lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Proefvaart van de Veerboot i 1915. Verscüijnt Donderdags en Zondags. No. 68. 54ste Jaargang. R Donderdag 26 Augustus. „R. VAN HASSELT”. BINNENLAND. VOOR v. Alg, H, Sneek. den Kantoor- Vereen. 4* Bolswardsche Courant elf ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. de de nieuwe veerboot den dienst Enkhuizen waaruit hij door Na deze herrie en waarlijk de prachtige boot i de kade te Enk- ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. alles is zoodanig geschikt, dat ook summum van gemak en veiligheid Vandaar klimmen wij op tot waar wij komen in de afzonder- voor Je en voor 2e klasse in de zich daar bevindende //Sneek" van van Handels-, Winkelbedienden en de Nederl. Cbr. Handels- en Kantoorbe dienden is thans, naar aanleiding der gehouden den Gemeenteraad Door de afdeelingen Nederl. R. K. Bond en van en wagen; ’t kwam min of meer tot een botsing; juist zich daar be vindende voetgangers kwamen mede in het gedrang. De dochter van den heer A. W. alhier geraakte daarbij onder de auto. Een inmiddels te hulp geroepen geneeskundige verklaarde, dat het eene been ernstig verwond is, doch dat er niets gebroken was. Het paard voor den wagen geraakte op hol, doch werd spoedig weer tot staan gebracht. Als oorzaak hoorden we noemen, dat de auto-bestuurder niet voldoende waarschuwings- signalen had doen laten hooren. Tevens merkten we door den dag op, dat andere auto’s meer dan met gewone snelheid door het volk rijden; te verwonderen is ’t alzoo, dat in dergelijke drukte niet meer ongelukken voorkomen. O. N. Nieuwebrug. ’t Was bruiloft in dorp, bij de familie N. De schoonzoon in spe kreeg van z’n aanstaande schoonmoeder een mooie bruidegomspijp. Den zoon des huizes scheen dit zeker niet naar den zin te zijn, althans hij kreeg daarover woorden met z’n vader, welke woordenwisseling zoo hoog liep, dat de zoon zijn vader met een mes aanviel, waar door deze aan den hals verwond werd. Buiten gekomen sprong de zoon in een moddersloot, een buurman werd gered, was de feestelijke bruilofts- stemming aardig bekoeld. O. N. Gaasterland. De arbeider J. II. te Oude- mirdum had een putje werk aangenomen aan het zeestrand. Dit was op een paar dagen na klaar. Gisteren verrichtte hij er nog eenige werkzaamheden; een paal moest met de hei worden omgeslagen; terwijl de hei om hoog was, legde H. zijn band op den paal en kreeg hij alzoo den slag op zijn hand met het gevolg dat twee vingers werden ver brijzeld en terstond geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. Daar de persoon zelf aannemer is, kan hij natuurlijk ook geen invaliditeitsrente trekken. O. N. Harlingen. Gisteren is hier van Amster dam aangekomen destoom-e]evator„Oosterdok’’ welke heden in werking is gesteld, voor de lossing van riviergrint uit de vele groote aakschepen welke hier geregeld aankomen. Waar dit werktuig eenerzijds onze haven een modern aanzien geeft, de lossing bespoedigt, en dus den handel bevordert, is het ander zijds voor de betrokken arbeiders een schade post, omdat er nu vele handen gemist kunnen worden. O. N. zij alles heeft opgevat en doen uitvoeren. Daarna huldigde hij de heeren J. en K.Smit, op wier werf het nieuwe schip gebouwd werd en afgeleverd voor den huidigen dienst en verzoekt de aanwezigen een heildronk uit te brengen op den voorspoed van de nieuwe boot, die hij terecht noemde //de Koningin der Zuiderzee”. Deze kernachtige rede vond algemeenen bijval en verwierf luid applaus. Bij het dessert nam de heer W. F. Smit het woord en prees den onverpoosden werk- geest van de firma Gebr. Bosman en wees met nadruk er op, hoe deze in alles de eischen van allen trachtte te bevredigen en aan eiken vooruitgang een bijzondere aandacht wijdde. Onder het keurig feestmaal had inmiddels de //R. van Hasselt” koers gezet naar bet groene eiland Urk, dat zij tot op zekeren afstand naderde en in een wijden cirkel geheel omstevende, onder een zachte bries en een lachende zon, en zoo vlug vergingen de uren, dat iedereen er verbaasd over was, en wij met verwondering bemerkten dat wij