Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Zondag 4 October. 1914. 53ste Jaargang. Verschijnt Donderdags en Zondags. No. 80. Vliegmachines en ballons in den oorlog. BINNENLAND. VOOR afzonderlijke J. M. KLEIBOER. bommen uit groeit, iu den zaken, ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. algemeene a.s. te Leeu- Blijkt echter dat de treinenloop op 9 Oct. a.s. nog onvoldoende is, dan wordt de vergadering uitgesteld tot een nader te bepalen dag. Ws, ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte, Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Spoorwegdienst gestaakt op lijnen in 't Zuiden van ons land. Heerenveen, 2 Oct. Naar heden per telegraaf aan den stationschef der S. S. alhier is meegedeeld, zullen op hoog bevel morgen Zaterdag, de reizigerstreinen op de baanvakken Venlo-Lage-Zwaluwe en Breda-Roozendaal niet rijden. Blijkbaar zullen morgen deze lijnen beschik baar moeten blijven voor vervoer van troepen, welke actie zeker in verband zal staan met den strijd om Antwerpen. Bij een eventueele overschrijding der grenzen door buitenlandsche troepen moet er natuurlijk een voldoende Nederlandscbe macht aanwezig zijn om die mannen te kunnen ontwapenen. Van een heden van ’t Zuiden komenden militair hoorden we, dat inderdaad troepen vervoer op die lijnen plaats vindt. Intusschen schijnen de militaire autoriteiten het niet noodig te achten ook de verloven in te trekken. Onze militair althans was met niet minder dan vier dagen verlof aan één stuk (met ingang van October is het aantal verlofdagen, dat aldaar aan militairen in eens wordt verleend, weer met ééo verlengd) naar onze provincie af gereisd. Hepk. Nieuwsbl. v. Fr. Workum. Alhier is deze week uit zee komen drijven een fleschje met beugelsluiting, het welk men bij den Hoofdagent deponeerde. In den hals van de fletch zat een stukje papier, waarop zeer onduidelijk iets stond te lezen. Na lang zoeken konden we ’t als volgtontcijferen T. v. d. Molen, Leeuwarden, 31 Aug. 1914. Lichting 1912. T. kazerne 1892, 22 Aug. geb. Welke beteekenis hieraan moet worden ge geven, of om welke reden bedoeld schrijven in een flesch is gedaan, kan niet met zeker heid gezegd worden, ook is de mogelijkheid dat men hier met een grap te doen heeft niet buitengesloten. De Banier. Tijdens een reisje in Westfalen en de Rijn provincie, kon ik herhaalde malen waarnemen, welk een kolossaal vertrouwen het Duitsche volk in zijn Zeppelin’s en vliegmachines stelt. Al zijn onze oorlogsschepen ook in de Oost zee en achter Helgoland opgesloten, onze luchtvloot zal het wel klaarspelen met Engeland. Dat was altijd de redeneering, die ik te hooren kreeg, zelfs van personen, die toch wel over eenige technische kennis beschikten. Op mijn vraag, hoe dan dat „klaarspelen” diende te geschieden, werd dan heel geheim zinnig een toespeling gemaakt op een nieuwe, groote uitvinding van von Zeppelin (wiens portret naast dat van den keizer voor de meeste boekwinkels is uitgestald). Of wel, wilde men Engelsche vestingen uit de hoogte bombardeeren of troepen over het Kanaal in luchtschepen vervoeren Afgezien van een ge sprek met officieren van den staf, heb ik zelfs geen enkel maal iets gehoord over het nut van luchtschepen ter verkenning der vijande lijke posities. Ruim een maand geleden vloog een vliegmachine over Wesel, hoewel het ook best mogehjk kan geweest zijn, dat de licht- figuur, volgens welke de stralenbundels der aldaar geplaatste schijnwerpers elkaar door drongen, de lieden in de war gebracht hebben. Maar in elk geval, vernam ik aan alle kanten om mij heen slechts het woord „bomben", waarmee Wesel bestrooid werd. Het komiekste was, dat, behalve de snelvuurkanonnen, ook de patrouilles op straat in de lucht paften, en niet alleen daar gaten in schoten, maar ook in de dakpannen als de kogels weer neer vielen, zoodat het werkelijk in sommige straten er op geleek of een bom op een dak was gevallen. Bij ons worden de vliegmachines meer als speelgoed aangezien en vervalt men in een ander uiterste. Waar ligt nu de waarheid Een troepenvervoer, zelfs met de grootste Zeppelin’s is volkomen uitgesloten; immers, gerekend het gewicht van één man plus uit rusting op 100 K.G. (wat veel te weinig