Nieuws- en Advertentieblad
Bolsward en Omstreken.
R
I
1
59ste Jaargang.
Zaterdag 26 Juni 1920.
No. 26.
UIT DE RAADSZAAL.
II
Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD.
J
VOOR
4
J
Uitgever:
1
I\'-f
l
I
Vergadering op Dinsdag 15 Juni 1920.
,<X
Bolsvardsche Courant
I
1
i
voor
t
beoordeeling te
In
’t electri-
zijn ambt,
van den
medegerekend, worden geschat op
ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel.
Bij 600 of 1000 regels aanmerkelijk lager.
Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4.
heer Eerdmans, want reeds in 1918 kon het salaris
Gasdirecteur, tantieme
f 2800.—.
De heer Eerdmans.
nu
ons
bij den
Als
'k de zaak
dat de Architect het meest
'k nader by de waarheid zijn dan de
ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 3 maanden.
Franco per post 621/s Cents.
Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar ik 5 Cent.
en i
U vergeet dat de Gasdirecteur vrije
woning, vuur en licht heeft.
De heer Praamsma. Die waren er vroeger even goed
dat verandert dus de verhouding volstrekt niet.
Ik wil de beeren aanradez, de eenmaal aangenomen opzet
niet te verbreken an ’t verband alzoo in de war te sturen
door amendementen.
De heer Raima. De heer Praamsma beroept zich op
verleden jaar. Ik heb het vorig jaar niet meegewerkt aan
da totstandkoming van die salarisregeling en ’k stel prijs
op een goede verstandhouding, maar dat wij nu gebonden
zullen zijn aan eene regeling van het vorige jaar gaat toch
al te ver. De brugwachter moet een man zijn van zessen
klaar en geschikt. Vroeger was op de brug een Van der Weij,
zeer geschikt. Doer verpachting werd die er afgedreven en
toen kreeg men een ongeschikte. Daarom is toen tot gaardering
besloten. Deze nu is weer heel goed, doch mag de raad nu
niet de vrijheid behouden, dien man ook behoorlijk te beloonen?
De Voorzitter. Die vrijheid zal ook de heer Praamsma
niemand betwisten, maar zijn bedoeling was, dat door de
voorstellen niet het verband verbroken wordt, dat men eenmaal
beeft gesteld.
De heer Pannekoek Looit. Ook ik wil de illusie van den
heer Praamsma benemen. Over de amendementen zal ik het
maar niet hebben, doch B. en W. hebben geen georganiseerd
overleg gepleegd. Misschien heerscht ook hierbij kwestie van
smaak, maar mij is bekend, dat een zekere categorie ambtenaren
plotseling voor de vraag gesteld werd: Als we je zoo hoog stellen,
is ’t dan goed? En men zei: ja terwijl bij nadenken het
hen toch onvoldoende bleek te zijn. Georganiseerd overleg
is 't niet geweest. Ook van de politie zijn een drietal gehoord
en dezen werd gezegd, dat ze nog nader gehoord zouden
worden, doch daar wachten ze nog op. Het politiecorps in
’t geheel lijdt onder geregeld beloofde verbeteringen en aan
te weinig salaris. Ze verkeeren in bijzondere omstandigheden,
hebben ook ’s nachts en Zondags dienst. Hun werkweek telt
56 uren en als er feestelijkheden zijn nog meer. Bij invoering
45-urige werkweek moesten er hier nog 1 h 2 agenten bij.
Het bezit van diploma met aanteekening wordt hier extra
beloond, maar de bezoldiging staat beneden vele plaatsen
van ongeveer dezelfde beteekenis. Wij zijn daardoor aan
gewezen op agenten 2e klas, eerstbeginnenden en als ze wat
roatine in ’t vak hebben, verhuizen ze. In de toekomstkan
Bolsward zoo een depót worden ter recruteering van agenten.
