Nieuws- en Advertentieblad Bolswarcl en Wonserad.ee!. L 1918. Verschijnt Donderdags en Zondags. 52ste Jaargang No. 37. Adverteeren in Amerika. Donderdag 8 Mei. BINNENLAND. VOOR Afzonderlijke mocht Nederlandsch dagblad vind daarin een groot het zoo- voor '1 ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Witmarsum, 5 Mei. Dat het vee dit voor jaar weer jaarmarkt. Een veehandelaar koemelker f 225 en van de beste soort aangenaam in het aangezien alle dingen die ^goed” zijn, slechts met overleg en met een zekere inspanning tot stand kunnen gebracht worden, kunnen wij direct al vaststellen, dat bovenstaande annonce, en we vinden er in de dagbladen tal en tal van dat soort, niet goed is en haar doel, zoo niet geheel, toch grootendeels ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. hoog in prijs is, bleek op onze zou voor een een vare koe verkoopen, vroeg verkocht het beest direct voor f 222.50. Het beest trok de opmerkzaamheid, en werd weer en nogmaals verhandeld, dat de laatste koopman er reeds f 265 kan krijgen. Een kalf van Het hoedepennengevaar. In de gewijzigde politie-verordening van Amsterdam, welke dezer dagen zal verschijnen, is, naar het N. v. d. D. meldt, een artikel ingelascht, waarbij het verboden is op den openbaren weg onbeschermde hoedepennen te dragen. Een gemeentelijke kookleerares. B. en W. van Amsterdam stellen voor het koken op gas, bij het gemeente-gasbedrijf, bij wijze van proef, voor een jaar een kooklee rares aan te stellen op een jaarwedde van f 1000. Deze dame zal geen les geven aan een onderwijsinrichting, maar zal door de directie van het gemeentelijk gasbedrijf worden uit gezonden naar de woningen der gasverbruikers, om de vrouw des huizes of het dienstper soneel te leeren koken op gas. Brand bij Franeker. Zondagmiddag is de boerderij van C. Anema te Lutkelollum onder Franeker door den bliksem getroffen en verbrand. Slechts 14 koeien en 3 paarden werden gered. 21 stuks hoornvee kwamen om. Verzekering dekt de schade. April hooimaand Te Willige-Langerak (M.) heeft de land bouwer A. E. in de eerste helft der vorige week, dus nog in de maand April, gras ge maaid en gehooid. Het kwam goed binnen. Zware mishandeling. In ’t R.-K. gasthuis te Nieuwkuyk (N.-Br.) kregen, aldus meldt de N. R. Ct., twee oude mannen ruzie. De een, B. uit Tilburg, nam een stok en sloeg den ander, de H. uit Nieuwkuyk, zoo hard op het hoofd, dat deze bewusteloos neerviel. Hij kwam weer bij, maar Zaterdagmorgen vond men hem dood op bed liggen. Zaterdagmiddag is B. in hechtenis genomen. Het tweede slachtoffer. Zondagmorgen heeft een visscher onder Schardam het lijk gevonden van Jacob Van Straten, die sinds drie weken vermist werd en van wien vermoed werd, dat hij met zijn vriend door het omslaan van een kano, waarmee zij op de Zuiderzee hadden gezeild, was verdronken. Ferkiezingsgebed. Te Grave wordt eiken namiddag, naar de N. R. C. meedeelt, op de meisjesschool der Eerwaarde Zusters gedurende een uur het volgende lied gezongen om de rechtsche par tijen de overwinning te doen behalen. Hart van Jezus hoor de bede, Hoopvol rijzend naar Uw troon; Bede van ’t geloovig harte, Met vertrouwen U geboón. O, zie in uw goedheid neder Op het dierbaar Vaderland, Wil ’t beschermen en geleiden Met Uw liefdevolle hand. Wij, de kindren Uwer heil’gen En het koor der Martelaars, Bidden U, bescherm ons Neêrland, In de dagen van gevaar. Ongeloof verheft zijn vaandel, Socialisme ontplooit zijn macht Om Uw kerke te bestrijden Met vereende list en kracht. Goddelijk Hart, wil niet gedoogen, Dat hun staatsmacht triomfeert, En zich hun behaalde zegen Tegen U en d’ Uwen keert. Weg met God was steeds hun leuze, Weg maar met zijn naam en eer Uit den Staat en ’t kinderharte, Zult Gij dat gedoogen Heer! Neen, wij bidden