lieuws- en Advertentieblad
Bolsward en Wonseradeel.
Proefvaart van de Veerboot
i
1915.
Verscüijnt Donderdags en Zondags.
No. 68.
54ste Jaargang.
R
Donderdag 26 Augustus.
„R. VAN HASSELT”.
BINNENLAND.
VOOR
v.
Alg, H,
Sneek.
den
Kantoor-
Vereen.
4*
Bolswardsche Courant
elf
ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden.
Franco per post 50 Cents.
Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
de
de nieuwe veerboot
den dienst Enkhuizen
waaruit hij door
Na deze herrie
en waarlijk
de prachtige boot
i de kade te Enk-
ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens
10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte.
Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4.
alles is zoodanig geschikt, dat ook
summum van gemak en veiligheid
Vandaar klimmen wij op tot
waar wij komen in de afzonder-
voor Je en voor 2e klasse
in de zich daar bevindende
//Sneek" van
van Handels-,
Winkelbedienden en de Nederl.
Cbr. Handels- en Kantoorbe
dienden is thans, naar aanleiding der gehouden
den Gemeenteraad
Door de afdeelingen
Nederl. R. K. Bond
en
van
en wagen; ’t kwam min of
meer tot een botsing; juist zich daar be
vindende voetgangers kwamen mede in het
gedrang. De dochter van den heer A. W.
alhier geraakte daarbij onder de auto. Een
inmiddels te hulp geroepen geneeskundige
verklaarde, dat het eene been ernstig verwond
is, doch dat er niets gebroken was. Het
paard voor den wagen geraakte op hol, doch
werd spoedig weer tot staan gebracht.
Als oorzaak hoorden we noemen, dat de
auto-bestuurder niet voldoende waarschuwings-
signalen had doen laten hooren. Tevens
merkten we door den dag op, dat andere
auto’s meer dan met gewone snelheid door
het volk rijden; te verwonderen is ’t alzoo,
dat in dergelijke drukte niet meer ongelukken
voorkomen. O. N.
Nieuwebrug. ’t Was bruiloft in dorp,
bij de familie N. De schoonzoon in spe kreeg
van z’n aanstaande schoonmoeder een mooie
bruidegomspijp. Den zoon des huizes scheen
dit zeker niet naar den zin te zijn, althans
hij kreeg daarover woorden met z’n vader,
welke woordenwisseling zoo hoog liep, dat de
zoon zijn vader met een mes aanviel, waar
door deze aan den hals verwond werd. Buiten
gekomen sprong de zoon in een moddersloot,
een buurman werd gered,
was de feestelijke bruilofts-
stemming aardig bekoeld. O. N.
Gaasterland. De arbeider J. II. te Oude-
mirdum had een putje werk aangenomen aan
het zeestrand. Dit was op een paar dagen
na klaar. Gisteren verrichtte hij er nog
eenige werkzaamheden; een paal moest met
de hei worden omgeslagen; terwijl de hei om
hoog was, legde H. zijn band op den paal en
kreeg hij alzoo den slag op zijn hand met
het gevolg dat twee vingers werden ver
brijzeld en terstond geneeskundige hulp moest
worden ingeroepen. Daar de persoon zelf
aannemer is, kan hij natuurlijk ook geen
invaliditeitsrente trekken. O. N.
Harlingen. Gisteren is hier van Amster
dam aangekomen destoom-e]evator„Oosterdok’’
welke heden in werking is gesteld, voor de
lossing van riviergrint uit de vele groote
aakschepen welke hier geregeld aankomen.
Waar dit werktuig eenerzijds onze haven een
modern aanzien geeft, de lossing bespoedigt,
en dus den handel bevordert, is het ander
zijds voor de betrokken arbeiders een schade
post, omdat er nu vele handen gemist kunnen
worden. O. N.
zij alles heeft opgevat en doen uitvoeren.
Daarna huldigde hij de heeren J. en K.Smit,
op wier werf het nieuwe schip gebouwd
werd en afgeleverd voor den huidigen dienst
en verzoekt de aanwezigen een heildronk
uit te brengen op den voorspoed van de
nieuwe boot, die hij terecht noemde //de
Koningin der Zuiderzee”. Deze kernachtige
rede vond algemeenen bijval en verwierf luid
applaus.
Bij het dessert nam de heer W. F. Smit
het woord en prees den onverpoosden werk-
geest van de firma Gebr. Bosman en wees
met nadruk er op, hoe deze in alles de eischen
van allen trachtte te bevredigen en aan eiken
vooruitgang een bijzondere aandacht wijdde.
