lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Theehandel Focke S. Klein, i I L No. 93. Verscüijnt Donderdags en Zondags. 54ste Jaargang. 1915 M.J.H.KESSELS ll 1 VOOR Zondag 21 November. 3 BINNENLAND. r VEREENIGING VOOR VROUWENKIESRECHT. HARLINGEN. ja Mi in pakjes, is geurig, krachtig, waterhoudendwordt verkocht in ons pakjes a 22 ct., in vierdel pakjes a 27‘/2 cent, is in vele winkels verkrijgbaar. Voor wederverkoopers Bij Wed. J. Lemstra, Bolsward. W. v. d. Goot, Makkum. &1 I I Bolswardsche Courant Afzonderlijke ging> een bij ’t j I Kleins Thee, samenwerking vooravond gebied van ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. NEDERLANDSCHEFABRIEK Til B||BR VanMUZIEK-INSTRUMENTEN llhDUnW rDÏTis de eenige zaak gedreven door Kessels t- 'r J uil 7“ leende FABRIEK VAf MUZIEKINSTRUMENTEN ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. I gedichtje verre Z/Toen ons kindje werden met aan einde klonk een ’T'! naam een hartelijk woord van dank aan den Spreker, sprak het le gedeelte, zijne rede, meer tot het verstand, in het 2e deel werd meer op het hart, dus op het gevoel gewerkt. Het was een schoone, leerzame, gevoelige avond en de afdeeling had voorzeker geen beteren propagandist kunnen bekomen, dan Dr. van Eeden. Spreekster vertrouwt dat er een groote indruk door ’t gesprokene zal zijn gemaakt, de vrees voor de inmenging der vrouw in de regeeringszaken zal wel geweken zijn, en er zullen zich, vertrouwt Spreekster, wel eenige heereu en ook nog meerdere dames bij de Secretaresse gaan aanmelden als lid. (Applaus). ’t Is zeker wel 15 jaren geleden, dat ik in Friesland optrad om te spreken over sociale onderwerpen, zoo begon hij, en ’k heb toen den indruk gekregen dat de Friezen bij hun gevoel voor onafhankelijkheid zich ken merkten door een degelijk verstand, en een vrijen wil om wat zij goed oordeelen, ook voor te staan, ’t Verbaasde hem dus eenigs- zins uit Friesland een verzoek te ontvangen omtrent de mondigverklaring der vrouwen. Ik dacht zoo zegt hij dat dit hier al een uitgemaakte zaak was. ’k Veronderstelde niet, dat men de eene helft van ’t menschdom buiten alles zou willen houden wat op poli tiek gebied geschiedt. Ik wil thans op ver- zoek het dan hebben over de vrouwenbewe- De man met kracht en kloek verstand, De vrouw volhardend met gevoel, Zoo ’t tweetal werkt in harmonie, Voert ’t zeker tol het goede doel. Donderdagavond hield de V. v. V. alhier haar eerste openbare vergadering in dit seizoen. De opkomst was bevredigend, de. groote zaal der Doele was zeker wel half gevuld, meest dames en heeren uit den gegoeden stand, ook eenigen van omliggende plaatsen. Mevrouw BEEKHUIS opende de verga dering met allen het welkom toe te roepen, ’t Verheugt de afd. hier dat men in zoo grooten getale is opgekomen, en al verheelt zich de gedachte niet, dat deze opkomst niet zoozeer voortkomt uit belangstelling in het vrouwenkiesrecht, maar meer om met den Spreker van heden eens kennis te maken, toch is het Bestuur overtuigd dat deze avond veel goeds zal brengen en velen zullen worden op gewekt om lid te worden onzer vereeniging. Spreekster verheugt het zeer, dat Or. Fr. van EEOEN op zoo sympathieke wijze de uit- noodiging heeft willen aannemen en tot ons heeft willen overkomen. Wij staan aan den van gewichtige beslissingen op het ’t Vrouwenkiesrecht. Op den laat- sten October is door de regeering ingediend een voorstel tot Grondwetsherziening en daarin wordt onder beperkende voorwaarden ook het kiesrecht aan de vrouw toegekend. Welke beperkingen er zullen worden gemaakt, is nog niet bekend, doch hoe krachtiger er wordt aangedrongen van de zijde der vrouwen beweging, des te meer zal er door de regee ring worden meegewerkt om ook de vrouw haar rechten te geven. Hedenavond zal men een juist inzicht kunnen krijgen in de moder ne vrouwenbeweging, waartoe gaarne ’t woord wordt gegeven aan den Spreker. (Applaus). De Spreker doet zich in zijn