lieuws- en Advertentieblad Bolsward en Omstreken. Zaterdag 13 Nov. 1920. No. 46. 59ste Jaargang. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. II Uitgever: Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD. UIT DE RAADSZAAL. VOOR bij b. v. d. Klei ondersteunen dat Volgent een bepaling nog B. om W. om i n. en W. Verzoek bestuur Alg. Ned. Christ. Ambtenaarsbond den Directeur der Gemeente- in den beginne stellen op f 500. van het gasbuizennet is de maar er is gewezen op de ver- de lengten, en ook meende men het electrisch zwaar te moeten belasten, want het wordt iAmbachtsschool te aan haar school van 't Centraal Ge- om eigendom, onderhoud i.k. In handen l. St. Bonifacius” waar ze ook Dat staat k i meer opgra- ADVERTENTIEPRIJ8: 10 Cts. per regel. Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 8 maanden. Franco per post 621/J Cents. Afzonderlijke nos. van dit Blad zjjn verkrijgbaar a 5 Cent. Het nieuwe gedeelte citeit bekomen. De heer Houtsma. Het doet mij genoegen dat de heer Yssels is gekomen met het voorstel om de winsten of ver liezen, telkens te brengen op de rekening van het volgend jaar. Dat is mij sympathiek en ik hoop dat het zal worden aangenomen. Wat de lengte Het bevreemdt mij wel, dat de heer Yssels zegt, dat het electrisch bedrijf bevoordeeld wordt, dat zie ik niet in. Indertijd werd voor ’t leggen der gas buizen in gemeentegrond f 1000 gerekend, en daarom, omdat de kabels de helft dier lengte ongeveer hebben, werd gezegd: Laat het ons i Later b^’ de groote uitbreiding som verhoogd tot f 2000, houding van bedrijf niet te toch al duur en het zou anders op een fiasco kunnen uit- loopen. Dan meent men ook, dat bij het gas vingen noodig zijn dan bij de electriciteit. Men moet daarbij ook niet uit het oog verliezen, dat-het een bedrijf van de gemeente is; de gemeente heeft de risico. Er mag geen winst gemaakt worden, dat is waar, doch zulks van de kabels aangaat, deze zijn reeds opgegeven als de helft der gasbuizen te zullen beloopen, maar de uitbreiding is mogelijk en waarom zouden niet in ’t nieuwe deel der stad kunnen komen? nog te bezien. De heer Eisma. Vergadering op Donderdag 11 Nov. 1920. De agenda bevatte eenige punten vooraf, maar de hoofd schotel was de gemeentebegrooting, en daar is van des avonds 6 uur tot ruim half één aan gewerkt. Bij het voor werk ging het bij punt 3, de vaststelling van het Gas- en Electriciteitsbedrijf, al reeds flink op een discuteeren, en vooral dat maakte, dat het al over 8 uur was eer ’t aan de begrooting toe was. De begrooting zelf, dat spreekt van eigens, geeft heel wat stof tot bespreking en ’t was dan ook al na midder nacht, toen de uitgaven behandeld waren. Een voorstel om er toen maar een speldje bij te steken en voor de behande ling der ontvangsten een verseben dag te nemen, vond geen meerderheid, en ’k moet zeggen, dat verdere gedeelte der begrooting ging vlug van stapel. De behandeling was evenwel van die uitbreiding, dat het voor dit nummer niet geheel kon worden afgedaan. De gemeentebegrooting moet dus een week wachten met publi- ceering. Wat er aan vooraf ging, is voor dit nummer al ruim voldoende. Alle 13 leden waren tegenwoordig. Voorzitter is de heer Burgemeester, die de vergadering opent en nadat de notulen waren goedgekeurd mededeeling doet van de volgende Ingekomen stukken: a. Een raadsbesluit vau Menaldumadeel inzake voorstel verhooging jaarwedde wethouders, met uitnoodiging om even eens een voorstel tot verhooging dier jaarwedden Ged. Staten aanhangig te maken. Verzoek bestuur der vereeniging Harlingen” om subsidie ad f 400 voor een te verbinden vakschool voor meisjes, met afwijzend advies van B. en W. nootschap voor der aannemingssom uitgekeerd, als 2/5 van het werk gereed is. Indien het bestuur der woningvereeniging zorgt dat de aanvragen om voorschot tijdig bij het gemeentebestuur worden ingediend, zal een voorschot van gemeentewege niet noodig zijn. B. en W. stellen daarom voor, afwijzend op het verzoek te beschikken. Met algemeene stemmen alzoo besloten. 