lieuws- en Advertentieblad Bolswarcl en Wonseradeel. EN KA te Harlingen. RONA Cacao 1913. Verschijnt Donderdags en Zondags. 52ste Jaargang No. 26. Van Houten’s fes" Zondag 30 Maart. RECLAME. UIT DE PERS. VOOR ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. brengen op zijn gevolg is van om Franco per post 50 Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. nemen. wilden dat Het heeft zijn reden dat geneeskundigen in het belang der volksgezondheid aandringen op het dagelijksche gebruik van goede cacao in plaats van andere dranken. zoo weinig van de spreek- het christendom te hebben ge- aan de soc.-dem. De polen van het en genade, waaruit van de en be- Zonde is de scheur die tusschen den mensch en de menschen onder- Hoe is deze scheur weg te een goed en toch goedkoop fabrikaat, gefabriceerd in de wereldberoemde Van Houten’s Cacaofabriek, neemt ook daarom voortdurend in gebruik toe. Smakelijk, opwekkend, voedend, lichtverteerbaar is het de Volksdrank bij uitnemendheid ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. program der S. D. A. P. U zegt, nu moet men niet aankomen met de Blijde Wereld- dominee’s, doch dit is niet in ’t reine. Geen enkele Blijde Wereld-man aanvaardt het philosofisch materialisme. In elk num mer van hun orgaan trekken zij juist er tegen ten strijde. Wij mogen niet zijn in een partij, tvaar godsdienst privaatzaak is, zegt Ds. Langman. Er wordt onder ons christenen veel met woorden geschermd. Daden beteekenen meer dan woorden. De eeuwige beginselen, liefde, broederschap enz., de chr. beginselen nopen mij socialist te zijn. Nu zie ik, dat een aantal ongeloovigen zich naar dat zelfde doel spoeden en ik dank daar God voor. De door ons met de nek aangeziene ongeloovigen zijn onze broeders, met ons optrekkende naar wat God wil, nl. de socialistische ge meenschap. Daarom hoop ik van harte, dat ook Ds. Langman zich nog eenmaal moge scharen in de rijen van deze broeders. Repliek van ds. Langman. Spr. zegt zich niet bewust te zijn geoor deeld te hebben over het inwendig zijn van mej. Van der Vlies; hij begrijpt niet de beschuldiging, hij acht zich niet schuldig aan het vreeselijke oordeel over het inwendig zijn van de geachte spreekster. Hij heeft alleen willen beoordeelen datgene, wat mej. Van der Vlies heeft gezegd. Heeft spr. echter haar geoordeeld, dan is dit onbewust geschied en betuigt hij daarover zijn oprecht leed wezen. Ik heb gezegd dat de zonde er is en als gevolg de klassenstrijd meent spreekster dat dit niet zoo is, dat zij mij dit aantoone. Voor mij komt de klassenstrijd niet voort uit het kapitalisme, doch uit het menschelijk hart. Zoolang de zonde blijft, zullen de gevolgen zich ook openbaren. Ik heb niet gezegd dat de klassen er zouden zijn, doch dat deze een gevolg zijn van de zonde. De klassenstrijd komt voort uit het zondig hart. Laat ik voorts zeggen dat ik niet tot de coalitie behoor en niets heb te maken met coalitie-leuzen en coalitie-leugens. Prof. Die penhorst is door spreekster beschuldigd leu gens te vertellen, hierdoor heeft u een hoogstaand persoon aangetast, u heeft geoor deeld over een man, die zich op dit oogen- blik niet kan verdedigen. Als ik geoordeeld mocht hebben, dan was ik geprikkeld door deze woorden. Indien de klassenstrijd een gevolg is van de zonde, dan blijft hij bestaan zoolang de zonde er is. Ik geloof niét dat bij bestrijding van den klassenstrijd recht en gerechtigheid zullen komen. Dit zal eerst het geval zijn als de zondige mensch zich buigt voor God. Ik aanvaard den klassenstrijd niet; stel voor dat hij er ware, daarom behoeft men hem nog niet te