Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Zondag 24 October. le CHR. WINTERLEZING. Theehandel Focke S. Klein, No. 85. Verscmjnt Donderdags en Zondags. 54ste Jaargang. 1915. n IS VOOR BINNENLAND. H A R L1 N G E N. T in pakjes, is geurig, krachtig, waterhoudend; wordt verkocht in ons pakjes a 22 et, in vierdel pakjes a 27'/2 cent, is in vele winkels verkrijgbaar. Voor wederverkoopers Bij Wed. J. Lemstra, Bolsward. W. v. d. Goot, Makkum. Bolswardsche Courant Afzonderlijke n met gebed werd tot stand gebracht door toorn, 'fjfl het Rijk. de Tel. gemeld. een van hun gods- wien de schuld van zich, erge wreedheid, geen werd niet gerept vrede geeft. Men den krijg. Als de Christus en ’t volk blijven. het geleerde betoog bovenstaand verslag Daar hier en rede moeielijk wen als een van te maken. De heer v. d. Ploeg bracht den Spr. dank voor zijn ernstig woord, en de vergadering gesloten. Alhier zal i voor kinderen te helpen. de Christelijke leer der naasten- Klein s Thee, de zonde en landen waar Engelschen Belgen om om weer van de vangst is nog niet bekend, zeer zeker niet hoog, anders was daar i ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. De Doelezaal was j.l. Woensdag geheel gevuld met belangstellenden naar de rede van Ds. J. DE VISSER van Middelburg, die han delde over het onderwerp: Gerechtvaardigheid Gods en de oorlog. De heer G. I. v. d. PLOEG opende, na een gebed, met een gepast woord ter inleiding van deze lezingen en het heden te behandelen onderwerp, deze samenkomst, waarna de Spreker optrad. Hij begon met te wijzen, dat er verband bestaat tusschen de twee zaken in zijn onder werp genoemd, terwijl er tevens een contrast in ligt opgesloten, zoo zelfs dat nu de groote wereldoorlog er is, velen het geloof in Gods rechtvaardigheid verloren, want het recht is sterker dan ’t onrecht, de oorlog is onrecht en dit deed bij velen twijfel rijzen omtrent de rechtvaardigheid van den Almachtige. Dat God rechtvaardig is gevoelt men. Hij de Volmaakte kan niet bestaan zonder de deugd of de eigenschap der rechtvaardigheid. Uit den bijbel blijkt dit ook voldoende, evenzoo Gods houding tegenover de zonde. Liefde en genade staan tegenover rechtvaardigheid en toorn, en toorn wordt zelfs de spits der liefde genoemd, dus is ook een gevolg van de recht vaardigheid en heiligheid Gods. De oorlog is er altoos geweest. Sedert de zonde van ’t eerste menschenpaar kwamen de gevolgen der zonde over het menschdom, en bet begon reeds met broedermoord. Het Oude Testament is als het ware vol van strijd en krijg. De Heer der Heerscharen was met Israël in al de krijgsbedrijven. Nu is er nog de strijd des geloofs te strijden en ook de volkerenoorlog woedt in onzen tijd en wel op vreeselijke wijze. De anti oorlogs- beweging heeft op haar programma ontbinding van die bloed- en moordpartij, en dat is een schoon streven, doch er is overdrijving bij. Misdadigers worden daar als zieken beschouwd, er is dus geen zonde meer. De groote Tolstoï erkent wel de noodzakelijkheid van den strijd doch hij wil geen deel aan den oorlog nemen. Als men getrouw was aan de wet van Christus zou de krijg on mogelijk zijn, alle weerstand is uit den booze. Tolstoï put zijn dragslijn geheel uit de Bergrede, heeft alleen het oog op den berg der zaligprediking en vergeet Calvarieberg volgde. Bij de wereld- den Christen is God het iddelpunt, bij Tolstoï is de mensch bet Snejk Gisterenmorgen ontstond er toen de vrouw des huizes een oogenblik voor een boodschap afwezig was, brand in de woning van V. aan de Koopmansgracht. Gelukkig werd dit door de buren opgemerkt, die in de woning wisten te komen en met emmers water den brand bluschten. De oorzaak van het ongeval was dat het afgehaalde beddegoed te dient bij de kachel stond, warm werd en vlam vatte. Hoewel de inboedel, waarvan niets gered kon worden, verzekerd was, levert dit ongeval een groote schadepost op voor V., die als landweerman onder de wapens staat. 