rede kennen als een aangenaam causeur. Hij spreekt vloeiend en met gemak, geeft blijk van groote be lezenheid en veel ervaring, is duidelijk en goed verstaanbaar, terwijl hij zijn onderwerp op boeiende wijze weet te behandelen, zoodat men zonder inspanning hem kan volgen. Door af en toe er een voorval of een kwink slag in te lasschen, wist hij soms een gullen lach op aller gelaat te tooveren. Van ’t ge sprokene, waarvan de inhoud in ons motto is bevat, geven wij een beknopte uiteen zetting. Koudum. Gisteren deed de echtgenoote van den heer P. G. Piersma een weinig Limburgsche antbraciet in de kachel toen opeens een hevige ontploffing plaats had. Ue kachel sprong geheel uitelkaar, de voorwerpen op de schoorsteenmantel werden erg beschadigd of geheel verbrijzeld. Een wonder mag het genoemd worden dat beide echtgenooten slechts kleine verwondingen opliepen maar verder ongedeerd bleven. O. N Reizen door militairen. Naar de Avp. meldt, bestaat het voornemen, om het vrij vervoer van militaire verlofgan gers met ingang van 1 Januari a.s. in te trekken en alsdan aan de met verlof vertrek kende militairen een bijslag op hun salaris toe te kennen. Voor het vervoer op de spoor wegen zou voor de verschillende klassen een gelijk militair tarief worden ingevoerd, onge acht den af te leggen afstand, zoodat dus alle militairen eenzelfde bedrag aan reisgeld moeten betalen om hun woonplaats te bereiken. De vóórnamen-belasting. De voorgestelde vóórnamen-belasting zal het gemak der administratie bevorderen, zoo zegt minister Trenb in zijn toelichting. Zal ze het waarlijk? zoo vraagt de onder- de-streep-redacteur van het Hbl. twijfelend. Hij wijst er op hoe in het Amsterdamsche adresboek 260 Jansens staan, waarvan 18 met den voornaam J. en 46 met J. en een of meer toevoegingen. Na de invoering der vóórnamen-belasting zullen deze toevoegingen wel weinig voorkomen. Resultaat: weinig opbrengst en 64 Jan Jansens. Of daardoor niet meer de verwarring bevorderd wordt dan de vereenvoudiging? Het afmakingssysteem. Door 791 veehouders in de gemeente Zwolle- rerspel is een verzoek aan den minister gezonden, om een einde te maken aan het afmakingssysteem van het aan mond- en klauw zeer lijdende vee. Zij zeggen in hun adres dat, nu men alom Jezig is met het verbeteren van den veestapel, door het afmakingssysteem slechts onnoodige wrevel wordt opgewekt, waar iedere veehouder er beslist van overtuigd is, dat het afmakings systeem niets baat. De veehouders achten het mond- en klauwzeer in verreweg de meeste gevallen van onschuldigen aard, zoodat het systeem doorzieken voor den veehouder een rleinigheid is, vergeleken bij den grooten linder en last, die het afmakingssysteem met zich brengt. meevallen, ’k Heb genoeg vertrouwen in de vrouwelijke natuur dat de maatschappij er niet onder zal lijden. (Applaus.) In het tweede deel van den avond gaf de Spreker ons eerst een fragment uit zijn werk ,/De Kleine Johannes”, en wel uit het 2e deel, waar de twee kinderen gevlucht waren op een Rijuschip. In het gesprek dat zij voerden over ’t be grip wat God is, wordt op naïef kinderlijke wijze geschetst hoe Marion als bij intuïtie de kennis bad dat God een vader is. Vervolgens werd uit den len zang van Ellen gereciteerd: z/’k Droomde ’t leven als een groot woud.” Als toegift werd gegeven toen de Spreker ook de dichter van huis wis, getiteld glimlachte.” De stukjes dacht gevolgd en algemeen applaus. en bij veel wat men reeds weet, za ik toch trachten een nieuw licht op de zaak te laten schijnen. Hij is in Amerika eigenlijk in de zaak der vrouwenbeweging gesleept; met een zeer ontwikkelde dame beeft hij daarover veel gesproken en geredetwist. Eerst gevoelde Spre ker niet veel voor de zaak, en hij had op een vergadering daar dan ook opgemerkt, dat in naam de mannen de macht hadden, doch de vrouwen in de daad de baas speelden en hij ried de vergaderden aan wat voorzichtig te zijn, want als