is!) en het nuttig hefvermogen van een ballon van 340 voet lang, bij een gemiddelden dia meter van 40 voet, op 15.000 K.G., dan zouden daarmee slechts 150 man kunnen worden overgebracht, of minstens 100 zulke ballons voor een troepje van 15 duizend man, die dan nog midden in het vijandelijke land van artillerie, paarden enz., zouden zijn ver stoken, en zelfs geen tijd zouden hebben om gevechtsposities in te nemen, in elk geval volkomen uitgehongerd zouden kunnen worden. Nu kan men nog wel aan voeren, dat zulk een nederdaling achter het vijandelijk leger, het moreel van 'den vijand zou schokken, maar het bericht van de nederdaling zou tot de paar naaste steden beperkt blijven en zeer zeker op den voet gevolgd worden door dat van de overwinning. De gedachte om lucht schepen voor transport te gebruiken kan men dan ook gerust op zij zetten. Gevaarlijker is het werpen van luchtschepen, minder wegens de materieele uitwerking, als wel wegens den angst voor het onbekende. Of echter behoorlijk gediscipli neerde troepen, bijv, van de vesting- of belegeringsartillerie door een bom vanuit een vliegmachine of luchtschip zooveel te erger verschrikt zouden worden dan door een granaat of shrapnel uit een vijandelijk kanon, geloof ik nietveel eerder het omgekeerde, want één treffer uit geschut wordt door meerdere gevolgd men is dan ingeschoten, terwijl een bom uit een vliegmachine of luchtschip al zeer geringe trefkans bezit. Zelfs al zou men vol komen zekerheid hebben, dat de vliegmachine geheel stil stond in de lucht met betrekking tot den grond, dan kan de afwijking van de loodlijn, of liever gezegd van de lijn, dien men als loodlijn in het vizier heeftnog tamelijk groot worden, vooreerst door den weerstand der lucht, die met de toenemende snelheid onder het vallen ook zeer snel aan- en waardoor kleine onregelmatigheden vorm een zijdelingschen druk veroor- en verder, doordat onder het vallen de bom door een windvlaag kan worden ge troffen. Al is de massa ook groot, in verge lijking tot de oppervlakte, waardoor een wind vlaag minder snelheid aan een bom zal geven als aan een even groot stuk papier, dan staat daar weer de zooveel langere valtijd tegenover, die wel meestal meer dan 10 seconden zal bedragen, bezoek rekenen, vergadering behoeft geen bepaald kwantum te zijn. ’t Was goed gedacht en gedaan. Op de buitengewone vergadering van 5 uur was, buiten het bestuur, geen enkel deelgenoot verschenen. Ergo, behandeling der „Statuten wijziging” in de vergadering van 6 uur, d.a.v. Deze bijeenkomst was tamelijk bezocht. De notulen werden ,n^ lezing goedgekeurd en ge- teekend. Onder „mededeelingen” verdient bizondere attentie de verklaring dat, waar „olie”, aanwezig was tot October, door het bestuur een gelukkige aankoop is gedaan, waardoor de voorraad zal kunnen reiken tot einde Februari. Door de tijdsomstandigheden was de prijs iets duurder. De „wijziging der statuten” werd in hoofd zaak aangenomen, met enkele redactie-ver anderingen. De rekening en verantwoording werd, na kennis te hebben genomen van het daarover uitgebracht rapport der daartoe aan gewezen commissie, goedgekeurd, een compliment werd gebracht aan den penning meester voor het zoo net en accuraat beheer. Achlum is opgenomen als „Vierter im Bunde”. Vaste bestuursleden waren er nog niet; de zaak werd behartigd door een voor- loopig comité. Als bestuurders voor Achlum werden benoemd de heeren Wayer, H. Bakker en R. F. Bruinsma. De volgens rooster aftredende bestuursleden, de h. h. F. Abma (Arum), K. Salverda (Wit- marsum), en D. Yntema (Pingjum), werden herbenoemd, terwijl als lid der commissie (Art. 27 statuten) werd aangewezen de heer D. Schaap (Arum). Met genoegen kan worden geconstateerd dat onze zaak, onze gemeenschappelijke zaak, goed marcheert. De geldzaken staan vrij goed, er kwam weing stoornis voor en de leden zijn tevreden over het bestuur en wat des Bestuurs is. Mooi zoo! UIT WONSERADEEL. Coöp. Vereeniging voor Plee. Cents. Verlichting IVitmarsum-Ping jum-Arum. We draaien best, beter in elk geval dan te voren! Dat was de algemeene indruk bij de leden, toen „de rekening en verantwoording van het Bestuur”, over het afgeloopen dienst jaar, werd bezorgd. De finantiëele