lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. BET MATERIALISME. RONA Cacao V No. 14. Verschijnt Donderdags en Zondags. 1913. 52ste Jaargang. De Volksdrank In ieder huisgezin is plaats voor Zondag 16 Februari. RECLAME. VOOR Afzonderlijke -PAUZE.- 1 BINNENLAND. Bolsward in van een den Sluit de Dan ’t van voor diens keurig verslag, den penningmeester over ADVERTENTIEPRIJS17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Als de mensch weet stof te zijn, dan staat hij reeds boven de stof want door zijn kennis onderscheidt hij zich en daardoor steekt hij er reeds bovenuit. Doch gegeven, dat de mensch is geboren uit de stof dan blijft hij ook in de stof. En gestorven zijnde, is hij dus voorbij. Het voortleven is dan een kwestie van 't geloof doch zegt Spr., daarop wil ik nu nog maar niet ingaan. Ik wil blijven bij de werkelijkheid. De Bijbel leert: stof zijt gij, o mensch en tot stof zult gij weder- keeren en dat staat daar als een vloek. De stoffelijke mensch tuimelt dus neer in ’t graf, in het duistere graf. Van de stof, bij de stof, tot de stof 1 Maar zie nu eens verder! Overal grijpt de mensch in de stof in. De landbouwer breekt de aardkluit, hij overheerscht de stof. De smid smeedt het ijzer, hij vervormt de materie. De geest van den mensch gaat de stof overheerschen en de gansche wereld immers is het materiaal van den menschelijken arbeid. Een stad is gebouwd, de stof dient den mensch en ’t is al weer het bijbelwoord dat het ons leertGij zult heerschen over de stof, met de gedachte aan uw menschelijk hart. Elk leven getuigt van een hooger doel. Uit de natuurdrift geboren, moet de mensch vechten met de stof, en zijn eigen natuurlijke driften overwinnende, moet hij die kruisigen, om het hooger doel. Wij staan in een werkelijk heid des geestes, die sterker is dan de stof. Ons voedsel, dat wij verteren, het is de stof die omgezet wordt in levenskracht, en ver teren nu is een verbranding dat is het levensproces, het is als een vuur. De christe lijke wereldbeschouwing gaat ook uit een vuur. Op den Pinksterdag was dag van vuur, en dat was de dag Geest. Spreker bemerkte op reis naar de tram den naam van een hotel ^de Phoenix”. Dit was een wondervogel uit de leer der ouden een vogel die telkens opstond uit zijn asch. En juist zoo is de Christelijke wereldbeschouwing de opstanding des geestes uit de stoffelijke. Johannes de Dooper zei: Ik doop met water, die na mij komt, doopt met vuur. Dit heeft deze beteekenis Water is ontwikkeling, evolutie vuur daarentegen zet alles om in geest, evenals ^de Phoenix” is het wederbarend, want de bijbelsche waarheid geeft de openbaring van het hoogste ideaal, het lioogere beginsel, dat omzet in den geest. Bij Corr. XV. lezen wij dan ook dat uit het vuur van den geest alles omgezet wordt. De H. Schrift toont ons de diepzinnig heid van de stof. De materialist gaat niet naar den gebouw* RONA Cacao is welkom k in ieder gezin. Het is een uit- J stekende dagelijksche drank, heerlijk van smaak, en uiterst goedkoop. RONA bezit den zuiveren pittigen cacaosmaak. Geen wonder dat het aantal gebruikers dagelijks neemt. Koop nog heden i winkelier, en wees niet tevreden, als hij U een ander soort wil geven met de bewering dat die „even goed is”. Er bestaat geen andere „even goede cacao" voor dien prijs. Er is een enorm verschil tusschen Van Houten’s RONA Cacao en andere goedkoope soorten. de leer des Bijbels is juist de stofleer van de hedendaagsche wetenschap. De Bijbel is dan ook het eeuwige boek, ook daarin is kracht, een kracht die niet weg te redeneeren is. De stof bestaat derhalve uit de waarneming en alles wat buiten ons is, is geordende beweging. Beschouwen wij het licht, ’t Zijn ethertrillingen, zegt de wetenschap, alle kleur en geluid is trilling der stof dus en ja zegt Spr. men gevoelt het nu duidelijk de materialist kiest de armzaligste zijde van de wereld. De muggendans der stof iszijn theorie. De geleerde Tzechner, toen hij zien kon, beschouwde alle licht en kleur als ver schillende trillingen der stof toen hij blind werd riep hij uito, nu begrijp ik dat de kleur toch werkelijkheid is. De tegenwoordige wereldbeschouwing is een omme keer van de wereld. Inplaats van te ont dekken den geest, de kunst, den godsdienst, ziet men den muggendans der stof. Vroeger was hetde mensch uit stof geboren, nu zegt men, de natuur is de oorsprong van alles. De mensch komt dus voort uit de natuur, maar daaruit volgt toch ook onmid dellijk, dat