al weder op den terugweg en in de nabijheid van Enkhuizen waren aangekomen. Om half drie stapten wij aan «val. Er werd alsdan nog een kiekje genomen van het ge zelschap en na een drie kwart uurs van een rit per sneltrein kwamen wij weder in Alkmaar terug, alwaar aan het station rijtuigen de gasten en de familie des heeren Gebr. Bosman opwachtten. Na een woord van dank aan Mr. W. C. Bosman voor zijn gul en gastvrij onthaal, keerden wij huiswaarts, uiterst voldaan over dit prettig uitstapje, met bet voornemen om onze lezers hierover alle bijzonderheden mede te deelen en hen te wijzen op het genoegen, dat zij kunnen hebben van een dergelijk reisje en ook op het comfort, op de verzorg de inrichtingen en op de aan alle eischen voldoende uitrusting van »R. van Hasselt” voor Stavoren vice versa. de tafels en stoelen zijn van Weener model en beider glimmend van kleur en smaakvol van vorm, terwijl de ruime ramen, vanwaar, men een prachtig uitzicht op den grooten waterplas heeft, kunststukjes van gebrand en gekleurd glas omvatten. In de zitkamer is ook alles gerieflijk en rijk ingericht, overal zijn geurige bloemen aangebracht, tot zelfs op de gemakkelijke op en neerslaande wandtafeltjes, terwijl in de rookkamer, evenals de zitkamer, voorzien van ruime en gemakkelijke divans, op de tafels van imitatie van graniet, alle benoodigdheden prijken. Hier moeten wij een oogenblikje staan blijven bij een prachtige kast van Italiaansch kersenhout, versterkt met eiken oplegsels. Onnoodig te zeggen nietwaar, dat dit alles baadt, bij de minste knopbeweging, in een zee van schitterend electrisch licht. De toiletinrichtingen voor dames en heeren moeten het in niets onderdoen voor die der meest aristocratische woningen en alles geeft er den indruk van opperste zindelijkheid en van de meest geraffineerde gerieflijkheid. Op het achterschip komen wij in de salon voor de 3e klasse reizigers. Hier vinden wij kajuiten voor dames, voor rookers en voor niet-rookers. De meubelen zijn van sierlijk bewerkt teackhout, zoowel stoelen, tafels als banken en bier het bereikt wordt, bet opperdek, lijke ruimten passagiers, en salon voor le klasse. Hooger komen wij op ’t bruggedek waar op de stuurhutten, de kaarten- of kapiteins hui en de vier ruime reddingbooten. In de beide stuurhutten is een groot schakelbord voor electrische verlichting, waar mede de kapitein zoo noodig de com pasin richting helder verlicht, de gekleurde signaal- seinen opsteekt enz. Daar is ook een spreek buis met de machinekamer en verder alles wat kapitein en stuurman noodig hebben. Voorts vindt men aan boord de ruime en zindelijke keuken, de glanzende buffetten, een kamer voor de post, een afgesloten gedeelte voor de goederen met afzonderlijke laadpoorten en ook een verblijf voor gevangenen. Nadat wij alzoo in de gelegenheid waren gesteld geworden dit alles te bewonderen, werden wij door den hofmeester uitgenoodigd ons te begeven naar de prachtige en smaak vol met bloemen en guirlandes van groen versierde eetzalen, waar sierlijk gedekte tafels, glanzend zilver, helder porselein en schitterend kristal, de genoodigden tegenlachte. Aan tafels van vier en vijf personen, werd door een goed gestyleerd personeel een fijn menu opgediend. Nadat allen zich dé consommé royal goed hadden laten smaken, werden de bekers met schuimende champagnewijn gevuld en werd het gezelschap toegesproken door den heer mr. W. G. Bosman, welke de eeretafel presi deerde. In hartelijke woorden heette de geestige spreker de dames en heeren welkom in dezen gezelligen kring en tevens richtte bij een groet tot de andere dame, ook hier aanwezig, de koningin der aarde, (de Pers), voor welker vertegenwoordigers deze tocht grootendeels was ingericht en van welke ook nu weder zoo als in elke gelegenheid verwacht wordt, dat zij aan hare ontelbare lezers nuttige en vermeldenswaardige mededeelingen zal doen over het practische en degelijke dezer moderne passagiersschepen. Deze boot, vervolgt spr., neemt de plaats in van de oude raderbooten en zal voorzeker bijdragen tot den groei en den bloei van het verkeer