vol vertrouwen Geef Uw zegen aan ons werk, Maak de Christen-Staatspartijen, Heer, door moed en eendracht, sterk. Doe opnieuw ons zegepralen, Doe de blanke kruisbanier Wapperen in ’t vrije Neerland, Altijd ongekreukt en fier. Statenverkiezingen. Door Gedep. Staten is de verkiezing (can- didaatstelling) voor de Provinciale Staten gesteld op 3 Juni, de dag van candidaat- stelling ook voor de Tweede Kamer. Stemming en herstemming zijn bepaald op 12 Juni (Donderdag) en 23 Juni (Maandag). De kamerverkiezingen vallen op 17 en 25 Juni, Een aankondiging in de moet zoo zijn opgesteld, dat zij naar uw winkel lokt. En daarom het niet voldoende dat U alleen maar adverteert dat U bijv, mooie hoeden verkoopt, of sterke schoenen, of prima grasboterneen, de bewoordingen moeten zoo gekozen zijn, dat zij bij den lezers den wensch doen ont staan n Het is toch jammer dat ik dit ar tikel niet in mijn bezit heb laat ik me de kosten maar getroosten en het me aan schaffen.” Door een paar voorbeelden zal dit principe duidelijker worden hier is een advertentie van de Heeren Daalder Zonen, die op vrij onverschillige en koude wijze aan het publiek mededeelen dat ze overschoenen te koop hebben J. DAALDER ZON EN Specialiteit in Overschoenen. Dames- Heeren en Kinder Overschoenen. Gevestigd sedert, 1850. U zult me moeten toegeven, dat een der gelijke advertentie slechts een zeer matig resultaat zal hebben en dat zij er slechts weinig lezers toe zal overhalen bij Daalder een paar overschoenen te gaan koopen. Wel licht zal deze of gene zeggen ZZO ja, ik heb juist een paar overschoenen noodig, ik zal ze maar bij Daalder gaan koopen.” Maar een annonce die niet meer doet dan dit, is slechts van geringe waarde. Een goede advertentie richt zich nimmer uitsluitend tot diegenen van de lezers, die het artikel in kwestie op dat moment juist noodig hebben een wel gekozen reclame richt zich tot alle lezers, trekt hun aandacht, wekt in hen een levendige belangstelling voor het artikel, overtuigt hen dat het artikel deug delijk en soliede is en dat het zijn prijs ten volle waard is. Een goede advertentie is als een goede reiziger, die op taktvolle wijze, zonder op te dringen en zonder te overdrijven, de voordeelen van het artikel op eerlijke en duidelijke wijze aantoont, die bij den kooper het gevoel doet ontstaan, dat hij het artikel „toch eigenlijk maar moest koopen.” Laat ons terugkomen op de heeren Daal der en hun overschoenen, en hun uitnoodi- gen hunne advertentie aldus te wijzigen OVERSCHOENEN. In een hevige stortbui, wanneer de straten nat en modderig zijn, is de overschoen uw beste vriend. Wat gaat er boven droge voeten in regenachtig weder Onze overschoenen passen iederen voet, wij hebben mooie modellen voor heeren, keurig afgewerkte overschoenen voor dames en kin deren. missen moet. En dat is zeer begrijpelijk De heeren Gerritsen hebben een zzvan ouds bekende zaak”, iedereen in de stad of in het dorp kent hen zzvan ouds”. Met die advertentie deelen zij dus aan het publiek niets nieuws mede, en wie zal ten slotte nog eenige acht slaan op een dergelijke onbelang rijke mededeeling Het eenige doel dat de Heeren Gerritsen met hunne reclame bereiken is, dat zij #voor de oogen van het publiek blijven”, en ofschoon dit op zich zelf van belang is, kan een advertentie veel meer doen dan dit. Een vriend van mij, een advertentie-reiziger, maakte eens de op merking, dat een advertentie hetzelfde werk moet verrichten als een goede etalage. Reclame en uitstalling gaan hand in hand met het gemeenschappelijke doel den buiten stander tot koopen te verlokken. Degenen nu, die aan het hoofd van een winkelzaak staan, zullen weten dat een goede etalage een van de eerste levensvoorwaarden is voor iedere detailzaak. De winkelier getroost zich