Nieuws- en Advertentieblad Bolsward en Omstreken. R I 1 59ste Jaargang. Zaterdag 26 Juni 1920. No. 26. UIT DE RAADSZAAL. II Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD. J VOOR 4 J Uitgever: 1 I\'-f l I Vergadering op Dinsdag 15 Juni 1920. ,<X Bolsvardsche Courant I 1 i voor t beoordeeling te In ’t electri- zijn ambt, van den medegerekend, worden geschat op ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel. Bij 600 of 1000 regels aanmerkelijk lager. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. heer Eerdmans, want reeds in 1918 kon het salaris Gasdirecteur, tantieme f 2800.—. De heer Eerdmans. nu ons bij den Als 'k de zaak dat de Architect het meest 'k nader by de waarheid zijn dan de ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 3 maanden. Franco per post 621/s Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar ik 5 Cent. en i U vergeet dat de Gasdirecteur vrije woning, vuur en licht heeft. De heer Praamsma. Die waren er vroeger even goed dat verandert dus de verhouding volstrekt niet. Ik wil de beeren aanradez, de eenmaal aangenomen opzet niet te verbreken an ’t verband alzoo in de war te sturen door amendementen. De heer Raima. De heer Praamsma beroept zich op verleden jaar. Ik heb het vorig jaar niet meegewerkt aan da totstandkoming van die salarisregeling en ’k stel prijs op een goede verstandhouding, maar dat wij nu gebonden zullen zijn aan eene regeling van het vorige jaar gaat toch al te ver. De brugwachter moet een man zijn van zessen klaar en geschikt. Vroeger was op de brug een Van der Weij, zeer geschikt. Doer verpachting werd die er afgedreven en toen kreeg men een ongeschikte. Daarom is toen tot gaardering besloten. Deze nu is weer heel goed, doch mag de raad nu niet de vrijheid behouden, dien man ook behoorlijk te beloonen? De Voorzitter. Die vrijheid zal ook de heer Praamsma niemand betwisten, maar zijn bedoeling was, dat door de voorstellen niet het verband verbroken wordt, dat men eenmaal beeft gesteld. De heer Pannekoek Looit. Ook ik wil de illusie van den heer Praamsma benemen. Over de amendementen zal ik het maar niet hebben, doch B. en W. hebben geen georganiseerd overleg gepleegd. Misschien heerscht ook hierbij kwestie van smaak, maar mij is bekend, dat een zekere categorie ambtenaren plotseling voor de vraag gesteld werd: Als we je zoo hoog stellen, is ’t dan goed? En men zei: ja terwijl bij nadenken het hen toch onvoldoende bleek te zijn. Georganiseerd overleg is 't niet geweest. Ook van de politie zijn een drietal gehoord en dezen werd gezegd, dat ze nog nader gehoord zouden worden, doch daar wachten ze nog op. Het politiecorps in ’t geheel lijdt onder geregeld beloofde verbeteringen en aan te weinig salaris. Ze verkeeren in bijzondere omstandigheden, hebben ook ’s nachts en Zondags dienst. Hun werkweek telt 56 uren en als er feestelijkheden zijn nog meer. Bij invoering 45-urige werkweek moesten er hier nog 1 h 2 agenten bij. Het bezit van diploma met aanteekening wordt hier extra beloond, maar de bezoldiging staat beneden vele plaatsen van ongeveer dezelfde beteekenis. Wij zijn daardoor aan gewezen op agenten 2e klas, eerstbeginnenden en als ze wat roatine in ’t vak hebben, verhuizen ze. In de toekomstkan Bolsward zoo een depót worden ter recruteering van agenten. Verder vraag ik, wat waarde heeft dat diploma? Vroeger hadden we hier le en 2e klas agenten, de laatste waren nachtwachten, maar nu doen le en 2e klas precies dezelfde diensten. Ik wil dan ook komen met (al weer) een amendement. 1°. Opheffing klassenstelsel; 2°. salaris politie f 1600f 1800, 3 jaarlijksche verhoogingen van f 50 en na 5 jaar dienst de laatste f 50; diploma f 25, aanteekeningen ook f 50, maar toch moet maximum f 1800 niet overschreden worden, •n dan ook de f 200 voor kleedgeld. De Voorzitter. Ik zal maar niet verder ingaan op het overleg met de politie, alleen wil ik zeggen, dat ik gevoelde dat verdere besprekingen nutteloos waren. De voorstellen zijn gedaan in overleg met den inspecteur. Wat uw voorstel betreft, doet het mij genoegen, dat U opkomt voor de belangen der politie, het verwondert mij evenwel dat u geen waarde toekent aan 't