Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Openbare Vergadering. 53ste Jaargang. 1914. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 25. l Donderdag 26 Maart. f VOOR Afzonderlijke Als (Applaus). rd< ef- de t g P 1 r iet iet ik. iar ik. t- je d. r, at et in g< ge at k n it ;e r. k n le van zaken, en kansje komen maar allen die er bezitten. Hoogere Burger f 240 per van de universiteit is voor en hooger onderwijs samen ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar 5 Cent. ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. zien, is duidelijk en schappelijke verhoudingen. Er zij scherpe grenzen te trekken, maar toch de strijd en proletariaat. van de verschillende zenden, dat was dan de actie. Gelukkig heeft men ook hier ingezien, dat men de dingen, den gemeenteraad betreffende, eens in het openbaar moet bespreken. De burgers moeten weten waarom het zoo noodig is dat de arbeiders ook een woordje mee dienen te zeggen. Er zijn namelijk verschillende wetten, waarvan de regeling ook mee aan de gemeente raden is overgelaten. Vroeger gold het meer de plaatselijke zaken en finantien zoowat te beheeren, maar die laak is allengs van meer beteekenis geworden. Zoo is ook de regeling van het Onderwijs in handen van den raad, en daar wordt nog veel te weinig op gelet. De arbeider heeft er groot belang bij dat er goed onderwijs is. Bij ’t onderwijs heerscht nog steeds een bedeeling- en de bezittende klasse wordt het best bedeeld. Voor een arbeiderskind, dat niet meer kan krijgen dan de lagere school wordt gemiddeld f 213 be steed, voor een jaar, voor een lager, middelbaar f 6000 uit de algemeene kas betaald. Nu willen de soc. niet dat het onderwijs goedkooper moet worden, maar het moet ver krijgbaar zijn voor allen die er lust toe heb ben en er aanleg voor bezitten. Het intellect uit alle standen moet omhoog kunnen komen. Het onderwijs is een groot arbeidersbelang. Uit de hoogere standen worden vele stumpers met pompen,ja kunst-en vliegwerk gebrachttot heeren geschikt voor een goed baantje, terwijl ze beter op hun plaats waren op werkplaats of fabriek, terwijl menig arbeiderskind, dat gaven bezit, gedoemd is bij hamer of houweel te versuffen. Het arbeiderskind moet zoodra het van school kan, naar de fabriek het harde leven in, waar het in aanraking komt met het ruwe element ruw gemaakt doordat de gelegenheid tot beter ontwikkeling ontbrak. Het hooge schoolgeld mag geen beletsel zijn voor een arbeiderskind om ook hooger- op te komen. De arbeidersjongens durven den wedloop tegen de jonge heertjes best aan. Betere ontwikkeling, dat wil de soc. democratie, laat men dan ook af met de kwezelarij dat het alleen de stoffelijke dingen zijn, waar wij naar streven, zegt Spr. Om de arbeiders in den raad toe te laten, dat is nog voor velen een toer, het peil van den raad zou er door dalen, zegt men. Eentje er in, och dat hindert niet, dat is wel eens amusant, dan krijg je mooie verslagen. Zoo wordt er geredeneerd. Wij willen geen nonsens, roept Spr. maar gezonde practijk wordt beoogd. Op het woningvraagstuk is ook veel te doen. De heer Bouma heeft hulde gebracht aan de raadsleden van deze gemeente, die degelijke verbetering voorstaan. Die heeren hebben reeds gevoeld de opstuwende kracht der groote masa. Spreker heeft dat in Sneek ook wel gezien, soms kwamen er voorstellen, die verder gingen dan hij had durven voorstellen, en dat komt doordat zulke heeren dan een oogenblik worden gedragen door ’t gevoel der opduwende massa. Dat de soc. raadsleden