijbel kennis achten velen in ’t geheel niet noodig. De Genestet heeft het Gelooven op gezag dat mag niet in verlichte tijden gezag, vraagt Spr. mag dat dan wel Hij wees er op dat hem gebleken was, dat in Westphalen onze werklieden zoo gemakkelijk worden overgehaald tot de secten der onge- loovigen, wat wordt toegeschreven aan hun onkunde omtrent den bijbel. Ook bij de leerlingen van de gymnasiums en dergelijke leerinrichtingen valt het op, hoe groot de onkunde is onder de jongelui omtrent Gods Woord. De traagheid den tijd en met de beste wees op de liefde des Ver lossers, de volkomen onafhankelijke, de vol maakte liefde, het altijd levend water. Jezus is de Hooge priester voor alle tijden, in alle omstandigheden, voor alle menschen. Jezus zag de verdoolde schapen, maar wees er op, dat de oogst groot is. Laat de verborgen dingen verborgen, het onzekere behoeft niet te verontrusten, het wordt als men durft lief te hebben het menschelijk hart een vreugde voor het ge moed, zaligheid voor de ziel. Met een hart vol liefde, strijdende met het echte materiaal, dus met onze begrippen, meer dan met de belijdenis doch met den leven den Christus. Dien Christus moeten we zelf kennen in de heilige schrift en in ons eigen leven. Spr. haalde nog aan hoe de dichter ten Kate zoo mooi heeft aangetoond, dat het beste wat er is in alle menschen is de Christus, het heerlijke, het verhevene, het ware en goede. De teederheid van de vrouw, de kracht en sterkte van den man, de eenvoud van het kind, de wijsheid van den geleerde, dat alles is in den Christus vereenigd. De methode om te komen tot het besef der waarheid wordt aangegeven door Gods woord. Johannes de Dooper zond twee zijner disipelen tot Jezus en vroeg: Zijt gij het, die komen zal, of hebben wij een anderen te verwachten en het antwoord luidde De blinden zien, de dooven hooren, de kreupelen wandelen, enz. en in dit antwoord ligt de methode van den christen. Die de waarheid doet, komt tot het licht. Spr. wijst nog op Nicodemus, die eerst den Christus ondervroeg maar toen hij tot het licht was gekomen, de waarheid sprak, en den Christus een eerlijke begrafenis bezorgde. Velen die met Nicodemus in de onzeker heid gewandeld hebben, zijn ook met hem door Christus tot het licht gekomen. Zoo iemand de wil van God wil zien en dien wil begeert te doen, diens leven is verlicht, diens weg wordt zeker, diens hart wordt met blijdschap vervuld. God wil ons leven dan vruchtbaar en ge lukkig maken. Met dankzegging eindigt spreker zijne rede. De heer VAN DER PLOEG opende de goed bezochte bijeenkomst met gebed, waarna de £pr. het woord bekwam, en aanving met er op te wijzen, dat het wel is in den geest des tijds, om zulke voor de ziel zeer gewich tige vragen te doen behandelen in bijeen komsten en lezingen, als ook deze, welke het onderwerp van zijn betoog zal zijn Wat is waarheid? Hoewel de beantwoording van deze en dergelijke vragen die als uit den bodem der ziel oprijzen, altoos iets onvolledigs zullen behouden en voor menigeen oppervlakkig zullen schijnen, hoopt hij toch dat zijne woorden velen tot ernstiger nadenken zullen kunnen brengen. Wat is waarheid is eigenlijk een clas- sieke vraag. Zij werd gedaan door den Romein- schen landvoogd Pontius Pilatus, toen de Heere Jezus hem had verklaard dat Hij was gekomen om van de waarheid getuigenis te geven. Het stellen van die vraag verraadt een twijfeling ’t is een uiting van scep- tisisme, en Pilatus gaf daarna het antwoord aan het volk ,zIk vind geen schuld in Hem Die vraag Wat is waarheid wordt nog wel gedaan, zoowel met diepen ernst, alsook als een pantser, waarachter een slappe ziel, die te weinig weet door te dringen tot de diepte, zich