bezit van 't diploma met aan teekening, dat vind ik jammer, en zie er in een poging om ze tot werkzaamheid aan te sporen, en dat ze eenige ontwikkeling hebben om ook zelf de zaken te kunnen gereed maken. Wie in 't bezit is van ’t diploma met aanteekening is hier ook agent le klas. De heer Pannekoek Loois. Dat het bezit van een diploma niet veel beteekent, daarvan herinner ik mij hier ’t geval, toen hier de vacature Bachöfner was, en we geen inspecteur hadden, hadden we 3 agenten le klas, 2 met en 1 zonder diploma, en dis zonder diploma heeft tot volle tevredenheid naar ik meen, de administratie bijgehouden. De feiten hebben dus bewezen, dat het diploma niet noodig is. De Voorzitter. Dat bewijs is daarmee niet sterk, maar ik weet niet eens welken agent U daarmee bedoelt, doch ’t is niet goed dat iemand als hij maar een betrekking heeft, gaat rusten, doch tracht bij zich verder te bekwamen, dan moet dat aangemoedigd worden. De heer Pannekoek Loois. Voor die studie zijn boeken noodig en bovendien moeten ze om examen te doen, reis kosten maken, 'k Vernam dat die wel f 35 bedroegen, en wel motief kunnen zijn, dat ze de kans niet wagen, en daarom niet opgaan. De heer Stockmann. Hebben we hier 3 klassen agenten: agenten zonder diploma, met diploma en idem met aaz- teekeningen De Voorzitter. Neen, er zijn agenten le en 2e klas, maar wie diploma met aanteekening verkrijgt, wordt agent le klas. Eerst komt nu in stemming het voorstel Haima, om Burgemeester, Secretaris en Ontvanger zelf hun pensioen premie te laten betalen. Dit wordt verworpen met 9 tegen 4 stemmen. Vóór stemden de heeren Roode, Mol, Wes seling en Haima. Daarna ’t voorstel Haima om den bode te verhoogen. Aangenomen met 9 tegen 4 stemmen. Tegen de heeren Eisma, Wesseling, Praamsma en Lunter. Vervolgens het voorstel Houtsma. om den architect f 200 booger te stellen. Dit wordt verworpen met 9 tegen 4 andere plaatsen met onze ’t salaris hooger en te brengen. Dit wordt gesteund door de heeren Eerdmans en Panne koek Loois. De Voorzitter. Toen ik bij den Gasdirecteur van neven betrekking sprak, had ik ’t oog op 't secretariaat Brand- stoffencom missie, wat lijdelijk is, maar ’t electrisch bedrijf dat bedrijf berust bij hem we op het salaris van werd den Slot. 12. Voorstel herziening jaarwedden gemeente-ambtenaren. Op de te dezer zake ingekomen adressen, adviseeren B. en W. dat zij de verhooging van het loon der werklieden als basis voor de verhooging Hoesten aan nemen. Die verhooging bedroeg gemiddeld 12 pCt. Vacantietoeslag echter meenden B. en W. voor de ambtenaren niet te moeten voorstellen, doch bij de verhooging is daarmee eemgszins rekening gehouden. Ofschoon de ambtenaren in de gelegenheid zijn gesteld, hun belangen te bepleiten, kan hierbij echter niet van een georganiseerd overleg sprake zijn. Het getal periodieke verhoogingen is in overeenstemming gebracht met dat der werklieden. Voor den 3en ambtenaar ter secretarie is voorgesteld in plaats van f 200f 500, nu het te brengen op f 600 tot f 900, omdat er veel meer werk is gekomen. De Directeur der Gasfabriek heeft thans f 2200f 2800 plus vrije woning, vuur en licht. Volgens den aangenomen maatstaf zou dit nu moeten zijn f 3200. Echter komt het electriciteitsbedrijf er bij, daarvoor meenen B. en W. f 500 te moeten toekennen, het wordt dan f 3700. De verhooging ad f 500 behoort ook nu al in te gaan, omdat er reeds heel wat voorbereidend werk moet gedaan worden. De baasfitter heeft een bijzondere positie, hem kan geen 8-urigen werkdag te beurt vallen, wijl hij voortdurend aan wezig moet zijn. Voorgesteld wordt zijn salaris f 1275f 1475, nu te brengen op f 1600 tot f 1825. Voor klerk gasfabriek wenscht men te laten vervallen, dat voor ieder jaar ouder 20 jaar, f 75 wordt afgetrokken. De doodgraver stond in verhouding tot de werklieden te l*»g- Aan de agenten van politie is een verhooging voor kleeding- geld toegekend in 't voorstel B. en W. Een concept-besluit regelt een en ander nader. Deze wijzigingen worden geacht 1 Mei te zijn ingegaan. De heer Eerdmans. Ik had niet gedacht de eerste spreker by dit punt te zullen zijn, maar wil opmerken, dat in het werkliedenreglement