No. 83. Verschijnt Donderdags en Zondags. 54ste Jaargang. Uieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Zondag 17 October. De Onderzeeër, of de onder water op den loer liggende dood. Naar het Fransch. h Theehandel Focke S. Klein, HARLINGEN. 1 1915. I E VOOR II. BINNENLAND. - in pakjes, is geurig, krachtig, waterhoudend; wordt verkocht in ons pakjes a 22 ct, in vierdel pakjes a 2772 cent, is in vele winkels verkrijgbaar. Voor wederverkoopers Bij Wed. J. Lemstra, Bolsward. W. v. d. Goot, Makkum. Bolswardsche Courant afzonderlijke dus Met I I Klein s Thee, ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. de weer en in Al vroeg in en kinderen Door som mee gedaan, een Snaek, 14 Oct. Niet op de Marktstraat alhier viel gister een man neer, maar op de Veemarkt. S. S. geleidde geen koeien, maar stond Dinsdag temidden van ’t vee. Opeens speelde zijn hartkwaal (de man maakte veel misbruik van sterken drank) hem parten, met ’t bekende gevolg. Sneek, 14 Oct. Gisterenavond vergaderden hier de Vrijzinnig Hervormden, om met ’t bestuur der Afdeeling van gedachten te wisselen over„Onze houding na de stemming”. Na drukke, vaak zeer interessante discussies nam de vergadering ’t volgend besluit „De Afdeeling machtige ’t Bestuur een samenspreking te houden met ’t bestuur der Rechtsche Kiesvereeniging „Bijbel en Belijde nis” over de vraag, of men niet zou kunnen komen tot meerdere erkenning van de rechten der minderheden.” Witmarsum. Gisteren is onder leiding van den landbouwleeraar, den heer A. Kuperus van Kimswerd, een aanvang gemaakt met den landbouwcursus, die gedurende de winter maanden zal gegeven worden. Vergeefs is eene poging gedaan, om ook een cursus voor land- bouwboekhouden hier te doen geven. De lust daarvoor was te klein, want het aantal dat zich daarvoor bad opgegeven was te gering. Onze jongelui begrijpen nog niet het belang, dat ook een boer heeft bij een goede boekhouding. Dit is te vreemder, wijl bij de invoering van de bedrijfsbelasting ook voor den landbouw ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. te Hoofddorp, Aalsmeer en Kudelstaart ver zonden. Bij de manschappen in de beide laatstgenoemde forten hebben zich blijkbaar na ’t gebruik van het vleesch geen ziekte verschijnselen voorgedaan. Het vleesch draagt steeds een stempel. De koeien moeten, naar we vernamen, onder mili tair toezicht worden geslacht. De slager mag 1/5 been leveren, zoodat voor 1 pond vleesch zonder been 51 cent wordt betaald. Vele soldaten vinden het vleesch van slechte qualiteit en hebben daarover dan ook reeds geklaagd, echter zonder gevolg. Door de bevoegde autoriteiten werden de faecaliën ter onderzoek naar Amsterdam opge zonden. uitdooven, waardoor het duiken gemakkelijker gaat en een vlugger in werking stellen als de boot weder naar boven komt. De stoom ketel is niet geschikt om zoo spoedig uitge doofd te worden ten einde het toestel van bovendrijving onmiddellijk stop te zetten, den electrischen motor in werking te brengen en de duikboot vlug te doen verdwijnen. Met de Narval vergde het duiken bijna een half uur, voor een militair doeleinde veel te lang, een bovendrijvingsmotor met petroleum valt dit half uur tot 3 of hoogstens B1^ minuut. Ook staat men voor het feit, dat, zoo de boot terug aan de oppervlakte wil komen, er met een stoommachine altijd een zekere tijd noodig is alvorens men voldoenden druk bekomen heeft en daar die boot slechts beschikt, gedurende al dien tijd over de snel heid hem gegeven door den electrischen motor is hij overgeleverd aan de genade of ongenade van een vluggeren vijand. Met de verschillende petroleummotoren is die toestand geheel gewijzigd. Daarbij bieden deze laatsten het voordeel, dat zij minder brandstof gebruiken, een bezuiniging, welke bij gelijke hoeveelheid van voorraad toelaat