zij de macht in naam wisten te bekomen, omgekeerd de mannen wellicht dan het inderdaad zouden hebben. Om te weten waarom men er tegen gekant is dat de vrouw zich met de politiek bemoeit, dient men de tegenstanders der beweging eerst te hooren, en Spreker heeft die bezwaren begrepen. De vrouw is het bolwerk van het individualisme; zij is vrij in haar huishoude lijke omgeving en is daar zelfstandig, terwijl de man roet zijn partijgenooten heult en meer napraat. De bedoelde Amerikaansche dame zei dan ook: De politieke vergaderingen zijn een geharrewar, elke partij zet haar eigen inzicht op den voorgrond en keurt anderer beginsel af, dat is de vloek van het politiek gedoe. Nu is dat in Amerika ook heel erg, zegt Spr. en de dame was bevreesd haar per soonlijke meening te zullen verliezen, wanneer zij zich met die beweging afgaf. Hier in Friesland, zegt Spr. is ook wel veel verdeeldheid maar toch niet die hartstocht als in Amerika, en de partijen hier getuigen toch ook weer van een politiek leven. Een Franscbman zei: de politiek is een vuile keuken en daarin moet dus een schoon maakster aan het werk. De vrouw moet dus de gelegenheid hebben den boel mee op te redderen en dat kan, ze zal zich wel zorg vuldig weten vrij te houden van de politieke smetten. Waarom? De vrouw is uit haar aard con servatief, maar zeer volhardend in ’t geen zij eenmaal beoogt. Het oude conservatisme zal moeten wijken voor de democratische strooming. Ook in Engeland zal men dit thans gaan inzien, er moet, een schoonmaak komen op politiek terrein. Wat is politiek? ’t Woord stamt af van ’t Grieksche polis, dat stand of staat beteekent. Hieronder verstond men een groep gelijkge zinden, die een geheel vormden, en alle anderen als hun vijanden beschouwden. Die polis is ’t begin van een staat of een gezin. Was de moeder de band en oorsprong van ’t gezin, dit gezin is ’t begin van den staat, een creatie van de mannen. Die oude staten waren roof staten, en onze tegenwoordige staten zijn een overgangsstadium zegt Spr. van wat het eenmaal zal worden, één groot gemeenebest. De geschiedenis van ’t menschdom wijst op een langzame ontwikkeling. De polis roofden bij hun buren, daar had de vrouw niets te beteekenen, zij werd als een welkome buit beschouwd. De overwinnaars sloegen de man nen dood, de vrouwen werden meegesleept en werden gedwongen de overwinnaars te volgen. De grootere rijken doen nu nog in zekeren zin wat de kleine staten voorheen deden. In oude tijden vochten zelfs steden tegen elkaar. Zij waren met wallen omringd vormden dus ook eigenlijk zulke polis en zoo vocht Bolsward vroeger met Sneek, doch dat kan nu niet meer. Beide steden zijn deelen van een rijk, de rijken worden grooter, Amerika levert zelfs ’t bewijs, dat vele staten al een geheel zijn geworden. De menschen be hoeven elkaar niet te bestrijden, er is strijd genoeg tegen de natuurkrachten, doch de menschen moeten samenwerken. De krijg van heden is nog een overblijfsel uit de toe standen van vroegere tijden. Het imperialisme leeft nog, de staatslieden uit zucht tot zelf behoud klampen er nog aan vast, maar een andere zienswijze zal allengs komen. De steden kunnen elkaar al niet meer te lijf gaan, de staten nu nog al, maar ook dat zal later niet meer kunnen. Opmerkelijk is het, zegt Spr., dat geen van de thans oorlogvoerende rijken het vrouwenkiesrecht bezit, dat teekent. De beweging voor ’t vrouwenkiesrecht is een symptoom van de gestadige evolutie van ’t menschdom. Er ontstaan eigenlijk eiken dag nieuwe verhoudingen, en heel langzaam is de ontwikkeling der staatkundige ver anderingen. Was er in den ouden tijd een aartsvaderlijk tijdperk, er is ook een aarts moederlijk tijdperk geweest, het matriarchaat, (waarover straks nader}. Er komt langzamerhand een nieuw type van de vrouw, een figuur die zich allengs vormt. Het kiesrecht is niet het belangrijkste in die beweging, het mondig worden der vrouw de vrouw die zich