toestand is, na de verhooging der lichtgelden, beslist in gunstiger conditie gekomen. Dat geeft hoop voor de toekomst. Op Woensdag 30 Sept. j.l. ’s avonds 5 uur, was eene buitengewone ledenvergadering uit geschreven, bij Meijer, te Witmarsum. „Sta tutenwijziging” zoo vermeldde de agenda. (De statuten kunnen niet gewijzigd worden of minstens twee derde der leden moet aan wezig zijn. Is bedoeld aantal niet aanwezig, dan wordt de behandeling uitgesteld tot de volgende vergadering.) Het bestuur kende zijne Pappenheimers. Het kon vrij zeker van te voren weten, dat er bij lange na geen voldoend aantal op ’t appèl aanwezig zou zijn en daarom was de volgende vergadering bepaald op denzelfden avond, zes uur. Dan waren er meer en misschien aantrekkelijker punten van behande ling aan de orde en kon men stellig op beter Buitendien, in die volgende er (vergis ik me niet) van leden aanwezig vliegmachines toch wel niet veel hooger dan 2000 meter, eerder lager, zullen vliegen, willen zij het terrein goed verkennen. Ik stel mij de inrichting als volgt voor: Twee stations, A en B, bevinden zich op een afstand van één of twee kilometer van elkaar en zijn telefonisch met elkaar en de batterijen ver bonden. Op beide stations is een kijker met graad bogen opgesteld, die in twee richtingen kan draaien, juist als de kompasketel in het kom pasbuis. Een van de tappen van den kijker en één tap van den ring, waarin de kijker draait, heeft een wijzer, die zich over een graadboog beweegt. Op een tafel in een der stations, beter nog in beide, bevindt zich een plattegrond van de omgeving, ongeveer op de schaal van 1 op 2 a 5 duizend. Op de plaatsen met de beide stations overeenkomende, zijn, op dezelfde wijze als de kijkers, draaibaar, een paar linealen aangebracht, die ook zoo over graad bogen loopen. Op de plaatsen, waar de batte rijen zijn opgesteld, zijn linealen zonder graad boog, maar met gewone kogelgewrichten beweegbaar aangebracht. Deze linealen zijn van een verdeeling in tientallen meters voor zien, in verband met de schaal van het geheel. Terwijl nu één man op ieder station met zijn kijker de vliegmachine volgt, leest een tweede man de hoeken af, na een afgesproken teeken met zijn kameraad op het andere station, waartoe deze beide personen de tele- foontoestelletjes op de bekende wijze met een band om het hoofd hebben bevestigd. De derde man heeft al een der linealen, n.l. die van zijn eigen station, onder de vereischte hoeken gesteld, die hij ook kan aflezen, terwijl de tweede man de andere lineaal stelt als hij deze van het andere station verneemt. Zooals gezegd, kan desnoods hetzelfde op dat station geschieden. Ten slotte plaatsen beiden, of een van beide personen de lineaals van de batterijen tegen bet snijpunt van de lineaals der waarnemingsstations en leest de derde man, die met de batterij telefonisch is verbonden, terstond de afstanden af, die hij onmiddellijk naar de batterijehefs overtelefoneert, of, wat misschien nog beter ware, bij seint de elevaties en de tijd over waartoe die lineaals kunnen zijn verdeeld in verband met het gebruikte geschut. De Kampioen. Ws. „Groene Kruis" in Friesland. Het Bestuur der Prov. Friesche Vereeniging „het Groene Kruis”, heeft de leden der vereeniging uitgenoodigd tot eene vergadering, op Vrijdag 9 Oct. warden, in het Oranje-hotel. De agenda vermeldt als hoofdpunten a. De alg. verg, machtige het Hoofdbestuur, met ingang van 1 Januari 1915, een vaste leerares te benoemen, voor het geven van moeder- en bakercursussen, op een salaris van f 800 per jaar; b. voorstel H.B. om, nu de ziekenauto der firma Nauta in 1915 in dienst kan worden gesteld, het Leeuwarder zieken rijtuig te Heerenveen te plaatsen, het contract met de firma Jager en Wierda te Heerenveen op te zeggen en eene tariefregeling vast te stellen voor vervoer per ziekenauto’s en zieken rijtuigen c. De contracten met de verschil lende leveranciers van verplegingsmiddelen met ingang van 1 Januari 1915 op te zeggen. En wat moet de bom dan nog vernielen De huizen van de bevestigde stad vormen toch zeker niet de vesting, en deze wordt door een paar bommen niet vernield. Tegen pantser koepels en dergelijke zijn die bommen volkomen werkeloos immers