Verder vraag ik, wat waarde heeft dat diploma? Vroeger
hadden we hier le en 2e klas agenten, de laatste waren
nachtwachten, maar nu doen le en 2e klas precies dezelfde
diensten. Ik wil dan ook komen met (al weer) een amendement.
1°. Opheffing klassenstelsel; 2°. salaris politie f 1600f 1800,
3 jaarlijksche verhoogingen van f 50 en na 5 jaar dienst
de laatste f 50; diploma f 25, aanteekeningen ook f 50,
maar toch moet maximum f 1800 niet overschreden worden,
•n dan ook de f 200 voor kleedgeld.
De Voorzitter. Ik zal maar niet verder ingaan op het
overleg met de politie, alleen wil ik zeggen, dat ik gevoelde
dat verdere besprekingen nutteloos waren. De voorstellen
zijn gedaan in overleg met den inspecteur. Wat uw voorstel
betreft, doet het mij genoegen, dat U opkomt voor de
belangen der politie, het verwondert mij evenwel dat u
geen waarde toekent aan 't bezit van 't diploma met aan
teekening, dat vind ik jammer, en zie er in een poging
om ze tot werkzaamheid aan te sporen, en dat ze eenige
ontwikkeling hebben om ook zelf de zaken te kunnen
gereed maken. Wie in 't bezit is van ’t diploma met
aanteekening is hier ook agent le klas.
De heer Pannekoek Loois. Dat het bezit van een diploma
niet veel beteekent, daarvan herinner ik mij hier ’t geval,
toen hier de vacature Bachöfner was, en we geen inspecteur
hadden, hadden we 3 agenten le klas, 2 met en 1 zonder
diploma, en dis zonder diploma heeft tot volle tevredenheid naar
ik meen, de administratie bijgehouden. De feiten hebben
dus bewezen, dat het diploma niet noodig is.
De Voorzitter. Dat bewijs is daarmee niet sterk, maar
ik weet niet eens welken agent U daarmee bedoelt, doch
’t is niet goed dat iemand als hij maar een betrekking
heeft, gaat rusten, doch tracht bij zich verder te bekwamen,
dan moet dat aangemoedigd worden.
De heer Pannekoek Loois. Voor die studie zijn boeken
noodig en bovendien moeten ze om examen te doen, reis
kosten maken, 'k Vernam dat die wel f 35 bedroegen,
en wel motief kunnen zijn, dat ze de kans niet wagen, en
daarom niet opgaan.
De heer Stockmann. Hebben we hier 3 klassen agenten:
agenten zonder diploma, met diploma en idem met aaz-
teekeningen
De Voorzitter. Neen, er zijn agenten le en 2e klas,
maar wie diploma met aanteekening verkrijgt, wordt agent
le klas.
Eerst komt nu in stemming het voorstel Haima, om
Burgemeester, Secretaris en Ontvanger zelf hun pensioen
premie te laten betalen. Dit wordt verworpen met 9 tegen
4 stemmen. Vóór stemden de heeren Roode, Mol, Wes
seling en Haima.
Daarna ’t voorstel Haima om den bode te verhoogen.
Aangenomen met 9 tegen 4 stemmen. Tegen de heeren
Eisma, Wesseling, Praamsma en Lunter.
Vervolgens het voorstel Houtsma. om den architect f 200
booger te stellen. Dit wordt verworpen met 9 tegen 4
andere plaatsen met onze
’t salaris hooger en
te brengen.
Dit wordt gesteund door de heeren Eerdmans en Panne
koek Loois.
De Voorzitter. Toen ik bij den Gasdirecteur van neven
betrekking sprak, had ik ’t oog op 't secretariaat Brand-
stoffencom missie, wat lijdelijk is, maar ’t electrisch bedrijf
dat bedrijf berust bij hem
we op
het salaris van
werd
den
Slot.
