lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Omstreken. 59ste Jaargang. Zaterdag 7 Aug. 1920. No. 32. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. li Uitgever: Firma B. CUPERUS Az, BOLSWARD. UIT DE RAADSZAAL. VOOR een o voor de werkzaam- bij overweging In de vergadering De tolheffing bij deze oude regeling, waaraan niet getornd ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel. Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager. Het bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. Ik wil den heer Praamsma er op wijzen, dat pas met 1922 de financieels gevolgen der onder wijswet van kracht zijn, over 1921 geldt dit nog niet geheel. De heer Lunter. Het heeft mij bevreemd dat B. en W. met dit advies komen. De zaak van die brug is reeds zoo lang aan de orde en nu het op uitvoering begint te lijken, nu zeggen B. en W. neen, bet kost te veel. De andere uitgaven, als onderwas enz., hebben hier niets mee uit te van 1896 no. 24. 1910 K 10. 1912 8. 1908 nos. 74, 54, 11 en 27. 1909 86,77,107,79enl. nadere vaststelling werklieden- ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 8 maanden. Franco per post 621/2 Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar h 5 Cent. f 71.500. In handen van B. en W. om advies. De heer Eerdmans vraagt of bij’t aanbieden der gemeente- rekening niet de eindcijfers worden meegedeeld? De Voorzitter antwoordt, dat dit behoort te geschieden bij ’t rapport der commissie; echter kan hij wel meedeelen dat de rekening sluit met een batig saldo van ruim f 8000. PUNTEN VAN BEHANDELING: W. wijziging tarief overtocht*- en De afstanden zijn hier niet zoo groot en ’t is ook zeker ieders streven om bij voorkeur dicht bij zijn werk te gaan wonen. De heer Eerdmans. van 22 April zijn bij de vaststelling 1. Voorstel B. en bruggelden Nijezijl. Daar bij de behandeling van den prijs der retributiën enkele gegevens ontbraken, werd daarbij niet genoemd de overtochts- en bruggelden voor de Nijezijl. Ook daarvoor gelden de motieven voor de verhooging en daartoe wordt nu het voorstel gedaan. De heer Pannekoek Loois. Ik heb gezien dat in dit tarief wel sprake is van 2- en 4-wielige rijtuigen, doch niet van auto’s en motorfietsen. De Voorzitter. Ik weet niet of dat wel kan, op den weg SneekBolsward zijn die ook vrij, brug berust op moet worden. De heer v. d. Klei. Er zijn ook wel tollen waar de auto’s moeten betalen en ’k vind het onbillijk, dat een arme kar rijder moet betalen en een rijke mijnheer in een auto vrij De heer Raima. De regeling op den Workumerweg is anders, daarvoor moet elke 3 jaren opnieuw concessie aan gevraagd worden. De heer Praamsma. Ja, de tolheffing op Nijezijl berust op een oud decreet. Toen voor eenige jaren vernieuwing der brug noodig was, werd een wijziging van het tarief toe gestaan op grond van ’t meerdere onderhoud. Doch om nu een uitbreiding der tolheffing te verzoeken, zou in ons nadeel kunnen zijn. Het voorstel B. en W. met algemeenu stemmen goedgekeurd. 2. üitlotingen geldleeningen. Getrokken worden In de geldleening f 28.000 De Voorzitter. In de le plaats wil ik constateeren, dat de geest van ons voorstel is, rekening te houden met de booge kosten, die ook voor andere zaken noodzakelijk zijn. De bruggen, o.a. de 8t. Jansbrug en Hollanderzet eischen herstel wat zeker f 50.000 moet kosten, dan de torenuurwerken, onderwijs enz. wat samen reeds op een f 164.000 is geraamd. Het zal dus niet goed zijn, gelijk de heer Eerdmans beweerde, elke zaak geheel op zichzelf te beschouwen, men moet juist vooruit zien, waarvoor men komt te staan. De bewering over het inkomen van aanvragen met of zonder brug laat ik buiten beschouwing, de hoofdzaak van ons voorstel ligt in de financiën, 't Zou mij aan ’t hart gaan, als later bleek dat Bolsward fiasco moet lijden met de leeningen. Die vrees ligt ook bij de hoogere autoriteiten, de Minister heeft de gemeentebesturen aangeschreven niet over te gaan tot groote werken, voor men zekerheid