Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. 3de Christelijke Winterlezing. Theehandel Focke S. Klein, HARLINGEN. Prijsverlaging Klein s Thee, 1916 Verschijnt Donderdags en Zondags. ööste Jaargang. No. 7. Zondag 23 Januari. BINNENLAND. VOOR Afzonderlijke schrijft in De tl I ver- van een er f k g t lil u e a ,e n ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 8 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar h 5 Cent. naar Piaam dan schade beloopen. Het bestuur voornoemd D. TER HENNE, Voorz. F. v. RINGH, Secr. G. C. EISMA, Penningm. A. BANNING. H. BEEKHUIS. J. MOOIJ. F. de JONG. S. ANDELA. S. J. T. PLANTINGA. Bolsward, 21 Jan. 1916. ADVERTENTIEPRIJS: 17 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Schenkt dan arm en rijk, ieder De collecte zal begin volgende week worden gehouden. kunnen wij niet mensch kan men en de ervaring Wat buiten het bereik der zintuigen valt, wordt door de empiristen niet als waarheid aangenomen. Bij het zoeken wat al of geen waarheid is, gaat men dus te werk als bij de natuurweten schappen. ’t Moet door proeven aangetoond en bewezen kunnen worden, die methode wordt ook toegepast op de geestelijke wetenschappen. Prof. Opzoomer, in zijn tijd zzhet licht van Nederland” genoemd, Heeft die richting voor gestaan. De empiristen willen wat niet met de zinnen is waar te nemen, niet als waarheid erkennen. Nu zijn wij in onze zinnelijke waarnemingen althans eenigszins bevooroor deeld, en de waarheid wordt daardoor steeds in een zeker licht gezet. Op rechterlijk gebied moet de rechter afgaan op de gedane waar nemingen, iets subjectiefs, en men moet daarbij ook naar het objectieve streven. Het gevolg van ’t empirisme is dan ook het materialisme. De tweede richting is het rationalisme, afge leid van ratio rede. Die richting gaat Sneek, 20 Januari. De Raad van Wijm- britseradeel vergaderde hedenmorgen 10 uur. Aan ’t lezen der notulen besteedde men weer, oudergewoonte, bijna 20 minuten. Laat ons eerst meedeelen dat de Voorzitter bij ’t begin der vergadering allen welkom toeriep in de eerste zitting van’t nieuwe jaar Dankbaar was ZEd. Achtb. voor de ont vangen heilwenschen bij de jaarwisseling. Moge, luidde ’t verder, veel in 1916 door u kunnen worden gedaan tot welzijn onzer gemeente en tot bevordering van haar bloei. Evenals onze jonge mannen op wacht staan voor ’t vaderland, moet ’t ons een eer zijn, wachters te zijn voor onze gemeentebe langen. In trouwe wachter lit him just kenne, dat er wacht haldt, ek as oaren sliepe, dat er warsckóget, ek as oaren der net nei hearre wolle. ’t Voornaamste punt van de agenda was ’t voorstel B. en W. betreffende ’t verleenen eener subsidie voor den aanleg van een locaal- spoor door den Z.W.hoek van Friesland. B. en W. stelden den Raad voor een sub sidie te verleenen tot een bedrag van f 100.000 onder verplichting dat er bij Sneek, ter hoogte van den watertoren een stopplaats komt, fe Jutrijp-Hommerts een halte en dat de lijn vóór 1 Jan. 1920 in exploitatie wordt gebracht. Weinig discussie werd over dit belangrijke punt gevoerd, ’t scheen al geknipt te zijn. Baron Rengers vroeg waarom men niet op een tram in plaats van op een locaalspoor had aangedrongen. De Voorzitter deelde den vrager mee, dat de wegen voor een tram geheel on geschikt zijn. Zonder hoofdelijke stemming werd daarna conform 't voorstel van B. en W. besloten. dus tegen de eerste in, 't denken, het verstand, wordt daarbij vooral geraadpleegd. Het logische denken, dat is daar de weg om tot de waar heid te komen. Echter ook aan logica heeft men niet genoeg zegt Spr. het komt aan op de grondstellingen zelf, waarop die logica berust. De empirist houdt zich vlak bij de feiten, de rationalist staat vaak verder af en kan toch door zijn logisch denken soms dieper geestelijk indringen. De waarneming door