0. N. Gaasterland. De lijstervangst was, gelijk de vorige week werd gemeld, zeer loonend, doch thans laten de vogeltjes op zich wachten tot teleurstelling van velen. Gisternacht waren er weer vele aangevlogen, doch het resultaat doch In het 2e deel zijner rede beschouwde Spr. den oorlog als middel om te straflen in de handen Gods. Er zijn er die wijzen op misbruiken die bestonden in de de oorlog is uitgebroken. De om hun hooghartigheid, de hun lichtzinnigheid, Franschen hun ongeloof, dé Duitschers om hun trots, zij zouden nu gestraft worden misschien ook voor hun optreden in de koloniën of tegen andere rijken. Maar hoe rijmt zich dan het recht van den oorlog met de recht vaardigheid Gods God is goed, het middel Gods is ook goed. Hoe verklaart men dan het recht, als de sterkste overwint? Het oordeel is niet aan de menschen. De bloed dorstige oorlog is wreed, er ontstaat over- prikkeling der zenuwen door en Slaat en maatschappij worden er door ontwricht. Zou dat alles het werk zijn van den recht vaardigen God De vorst is niet schuldig aan de misdaden van zijn krijgers, en uit het kwade komt vaak het goede voort. De oorlog verheft het nationaal gevoel ja, zegt Spreker, maar de oorlog moet recht vaardig zijn. Onze voorvaderen hadden het lied is er een bewijs van en toch sedert is de oorlog altoos gaande. De vredesbonden zien al hun hoop den bodem ingeslagen, en toch de Christus bood aan de wereld den waren vrede. Deze zal eerst komen als de mensch niet meer reageert op de zonde doch op de ware leer des evangelies. De wereld mag honend vragen: Wat is er in 20 eeuwen van dien vrede gekomen? Het antwoord mag zijn dat vooreerst op die 20 eeuwen heel wat is af te schrijven, wijl het Christendom hier nog zoo lang niet beersebend is, en verder kan er op gewezen worden dat de eerste Christenen werkelijk den vrede hadden en dien ook be tracht hebben. En wat zich thans Christen noemt is een dooreenhaspeling van dien naam. Door dezen laatsten oorlog zijn velen in hun dommel gestoord. God is nog almachtig, en ’t was opmerkelijk dat velen, die anders van den Almachtige nooit iets wilden weten, nu vroegenwat er was van Gods almacht, ’t Is ons daarbij niet duidelijk wat ze bedoelen met dien Almacht. Het geloof was verzwakt, de oorlogsgeest is gebleven. De allersterkste bond is die, welke door de rechtvaardigheid is gelegd, en waarbij men onbevreesd God in ’t aangezicht durft zien. Bij het vredespaleis van Hem, die den waren was daarbij door de cultuur bevangen, doch den Vredesvorst liet men er buiten. God nu beeft ernst gemaakt met de ver zoening. Gods rechtvaardigheid laat uitkomen de gevolgen der zonde. De geestesstrooming is ook uit God, maar niet de verbastering die heerscht in de wereldbeschouwing en de litteratuur van den tegenwoordigen tijd. Deze oorlog nu is een brand en de kreet van angst die opging was het midden tusschen een vloek en het gebed. Een andere geest moet er komen, en die komt in den mensch door Hem die ons leert Hem te aanbidden. Deze wereldbrand is een teeken van Zijn heilig misnoegen. Dat ons land nog gespaard is voor den krijg is niet omdat wij beter zijn dan die anderen, het is een genade, waarvoor wij Hem dank schuldig zijn. Overal waar de geesel van den oorlog zich vertoont, trekt mede ten strijd het Roode Kruis om te helpen. Dat is de goede uit werking van liefde. Al werpt elk volk dat oorlog voert de en al verwijt men elkander men doet toch daarin voor ander onder. De strijdenden moeten eerst inzien dat ware verbonden kunnen be staan, zooals Amerika daarvan reeds een voor beeld geeft. Ons land, onder de regeering van Wilhelmina moge door Gods hand ook verder bevrijd blijven van toegang krijgt in de Kabinetten Hem dient, zal er vrede zijn en Met volle aandacht werd