aan het touwtje der arbeiders loopen, weet men wel beter, de macht der groote massa is niet van een paar personen afhankelijk. Als de arbeiders maar goed georganiseerd zijn, worden hun rechten ten slotte toch behartigd. Of Bouma bij deze verkiezing er komt of valt, dat doet aan de macht van de partij weinig af. Door de be weging worden de andere raadsleden al vast opgeduwd. De slechte woningtoestand is door den heer Bouma al reeds besproken. Toch wil hij er nog iets bij voegen, want op dat gebied kan de gemeenteraad vrij veel doen. Men stuit bij de verbetering echter op bezwaren, en dat zijn de belangen van de huisjesmelkers. De arbeiders hebben er belang bij om de woningen op peil te hebben, de eigenaren om de huren op peil te houden. Ook omtrent het woningvraagstuk wordt getracht verdeeld heid onder de arbeiders te zaaien. De arbei ders moeten bij elkaar weggehaald worden, vooral moet men voorzichtig zijn met een rooden buurman. Ook op de fabrieken wordt daarmee gehuicheld. Soms wordt een actie om loonsverhooging bezworen, door den een of ander stiekum een gulden in den zak te stoppen, en daarvoor de anderen aan te sporen om rustig hun best te doen; zoo als het gaat met loonsverhooging, 200 gaat het ook wel als men verkorting van werktijd wil. Men wil niet dat de arbeider veel vrije tijd krijgt, want dat zou hem tot hoogere ontwikkeling kunnen brengen en dat moet vooral voor komen worden. Spreker heeft daaromtrent tot de S. D. A. P. is geen beletsel, voor welk geloof ook. Hoe staat het met de verhouding tusschen bezitters en arbeiders? Dat zijn de twee groote partijen waartusschen de strijd op economisch gebied wordt gevoerd. Er zijn natuurlijk tal- looze tusschennuances, gaat tusschen bezitters Gelijk de grenzen kleuren in den regenboog niet juist zijn te toch de onderscheiding der tinten zoo is het ook met de maat- n wel geen maar het gaat tusschen rijk en arm, of tusschen bezit en werkkracht. Want de arbeiders hebben alleen hun werkkracht te presenteeren, en soms is er niet eens werk en dan staan ze machteloos. Die toestand noodzaakt tot organisatie. Een groote politieke organisatie van de arbeiders moet er komen. De patroons vereenigingen bestaan, en daarbij zitten allerlei gezindten naast elkander. Bij de apothekers bijv, is ’t ook zoo en daar doen alle richtingen aan mee. De economische band maakt vereeniging noodig, en waarom moeten dan bij de arbeiders de christelijken van de organisatie afgezonderd blijven? Ook hier in de stad is al zoo lang gesproken over de arbeidersbelangen, doch de kerkdijken wordt voorgebouden: daar moet je niet bij. Het kost reuzenmoeite om, zooals juffrouw Enka het uitdrukt, diespinnewebben uit de hoofden der arbeiders te krijgen, men zijn kracht maar bewust was. z/Heel het raderwerk staat stil, Als uw machtige arm het wil” is toch maar waar. Men moet inzien hoe noodig het is dat alle arbeiders eensgezind zijn. Dat men van de bezittende klasse niet veel heeft te verwachten bewijst de geschiedenis. Sedert 1885 wordt gebedeld om een billijk staatspensioen, en nog pas de laatste dagen is er iets gekomen. Gelukkig dringt de be weging meer en meer door en gaat men inzien, dat het er moet komen. Dat is door den drang van onderen op. Met de arbeidswetten is het eveneens treurig gesteld. In 1874 bracht Mr. van Houten de eerste arbeidswet, alleen bepalingen voor den kinderarbeid. Toch was dat een begin. Het liberalisme had lang hoogtij gevierd, door de betoogingen der arbeiders begon men in te zien, dat er iets gedaan