lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. 1913. Verschijnt Donderdags en Zondags. 52ste Jaargang. No. 13. Donderdag 13 Februari. Prof. Dr. KOHNSTAMM te HARLINGEN. VOOR Afzonderlijke de Prostitutie, in welks eenige der er voor, tegen. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. vergaderingen heerschte er door het rooken een verstikkende atmosfeer en was de spreker door den walm bijna niet te onderscheiden. Debat. De heer Van Spiegel, het woord verkrij gende, wijst er op, dat de spreker in ver band met een zuivere atmosfoor in de zaal de hoop uitsprak, dat ook bij de a.s. ver kiezingen de atmosfeer zuiver moge blijven. Doch hoe dan de houding te verklaren, waar gelden werden aangenomen van de Chineezen tot stijving van de verkiezingskas? Hierop zou debater gaarne antwoord ontvangen. In de tweede plaats wil hij spreker vragen of deze ook aanhanger is van algemeen direct vrouwenkiesrecht, voorts hoe de houding der vrijzinnig-democraten tegenover de Bakkers wet moet worden verklaard. Debater is het eens met spreker, waar deze het feit, dat op verschillende bijzondere scholen gebeden wordt voor het behoud van het Christelijk ministerie, ten sterkste afkeurt. Waar dus spreker zich een voorstander be toont der godsdienstige neutraliteit, zou debater gaarne vernemen, hoe prof. Kohn- stamm denkt over de politieke neutraliteit ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Doordat er niet gerookt werd, was het zeer wel uit te houden in de zaaleen aanbe- velenswaardige maatregel voor andere ver gaderingen. Bij een der laatste politieke Prof. Kohnstamm het woord verkrijgende, wil den heer Van Spiegel opmerken, dat deze het laat voorkomen alsof geld, door Chineezen bijeengebracht in de verkiezingskas gestort zou zijn. Dit is evenwel niet juist, daar het Indische Comité geweigerd heeft de gelden in ontvangst te nemen. Spr. meent echter, dat het beter ware geweest tenminste een deel van deze gelden wel te accepteeren en wel omdat Chineezen zeer zeker Nederlandse he onderdanen zijn en het niet aangaat voor hen een uitzondering te maken, omdat deze menschen toevallig een andere huidskleur hebben I Geachte debater zal dit zeer zeker onderschrijven? Wat punt 2 betreft, vraagt debater naar den bekenden weg. Hij kon wel weten, dat ik daar een voorstander van moet zijn. Daar echter niet alles terstond valt te .bereiken, wordt voorloopig geijverd voor een beperkt vrouwenkiesrecht, zonder dat de maatschap pelijke welstand daarbij den doorslag geve. Waarom liberalen en vrijzinnig democraten tegen de Bakkerswet hebben gestemd Sprekers antwoord is hierop, omdat deze wet een reactionaire wet is, die tracht het groot bedrijf achteruit te zetten ten voordeele van het kleinbedrijf. Wat de uitsluitingen der uni-liberalen be treft ten opzichte van het kiesrecht, ant woordt spreker, dat deze uitsluitingen onge veer die der sociaal-democraten dekken, waarmee verdere commentaar overbodig is. Wat het onderwijs betreft, is spreker voor godsdienstige neutraliteit der openbare school, opdat in alle streken van ons vaderland een school zij voor de minderheden der bevolking. Betreffende de politieke neutraliteit merkt spreker op, dat hij ook daarvan een voor stander is, in zooverre als hiermee bedoeld wordt, dat geen aantasting plaats hebbe van richting en politieke overtuiging. Wanneer echter pogingen mochten worden gedaan de school te gebruiken voor anti- nationalistische propaganda, dan moet spreker zich daar sterk tegen verklaren. Wat de vraag des heeren Polak aangaat, n.l. of wij in ’t eene district anders praten, dan in ’t andere, merkt spreker op, dat dit met de stukken, uittreksels van de rede, hier niet bewezen kan worden. De heer Koster echter treedt op als vertegenwoordiger der concentratie. Nu staat in het concentratie- plan zeer duidelijk, dat de strijd gericht is tegen twee fronten. Men wist dus wat door den heer Koster werd voorgestaan. Wat het sterk worden der sociaal-demo craten betreft, spreker gelooft dit gaarne. Voor de vrijzinnigen een