12. Voorstel herziening jaarwedden gemeente-ambtenaren.
Op de te dezer zake ingekomen adressen, adviseeren B. en W.
dat zij de verhooging van het loon der werklieden als basis
voor de verhooging Hoesten aan nemen. Die verhooging
bedroeg gemiddeld 12 pCt. Vacantietoeslag echter meenden
B. en W. voor de ambtenaren niet te moeten voorstellen,
doch bij de verhooging is daarmee eemgszins rekening
gehouden. Ofschoon de ambtenaren in de gelegenheid zijn
gesteld, hun belangen te bepleiten, kan hierbij echter niet
van een georganiseerd overleg sprake zijn.
Het getal periodieke verhoogingen is in overeenstemming
gebracht met dat der werklieden. Voor den 3en ambtenaar
ter secretarie is voorgesteld in plaats van f 200f 500, nu
het te brengen op f 600 tot f 900, omdat er veel meer
werk is gekomen. De Directeur der Gasfabriek heeft thans
f 2200f 2800 plus vrije woning, vuur en licht. Volgens
den aangenomen maatstaf zou dit nu moeten zijn f 3200.
Echter komt het electriciteitsbedrijf er bij, daarvoor meenen
B. en W. f 500 te moeten toekennen, het wordt dan f 3700.
De verhooging ad f 500 behoort ook nu al in te gaan,
omdat er reeds heel wat voorbereidend werk moet gedaan
worden.
De baasfitter heeft een bijzondere positie, hem kan geen
8-urigen werkdag te beurt vallen, wijl hij voortdurend aan
wezig moet zijn. Voorgesteld wordt zijn salaris f 1275f 1475,
nu te brengen op f 1600 tot f 1825.
Voor klerk gasfabriek wenscht men te laten vervallen,
dat voor ieder jaar ouder 20 jaar, f 75 wordt afgetrokken.
De doodgraver stond in verhouding tot de werklieden te
l*»g-
Aan de agenten van politie is een verhooging voor kleeding-
geld toegekend in 't voorstel B. en W. Een concept-besluit
regelt een en ander nader.
Deze wijzigingen worden geacht 1 Mei te zijn ingegaan.
De heer Eerdmans. Ik had niet gedacht de eerste spreker
by dit punt te zullen zijn, maar wil opmerken, dat in het
werkliedenreglement de rechtspositie is omschreven, hoe staat
het te dien opzichte met de ambtenaren? Ik heb er in de
instructie naar gezien, doch niet gevonden.
Verder moet ik vragen, of ook hier georganiseerd
overleg heeft plaats gehad, ik heb vernomen dat er ook
zijn, die niet gehoord werden. Van een hunner vernam ik
dat hij daarom zelf zich bij den Burgemeester had aangemeld.
Dan nog rees de vraag, of er voor deze ambtenaren ook
geldt de regeling van kindergeld, wat m. i. ook hier behoort
en billijk is.
Verder is op te merken, of door dit ontwerp voorstel de
verhoudingen, die onderling bestonden, nog wel de juiste
zijn en gebleven zijn. In 1915 verschilde het salaris van
den Dir. der Gasfabriek niet veel met dat van den Architect
en nu is er een belangrijk verschil. De bode stond in 1915
boven de le klas politie en nu ie het andersom. Welke
motieven hebben B. en W. daarvoer?
De heer Tolle krijgt nu f 8700, f 500 voor het
electrisch bedrijf en is ook Secretaris Brandstofcommissie,
wat f 750 geeft, samen nagenoeg f 5000. Is dat wenschelijk
Dan nog wordt voorgesteld dat deze regeling 1 Mei wordt
gerekend te beginnen, en voor de werklieden was het 1 Jan.
(Wordt opgemerkt, dat het voor die ook 1 Mei was).
Maar voor Burgemeester, Secretaris en Ontvanger was het
dan toch wel 1 Januari, iets wat wij niet in onze band
hadden, doch behoort dit dan ook niet van 1 Januari af
te worden gerekend
De Voorzitter. Ik zal trachten het voornaamste wat U
besproken heeft, toe te lichten. Wat de rechtspositie betreft,
het was nog niet mogelijk dat grondig te regelen, de loon
regeling ging, meenden wij, voor, en later zal en kan de
rechtspositie nader behandeld worden.