3. Vaststelling verordening gas- en electriciteitsbedrijf. De ontworpen verordening van de Commissie voor het Gemeentelijk Gas- en Electriciteitsbedrijf wordt den Raad ter vaststelling aangeboden. De Voorzitter verzoekt den heer Eisma eenige nader aangebrachte wijzigingen toe te lichten. De heer Eisma. De Commissie heeft de verordening nader onder oogen gehad en nu wordt, ook namens en W., voorgesteld enkele wijzigingen goed te keuren. Bij art. 3 staat dat de betalingen op gezette tijden zullen worden nagezien dit wordt nu: minstens eens in de drie maanden. Bij art. 11, wordt nu bepaald dat wijziging in de begrooting slechts kan geschieden door de Bed rij fscom missie. Bij art. 15 is gezegd dat de gekweekte rente ten goede komt aan het reservefonds dit moet zijn de rente komt ten goede aan de bedrijven. De heer Stockmann. Wordt daarmee bedoeld de rente van de belegde gelden P Zeer zeker, want zijn de gelden niet ook geen rente gekweekt. Het zou toch wel kunnen dat die Verzoek bestuur afd. Bolsward kinderherstellings- en vacantiekolonies subsidie, met afwijzend advies van B. rf. om verhooging jaarwedde van reiniging, den heer J. de Boer. e. Verzoek bestuur Prov. Friesche vereeniging voor Vreemdelingenverkeer, om toe te treden als lid dier vereen. f. Voorstel van de heeren Stockmann, v. d. Klei en Houtsma, tot verhooging jaarwedde politie. af Te behandelen bij de gemeentebegrooting. g. Missive Ged. Staten ten geleide van de bij Kon. Besluit dd. 22 Oct. 1920 no. 41 goedgekeurde wijzigingen in de verordeningen op de heffing vau begrafenisrechten, secretarieleges, marktgeld en tolgeld ophaalbrug Hollanderzet. h. Mededeeling van den heer Bakker, Hoofd van school II, dat hij den 1 Nov. als zoodanig in functie is getreden. g en h voor kennisgeving aangenomen. i. Verzoek A. Koldijk, onderhandsch pachten brug Nijezijl. Verzoek R. K. Groenveld, veehouder te Ylst, onder- handscb pachten stukje hooiland bij de Nijezijl. k. Verzoek Commissarissen Mac.-adamweg SneekBols ward om alsnog de bestrating in deze gemeente gelegen in en beheer over te nemen. van B. en W. om advies. Verzoek bestuur Ned. R.-K. Transportarbeidersbond om onderhandsch te mogen huren het lokaal vroeger de stads-bank van leening was gevestigd. Verzoek bestuur woningbouwstichting ffSt. Joseph” verhoogd woningbouwvoorschot. Voorstel B. en W. tot het aangaan eener geldleening. Voor deze laatste 3 punten wordt urgentie gevraagd. PUNTEN VAN BEHANDELING. l. Adres R.K. Bond van Handels-, Kantoor- en Winkel bedienden, met advies B. en W. Bedoeld advies behelst, dat B. en W. van oordeel zijn, dat eene nadere regeling van de uren waarop de winkels geopend zullen zijn, niet op hunnen weg ligt. De Raad stelde regelen vast inzake winkelsluiting, de minister heeft toe zegging gedaan, dat spoedig een regeling van den werktijd der winkelbedienden zal komen, en bovendien hebben verschil lende winkeliers een vervroegde winkelsluiting gepubbceerd. Zij achten tusschenkomst van de plaatselyke overheid niet gewenscht, daar de organisaties h. i. sterk genoeg zijn om maatregelen te treffen tot het verkrijgen van bepaalde rust tijden. Een ingrijpen hunnerzijds zou beteekenen een vooruit- loopen op een wettelijke regeling, en daarom wordt gead viseerd afwijzend op het verzoek te beschikken. Alzoo besloten met algemeene stemmen. 