alle moeite en kosten om zijn uitstalling in de winkelruit zoo in te richten, dat schier iedere voorbijganger als het ware gedwongen wordt een oogenblik te blijven stilstaanen de verschillende voorwerpen zijn zoo gekozen en gegroepeerd, dat ze op hun mooist en voordeeligst uitkomen de toeschouwer moet in zich zelf uitroepen zzJongen dat is een kranige uitstallingDie man schijnt er goede en degelijke waar op na te houden”. Zulk een uitstalling lokt den toeschouwer (of toeschouwster) naar binnen en de eerste stap is gewonnen Ten aanzien van de advertentie nu, geldt precies hetzelfde. courant koopers is een anderen koemelker, voor pl.m. elf maanden gekocht voor f 14, bracht thans als hokkeling f 98.50 op. Lemmer, 5 Mei. De visscher F. Buiten huis ving in de Zuiderzee in een haringfuik een zalm van 25 pond. Zeker een niet onaardig buitenkansje voor dien visscher, daar men voor den prijs van dien zalm een last (50 tal) haring kan krijgen. Heerenveen, 5 Mei. Ook de beide apotheken hier ter plaatse hebben van hooger- hand verlof gevraagd, om ’s Zondags om de beurt te mogen sluiten. Hepk. Nbld. v. Fr. Workum, 5 Mei. Sedert eenigen tijd ver miste de winkelier A. Bijvoets alhier tus- schenbeiden iets uit zijn winkel en kon er maar niet achter komen wie zulks deed. Die kleine zzgnobberij” had hij niet graag, want al vermiste hij dingen van niet veel waarde, tezamen bijelkander gevoegd, was het toch nog een aardig bedrag en de dief kon ook eens lust krijgen naar dingen van meerdere waarde. De politie werd gewaarschuwd en na eenigen tijd den dader ontdekken, die bleek te zijn een jongen van flinke ouders. Van een en ander is procesverbaal opgemaakt. Dit kao tot leering strekken voor andere jongens, die in dergelijke diefstallen soms niet veel kwaad zien en zich weinig om de politie bekommeren. Toch de politie laat in dergelijke gevallen niet met zich sollen, zoodat oppassen de boodschap is. De rechter zal voor den kleinen dief wel iets uitdenken, waar hij tijd zal vinden over zijn bedreven kwaad na te denken. De Banier. Te Polsbroek is bij den veehouder A. B. een buitengewoon groot kalf geboren. Het woog 140 pond en kon direct van eigenaar verwisselen, tegen een prijs van f 42. B. wees dit bod echter van de hand. Op het gebied der reclame hebben zich in Amerika in den loop der laatste jaren zekere ideeën ontwikkeld, die niet alleen de volle aandacht van den buitenstaander waard zijn, maar die tevens met voordeel kunnen aangewend worden in een ieders pogen om eigen zaak tot grooteren bloei te brengen. Toen ik voor een aantal jaren nog in het vaderland vertoefde en als redacteur van een vaktijdschrift werkzaam was, heb ik van tijd tot tijd artikelen betreffende bovenstaand onderwerp opgenomen en was er steeds op uit, mijn lezers te verrassen met de beschrijving van een of andere excentrieke Amerikaansche reclame, om hun aan te toonen op hoe zonderlinge wijze men in de nieuwe wereld soms zijn waar aan den man poogt te brengen. Sedert ben ik evenwel eenigszins van idee veranderd. Ik ben namelijk in de gelegenheid geweest een ietwat dieperen blik te slaan in het wezen van het reclamevak, zooals dit in Amerika wordt opgevat en uitgeoefend, en ben tot de overtuiging gekomen dat er zeer veel in is, dat onzen Nederlandschen adver teerders in het bijzonder, den handelsstand in het algemeen, van groot nut kan zijn. Ik wil trachten in een reeks artikelen een duidelijke uiteenzetting te geven van de beginselen die den Amerikaan bij het adverteeren zijner waar tot leidsman dienen, en er zoodoende wellicht toe bijdragen, dat U, door toepassing van die beginselen, er in zult slagen uw jaarlijks verkoopcijfer te vergrooten. Laat ons beginnen met een heel eenvoudige vraag te stellen: zzWat is het doel vaneen advertentie