Onder het keurig feestmaal had inmiddels
de //R. van Hasselt” koers gezet naar bet
groene eiland Urk, dat zij tot op zekeren
afstand naderde en in een wijden cirkel
geheel omstevende, onder een zachte bries
en een lachende zon, en zoo vlug vergingen
de uren, dat iedereen er verbaasd over was,
en wij met verwondering bemerkten dat wij
al weder op den terugweg en in de nabijheid
van Enkhuizen waren aangekomen.
Om half drie stapten wij aan «val. Er werd
alsdan nog een kiekje genomen van het ge
zelschap en na een drie kwart uurs van een
rit per sneltrein kwamen wij weder in Alkmaar
terug, alwaar aan het station rijtuigen de
gasten en de familie des heeren Gebr. Bosman
opwachtten.
Na een woord van dank aan Mr. W. C.
Bosman voor zijn gul en gastvrij onthaal,
keerden wij huiswaarts, uiterst voldaan over
dit prettig uitstapje, met bet voornemen om
onze lezers hierover alle bijzonderheden mede
te deelen en hen te wijzen op het genoegen,
dat zij kunnen hebben van een dergelijk
reisje en ook op het comfort, op de verzorg
de inrichtingen en op de aan alle eischen
voldoende uitrusting van
»R. van Hasselt” voor
Stavoren vice versa.
de tafels en stoelen zijn van Weener model
en beider glimmend van kleur en smaakvol
van vorm, terwijl de ruime ramen, vanwaar,
men een prachtig uitzicht op den grooten
waterplas heeft, kunststukjes van gebrand en
gekleurd glas omvatten.
In de zitkamer is ook alles gerieflijk en
rijk ingericht, overal zijn geurige bloemen
aangebracht, tot zelfs op de gemakkelijke op
en neerslaande wandtafeltjes, terwijl in de
rookkamer, evenals de zitkamer, voorzien van
ruime en gemakkelijke divans, op de tafels
van imitatie van graniet, alle benoodigdheden
prijken.
Hier moeten wij een oogenblikje staan
blijven bij een prachtige kast van Italiaansch
kersenhout, versterkt met eiken oplegsels.
Onnoodig te zeggen nietwaar, dat dit alles
baadt, bij de minste knopbeweging, in een
zee van schitterend electrisch licht.
De toiletinrichtingen voor dames en heeren
moeten het in niets onderdoen voor die der
meest aristocratische woningen en alles geeft
er den indruk van opperste zindelijkheid en
van de meest geraffineerde gerieflijkheid.
Op het achterschip komen wij in de salon
voor de 3e klasse reizigers. Hier vinden wij
kajuiten voor dames, voor rookers en voor
niet-rookers. De meubelen zijn van sierlijk
bewerkt teackhout, zoowel stoelen, tafels als
banken en
bier het
bereikt wordt,
bet opperdek,
lijke ruimten
passagiers, en
salon voor le klasse.
Hooger komen wij op ’t bruggedek waar
op de stuurhutten, de kaarten- of kapiteins
hui en de vier ruime reddingbooten.
In de beide stuurhutten is een groot
schakelbord voor electrische verlichting, waar
mede de kapitein zoo noodig de com pasin
richting helder verlicht, de gekleurde signaal-
seinen opsteekt enz. Daar is ook een spreek
buis met de machinekamer en verder alles
wat kapitein en stuurman noodig hebben.
Voorts vindt men aan boord de ruime en
zindelijke keuken, de glanzende buffetten, een
kamer voor de post, een afgesloten gedeelte
voor de goederen met afzonderlijke laadpoorten
en ook een verblijf voor gevangenen.
Nadat wij alzoo in de gelegenheid waren
gesteld geworden dit alles te bewonderen,
werden wij door den hofmeester uitgenoodigd
ons te begeven naar de prachtige en smaak
vol met bloemen en guirlandes van groen
versierde eetzalen, waar sierlijk gedekte tafels,
glanzend zilver, helder porselein en schitterend
kristal, de genoodigden tegenlachte.
Aan tafels van vier en vijf personen, werd
door een goed gestyleerd personeel een fijn
menu opgediend.
Nadat allen zich dé consommé royal goed
hadden laten smaken, werden de bekers met
schuimende champagnewijn gevuld en werd
het gezelschap toegesproken door den heer
mr. W. G. Bosman, welke de eeretafel presi
deerde. In hartelijke woorden heette de geestige
spreker de dames en heeren welkom in dezen
gezelligen kring en tevens richtte bij een
groet tot de andere dame, ook hier aanwezig,
de koningin der aarde, (de Pers), voor welker
vertegenwoordigers deze tocht grootendeels
was ingericht en van welke ook nu weder
zoo als in elke gelegenheid verwacht wordt,
dat zij aan hare ontelbare lezers nuttige en
vermeldenswaardige mededeelingen zal doen
over het practische en degelijke dezer moderne
passagiersschepen.
