Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Verschijnt Donderdags en Zondags. 1913. 52ste Jaargang. No. 11. Donderdag 6 Februari. RA ADSO VERZICHT. BINNENLAND. aan Het Reddingswezen onze kusten. VOOR A fzonderlijke de schipbreuk dat reeds door heen gebrand, N. Sn. Ct. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Donderdagavond de vergadering eenigen tijd in het bezit een aardig duitje die, wanneer ze niet meer van Dat van ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Een krachtig applaus loonde den spreker voor zijne moeite, de stille aandacht bewees dat men met belangstelling het betoog volgde, en was tevens een blijk dat men instemde met de slotwoorden van deze lezing. er ons motorreddingboot op Terschelling z/de Bran- daris” geheeten evenals de groote' vuurtoren van dat eiland, waarvan de licht stralen hier te Bolsward haast eiken avond waar te nemen zijn. Ook werden kijkjes gegeven van het bezoek van Prins Hendrik aan het eiland Terschelling in 1908, en daarna van de moeielijkheden die soms gepaard gaan met het op de geschikte plaats te water brengen van de booten, die op een raderonderstel geplaatst door een groot getal paarden getrokken worden, en dan van den wagen als van een helling in zee worden gelaten, bemand met de roeiers, die dan met man en macht door de branding trachten te komen. om de waren van wezig was, om bestellen, brak steen van plaats. Gelukkig wakker genoeg om voorkomen. Wel v toch kreeg men het den schoorsteenmantel gebluscht. In de wereld is alles te koop. Zelfs wordt in het weekblad van den Ned. Bond van Gemeente-ambtenaren een.,, secretaris* betrekking te koop gevraagd. Diefstal van 800. Terhorne, 3 Febr. Eén oogenblikje maar dacht men Zondagavond 7 uur bij timmer man J. Veldstra uit te gaan. Zóó spoedig had men plan terug te komen, dat het niet eens noodig geoordeeld werd, de deur te sluiten. De afwezigheid duurde echter langer dan men zich had voorgesteld, en daarvan werd door een ongewenschte bezoeker gebruik gemaakt, om de woning binnen te dringen, de kast, waarin de sleutel stak, te openen en een bedrag van ruim f 800 daaruit te ontvreemden. Zoodra Veldstra bij wederthuiskomst ont dekte wat er was gebeurd hij vond de kast geopend en afgebrande lucifers er bij waarschuwde hij rijksveldwachter Brand- sma van Oldeboorn. Een laadje bleek uit de kast genomen en stond op den zich in de kamer bevindenden kinderwagen. In dat laadje lag nog een horloge met ketting, enz. doch ’t geld miste er uit, benevens een zilveren knipje met geld. Men had reeds terstond verdenking tegen den 19-jarigen boerenknecht B. S., die wel eens een bezoek bij Veldstra had gebracht, met de toestanden in diens woning op de hoogte was en gegrond vermoeden kon hebben, dat er geld was te vinden..Veldw. Brandsma ging terstond op onderzoek uitbedoelde boerenknecht werd van zijn bed gelicht en in verhoor genomen, waarbij 8. eindelijk een volledige bekentenis aflegde. Hij had het geld op verschillende plaatsen tusscben de pannen en het riet verstopt en wees deze plaatsen aan, waar het dan ook teruggevonden werd, alsmede het zilveren knipje. 8. werd gearresteerd en heden naar Heeren- veen geleid, waar hij na verhoor in hechtenis werd gesteld. Hij heeft bekend den diefstal gepleegd te hebben met het doel nog deze week naar Amerika uit te wijken. Hepk. Nieuwsbl. v. Fr. Sneek, 4 Februari. De sedert den avond van 25 Dec. j.l. vermiste Cornelia deVries, een 81-jarig grijsaard, die al geruimen tijd kindsch was, werd heden namiddag 4 uur als lijk uit ’t Spoorkanaal opgehaald, ’t Lijk was ai geheel onkenbaar. Onze Onderlinge Brandwaarborg-ver- eeniging, verkeert in een zeer gunstigen toestand, dank zij het niet genoeg te waar- deeren Bestuur en last not laest de geringe scha die de vereeniging dit jaar had. Slechts f 312,815 moest aan brandscba worden uitbetaald, waarvan nog voor f 218.97 was herverzekerd, ’t Geheele verzekerde bedrag bedraagt f 6.590.313; het