Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. w 1914. Verschijnt Donderdags en Zondags. 53ste Jaargang. No. 11. BETALEN ZONDER GELD. Donderdag 5 Februari. BINNENLAND. VOOR afzonderlijke itsten die den stand zijner de ward. asteel nog st te staat uisde d zou mijn ippels t spel bewa- enige r een rd in leant- >aard. at ik dui- zijn, alles mat! edekt e, dat gelijk ichiet dood fiver, was. ■t mij nam, tinige rsten stisch zelf. r het i was ik hoofd :r een ter- a zet Ik at ik k het andei inde: eiken jn, ze Hij enige ia een twam was danig een- siste n zes is de bad: eden, nat!” sklok vroeg it hij k ook heeft i idéé om eken, kon n zes egen- 1, zoo rij wel rden g'ng )egon 1 mij j zich >gop. erzet- van in ik eene at de voor ndere n het i was nnige sl ui- ioedig sn de >r de :zaam t was, leven en ik at ik ABONNEMENTSPRIJS40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. de omzet bij de Bank des reeds géstegen tot ons land zon liggen, eerst bij A. en r ook van de Publieke Schuld. Vermindering van misdaden en dief- ADVERTENTIEPRIJS17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. it hij nnige nnen- tegen eene ;el in ik in r was gden, geldsom blijft rente dragen. In ze renteloos daarna bij B. De heer J. Frijda Lzn., aan wiens brochure over dit onderwerp we een en ander ontleenen, schrijft dat in Hamburg aan de filialen der Duitsche Rijksbank slechts 5 pCt. in contant geld of bankpapier wordt betaald. Bij de Oldenburgsche Spar- und Leithbank waren in 1906 aangesloten492 kooplieden, 285 arbeiders, 503 beambten, doktoren, leeraren en militairen, 52 landbouwers, 137 vereenigingen, 77 renteniers en 399 dames. Hoe verbazend snel bij onze buren het betalen zonder geld is toegenomen, moge blijken uit eenige cijfers. In 1876 was Berliner Kassenvereins 16711 millioen Mark. In 1891 tot 81013 millioen. In 1903 tot 15.125 milliard. In 1905 tot 21.091 milliard. Welk een verbazingwekkende som van giro rekeningen in één jaar door één bank! Het hier verrichte werk, afwikkeling der verzekering tusschen banken, vennootschappen en particulieren, wordt met het Engelsche woord C 1 e a r e n aangeduid. Zulk een bank heet dan Claeringhouse en de ver- eenigde banken Claeringhous e-A aso cial io ns. De uitvinding van het systeem was hoogst eenvoudig. Omstreeks 1750 bedacht een Lon- densche kassierlooper, dat hij zijn wissels en chèques wel kon innen met heel wat minder voetstappen. Hij en zijn confraters kwamen nu geregeld in een herberg bij elkaar om hun wissels onderling uit te wisselen. Voor het innen der wissels van een bank, was dus in elke wijk één man voldoende. Toen dit ter oore kwam aan hun chefs, dachten deze: „Dat kunnen wij zelf wel doen!” en reeds in 1775 waren bij het Londensche Claeringhouse de grootste en voornaamste ban kiershuizen aangesloten. Maar nu we in vogelvlucht een blik hebben geworpen op het buitenland, keeren we naar Nederland speciaal naar Alkmaar terug. Want we willen u namelijk de mogelijkheid aantoonen, om met voordeel, zonder rijkswet, te Alkmaar een plaatselijk giroverkeer te beginnen indien de Nutsspaarbank ons hierbij behulpzaam wil zijn. Als dit ons dan wel goed bevalt, maar te bekrompen blijkt, zullen we voorzeker er bij het Rijk op aandriogen ons door de postspaar bank het voordeel en gemak te verschaffen, dat .Oostenrijk-Hongarije reeds jarenlang geniet en op hoogen prijs stelt. Richten we het oog op de Spaarbank te Rotterdam, die 10 September 1807 een chèque- en girodienst heeft ingevoerd, in hoofdzaak hierin bestaande, dat men met inlegbewijzen inleggen kan en met chèqnes terugbetaling kan erlangen, maar ook tusschen de inleggers onderling door middel van girobetaling en inleg kan worden bewerkstelligd. Men begint met een stamkapitaal van minstens f 25 te storten. De inlegger ontvangt dan de noodige girokaarten enz., deponeert zijn handteekening en teekent het reglement. Van toelating zijn uitgeslotenminderjarigen en gehuwde vrouwen, die geen machtiging hebben van haar man, terwijl ook vereenigingen kunnen toetreden. Ook personen, buiten