de rechtspositie is omschreven, hoe staat het te dien opzichte met de ambtenaren? Ik heb er in de instructie naar gezien, doch niet gevonden. Verder moet ik vragen, of ook hier georganiseerd overleg heeft plaats gehad, ik heb vernomen dat er ook zijn, die niet gehoord werden. Van een hunner vernam ik dat hij daarom zelf zich bij den Burgemeester had aangemeld. Dan nog rees de vraag, of er voor deze ambtenaren ook geldt de regeling van kindergeld, wat m. i. ook hier behoort en billijk is. Verder is op te merken, of door dit ontwerp voorstel de verhoudingen, die onderling bestonden, nog wel de juiste zijn en gebleven zijn. In 1915 verschilde het salaris van den Dir. der Gasfabriek niet veel met dat van den Architect en nu is er een belangrijk verschil. De bode stond in 1915 boven de le klas politie en nu ie het andersom. Welke motieven hebben B. en W. daarvoer? De heer Tolle krijgt nu f 8700, f 500 voor het electrisch bedrijf en is ook Secretaris Brandstofcommissie, wat f 750 geeft, samen nagenoeg f 5000. Is dat wenschelijk Dan nog wordt voorgesteld dat deze regeling 1 Mei wordt gerekend te beginnen, en voor de werklieden was het 1 Jan. (Wordt opgemerkt, dat het voor die ook 1 Mei was). Maar voor Burgemeester, Secretaris en Ontvanger was het dan toch wel 1 Januari, iets wat wij niet in onze band hadden, doch behoort dit dan ook niet van 1 Januari af te worden gerekend De Voorzitter. Ik zal trachten het voornaamste wat U besproken heeft, toe te lichten. Wat de rechtspositie betreft, het was nog niet mogelijk dat grondig te regelen, de loon regeling ging, meenden wij, voor, en later zal en kan de rechtspositie nader behandeld worden. Dat enkelen niet gehoord zijn is waar; dezen hadden echter ook geen verhooging gevraagd. Het ^kindergeld” blijft gehandhaafd, zooals zulks vroeger reeds geregeld is. Hier geldt het alleen de salarisregeling. De verhouding tusschen jaarwedde Gasdirecteur en Architect, daarby moet U in het oog houden, dat de eerste er een nieuwe betrekking bij krygt, en dat dit reeds nu zal ingaan, komt, omdat er reeds heel wat werk bij de voor bereiding te doen valt. Het secretariaat der Brandstoffen commissie is tijdelijk, en wordt ook buitengewoon nauwkeurig waargenomen. De verhouding tusschen salaris bode en politie, daarop is in ons college ook gewezen, echter meenen we dat voor beiden nu de regeling billijk gesteld werd. De heer Praamsma. Kieschheidshalve slaat de Voorzitter over de laatste opmerking van den heer Eerdmans, nl. de verhooging van Burgemeester enz. reeds 1 Januari en van de ambtenaren, waar het hier over gaat, met 1 Mei. Daarbij kan er op gewezen worden dat het vorig jaar 1 Juli voor die reeds een verhooging is ingetreden, en 't gemeente- personeel dus feitelyk het een half jaar eerder heeft gekregen. De heer Haima. Over bepaalde personen spreken is altoos lastig, maar ik meen dat de bode wel wat karig wordt bezoldigd. Hij heeft vrije woning, dat is waar, doch een lastige en zeer onvrye woning, die wel degelijk zijn last heeft en dan is voor 't in orde houden hij zelf, zijn vrouw en nog een meisje noodig. Ik vind dat hij, die heel geschikt en welwillend ie, niet achter moet staan bij een politieagent en 'k wil voorstellen hem f 150 hooger te stellen, dus op f 1600. Dit voorste) wordt door meerdere heeren ondersteund. De heer Eerdmans. Dat voorstel kan ik ook we) onder steunen, vroeger reeds heb ik kleedingvergoeding voorgesteld. Den bode wordt de eisch gesteld in ’t zwart te verschijnen in de vergaderingen en dat is ook netjes, daarom zou ik aan die verhooging de bedoeling willen vastknoopen, dat het een vergoeding is voor de kleeding. De heer Houtsma. Ik meen dat de verhouding van Gas directeur en Architect te veel verschilt. Er werd gezegd dat met de nevenbetrekkingen geen rekening moet gehouden worden. Ik vind dat dit juist wel moet. De man kan toch niet meer dan werken en zal veel van dat bijwerk door zijn medehelpers moeten laten doen. De bruggaarder Harlingerbrug, daar wordt wel rekening met nevenbetrekkingen gehouden. Dat salaris is te laag, al neemt het werk hem niet geheel in beslag, hij moet er toch zijn, en ’k wil voorstellen het