heeft, dat het geld er voor te krijgen is. Op grond van een en ander meenden B. en W. voorloopig niet met de voorstellen te moeten meegaan. De heer Praamsma. Ik beschouw dit uitbreidingsplan der gemeente van groot gewicht en in de toekomst van groot belang, doch momenteel nog niet. Ik deel niet het inzicht van den heer Eerdmans, dat men zich bepalen moet tot dit eene punt, integendeel meen ik, dat wij onzen gezichtskring zoo ver mogelijk moeten uitbreiden en ook in de toekomst moeten zien. De Voorzitter heeft reeds gememoreerd, dat wij voor hooge lasten komen te staan. Twee bruggen eischen samen een halve ton. De wet op ’t lager onderwijs is aangenomen en gaat 1 Jan. a.s. in werking, waarbij de gemeente verplicht wordt te zorgen voor schoolgebouwen, meubelen, leermiddelen, verlichting, ja alles wat thans de bijzondere scholen hebben te schikken 2 a 3 schoolbesturen wachten daar reeds op met hun gebouwen. De gemeente is dan verplicht er voor te zorgen, en met de eigen scholen zal dat alles misschien f 350.000 vorderen. De gewenschte electrificatie eischt denkelijk ook f 100.000. daar moet de gemeente ook voor zorgen, waarbij dan de hoop gekoesterd wordt, dat dit bedrijf zich later zelf zal kunnen dekken. Doch als wij ons bepalen bij bruggen en onderwijs, zal daar reeds 3.5 ton gevorderd worden. Het surplus op de te bouwen woningen is ook belangrijk, en ik meen dat het gemeentebudget overschreden wordt als we verder gaan dan strikt noodzakelijk is. Wij moeten ook weten, dat de salarissen belangrijk verhoogd werden. Dat de belasting hier althans betrekkelijk laag genoemd kan worden, was ten deele toe te schrijven aan 't bijzonder onderwijs. De 300 kinderen aan openbare scholen kostten in 1919 ongeveer f 6000, daarop afgaande wordt nu voor de 700 leerlingen der bijzondere scholen er by, het wel f 15.000 hooger voor de gemeente. Het zal samen een verhooging geven van f 68.000 voor den H.O. die nu reeds f 129.000 bedraagt. Wij zullen op den rand van den afgrond komen, evenals reeds in Franeker ’t geval is, waar men 16 pCt. van ’t inkomen aan stedelijke belasting moet opbrengen. De uitgaven die niet streng noodzakelijk zijn, moeten m.i. vermeden worden. Deze brug zal voor rente en aflossing per jaar f 5000 vorderen. De heer Stockmann. Ik meen toch den heer Praamsma te moeten opmerken, dat al het door hem opgesomde, wordt uitgegeven aan productieve doeleinden. De electrificatie en huizenbouw kan uitgeschakeld worden, want het eerste kan op den duur wel uit en ’t andere wordt door’t Rijk betaald. Wat het onderwijs betreft, ik ben helaas geen deskundige, maar meen toch dat als wij later kunnen zeggen, als we met een leege kas zitten: zie, Minister, wij hebben bruggen vernieuwd, huizen en scholen gebouwd, dan zal hij zulks wel goed oordeelen. Men moet niet al te pessimistisch zyn, ofschoon ik 't met den heer Eerdmans niet sens ben, dat men niet op andere uitgaven moet letten. Ik moet evenwel zeggen, dat ik het plan der commissie een best plan acht en er voor zal stemmen. De Voorzitter. Ik betwijfel of de meening die de heer Stockmann van de inzichten des Ministers zich denkt, in de practijk wel opgaat. De Minister heeft juist voor groote uitgaven voorzichtigheid aangeraden. B. en W. meenen dat de aanleg van de brug te duur uitkomt om er nu reeds toe over te gaan. De heer Yssels. Ik wil den heer Praamsma niet volgen in zijn becijferingen maar denk wel, dat hy blij zal zyn dat er geen serieuze aanvragen om bouwterrein inkwamen. Voor enkele burgerwoningen zou de brug er wel komen, doch om een 60 huisgezinnen gemak te geven door goede aansluiting aan de stad, kan het niet lijden. De Voorzitter. In ’t advies is reeds gezegd, men kan de zaak van twee kanten beschouwen. B. en W. waehten liever de aanvrage om bouwterrein af, doch ’t hoofdmotief van ons voorstel is: het financieel bezwaar, en er is nog een andere weg om er te komen. De heer Yssels. Ik vind dat toch een heele omweg, als men van Hollandia geheel de