Kieuws- en Advertentieblad Bolsward en Wonseradeel. Theehandel Focke S. Klein, HARLINGEN. Ö6ste Jaargang. Vo. 91. VerscUijnt Donderdags en Zondags. 1917. KOST THANS I VOOR Zondag 11 November. Afzonderlijke daarom wil hij met ’t Uit de Raadszaal. Vergadering op Donderdag 8 November 1917. ABONNEMENTSPRIJS: 40 Cents per 3 maanden. Franco per post 50 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. i 30 ct. p. ons, 37 */2 ct. p. vierdel. Voor wederverkoopers Te Bolsward bij Firma Lemstra. Makkum W. v. d. Goot. van B. en W. ADVERTENTIEPRIJS: 1—7 regels 50 Cts. Vervolgens 10 Cts. per regel. Overigens naar plaatsruimte. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. ook wel degelijk om, den werktijd te verkorten. De heer Eerdmans heeft ook begrepen dat in deze tijden men gemakkelijk overgaat tot het maken van verordeningen, echter heeft hij toch ingezien dat het particulier initiatief in dezen niet bij machte is het gewenschte resultaat te verkrijgen en het voorstel meegaan. Art. I der verordening voor winkeliers en barbiers de sluiting te bepalen op 9 en Zaterdags 11 uur werd door den heer Hooiring geamendeerd. Over 8 of 9 uur zal eerst gehandeld worden, daar het voorste) voldoende ondersteund werd. De heer Oosterbaan vindt 8 uur voor Bolsward wel goed. De heer Eerdmans is er ook voor, maar pleit er tevens voor om Zaterdags de winkels tot 11 uur open te houden, want zelfs in Amerika, waar de 6-urige arbeidsdag is ingevoerd, wordt toch ’s Zaterdags tot 11 uur verkocht. De heer Praamsma is ’t onverschillig 8 of 9 uur, doch hij wil de bepaling veran deren door te zeggen, ’t is tusschen die uren verboden bedienden in ’t werk te hebben. Den winkelier zelf behoort men vrij te laten. En waarom de winkels om 5 uur geopend mogen worden, terwijl de bakkers niet voor 6 uur mogen werken, begrijpt bij niet. Een alge- meene bepaling van ’s avonds 6 tot ’s morgens 6 uur of 7 uur bedienden in ’t werk te hebben, zou Spr. welkom zijn doch men dient geen sluiting van zaken voor te schrijven en alzoo de gelegenheid tot verdienst te beperken. De patroons werken ook nog wel na dien tijd op hun kantoren, en wie verbiedt het hun? De bedienden te helpen, daar komt het op aan. De Voorzitter meent dat ingeval het voorstel Praamsma ingang vindt, deze gemaakte ver ordening wel als vervallen kon worden be schouwd, en zou er een nieuwe noodig zijn. De heer Boersma alleen ondersteunt het voorstel Praamsma, zoodat dit vervallen is. De heer Keikes betoogt dat de zaak der winkelsluiting hier nog nieuw is, de Com missie heeft andere verordeningen geraadpleegd en bijna overal was de sluiting op 9 uur bepaald. De Commissie heeft dan ook gemeend, niet te hard van stapel te moeten loopen en daarom het eerst eens te probeeren met 9 uur te sluiten. Bevalt het goed dan kan het later altoos nog op 8 uur gesteld worden. De heer Hooiring verheugt er zich over, dat zijn voorstel bij eenige leden in genade wordt aangenomen, doch aan den wenk om Zaterdags het op 11 uur te stellen en dus dat gedeelte van bet voorstel terug te nemen, daar kan hij tot zijn spijt niet in treden. Als 10 uur gesloten wordt, is ’t altoos wel half elf eer de bediende thuis is. Is de winkel tot 11 uur open, dan wordt ’t wel half twaalf. Alles is dan uit en koud, want ’t gas mag na 11 uur niet meer branden. De Voorzitter sluit nu de discussiën en brengt eerst in stemming het gedeelte van het voorstel Hooiring 8 uur ’s avonds te sluiten. Dit wordt aangenomen met 7 tegen 6 stemmen. (Tegen de heeren Keikes, Terhenne, Eisma, Praamsma, Kramer en Boersma). Om Zaterdags 10 uur inplaats 11 uur te sluiten, wordt verworpen met 7 tegen 6 stem men, vóórde heeren Wierema, v.d. Wal, Praamsma, Kramer, Hooiring en Oosterbaan. De heer Praamsma zou, nu winkelsluiting doorgaat, het allernoodigst achten, de tappe rijen ook vroeger te sluiten, want als er iets is dat vroeger gesloten moet zijn, dan zijn ’t wel stellig de kroegen, die zooveel onheil in de stad en de huisgezinnen veroorzaken. De Voorzitter acht noodig dat dan een schriftelijk voorstel daartoe wordt ingediend om de politieverordening in dien zin te wijzigen. Deze verordening, die nu aan de orde is, wordt artikelsgewijze behandeld, zonder verdere discussie passeerden al de 11 artikelen de revue en met algemeene stemmen werd de geheele verordening goedgekeurd. Ook de wijziging van art. 138 der politie verordening waarbij deze sluitingsuren toepas selijk worden verklaard op de barbiers- en kapperssalons, wordt met algemeene stemmen aangenomen. 