Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Donderdag 14 October. 5 I er I No. 82. Verschijnt Donderdags en Zondags. 54ste Jaargang. 1915. De Onderzeeër, of de onder water op den loer liggende dood. Naar het Fransch. i BINNENLAND. -I VOOR i. Biezen Zaterdag- een door hem gebouwd in de Theems onder ongekende drukte margarine, alles gedekt I diepte van 8 tot 30 tweeslachtig dier van Een gevaarlijke jongen. Eindelijk is het den gemeente-veldwachter Van den Marei, te Abbenes, mogen gelukken de hand te leggen op den dader van de ver- de oudste landweer-lichtingen i verlof worden gesteld. Avp. van critiek, die Hazepeper (de titel i Katzenjammer. getroffene was ji Ook 'n critiek. Barbarossa schrijft in de Telegraaf over een voorstelling van Heijermans’ Tooneel- vereeniging een critiek, die er aldus uitziet van het stuk) - - schillende misdrijven, die dezen zomer hier zijn voorgevallen en waarvan de dader nog maar steeds niet bekend was, hoewel er tegen andere personen vermoedens bestonden. Het is de ruim 16-jarige G. R., te Abbenes woonachtig, een jongmensch, van wien men in de allerlaatste plaats zou gedacht hebben dat hij zich aan dergelijke zaken zou schuldig maken. Hij heeft bekend o.a.brand te hebben gesticht bij den landbouwer R., waardoor een hooiberg afbranddebij E. Raven brand te hebben gesticht waardoor een groote hooi schelf is afgebrandinbraak te hebben ge pleegd bij den kerkvoogd Tit, waarbij bij evenwel gestoord is geworden, enz., enz. Het jongmensch is direct te Hoofddorp in verzekerde bewaring gesteld en het onderzoek, door den burgemeester persoonlijk geleid, is in vollen gang. Mogelijk dat er nog wel meer wandaden aan het licht komen. Tel. Een mooie vondst. Aan het Haarl. Dagbl. wordt geschreven hoe, bij het zoeken naar oude paperassen, eene Haarlemsche familie op haar zolder eene mooie vondst deed. Men zag namelijk boven op de kapverbinding een raam liggen, waar over doek was gespannen. Toen de boeken en papieren, die er bovenop gestapeld lagen, verwijderd waren, kwam men tot de ontdekking dat het doek beschilderd was. Na van stof en vuil te zijn gereinigd, bleek het een mooi bloemstuk te zijn door den Haarlemschen schilder Van der Vinne, groot 1.80 M. bij 1 M. Het stuk moet daar volgens de familie geruimen tijd tot stapelplank gediend hebben. O ver gang landweer en verlof. In verband met het opvolgend oproepen van landstormplichtigen zal, naar wij ver nemen, het personeel van de oudste militie- lichtingen naar de landweer worden afgevoerd en personeel van i in het genot van boter vervoerd worden, dan weer is het ver boden”. Dit is in elk geval zeker: ’t Is voor onze grenswacht aldaar onmogelijk op alles een oog te houden en zeker is het ook, dat ondanks de strenge grenscontrole, er veel aan de grens wordt /gehandeld”. Maar nu zit Losser vol van margarine en plantenboter en verschillende rechtsgeleerden moeten reeds druk in de weer zijn, om belanghebbenden van dien overlast te bevrijden. De heer De Wuit Anna Paulowna is gisternacht met paard en kar in het water geraakt, komende van de kermis van het Zand Zijpe. Wel is hij met veel moeite uit het water gehaald, maar gisteren is hij aan de gevolgen overleden. Margarine te Losser. Men schrijft aan bet Hdbl.: Losser is plotseling omgetooverd in een margarine land; men hoort slechts spreken over margarine, men ziet overal margarine, vaak bij tienduizenden kilo’s bij elkaar, men handelt in margarine van hoog tot laag. Zelfs notabelen van het dorp zijn plotseling mar- garinehandelaars engros geworden. En dui zenden guldens hebben ze in enkele dagen verdiend. Nu werd eensklaps die handel met de buren van de overzijde der grens verboden: de margarine moest blijven op de plaats, waar ze zich bevond of ze werd in scholen en andere gebouwen opgeslagen. Daar komt Zaterdagmiddag tegen 2 uur te Losser het bericht, dat de margarine vervoerd mag worden. Geleibiljetten worden afgegeven, wagenvrachten margarine werden