Dat enkelen niet gehoord zijn is waar; dezen hadden
echter ook geen verhooging gevraagd.
Het ^kindergeld” blijft gehandhaafd, zooals zulks vroeger
reeds geregeld is. Hier geldt het alleen de salarisregeling.
De verhouding tusschen jaarwedde Gasdirecteur en
Architect, daarby moet U in het oog houden, dat de eerste
er een nieuwe betrekking bij krygt, en dat dit reeds nu zal
ingaan, komt, omdat er reeds heel wat werk bij de voor
bereiding te doen valt. Het secretariaat der Brandstoffen
commissie is tijdelijk, en wordt ook buitengewoon nauwkeurig
waargenomen.
De verhouding tusschen salaris bode en politie, daarop is
in ons college ook gewezen, echter meenen we dat voor
beiden nu de regeling billijk gesteld werd.
De heer Praamsma. Kieschheidshalve slaat de Voorzitter
over de laatste opmerking van den heer Eerdmans, nl. de
verhooging van Burgemeester enz. reeds 1 Januari en van
de ambtenaren, waar het hier over gaat, met 1 Mei. Daarbij
kan er op gewezen worden dat het vorig jaar 1 Juli
voor die reeds een verhooging is ingetreden, en 't gemeente-
personeel dus feitelyk het een half jaar eerder heeft gekregen.
De heer Haima. Over bepaalde personen spreken is altoos
lastig, maar ik meen dat de bode wel wat karig wordt
bezoldigd. Hij heeft vrije woning, dat is waar, doch een
lastige en zeer onvrye woning, die wel degelijk zijn last
heeft en dan is voor 't in orde houden hij zelf, zijn vrouw
en nog een meisje noodig. Ik vind dat hij, die heel geschikt
en welwillend ie, niet achter moet staan bij een politieagent
en 'k wil voorstellen hem f 150 hooger te stellen, dus op f 1600.
Dit voorste) wordt door meerdere heeren ondersteund.
De heer Eerdmans. Dat voorstel kan ik ook we) onder
steunen, vroeger reeds heb ik kleedingvergoeding voorgesteld.
Den bode wordt de eisch gesteld in ’t zwart te verschijnen
in de vergaderingen en dat is ook netjes, daarom zou ik
aan die verhooging de bedoeling willen vastknoopen, dat
het een vergoeding is voor de kleeding.
De heer Houtsma. Ik meen dat de verhouding van Gas
directeur en Architect te veel verschilt. Er werd gezegd dat
met de nevenbetrekkingen geen rekening moet gehouden
worden. Ik vind dat dit juist wel moet. De man kan toch
niet meer dan werken en zal veel van dat bijwerk door zijn
medehelpers moeten laten doen. De bruggaarder Harlingerbrug,
daar wordt wel rekening met nevenbetrekkingen gehouden.
Dat salaris is te laag, al neemt het werk hem niet geheel
in beslag, hij moet er toch zijn, en ’k wil voorstellen het
f 100 hooger te brengen.
Het salaris van den architect is ook niet goed. Wie aan
den weg timmert, heeft veel bekijks en
wachten, doch hij toonde zich in zijn vak bekwaam.
stad ongeveer overeenkomende, is
ik wil voorstellen het f 200 hooger
is niet tijdelijk. De leiding van
en de goede qealiteiten van dezen ambtenaar dienen
prijs te stellen. De Gascommissie heeft voor
den Directeur geadviseerd gelijk door ons thans
voorgesteld. Met schroom zijn B. en W. gekomen om
brugwachter op f 650 te brengen. Zijn post is een bijbaantje
en ’t moet ook zoo zijn, dat de brug eenigszins rendeert.
De opbrengst is gering en dan zou ’t beter zijn, de brug
weer te verpachten.
De heer Houtsma. Ik bedoelde bij deifGasdirecteer ook
het electrisch bedrijf en daarvan heeft ook de architect veel
werk, doordat telkens de straten worden opgebroken.