naar den uithoek van ons land. Met wijlen zijn vader, ontwerper van dezen dienst, heeft hij destijds medegewerkt tot den voor uitgang van deze onderneming. Spr. schetst de overwonnen tegenkantingen en moeilijk heden, den vooruitgang der onderneming. Dank zij den onverpoosden werkgeest van de oprichters, mag men nu de voldoening smaken met moderne en in alle opzichten aan de eischen des tijds voldoende luxe-vaartuigen de overtocht te doen, in veel gunstiger om standigheden en in veel korteren tijd. De ondernemers hebben er zich op toegelegd de steeds groeiende eischen van het reizend publiek tegemoet te komen en zich altoos in alle opzichten de gunst van allen waardig te maken. Hij dankt in de eerste plaats de II. IJ. S, M voor den helderen blik waarmede Vette baantjes. Zoeals bekend, zijn er door den Ministers van Oorlog en van Marine provinciale commissies ingesteld, die te beoordeelen hebben of de militairen door de burgemeesters niet al te krenterige vergoedingen zijn toegewezen. Om te beginnen is de belooning, die de leden zullen ontvangen, niet al te krenterig bepaald. De heeren zullen n.l. voor eiken dag dat zij zitting houden een vergoeding ont vangen van f 10. Als de militairen nu ook naar dezen maatstaf worden gemeten, kunnen er goede dagen voor hen aanbreken. Trouwens de z.g. vacatie-gelden zijn niet te versmaden de leden van de octrooi- bezorgers-examen-com missie ontvingen f 15 deze heeren schijnen weer knapper te zijn dan b.v. de leden van de examencommissie voor notaris, deze krijgen f 8. Dit soort bijbaantjes is nog zoo slecht niet. En dan komt er nog wel eens wat bij, zooals wij uit de verslagen van de Rekenkamer kunnen bemerken. N. H. Ct. Geen belastingverhooging Blijkens de Amsterdamsche gemeentebe- grooting voor 1916, stellen B. en W. voor het percentage voor de plaatselijke directe belasting te handhaven op 53/4 pCt. Gesnapt. Een dezer nachten werd te Riel een koe uit de weide van den landbouwer Wouters gestolen door een onbekende. Door de Til- burgsche politie is de dader, een 19-jarige, Boogmans, gearresteerd. Hij keerde Zondag na afwezig-zijn van drie weken bij zijn ouders terug met een bedrag van ruim f 100, dat hij naar hij beweerde, met gedwongen arbeid in een munitiefabriek te Oberhausen had ver diend. Terwijl bij met koopwaren langs de Belgische grens ging, was hij, zoo luidde zijn verhaal, verdwaald, in handen van de Duitsche grenswacht gevallen en gevankelijk naar Oberhausen getransporteerd. De niet-goed- geloovige politie nam hem in verhoor en zoo ontpopte in hem de koedief. Zijn verhaal was van a tot z gelogen. De Nieuwe Courant schrijft: Le progres domine le monde! bij het aanschouwen van i' welke wij Zaterdag 11. aan huizen gemeerd zagen, voelden wij meer dan ooit de waarheid van deze spreuk; deindruk was des te levendiger daar als bij opzet, om het groote verschil beter te doen uitkomen, de nieuwe reus (in vergelijking met de vroe gere dwergen) plaats had genomen achter twee der oude raderbooten, welke tot nog toe den dienst waarnamen tusschen Enkhuizen en Stavoren, vice-versa, en tusschen de eerste plaats en het eiland Urk. De wapperende topwimpels, de in den wind kletterende tallooze vlaggen, zwierig wappe rend in de bries, de talrijke schare van ge noodigden, de feestelijke stemming van al het omgevende en niet het minst van den groep journalisten, welke welwillend en gast vrij werden onthaald, dit alles droeg in ruime mate bij tot het verhoogen der prettigheid en der algemeene opgewektheid. Op heden zou de proefvaart plaats hebben van de nieuwe veerboot //R van Hasselt” van Enkhuizen naar Stavoren en terug. Nadat alle genoodigden, waaronder vele dames en, anders ceremonieus stijve heeren, welke allen voor heden de ambtelijke waardig heid hadden afgelegd, nadat allen dus aan boord van het nieuwe schip waren geklom men, weerklonk om ongeveer elf uur een schril gefluit, gevolgd door een zwaar ge brom en onmiddellijk, zonder de minste moei te nam de reus koers over de Zuiderzee en doorkliefde zijn scherpe boeg, onder het waken de oog van kapitein, stuurman en