liews- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Klein s Thee, öösta Jaargang. No. 95. VerscHijnt Donderdags en Zondags. 8 1916. Het Amsterdamsche straatverkeer. Zondag 26 November. i i I I BINNENLAND. t' 3 in ons pakjes thans 22 ct, in vierdel pakjes 27'/2 ct. Gebro ken Thee ook per ons. In vele winkels verkrijgbaar. Voor wederverkoopers Bij Wed. J. Lemstra, Bolsward. W. v. d. Goot, Makkum. Theehandel Focke S. Klein, HARLINGEN. EEN TREURIG ONGEVAL. Bolswanlsche Courant VOOR 3 maanden. afzonderlijke Fr. t Het overigens het slachtoffer naar het Mili- daar naar de ouderlijke zoodanige hervorming minder aanleiding geeft meer strekt tot gepaste hebben en zijn springt haar van het Een duur torpedoschot. Men herinnert zich het ongeval, te Vlis- singen aan de kade veroorzaakt door het ontsnappen van een torpedo uit de lanceerbuis eener torpedoboot. Naar de N. R. Cl. meldt, zal het Rijk de schade, bij de ontploffing aan de aanlegplaats der provinciale booten toege- bracbt, vergoeden; zij bedraagt f 11.583.816. uren, bedrijvigheid is, en mailboot gesproken. Met 19 tegen 6 stemmen is be sloten de kermis blijft in stand. Met 16 tegen 9 stemmen werd echter aan genomen een motie, waarin de wenschelijk- heid betoogd werd van van de kermis, dat ze tot uitspattingen en ontspanning. ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Hepk. Nieuwsbl. v. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per Franco per post 50 Cents, nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar 5 Cent. Joure. Woensdagmorgen bij het zwaaien van de Enkele Regel op den Scheensweg slipte de vrachtauto van „Hollandia” te Scharsterbrug en liep op een der zware boomen die ’t inrijhek naaf Ter Huivra flankeeren. De vooruitstekende zware ijzeren veeren maakten vrij diepe insnijdingen in den boom, de lantaarns werden platgedrukt en ’t glas raam verbrijzeld. De motor bleek echter volkomen onbeschadigd zoodat de schade niet belangrijk is. De auto was ongeladen en schijnt dan, door plaatsing van het zwaartepunt meer naar voren, moeilijker te besturen te zijn dan in geladen toestand. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Jouster Ct. Weteringschans dezen weg bij de Vijzelgracht Station. Ze zijn herkenbaar wit en oog van Ook eene burgerlijke gemeente is als een huishouding, waarin bet hoofd van het gezin de leiding heeft. Schiet bij te kort in zijne taak, dan loopt de boel in* ’t honderd. Zoo ook in de groote stad. Er is een centraal punt van waaruit de draden gaan die de zaken regelen opdat er zoo min mogelijk strubbe lingen ontstaan. Doch deze centrale punten niet alle in dezelfde lijn. De meeste ressorteeren onder het dagelijksch eene eenige wethouders is Hen zelfopofferende daad. Over een ongeval, waarvan de jongeling Jan Kroon in Den Haag Zondagochtend het slachtoffer werd, vertelt de N. C. het vol gende De 16 jarige Jan Kroon, leerling der 2e kl. van de H. B. S. aan de Waldeck Pyr- montkade en vrijwillige landstormer, stond op het balkon van de stoomtram, .zich bege vende naar de algemeene oefenplaats. Ter hoogte van de Witte Brug ziet hij een meisje midden op de rails op het oogenblik dat de stoomtram uit Scheveningen haar nadert. Hij het balkon, grijpt ’t kind en sleurt maar tegelijk glijdt hij uit zeer glad van den vorigen blijft roerloos liggen. De had den kloeken jongen het hart overstemmend met hun luid getoeter het geroezemoes in de straat. Op het oogenblik is het aantal wat ingekrompen want de benzine voorraad speelt den exploitanten leelijk parten en ook de mobilisatie met daaruit voort vloeiend personeelgebrek deed het aantal rijdende wagens verminderen. Ook hier doet dus de groote volkeren-krijg zich gelden. Bij de dezer dagen behandelde begrootingen van den Amsterdamschen gemeenteraad is het verkeer weer ter sprake gebracht. En het zwakke punt schijnt altijd de Leidschestraat te zijn. Vóór het uitbreken van den oorlog waren er reeds plannen gemaakt tot ver- breeding van die straat of het aanleggen van een parallel-weg