de zintuigen bedriegt menigmaal, het denken gaat verder, maar toch ook het ratio nalisme leidt vaak op dwaalwegen, het voert tot realisme. Het practisch verstand zegt dat denken ook voeren kan tot idealisme en droombeelden. Onze waarnemingen zoowel als ons denken zijn te veel gebonden aan tijd en ruimte. Wij kunnen ons de dingen niet buiten de begrippen tijd en ruimte voorstellen, wat al blijkt dat men zich geen volkomen helder denkbeeld kan vormen van de eeuwigheid en alomtegenwoordigheid Gods. Oneindigheid is voor ons begrip eigenlijk onbestaanbaar. De sterrenhemel is verbazend groot en dan zegt ons verstand al reeds dat er iets moet zijn wat groot is boven ons begrip. Het ge weten is de weg om te komen tot de vraag wat is de waarheid. Het geeft ons een zede lijk bewustzijn van een prikkel tot zoeken. Het empirisme noch het rationalisme geeft een voldoende oplossing, maar nu komt het sceptilisme, afgeleid van twijfelen, en dat redeneert zoo, dat het tot individualisme voert, elk zijn eigen opvatting. Daarbij geldt dan de leuslaat ons eten en drinken en vroolijk zijn, en bekommer je verder maar niet. Ja, eenige hoop heeft het scepticisme ook nog, maar het wordt beschouwd als iets haast onbereikbaars om te komen. Spr. geeft een Engelsch boek zzDreams”, voorkomen en waar een nagejaagd, door landen door beklimming van Een inbreker. Woensdag is te Almelo ingebroken bij den landbouwer van v. d. M., waarbij het een en ander is ontvreemd. Als vermoedelijke dader is gistermorgen gearresteerd zekere E. D., die naar thans gebleken is sedert eenigen tijd verblijf heeft gehouden in een met takken overdekt hol in het Nyreesbosch. In dat hol werden gevonden een paarden deken en verder een kist met timmermans gereedschap, de vorige week ontvreemd bij den timmerman 8. te Almelo. Deze man schijnt ook de dader te zijn van eenige andere te Almelo gepleegde diefstallen. Voor een paar jaar is hij uit de gevangenis te Almelo ontvlucht en schijnt niet geheel toerekenbaar. N. v. d. D. Dekking der crisis-uitgaven. Gisteren kwam het bericht van het Hbld., dat min. Treub binnenkort zal komen met een voorstel tot dekking, van de thans weder benoodigde 225 millioen, niet alleen door leening, maar ook door heffing in eens. De Minister van Financiën, tot wien de N. R. Ct. zich om inlichtingen wendde, wenschte het bericht noch te bevestigen, noch tegen te spreken. Evenwel vernam dat blad uit goede bron, dat er inderdaad een voorstel zal komen om een deel van de kosten te vinden door heffing op de oorlogswinsten, een ander deel door eene beperkte heffing ineens, terwijl het over blijvende door leening zal moeten worden gevonden. Nog vernam de redactie dat de Staatscom missie voor de belasting op de oorlogswinsten haar advies nog niet heeft uitgebracht, In ons pakjes thans 20 ct., in vierdel pakjes 25 ct. Ge broken Thee 18 ct. per ons. In vele winkels verkrijgbaar. Voor wederverkoopers Bij Wed. J. Lemstra, Bolsward. W. v. d. Goot, Makkum. eens een dijkhuis, vette hoogbeem- Donderdagavond werd in ffDe Doele” de aangekondigde Winterlezing gehouden, de 3de in dit seizoen. De opkomst, het ruwe weder in aanmerking genomen, was nogal bevredigend te noemen. Wel waren weinigen uit de om streken opgekomen, maar toch was de zaal behoorlijk gevuld. Ds. OP ’T HOLT opende met gebed en door daarna een kort woord van welkom tot den Spreker te richten, de bijeenkomst. Or. J. C. DE MOOR van ’s Gravenhage, begon met de opmerking dat men tegenwoordig zooveel hoort van oorlogen, waardoor de aan dacht zoozeer wordt gespannen, dat men haast zou vergeten dat achter den wereldschen strijd nog een veel gewichtiger strijd is. Aan den oorlog zal door den vrede wel eenmaal een einde komen, maar om in den geestelijken strijd tot vrede te geraken is moeilijker, wijl die vrede niet behoort tot dit