aanvaarden. Ik blijf hiertegen protesteeren. Het geneesmiddel voor alle wonden ook in het maatschappelijk leven zal uitblijven indien men niet terugkeert tot God en Zijn woord en tot Christus, Hem erken nende als Hij, die heeft te heerschendan eerst is verbetering te wachten. Of de oplos sing nog komen zal is nog de vraag, waar de zonde steeds zal blijven. De egoïstische mensch zal men blijven vinden onder arbei< Als Ds. Langman zegt//Predikt het Evangelie,” dan is dit juist een dik woord. Het gaat er mee als in den drankstrijd. Dan zegt men ook //Predikt het Evangelie!” Men gaat dan naar huis en vangt deze prediking aan achter een glas wijn. De radicale weg is echter geheelonthouding en op het maatschappelijk gebied is dit het socialisme. Z/Wee hem, door wien de erger nissen komen,” staat er in den Bijbel. Daar om, het kapitalisme moet vallen, want dat is een rots der ergernis, Minister Talma predikt toch ook niet enkel het Evangelie, doch wil ook middelen te baat nemen om iets te bereiken. Ds. Langman zegt, zoo weinig van ’t Christendom „te hebben gehoord. Zelfs be paalde woorden zijn door hem niet vernomen. Hierop antwoord ik, dat men op anti revolutionaire kiesvergaderingen ook geen Evangelie-prediking te booten krijgt. Ook niet in de Tweede Kamer, zelfs niet door mannen van Rechts. Evangelie-prediking was niet het doel van deze vergadering. Ook is dit mijn taak niet en ik zal het nu ook maar zeggen... Ik wil de dominéés niet in de wielen rijden. Ik wil geen Evangelie- satie-bijeenkomsten houden, wanf dit zou men mij maar kwalijk nemen. Ik meen het Evangelie en de prediking er van een dienst te bewijzen, door te trachten aan te toonen, dat wil men zijn christendom uitleven, het dan noodig is, dat het kapitalisme de bons worde gegeven, opdat het christendom geen phrase zij. Het christendom van heden ver bindt zich met het kapitalisme. Wil men dus het christendom uitleven, dan is het socialisme daartoe het eenige middel. Daar om ontzeg ik Ds. Langman het recht mij zulke dingen te laten zeggen. Wij juist willen het Evangelie weer plaats, waar het behoort. De Enka van 1913 is niet dezelfde als de Enka van 1906, zegt debater. Nu men is geen 6 of 7 jaren socialiste zonder zich dieper inzicht te vergaren. Toen ik de door Ds. Langman aangehaalde brochure schreef, kon men daarin reeds lezen//Hang het socialisme aan, want God wil het”. Dit was toen een schreeuw om vrijheid van mij. Toch meen ik te zijn gevorderd en wat mijn christen-zijn betreft P Ik sta heden, waar ik toen stond en daarom kan ik Ds. Langman verlossen van zijn droefheid. God werkt door middelen. God gebruikt het maatschappelijk zijn als een middel om ook persoonlijk op ons in te werken. Het is onwetenschappelijk te zeggen, dat het maatschappelijk leven van geen invloed op het geestelijk leven is. ’t Is juist door het maatschappelijk zijn, dat zoo vele proletariërs godsdienstloos zijn. Wil ds. Langman dit het historisch materia lisme noemen, mij best, doch ik vrees, dat ik met deze meening in de oogen van MarX geen genade zou vinden. Hoe komt Ds. Lang man er aan te meenen, dat ik de philosofie van Marx aanvaard. Dat kan niet. Ik ben een christin en kan Marx dus niet aan vaarden. Nu zegt Ds. Langman dat men het philosofisch materialisme van Marx moet aanhangen om socialist te kunnen zijn. Niets van waar. Het staat zelfs in het Enka heeft te Harlingen een gelijksoortige rede gehouden als te Bolsward, waarop een interessant debat volgde. De Nieuwe Harlinger Courant bevat daar van het volgend verslag. Debat van Ds. Langman. Het is mij moeilijk een debat te voeren, om meer