spoorslag om met hart en ziel hun eigen beginselen te propa- gandeeren. De heer Polak, de tweede debater, zeide, dat toen in Amsterdam de sociaal-democraten debatteerden met den heer Koster, dit werd afgekeurd en hedenavond zegt spreker in zijn rede, dat ook tegen de sociaal-democraten de strijd gaat. Dan heeft spreker gewezen op de kleine minderheid der sociaal-demo craten in dit district, maar debater wil ver klaren, dat men tegenwoordig ook hier vele aanhangers telt en hard vooruit gaat. De vorige week hield Prof. Dr. Kohnstamm voor kiezers in het district Harlingen twee spreekbeurten te Harlingen en te Wit- marsu m. De Nieuwe Har ling er Courant bevat het volgend verslag In de gehouden vergadering van de kies- vereen. Vrijheid en Orde trad als spreker op de heer prof. dr. Kohnstamm, lid van de Vrijzinnig-democratische vereeniging te Amsterdam. De vergadering werd gepresideerd door den heer N. Simonsz, die ,met een enkel woord den spreker van den avond inleidde. Spr. verzocht den aanwezigen het rooken na te laten om de atmosfeer zuiver te houden. Spr., daarop het woord erlangende, sloot zich met deze laatste woorden aan, doch thans in symbolischen zin. Wij moeten de politieke atmosfeer zuiver houden opdat de verkiezingsstrijd op hooge wijze worde gevoerd. Dat er zeer veel gevaar bestaat dat dit niet zal geschieden, waar het gaat over personen en niet over zaken is zeker spr. wijst hierbij op de presidentsverkiezing in Amerika. Hoe staat het met den strijd in ons land? Wij moeten ons richten naar rechts en naar de socialisten. Wij zijn ons bewust geworden dat onze houding ten opzichte van de sociaal democraten niet moet zijn een verdediging van onze positie doch een aanvallende taktiek moet vormen. Wat het district Harlingen betreft, hier gaat het natuurlijk om den chr.-historischen kamerzetel. Wanneer men nagaat wat bij rechts de inzet wordt genoemd, dan zien wij dat dit het grootste en hoogste is wat het hart beweegt. Waar dit het geval is, daar dient zeer zeker de strijd op hoogstaande wijze gevoerd. Doch deze onze verwachting zal worden teleur gesteld indien wij de uitlatingen der clericale pers onder de oogen zien, dit alles voorspelt ons dat de strijd zeer droevig zal zijn. Dit komt daardoor omdat de beginselen waarover de strijd gaat niet zijn de beginselen, die de klove vormen tusschen links en rechts. Dit zijn niet de vragen die links en rechts verdeelen, het zijn vragen van geheel anderen aard. In de Kamer loopt de scheids lijn tusschen die vragen niet gelijk de scheidslijn tusschen rechts en links. Juist over de chr. beginselen loopt de lijn der partij verdeeling geheel anders. Laat ons eens nagaan hoe de verdeeling was bij de behandeling van belangrijkste vraagstukken. Bij de zedelijkheidswet, die door de rechtsche partijen zoo noodig werd geacht, was een groot deel der vrijzinnigen voor de wet. Bij de Zending zou dan toch speciaal links tegen rechts kunnen uitkomen. In de ,/8temmen voor Waarheid en Vrede” getuigt echter dr. Gunning, de zendings-director, derhalve een man, die hierover zeer goed kan oordeelen dat een woord van lof dient gebracht te worden aan den heer dr. Bos, vrijz.-dem., woordvoerder van de linker zijde, die de Zending niet de dienstmaagd van de regeering had willen maken. Uit het artikel van dr. Gunning blijkt dat van rechts wordt verklaard dat dr. B. het ware belang van de zending beter doorgrondde dan de woordvoerders van de rechterzijde. De scheids lijn loopt derhalve ook hier weer niet gelijk. Voorts werden door de rechterzijde aan het adres van de heeren Malefijt en Idenburg dingen gezegd, die hunne moeilijke taak zeer verzwaarde. Van welken kant dit kwam bleek uit de felle redevoering van dr. Kuyper, tengevolge waarvan een minister-crisis alleen vermeden kon worden door Z/Een afschuwelijk misverstand”. Wat de openbare leeszalen betreft, ook hier weer hetzelfde verschijnselde linker zijde met dr. De Visser en andere chr.