vervoerd naar adressanten te Overdinkel onmiddellijk aan de Nederl. Duitsche grens. Dat is voor de grootste handelaars een pak van het ’t hart. Ook de mindere man komt met zijn enkele ponden vrij, maar lang niet allen. Een paar uur is er een met het vervoeren van door een geleibiljet. Maar dan komt eensklaps van den territo- rialen bevelhebber voor Overijsel enz. het bevel, dat alle margarine en plantenboter opnieuw in beslag moet worden genomen en alle vervoer er van gestaakt moet worden. Er volgde aan vankelijk wel verzet van de zijde der hande laars, die in ’t bezit waren van een geleibiljet, doch door het krachtdadig optreden der grens wacht was spoedig alle tegenstand gebroken. Toch was er heel wat //boter” vervoerd, ook in de richting van de grens. Duitsche opkoopers aan de grens meenden nog hun slag te kunnen slaan. Of het hun gelokt is? We weten het niet en de grens wacht... weet het ook niet. Want er gebeuren te Losser vreemde dingen. Toen dan de margarine wederom in beslag was genomen, kwamen Duitsche opkoopers zelfs te Losser en... kochten de margarine tegen 1.20 mark en booger per pond. De verkooper had maar te zorgen, dat de boter over de grens kwam en de betaling zou con tant zijn. Naar qualiteit wordt niet omgezien. Men heeft nu dus slechts te wachten op verlof tot vervoer, ’t Is echter geen wonder, dat ontfe militaire grenswachters rondweg verklaren »we zyn de kluts totaal kwijt. Nu mag de Bozum, 11 Oct. De schooljeugd ten plat- tenlande mag zich in den laatsten tijd ver heugen in de belangstelling van artisten op allerlei gebied; leeuwen- en apendresseurs, slangenbezweerders, enz. vragen van tijd -tot tijd toegang tot onze scholen, om, zooals het heet, den kinderen eenige leerzame en ge noeglijke oogenblikken te bezorgen. En zoo deed ook /Professor” Mullens, de koning der goochelaars, heden zijn entree in de dorpsschool alhier om proeven te geven van zijne inder daad verrassende kunststukken, die de bewon dering en verbazing wekten van het jonge volkje. N. Sn. Ct. Gaasterland. Gisteravond is een geïnter neerde Belgische militair te Bakhuizen, door de duisternis misleid, bij een overbrugging neergevallen in de Bakhuistervaart en ver dronken. O. N. Woudsend, 11 Oct. Ruim 4 weken ge leden vervoegde zich bij den rijwielhandelaar P. alhier een net gekleed heer die voorgaf een reiziger te zijn van den heer Tilly, fabrikant van Haarlemmerolie te Haarlem. Mijnheer vroeg en kreeg een net rijwiel met lantaarn te huur die bij den volgenden dag beloofde te zullen terugbezorgen. Reiziger en fiets laten evenwel nog op zich wachten. Bij navraag bleek dat de heer Tilly geen reiziger had en den man niet kende. Waarschijnlijk is P. beetgenomen door een oplichter. N. Sn. Ct. Achlum. Door het schrikken van het paard voor een paar spelende honden geraakte het rijtuig van ds. Magendans, waarin ook nog twee jonge dames gezeten waren, in de sloot. De passagiers hadden veel moeite om op het droge te komen en werden daarbij zeer gehavend. De koetsier heeft zich onder geneeskundige behandeling moeten stellen. 0. N. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. N. R. Ct. Pontje omgeslagen. Hedenochtend omstreeks uur, begaven zich een twintigtal werklieden aan den Courzandschenweg te Rotterdam op een pontje om naar hun werk te gaan onder Pernis, waar zij in dienst van de firma Smit Valke werkzaam zijn met het maken van de grond slagen van een kademuur. Daartoe steken zij de Heyschehaven over. Het pontje, een primitief open vaartuigje, waarop een houten vlonder is gelegd, opdat er meer menschen op zouden kunnen staan, wordt door deze werklieden zelf overgetrokken aan een ketting, die van den Rotterdamschen wal van den Courzandschenweg naar den Pernisschen oever is gelegd. Nauwelijks hadden zij van ochtend met dit pontje den Rotterdamschen wal verlaten, of het pontje kantelde en allen vielen in de Heyschehaven. De menschen wisten zich zelf te redden, behalve de 38-jarige