3. Voorstel raadscommissie tol verleening van bijslag van gemeentewege op de noodzake lijkste levensbehoeften. De commissie merkt in haar rapport en voorstel op dat waar baar werd opgedragen te onderzoeken in hoeverre tegemoetkoming aan de behoeften der ingezetenen noodig is, Deze vergadering was eigenlijk een voort zetting van de vorige wat toen niet werd afgedaan, kwam nu aan de orde en kreeg dan ook thans haar beslag. Was er toen reeds eenig publiek om belangstellend te vernemen naar de reductie of bijslag op eerste levensbehoeften, thans, nu dat punt dan behan deld werd, was de belangstelling zeer groot. Er waren misschien haast een 50-tal die kwamen luisteren naar de voorstallen en dis cussiën. De raadsleden waren alle 13 present. De agenda telde slechts een drietal punten, echter de winkelsluiting en vooral de toeslag op de levensbehoeften waren zeer gewichtige zaken het le op het algemeen verkeersleven, ’t laatste op ’t gebied van het economisch leven van vele ingezetenen en vooral ook ten opzichte van de gemeentefinanciën. Allereerst werd aan de orde gesteld punt 1 Beëediging waarnemend Secretaris. De heer K. Brouwer, de nieuw in functie getreden le ambtenaar ter secretarie, legt in handen des Voorzitters de bij de wet gevor derde eeden af, en daarop begint de gewone orde van werkzaamheden. De notulen der vorige vergadering worden goedgekeurd. Ingekomen stukken. a. Schrijven der Maatschappij voor uit gesloten - risico. Dit adres, als zijnde onge zegeld, werd ter zijde gelegd. b. Schrijven van de Afd. Bolsward der S. D. A. P. betreffende winkelsluiting. Als ongezegeld ter zijde gelegd. c. Adres van J. Schuurmans, verzoekende herbenoeming als Gemeente-veearts wijl 1 Jan. a.s. zijn benoeming expireert. d. Adressen van de pachters der ophaal bruggen te Parrega, IJmswoldertille en Hol- landerzet om onderhands hunne bruggen weder voor 3 jaren op dezelfde voorwaarden te mogen houden. Deze adressen in handen om advies. PUNTEN VAN BEHANDELING. 2. Adressen inzake verplichte winkelsluiting met advies der commissie voor de strafver ordeningen. In de vorige vergadering zijn de adviezen van de Commissie der strafverordeningen mee gedeeld, en werd op het verzoek om Zondags- winkelsluiting afwijzend geadviseerd opgrond dat door de Zondagswet van 1815 het Rijk die zaak beheert. De heer Hooiring betuigt niet zonder eenige voldoening kennis genomen te hebben van de adressen omtrent Zondagsluiting en vervroegde winkelsluiting des avonds omdat daardoor uit komt een streven naar een meer menschwaardig bestaan. Daar het particulier initiatief te kort schiet om een algemeene regeling te bekomen, en toch zeker 90 pCt. van den winkel stand er voor is, wil hij gaarne meewerken het bij verordening te regelen. Echter ziet hij in bet voorstel der Commissie niet veel heil. Hij wil bij amendement voorstellen wel des Zondags te sluiten en des avonds in plaats van 9 reeds te 8 uur Zaterdags 10 uur. Den heer Boersma doet het genoegen dat de Commissie in haar advies heeft getoond een nog al ruime blik te hebben, en met Zondagssluiting niet meegaat. Een vrijwillige daad behoort niet te worden opgedrongen. ander bijeen kost ongeveer f 25000. som te dekken is, 't Zou kunnen door een leening op korten termijn, bijv, door deze verhooging over 3 jaren om te slaan, doch men weet nog niet welke uitgaven men de eerstvolgende jaren zal krijgen. Beter vindt men daarom de abnormale uitgaven op den gewonen dienst, dus door verhooging van den hoofdelijken omslag, om na den crisistijd zooveel mogelijk tot den ouden toestand