Of wel, indien U een circulaire uitzendt, of een stroobiljet verspreidt, met welk oogmerk doet U dit en het antwoord luidt natuurlijk, dat men op deze wijze wil trachten het publiek ,er toe te brengen de aangeprezen waar tegen voordeeligen prijs te koopen. Dit is het hoofddoel van iedere reclame, met andere woorden, indien men U een advertentie ter beoordeeling voorlegt, is de voornaamste vraag ter beantwoording zzZal deze annonce er iets toe bijdragen, van een onverschillig buitenstaander een belang stellend lezer te maken, en zal zij er ver volgens in slagen hem in een blijvenden afnemer te herscheppen Gesteld de eigenaar van een schoenen magazijn wenscht den verkoop zijner schoenen een weinig te pousseeren, en besluit een advertentie te plaatsen. Hij stelt de annonce zoo goed als hij kan op en is op het punt haar naar de courant ter plaatsing op te zenden. Alvorens hiertoe over te gaan, zou ik hem evenwel willen verzoeken, de annonce nog eens even ter hand te nemen en zich voor een oogenblik wijs te maken dat hij niet de schoenverkooper is, maar iemand uit het publiek, (die zijn mededeeling vanavond wellicht in de krant zal lezen), en laat hij zich afvragen, of die annonce hem er toe zou brengen, aan het aangeduide adres een paar schoenen te gaan koopen. Door aldus te handelen zal hij wellicht bemerken, dat de annonce niet zoo volmaakt is als hij aanvankelijk had gedacht, hier en daar zal een kleine verbetering noodig zijn en wellicht zal de geest der advertentie een weinig moeten worden omgezet. Ik heb hier een 7 voor me liggen en aantal advertenties die alle volgens onderstaande type zijn opgesteld SCHOEN- EN LA.ARZENMAGAZIJN W. GERRITSEN ZOON Brinklaan 3 Van ouds Bekend. Laat ons voor een oogenblik deze adver tentie met het ontleedmes onderzoeken. In de eerste plaats valt op te merken, dat het niet veel kennis van zaken of verstand van adverteeren behoeft, een dergelijke annonce in elkaar te zetten. Dat kunststuk zou het zoontje van den jonge meneer Gerritsen zonder eenige moeite kunneif verrichten, en Zij zijn vervaardigd rubber, zijn licht en dragen. Prijs- J. DAALDER ZONEN. De gedachte aan droge voeten vindt bij den lezer gereden ingang, en wanneer hij aanstonds uitgaat en het regent, en hij krijgt koude en klamme voeten, dan zal hij zich zijn zuinigheid verwijten en tot zich zelf zeggen, dat droge en warme voeten en een goede gezondheid ruimschoots de kleine uit gaven voor overschoenen waard zijn, en op deze wijze zal hij er toe komen bij Daalder een paar schoenen te gaan koopen. Nu zult U wellicht de opmerking maken dat de tweede advertentie veel grooter en derhalve duurder is dan de eerste, maar indien U het met me eens bent, dat de tweede annonce meer kans geeft op succes dan de eerste, wat hindert het dan dat zij een weinig duurder is Ziet, hierin ligt het eigenaardige onder scheid tusschen den Amerikaanschen adver teerder en den Nederlandschen I De Ame rikaan weet dat een goede advertentie (in dien noodig een reeks van advertentiën) ten slotte het gewenschte resultaat moet geven en de kosten aan adverteeren verbonden, zijn derhalve van ondergeschikt belang terwijl de Nederlander al te dikwijls geneigd is, kosten voor ad vertentien als een nood zakelijk kwaad te beschouwen. De Nederlander geeft zich bij het opstel len van zijn annonces over het algemeen niet heel veel moeite, omdat hij er niet zoo heel veel van verwachtde Amerikaan ver wacht van de annonces alles, ziet in een goede annonce het middel bij uitnemendheid Het beste en goedkoopste middel om zijn waren te verkoopen, en daarom geeft hij zich alle moete om te weten te komen wat een goede en wat een minder goede wijze van adverteeren is. Bolswardsche Courant I n I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1