het gebied van de werkzaamheden uit te breiden, hunne behandeling is veel gemakkelijker en er wordt dus daarom minder personeel ver- eischt; daar zij geen rook veroorzaken, zijn de hinderlijke schoorsteenen overbodig gewor den, enz. Zooals wij reeds zeiden, herlevendigt de voor drijven aangewende motor de kracht van den motor in werking gesteld bij het duiken. Ziehier hoe dit geschiedt. Als de boot aan de oppervlakte drijft, zet men de schroeven stil, sluit den stroom naar hen af en stelt den stoom- of petroleummotor in verbinding met den electromotor. Deze werkt dan als ont- vankelijk-dynamo; instede electriciteit te ge bruiken, ten einde mechanische kracht voort te brengen, verandert hij mechanische kracht in electriciteit, welke hij in de accumulatoren stuurt. Telkens worden nieuwe verbeteringen aangebracht aan de voortstuwing der onder zeeërs en telkens vermeerdert de snelheid en het gevechtsgebied. Dat Duitsche duikbooten opereerden op de Engelsche kusten, bewijst dit voldoende. Maar wat ons het meeste verbaasd heeft, is, dat de Engelsche onderzeeër B 2 er in geslaagd is onder een vijfdubbele lijn van zeemijnen in de Dardanellen door te dringen om de Turksche kruiser „Messoudieh” te gaan torpilleeren. Gedurende 9 uren bleef hij onder water, trots mijnen en het vuur van het Turksche schip en van verscheidene torpedo- booten op hem afgezonden en kwam behou den terug. De huidige onderzeeërs hebben onder de oppervlakte een snelheid van 12 tot 13 knoopen in het uur en op den waterspiegel 17 knoopen. De Nieuwe Ct. De voortstuwing. Bij het ontstaan der duikbooten, gebruikte men slechts een enkele motor, welke slechts ook electrisch kon zijn. Het eenige en groote vraagstuk, dat bij de eerste proefnemingen werktuigkundigen en zeelui verontrustte en 't welk opgelost moest worden, was dat der duikende voortstuwing. Destijds kende men slechts den electrischen motor bij wijze van accumulatoren, die de vereischte voorwaarden vervulde tot oplossing van dit uiterst lastig problems; hij moet, terwijl hij in eene ge sloten ruimte is, kunnen werken zonder lucht zuiging, zonder oninadembare gassen voort te brengen in 't schip, zonder nadeelige uit wasemingen, geruiscbloos, om toe te laten de bevelen over te brengen en de aanwezigheid van de duikboot niet te verraden, zonder groot verbruik van brandstoffen, welker aanwezigheid het evenwicht zou bemoeilijken, zonder het veroorzaken van aanwijzende luchtbelletjes aan de oppervlakte. Alleen de electrische motor, door accumu latoren gedreven, voldoet aan die menigvul dige vereischten. Toen het er echter op aankwam offensieve eenheden daar te stellen, toen men van den onderzeeër eene zelfstandige eenheid wilde maken, in staat zee te houden, toen men hem snelheid en een veld van onderneming wilde geven, meer uitgebreid dan het bewaken van engten en kusten, bevond men alras, dat een enkele motor niet kon voldoen en men plaatste er twee op elke boot, een om aan den water spiegel te drijven, en een andere voor het duikvaren; de eerste zou aan den tweede de noodige kracht overbrengen. Inmiddels had men in den motor meer dan een ongemak ontdekt, waarvan niet de minste was de behoefte, die hij oplegde aan de boot al te dikwerf tot zijn uitgangspunt terug te keeren of aan het pantserschip om er nieuwen voorraad van kracht te gaan opdoen. Daarbij en boven vele andere ongemakken zijn accu mulatoren zwaar en hinderlijk. Hun gewicht is minstens 50 kilogrammen per eenheid paar denkracht. Men kon er niet aan denken het werkingsgebied uit te breiden en de snelheid te verhoogen door de kracht der motoren te verhoogen; daartoe toch moest de boot drie maal grooter worden en dus zou zijn gewicht zoodanig vermeerderen, dat zijne vlotbaarheid tot 0 zou dalen. De onderzeeër, tweeslachtig bij uitvinding, en dit immer