moest worden. In 1886 is een enquête ingesteld naar de arbeids toestanden en daarbij kwamen verschrikkelijke dingen en toestanden aan het licht. Spr. wijst op de porseleinfabrieken van den heer Regout te Maastricht. Nachtarbeid van vrouwen en kinderen kwam veelvuldig voor, en in 1889 kwam alweer door den aandrang van onderen op een betere wet op de bescherming van kinder- en vrouwenarbeid, en toch was die wet onvoldoende. De arbeiders waren er niet mee te vreden. Domela Nieuwenhuis was de eenige. die tegenstemde, 't was een protest tegen den toestand. Na 1889 ontstond er in de arbeidersbeweging een treurige strijd tus- schen anarchisme en soc. democratie, en van dien strijd heeft bet conservatisme geprofiteerd. De wet van 1889 heeft 22 jaren geleefd. In 1910 kwam Talma met een wet wijl de sterke aandrang de regeering deed 'inzien dat er iets moest gebeuren. Die wet Talma werd aangenomen ook weer met 1 stem tegen, Mijnheer van Idsinga als aanhanger van het verstokte Chr. Historisch beginsel was er tegen. De democratie heeft hierbij overwonnen op liberalisme en Christelijk conservatisme. De demoraten willen verbetering van den toestand niet alleen op materialistisch gebied, ook op zedelijk gebied. Het werkliedenregle ment in Zaandam bewijst het. De sterke fractie der democraten heeft bewerkt onder aanvoering van Duijs, dat er een reglement kwam, waarbij ook met de belanghebbenden vooraf geraadpleegd is. En de burgemeester van toen niet Ter Laan verklaarde dat hij tevreden was over die samenwerking. Dat getuigenis bewijst alweer, dat organisatie economisch en geestelijk opheft. In de hoogere kringen heerscht vaak onzedelijkheid. In Frank rijk zagen we het uit de daad van een ministers- vrouw, in Rusland is het ook verschrikkelijk welke toestanden er heerschen, maar het bewijs is in Zaandam geleverd dat er iets goeds kan voortkomen uit de arbeidersbeweging. Zij kunnen ook nog wel wat anders dan schelden, zegt Spr. Over Bolsward ook iets. Hier is ook brood- noodig een sterke arbeidersorganisatie. Al wat democratisch denkt en voelt, moet mee helpen om ook de burchten van conservatisme omver te werpen. Verleden week is hier een raads vergadering gehouden, waarin het voorstel Terhenne, om verbeterde woningtoestanden te krijgen, isaangenomen met 12 stemmen tegen 1. Als men weet dat hier 267 éénkamer-woningen zijn en nog 133 met slechts een keukentje er bij, dan is dat 400 woningen die niet aan de eischen van den tijd voldoen. De heer Terhenne heeft in die vergadering gesproken over een woning op de Wortelhaven, waar een groot gezin ellendig is gehuisvest, en toch doet die woning f 50 huur, behoort aan een lid der woningverhuurders-vereeniging, welke vereeniging een adres inzond tegen het voorstel Terhenne, omdat daardoor groote schade zou worden geleden door die huiseigenaren. In alle toonaarden is tegen het voorstel gesproken, een drietal heeren is met een ander voorstel gekomen, maar toch is ’t voorstel Terhenne ten slotte aangenomen. Een lid is consequent gebleven, de heer Boersma, en de andere heeren? vraagt Spreker. Waarom stemden die er dan nog vóór? Mijn verklaring is deze. Zij zullen gezien hebben de massa adhesie betuigingen. Want er was actie deze keer, en Spr. hoopt dat telkens als er een voorstel van vooruitstrevende richting aan de orde komt, dit zoo zal zijn. Maar de heeren zullen nu gedacht hebben er komen wel eens weer verkiezingen voor den Raad! En dan kan het invloed hebben. Spr. wil een woord van dank brengen aan den heer Terhenne, doch ook hulde brengen aan den Burgemeester. Ofschoon anti-revolutionnair, heeft hij begrepen mee te moeten werken aan de verbetering. Door zijn woord heeft hij grooten invloed gehad op de stemming. Toen de heer v. d. Wal, nog wel een werkman, talmde, toen wethouder v. d. Meer moeite deed om het te keer te gaan, bleef de Burgemeester pal. Een soc.