terug te keeren. Deze toeslag zal dus een verhooging van den H.O. van 50 pCt. tengevolge hebben. (De beschikbaarstelling zal alleen plaats hebben, volgens dit voorstel, op pan vraag van De heer Kramer merkt op inzake Zondags sluiting dat de wet staat bovendeverordening, en dus de discussie daarover onvruchtbaar is. De heer Te henne beaamt dit ook en dat was ook het standpunt dat de Commissie in dezen heeft ingenomen. De Voorzitter merkt ook op dat de voor- en nadeelen der Zondagssluiting bij de Com missie en bij B. en W. eigenlijk niet zijn overwogen. Persoonlijk zou Spr. er graag aan meewerken, maar de Zondagswet van 1815 is nog altijd van kracht. In Amsterdam werd de verordening in dezen ten opzichte van barbiers- en kapperssalons door den kanton rechter niet erkend, en een besluit in een Friesche gemeente inzake Zondagssluiting wordt door Ged. ter vernietiging voorgedragen. Het advies in dezen wordt dan ook met algemeene stemmen aangenomen. Nu kwam de zaak der dagelijksche ver vroegde winkelsluiting aan de orde. Het advies der Commissie was om bij verordening te bepalen dat de winkels tusschen ’s avonds 9 en ’s morgens 5 uur niet open mogen zijn, des Zaterdagsavonds echter 11 uur sluiting voor de dagen aan van de en zulks ook te bepalen feestdagen voorafgaande, in de dagen, kermis en de week vóór 8t. Nicolaas. De heer Hooiring heeft voorgesteld 8 uur te sluiten en Zaterdags om 10 uur ’s avonds. De heer Praamsma wil de maatregel hebben in deze abnormale tijdpn ter besparing van licht en brandstof, dat is de drang van de aanvraag, en in zoover is hij er voor, maar voor altoos een vastleggen van iets wat hij liever aan het particulier initiatief zou over laten, dit strijdt tegen zijn beginsel. Als vrij willige daad juicht hij het toe, en het per soneel, dat genot van de vervroegde sluiting heeft, behoort zulks bij contract te bedingen, om een normalen arbeidsdag te erlangen. Voor logementen en kroegen zou hij gaarne vroeger sluiting hebben, doch die worden hier buiten gelaten. De heer Van der Klei kan zich niet ver- eenigen met de zienswijze van den heer Praam sma. Voor enkele affaires werkte het parti culier initiatief gped, maar voor andere leed het schipbreuk. Hij is voor een algemeene regeling en zou wel 8 uur sluiting willen. De heer Hooiring stemt met den heer van der Klei in, en -vrijwillige sluiting is niet mogelijk, dat is wel gebleken. Niet dat een mindergegoede zich niet er naar schikte, maar een der hoogst aangeslagenen wilde er niet in meedoen. Hij hoopt dat men algemeen zal bepalen een 8-urige winkelsluiting. De Voorzitter merkt den heer Praamsma op dat het advies der commissie wel correct is inzake de ingekomen verzoeken, en geeft nog eens lecture van het advies, er op wijzende dat wel de tijdsomstandigheden aanleiding gaven tot verzoek en advies, maar het tevens een verzoek was om van gemeentewege te verkrijgen wat door particulier initiatief niet te bereiken was, en dus wel degelijk iets dat niet slechts van tijdelijken aard was. Van particuliere zijde is geheel geen tegenwerking gekomen en toch is met opzet het advies eenige dagen eerder bekend gemaakt dan het behandeld werd. Het zal den winkeliers wel bevallen, en tevens de bedienden ten goede komen. In andere gemeenten is dit .trouwens gebleken. De heer Praamsma heeft met genoegen de woorden van den heer Boersma gehoord „Een vrijwillige daad mag niemand worden opgedrongen” en wil als noodmaatregel het wel, maar niet als algemeene regel. Als het publiek maar meewerkt kan het zeer goed door het particulier initiatief bereikt worden, al duurt het dan wat langer eer ’t algemeen is geworden. De heer Oosterbaan acht winkelsluiting voor Bolsward heel goed, maar als men de winkeliers vrijlaat en de deur open is, komt er ook altoos nog publiek. De grondtoon van de aanvragers was: „helpt ons aan een verkorten werkdag” en dat kan slechts door een verordening geschieden. De heer v. d. Klei wijst er den heer Praamsma op, dat wel door het particulier initiatief iets inzake winkelsluiting is