leven. De vraag wat waarheid is, geeft een strijd die groote offers van ons vordert; de geestelijke voor stelling om te weten te komen de waarheid, is moeielijk. De mensch is geschapen naar Gods beeld en daardoor is er een twee-eenig- heid in ons hart om te zoeken naar de waar heid en tegelijk het gevoel van onmacht. Wij kennen maar ten deele, doch door Gods genade kunnen wij een antwoord vinden op de vraag: Wat is waarheid? Spreker wil trachten een antwoord te geven op die vraag. Reeds door Aristoteles is gezegd: waarheid is de overeenstemming tusschen denken en zijn. Die bepaling is juist, doch niet genoegzaam, ’t Formeele geeft het niet, wel het materiale, de geestelijke inhoud der waarheid ligt dieper. Wat is ons denken en wat is ons zijn? zijn vragen, die zich terstond opdoen en dan nog: Kan er waarheid tusschen die twee zijn? Als men nagaat op welke manier Het denken buiten de openbaring Gods heeft getracht een antwoord te geven op de vraag: Wat is waarheid? ziet men daarin derderlei richting, n.l. het empirisme, het rationalisme en het scepticisme. Spreker wil deze richtingen eerst in het kort behan delen en in ’t tweede deel het antwoord geven door de Goddelijke Openbaring ons gegeven. Empirie beteekent ervaring, krijgen wij door onze zintuigen. INGEZONDEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). Weldadige Stadgenooten Het bestuur van de Vereeniging «Het Groene Kruis” heeft het initiatief genomen tot het houden van een openbare schaal- collecte ten behoeve van de slachtoffers van den watersnood in Nederland. Het zal zeker overbodig zijn, deze collecte in uwe warme belangstelling aan te bevelen. De dames, die het bestuur telken jare zoo sympathiek steunen bij den verkoop van de tuberculose-bloem, hebben zich bereid verklaard, ook thans weder hare diensten te verleenen. uw gaven met milde hand, naar zijn vermogen. Hoe komt het dan, dat Christenen onder elkaar nog zooveel verschil hebben over de waarheid vraagt Spr. En het antwoord luidt: omdat zij nog bij hun denken te lijden hebben van de zonde, de oude mensch nog niet genoeg afgelegd hebben. Zij twisten vaak over kleinigheden, de eenparigheid moet meer de wereld toonen waarop de Christen steunt die stervende bouwt op de genade van Christus Jezus. Dat licht in den nacht des levens geeft de hoogste waarheid van het leven. Het kennen ten deele en het weten ten deele houdt dan op en die dat gelooft is gelukzalig door de gedachte dat hij eens zal kennen het licht der waarheid. Ds. Op ’t Holt dankte met een kort woord den Spreker voor zijn stichtend woord, waarna de Spreker met een dankbede de vergadering sloot. Deze rede was met tal van voorbeelden toegelicht, welke in het verslag om de plaats ruimte zijn weggelaten. Het betoog van den Spreker was gemakkelijk te volgen, en de aandacht van het publiek was dan ook tot het einde zeer gespannen, merkbaar aan de ademlooze stilte, die er heerschte. achter de waarheid voorbeeld uit een waarin parabels witte vogel wordt van zelfverloochening, rotsen en bergen om daarna in het land der waarheid te komen. Op den rand daarvan gekomen ontbreekt echter de kracht om er binnen te gaan. Slechts een veertje van den vogel krijgt hij stervende in zijn» bezit. ’t Is een beeld van ’t moeilijke van ’t onmogelijke om de waarheid te vinden door eigen kracht. Met de zinnen kunnen wij het niet, met het den ken kunnen wij het niet, de vraag wegwerpen dus in en door den de waarheid niet kennen. In het tweede deel der rede begon spreker met te herinneren aan Pilalus’ woord Wal is waarheid Dit sprak hij toen hij Jezus voor zijn vierschaar had en trachtte Hem te redden uit de handen der Joden, maar Christus woordzzIk ben gekomen om der waarheid getuigenis te geven.”, dit gezegde vond Pilatus al te dwaas en toen sprak hij de vraag: Wat is waarheid! Om