-dem. moet de goede dingen erkennen. Dat is een schoon beginsel en werkt veel beter en sterker dan minderwaardige middelen. Waar men aan den eenen kant besef heeft van de kracht der arbeiders, krachtig bij goede organisatie, waar er is een concentratie van bedrijven, en het grootbedrijf meer en meer toeneemt, daar moet ook noodig komen één groote arbeiders-organisatie. Anderhalf jaar is Spr. bij de partij aange sloten, en hij rekent het zich tot een eer. Met iemands godsdienstig beginsel heeft de partij niet te maken, maar 't geldt een heer lijke roeping, een beter lot der menschheid ook in deze wereld. Het einddoel ligt nog ver, maar onmogelijk is het niet. En dat het eenmaal zoo zal worden is te voorzien. Hoe de stemming aanstaanden Donderdag zal uitvallen, zal de tijd leeren. Al hoopt Spr. dat het 2e examen een beetje gunstiger mag uitvallen dan het eerste, hoofdzaak is dat de partij steeds sterker wordt, dan heeft die partij invloed op den gang dan zal er ook wel eens een voor soc. raadsleden. Maandagavond werd in het onthouderscafé ^Voorwaarts” een openbare vergadering ge houden, uitgescbreven door de S. D. A. P. en waarin als sprekers optraden de heeren A. Bouma, candidaat voor den raad en J. Ytsma van Sneek, gemeenteraadslid, vanwege die partij. De opkomst was niet als men had kunnen verwachten, want een candidaat voor den raad, die in het openbaar voor de kiezers optreedt was hier althans iets onge woons, en het ongewone trekt gewoonlijk. Er waren ongeveer 80 personen, waaronder enkele dames present. Nadat de Voorzitter de heer Oudeboon, de vergadering had geopend en wees op den inhoud van de verspreide circulaire, waarin het doel dezer vergadering voldoende is omschreveu, bekomt het woord de heer A. BOUMA. In de avertentie en de circulaire, zoo begint Spr. heeft men het onderwerp van behandeling kunnen lezen, n.l. aan te toonen het verschil tusschen burgerlijke en soc. dem. gemeente-politiek. Hij is nog geen raadslid, is zelfs eenmaal voor het examen gezakt, heeft dus heelemaal geen ervaring op het gebied der gemeentepolitiek, waarom hij eenigszins huiverig is, dat onder werp te behandelen. Hij wenscht zijn be toog dan ook iets anders in te kleeden, en wil er den nadruk op leggen, om aan te toonen hoe noodig het is dat de arbeiders klasse eensgezind optrekt tegen de bezittende klasse. Het is niet de kwestie tusschen ge loof en soc.-democratie. In een rede te Sneek van Mr. Jan van Best heeft deze, volgens het verslag, gezegd, dat het liberalisme economisch reeds dood en in politiek opzicht op sterven ligt. Het liberalisme bracht het induvidualisme en dat bracht ons de scherpe tegenstellingen in het maatschappelijk leven, en de vrijheid van den arbeider werd zijn slavernij. Doordat hij niet anders had aan te bieden dan zijn arbeidskracht, leidde dit tot de wanverhoudingen. Met dit gedeelte uit die gehouden rede kan Spr. meegaan maar wat dan volgt, daar teekent hij als soc.-dem. protest tegen aan/ want toen werd gezegd de groote eindstrijd zal gestreden worden tusschen het Christendom en het historisch materialisme of het socialisme. De soc.