Deze boot, vervolgt spr., neemt de plaats
in van de oude raderbooten en zal voorzeker
bijdragen tot den groei en den bloei van het
verkeer naar den uithoek van ons land. Met
wijlen zijn vader, ontwerper van dezen dienst,
heeft hij destijds medegewerkt tot den voor
uitgang van deze onderneming. Spr. schetst
de overwonnen tegenkantingen en moeilijk
heden, den vooruitgang der onderneming.
Dank zij den onverpoosden werkgeest van de
oprichters, mag men nu de voldoening smaken
met moderne en in alle opzichten aan de
eischen des tijds voldoende luxe-vaartuigen
de overtocht te doen, in veel gunstiger om
standigheden en in veel korteren tijd. De
ondernemers hebben er zich op toegelegd de
steeds groeiende eischen van het reizend
publiek tegemoet te komen en zich altoos in
alle opzichten de gunst van allen waardig te
maken. Hij dankt in de eerste plaats de
II. IJ. S, M voor den helderen blik waarmede
Vette baantjes.
Zoeals bekend, zijn er door den Ministers
van Oorlog en van Marine provinciale
commissies ingesteld, die te beoordeelen hebben
of de militairen door de burgemeesters niet
al te krenterige vergoedingen zijn toegewezen.
Om te beginnen is de belooning, die de
leden zullen ontvangen, niet al te krenterig
bepaald. De heeren zullen n.l. voor eiken dag
dat zij zitting houden een vergoeding ont
vangen van f 10. Als de militairen nu ook
naar dezen maatstaf worden gemeten, kunnen
er goede dagen voor hen aanbreken.
Trouwens de z.g. vacatie-gelden zijn niet
te versmaden de leden van de octrooi-
bezorgers-examen-com missie ontvingen f 15
deze heeren schijnen weer knapper te zijn
dan b.v. de leden van de examencommissie
voor notaris, deze krijgen f 8.
Dit soort bijbaantjes is nog zoo slecht niet.
En dan komt er nog wel eens wat bij, zooals
wij uit de verslagen van de Rekenkamer
kunnen bemerken. N. H. Ct.
Geen belastingverhooging
Blijkens de Amsterdamsche gemeentebe-
grooting voor 1916, stellen B. en W. voor
het percentage voor de plaatselijke directe
belasting te handhaven op 53/4 pCt.
Gesnapt.
Een dezer nachten werd te Riel een koe
uit de weide van den landbouwer Wouters
gestolen door een onbekende. Door de Til-
burgsche politie is de dader, een 19-jarige,
Boogmans, gearresteerd. Hij keerde Zondag
na afwezig-zijn van drie weken bij zijn ouders
terug met een bedrag van ruim f 100, dat
hij naar hij beweerde, met gedwongen arbeid
in een munitiefabriek te Oberhausen had ver
diend. Terwijl bij met koopwaren langs de
Belgische grens ging, was hij, zoo luidde zijn
verhaal, verdwaald, in handen van de Duitsche
grenswacht gevallen en gevankelijk naar
Oberhausen getransporteerd. De niet-goed-
geloovige politie nam hem in verhoor en zoo
ontpopte in hem de koedief. Zijn verhaal
was van a tot z gelogen.
De Nieuwe Courant schrijft:
Le progres domine le monde!
bij het aanschouwen van i'
welke wij Zaterdag 11. aan
huizen gemeerd zagen, voelden wij meer dan
ooit de waarheid van deze spreuk; deindruk
was des te levendiger daar als bij opzet, om
het groote verschil beter te doen uitkomen,
de nieuwe reus (in vergelijking met de vroe
gere dwergen) plaats had genomen achter
twee der oude raderbooten, welke tot nog
toe den dienst waarnamen tusschen Enkhuizen
en Stavoren, vice-versa, en tusschen de eerste
plaats en het eiland Urk.
De wapperende topwimpels, de in den wind
kletterende tallooze vlaggen, zwierig wappe
rend in de bries, de talrijke schare van ge
noodigden, de feestelijke stemming van al
het omgevende en niet het minst van den
groep journalisten, welke welwillend en gast
vrij werden onthaald, dit alles droeg in ruime
mate bij tot het verhoogen der prettigheid
en der algemeene opgewektheid.
Op heden zou de proefvaart plaats hebben
van de nieuwe veerboot //R van Hasselt”
van Enkhuizen naar Stavoren en terug.
Nadat alle genoodigden, waaronder vele
dames en, anders ceremonieus stijve heeren,
welke allen voor heden de ambtelijke waardig
heid hadden afgelegd, nadat allen dus aan
boord van het nieuwe schip waren geklom
men, weerklonk om ongeveer elf uur een
schril gefluit, gevolgd door een zwaar ge
brom en onmiddellijk, zonder de minste moei
te nam de reus koers over de Zuiderzee en
doorkliefde zijn scherpe boeg, onder het waken
de oog van kapitein, stuurman en leerling-
stuurman, het groene sop der wiegelende zee.