tot de kennis der waarheid te komen moet ons die geopenbaard worden. Uit ons zelven kunnen wij het niet. Even als don Quichotte zich uit het moeras te trekken door zichzelf aan de haren op te heffen gaat nu eenmaal niet op, men moet om uit het moeras te komen, verbinding hebben met iemand of iets dat op vasten grondslag staat. Christus Jezus is in de wereld gekomen om getuigenis der waarheid te geven en Hij zeide z/kom tot mij die belast en beladen zijt en Ik zal u verkwikken”, ’t Is onvoldoende met scherp vernuft de waarheid te leeren kennen. Ons niet-kennen der waarheid is niet een gebrek aan verstand’ maar ons verstand is verduisterd door de zonde. De levenswet is door het menschdom overtreden. God heeft ons een voortreffelijk verstand gegeven doch door de zonde missen wij den sleutel om het slot waarachter de waarheid is, te openen. En nu is ons een Middelaar gegeven, om tot den vrede der waarheid te komen. Wij moeten eerst echter anders worden, door wedergeboorte. Daardoor kunnen wij den vrede vinden en de waarheid kennen, door Christus komt men tot de waarheids Gods. En hoe komt men er toe Door ’t geloof. Dat geeft ons de waarheid, en ’t bewijs is van een hooger orde. Het denkend verstand geeft het ons niet, maar „een iegelijk die uit de waarheid is, die hoort mijn stem” zei Christus. Een eenvou dige evengoed soms beter dan een geleerde, als men de kern des geloofs heeft, heeft men de waarheid. Heerenveen. Voor de Rechtbank alhier stond heden terecht de 33-jarige predikant T. Leendertz van Oosterwolde, wegens op ruiing als onderteekenaar van het bekende dienstweigeringsmanifest. Geëischt werd 3 maanden gevangenisstraf. De bekl. verdedigde zich zelf. De timmerman Jobs. K. te Bakhuizen, beschuldigd van eene partij spijkers en andere ijzerwaren, ter waarde van f 35, voor f 7.50 gekocht te hebben van drie Belgische ge ïnterneerden, wetende, dat ze door diefstal of verduistering waren verkregen, is deswege veroordeeld tot 3 weken gevangenisstraf. De eisch was 6 maanden gevangenisstraf. O. N. Harlingen. De tjalk zzEensgezindheid” schipper H. Brouwer, thuisbehoorende te Harlingen, Woensdag vertrokken naar den Helder, en gesleept door de sleepboot (/Voor waarts”, is gistermiddag onderweg gezonken. De lading aardappelen ging verloren. De opvarenden, twee mannen, een vrouw en drie kinderen werden gered. O. N. Sloten. Al spelende geraakte het 4-jarig dochtertje van den arbeider ten W. alhier te water. Op het hulpgeroep van een ander zusje kwam de moeder toesnellen, die zonder zich te beraden te water sprong en haar dochtertje wist te redden. O. N. De watersnood. De zz Amsterdammer” Telegraaf: Ik heb van mijn leven gadering meegemaakt in een allerlei ronde dijkgraven en raden en verwonderlijk was de af keer, die deze smeuïge ingelanden hadden van water. Het wijntje, dat zij dronken, was uitstekend, er ging zelfs een middeleeuwsche beker rond, ter grootte van een klein oxhoofd, die in één teug moest worden geledigd. En het lukte den meesten! Als er dien avond Noordwester ware opgestoken, dan zou van het ronde en vooral vette gezelschap niemand zijn thuisgekomen. Of de heeren die af keer van het water ook in practijk brachten bij het versterken van hun dijken? Men kan het gevoel niet van zich afzetten, dat men in menigen polder te zeer op de zeedijken heeft vertrouwd en de binnendijken tot koek heeft laten ver worden, waardoor het water nu lustig heen spoelt. Maar dat allemaal zou niets beteekend hebben, indien er wat meer voortgang ware gemaakt met de afsluiting van de Zuiderzee. Ik heb nu al ergens een berekening ingezien, waaruit blijkt, dat de afsluitdijk van Wieringen ons minder zou gekost hebben en verlies thans in Waterland I Bolswardsche Courant 5 1/ L r i i i i t 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1916 | | pagina 1