geluisterd naar van den Spreker, waarvan een kort uittreksel is. daar het logisch verband der was te vatten, is dit te beschou- proef om er een beknopt geheel dat er een beschouwing van m centrum. Wij, zegt Spr. zien in den oorlog gevolg van de zonde, elke overtreding Gods wet wekt zijn toorn, en Hij bedient zich daarbij van de middelen, als straf, beproe ving en geneesmiddel. De oorlog is het middel waarvan God zich bedient. De oorlog en Gods rechtvaardigheid zijn niet tegenstrijdig, voor wie geloovig opziet naar den Algoede, den Almachtige, den Rechtvaardige. Het anathema: de oorlog aan den oorlog, leidt in zijn consequentie tot een onmogelijk heid. Politie, justitie en magistratuur zijn er om ’t recht te handhaven, en toch die alle zijn een openbaring van macht. Paulus zegt trouwens ook: De overheid draagt het zwaard niet te vergeefs”. Bij een oproer immers zal ook de meest verharde anti-oorlogsman het noodig viuden, dat de overheid handelend optreedt, eu mits niet uit drift maar in dienst wel het een of ander van vernomen. De prijzen der lijsters zijn nog 10 cent per stuk, De houtsnippen laten nog altijd op zich wachten. Met de lijsterbessen doet zieb een eigenaardig geval voor. Het vorige jaar werden de meeste bessen geplukt doch, daar er toen niet werd gevangen, moest men ze op den mesthoop werpen, dientengevolge lieten velen de bessen dit jaar maar aan de boomen zitten en, daar er in Gaasterland een ware spreeuwen- plaag heerschte, waren ze spoedig verorberd. Er zijn menschen, die zoo wel 12 H.L. hebben laten opeten en thans wordt er gaarne f 3.00 voor de halve H.L. betaald. O. N. Balk. Alhier zal een school gesticht worden voor kinderen van Waalsche ge ïnterneerde soldaten. Een Waalsch onderwijzer wordt met de leiding daarvan belast. De kinderen van de Vlaamsche geïnterneerden aldaar kunnen het onderwijs op de lagere school volgen. De Banier. In de gehouden huishoudelijke ver- de Ver. voor Vrouwenkiesrecht een commissie van vijf leden te onderzoeken op welke wijze van het gezag is gehandeld, zulks goedkeuren. Over de oorzaken van den huidigen oorlog wil Spr. het niet hebben, en geen oordeel vellen over het al of niet schuldig zijn, doch wel betoogt hij, dat wie zijn land verdedigen wil, dit ook zoo goed mogelijk moet doen, en als de tractaten verbroken worden, hebben de anderen het recht zich te verweren, De oorlog wordt dan voor dezulken een recht vaardige zaak, die met God begonnen kan worden. Frederik van Eeden zegt dan ook: Als wij aangevallen worden, zullen wij vechten. Zullen wij Luxemburg of België volgen, vraagt hij? Luxemburg? Dan ook geen leger meer en geen Nederlandsche Leeuw meer want de leeuw verdedigt zich. Hij keurt moord en doodslag af, maar zal, als hij wordt aan gevallen, zich verdedigen. De stelling:- «geen man en geen cent”, gaat dus niet op. De theorie van Domela Nieuwenhuis, dat de toekomst is aan de maatschappij zonder wapenen is nog vooreerst geen werkelijkheid, en hoewel tegen den oorlog gekant, zal ieder zich verweren, wanneer hij wordt aangevallen. Dat is zoo in ’t individueele leven, dat is ook zoo met volkeren en landen. De Hollanders zijn wel een Christenvolk, maar de heilige weerloosheid moet men nog niet betrachten. Nederland zal zich verdedigen, algemeene dienstplicht acht Spr. goed, het beste materi aal en zorgvuldige oefening noodig. De enkele dienstweigeraars? Welnu daarmee moet men een weg zoeken, misschien kunnen ze dienst doen in de hospitalen. De helden onzer historie, bijv. Prins Maurits bij Nieuwpoort, de Ruiter op zee, zij vroegen de zegen des Heeren over hun wapens, en dat was geen huichelarij. Wij ergeren ons niet aan die uiting van dienstig gemoed zegt Spr. Hij, voor religie is het steunpunt des levens, ziet in den oorlog een openbaring van de zonde in ’t algemeen. «Mijn schild en de betrouwen Sijt Ghij o God de