Sneekerpoort om moet naar zijn woning. De Voorzitter. -14.000 - 5.500 - 49.000 - 61.000 B. en W. Vergadering op Donderdag 5 Augustus 1920. De vorige week raadsvergadering, en nu al weer, en zulks wel juist in den tijd der vacantie, de tijd van reizen en uitgaan, men moet wel zeggen, dat er ijver aan den dag wordt gelegd. En er waren hedenavond belangrijke zaken aan de orde, zaken die geld komen te kosten. Het uitbreidingsplan werd voor een deel aangenomen, als een begin, dan kan later bij behoefte het verder voortgang hebben. Dan werd ook toegestaan het voorschot aan de woning-commissie #St. Jozef” voor 30 woningen, en tenslotte om ook de Gemeente aan te sluiten bij de provinciale electrificatie. Een en ander vorderde een behandeling van 7 tot half 11 uur, doch daar was ook een schorsing van een half uurtje inbegrepen. Tijdens die schorsing zou besproken worden de wijze van uitvoering der brug. De electrificatie ging nog al vlug van de band, maar toen wij te halfelf ons huiswaarts spoedden, was ’t verre van licht. Er zal nu electrisch licht en gaslicht komen, doch op dat moment ontbraken beide, er brandde geen enkele lantaarn. Evenwel in deze duistere tijden is veel donkerheid. De dag was van de lucht, de maan nog niet present, het was in één woordeen volkomen beeld van den tijd. De elec- triciteit mag wel te hulp komen. Tegenwoordig waren 12 leden, de heer Eisma was afwezig. Voorzitter is de heer Burgemeester, die de vergadering opent, waarna de notulen worden goedgekeurd en mede- deeling wordt gedaan van de volgende ingekomen stukken: a. Vaa Ged. Staten bericht, dat van den Minister van Arbeid goedkeuring is ontvangen, dat het maximumgetal vergunningen in deze Gemeente wordt bepaald op 15. b. Van den Bond van Pensionneering een verzoek om een blijvend verhoogd pensioen voor de oud-Gemeente- ambtenaren. c. Van den heer A. F. G. Ridder, bericht dat hij aanneemt, de benoeming tot lid der Commissie voor de Lichamelijke Opvoeding. Een en ander voor kennisgeving aangenomen. d. Van den Gemeenteontvanger de rekening over 1919. Deze wordt in handen eener Commissie gesteld ter onderzoek, de heerenEerdmans, Mol en Houtsma. e. Schrijven van de Commissie tot Woningbouw ^Patri monium,” waarbij verzocht wordt bij ’t uitbreidingsplan grond beschikbaar te stellen voor ’t bouwen van 12 woningen, en een adres van dezelfde vereeniging verzoekende een voorschot van de Gemeente voor dien woningbouw van van ’t werkliedenreglement de artt. 16 en 17 aangehouden, omdat daarover eerst overleg met de betrekkelijke commissie plaats zou kunnen vinden. In overleg met die commissie wordt nu de vaststelling dier artikelen voorgesteld en tevens dat art. 40 zoo gewijzigd wordt, dat het scheidsgerecht zal bestaan uit 7 leden. De heer Pannekoek Loois wijst er op, dat omtrent de rust tijden de bepaling niet strookt met de Arbeidswet, art. 22. De Voorzitter licht in, dat art. 25 dier wet de uitzon deringen behandelt en daarvan wordt hier gebruik gemaakt. Evenwel in het schrijven van den heer Tolle was het getal 18 in plaats 17 gezet, dat berustte op een abuis. De fleer Yssels. Ik meen toch dat er een rusttijd van 36 uren moet zijn en er wordt hier 32 uren genoemd. De Voorzitter. Ik meen dat de cijfers conform de wet zijn. Als men daarvan niet overtuig'd is, zou het beter zijn, de behandeling uit te stellen. Toch meen ik dat de zaak in orde is, en met de Commissie van overleg is alles goed nagegaan. Met algemeene stemmen goedgekeurd. 