grondwerker P. Machielsen, uit Hoogerheide in Noord- Brabant, tijdelijk in een keet aan de Maas haven alhier verblijf houdende. Zijn lijk is een kwartier later met een dreg opgehaald. Nadat te vergeefs getracht is de levensgeesten op te wekken, heeft dr. Janssen uit Charlois, dien men te hulp riep, den dood geconstateerd. In den loop van den voormiddag is ook aan de gevolgen van dit ongeluk overleden de werkman K. In ’t Hout alhier. De man die veel water binnengekregen had, is, na uit de Heyschehaven gehaald te zijn, naar een keet aan de Waalhaven gebracht. N. R. Ct. Stroopers. Te Beekbergen bij Apeldoorn trok een dezer dagen een viertal wildstroopers er op uit. Zonder dat ze iets van elkander wisten, stelden ze zich twee aan twee in hinderlaag op, om bij het aanbreken van den dag een of ander stuk wild te bemachtigen. Het beloofde een goeden dag te worden, want bij de eerste schemering ontwaarde het eene tweetal op eenigen afstand beweging in de struiken. Een goed gericht schot trof het andere tweetal in arm en beenen beiden werden door hagelkorrels gewond. Gelukkig, dat de afstand zoo groot was, dat er weinig kracht meer in het schot was. Want van den eenen de jas van voren als doorzeefd. Alg. H. De oorlog, zooals hij gevoerd en opgelegd is door Duitsche strategen, lijkt in niets meer op den oorlog destijds door onze voor ouders gevoerd. Vergeten is de ridderlijke en eerlijke krijg, waarin de tegenpartijen, man tegen man, en met vliegende vaandels, tegen elkaar oprukten. Nu is alles verrassing; in dezen oorlog verbergt men zich in loopgra ven op de vloot wapperen niet eens de wimpels, de machtige schepen verschuilen zich in de veilige haven, terwijl de onzicht bare onderzeeër en de gniepige torpielje dood en verwoesting zaaien op den oceaan. Zoolang deze krijg nu al duurt, zag men nog niet eenmaal een dier reuzenzeeslagen, in welke onze door vooringenomenheid be- heerschte geest en onze opgezwiepte verbeel ding het tot een handgemeen zagen komen tusschen de Duitsche en de Engelsche vloot. Tot nu toe is de eerste rol wel overgelaten aan den onderzeeër, niet omdat deze wordt beschouwd als opgewassen tegen de zware oorlogsbodems, maar omdat hij het wapen der verrassing is en vooral omdat hij, zonder dat zijne aanwezigheid onder de golven bemerkt wordt, aan den vijand groote schade kan be rokkenen. De lijst zijner euveldaden is al te lang om ze alle op te sommenhet zij genoeg er aan te herinneren, dat acht Engelsche oorlogsschepen door zijn toedoen door de golven werden verzwolgen, dat een Fransche dreadnaught erg werd beschadigd en dat ook meer dan één Duitsch slagschip in de diepte verdween, getroffen door een torpielje dat is voldoende om een denkbeeld te geven van de ontzettende macht van dat dingetje, het welk vroeger wellicht al te vaak werd be schouwd als nutteloos speelgoed. Wat is dan toch een onderzeeër? Het is een schip van kleine tonnenmaat, hetwelk buiten dat het normaal op de golven drijft, ook duiken kan, onder het water zich vrij beweegt op een metershet is als een staal. Ofschoon nog niet lang in gebruik als oorlogstuig en zij nu pas voor het eerst worden aangewend, zijn de duikbooten niet eene schepping, niet een nieuwigheid der XXste eeuw, zooals de luchtschepen en de vliegtuigen. Het uitvorschen naar de onderzeesche vaart is reeds oud, evenals trouwens ook dat van de luchtvaart. Altijd toch wras de mensch behebd met het verlangen te kunnen wed ijveren met vogels en visschen, en hij voelde zich dan slechts volkomen tevreden en de onbetwiste meester der schepping, als de dag kwam, waarop hij aan de eersten het geheim van hun vliegen en aan de tweeden de kunst om te duiken had ontrukt. Wij zullen den Engelschman London niet volgen, welke plechtig en zonder een zweem van lachen beweert, dat Jonas het eerst het zoo ingewikkelde vraagstuk der onderzeesche vaart oploste. De geschiedenis leert ons, dat in den jare 1620 in Engeland, een Hollander, genaamd Van