dan één reden, allereerst als men predikant is en dan eerst moet aanhooren hoe een predikant op een fatsoenlijke manier wordt uitgekleed. Als hij meent dat de zaken niet juist worden weergegeven, dan wordt hem even verteld dat hij van die dingen geen verstand heeft. Ik heb aan de spreekster de vraag ge steld of een predikant tot de kapitalisten of tot de arbeiders behoort. Van spr. heb ik gehoord dat ik niet tot de arbeiders behoor, welnu dan bevind ik mij in goed gezelschap, want ik heb niet gehoord of spr. ook handenarbeid verricht of in dienst is van een patroon. Ik meen dat zij in dienst is van de soc.-dem. arb. partij. Ik ben derhalve in goed gezelschap. Dit geeft mij moed iets te zeggen, waar ik evenals spreekster als een niet-arbeider kan spreken, doch niet namens een arbeiders partij. Ik sta hier niet als een verkiezingsagent ik behoef niet de coalitie te verdedigen, hiertoe ben ik niet geroepen. Toch zou hef mij spijten indien de vergadering was heen gegaan zonder dat een tegenwoord was ge sproken. Ik sta hier dan als een christen. Spreekster heeft dikke woorden gebruikt en dan volgt applaus. Ik zou haar willen vragen hoe lang de toekomststaat nog op zich zal laten wachten. Spr. heeft en met haar de soc.-democraten gemakkelijk spreken, waar zij de verant woordelijkheid niet wenschen te dragen. Hoe dan de toestand zal worden, waarvan men thans het ideaal in de verte ziet, zullen we dan zeker later hooren. Soc.-democraten en chr.-democraten kunnen vereenigd worden zegt spreekster. Maar chr. arbeiders, waar mijn overtuiging mij verbiedt den klassenstrijd te aanvaarden, daar zal ik niet met de soc-dem. kunnen samengaan. Nu heeft spr. gezegd gij moet hem aan vaarden, want gij zit er midden in. Goed, laten wij ons dit een oogenblik indenken. Er zijn zoovele dingen waartegen wij hebben te protesteeren, wat zonde is en de vreeselijke gevolgen daarvan, doch daarom behoeven wij niet te zeggen, dat wij dit aanvaarden. We hebben te stiijden tegen zooveel slechts, in ons persoonlijk en in de gemeente, doch daarmede hebben wij den klassenstrijd niet te aanvaarden. Dit is in strijd met de chr. levensbeschouwing, die ik ook bij de ge achte spreekster meende te mogen veronder stellen dat zij zich hieraan niet meer vasthoudt, smart mij zeer diep. De klassenstrijd is een gevolg zonde en deze moeten wij bestrijden kampen. God en ling bestaat. nemen Wij stellen hiertegenover het Evan gelie van Jezus Christus, die de Verzoener is, die de antithese zal oplossen. Gij zult liefhebben den Heer uwen God en uw naaste als u zelven, en niet omge keerd. Daartoe is gekomen Christus Jezus, die den mensch met God kan verzoenen. Spreekster’s beschouwing is historisch ma terialistisch waar zij zegt, dat het kapitalis me de wereld en de industrie beheerscht. Dit is de beschouwing van hem, die met God niet rekent. Ik wijs op het eerste artikel van de geloofsbelijdenis, die mej. Enka dan toch ook wel zal onderschrijven Ik geloof in God den Vader enz. Welnu dit historisch materialisme is het grootste struikelblok voor den christen om zich aan aan te sluiten bij de 8. D. A. P. Met droefheid heb ik in de brochure ge lezen, dat de keuze niet gaat tusschen materialisme en den Christus, geen christen kan soc.-dem. zijn, materialisme sluit den Christus uit; het tast God in zijn majesteit en liefde aan. Dit schreef de Enka van 1906, die niet meer is die van 1913. Het is een ver groeiing en verwording, een evolutie, doch naar beneden. Zij heeft dit wel niet uit gesproken, doch het is uit hare woorden af te leiden. En nu zal spreekster zeggen ik heb met dit historisch materialisme niet te maken, doch hierop antwoord ik dat de wortel van de soc.