Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Openbare Vergadering. Van Houten’s RQNA Cacao 1913. 52ste Jaargang Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 99. 4 Zondag 14 December. BINNENLAND. A VOOR Afzonderlijke van het I ,de tw wc exi aai he rec he, mc op; zijn moeder- niet durfde noemen, van den naam eenige ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. op ’n be' we vo Fr wuxw van Patrimonium gevoelt na de sluiting der Tentoon- Nijverheid en Watertoerisme, alhier gehouden, konden wij van aai va wa va vn ha hard schreeuwend naar het op 200 a 300 pas van daar gelegen huis van den vader van het meisje en vertelde dien wat er gebeurde. De vader stormde het huis uit en had nog bijna den man gegrepen; deze wist echter op zijn fiets te springen en te ontvluch'en. Een ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. onmiddellijk door de politie ingesteld onder zoek leidde tot nog toe tot geen resultaat. Volgens zeggen van den vader was de vreem deling goed gekleed. Nader wordt gemeld, dat gisterochtend door den veldwachter Hommerson, te Laren, een persoon is gearresteerd, van wien men vermoedt, dat hij de aanrander is. Arnh. Ct. De afloop der Sneeker tentoonstelling. Vrij kort stelling voor dezen zomer meedeelen dat de finantiëele resultaten dien aard waren, dat ’t waarborgfonds niet zou behoeven te worden aangesproken, maar dat er zelfs een batig saldo voor de aandeel houders over zou blijven. Sedert werd door deze voortdurend belang stellend uitgezien naar nadere bijzonderheden en allerlei gissingen werden gemaakt. De afwikkeling der zaken nam echter heel wat tijd en eerst thans kunnen definitieve mededeelingen worden gedaan. In de gister gehouden vergadering van comité en finantiëele commissie kon als eind resultaat worden meegedeeld, dat ’t batig saldo ongeveer f 3200 bedraagt. Aan de aandeelhouders (totaal bedrag tal 25 pCt. op hun aandeel worden Een lang niet te versmaden Snoek, 11 Dec. Op den dag van de uit betaling der ouderdomsrente (j.l. Dinsdag) werd hier door de afd. van Patrimonium ’t volgende telegram verzonden aan den oud- minister Talma. De afd. Sneek zie U VO' in: ou konden vinden en de machtige ambtenaars wereld daartusschen eens verdwijnen kon, dan komen er wellicht betere tijden, en dan hebben zoovelen naar men hoopt, niet te vergeefs hun lijdensweg betreden. De heer Terhenne dankt den Spr. voor het treurig verhaal, dat gewis alle aanwezigen met diep medelijden beeft vervuld, en de hoop heeft doen ontwaken dat het Russische volk ook eens mag worden verlost van het monsterachtige cordon van ambtenaren. En ook wenscht hij dat het verlost worde van een kerk, die zoo handelt als ons hier heden werd voorgesteld. Hij dankt den Spr. voor het ver schafte genot en besluit met den wensch dat het gesprokene ten goede kome aan hoofd en hart. van nihilistische beginselen, nadat de secte der Stundisten op het dorp werd beschuldigd van de rampen, die er heerschten. Veepest en misgewas werden beschouwd als een straf omdat de geloovigen die secte niet hadden verdelgd, een groote brand werd aangewend om de macht der priesters grooter te doen uitkomen, en om er de Stundisten van te beschuldigen. Het slot van ’t verhaal was dat de twee voornaamste aanhangers der secte verbannen werden naar Siberie, waarbij de vrouw, waar over van den beginne af reeds gesproken was, haar man vrijwillig in het lijden volgde. Na in enkele trekken het moeielijke van den tocht van zulk een convooi te hebben geschetst, werd hiermede besloten de beschrij ving van den grooten lijdensweg. Met gespannen aandacht werd de Spreker gevolgd en een krachtig applaus brak uit bij het einde. De Spreker wilde nog enkele losse opmer kingen aan zijn lezing toevoegen. Vooreerst stipte hij aan dat de schrijfster in ’t voor bericht verklaarde, dat zij de gegevens voor haar verhaal had van een verbannen Rus, doch deze had in het vrije Engeland nog zooveel vrees voor de wraak van land, dat hij zijn naam de titel heeft in plaats sterretjes. Er ligt daar een zware druk op het volk. Dat gevoelt men al reeds dadelijk als men de grens overschrijdt. Het ernstig onderzoek van de pas en geheel het doen