voordeel van de exploitatie-rekening bedraagt f 2207.535. Aan rente was gemaakt f 1991.30 de onkostenberekening bedroeg f 1338.345. Een zuivere winst behaalde men van f 2240.50. ’t Reservefonds is thans groot f 50.881.11. Aan de leden kon 10 pCt. korting worden toegestaan op de jaarpremie. Herkozen werd als bestuurslid de heer K. J. P. Dwarshuis. Lemmer, 4 Febr. Onze haven is weer open, zoowel voor zeil- als stoomschepen. Sedert gisteravond zijn de havenvuren weer ontstoken. Ook de salonboot van de Holl. Frieslandlijn neemt haar geregelden dienst weer waar. N. Sn. Ct. Goenga. Terwijl de familie Douma af- een familielid ter aarde te er brand uit in den schoor de door hen bewoonde boere- waren de dienstboden een grooter onheil te dreef” de kamer maar vuur, was Deze begon met te herinneren aan het woord van den dichter de Genestet, die Nederland schetste als /het land, ontwoekerd aan de baren”. Waar de zee voor zoo’n groot deel ons land bespoelt, is ’t geen wonder, dat de bewoners vertrouwd geraakten met //het zilte element”, en daar er op onze kusten gevaarlijke ondiepten voorkomen, is het geen wonder, dat er vele schipbreuken worden geleden, en tengevolge daarvan het reddingswezen zich sterk heeft ontwikkeld. Dit reddingswezen is grootendeels toever trouwd aan particulieren en twee maatschap pijen hebben de taak op zich genomen, de schipbreukelingen, die in nood verkeereu, zoo mogelijk te redden. Deze maatschap pijen zijn opgericht in het jaar 1824, toen kort te voren op de Hollandsche kust een schip verging, waarbij velen en ook 10 der edele redders omkwamen. Deze maatschap pijen zijn de Noord- en Zuid-Hollandsche Maatschappij, die de westkust van Holland, de Friesche kust en de Wadden eilanden vooral als het terrein voor hare werkzaam heden heeft genomen, en de Zuid-Hollandsche Maatschappij te Rotterdam gevestigd, die de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche eilanden tot haar gebied rekent. Op de gevaarlijkste punten aan de kusten zijn reddingsstations gevestigd, in het geheel bijna veertig, en sedert de oprichting dezer genoemde maatschappijen zijn door hare zorgen al meer dan 4)000 schipbreukelingen gered. Nederland maakt dan ook op het gebied van het reddingswezen een heel goed figuur, in de rij der natiën. Spreker ging nu de verschillende reddings stations na, wees op het gevaarlijke van onze zeegaten, en beschreef de inrichting van die stations. Van de meeste dezer plaatsen werden bijzonderheden meegedeeld, door zee kaarten werden de vaargeulen en ondiepten aan onze kusten voor oogen gesteld, terwijl de lichtbeelden ook de verschillende gebouwen, toestellen enz. verduidelijkten. Interessant was het soms, hoe enkele der voorgevallen schipbreuken werden besproken en in beeld vertoond, en hoe de bemanning der reddings- booten alle pogingen aanwendde, en alle gevaar trotseerde om hulp te brengen aan hun in nood verkeerende natuurgenooten. Aandoénlijk was het te vernemen, hoe menig maal die pogingen met gunstigen uitslag bekroond werden, doch helaas somtijds ook mislukten, ja zelfs als offers werden gevraagd de mannen, die ter redding uittogen. Uitvoerig werd stilgestaan bij de inrichting en den bouw der reddingsbooten, waarvan twee hoofdtypes bestaan, het een meer geschikt voor ondiep, het andere voor dieper vaarwater. Door schetsteekeningen en be schrijving kreeg men een idéé, hoe die booten de stormen kunnen trotseeren, en hoe als zij omslaan, toch weer zich zelf oprichten. Door luchtkasten wordt het drijfvermogen groot, door een zware kiel wordt bewerkt dat de boot zichzelf weer recht richt, als zij in de zware branding onderstboven wordt geworpen. Men gevoelde echter wel degelijk dat er raoed toe behoort, om in noodweer zich aan de kokende baren over te leveren, en dat er echte zeemanskunst vereischt wordt om een gestrand schip te naderen bij zulk een woelige zee. Een afbeelding werd o.a. ge geven van het Engelsche goudschip //de