Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. RONA Prachtvolle Sorteering. I I Cacao T HEEREN ZELFSTRIKKERS EN DASSEN. 1913. Verschijnt Donderdags en Zondags. 52ste Jaargang. No. 22. RECLAME. Van Houten's Cacao OVERHEMDEN. JJ Zondag 16 Maart. DE VOLKSDRANK De christel. arbeiders en de verkiezingen in 1913. VAN HOUTEN’S IIDDIIDD B00RDENi VOOR Afzonderlijke TOT IN DE FIJNSTE GENRES. I vele mag in geen huisgezin ontbreken. eigenlijk is doen bij de niet en ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. het de waarheid, groot, zij bloeit, en van mijn onderwerp, dat 1- ZUIVER OPLOSBAAR In deze provincie is nog al wat klein bedrijf, zegt Spr. en dan voelt men het nog niet zoo goed, maar het heden behoort aan ’t groot kapitaal, de groote trusts als in Amerika en van van haar rede heeft ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. krijgen in den toestand. De Christel, arbeider heeft te breken met zijn verleden, in ’t belang van zich zelf en zijn gezin, want de leugen kan zich een tijd lang staande houden, maar ten slotte wint De soc. beweging wordt dat alle arbeiders bij de Voor een stampvolle zaal trad Vrijdagavond als Spreekster op Mej. van der Vlies meer bekend onder den naam Enka, van Schiedam, De districtsfederatie der S. D. A. P. van Harlingen heeft gemeend, gelijk de Voor zitter, de heer Oudeboon in zijne opening zeide, dat het goed zou zijn deze Spreekster ook hier te doen optreden. Een verzoek een debater te zenden was gericht tot de Christ.- Historische en Anti-revol. kiesverenigingen, de eerste heeft geantwoord dat zij hieraan niet wenschte te voldoen, de andere zond geen antwoord. Van deze gehouden rede kunnen wij, met bet oog op den tijd en de plaatsruimte geen uitvoerig verslag plaatsen, doch slechts de hoofdzaken even aanstippen. Vooraf mag nog gaan de opmerking dat deze zeer gevierde Spreekster een onmiskenbaar talent als Spr. bezit. Haar duidelijk betoog, met heldere duidelijke stem gesproken, is gemakkelijk te volgen, terwijl zij ook door hare voordracht weet te boeien en zoo maar voor de vuist weg voortredeneert. reusachtige fabrieken, als die Krupp te Essen, daarop concentreert zich alles. De toekomst echter behoort aan de middelen maar aan de kracht bij nadenken zal men gaan inzien, dat de toekomst is aan het socialisme. God wil vrede onder de menschen, niet den strijd zooals die er is tusschen kapitaal en arbeid, ’t Is ongeoorloofd de knie te buigen voor het kapitaal, dit is de stof. Daarom kunnen de Chr. arbeiders mee opgaan naar de betere toekomst. God werkt door middelen, en hier is het middelhet socialisme. Door allen en voor allen moet gewerkt worden om aan den klassenstrijd een einde te maken. Dat er in loondienst moet gewerkt worden dat is de reden van het kwaad. De prijs van den arbeid is niet evenredig aan de vrucht van den arbeid en ten opzichte van dien loonprijs zijn de Chr. patroons niet beter dan anderen. Zondags huldigen ze de Christelijke moraal broederschap, de overige zes dagen beoefenen ze de kapita listische moraal elk voor zich, ’t Zijn verschrikkelijke dingen maar toch moeten ze gezegd worden om een goed inzicht te Hoe ’t gegaan is met de sociale hervor mingen bij de verschillende wetsontwerpen gaat Spr. na, om aan te toonen dat de be langen der arbeiders bij deze regeering niet naar eisch en belofte worden behartigd. Tusschen de coalitie en de liberalen heet ook een groote klove te bestaan. Bij nadere beschouwing is ’t maar een ondiep slootje, en dat wordt hier en daar ook nog over brugd. Uit den Rotterdamschen gemeenteraad geeft zij voorbeelden, dat liberaal en christe lijk soms ’t heel mooi eens zijn. Het geloof zonder de werken is dood, heeft de apostel Jacobus gezegd, en zoo is het. Daden moet men verlangen. Aan de vruchten kent men den boom. Een goede vrucht zegt Spr. kan van de coalitie niet verwacht worden want ze staat op ’t voetstuk van het kapi talisme. En coalitie en concentratie zijn in dit opzicht