ter ontlasting van eerst genoemde. Doch dit brengt hopge kosten mede, waarom de plannen in de tegenwoordige tijdsomstandigheden blijven rusten. Met de Vijzelstraat is het wat anders. Ook deze zal verbreed worden en hebben de plannen daarvoor reeds vasten vorm aangenomen en zal eerlang reeds met de onteigende perceelen een aanvang van slooping gemaakt worden. Deze plannen waren dan ook van veel ouderen datum en had men hierbij niet zoovele bezwaren te overwinnen als waarop men bij de Leidschestraat zal stuiten, en is dat de reden, dat deze maatregelen in bet belang van het verkeer wèl al reeds tot uitvoering zijn gekomen. Doch wat de Leidschestraat betreft, èn in den Raad èn in ingezonden stukken in de bladen, zoo af en toe komt deze verkeersweg weer op de proppen. Nu kan het er ook verbazend druk zijn, althans voor Amsterdam. Men make nu geen vergelijk met Londen. Deze straat, de verbinding vormende tusschen Koningsplein (Kalversiraat) en Leidscheplein met het daar achter gelegen stadsgedeelte, is ook inderdaad te nauw ge worden om alles zonder stoornissen door te laten. Daarbij liggen in dezen weg nog drie bruggen, welker hellingen natuurlijk ook stagnatie opleveren in den verkeersstroom. Vooral tusschen 5 en 6 uur ’s middags, wanneer de meeste Amsterdammers huiswaarts keeren, is het één lange file van voetgangers, verschillende voertuigen en auto’s. Sinds eenige jaren heeft de politie nu eenige z. g. verkeersagenten aangesteld, die geposteerd zijn op de drukste punten van dè stad, zooals Dam, Postkantoor, Sophiaplein, voor bet Rijksmuseum, op en Centraal aan de groote zwart gestreepte manchet, welke ze den rechterarm dragen. Door het opsteken de'hand regelen zij het verkeer. Voor den oningewijde, die een dergelijk druk kruispunt b.v. per fiets wil passeeren, is het wel eens wat lastig. Komt men b.v. van het Centraal Station en wil men gaan in de richting Damrak, dan mag men niet rijden over de brug die vlak voor het Station ligt, doch heeft men om te rijden langs ’t Station, Prins Hendrikkade, om daarna ’t Damrak te bereiken. Van het Damrak komende en willende gaan naar het Station, mag men wel den kortsten weg, dus over de brug nemen. Dit geschiedt natuurlijk om den stroom links en rechts te regelen. Een dergelijk geval doet zich voor op bet Sophiaplein bij de Munt. Ook daar kan men niet anders dan om een grooten vluchtheuvel gaande, vanuit de Regu- liersbreestraat, de Kalverstraat of het Rokin bereiken. En heeren verkeersagenten zijn niet gemakkelijk. Tracht men ’t verbod te over treden, de agent zal ’t den snooden onverlaat met een kort doch krachtig bevel wel aan zijn verstand weten te brengen, hoe 't wezen moet. Voor gebeurlijkheden kan de agent dan nog de hulp inroepen, b.v. op den Dam of voor het Centraal Station, van den daar ge- posteerden collega te paard, die er nog spoediger de schrik onder heeft. Sedert eenige jaren is het vervoer met de IJ-veren gratis. Voor dien werden een paar centen per persoon betaald, doch de meerderheid in den Amsterdamschen gemeenteraad oor deelde, dat dit gratis moet geschieden, omdat de overkant van het IJ ook wat ’t bewoner aantal betreft, zich meer en meer urtbreidt en vond men het onbillijk deze burgers dezen vrachtprijs als een soort van extra belasting op te leggen. Bij de thans behandelde begroeting zijn de U-veren ook ter sprake gekomen, want deze post liet door het gratis- vervoer een aanzienlijk deficit zien. Daarom gingen er stemmen op om weer een tarief in te stellen, met uitsluiting van geregelde van de rails, was nog ijzelavond en schrik verlamd. Inmiddels had de- machinist van de tram uit Scheveningen tijd gehad om te remmen en de tram doen stilstaan, volkomen ongedeerde lijk van eener nobele opwelling werd tair Hospitaal en van woning vervoerd. Het opbrengen van de „Koningin Regentes”. Men schrijft uit Vlissingen aan de N.C.; Sinds het stilleggen der mailbooten heerscht hier aan het station en aan de pontons in de buitenhaven groote stilte op uren, dat er