Lutine” dat bestemd was voor Hamburg, doch op de Terschellinger gronden verging in ’t begin der vorige eeuw. Van de be manning, ongeveer 300 koppen, is slechts één gered. En van het goud in munt en in staven ter waarde van ruim 11 millioen, werd in de eerste jaren iets afgehaald, maar toen het schip in ’t losse zeezand verzonk, ging dit niet meer. Een Engelsche maat schappij heeft in de laatste jaren met stoom trawlers getracht het goud uit de diepte te halen, doch met zeer gering succes, en dit is ook niet te verwonderen als men weet, dat er 14 voet water en dan nog 25 voet zand op het schip zit. Men geeft evenwel den moed nog niet op, de bladen geven ieder jaar nog berichten, hoe men tracht het zand weg te blazen om dan de duikers aan het werk te stellen. Enkele Spaansche matten werden echter nog maar uit de diepte op gehaald, en hoe groote onkosten men er al reeds te vergeefs aan besteed heeft, toch hoopt men nog op een komend succes, om de goudstaven machtig te worden. Ook werd een nadere beschrijving gegeven van de Vrijdag 31 Januari werd in het Wilhelmina- gebouw de tweede volkslezing gehouden van wege het Departement Z/Het Nut” alhier. De heer J. R. A. Donker opende de bijeen komst, en heette het niet zeer talrijk publiek welkom. Hij verheugde er zich in, dat heden een voor ons land gewichtig onderwerp be handeld zou worden, en gaf daartoe gaarne het woord aan den spreker, den heer D. TERHENNE. De Gasfabriek komt den laatsten tijd veel aan de orde, in onzen Raad en men kan er zeker van zijn, dat dan de tongen los komen. De hoofdschotel was alweer de Gasfabriek en duurde van 710 uur. Bij de ontslagaanvraag van den Directeur, den heer Ochtman, begon het al. Op de meest eervolle wijze werd den Directeur ontslag verleend en verklaarden zich elf leden van den Raad voor het voorstel van B. en W. om den datum van ’t ontslag te doen bepalen door hen en de Gascom missie, terwijl zich twee leden wenschten te houden aan de instructie en het ontslag eerst na drie maanden te doen ingaan. Bestond er mogelijkheid, dat de opvolger dan de functie kon overnemen, dan zou hier wel wat voor zijn ,te zeggen, maar naar menschelijke berekening is daar geen kans op. De oproeping van sollicitanten is geplaatst in het daarvoor aangewezen vakblad voor Gasdirecteuren en bovendien in De Standaard, De Nederlander, Het Centrum en De Tele graaf, waardoor er wel een groote keuze zal komen en het aantal sollicitanten van diverse plumage wel buitengewoon groot zal zijn. Het nemen van informaties vordert veel tijd, zoodat de kans op een spoedige be noeming niet groot is. Gewoonlijk wordt au*«'so,53f niet* ^■•WEn LEERLINGEN Al bleef dus de tegenwoordige'iiEuïaris nog volle drie maanden na zijn aanvraag in dienst, dan zou de fabriek toch tijdelijk door een ander beheerd moeten worden. Daarom ge voelen wij ook uit een oogpunt van billijk heid veel voor het aangenomen voorstel. Met 7 tegen 6 stemmen werd besloten om den verkoop van gastoestellen door de gasfabriek te staken en zich alleen te be palen tot het verhuren van die toestellen. Waar men bij ondervinding weet, dat de bedoeling van het verhuren uitsluitend is om het gasverbruik te bevorderen en even- tueele koopers steeds eerst worden verwezen naar particuliere handelaars, daar achten wij dit besluit minder noodig, omdat toch de fabriek alleen als verkooper optrad, wanneer een gasverbruiker dit uitdrukkelijk wenschte. Streng doorgeredeneerd komt de fabriek nu na eenigen tijd in het bezit van een aantal gaskachels, welke hebben gekost en verhuurd worden, spoedig als oud ijzer de hand zullen moeten worden gedaan, is, dunkt ons, het consequente gevolg het genomen besluit. Nu de Raad met algemeene stemmen den Directeur op de meest eervolle wijze ontslag heeft verleend en daardoor getuigenis gaf van zijne groote tevredenheid over de wijze waarop hij zijne functie heeft vervuld, was inziens alle reden geweest voor een besluit, waarin zijne bemoeiingen