tweelingen, de gelaatstrekken wijzen ’t duidelijk uit. Nu heeft de coalitie nog een gevolg van arbeiders, de concen tratie mist die slippendragers, en nu wordt getracht, omdat er haast geen liberale arbeiders meer zijn, wat sociale arbeiders te vangen, maar, waarschuwt Spr., laat u niet door de liberalen gebruiken, want dan hoort men na de verkiezingen weerz/de moor heeft zijn plicht gedaan, hij kan gaan”. Integendeel zegt ze, gij moet de liberalen gebruiken, want gij hebt recht dat gij eindelijk ook eens wat te zeggen krijgt. Bij de stemmingen gaat het om de begin selen. Uw beginsel is het socialisme, en het is te hopen dat de groote arbeiders klasse haar plicht zal beseffen en volbrengen als nooit te voren is geschied. Bij de herstemmingen gaat het om de belangen, dan is ’t eigenlijk een soort handel. Onze partij zal de candidaten der andere partijen, daar waar ’t noodig is, vragen voor leggen, hoe ze denken over arbeidersbelangen, ouderdomsverzekering enz., en antirev. of liberaal, dat doet er niet toe, die onze be langen het best wil dienen, krijgt steun. Van Chr. Hist, wil Spr. maar niet gewagen, want die kunnen niet over hun oud stand punt heenkomen. Coalitie of concentratie dat is gelijk, als ze onze eischen en rechten maar verdedigen, ’t Is te wenschen dat groote scharen zich zullen begeven onder het roode vaandel om te strijden voor verbetering. En is die strijd eenmaal gestreden, dan wordt de witte vaan geheschen, de vaan van vrede en recht. Een krachtig applaus weerklonk; ook onder 't spreken werden hier en daar bijvals betuigingen vernomen. Voor ’t debat gaf zich op onze stadgenoot Ratsma. Deze verklaart wel eenigszins schuchter te zijn om ’t woord te vragen, daar hij eenvoudig werkman is en behoort tot de Antirev. partij. De spreekster heeft het heden veel gehad over Christel, arbeiders, zij liet doorschemeren dat die vaak nog wel wat dom waren en dus zal men 't Spr. die bij die partij gerekend mag worden, niet euvel duiden als hij soms een domheid be gaat. Wat echter met dat Christelijke werk man bedoeld wordt, is hem niet duidelijk als alle arbeiders die niet tot de Antirev. of Christel, partij willen gerekend worden dan als onchristelijk beschouwd worden, vindt hij dit geen eer. In 't eerste deel betering in den toestand brengen, en tasten het kwaad in den wortel aan. De wortel van de soc. ellende en ongelijkheid zit in het privaat bezit. Durft men er niet aan dezen wortel uit te rukken, dan zal men nimmer slagen. De coalitie die reeds tegen slag begint te voelen, zal blijven teleurstellen, want zij kan niet scheiden van den invloed der brandkast. Onze maatschappij zetelt op den wortel van ’t privaatbezit heeft Dr. Kuyper gezegd, en dat is dus een door God gewilde zaak, en de Christenen beroepen zich daarbij op den bijbel. Men vergeet daarbij dat het privaatbezit bij de Israëlitische wet geving heel wat anders was, dan het privaat bezit van onze dagen. Bij de Israëlieten was het familiebezit, dat mocht niet verkocht worden, en wat er van verhuurd was, moest in het jubeljaar terug gegeven worden. Toen was het bezitten van den bodem onder ieders bereik maar nu heeft het groot kapitaal de macht. Koning kapitaal heerscht. Dr. Kuyper zei eens, van deze maatschappij waait u een lijklucht tegen welnu zegt Spr. een lijk moet begraven worden. Het privaatbezit is zoo veranderd, dat het nu de oorzaak is van de levenslange uitbuiting der arbeiders. Het ideaal der socialisten is, een maatschappij zonder uit buiting. Arbeidskracht en arbeidsmiddelen zijn van elkaar gescheurd, de arbeidsmid delen zijn de arbeiders ontstolen door het kapitaal. verkiezingen trouw de belangen van hun klasse moeten behartigen, wil Spreekster in het tweede deel barer rede aantoonen. Dat de Christel, arbeider met het strijdend proletariaat moet meegaan, is reeds duidelijk door de uiteenzetting dat de toestand zoo niet door God gewild is, en dat het ook niet is in strijd met de consciëntie, is daarna