4. Voorstel Uitbreidingscommissie tot aanleg straten en bruggenbouw met advies B. en IV. In verband met het bestaande uitbreidingsplan en een verzoek van de vereeniging ySt. Joseph” om voorschot voor een 30-tal woningen werd 9 Maart j.l. een commissie van onderzoek benoemd. Deze Commissie stelt nu voor een ophaalbrug over de gracht te bouwen en den aanleg van een straat van deze brug tot voorbij de fabriek Donker, en aansluitende bij de Cnossenlaan. B. en W. nu, betuigen waardeering heden en bemoeiingen der Commissie, maar van het practische nut van dezen bruggenbouw en straten aanleg, meenen zij dat dit niet opweegt tegen het financieele offer dat van de gemeente gevraagd wordt, en dat de dadelyke uitvoering van deze belangrijke werken nog niet noodzakeiyk is. Er is sedert den aankoop van 't Gasthuisland nog alleen van »St. Joseph” een serieuze aanvraag om bouwterrein ingekomen. Voor de uitvoering van deze werken alsmede van nog een tweetal andere woniugvereenigingen is het vol doende, dat een drietal straten, aansluitende bij de Cnossen laan worden aangelegd. Ook bij de stichting eener school is de brug nog niet noodig en B. en W. zijn van oordeel, dat een uitgaaf van f 52.500 thans heel bezwarend voor de gemeente is, daar door de voorstellers tot electrificatie dezer gemeente en de bydrage in de annuiteit woningbouw ook belangrijke uitgaven worden gevorderd, waarbij nog komt dat uit de gewijzigde onderwijswet belangrijke kosten voor de gemeente zullen voortvloeien. Op grond van een en ander adviseeren B. en W. voorloopig niet in te gaan op de voor stellen der Commissie. De heer Wesseling. Ik acht het ongewenscht alleen een straat aan te leggen voor de ingekomen aanvraag, en beschouw het als een groot belang dat er een brug komt, in aansluiting met de aan te leggen straat. Als het uitbreidingsplan goed geleid zal worden, moet men met a beginnen, dat is de brug, en dan de hoofdweg, die geven verbinding met het terrein. Ik zou derhalve, als voorzitter der Commissie, graag zien, dat B. en W. hun voorstel intrekken. De Voorzitter. De brug bij Kroeger en de hoofdstraat zijn niet noodzakelijk om de aangevraagde woningen te bouwen, de hoofdstraat leidt naar de woningen voor den middenstand. De heer Wesseling. Dat sehijnt door B. en W. niet goed begrepen te worden. De Commissie stelt niet voor de hoofdstraat dadelijk door te trekken, maar vooreerst de kromme straat naar de bedoelde woningen, en dat zal nog iets minder kosten dan wat B. en W. bedoelen. De heer van der Klei. In de vroegere Commissie, waarin ik ook het genoegen had zitting te nemen, is steeds getracht met een behoorlijk plan gereed te komen. En nu deze nieuwe Commissie met zoo’n plan te voorschyn treedt, ver wondert het mij dat nu B. en W. het ontraden. Het is altoos de bedoeling geweest dat de brug en bestrating er eerst moesten komen en als die er zyn, zullen wel aan vragen om bouwterrein inkomen. Het is wel waar dat de Gemeente daar veel geld in moet steken, doch dat wordt later weer productief. De grond is gekocht voor 50 cent per M2 en wordt verkocht voor 3 h 4 gulden. Het spijt my, dat B. en W. niet met de voorstellen der Commissie meegaan. De heer Eerdmans. Het doet mij genoegen, dateindelijk deze voorstellen eens aan de orde komen. Ik wil aannemen dat B. en W. deze zaak ernstig hebben overwogen, en het bekende motief van den heer Praamsma dat er geen serieuse aanvragen komen, kan bestreden worden met de meening die ik steeds heb verkondigd, zoolang er geen brug en geen weg is, blijven de aanvragen uit, maar zijn de terreinen gereed, dan komen ook wel de aanvragen. Om de aandacht te vestigen op de andere groote uitgaven, en daarom dit af te wijzen acht ik verkeerd. Iedere zaak moet op zichzelf beoordeeld worden. En nu is het bekend, dat Bolsward volgebouwd is, en er geen voldoende woningen zijn. Hadden B. en W. het anders kunnen aantoonen, dan zou ’t motief om geen brug te bouwen geldig zijn. Ik weet ook wel dat er meer dingen zijn, die veel geld moeten kosten, toch acht ik de finantieele toestand niet zoo ongunstig, dat die f 55.000 niet te bekomen zijn. En de bezorgheid moet niet leiden tot een zuinigheid, waarbij in Bolsward niets meer tot stand kan komen. Het doet mij genoegen, dat de plannen tot uitbreiding nu ter tafel zijn gebracht, en ’k zal het voorstel der commissie steunen. Bolswardsche Courant r - y y y y 8. y y y y y y y Vooritd reglement. r u r

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1920 | | pagina 1