Diebbel, met schip meer dan een water bleef. Anderhalve eeuw later kwam de uitvinder der stoomvaart, Fulton, met een duikboot, de Nautilius, waarmede bij aan de reede van Le Havre 5 uren onzichtbaar onder water vertoefde. Eindelijk, in 1858, schreef de Fransche zeeofficier Bourgeois een wedstrijd uit, waarin de werktuigkundige der marine, Brien, met zijne nieuwe vinding, //de Duiker”, bekroond werd. Het was een onderzeeër, voor dien tijd van reusachtige afmetingen, ruim 42 M. lang en van 420 ton inhoud. Hij werd voortgestuwd door geperste luchtdrukmacbines, met een snelheid van vier knoopen. Voor het eerst week men af van menschelijke krachten voor de beweging onder water. Het beoogde doel was hiermede echter verre van bereikt. Was de Duiker genoeg bewoonbaar, daalde hij tamelijk in de diepte neer, toch had hij geene zekerheid van richting. Het horizontale roer moest door menschenhand worden gestuurd en dit kon slechts met groote moeite geschieden, en daardoor kon Moord. Men meldt uit Raamsdonkveer aan de ’s-H. Cl.: Toen de werkman J. v. avond met zijn vrouw boodschappen had ge daan en huiswaarts wilde keeren, werd bij onverhoeds door een militair aangevallen, die hem een steek toebracht in de rechterlong, zoodat hij na zwaar bloedverlies binnen enkele minuten dood neerviel. De dader is nog niet bekend, doch twee militairen, op wie ver denking rust, zijn gevangen genomen. Diefstal van postpakketten. Gisteren deed de Utrechtsche rechtbank uitspraak in de zaak van den brievenbesteller, die zich had schuldig gemaakt aan diefstal van eenige reepen chocolade en enkele sigaren en een postpakket, welke voorwerpen deel uitmaakten van de Belgische post. Bekl. werd veroordeeld tot een gevangenis straf van 7 maanden. De eisch was 1 jaar en 6 maanden. U. D. ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. het schip noch een rechte lijn volgen, noch zich op de gewenschte diepte handhaven. Slechts in 1888 werd de eerste practische onderzeeër gebouwdmen doopte hem ,/de Gymnote”. De werktuigkundige, Gustaaf Zédé, teekende er de plannen van naar aan wijzingen van den grooten Franschman Dupuis de Lome, wiens vernuft ons reeds de eerste stoomboot en het eerste pantserschip had geschonken. Vanaf dit tijdstip dagteekent ook de groote vooruitgang, door welken de onderzeesche vaart uit het tijdperk van navorschen en proefnemen rijst om zijn intrede te doen in het gebied der verwezenlijking. Fransche ingenieurs, zooals Laubeuf, en Maugas wijdden gansch hunne wetenschap, gansch hun vin dingrijken geest aan het volmaken van deze uitvinding, welke in den zeeoorlog zoo'n groote omwenteling zou teweegbrengen. In 1895 besloot ook Amerika tot het bouwen van duikbooten naar de plannen van Mr. Holland. Vijf jaren later volgde Enge land dit voorbeeld, alhoewel de vlootoverheid er tegen haar zin toe besloot. Eindelijk schonk ook de jongste Europee- sche zeemacht, Duitschland, het burgerrecht aan dit nieuwe soort van schepen in 1905, en reeds 10 jaar later zou het hiervan een vreeselijk wapen maken tegen neutralen en handelsschepen. Dit is, in het kort, de geschiedenis van den onderzeeër. Om te eindigen voegen wij er bij, dat er 2 categorieën van zijn of liever daar men er overal slechts van het tweede type bouwt, dat er tot voor korten tijd 2 categorieën waren de eigenlijke onderzeeër, type Gymnote en de duikerstype Narval, ontworpen in 1828 door Laubeuf. Deze laatste soort wint hel verre van de eerste, welke slechts vlotten, omdat de vlotbaarheid niet meer dan 3 tot 8 pCt. der verplaatsing bereikt, daar de andere soort gaat tot 30 pCt. Het type Narval heeft een veel meer uitge- breiden werkkring en kan dienst doen niet alleen als kustwacht, maar ook als aanvaller. In een volgend nummer zullen wij spreken over a. de stuwkracht; b. het duiken; c. den uitkijk onder water en d. de bewapening. De Nieuwe Crt. Bolswardsche Courant uur s

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1915 | | pagina 1