Rotterdam woonachtig, kunnen aan het verkeer met deze spaarbank deelnemen. De rentevoet wordt door het Bestuur be paald. Tweemaal ’s jaars ontvangt elke rekeninghouder bericht van rekening. Men ziet: Rotterdam is voorgegaan. Zal Alkmaar niet volgen Een poging hiertoe is net iets voor de Alkmaarsche Winkeliers-vereeniging en Hanze. Da invoering van een wettelijk geregelden Chéque- en Girodienst is echter niet slechts een particulier- maar ook zeer zeker een landsbelang. Wij zouden te uitvoerig worden, indien we dit hier wilden toelichten. Een Fransch schrijver, Ernest Grinon, deed dit reeds in 1890 en rpemde van het betalen zonder geld de volgende voordeelen le. Vermindering van de belastingen. Inning der chéques zonder bedrog en kosten. 2e. Afschaffing van die banken, welke misbruik maken van het verleenen van crediet. Se, Kostelooze leeningeu door den Staat. Scheepvaart. Lemmer. De vaart Sneek-Stavoren is door de Groninger booten opengebroken. De bin nenvaart zal nu spoedig geheel heropend zijn. De stoompont Stavoren-Enkhuizen heeft thans het goederenvervoer hervat. Het zal nog wel eenige dagen duren voor dat de boot het personenvervoer kan hervatten. O. N. De waarde van een stem. Bij de raadsverkiezing te Jaarsveld waren, volgens de Ned. uitgebracht 148 stemmen, van onwaarde 5, waarvan 73 stemmen op den canlidaat der a.-r. den heer Joh. Verveer, en 72 stemmen op den candidaat der lib., den heer M. Berrevoets, zoodat eerstgenoemde is gekozen. De waarde van één stem wordt door dezen uitslag wederom duidelijk bewezen, doch nOg meer valt hier het licht op als men weet dat de gemeenteraad in genoemde gemeente door deze verkiezing van links naar rechts is om gegaan. Voorwaar een leerzaam voorbeeld! Afschaffing nachtarbeid. De bakkerspatroonsvereeniging te Weesp heeft besloten tot afschaffing van den nacht arbeid in het bakkersbedrijf aldaar en’s mor gens vóór 10 uur geen versch brood meer verkrijgbaar te stellen. Tel. Afpersing. In den afgeloopen nacht heeft een ontslagen volontair de woning van den directeur der boterfabriek te Eiten weten binnen te dringen. Het jongmensch bedreigde zijn gewezen chef met een revolver en perste hem een aanzien- lyke som gelds af. Alg. IJs in zee. Lemmer. Nog steeds is onze haven van de openzee afgesloten door het ijs dat door den Z. W. wind hoe langer hoe meer op elkaar wordt geschoven; sedert Zaterdag is het ijs steeds aan het kruien. De salonboot van de Holl. Friesl. lijn, die van Amsterdam komende hier trachtte binnen te loopen en haar dienst weer hoopte te hervatten, zag geen kans door deze ijsmassa heen te dringen. Ook ’t groot- scheepsvaarwater langs de Lemsterrijn en het Tjeukemeer is nog niet opgebroken. Stavoren, 2 Feb. De proefvaart heden met een der stoomponten heeft aan ’t licht gebracht, dat er zich, vooral aan den Hollandschen oever, nog heel wat ijs in zee bevindt, zoodat heropening van het veer voorshands nog niet te wachten is. De pontdienst wordt evenwel morgen her vat, echter alleen wat de dagdiensten betreft. Tengevolge de meer zuidelijke windrichting komt thans ijsgang langs de kust alhier voor. Een paar zeilschepen, die blijkbaar hier wilden binnenvallen moesten dientengevolge daarvan afzien. Uit Enkhuizen wordt gemeld, dat de booten van de Fa. Verschure en Co. (Sneek-Amster- dam en Sneek-Rotterdam) gisteren vanuit Stavoren en Hoorn proefvaarten over de Zui derzee hebben gedaan. „De Nijverheid” II, (kapt. Baanstra) had groote-moeite de haven van Stavoren uit te komen. Voor de Friesche kust was veel ijs. De „Vereeniging” II (AmsterdamEnk huizen) vertrok gistermorgen van Enkhuizen, maar moest bij Leek, wegens bet vele drijfijs terug keeren. Toen koerste de boot om Urk heen naar Nieuwediep, om zoo’t Noord- Hollandsch Kanaal te bereiken. Er is meer ijs in zee, dan men tot nog toe had vermoed. Ook Urk is nog van verkeer op Kampen verstoken, wegens veel ijs voor den Ketel. Van Enkhuizen is gisteren de post aan gebracht. De „Minister Havelaar” zit te Kampen nog steeds in ’t ijs opgesloten. De sleepboot „Onderneming” heeft Zaterdag en Maandag vanuit Enkhuizen de postdiensten met Urk onderhouden. N. Sn. Ct. Sneek. Hedenmorgen reed de tram van kwart voor 9 op de Prins Hendrikkade een kar van de firma van Gorkum en Witteveen aan. Deze, beladen met eenige zakken, maakte een zwaai en ging met veel geraas door het raam van het kantoor der firma L. D. Tromp. Van een paar fietsen, die tegen den muur stonden, werden de stuurstangen geheel ver wrongen, terwijl de handkar zelf ook belang rijk gehavend werd. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. N. Sn. Ct. Bond van grossiers in aardappelen. Leeuwarden, 30 Jan. Heden vergaderde alhier de bond van grossiers in aardappelen. Besloten werd om vanaf 1 Maart a.s. de zakken voor 15 cts. en de manden voor 50 cts. op rekening der koopers te plaatsen. Was het voorheen gewoonte, dat de zakken en manden door de leveranciers afgehaald moesten worden, in het vervolg moeten de afnemers zorgen, dat ze aan huis van den leverancier of op de marktplaats terug bezorgd worden, waarvoor voor iedere mand 1 cent en voor iederen zak i/2 cent wordt vergoed. De vereeniging is koninklijk goedgekeurd. Alle zakken, alsook de manden, moeten voorzien zijn van ’t merk der vereeniging, zijnde een roodgeverfde ster. De vergadering werd druk bezocht, o.m. ook door handelaren uit Sneek, Bolsward, Joure, enz. Besloten werd op 10 Febr. nogmaals te vergaderen en wel te Sneek, opdat deze ver eeniging en het doel van haar bestaan zoovee) mogelijk in de provincie bekend zullen worden. Het bestuur bestaat uit de heerenR. Bonte- koe Rzn., Schrans, voorz.; G. Bouma, Hal- lumerhoek, secr.; KI. Lautenbach, Berlikum, penningm.; J. v. d. Leij, St.-Jacobi-Parochie en T. Kamminga, te Stiens. Wonseradeel, 31 Jan. In de heden ge houden Raadszitting werd tot onderwijzeres te Makkum benoemd mej. Evers te Nijmegen. Aan mej. Rijpma en mej. Welling, beiden onderwijzeres te Arum, werd met ingang van 1 April a.s. eervol ontslag verleend. Het aantal vergunningen voor de geheele gemeente werd bepaald op het maximum getal van 30. Harlingen, 31 Jan. In de waschinrichting Hygiea had een zeventienjarig meisje J. S. het ongeluk bij ’t mangelen op de door stoom gedreven mangelmachine, de hand tusschen de rollen te krijgen, zoodat deze werd plat gedrukt en verbrand. Het meisje is in 't ziekenhuis opgenomen. Lemmer, 2 Febr. In de afgeloopen week is alleen hier in ’t geheel 600 pond spiering aangevoerd, alles door onze visschers onder het ijs in zee gevangen. Voor deze spiering werd van 5 tot 12 cts per pond besomd. Hepk. Nwbl. v. Fr. Goederenvervoer. De Staatsspoorweg-Maatschappij heeft de aandacht van haar personeel er op gevestigd, dat de Italiaansche Staatsspoorwegen bagage van de aansluitende spoorwegen slechts over nemen, indien de koffers, manden, doozen, enz. zoodanig gesloten zijn, dat zij met geweld niet kunnen geopend worden, zonder dat daarop sporen van beschadiging achterblijven. Aan deze voorwaarde voldoen dus niet manden, doozen, tasschen enz., waarvan, ook al zijn zij met een goed slot gesloten, toch met eenig wringen of rukken de deksel of zij wanden zóóveel opgelicht of terzijde geschoven kunnen worden, dat daaruit een .gedeelte van den inhoud kan worden weggenomen, zonder dat het slot breekt of de deksel of zijwanden uiterlijk beschadigd worden, Alg. H. 4e. Delging 5e. stallen. 6e. Ophouden van verlies door faillisse menten. 7e. Vermindering van het aantal recht banken en gerechtshoven. 8e. Sterke vermindering van baar geld. Lage kapitaalrente en daardoor goedkoopere en overvloediger voortbrenging. Mindere kosten van muntslag. Minder verlies bij het koopen van edele metalen. 9e. Vermeerdering van de voordeelen van den arbeid. 