- historischen waren er voor, de katholieken verzetten zich er Bij het wetsontwerp van den overleden min. Regout inzake de echtscheiding, waarbij deze moeilijker werd gemaakt, ging een storm op van de linkerzijde. Deze wenschte niet dat een gezin wordt bijeengehouden wat geen gezin meer is en een bespotting vormt. Doch wat zegt nu het rapport van de Ned. Ver. werden van rechts afgestemd. Hier ging het werkelijk rechts tegen links. De vrijzinnige concentratie is het eens ge worden over het vraagstuk der staatspension- neering, echter verloren de vrijz. dem. dien tengevolge mr. Treub. Wat betreft de Tariefwet, hoe kan het rijmen met chr. beginselen om artikelen, die uit schrale beurzen betaald moeten worden, te belasten met 12 in plaats van met 5 pCt. Het gaat hier niet om chr. beginselen, doch het is de vraag, zijt ge voor of tegen pro tectie en dan zal het blijken dat het alweer niet rechts tegen links gaat. Bij chr. vraagstukken loopt de scheidings lijn grillig van de eene partij in de andere en bij niet chr. vraagstukken gaat het rechts tegen links. De strijd woedt steeds feller en wat er in tal van blaadjes gezegd wordt doet den burger de schrik om het hart slaan. In een artikel uit een r.-k. blad, nog wel getiteld Kerstmis, wordt gezegd, dat de link- sche partijen het kinderloos huwelijk voor staan, de vrije liefde prediken en dat we zijn teruggegaan naar de Romeinsche tijden, die door wellust waren gekenmerkt. In een ander blaadje schijft pater Bomaars een verhaal, waaruit moet blijken, dat de liberalen en socialisten de paters en klooster zusters het land zullen uitdrijven en de vrouwen van verdachte zeden beschermen. Door het gebed, dat de kinderen in som mige scholen moeten bidden, wordt het nog erger gemaakt. Hierdoor wordt uitgemaakt, dat de tegenstander godsdienstloos is, hij wordt aangetast in hetgeen hem heilig is, hij wordt getroffen in zijn eer en karakter. Dergelijke uitingen zijn een ophitsende dema gogie. Het eenigste wat wij hierop kunnen antwoorden is dit//Vergeef het hun, zij weten niet wat zij doen Zoo staat op het oogenblik de strijd. Wat kunnen wij tot verbetering doen Laat ons in eigen boezem tasten en dan moeten wij erkennen, dat ook wij veel schuld daaraan hebben. In de dagen van den vroegeren schoolstrijd hebben de vrijzinnigen niet be grepen wat er in de harten der tegenstanders omging. Sedert lang is daarin kentering gekomen, de vrijz. dem. hebben steeds op het goed recht van den godsdienst aange stuurd. Dr. Gunning heelt dan ook hier omtrent een woord van lof aan het adres van den heer Van Deventer, afgevaardigde der Eerste Kamer voor Friesland. Liefde maakt blind, doch haat en af keer doen scherp zien, wat blijkt uit het heftig verwijt dat mr. Van Houten richt tot de concentratie, zeggende dat hij altijd wel ge dacht had, dat de vrijz. dem. dicht bij de clericalen stonden, terwijl dr. Bos te Groningen gecandideerd werd door alle vrijz. groepen. Alle vrijzinnigen wenschen den schoolstrijd niet te hernieuwen, er moet overal onderwijs zijn toegankelijk voor die kinderen, wier ouders niet kunnen medegaan met de confessioneele scholen. Een andere oorzaak is nog de geestes stemming, die beheerscht wordt door dr. Kuyper, zijn aard en wenschen, waardoor onze politiek verleugend en vergiftigd wordt. Een Bichon van IJselmonde zegt toch, dat de strijd dient aangebonden tegen deze regeering, die hij verderfelijk acht voor land en volk, die de natie verleugent, die de onwaarheid in de politiek huldigt. Minister Heemskerk heeft gezegd van het concentratie-program, dat het een roode vlag was in de mist, een ander zeide, dat het een onveilig signaal was, waardoor de coalitie- trein zou derailleeren. Beide acht spreker onjuist. Het is de rose gloed van de op- wakkerende vlam van godsdiensttwist en -haat temidden van een benauwenden walm. Wij allen snakken naar frissche lucht, laat ons onze politieke verschillen als eerlijke mannen uitvechten. In dit district hebben in 1897 de Fr. chr. hist, geweigerd de coalitie te steunen, nog valt de houding van vele chr. hist, te bepalen. Zorg, dat de coalitie-candidaat niet weer de