2. Verzoek bestuur woningvereeniging „St. Joseph" voorschot op rijkswoningbouw-voorschot met advies B. en B. en W. zeggen in hun advies, dat volgens ministerieels beschikking, tegen den tijd waarop door eene gemeente eene betaling zal zijn te doen, ten behoeve waarvan zij kan beschikken over het geheel of een gedeelte van een baar toegezegd voorschot uit *s Rijks kas, het gemeentebestuur daartoe minstens 3 weken te voren een aanvraag kan indienen. Volgent een bepaling van het bestek wordt ’t eerste gedeelte is in de eerste jaren ook heel niet te wachten, doch wel zijn verliezen te duchten. Komt er al winst, dan kan later een voorstel tot verhooging der vergoeding gedaan worden. De heer Stockmann. Het idee zit toch steeds voor, dat de gemeente bet gas moet leveren tegen kostprijs. Al wordt er eens een winstje gemaakt, er kunnen ook verliezen komen, en dat drukt dan op den hoofdeüjken omslag. De oude regeling vind ik wel goed, dat de helft der winst aan de gemeentekas komt en de helft als een reservefonds wordt vastgelegd. De heer Eerdmans. Ik heb de oude regeling ook nagegaan, en waar de heer Yssels er op wijst, dat bij bet electrisch bedrijf geen winst mag gemaakt worden, bij het gasbedrijf vind ik dat zulks ook niet mag. Wanneer art. 14 en 15 en desnoods tot 17 vervallen, is dat in de gegeven omstandig heden de meest zuivere verhouding. Elk jaar kan de rekening worden opgemaakt, wat er over of te kort is, wordt op het volgend dienstjaar overgeschreven. De heer Eisma. De mogelijkheid om een reserve te kweeken om het onvoorzien te dekken, dient toch te blijven bestaan. De heer Eerdmans vergeet iets, of wel hij onder scheidt niet goed. De gasfabriek is van de gemeente zelf, maar zulks is met het electrisch bedrijf niet het geval. De heer Houtsma. Ik vond wel goed dat wij de begroo ting der gasfabriek hier ook meteen behandelen, omdat deze kwestie in nauw verband staat met die begrooting. Een fabriek moet zich zelf kunnen bedruipen, doch winsten behoeven er bij deze fabriek niat gemaakt te worden, want die worden door de gasverbruikers betaald ten bate ook van niet gasgebruikers. De heer Lunter. Ik vind de opmerking van den heer Yssels, als zou het electrisch bedrijf bevoordeeld worden ten koste van bet gasbedrijf, zoo gezocht mogelijk. Dat is onjuist. De tekorten, die er de eerste jaren wel zullen komen, worden door de gemeente gedekt. Daarom is ook gezegd, daar de vergoeding voor gebruik van gemeente grond, voor gas eerst f 1000 was, later op f 2000 is gesteld, daar kunnen we voor electriciteit wel toe met het op f 500 te bepalen. Maar de beide bedrijven blijven volkomen gescheiden. De heer Yssels. Ik heb ook niet bedoeld, dat door de gasfabriek het tekort op de electriciteit gedekt moet worden, doch ik meen dat de Commissie zal trachten den gasprijs hoog te houden om daardoor meer aansluiting bij 't electrisch bedrijf te krijgen. Dat is de toeleg en daarom zeg ik op beide bedrijven mag geen winst gekweekt worden. De heer Lunter. Dat argument is toch zeer gezocht en er bestaat geheel geen grond voor. De heer Haima. Ik wil niets zeggen over art. 14, doch opmerken dat in de verordening in den beginne sprake is van Directeur-boekhouder, en verderop wordt het alleen ffDirecteur”. Het behoort overal gelijk te zijn. De Voorzitter. Ja, daarop zal gelet worden. Maar het voorstel Eerdmans, waarin het voorstel-Yssels en ook dat van Stockmann is opgelost, behelst om art. 14 letter d te schrappen en 15, 16 en 17 te laten vervallen, zoodat dan de winst- en verliesrekening telkenjare wordt overgeschreven op de volgende jaarrekening. De keer Eisma. Ik moet de heeren wel in overweging geven, goed te bedenken wat dat inhoudt. Het wordt nu een heel ingrijpend voorstel. Als er een crisis ontstaat, komt dat geheel op rekening der gemeente, want die moet dan het verlies bijpassen. Da heer Praamsma. Ik had geen plan hierover te spreken, omdat mijn collega Wethouder dit punt goed verdedigd heeft, doch ik moet, nu men het zoo ingrijpend maakt, er op wijzen, dat het heel wel mogelijk is, dat de goedkeuring van Ged. Staten er niet op verkregen kan worden. Jarenlang ia door den Raad al op die richting aangestuurd, maar Ged. Staten wilden van de gasfabricatie hebben een afzonderlijk bedrijf in apart beheer, en dan moest er een reservefonds bij komen. Dat is toen, meen ik, gegrond