blijvend, daar hij, alhoewel het eerste in mindere mate, onder en boven het water zich beweegt, eischt dus twee verschil lende motorende eene dienende voor de vaart op den waterspiegel of normale vaart, de andere voor het duiken of de onderzeesche vaart; de eerste zelf kracht voortbrengend, de tweede gebruiker, op het juiste oogenblik, van de kracht hem door den eerste toegevoegd. De voor het eerste doeleinde aangewende motor was de stoommachine; deze werd weldra vervangen door petroleum-motoren van allerlei typen; motoren met ontploffing en aansteking en motoren binnenin brandend, type Diesel. Het gebruik dezer motoren werd om twee ërlei redenen gerechtvaardigd: een veel vlugger Goede vangst. Hedenmorgen kwamen te Sneek aan, vis- schers van Woudeend die op de Sneeker meer met den zegen niet minder dan 2000 pond witvisch hadden gevangen. De visch werd opgekocht door iemand uit Lemmer. N. Sn. Ct. Vergiftiging door vleesch? Als aanvulling van het bericht over de ongesteldheid der soldaten van het fort te Hoofddorp kan de correspondent van het Alg. Hdbl. nog mededeelen, dat de diarrhee- verschijnselen zich met vrij groote tusschen- poozen driemaal hebben voorgedaan, telken male na gebruik van vleesch. Een soldaat van het garnizoen, die in het fort alleen maar een stukje vleesch nuttigde, is ook denzelfden nacht als de manschappen van ’t fort ongesteld geweest. Israëlieten, die het eten niet hebben genuttigd, hebben in het geheel geen diarrhee gehad. De ziekteverschijnselen waren blijkbaar niet van ernstigen aard, want geen der manschappen heeft zich ’s morgens voor het ziekenrapport aangemeld. Allen hebben den gewonen dienst weer meegemaakt. Het vleesch wordt niet via Abcoude, doch van Amsterdam via Koudekerke naar de forten Ongerustheid geweken De Katwijker logger „Acht Gebroeders”, waarover men zich in familiekringen der op varenden ongerust maakte, daar het vaartuig reeds zeven weken op zee was, is thans be houden te IJmuiden gearriveerd. De loggers komen in dezen tijd meestal binnen de twee of drie weken van de visscherij terug, zoodat men terecht vreesde, dat ge noemd vaartuig een ongeluk overkomen was. De oorzaak van dit lange uitblijven moet daarin gezocht worden, dat in de eerste weken geen enkele haring werd gevangen en pas op het einde der reis, de vangst zoo overvloedig was, dat men zelfs niet alles bergen kon. Alg. H. Voor de rechtbank te Leeuwarden werd tegen twee Amsterdammers, kooplieden in tapijten, die een dominé een kleed voor grof geld hadden aangepraat onder het voor wendsel dat het een Perzisch tapijt was 6 weken gevangenisstraf geëischt. Eierprijzen. De pluimveeclub „de Graafschap” te Win terswijk, welke j.l. Zaterdag nog 77 cent per pond voor de eieren maakte, heeft deze prijs voor hare leden nu op 42 cent per pond bepaald. ieder boer moet beseffen, dat hij zonder boek houden geen staat van inkomsten en uitgaven kan overleggen. O. N. Koudum. Gisteren is nogmaals bij Galama- dammen uit de Morra een lijk opgevischt, en wel onder dezelfde omstandigheden, als het vorige, dat aangespoeld was, naakt en in staat van ontbinding. Ook nu vermoedt men dat het ’t lijk is van een Belgisch geïnter neerde, die zwemmende de vrijheid gezocht, maar den dood gevonden heeft. O. N. Stavoren, 14 Oct. Zooals we vernemen, zal de tweede nieuwe veerboot tusschen Enk- huizen en Stavoren de „Bosman” half Nov. in de vaart komen. De „van Hasselt” zal eenigen tijd uit de vaart worden genomen voor ’t aanbrengen der verwarmingsinstallatie. N. Sn. Ct. Workum, 15 Oct. Naar men ons mede deelde zijn twee dames van hier, toen zij gisteravond van een familiebezoek te Warns huiswaarts zouden keeren, ter hoogte van de Nieuwe Weg naar Stavoren aldaar aangehouden door twee militairen, waarvan een in beschonken toestand, hen h'et geweer vóórhoudend, met