Kamerzetel bereikt. Kiezers van het district Harlingen zuivert de politieke atmosfeer 1 tot Bestrijding van Bestuur mannen zitten als Henkemans en De Graaf, mannen van rechtswelnu, dit rapport zegt dat dit wetsontwerp de on zedelijkheid zal bevorderen. Als man van krachtige beginselen en eerlijke overtuiging meende Regout natuurlijk het beste. Het blijkt echter alweer dat de scheidslijn hier dwars door de coalitie heen gaat. In het wetsontwerp voor grondwets herziening, zoo even gepubliceerd, wordt voorgesteld de macht van Koning en volks vertegenwoordiging te wijzigen op grond van de overtuiging van een Lohman en Idsinga. Van kath. zijde doet echter de bekende kenner van het staatsrecht prof. Struycken een felle aanval op hetgeen wordt voor gesteld en schaart zich aan de linkerzijde, zeggende dat het dwaasheid is de goede verhouding die tusschen Vorstenhuis en volk bestaat, te wijzigen. Niet feller kwamen de hartstochten in beroering dan bij art. 171, de subsidie aan de kerken. De regeering adviseerde dan ten slotte ook maar niet te tornen aan eenmaal verkregen historische rechten. Een staaltje van Kuyperiaanschen geest verscheen dezer dagen in De Standaard met zijn art. over de Ned. Herv. kerk, die vergeleken wordt met een 97-jarig bestje, dat veel gezocht was. Dit genootschap dr. K. schijnt het niet den naam van kerk waardig te keuren telt nog 2x/2 millioen leden, waarvan het grootste deel nauwelijks eenigen godsdienst bezit. Over dit belangrijke vraagstuk loopt de scheidslijn dan ook weer dwars door rechts heen. Nauwelijks was te Apeldoorn Allerzielen” verboden of de a.-r. Rotterdammer gaat betoogen dat de consciëntie niet aan banden moet worden gelegd. Wat de schoolstrijd aangaat, zoo betoogt dr. Kromsigt, een der eerste mannen van de rechterzijde, dat hij niet accoord gaat met de wijze waarop deze wordt gevoerd door de regeering en acht hij het een ramp voor het volk indien men de separistische beginselen nog dieper in het volksleven laat in vreten. Hier blijkt alweer dat het niet links tegen rechts gaat. Hoe moeten dan de chr. beginselen worden toegepast. Dit schijnt een moeilijke vraag. Mr. Heemskerk en Lohman hebben zich duidelijk over de chr. politiek uitgelaten. In het werk van prof. Chantepie de la Saussaye vinden we echter de uitspraak dat er geen chr. politiek kan bestaan, op zijn hoogst zou men kunnen spreken van kerkelijke politiek. Deze is aardsch en kan deze niet vermengd worden, met zaken die boven- aardsch zijn. Dr. de Visser zegt hierin mede te gaan want anders zou het relatieve absoluut worden gemaakt. Bij chr. staatkunde moet het staatsleven aan absolute normen onder worpen zijn. Mr. Heemskerk zegt dat het recht in al zijn wisselende vormen is van goddelijken oorsprong. Spr. heeft ditzelfde verdedigd in zijn rede gehouden bij zijn intrede als prof, in de wijsbegeerte. Spr. vraagt zich verbijsterd af of hij dan soms anti-revolutionnair of chr.-historisch is. Nog grooter wordt de verwarring als dr. de Visser zegt dat prof, de la Saussaye bij de vrijzinnige concentratie behoort met zijn idee. Wat is dan toch het verschil Alle genoemde vraagstukken zijn punten, die buiten de chr. beginselen vallen. Wat het algemeen kiesrecht betreft zoo is het een verblijdend verschijnsel dat de vrijz. groepen het daarover eens geworden zijn. Bij de rechterzijde is men het hierover niet eens. In de grondwetsherziening is het niet uitgewerkt. Betreffende het ouderdomspensioen is men thans in de Kamer aan het beraadslagen de wet is nu reeds zoo impopulair als er ooit een wet geweest is. Een klein gedeelte loonarbeiders zal er van profiteeren, kleine bazen, winkeliers enz. blijven er buiten, in het lot van oude vrouwen wordt niet voorzien, toch is dit hoog noodig. Hier moesten toch chr. beginselen spreken, een moeder die aan het gezin hare krachten heeft gegeven, blijft ten slotte onverzorgd achter, omdat zij niet in loondienst was. Alle pogingen van links om het pensioen voldoende te doen zijn Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1