op art. 114bis en Gedeputeerden zullen, dunkt mij, nog wel dezelfde ziens wijze hebben. De heeren staren zich blind op dat bedrag van het reservefonds, doch ten aanzien van den omvang van het geheele bedrijf is 't slechts een luttele som. De Voorzitter. Ook mij wil het voorkomen dat dit voorstel gevolgen kan hebben voor de andere bedrijven. Hetzelfde zou dan voor de Gemeentereiniging kunnen gelden, maar dan in omgekeerden zin, wijl daarop een tekort komt. Ik voor mij geef den heeren in ernstige overweging de gevolgen, die er uit kunnen voortkomen ook voor de andere bedrijven. De heer Eerdmans. De gemeentereiniging is, bij de gasfabriek vergeleken, iets heel anders. Het bedrijf der gas fabriek moet financieel zoo nauw mogelijk sluiten, doch de reiniging moet verliezen opleveren. De gasfabriek behoeft geen verlies te lijden, daar wordt de gasprijs naar geregeld, en daar is daarom ook geen reserve noodig. De Voorzitter. Men moet zich geen verkeerde opvatting vormen van de gemeentebedrijven. Ook bij de reiniging kan men streven naar den kostenden prijs. Het gevaar bestaat en daarom wil ik er op wijzen. Bij de gasfabriek evenwel heerscht niet het beginsel om winst te maken, doch het is er om te doen om de menschen aan gas te helpen. Het voorstel-Eerdmans wordt aangenomen met 7 tegen 6 stemmen, tegen de heeren Lunter, Haima, Eisma, Praamsma, Stockmann en Wesseling. De verordening, zooals deze thans gewyzigd is, wordt aan genomen met 7 tegen 6 stemmen. Tegen de heeren Lunter, Haima, Eisma, Praamsma, Stockmann en Wesseling. De heer Eisma. belegd, dan wordt er De heer Stockmann. rente aan 't fonds ten goede kwam, doch ik heb iets anders, en wil dan herhalen wat ik vroeger reeds heb opgemerkt. Als iets voor de fabriek wordt aangeschaft dan behoort dat niet uit het fonds bestreden te worden. Dat is geen goede boekhouding. De verliezen zou ik wel uit dat fonds bestreden willen zien, maar extra aflossingen zou ik willen laten vervallen. Het fonds moet niet omlaag gaan door aankoop van een pand. Dit moet bij leening gevonden worden, actief en passief moeten blijven kloppen. De Voorzitter. U zou dus het le lid willen schrappen, het 2e lid handhaven en dan 't Se lid van dat artikel weer vervallen. De heeren Houtsma en voorstel. De heer Lunter. Het reservefonds is tot stand gekomen om iets beschikbaar te hebben als soms wat extra moet worden aangeschaft; dan behoeft men niet dadelijk tot een leening over te gaan. Dat is de bedoeling van dit fonds. In de buitengewone omstandigheden is men nu met dit reservefonds gedekt. De heer Stockmann. Ik vind zulk een fonds ook wel mooi, maar ik vind de boekhouding niet juist. De heer Yssels. Het verheugt mij dat deze verordening aan de orde komt. Het wil mij niet geheel bevredigigen, want ik vind, dat het electrisch bedrijf bevoordeeld wordt ten koste het gasbedrijf. Als het electrisch bedrijf een tekort meebrengt, zal de gasfabriek dit moeten dekken, en dus zal de gasprijs daarom verhoogd móeten worden. Bij art. 14 wordt voor gebruik gemeentegrond voor gas buizen f 2000 gerekend en voor de electrische kabels, die wel de helft der lengte hebben als de gasbuizen, wordt de vergoeding slechts f 500. Art. 15 bepaalt dat 50 pCt. der winst belegd wordt in een reservefonds, bij de gasfabriek tot een maximum van f 25000, bij de electriciteit tot f 10000, maar bij de electri citeit mag geen winst gemaakt worden, en ik zou willen dat van beide bedrijven de winst of ’t verlies komen op de volgende rekening. Dat voorstel vindt ondersteuning. De heer Wesseling. De vergoeding f 2000 gasfabriek en f 500 electrisch bedrijf, lijkt oogenschijnlijk zeer veel te verschillen, maar men moet niet vergeten dat overal gas komt, wat met de electriciteit niet dadelijk zoo zal komen. van de stad zal bijv, wel geen electri- Bolsvarisclie Courant I I c.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1920 | | pagina 1