verkregen, maar voor andere vakken werd door een enkele de boel weer in de bulten gejaagd. De heer Keikes wijst er nog op dat wat de principieele kwestie aangaat, men de tegenstanders nooit kan overtuigen doch als 't hier is begonnen om licht- en brandstof- besparing, dan is de verordening niet noodig, want die beperking is er reeds, het gaat er zij inzag dat bijna alle levensbehoeften belangrijk in prijs zijn gestegen. Evenwel is het een onmogelijkheid voor alles bijslag te verleenen. Na rijp beraad heeft zij zich bepaald tot de noodzakelijkste levensbehoeften en wel petroleum, cokes, turf, melk en gas. De petroleum, waarvan de prijs thans is gesteld op 44 cent, wordt meest gebruikt door de minvermogenden, waarvoor dus een bijdrage dringend noodig is. De commissie wil voor stellen op eiken liter 19 cent toeslag te geven, zoodat het dan 25 cent kost, en vertrouwt dat het steuncomité in die gevallen, waar deze prijs ook nog te bezwarend valt, helpend zal optreden, gelijk dat comité in dat opzicht steeds met lof werkzaam, is geweest. De toeslag der gemeente wordt bedoeld voor de hoofden van gezinnen met witte domicilie- kaarten, wier belastbaar inkomen hoogstens f 800 bedraagt. Rekent men f 500 voor levens onderhoud en voor kinderaftrek ook nog bij velen er een paar honderd gulden af, dan geldt het voor personen, die beneden f 1500 inkomen hebben. Echter zijn er bij degenen die f 800 zuiver inkomen hebben, vooral waar dit uit vermogen afkomstig is, ook wel die zelf in hun behoeften kunnen voorzien, daarom acht men het noodig de regeling zoo te maken dat op de aanvragen om reductie door den Burgemeester in vereeniging met een commissie van advies zal worden beslist. De kosten van deze reductie op petroleum worden van gemeentewege geraamd op (400 liter a f 0.19) per week f 76.dus over het winterhalfjaar op pl.m. f 2000. Cokes. Deze wordt thans beschikbaar gesteld voor f 1.80 per H L. Het steuncomité heeft bereids bij de eerste verstrekking een toeslag van 60 cent verleend, echter bij de vele behoeften waarin dat comité moet voorzien, kan dit niet zoo blijven. De commissie stelt daarom voor toeslag van gemeentewege van 55 cent, zoodat de prijs dan wordt f 1.25. Dit geldt ook weer voor dezelfde categorie personen als bij de petroleum zijn bedoeld. De kosten dezer reductie worden geraamd °P i f 2750. Als hiervoor 1200 personen elk voor 4 H.L. in aanmerking komen wordt bet 1200 X f 2.20 f 2640. Voor de reeds door bemiddeling van ’t steuncomité geleverde cokes zal de Gemeente dan ook 55 cent terug betalen, zoodat daarvan slechts 5 cent voor rekening van 't steuncomité blijft. Turfi De prijs voor turf die dezen winter wel op f 13.50 zal komen, wil ffe commissie ook goedkooper bepalen en wenscht ze te stellen op f 8 per 1000, dus met een toeslag van f 5.50. De kosten hiervan worden op f 6000 geraamd. Melk. Ook hierop dient reductie verleend te worden voor de aangegeven categorie personen. Daar het rijk voorziet in de verstrekking aan kinderen, zieken en zwakken, komt dit niet dan voor t/10 deel voor rekening der gemeente, doch de gewone consumptiemelk die per L. 15 cent kost, wenscht men te stellen op 13 cent, daardoor zal 2 cent toeslag gegeven moeten worden. De kosten hiervoor zijn geraamd op per week f 100, dus voor winterhalfjaar op f 2600. Voor elk persoon wordt echter niet meer dan per dag t/2 liter tegen dezen verlaagden prijs geleverd. Gas. In overleg met de gascqmmissie wordt voorgesteld om hiervoor 25 pCt. als toeslag te verstrekken, de prijs wórdt dan 12 cent, over den muntmeter, 123/4 cent per stère, zoolang de gasprijs althans zoo blijft. Deze reductie geldt voor 25 stère per maand voor de gezinnen van reeds genoemde categorie, en voor elk lid van ’t gezin 2 stère daarboven. De kosten berekening hiervan wordt op ongeveer f 1000 per maand geschat, dus samen f 6000. Een en dus deze toeslag op zoo Hoe deze belangrijke werd overwogen. 1 Zy Bolswardsche Courant. KLEIN’S THEE fc'i— - r I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1917 | | pagina 1