leerling- stuurman, het groene sop der wiegelende zee. Kalm, statig, zonder hort of stoot scheen hij als een reusachtige watervogel over de golfjes te vliegen. Gehoor gevende aan de welwillende uitnoodi- ging van den heer mr. W. C. Bosman, be- heerder-bestuurder der firma Gebr. Bosman, exploitanten der lijn EnkhuizenStavoren begonnen wij onze aangename en in alle op zichten zoo leervolle tocht door alle gangen, kamers, kajuiten en zalen van de //R. van Hasselt”, welke de eerste is van de twee nieuwe booten, stalen dubbelschroef stoom schepen, die voor rekening van de H. IJ. S. M., in de vaart worden gebracht op deze lijn door de firma gebr. Bosman, ter vervanging van de tegenwoordige raderboot (deze laatsten zullen misschien, wie weet het, nog eens den overtocht kunnen doen tusschen Constau- tinopel en de Aziatische kust, voor de Turken zijn ze altijd goed genoeg.) Het stoomschip is gebouwd op de werf van de heeren J. en K.Smit, aan den Kinderdijk, volgens het ontwerp van den heer M. A. Cor nelissen, scheepsbouwkundig ingenieur te Am sterdam. Op den gemeten mijl, ter reede van Texel, heeft de boot eene snelheid gehaald van ruim 14,5 zeemijlen per uur of van 27 Kilometer. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 67 meter, grootste breedte 9.90 meter, diep gang vóór 1.75 meter, acnter 2 meter. De voortbeweging geschiedt door twee triple compound machines, elk van 500 paarde- krachten. Het schip heeft twee stoomketels. Een bijzonderheid is, dat het een roer voor en achter heeft, met het doel, om het in staat te stellen achteruit de haven te kunnen verlaten. Na dezen technischen uitleg, meer gericht tot deskundigen, zij bet ons geoorloofd onze lezers uit te noodigen met ons een wandeling te beginnen door en langs het schip om bet in alle bijzonderheden na te gaan en onze bewondering te uiten over de pracht, den rijkdom, de sierlijkheid, het gemak en de doelmatige inrichting der kleinste onderdeden zelfs van de veerboot. Opvolgelijk zullen wij de beide dekken en het bruggedek be zoeken, evenals de ruimten voor dienstper soneel enz. Op het voorschip komen wij vooreerst in de ruimten voor le en 2e klasse passagiers, voor de welken benedendeks een zitkamer, een lees- en schrijfkamer zijn ter beschikking gesteld; de wanden der schrijf- en leeskamer zijn van gepolitoerden eik, sierlijk ingelegd met ornamenten van rozenbout en palissander, enquête-winkelsluiting, aan een adres verzonden. Adressanten kunnen zich met den uitslag der gehouden stemming niet vereenigen, daar zij van meening zijn, dat daarop van de zijde der tegenstanders van winkelsluiting op on rechtvaardige wijze invloed is uitgeoefend. N. Sn. Ct. Workum, 21 Aug. Terwijl alhier eenige mannen bezig waren aan het zeegras (zeewier) verzamelen op de Steenen Beer, vonden ze daar een in vergevorderde staat van ontbin ding verkeerend lijk. Het hoofd, handen en gedeelten van de voeten ontbraken. Om het lichaam bevonden zich nog eenige kleding stukken, n.l. een flanellen hemd, trico onder broek, blauwe broek en kiel, en een riem van zeildoek om het lichaam. Onder toezicht der politie is het lijk aldaar begraven. De Banier. Heerenveen. De justitie is met V., ver dacht van de inbraak te Rotsterhaule, naar het dorp geweest. V. heeft een volledige bekentenis afgelegd. Roelof V., die in voorloopige hechtenis was, verdacht van de schuldige te zijn van de inbraak met manslag ten huize van Jobs. Buitenveld te St. Johannesga, heeft thans bekend den dader te zijn. Zaterdag j.l. is de justitie per auto met hem naar de plaats van bet misdrijf geweest. Verwacht mag worden, dat dit bezoek aanleiding zal zijn geweest tot de bekentenis. Wij vernamen nog, dat bij dat onderzoek ten huize van ook een revolver in beslag is genomen. Als gevolg van de festiviteiten, uitge schreven door «Vreemdelingenverkeer” be wogen zich gistermiddag duizenden menschen in de straten. Zoo ook op de Lindegracht. Van den eenen kant kwam de heer P. met zijn auto, van den anderen kant de heer Zw. met paard een

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1915 | | pagina 1