Kalm, statig, zonder hort of stoot scheen hij
als een reusachtige watervogel over de golfjes
te vliegen.
Gehoor gevende aan de welwillende uitnoodi-
ging van den heer mr. W. C. Bosman, be-
heerder-bestuurder der firma Gebr. Bosman,
exploitanten der lijn EnkhuizenStavoren
begonnen wij onze aangename en in alle op
zichten zoo leervolle tocht door alle gangen,
kamers, kajuiten en zalen van de //R. van
Hasselt”, welke de eerste is van de twee
nieuwe booten, stalen dubbelschroef stoom
schepen, die voor rekening van de H. IJ. S. M.,
in de vaart worden gebracht op deze lijn
door de firma gebr. Bosman, ter vervanging
van de tegenwoordige raderboot (deze laatsten
zullen misschien, wie weet het, nog eens
den overtocht kunnen doen tusschen Constau-
tinopel en de Aziatische kust, voor de Turken
zijn ze altijd goed genoeg.)
Het stoomschip is gebouwd op de werf van
de heeren J. en K.Smit, aan den Kinderdijk,
volgens het ontwerp van den heer M. A. Cor
nelissen, scheepsbouwkundig ingenieur te Am
sterdam.
Op den gemeten mijl, ter reede van Texel,
heeft de boot eene snelheid gehaald van ruim
14,5 zeemijlen per uur of van 27 Kilometer.
De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles
67 meter, grootste breedte 9.90 meter, diep
gang vóór 1.75 meter, acnter 2 meter.
De voortbeweging geschiedt door twee triple
compound machines, elk van 500 paarde-
krachten. Het schip heeft twee stoomketels.
Een bijzonderheid is, dat het een roer voor
en achter heeft, met het doel, om het in
staat te stellen achteruit de haven te kunnen
verlaten.
Na dezen technischen uitleg, meer gericht
tot deskundigen, zij bet ons geoorloofd onze
lezers uit te noodigen met ons een wandeling
te beginnen door en langs het schip om bet
in alle bijzonderheden na te gaan en onze
bewondering te uiten over de pracht, den
rijkdom, de sierlijkheid, het gemak en de
doelmatige inrichting der kleinste onderdeden
zelfs van de veerboot. Opvolgelijk zullen
wij de beide dekken en het bruggedek be
zoeken, evenals de ruimten voor dienstper
soneel enz.
Op het voorschip komen wij vooreerst in
de ruimten voor le en 2e klasse passagiers,
voor de welken benedendeks een zitkamer,
een lees- en schrijfkamer zijn ter beschikking
gesteld; de wanden der schrijf- en leeskamer
zijn van gepolitoerden eik, sierlijk ingelegd
met ornamenten van rozenbout en palissander,
enquête-winkelsluiting, aan
een adres verzonden.
Adressanten kunnen zich met den uitslag
der gehouden stemming niet vereenigen, daar
zij van meening zijn, dat daarop van de zijde
der tegenstanders van winkelsluiting op on
rechtvaardige wijze invloed is uitgeoefend.
N. Sn. Ct.
Workum, 21 Aug. Terwijl alhier eenige
mannen bezig waren aan het zeegras (zeewier)
verzamelen op de Steenen Beer, vonden ze
daar een in vergevorderde staat van ontbin
ding verkeerend lijk. Het hoofd, handen en
gedeelten van de voeten ontbraken. Om het
lichaam bevonden zich nog eenige kleding
stukken, n.l. een flanellen hemd, trico onder
broek, blauwe broek en kiel, en een riem
van zeildoek om het lichaam.
Onder toezicht der politie is het lijk aldaar
begraven. De Banier.
Heerenveen. De justitie is met V., ver
dacht van de inbraak te Rotsterhaule, naar
het dorp geweest. V. heeft een volledige
bekentenis afgelegd.
Roelof V., die in voorloopige hechtenis
was, verdacht van de schuldige te zijn van
de inbraak met manslag ten huize van Jobs.
Buitenveld te St. Johannesga, heeft thans
bekend den dader te zijn. Zaterdag j.l. is
de justitie per auto met hem naar de plaats
van bet misdrijf geweest. Verwacht mag
worden, dat dit bezoek aanleiding zal zijn
geweest tot de bekentenis. Wij vernamen
nog, dat bij dat onderzoek ten huize van
ook een revolver in beslag is genomen.
Als gevolg van de festiviteiten, uitge
schreven door «Vreemdelingenverkeer” be
wogen zich gistermiddag duizenden menschen
in de straten. Zoo ook op de Lindegracht.
Van den eenen kant kwam de heer P. met
zijn auto, van den anderen kant de heer
Zw. met paard
een