Heer!” enz. Langdurige vrede, zoo beweert men ver slapt de zeden en de energie. Prof. Beets heeft gezegd: Vrede is geluk, het hoogste geluk, maar op zedelijk gebied bestaat er bij een groot gevaar van verslapping. De Fransche revolutie was verschrikkelijk en toch had zij zegenrijke gevolgen. Het blijft toch altijd, zegt Spr. de vraag of het zelfde niet langs anderen weg te bereiken ware geweest en ook of hier het geneesmiddel niet erger is dan de kwaal. Én die ver slapping door den vrede is waarschijnlijk meer toe te schrijven aan welvaart en weelde. Hoe de rechtvaardigheid en heiligheid Gods ook in den oorlog uitkomt, wordt reeds in de H. Schrift zelf aangetoond, wat' Spr. met aangehaalde teksten verduidelijkt. Dat de oorlog een onvoldoend middel is, dat leert het evangelie wel anders. Het evangelie heeft de blij mare in de wereld ge bracht maar door den Christus, die zich op offerde. De tegenwoordige levensbeschouwing van velen is eigenbaat en materieel belang, de blijmare is voor dezulken afgestuit op de zelfzucht der menschen. Op het congres van 18 Mei 1899 is duidelijk geworden dat de vredes-idée zich ontwikkelt, het vredespaleis gadering van te Sneek is benoemd om bier ter stede verandering in de duurte der levensmiddelen kan worden gebracht. Deze commissie zal in een a.s. Maandagmiddag te houden vergadering rapport uitbrengen. N. Sn. Ct. Te Harlingen hebben zich ongeveer 1500 hoofden van gezinnen aangemeld om goedkoope cokes van de gasfabriek te be trekken. Onze gemeente telt ongeveer 2000 gezins hoofden. Commentaar overbodig. N. H. Ct. Een persoon, afkomstig uit Rotterdam, met name K., verkocht aan eenige inwoners te Harlingen horloges voor 15, 10 of 5 gulden per stuk. De gelukkige koopers, die meenden dat het gouden uurwerken waren, (men koopt natuurlijk in den eersten den besten goudsmidswinkel een gouden horloge voor een paar rijksdaalders) zagen zich echter bedrogen, daar het geheel geen goud bleek te zijn. Zij «renden” naar het politie-bureau in klagende verontwaardiging. Het gevolg was dat de koopman werd aan gehouden terzake van bedrog en naar Leeu warden is overgebracht. N. H. Ct. Een duur zaakje voor Uit Haarlem wordt aan Op het terrein van de Werf «Conrad” worden van Regeeringswege de buitenlandsche paar den gestald, die aan de grenzen opgevangen of op andere wijze geïnterneerd worden. Omdat dit terrein door vaarten van het naburige schoterkwartier is gescheiden, hebben de militairen, om de verbinding tot stand te brengen, een zolderschuit dwars door een der vaarten gelegd. Daarvoor moet echter, behalve voor het recht van het inbeslagnemen van gemeente- eigendom, aan de gemeente Schoten ook be taald worden een vergoeding voor het strem men van het verkeer. Dit is geen geringe som het bedraagt een njksdaalder per dag en de schuit ligt er al een jaar. Toen men in den Haag de rekening kreeg van een 400 rijksdaalders, is dan ook dadelijk bevolen hier verandering in te brengen. De verbinding wordt nu een roeiboot. Een jeugdige dievenbende. Een dievenbende, bestaande uit een vijftal knapen van 11 tot 13 jaar oud, is te Delft door de politie aangehouden. Bij een winkelier werd een bus koffie ontvreemd, bij een ander tinnen voorwerpen en van een fiets, welke onbeheerd op den openbaren weg stond, werd de lantaarn ge stolen. Van woningen braken ze afvoerbui zen af en verkochten het zink. Bij een opkooper, die een en ander voor geringen prijs van de jongens had gekocht, werden verschillende voorwerpen in beslag genomen. Arnh. Ct. Een spoorwagen als woning. Sedert Mei had het gezin van den arbeider O. te Winterswijk zijne tenten onder den blooten hemel opgeslagen. Door de welwillend heid van het gemeentebestuur heeft het thans een ouden spoorwagen gekregen, waarin het nu onder dak gebracht is.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1915 | | pagina 1