van ambtenaren doet gevoelen dat er in Rusland een toestand heerscht zooals wij die hier niet kennen. Bij eenig nadenken, begrijpt men ook, dat er een geest van verzet moet komen, die in het Nihilisme is vertegenwoordigd. Het is daar zegt Spreker als bij een stoomketel die maar steeds hooger gestookt wordt, terwijl de veilig heidsklep bezwaard is. Het moet ten slotte tot een uitbarsting komen. Als men zoo een tijdje daar is, ziet men van het eigenlijke volksleven niet veel, doch als men ziet den rijkdom en de pracht van de groote gebouwen van kerk en staat, begrijpt men toch hoe dat indruk op het volk moet maken. Spreker heeft de groote Alexander- kerk in al haar pracht aanschouwd. Die is gebouwd om en over de plek waar Czaar Alexander door een bom werd gedood. In den vloer der kerk is in ’t prachtige mozaïk een vierkant open gelaten waarbinnen nog gewone straatkeien, waarbij een waar een stuk is afgeslagen. Dat is juist de plek waar de bom ontplofte. Ook het rijtuig en de studeer kamer van dien Czaar worden nog getoond, een wapenmuseum is vol van vorstelijke geschenken, en dat alles getuigt van den glans en de macht van den heerscher aller Russen. Als men dat ziet, begrijpt men dat er toestanden kunnen ontstaan als in het heden gegeven verhaal geschetst zijn en zooals die in het boek onopgesmukt en naar waarheid zijn omschreven. De beweging in de pers dezer dagen over het verschrikkelijk lot der gevangenen te Orel wordt ons dan begrijpe lijk. Men gevoelt dan dat er onrecht heerscht, en dat maakt het ook begrijpelijk hoe er steeds gevaar ontstaat voor vervolging der Joden. Vervolgens trekt ook de aandacht boe er eenheid heerscht tusschen de kerkelijke en burgerlijke autoriteit, wat weer verklaard kan worden doordat de Czaar het wereldlijk en kerkelijk hoofd is. De afgedwongen Doema gaf wel een schijn van macht aan de volks vertegenwoordiging, doch ook slechts in schijn. Bij de Grieksche en de Katholieke Kerk wordt de priester beschouwd als het instru ment der kerk, en spreker wijst hoe daar misbruiken uit ontstaan, o.a. bij de jaarlijksche inzegening der graven. Toch is het ook weer waar, dat men bij deze Slavische be volking niet kan aanleggen den maatstaf van de Westersche volken. Er heerscht daar zulk een diepgaand gods dienstig gevoel, en men moet vreezen als dit werd weggenomen dan slechts overbleef de haat tegen de onderdrukking. Men stelt zich de vraag hoe zou het gaan als alleen de haat overbleef? Een verzoenende gedachte koestert men, zegt Spr. als men het groote volksgebouw te St.-Petersburg beziet. De Czaar heeft hier voor het volk voor geringen prijs veel beschikbaar gesteld, en zoo ontwaakt de gedachte: als het godsdienstig gevoel en Donderdag werd vanwege de afd. z/Bolsward” der Mij. tot Nut van ’t algemeen, een open bare vergadering gehouden in z/de Doele”. Ofschoon er geen entrée werd geheven en dus de toegang voor iedereen vrij was, was er toch geen flink bezoek. De zaal was slechts half gevuld. De Voorzitter, de heer D. Terhenne opende met een welkomsgroet tot de aanwezigen en den Spreker te richten en met den wensch dat het mocht worden een aangename en nuttige avond. Als Spreker trad op Ds. F. H. G. van Iterson van Wirdum, met het onderwerp: De groote lijdensweg op het einde der 19e eeuw, een schets uit het godsdienstig en maatschap pelijk leven in Rusland. De Spreker begon met de opmerking dat men, als men zich als Spreker .voor de depar tementen van ’t Nut beschikbaar stelt, men eigenlijk verlegen staat met de keuze van een onderwerp. Volgens art. 1 van ’t reglement dezer Maatschappij beoogt de vereeniging om op den grondslag der christelijke beginselen de vergaderingen dienstbaar te maken aan de ont wikkeling en alzoo te bevorderen volksgeluk en de zedelijke verheffing. Men wenscht dus te hebben aangename en vooral leerzame avonden. Ook als men zich aan de practijk aansluit zijn er heel veel onderwerpen die daarvoor geschikt zijn. In het algemeen kan men aannemen, dat het wel interessant is iets te vernemen van andere landen en zich in te denken in de toestanden en de omstandigheden van andere volken. Al kan men dan ook niet zelf daar zien en meeleven in