-demo- craat moet óf Christus óf Marks uitsluiten. Dat is niet waar, zegt Spr. In Bolsward zijn vele Christenen bij de S. D. A. P. Altoos wordt de Christelijke arbeiders voorge houden dat het socialisme is ongeloof. Hier heeft 4 jaren een predikant gestaan die tot de partij behoorde, is thans nog een die daarbij is aangesloten, dat alleen weerspreekt het, dat soc. en godsdienst niet kunnen samengaan. Enka heeft in Sneek gedebatteerd, en die zei dat het soc. niet is voortgekomen uit het historisch materialisme, maar uit den drang der omstandigheden. Het soc. heeft met ongeloof niets te maken, ook de Christe lijke weg leidt er toe. Dr. Slotemaker de Bruine van Utrecht, en artikelen in de Blijde Wereld getuigen volkomen dat soc. met geloof of ongeloof niets te maken heeft. Spr. begrijpt dan ook niet hoe men dat nog altijd volhoudt. Zouden de tegenstanders het beter weten dan wij zelf. Toen Ds. Bakker hier laatst sprak werd hem een blaadje in handen gestopt waarin van Kath. zijde werd gesproken over godsdienst en soc. democratie, en daarin stondAls de soc. op zieltjesvangen uit zijn, beweren ze dat ze alleen strijden voor hun beginselen die met godsdienst niets te maken hebben, doch zij schelden in hun vergaderingen op en spotten met den godsdienst. En verder op staatZoek met een lantaarn naar een godsdienstig soc. dem. en laat die als ge hem vindt, als een zeldzaamheid bekijken. Spr. doet deze aanhalingen om te laten zien hoe men optreedt tegen de beginselen van het socialisme. Ons Noorden maakt het nog erger en schreef o.a. deze zinsnede,/Als de goddelooze opvoeding tot misdadigers en bandieten heeft gemaaktDoor het stigma van ongeloof te drukken op de soc. democratie wordt getracht de eendracht onder de arbeiders zoolang mogelijk te verhoeden. Als men op christel. wijze ons dan als vijan den beschouwt, zegt Spr. geldt toch zeker ook hierbij de leer van ChristusHebt uwe vijanden lief I Men ziet het, de bestrijding gaat de perken te buiten. Wij allen weten echter beter, het toetreden In de pauze werd gecolporteerd met brochu res en geschriften en daarna werd het woord verleend aan den heer YTSMA van Sneek. Aan den vooravond van een verkiezing, zoo ving hij aan, is het een aangename taak de verkiezing te bevorderen van een partijgenoot, ’t Is voor een soc. dem. wel wat een vreemd gevoel, zoo geplaatst te worden tusschen heeren die vast in de schoenen staan. Sprak de heer Bouma nog pas van de tweede maal dat hij candidaat is, Spr. heeft wel een keer of 10 mogen paradeeren voor hij gekozen werd. Hij had dus den tijd gehad allen schroom te overwinnen. Het zitten aan de groene tafel is niet dat het ons eigen persoon zoo zeer aangaat, het is de afgevaardigde van de arbeiderspartij die daar zit. En ook bij de gemeenteraden valt wel wat te bedisselen. Bedisselen is eigenlijk een leelijk woord, maar er ligt toch veel waars in. Bij de verkiezin gen werd gewoonlijk op de sociëteit zoo wat besproken, wie der heeren lid van den raad moet worden. Het onverkwikkelijk gehaspel tusschen liberalen en kerkelijken bracht mee, dat elke partij van zijn tafeltje de arbeiders wonk om met hen mee te gaan, nu is het allengs zoover gekomen dat de arbeiders aan hun eigen tafeltje zitten en zelf candidaten stellen. Het is zeker wel een opmerkelijke zaak in een plaats als Bolsward een openbare vergadering te beleggen om de rechten der arbeiderspartij te bespreken. Het was vroeger al voldoende een paar strooibiljetten rond te Bolswardsche Courant D [i 3U 18, mt en

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1914 | | pagina 1