doodschieten dreigde. De dames die door ’t optreden van den anderen militair konden ontkomen, kwamen zeer ontdaan bij hun familie alhier aan. ’t Ware te wenschen dat deze „held” op gevoelige wijze aan het verstand werd gebracht, dat een dergelijk optreden voor een Neder- landsch Militair niet te pas komt. De Banier. Gaasterland. Met het eikelzoeken is men tegenwoordig alhier druk in 't bijzonder de geïnterneerden, den morgen ziet men vrouwen uittrekken om wat te verdienen, migen worden er goede zaken Een groot gezin mocht het gelukken op dag voor 8 gulden te bemachtigen. Door de exporteurs wordt thans 5 cent per kilo aan de zoekers uitbetaald. Met de lijstervangst gaat het deze week niet zoo goed als de vorige week, doch toen is er zeer veel gevangen. De hoogste vanger mocht het een dag gelukken een 500-tal te bemachtigen terwijl hij nog twee dagen had van respectievelijk 200 en 300 lijsters. Er is circa lO1^ cent per stuk uitbetaald. Ook komen er enkele houtsnippen doch niet noe menswaard. O. N. Joure. De heer B. J. Wielinga, die op gezette tijden Belgie bezoekt voor den inkoop van klompen, ondervond de laatste reis niet minder dan acht dagen oponthoud voor het verkrijgen van een uitgangspas. Hij mocht echter die dagen vrijelijk in Antwerpen rond wandelen en is dus niet, zooals ons al van derden werd meegedeeld, naar Berlijn opge bracht geweest. Daar alle passen in Brussel geviseerd moeten worden en alles over veel schijven loopt, duurt het lang voor ’t met zoo’n pas «conform is. Een volgend bezoek zal de heer Wielinga dan ook maar vast eenige dagen daarvoor weer rekenen. Jouster Ct. Stijging van houlprijzen. De Patroons-vereeniging van metselaars, timmerlieden enz., te Schoten, heeft zich per adres gewend tot den Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel, waarin gewezen wordt op de voortdurende stijging der houtprijzen, welke er toe leidt, dat in het bijzonder kleine aannemers en bouwers worden getroffen en de werkloosheid in de bouwvakken zich voort durend uitbreidt. Daarom verzoekt adressante ook voor hout maximum-verkoopprijzen te willen vaststellen. Hooi voor het leger. De hoeveelheid hooi, welke voor het leger hier te lande dagelijks benoodigd is, wordt geschat op 60.000 Kg. De Etappen-inspectie heeft daarom den Burgemeesters te kennen gegeven, dat de vorderingscommissie al het hooi, dat in de gemeente volgens hunne ambte lijke overtuiging door de landbouwers kan worden gemist, zal worden opgevorderd, indien het hooi overigens aan de door de vorderings- commissie te stellen keuringseischen voldoet. Een voorzorgsmaatregel. Door de regeering zijn maatregelen genomen om controle te kunnen uitoefenen op het ver laten van het land door personeel, hetwelk hier te lande noodig zou kunnen zijn voor den aanmaak van ammunitie en ander oorlogs materiaal. Ten einde, indien dit noodzakelijk zou zijn, dit verlaten geheel te kunnen be letten, zullen o.a. bankwerkers, hoorders stokers en machinisten in fabrieken van metaalbe werking, leiders van technische bureaux, scheepsbouwkundige en werktuigkundige inge nieurs in machinefabrieken, scheepswerven en constructiewerkplaatsen, en werklieden in nog vele andere aanverwante beroepen het land niet meer mogen verlaten zonder bijzondere toestemming van den minister van oorlog. Een onveilig plaatsje. Te Schore (Z.-B.) is het in den laatsten tijd zeer onveilig. Aardappels worden overal uit den grond gehaald, steenkolen bij de be woners uit het hok gestolen, de hoopen aard appelen te velde geplunderd. Ook rijwieldiefstal len komen voor. De daders worden zelden opge spoord. Men wijt dit daaraan, dat de gemeenteveld wachter al zijn beschikbaren tijd met werk zaamheden ter secretarie doorbrengt. Arnh. Cl.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1915 | | pagina 1