aangetoond. Dus de tijd is gekomen dat hij zich los moet maken van ’t partijverband en de coalitie. Wat de coalitie is? Spreekster betoogt dat het tegenwoordig ministerie niet heeft voldaan aan wat beloofd is, en nu tegen de verkiezingen al weer komt met nog meer beloften. De coalitie speelt met groote leuzen, en zij beweert te zijn de partij van den levenden God. Uit veel wat gedaan en ge beurd is blijkt genoegzaam dat zij de menigte begoochelt. Dat het bij de verkiezingen gaat voor of tegen den Christus is onwaar, en Spr. gaat na dat het meer gaat om behoud van het kapitalistische stelsel. Dat de coalitie stoelt op den wortel van de eenheid des geloofs is mede een leugen, en de handelingen der Kamer getuigen van groote verdeeldheid. Menigmaal moeten de soc. dem. den minister Talma steunen, want deze minister zit in de klem tusschen de belangen van de arbeiders en die der patroons. Zijn jas zit beklemd tusschen de deur der brandkast. Omtrent de zaak Wat moeien de chr. arbeiders a.s. verkiezingen? zoo begon zij, heerscben vele valsche en onjuiste denk beelden. Zij wil dit behandelen in een prin cipieel en een practisch deel. De vraag geldt, waar moet de chr. arbeider staan bij den strijd die alom gevoerd wordt en ’t antwoord is Hij behoort in de rijen van het worstelende proletariaat. Toch zal hij weifelen, want het is hem altoos voorgehouden, hij mag geen socialist zijn, want er bestaat een diepe klove tusschen de christelijke arbeiders en de socia listen. Dat deze klove slechts in zijn verbeelding bestaat hoopt Spreekster aan te toonen. Zij zou kunnen wijzen op Amerika en Enge land waar vele christenarbeiders zich hebben aangesloten bij de socialisten, maar dat is nog geen bewijs. De kwestie is niet zoo moeielijk dat men om ’t te begrijpen de hoogeschool moet hebben doorloopen, zooals een dominé uit Rotterdam beweerde, maar ook niet zoo eenvoudig als prof. Diepenhorst het afdoet door als hij spreekt over de com mune, de revolutie enz., de socialisten de schuld geeft van ’t vergoten bloed en dan na eenige uitspraken van buitenlanders de stelling verkondigt dat christen zijn en socialist wezen niet samengaat. Die professor gaat niet in op de kern van de zaak. Het veel gesmade socialisme is de eenige oplossing van de brandende sociale kwestie. Eerst dient men te onderzoeken of er wel een soc. kwestie bestaat. Die tevreden is met den toestand zooals onze maatschappij die thans geeft te aanschouwen, voor dezulken bestaat de soc. kwestie niet, maar die niet goedkeurt dat een kleine minderheid de groote massa onderdrukt, die wel inziet dat het verkeerd is dat er weelde heerscht naast schromelijke ellende, dezulken gaan wel eens nadenken en zeggen Moet dat zoo zijn Mag dat zoo voortduren Tot die denkende mannen en vrouwen richt de Spreekster vooral haar woorden. Nu moet men armoede niet verwarren met broodsgebrek, maar toch heerscht er op menig gebied ontbering. Spreekster zelf heeft zich vroeger de vraag gesteld mag het bestaan, dat de arbeider die ’t prachtige paleis helpt bouwen, zelf in een krot woont Mogen wij goedkeuren dat de beste en fijnste levens middelen, bereid door werklieden, worden verzonden naar den vreemde, terwijl die arbeider zich met minderwaardig voedsel moet vergenoegen, en zoo nog meer op allerlei terrein. Toen zij eindelijk de geschriften der socialisten in handen nam, werd haar duidelijk hoe ’t zoo kwam en tevens dat het niet zoo mag voortduren. De ergste toestanden van slavernij en verdrukking mogen niet meer bestaan, wij zijn er nog verre af dat het is, zooals het moet zijn en ook kan zijn. Spr. begrijpt de goedmoedigheid van arbeiders en arbeidersvrouwen niet, want inderdaad het arbeidersleven is een groot onrecht en een groote marteling. Dat de Christelijke arbeider deze toestanden beschouwt als de door God gewilde, kan zij niet geheel verklaren. De Soc. willen ver- Bolswardsehe Courant II B. J. ZANTMAN. Kona

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1