zal een bom, uit een hoogte van 2000 meter geworpen, slechts een eind- snelheid van nog niet 20-0 meter per seconde bezitten, en bij een hoogte van 500 meter slechts 100 meter. Slechts groote hoeveelheden brisante springmiddelen kunnen wat uit werken. De vliegmachine is dan ook uitsluitend een toestel voor verkenningsdoeleinden, evenals het luchtschip, dat daarenboven nog door schijn werpers ook 's nachts zijn taak kan verrichten. En in dat opzicht zijn zij een krachtig, ja onmisbaar hulpmiddel geworden, nu een veld slag niet meer over een front van enkele uren gaans, maar van honderden kilometers wordt uitgevochten. De snelle verplaatsing geeft de vliegmachine ook belangrijke voor- deelen boven de al weer verouderde ballon- captif. Van den beginne af aan heeft men geen groote verwachtingen van de kabelballons gekoesterd. Juist doordat de kabelballons zich slechts met de geringe snelheid van den wagen, waarop de hijschinrichting is gemon teerd, kan verplaatsen, biedt hij een goede schijf voor artillerievuur en kan dan ook niet onder het bereik van shrapnels worden ge bezigd. De vrije ballon is geheel overgelaten aan de stroomingen in de luchtvoor een belegerde vesting is deze dan ook van absoluut geen waarde, daar hij er niet weer in kan terugkeeren, terwijl ook de belegeraars er zeer weinig aan hebben, doordat men het niet in zijn macht heeft juist van die plaatsen photo- grafische opnamen te maken, welke voor de belegeringsartillerie van belang zijn. Zelfs voor het open veld wordt dan ook de vrije ballon nog niet gebruikt, daar deze slechts een betrekkelijk klein gedeelte van het uit gestrekte front kan waarnemen. Niet alleen, dat de vliegmachines en de luchtschepen door hun beweeglijkheid uit muntende verkenners zijn,* maar ook speelt de verkenning zelve in de tegenwoordige wijze van oorlogvoering een oneindig veel grootere rol dan ooit tevoren. De uitwerking van het moderne geschut is zoodanig, dat in een artilleriegevecht een batterij zoo goed als verloren is, zoodra de tegenstander erop is „ingeschoten”, m.a.w., als zijn positie is bekend. Terwijl dan ook vroeger de artillerie open en bloot werd opgesteld, bij voorkeur zelfs op heuvels, doet men thans alle moeite om ze zooveel mogelijk te maskeeren. Het ligt dus voor de hand, dat men aan den eenen kant alles in het werk zal stellen om zijn eigen luchtvloot in goede conditie te houden, terwijl men tevens aan den anderen kant de pogingen van de vijandelijke verkenners zal trachten te verhinderen. Het is misschien niet teveel gezegd, dat een groot deel van de overwinning in de lucht zal worden uitge vochten, wel is waar niet doordat twee groote luchtvlooten elkaar bestrijden, maar door de goede samenwerking van de luchtschepen en de legers waarbij zij behooren, alsmede de vernietiging van de vijandelijke luchtschepen. Het eerste is gemakkelijker dan het laatste te bereiken. Al is men in den laatsten Balkan oorlog erin geslaagd twee vliegers naar beneden te schieten met geweervuur, toch kan men gerust aannemen, dat geweervuur al heel weinig uitwerking zal hebben op een vlieg machine. De vlieger zelf of de gevoelige deelen van den motor moeten al getroffen worden; de kleine gaatjes in de draag- en stuurvlakken hinderen niets. Zelfs voor een luchtschip zullen enkele gaatjes in het omhulsel nog maar een gering gasverlies meebrengen, waarbij nog komt, dat de trefkans al zeer klein is, tenzij het toestel buitengewoon laag zweeft. Duitscbland en Frankrijk hebben dan ook bijzondere artillerie voor het schieten op lucht vaartuigen. Nu is het schatten van de hoogte van een vliegmachine of ballon, in het algemeen van een hoog voorwerp, zelfs van een toren, een uiterst moeilijk iets. Ik wilde daarom de volgende inrichting aan de autoriteiten in overweging geven, waarmee in een zeer korten tijd, hoogstens een halve minuut, de hoogte, of beter nog de afstand van de batterij, tot op een paar meter nauwkeurig kan worden bepaald. De inrichting zelf behoeft in de verste verte niet zoo nauwkeurig te zijn als een modern sextant, maar is een verdeeling in kwart graden al ruim voldoende, daar de Bolswardsche Courant

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1914 | | pagina 1