de natuur den mensch in zich heeft. De natuur is de moederschoot van ons bestaan, de oorsprong onzer geboorte. De materialist nu heeft geen begrip van den geest. Geest is alles wat kracht is en orde. Het bewustzijn in onze hersenen, dat is de kracht van den geest. Het woord natuur beteekent geboorte, begin, oorsprong. Hegel zei, dat een mensch geen materialist kan zijn in de ware beteekenis des woords, want dan moet de mensch zijn menschheid afschudden en omkomen en vergaan in de stof. telkens sterven een bewijs van wereld, het is een opgaan naar hooger. Met vreezen en beven moet men zich afvragen wat er is. Men moet den berg bestijgen, trapsgewijze hooger, en de blik wordt ruimer de geest wordt ons meer geopenbaard. De mensch staat hooger dan het dier, denkt verder en dieper. Ons leven uit de aarde, uit het stof, het verloopt als een rivier, die in zee verdwijnt, dit is de er varing in ’t vleesch. Maar de geesthoe meer die lijdt, hoe meer die gekruist wordt, hoe hooger wij opzien tot de waarheid I Als de zon verduistert, als het aardsche oog zich sluit, dan gaat het hemelsche licht ver schijnen .voor ons geestesoog. Het vuur is een hemelvaart, de geest is sterker dan het vleesch, God is sterker dan de mensch en de heerlijkheid Gods blinkt uit in het kruis, heden en in eeuwigheid I (Deze enthousiaste voordracht, in boven staande zeer onvolledig weergegeven, werd met groote aandacht aangehoord en blijkbaar maakte de Spreker op zijn auditorium een diepen indruk.) De heer v.d. Ploeg bracht vervolgens een woord van dank aan den Spreker voor zijn indrukwekkende rede waarna de Spreker eindigde met een dankgebed. had en van den eigenaar, is hiervoor een schade loosstelling van f 2000 toegezegd. Pingjum, 12 Febr. De huishoudster van F. de Boer alhier, die ’s morgens de venster blinden opende, struikelde, kwam te vallen en brak een pols. Hepk. Nieuwsbl, v. Fr. Sneek, 14 Febr. De afdeeling alhier van de Nationale Vereeniging tot Steun aan Miliciens hield heden in Amicitia haar jaar vergadering. Ingekomen was een schrijven van wijlen Jhr. De Beer van Poortugael, eere-voorzitter der Vereeniging, waarin deze dank aan de afdeeling betuigt voor de hem gebrachte hulde bij gelegenheid van zijn 80en verjaardag. ’t Jaarverslag over 1912 vermeldde dat’t aantal leden op 1 Jan. van dit jaar bedroeg 59. Gedurende 1912 behoefde slechts aan 2 miliciens bij ’t zoeken naar een betrekking hulp te worden verleend. De financiën van de Vereeniging behoefden in dat tijdvak niet te worden aangesproken. Van 't hoofdbestuur was bericht ontvangen, dat ’t 10-jarig bestaan der Vereeniging dit jaar zal worden herdacht. De afdeeling wordt verzocht tegen dien tijd (vóór 15 Maart) op te geven, welke miliciens gedurende genoemd tijdvak hier zijn geholpen. Van de jaarvergadering te Amsterdam werd gerapporteerd dat de vereeniging thans 22 afdeelingen telt met 1985 leden op 31 Dec. 1911. Gedurende 1911 werd in ’t geheel aan 419 personen hulp verleend. Aan 35 personen kon wegens verschillende oorzaken geen hulp worden verleend. De financiën der Vereeniging verkeerden in een zeer gunstigen toestand. In 1911 bedroeg ’t saldo f 12162,975, in 1912 f 12666,105. Aan den heer K. G. Bouma werd dank betuigd De rekening van 1912 bedroeg in ontvangst, met ’t saldo van ’t vorig jaar f 121,045, in uitgaaf f 79,105, batig slot alzoo f 41,94. Als bestuurslid werd herkozen Kolonel B. G. Koopman, en gekozen de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Voor afgevaardigden naar de op 19 Mei a.s. te houden algemeene vergadering te Amsterdam koos men de hh. K. G. Bouma en B. G. Koopman. Arum, 12 Febr. Een landbouwer alhier, die nog twee huurjaren aan zijn boerderij hiervan afstand deed op verlangen den tempel, doch gaat liever in de vrije natuur, in ’t ongekorven hout daar is hij stof met de stof doch als de herfst komt, is alles heen gevaren. Het menschdom was eerst in een eden als vloek der zonde werd dit omgehouwen en hij werd de wildernis ingedreven. Later spreekt de Bijbel van de vredestad Jerusalem beteekent vredestad en daar is een nieuwe wereld opengegaan. Een stad is een monument van den geest de hof van ongekorven hout moet worden omge houwen tot een woonplaats Gods. O I roept Spr. als in vervoering uit, wie voelt niet de werkelijkheid des geestes Vrede is het gevolg van bloed en strijd, er volgt op een hemelvaart, naar hooger sfeeren. Laat ons inkeeren tot ons zelven, als men gaat denken, verdwijnt de