verbergt. Onze tijd is een tijd van wijdverbreide onzekerheid. Spr. haalt enkele voorbeelden aan om te doen zien dat velen in geestelijke armoede verkeeren, van daar het egoïstisch streven van menigeen, om het zoo goed mogelijk op aarde te hebben. Dezulken kunnen dan heel wel rijk zijn aan stoffelijke maar zij zijn arm aan geeste lijke goederen. Ook in de kerkelijke kringen heerscht vaak geestelijke armoede. Er rijst twijfel over de eeuwigheid, er is dan onzekerheid of met den dood alles uit is, en toch is er ook weer twijfel of de rust des grafs wel de volkomen rust is. ’t Is wel een verschijnsel van alle tijden. Spr. wijst op Philippus, die ten tijde van Jezus leefde, en ’t valt niet gemakkelijk de tijd te generaliseeren, echter er zijn allerlei oorzaken voor aan te geven, dat thans onzekerheid omtrent ’s menschen voortbestaan wordt opgewekt. Vooral is er een sociale oorzaak, geteekend door den Eran- schen schrijver Renan, die voor zich zelf PAUZE. Om de houding van den Christen tegenover de gewichtige vraagstukken aan te geven, dient eerst gevraagd te worden Heeft de gemeente genoeg medelijden met den even naaste enDringt de gemeente wel diep genoeg door in ’t wezen der dingen Spreker toetst zijn eigea studententijd aan deze bedenkingen, en wijst op het materia listische streven van onzen tijd, hij geeft ook zijn oordeel over lezingen en vergaderin gen als deze, en over theosophie om dan te waarschuwenx tegen het dogmatische over vragen. (De lezing werd nu meer een causerie over verschillende aangelegenheden, moeielijk te volgen en soms meer geleerd dan duidelijk.) Het stellen der confessie, de individualiteit der menschen enz. werden besproken, om dan er op te wijzen dat dén Christen geen hooghartige houding past, maar een hart vol liefde, om in te gaan in Concert Stedelijk Muziekkorps. Johan Schmier. De //avonden” welke het Stedelijk muziek corps zijne Donateurs, Leden en Aandeel houders aanbiedt zijn zoo langzamerhand gewild geworden. En ’t zij het corps zich voorstelt aan de Bolswardsche burgerij in den vorm van een volksconcert, Straussavond of zaalconcert, steeds heeft het veel belang stelling. Die winteravonden, hoe gezellig zijn ze steeds. Prettige populaire muziek, een aan dachtig luisterend publiek, gezellige kout als //interloog” en dan af en toe een dansje wat zit het er dan leuk in onze Doele- zaal. Zoo is het ook weer geweest Donderdag avond j.l. Voor afwisseling en adsistentie was nu geëngageerd de Baszanger Johan Schmier, die ons zou vergasten op zijn Oden, Logen en Liederen. We hadden hier reeds eens kennis ge maakt met den zanger Johan Schmier. Vergis ik mij niet, dan was het op 7 Januari 1907, ter gelegenheid van een toen gegeven concert door de beide kerkkoren der R. K. Kerken te dezer stede. En die kennismaking was van dezen aard geweest dat men beslist kon zeggen //Aangenaam, zeer aangenaam” 1 ’t Was dus geen wonder dat er Donderdag avond velen waren opgekomen om het concert onzer Stedelijk muziek bij te wonen. ’t Corps opende ’t concert, door de uit voering van een Hinken (wat erg langen) marsch, eene lieve ouverture en de bekende wals //niets aan te doen”. Later hoorden we balletmuziek uit de Klokken van Corneville, een groote Wals en een paar leuke kleinere stukken. Over ’t geheel handhaafde het zijn goeden naam, we hebben echter van den heer de Rook en zijn corps wel eens meer af gewerkte muziek gehoord, ’t Ontbreken van een goeden solo-pistonist, (de kapelmeester blies af en toe zelf mee) is jammer voor de vereeniging. Ook was het fameuze rooken bepaald hinder- I I Bolswardsche Courant i ■I ;i I i 'i U' li i i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1912 | | pagina 1