fabriek tot grooteren bloei te brengen, erkend door de volledige handhaving zijn systeem. Het voorstel van eenige raadsleden om naast de dubbele boekhouding nog een tweede boekhouding in te voeren, leed schipbreuk. Met 9 tegen 4 stemmen achtte de Raad dit onnoodig. Trouwens de raadsleden kunnen inzage der boeken bekomen, terwijl de Gas commissie en B. en W. wel zullen waken over de fabriek. Wij hopen, dat hiermede de discussies over de Gasfabriek voorloopig in den Raad van de baan zullen zijn en de Gascommissie de waardeering moge ondervinden, welke zij verdient. Na de pauze werden de stations in Noord en Zuid-Holland en Zeeland besproken. Met een gevoel van eerbied en bewondering werd het portret van Theodoor Rijkers, den held van Nieuwediep beschouwd, toen men vernam hoe die stoere zeerob als kapitein van de reddingsboot behalve vele vergeefsche en gevaarvolle tochten toch 38 malen door beleid en moed er in mocht slagen schipbreukelingen te redden, waardoor gezamenlijk 487 menschen- levens behouden bleven. Ook de beschrijving van z/de Nova” op 9 Dec. 1887 werd in nadere ijzingwekkende bijzonderheden besproken, evenals het gevaarlijke van de havenmonden IJmuiden en Hoek van Holland en de kostbare en verschillende reddingsmiddelen die men daar gereed houdt. De schipbreuk van »de Berlin” nu 5 jaren geleden op den Hoek van Holland, waar 5 dagen en nachten gewerkt werd aan de redding van het groot getal schipbreukelingen werd herdacht en de namen der voornaamste helden Jansen, Sperling en anderen zal men zich misschien nog wel herinneren. De groote, fraaie stoom- reddingboot Z/de Prins der Nederlanden” die na het vergaan der //Berlin” aan het reddings wezen werd toegevoegd, werd beschreven en afgebeeld. Over de groote kosten van het reddingswezen voor den Maasmond en te Vlissingen werden eenige opgaven verstrekt. Ook werd nog vermeld hoe men, als de reddingsbooten wegens weer of omstandig heden niet zijn te gebruiken, tracht van den vasten wal verbinding te verkrijgen met het in nood verkeerende schip door lijnwerp- toestellen, waarvan men drieërlei soort heeft, n.l. vuurpijlen, mortieren en lijngeweren. Men tracht daarmee een lijn over ’t schip te schieten, om daarna steviger verbinding te krijgen. Wanneer een schip dicht aan de kust zit, gelukte het menigwerf met deze lijntoestellen de schipbreukelingen nog te redden, door ze langs een stevige verbinding boven, soms in of door het water naar den wal te balen. Zeer duidelijke afbeeldingen werden van die lijntoestellen gegeven en aangetoond hoe zulk een redding in zijn werk gaat. Ook over zwemvesten de vroegere van kurkschors de latere en betere van kapok, werden behandeld, en het portret van menig held werd voor ’t licht gebracht. Ook zagen wij hoe de bemanning dikwijls oefeningen houdt bij ruw weer, om gereed te zijn als er nood is. Alles bijeen genomen, zoo besloot Spr. is er alle reden tot tevredenheid, wat de inrichting van ’t reddingswezen langs onze kust betreft ten opzichte van andere kustlanden. De twee maatschappijen beschikken thans over 48 reddingsbooten, .waarvan twee stoom vermogen hebben en 4 van motoren zijn voorzien. Dat de inrichting groote kosten meebrengt ligt voor de hand. De bemanning wordt voor haar diensten beloond en ook ontvangen ze premies bij welslagen. Het rijk, gemeenten en vereenigingen geven subsidie maar een groot deel van de te maken onkosten moet ook komen door bijdragen van particulieren. Het zal zeer zeker menigeen gunstig stemmen voor dit menschlievend streven om noodlijdenden te steunen, en dit kan men door zijn bijdrage te offeren. Gevaren bedreigen den zeeman, en ’t is zeker een eer mee te werken tot de instand houding van de stations tot redding van schipbreukelingen. Een woord van oprechte hulde en warmen dank komt voorzeker ook toe aan die helden, die hun leven wagen ten dienste der ladende menschheid. Bolswardsclie Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1