stof, oogen, om de werkelijkheid te zien ondergaat men den vuurdoop der geestes. In ons binnenste hebben wij ’t leven, het geloof, het zaligmakende geloof. Wij moeten om te leven, het geloof is ’t leven uit de onzichtbare Donderdagavond werd in ffDe Doele” de derde winterlezing gehouden vanwege het Christelijk Comité. De opkomst was zeer talrijk, ook uit de environs was een groote menigte opgekomen om te hooren naar den gevierden spreker Dr. de Hartog van Haarlem. Nadat de heer Van der Ploeg met gebed en een kort inleidingswoord de vergadering had geopend, bekwam de Spreker het woord. Hij begon met de mededeeling dat hij zijne toehoorders eerst eens als het ware op school wilde doen gaan om hen op eenvou dige wijze te leeren wat men onder Materia lisme heeft te verstaan, want het Materialisme is een wereldbeschouwing en zulks dient men tot het beginsel, dus tot de fundamenten te doorzoeken. Hij hoopt dus zijn gehoor een duidelijk beeld bij te brengen, wat men ver staat onder het begripMaterialisme Materie beteekent stof, en de leer van het Materialisme behelst dat er niets is dan stof, al het andere is schijn. Het lichamelijke, het stoffelijke bestaat, volgens dat stelsel, £et tast en waarneembare alleen bestaat dat is reali teit d.i. werkelijkheid, het andere, het hoogere, het geestelijke, het leven dat is alles schijn of een uitvloeisel van de stof. Onze gedachten och dat zijn afscheidselen van de stof, die wij hersenen noemen. Buch ner, Molescot en anderen hebben die stelling reeds voorlang verkondigd, alle kleur en geur is uitvloeisel van de stof, ook het licht dat wij zien. Alles wordt aan de stof ontleend. De stof is deelbaar tot in ondenkaar kleine partikels, die atomen kleinste of eerste deelen worden genoemd, en alles is dan gevormd uit zulke atomen, de gansche werke lijkheid bestaat dan uit ondenkbaar kleine deeltjes der stof en de waarneming daar van, de gewaarwording door de zintuigen geeft ons een voorstelling van het stoffelijke. Al in de oudste tijden leerden de Grieksche wijsgeeren dat het gansche wereldstelsel, de geheele schepping bestond uit atomen en toevalligheden, en Plato zeide reedsde materialist is een mensch die den hemel op aarde wil hebben. De nieuwere tijd heeft dat stelsel van materialisme weer opgevat en de wetenschap en hare beoefenaars ver klaren alles uit de stof en de beweging der stof. Toch is het begrip stof op zich zelf een vaag begrip want het berust geheel op de waarneming onzer zintuigen. Naar die gewaarwording maken wij ons een voorstel ling van de stof maar zegt Spr., wij zullen nu maar eens gelooven dat er stof bestaat dat is dus, volgens onze voor stelling, iets werkelijks. In den droom echter vormt men zich ook voorstellingen, ziet, voelt, ruikt of hoort men ook en dat is toch geen werkelijkheid. Hoe zit het nu met onze voorstelling van de stof vraagt Spr.Men kan dit sophisterij noemen doch is het leven na dit leven dan niets dan een droom Men dient toch conse quent door te redeneeren Wij zullen nu echter eens aannemen dat er is stoffelijke waarneming. Een kenmerk van de stof nu is, dat zij is ondoordringbaar en onderworpen is aan wet en orde. Nu is een atoom echter een denkbeeld waar te nemen is het niet, zelfs met geen microscoop, en toch gaat het begrip van de wetenschappelijke theorie verder en denkt men de atoom te bestaan uit iomen, ja wordt de beweging der stof gedacht als iets gelijk electriciteitspunten. Aristoteles reeds zeide, dat uit de ver bazing de wijsheid wordt geboren welnu, hoorders, verbaast u, de electriciteit is kracht. Maar wat is nu weer kracht De kracht in ons is de wil, wil is levenskracht stof is dus ook kracht. De geheele stoffelijke wereld is dan kracht en die kracht, men mag het natuur noemen of God, de naam doet er niet toe, maar die kracht is er, de kracht is wil, is geest, alle stof is dus geest. Alle stof staat onder de wetten van orde het samentreffen van die wetten geeft verschijnselen. Alle wetten berusten op berekening en waarneming de verschijn selen zijn de bevestiging van de orde en wet ten. Als een mensch dus gelooft aan de stof, dan leidt dit tot Gods woord. In psalm 33 staat toch ook, dat de gansche wereld is afgedragen door Gods adem. Adem nu is kracht, uitgedragen door de lippen, en dus Bolswardsche Courant l <3? 1 Kg. 150 „0.80 „0.42* l/io„ „0.18 1 Kg.ƒ1.50 „0.80 „0.421 Vlo „0.18 kV». \W i verbazend toe- een bus bij Uw

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1