anders leven en bedrijvigheid is, en de aan de kolenkade liggende mailboot „Prins Hendrik” met baar dichtgedekte schoorsteenen verhoogt het gevoel van dreigende moedeloos heid bij de vraag, wanneer bierin weder een keer ten goede zal komen. Alle hoop is ge vestigd op de Regeering, dat het haar moge gelukken met de Duitsche Regeering de onder- handelingen zoo Ie voeren, dat de //Koningin Regentes” vrij wordt gegeven. Maar wat de gemoederen nog meer bezig houdt dan het vasthouden van de mailboot, is het nog steeds niet terugkeeren van de drie leden der bemanning van genoemde boot, die verleden week Woensdag, toen de anderen Brugge mochten verlaten, aan het station werden achtergehouden om nog te worden verhoord, en van wie men sindsdien niets meer heeft gehoord. Het staat vrij vast, dat de ondervragingen zullen hebben betroffen het wegraken van zakken van een der koeriers, maar of de gevolgen kunnen zijn dat een van de drie Nederlanders wordt geacht daarbij betrokken te zijn geweest en in hoever er aanleiding kan zijn hen gevangen te houden, is natuurlijk niet uit te maken. Maar in- tusschen zitten de familiebetrekkingen in grooten angst en de spanning wordt iederen dag grooter. Wellicht dat ook hierin de Regeering opheldering zal kunnen krijgen. Het ware te hopen. gebruikmakers, zooals de bewoners van den overkant. Echter, de controle hierop achtte men veel te lastig, waarvan het slot van de historie was, dat in den ouden toestand'geene verandering kwam en men dus kosteloos van de Tolhuis-booten alsmede die naar de Boor- straat op eenigen afstand van het Tolhuis, zal kunnen blijven gebruik maken. Bij dit punt van Raadsbespreking kwam men ook weer op den ondergrondschen tunnel, die men zich gedacht beeft ter vervanging van deze ponten. Deze plannen bestaan principieel al zoolang, doch de kosten van deze, waarvan zelfs definitief nog niets beslaat, zijn in de eerste plaats het groote struikelblok. Ook daarom berustte men maar in het gratis- pontvervoer. Want elk jaar brengt het voor de Amsterdamsche vroede vaderen heel wat geschipper om de begrooting sluitend te krijgen zonder het vreeselijke spook belasting- verhooging, te voorschijn te roepen. En daaraan hebbeh ook de Amsterdammers een broertje dood. De groote stad biedt wel vele voordeelen, doch de fiscale lasten zijn daarnaast ook niet uit te poetsen. ’t Is soms een heele drukte, zoo 's avonds omstreeks half acht aan het tramstation te Arum. Er staan dan drie trammen tegelijk vóór, naar Leeuwarden, naar Bolsward en naar Harlingen. Bijzonder licht is bet er niet en zoo komt het af en toe eens voor dat reizigers in een verkeerden tram plaats nemen. Dat is soms zeer ongeriefelijk voor de betrokken personen. Dat bet erger, veel erger zou komen, neen, dat hadden we niet kunnen denken. En ’t is toch zoo geworden, abuis bij het instap pen heeft een menschenleven gekost. ’t Was Woensdagavond, weer stonden er drie trammen te wachten op het woordje „af!” ’t Overstappen van Bolsward naar Har- gen was geschied, de trammen gingen vertrekken. In een le klasse-rijtuig naar Bolsward zaten drie heeren. Tusschen Arum eji het tolhek bijdezathe van den heer R. Yetsinga, komt een dezer reizigers tot de overtuiging dat hij denzelfden weg, dien bij gekomen was, terug gaat. Hij moest naar Harlingen, was te Arum bij het overstappen in een verkeerden tram gaan zitten... ’t bemerken van de vergissing èn de handeling om die te herstellen waren gelijk tijdig. De parapluie in haast in de hand genomen, portier opengedaan... Op „de Kat,” stoppende, rapporteerden de beide heeren aan den conducteur Tempel, dat een passagier vermist werd, uit het rijtuig gesprongen Op „de Kat” kan "men niet per draad spreken, onder vol stoom joeg de machinist den trein naar Witmarsum, waar Tempel telefonisch aan den chef te Arum rapport deed. Was er op ’t kantoor daar iets bekend? Intusschen had men op den weg een ver minkt lijk gevonden. Wie zou het zijn? Even later bleek het dat de heer Brouwer, directeur der ambachtsschool