De bruggaarder heeft pensioen, dat heeft hij verdiend,
daar mag de gemeente niet van profiteeren. De man is daags
en ook zelfs des nachts werkzaam. Die in de buurt woont,
hoort wel dikwijls het getoeter, ook des nachts wel.
De Voorzitter. Het werk dat de Architect van
citeitsbedrijf krijgt, vloeit voort uit den aard van
zooals de watefttofgas-installatie bij de gasfabriek tot de
rubriek van den Directeur behoort. Maar ’t electrisch bedrijf
is iets nieuws, er van afgezonderd.
De heer Houtema. De architect heeft er hulp bij gevraagd
en dat is hem geweigerd. De betrekking wordt steeds drukker.
De Voorzitter. Dat is werk waar werkkrachten voor
noodig zijn, om dat uit te voeren, maar 't toezicht is bij
den architect. Bij 't electrisch bedrijf geldt het een nieuw
ambt, dat betreft de leiding van het bedrjjf. En wat u zegt
omtrent den brugwachter, dat hij ook *s nachts soms gereed
moet staan is waar, doch waar u spreekt van veel getoeter,
dan geeft dat getoeter toeh geen resultaat voor de gemeentekas.
De heer Eisma. Ik meen even op te moeten merken,
dat de extra verhooging aan den gasdirecteur voor 't elec
trisch bedrijf geen aanleiding mag zijn om ook den architect
te verhoogen. Bij de voorgestelde verhoogingen is zoo onge
veer 12 pCt. vermeerdering aangebracht, dat hebben directeur
en architect er beiden bij gekregen. En bovendien wordt
f 500 toegestaan voor het electrisch bedrijf, doch dat geeft
geheel geen aanleiding om daarom ook den architect er nog
wat bij te geven.
De haer Eerdmans. Dat deze nieuwe post geen aanleiding
behoeft te zijn, stem ik toe, maar bij wat opgenoemd is
dat de Gasdirecteur verdient, komt nog vrije woning, vuur
en licht, dat is ook nog wel f 500. Waar de Gasdirecteur
geroemd werd om zijn bekwaamheid, stem ik zulks toe,
maar ook de Architect acht ik zeer bekwaam. Door de groote
werken welke hier uitgevoerd zijn, heeft hij getoond een
zeer kundig architect te zijn en ook door de bouwplannen
die nog aanhangig zijn; we komen nog voor belangrijke
werken te staan. De architect is een kracht die we moeten
trachten te behouden, bij dient de medewerking van den
geheelen Raad te hebben. Waar hij de bekwaamheid bezit,
moet hem de lust niet worden ontnomen. In dat verband
heb ik ook gewezen op het verschil van zijn inkomen met
dat van den Gasdirecteur. Het voorstel Houtsma vind ik
een bescheiden poging om daarin verbetering te brengen.
De Voorzitter. Ik moet herhalen, ons voorstel inzake de
jaarweddenregeling is op de basis van de regeling des vorigen
jaars. en daarop is voortgebouwd. Ik wil gaarne met den
heer Eerdmans instemmen dat onze Architect, naar mij van
zekere zijde is medegedeeld, bijzondere kwaliteiten bezit.
De heer Lunter. Ik meen dat de heer Eerdmans bij zijn
betoog vergeet, dat vroeger bepaald is, dat de Gasdirecteur
tantièmes zou genieten boven een maximum gasverbruik.
De heer Praamsma. Ik had niet willen spreken, maar
moet toch even in het midden brengen, dat nog geen jaar
geleden een regeling is aangenomen, waaraan B. en W.
hun voorstel vastknoopen. De ambtenaren zijn
alle gelijk, ik moet de idee bestraden dat de een
ander wordt voorgetrokken. Het gaat om het ambt,
er sprake van onbillijkheid kan zijn, dan zou
kunnen omkeeren en zeggen
vooruit ging en dan zou