-democratie het hist, ma terialisme is. Zij aanvaardt de philosofie van Marx. Ik kan niet begrijpen hoe een christen lid van de 8. D. A. P. kan zijn, die uitspreekt dat de godsdienst is privaatzaak. Nu moet spreekster niet aankomen met de Blijde Wereld-maunen. Als christen moeten wij den godsdienst aanvaarden, zooals God ons dien gegeven heeft, wij kunnen den godsdienst onmogelijk als een neutrale zaak beschouwen. Als het christendom iets is, dan is Christus onze koning, die heeft te heerschen op alle gebied. Het persoonlijk mammonisme is iets tusschen God en uwe zielhet komt voort uit het hart, een tegen overgestelde opvatting is historisch materia lisme. Als in het hart zondige beginselen wonen bij de leden, hoe kan dan het geheel goed zijn. Het spijt mij, ster over boord als men zich geeft schiet dit er bij in. chr. leven zijn zonde blijkt dat christendom en soc.-dem. onmoge lijk zijn te vereenigen. Repliek van Enka. Het verheugt me het zeldzame genoegen te hebben te mogen debatteeren met een predikant, behoorende tot de Herv. Kerk. Toch heb ik herinneringen aan veel aange namer debatten als dat van hedenavond. Ds. Langman toch heeft mij getroffen in wat mij het liefst en het dierbaarst is. Hij heeft n.l. twijfel willen wekken aan de op rechtheid van mijn overtuiging. Ik wil in herinnering brengen, dat Jezus heeft gezegd Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordtDit heeft Ds. Langman wel ge daan. Debater toch is niet ingegaan op de economische bijzonderheden, maar heeft van het begin tot het einde twijfel willen wekken aan mijn geloof. Verder heeft hij gezegd, dat ik van af komst niet behoor tot het proletariaat. Dit heeft hij met een soort triomph uitgesproken. Ik vraag, wat voor beteekenis heeft dit Ik meen, dat God mij den plicht heeft op gelegd te strijden voor de vrijmaking van het proletariaat, wat doet het er nu toe, of ik van afkomst en werkkring er al dan niet toe behoor Verder zegt Ds. Langman, dat ik dikke woorden heb gebruikt. Dat is niet waar, in zooverre dat ik telkens bij het gebruik van z.g. dikke woorden de verklaring er van gegeven heb. Ik heb b. v. gezegd z/kapitaal-uitbuiting,” doch heb daarna een half uur staan praten, om de verklaring van deze uitdrukking te geven. Debater heeft gezegd, dat de 8. D. A. P. de verantwoordelijkheid niet op zich durft Wat beteekent zulk zeggen We we zoover maar waren. Geen enkele kleine partij heeft verantwoordelijk heid te aanvaarden. Wij weten wel, dat we door deze verkiezingen geen meerderheid zullen worden, doch wij hopen het eenmaal te worden ja, ik weet zeker, dat wij het eenmaal zullen worden. Wij christenen be reiden ons hiertoe voor in overeenstemming met onzen Bijbel en ons christelijk geloof. U hebt den klassenstrijd vergeleken met de zonde. U zeide den klassenstrijd niet te aanvaarden, zijnde een gevolg van de zonde. Nu gaat deze vergelijking niet op. De zonde zal niet worden uitgeroeid, zoolang er menschen zullen zijn, doch aan den klassen strijd is ontkoming door het socialisme. Als dat komt is arbeidskracht geenkoopwaar meer. Ds. Langman geeft geen weg aan, uit den klassenstrijd te komen. Hij zegtPredikt het Evangelie. Stoort zich echter de klassenstrijd wel aan “de prediking van het Evangelie ’t Is waar, des Zondags is men onder het gehoor van den predikant, maar des Maandags zit men weer midden in den klassenstrijd, (applaus.) Het middel, waardoor God ons van den klassenstrijd wil verlossen, is juist het socialisme. Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1