de gelijke van den man gevoelt dat is de hoofdzaak. Er bestaat een tweeledige aanleiding tot den strijd, n.l. het sociale onrecht en het soc. materialisme. Dit zijn trouwens de twee grootste euvels van dezen tijd. De tegen woordige oorlog is er een uitvloeisel van, want het verdwijnen van roof en strijd zal ook een gevolg zijn van den vooruitgang der ontwikkeling. De baanbreeksters voor ’t recht der vrouwen zijn aanvankelijk uitgelachen, ’t Is niet ge- tnakkelijk met iets nieuws te komen, het bi- reiden van een weg gaat steeds met bezwaren gepaard. Daarbij komt dat de vrouw altoos blijft het zwakke geslacht. In pbysieke kracht, ja daa stemt Spr. toe dat de vrouw zwakker is dan de man, maar in volhardingsvermogen overtreft zij den man. Daarbij komen nog de zorgen voor de huishouding en ’t moeder schap, ook dit maakt dat de vrouw moet achterstaan bij den man. Maar van vrouwen op rijperen leeftijd heeft Spr. zeer veel goeds gezien. Het matriarchaat, wat straks reeds ge.uoetnd werd, was de regeling waarbij de moeder van een huisgezin, als zij oud werd, als een heilige althans hoogst wijze raad geefster werd vereerd. Men leest ook dat de sybillen werden geraadpleegd, een magische waardigheid werd aan de oude vrouwen toe gekend, en werkelijk hebben zij bij intuïtie een wijsheid en gevoel van hoogeren aard, werkte dit in slechten geest, dan zag men er in heksen en toovenaressen. De man mag dan hebben meer verstand en kracht van oordeelen en redeneeren, maar de logica der woorden is geen werkelijkheid, de vrouw gevoelt fijner en inniger het diepe wezen eener zaak. Op dit oogenblik beeft de vrouw een schoone kans om de logica der mannen te beoordeelen en te gevoelen. Over den tegenwoordigen oorlog werpt de een de schuld op den ander en de vrouw zal wel iets gevoelen omtrent de absurde begrippen der 93 Duitsche professoren. Deze vrouwelijke intuïtie kan ook gevaarlijk worden, de petroleuses der revolutie zijn er een bewijs van, maar daarom is er evenwicht noodig tusschen het mannelijk verstand en het vrouwelijk gevoel. Bij het zeilen heeft men een kompas noodig dit kan het vrouwelijk gevoel zijn, waarbij de krachtige arm des mans het roer richt. Het is een onrecht de vrouw buiten alles te houden. Het verstand en de kracht van den man in met het gevoel der vrouw Ook op het gebied van het sociaal mate rialisme kan de vrouw grooten invloed uit oefenen op den gang van zaken. Zij heeft gevoeld dat het godsdienstige element niet gemist kan worden bij den mensch, en ook op materieelstandpuntgevoeltzij vaakdieperdan de man. Het was een vrouw, Harriet Beecher Stowe, die door haar boek ,,-de Negerhut” waarheden in het licht stelde die wel.is waar een oorlog veroorzaakten, doch waardoor de slavernij althans in naam is afgeschaft. De vrouw heeft op rijperen leeftijd werkelijk vaak een diep inzicht in zaken. Er is dus in het minst geen gevaar bij, de vrouw mede zeggenschap te geven in den gang van zaken, ’t Was te wenschen, dat de vrouw over het algemeen beter wist hoe het vaak toegaat, dan zou ze anders oordeelen en meer bewust zijn hoeveel onrecht haar nog wordt aangedaan. En men behoeft werkelijk niet bevreesd te zijn voor den invloed der vrouw. In de landen waar ze het kiesrecht hebben, gaat het heel goed, en er komt bij, als de vrouw bij na denken eenmaal baar zinnen op iets heeft gezet, weet ze te volharden om het te krijgen. De vrouw zet door. De sociale gebreken zullen er krachtiger door bestreden worden. Spr. reeft dat in verschillende Staten van Amerika duidelijk kunnen waarnemen. De sociale ge breken als alcoholisme, prostitutie enz. werden vooral door der vrouwen invloed rracbtig bestreden. Laten we, zoo besloot Spr. laten we het er maar op wagen, ’t Zal heusch wel wat Mevrouw Beekhuis bracht uit aller hartelijk woord van dank HET JUIST zelf den oprichter der in Nederland zoo be-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1915 | | pagina 1