10e. Aan iedereen wordt kosteloos het werktuig van den arbeid in handen gegeven. Wat ons betreft is de beste aanbeveling, dat ons geld rente geeft, we weinig geld in kas behoeven te hebben, gemakkelijker admini stratie, niet meer kunnen koopen, dan wij eerlijkheidshalve mogen, minder gevaar hebben te duchten van diefstal en brand. Krachtiger gezegdHet beste bewijs, dat we een Rijks Chèque- en Girodienst moeten hebben, is dit dat hij in andere landen zoo uit stekend bevalt. De heer J. KNOPPERS W.Kz. te Alkmaar, schreef in de De Nieuwe Courant het volgend artikel, dat ons voor Bolsward ook belangrijk voorkomt. Lezer, betaal zonder geld en breng uw geld naar de spaarbank. Wat klinkt zulk een raadgeving ons Nederlanders nog vreemd in de ooren. Het is of ons iemand verzocht even een paar sterren te plukken. Het schijnt een on mogelijkheid. Maar in het buitenland spot men met onze achterlijkheid. En met onze domheid om millioenen zilvers renteloos te laten liggen. „Hé”, vroeg verleden jaar, in een winkel op de Laat, een Bulgaar, „hé, betaalt gijlieden hier nog met geld Stel eens, dat ge thuis een kwartje van uw moeder moet hebben en uw moeder een kwartje van u. Gaat ge elkaar dan betalen Och neen, ge herinnert elkaar even aan de schuld en daarmee is de schuld tevens betaald. Eenvoudiger kan het wel niet en in het grootbedrijf en den groothandel wordt, iets minder eenvoudig, dan ook op deze wijze verrekend en afgerekend. Denk eens, dat al die milliarden schuld moesten worden uitbetaald. Er zou geen specie en geen tijd voor zijn. Maar in den kleinhandel, waarlijk zoo klein niet, maar iets van vele millioenen guldens 's jaars en voor de huishouding wordt schier alles nog in specie en bankpapier uitgeteld men verliest tijd en rente en stelt zich bloot aan gevaar van diefstal en brand. Aan ver gissen en „stroppen”. Waarom toch Wel, omdat het altijd zoo geweest is. Anders gezegd omdat de Nederlander zoo uiterst moeilijk breken kan met de sleur. Maar toch ook om een andere reden. Ouze wetgeving, regelende het doen van betalingen, is totaal verouderd; ze dateert van 1838. Alle pogingen om een wet te verkrijgen, zich aanpassende aan de behoefte van onzen tijd, zijn ijdel gebleken. Het betaalmiddel is ten onzent een steeds meer knellende dwangbuis, maar de groote menigte acht dit de natuurlijke toestand en vraagt er de regeering niet om haar de handen vrij te maken. Een belemmering is geweest, dat men aan het moderne betaalmiddeleènzeerohpraktischen naam heeft gegeven. Het heet Cheque- en Giro verkeer. Een naam, die afschrikt. Hadden we hem hierboven geschreven, ge zoudt dit art. vrij zeker hebben overgeslagen. Het Italiaansche woord giro beteekent overschrijving. Het mandaat of verzoek aan een bank om over te schrijven, is de chèque. De bank, die in ons land velen wenschelijk achten, is de Rijkspostspaarbank. Anderen begeeren, dat de Posterij met dit verkeer zal worden belast. Andere banken, bijv, de Ned. Bank, keeren geen rente uit over het vastgestelde bedrag, dat men steeds bij de bank te goed moet hebben. De Spaarbank te Rotterdam doet dit wel. Ook al teneinde omslachtigheid te ver mijden, zou een Postspaarbank dit ook wel doen en ook daarom de voorkeur verdienen. De arme oudjes, die in Engeland Staats pensioen hebben, ontvangen van ’t Rijk eenvoudig een boekje met chèques a 5 shillings of 3 gld. Aan het postkantoor scheurt men iedere week één chèque uit en telt de 5 sh. neer. Extra-ambtenarij komt er niet bij te pas. In Óostenrijk-Hongarije, het land, waarde girodienst het best is ingericht en 99 pCt. der rekening-houders er gretig gebruik van maakt, geschièdt ’t meerendeel der betalingen door middel van een chèque .op de post spaarbank. Men betaalt zijn doktersrekening, huishuur, slagersrekening, zijn bakker, krui denier, schoenmaker, modiste, waschman, enz. enz. met een papiertje, terwijl het geld rente afwerpt in de spaarbank. Ook de belastingen, waterleiding, electrisch licht, telefoon, men betaalt het alles zonder geld. Omgekeerd betaalt het Rijk per chèque op de postspaarbank de salarissen zijner ambtenaren en de aan het Rijk gedane leveranties. Moet A. aan B. honderd kronen betalen, hij laat die som eenvoudig overschrijven van zijn spaarbankboekje op dat van B. De bank geeft aau beiden hiervan een bewijs en de Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1914 | | pagina 1