f 100 hooger te brengen. Het salaris van den architect is ook niet goed. Wie aan den weg timmert, heeft veel bekijks en wachten, doch hij toonde zich in zijn vak bekwaam. stad ongeveer overeenkomende, is ik wil voorstellen het f 200 hooger is niet tijdelijk. De leiding van en de goede qealiteiten van dezen ambtenaar dienen prijs te stellen. De Gascommissie heeft voor den Directeur geadviseerd gelijk door ons thans voorgesteld. Met schroom zijn B. en W. gekomen om brugwachter op f 650 te brengen. Zijn post is een bijbaantje en ’t moet ook zoo zijn, dat de brug eenigszins rendeert. De opbrengst is gering en dan zou ’t beter zijn, de brug weer te verpachten. De heer Houtsma. Ik bedoelde bij deifGasdirecteer ook het electrisch bedrijf en daarvan heeft ook de architect veel werk, doordat telkens de straten worden opgebroken. De bruggaarder heeft pensioen, dat heeft hij verdiend, daar mag de gemeente niet van profiteeren. De man is daags en ook zelfs des nachts werkzaam. Die in de buurt woont, hoort wel dikwijls het getoeter, ook des nachts wel. De Voorzitter. Het werk dat de Architect van citeitsbedrijf krijgt, vloeit voort uit den aard van zooals de watefttofgas-installatie bij de gasfabriek tot de rubriek van den Directeur behoort. Maar ’t electrisch bedrijf is iets nieuws, er van afgezonderd. De heer Houtema. De architect heeft er hulp bij gevraagd en dat is hem geweigerd. De betrekking wordt steeds drukker. De Voorzitter. Dat is werk waar werkkrachten voor noodig zijn, om dat uit te voeren, maar 't toezicht is bij den architect. Bij 't electrisch bedrijf geldt het een nieuw ambt, dat betreft de leiding van het bedrjjf. En wat u zegt omtrent den brugwachter, dat hij ook *s nachts soms gereed moet staan is waar, doch waar u spreekt van veel getoeter, dan geeft dat getoeter toeh geen resultaat voor de gemeentekas. De heer Eisma. Ik meen even op te moeten merken, dat de extra verhooging aan den gasdirecteur voor 't elec trisch bedrijf geen aanleiding mag zijn om ook den architect te verhoogen. Bij de voorgestelde verhoogingen is zoo onge veer 12 pCt. vermeerdering aangebracht, dat hebben directeur en architect er beiden bij gekregen. En bovendien wordt f 500 toegestaan voor het electrisch bedrijf, doch dat geeft geheel geen aanleiding om daarom ook den architect er nog wat bij te geven. De haer Eerdmans. Dat deze nieuwe post geen aanleiding behoeft te zijn, stem ik toe, maar bij wat opgenoemd is dat de Gasdirecteur verdient, komt nog vrije woning, vuur en licht, dat is ook nog wel f 500. Waar de Gasdirecteur geroemd werd om zijn bekwaamheid, stem ik zulks toe, maar ook de Architect acht ik zeer bekwaam. Door de groote werken welke hier uitgevoerd zijn, heeft hij getoond een zeer kundig architect te zijn en ook door de bouwplannen die nog aanhangig zijn; we komen nog voor belangrijke werken te staan. De architect is een kracht die we moeten trachten te behouden, bij dient de medewerking van den geheelen Raad te hebben. Waar hij de bekwaamheid bezit, moet hem de lust niet worden ontnomen. In dat verband heb ik ook gewezen op het verschil van zijn inkomen met dat van den Gasdirecteur. Het voorstel Houtsma vind ik een bescheiden poging om daarin verbetering te brengen. De Voorzitter. Ik moet herhalen, ons voorstel inzake de jaarweddenregeling is op de basis van de regeling des vorigen jaars. en daarop is voortgebouwd. Ik wil gaarne met den heer Eerdmans instemmen dat onze Architect, naar mij van zekere zijde is medegedeeld, bijzondere kwaliteiten bezit. De heer Lunter. Ik meen dat de heer Eerdmans bij zijn betoog vergeet, dat vroeger bepaald is, dat de Gasdirecteur tantièmes zou genieten boven een maximum gasverbruik. De heer Praamsma. Ik had niet willen spreken, maar moet toch even in het midden brengen, dat nog geen jaar geleden een regeling is aangenomen, waaraan B. en W. hun voorstel vastknoopen. De ambtenaren zijn alle gelijk, ik moet de idee bestraden dat de een ander wordt voorgetrokken. Het gaat om het ambt, er sprake van onbillijkheid kan zijn, dan zou kunnen omkeeren en zeggen vooruit ging en dan zou

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1920 | | pagina 1