te Harlingen, die even te voren goed en wel te Arum was ingestapt, daar dood tusschen de rails lag. ’t Uitstappen was mislukt.,, bij de treeplank neergegleden... de wielen hadden hun nood lottig werk gedaan. De verslagenheid was groot, vooral toen men wist wie de ongelukkige was. De heer Brouwer was eene bekende persoonlijkheid, die in kwaliteit van directeur der Harlinger ambachtsschool een gezien man was. Met piëteit is het lijk opgenomen, tijdelijk geborgen, vervoerd naar Harlingen. Deze stad verliest in den heer Brouwer een braaf burger. De deelneming is algemeen. Zal men zich nu gaan spiege len aan deze ramp... en niet meer uit een tram springen die rijdende is ’t Is niet de eerste keer dat zooiets voorvalt. Ws. De Leeuwarder kermis veredeld, maar niet af geschaft. Leeuwarden, 21 Nov. Weken en weken aaneen werd in de stadscouranten een inge- zonden-stukken-strijd gevoerd voor en tegen de kermis. De een voerde tal van motieven aan om de kermis te behouden, de ander bracht reden genoeg daar tegen in, om op afschaffing aan te dringen. De Raad heeft dan nu eindelijk het beslissende woord liggen echter bestuur der stad dat in vergelijk met provincie-plaats met uitgebreid en waarvoor alsdan zijn aangesteld een wethouder voor ’t onderwijs, bedrijven, financiën, publieke werken, c.a. Echter wat het verkeer betreft, en dat is natuurlijk niet van zulk een grooten om vang als welken de vorengenoemde ambten beslaan, deze leidende plaats zal men aantreffen bij de politie en bijzonderlijk bij den commissaris voor het vervoerwezen, boven dien natuurlijk staat weer de burgemeester, het hoofd der gemeente. Doch al moge het op zich zelf geen belangrijke tak van dienst zijn, als de zorg voor goede scholen en goed onderwijs voor de Amsterdamsche jeugd, of in ’t zoo in gewikkeld raderwerk degemeente-administralie voor een richtig beheer der financiën, in het dagelijksch groote-stads gedoe neemt het verkeer toch niet zoo’n geringe plaats in en het vereischt voor autoriteiten zelfs veel studie in vergelijk met andere groote plaatsen, voornamelijk buitenlandscbe om den einde- Ioozen stroom van alles wat er gaat door de straten zoo goed mogelijk te leiden langs beschikbare banen. Welk een verschil bij twintig jaren geleden. Wenschte men toen niet te voet of per paardetram te gaan, dan kon men een huur rijtuig aauroepen, een z.g. aapje, met eén veelal ouden knol er voor die als vanzelf liep als de vaart maar in het achter hem aan rammelend voertuig was en dau ging het nog over de meerendeels, zelfs in de variété’s be zongen Amsterdamsche keien. Het is waar, beide heeft men nogèn aapjes èn keien, doch eerstgenoemde vooral zijn in aantal al sterk verminderd sinds de huur-auto’s bun intrede deden.. Op een paar punten van de stad vindt men de huurrijtuigen nog, en wel bij het Centraal Station, Rembrandtplein en dan ’s avonds in de directe nabijheid van de theaters en andere uitgaan-gelegenheden. Doch het soort, eenig als het was met den meestal ouden koetsier, uit wiens rood opgeloopen gezicht de jenever vaak te wringen is en die, wanneer hij geen vrachtje heeft, slaapt, hetzij op den bok of in het openstaand portier van zijn vehikel. Het trouwe rossinant dat tusschen de lemoenen stevig in het tuigleer zit be vestigd, opdat het niet van zijn vier beenen tegelijk zal vallen, droomt eveneens, misschien over de schoone dagen van weleer. Sinds de huurauto’s ten tooneele zijn ver schenen, hebben ze dadelijk goeden opgang gemaakt en zijn er dan ook al verscheidene exploitaties. De meestbekende zijn wel dë ataxen der Amsterdamsche Taxameter Mij., eene onderneming van de Amsterdamsche Rijtuig-maatschappij en de Taxi-onderneming. Dan beeft men Entams en A. O.-wagens, die weer bij andere firma’s in beheer zijn. Deze, generaliseerend alle taxi’s genoemd, zijn de dooddoeners aan de huurrijtuigen en aanhoudend en in alle deelen van de stad kan men ze langs de straten zien snorren,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1916 | | pagina 1