die omgeving, door boeken of voorlichting van anderen kan men zich toch eenigszins een denkbeeld vormen van het leven in den vreemde. Als predikant heeft Spr. voorheen met belangstelling kennis gemaakt met een boekwerk van een Engelsche schrijfster Hesba Stretton, hetwelk ten titel draagt, wat als onderwerp van deze bespreking is aangekondigd. Dit werk heeft Sprekers aan dacht opnieuw getrokken, nu hij eenigen tijd in St. Petersburg heeft vertoefd en dus per- soonlijk zich kon op de hoogte stellen van enkele toestanden en voorvallen welke in dat boek geschetst worden. In den vorm van een vertelling geeft de Spr. nu den inhoud van dat werk op interes sante wijze weer. In een boeiend verhaal krijgt men een voorstelling van het ontstaan eener godsdienstige secte «de Stundisten” in een eenvoudig Russisch dorp. In helle kleuren wordt daarbij geschetst hoe bet eenvoudige volk gebukt gaat onder den dwang van de heerschappij van de priesters en de ambtenaren van den staat. Een romantisch draadje van een paar jongelieden, die elkaar innig lief hebben, maar om reden van geldelijken aard niet voor elkaar bestemd zijn, loopt door ’t verhaal. Door fraaie schildering en korte wenken krijgtmen een denkbeeld der zeden en ge woonten. Zoo ziet men hoe het huwelijk geheel door de vaders wordt beschouwd als een soort van koophandel en vervolgens hoe daar het godsdienstig leven is ingeweven in alle om standigheden die zich voordoen. Ook wordt daarbij melding gemaakt een samenkomst der nieuwe secte op dorp. Een vreemdeling die zich daar vestigde, had allengs vertrouwen gewonnen en invloed gekregen, en zijne denkbeelden waren ver schillend van de daar heerschende godsdienstige overtuiging. Die vreemdeling Lokian werd daarna evenals zijn volgelingen eerst geschuwd en vervolgens werd er van hoogerhand een onderzoek en spoedig ook een vervolging ingesteld. Gewezen wordt daarbij op de macht en invloed van den eenvoudigen dorpspastoor, maar daarentegen ook op de gestadige uit breiding der nieuwe secte, die de oogen opende en nieuwe inzichten ten opzichte van den levenden Christus gaf. Op aanschouwelijke wijze wordt het ver loop der gebeurtenissen voorgesteld en daarbij gewezen op de karakters der verschillende personen, die in ’t verhaal optreden. Vooral wordt in ’t licht gesteld het edel streven en denken van den stichter der secte. In akelige bijzonderheden werd ook meegedeeld hoe die voorganger Lokian in de gevangenis mishandeld werd, men rilde van het lot dat hem bereid werd en de martelingen, waardoor hij bezweek, nadat in het ziekenhuis de verpleging vruchte loos was. De vrienden van Lokian, die bij zijn sterfbed waren, werden later verdacht den goeden wil van bovenaf elkaar eens i blijft er nog een klein bedragje •voor ’t comité den aandeelhouders enoeglijken avond denkt te bereiden, nl. nog een algemeene vergadering moeten worden, waar dan ’t bestuur m verantwoording zal afleggen. Het is nu die vergadering een feestelijk te doen dragen door er b.v. een f iets dergelijks aan te verbinden, it schitterend slot van de tentoon- waardige wijze te vieren. len blijkt uit dit resultaateen zoo ig saldo en dat in dit jaar, waarin toonstellingen werden gehouden, hoe de leiding hier geweest is. En we dit succes moed zal geven om ook ken eens flink aan te pakken. Er in Sneek nog heel wat te wachten krachten om de zaken aan te pakken. >en nu gezien, dat we van die n ons midden hebben. Moge Sneek ijls op allerlei gebied van hun profiteered N. Sn. Ct. Wilde zwijnen. aot het aantal wilde zwijnen is, dat jsselsche bosschen leeft, kan hieruit fgeleid, dat gisteren door Prins n zijn jachtgezellen weder 114 stuks elegd. De vorige week zijn er 190 Men schat het getal nog levenden Alg. Hndbl. rn strijd met de loterijwet. e politie te Bennekom is proces verbaal opgemaakt tegen 19 personen, die zich bezig hielden met dobbelen om speculaas in een boerenwoning. De politie had er de lucht van gekregen, deed een inval op den bewusten avond en nam dobbelsteenen, koek, geld enz. in beslag. Arnh. Ct.. Bolswardsche Courant WW ii 4 J sCL- /rn'CWZAs (ZJ 1 ■vJl 't L.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1913 | | pagina 1