en Advertentieblad Nieuws Bolsward en Omstreken. Zeeppoeder Reclame I J. ZIJLSTRA Hzn. NOUVEAUTÉS n.v. h.v. P. S. BAKKER, LEEUWARDEN - NIEUWESTAD. 60ste Jaargang. Zaterdag 13 Augustus 1921. No. 33. voor IN ALLE AFDEELINGEN VOOR HERFST EN WINTER. Uit Makkum. De Zuiderzeewerken. l Dit nummer bestaat uit 2 Bladen. Een goed zakenman zal in onze bladen adverteeren omdat hij weet, dat de ad vertenties tot hun recht komen en volkomen succes hebben. Volgende week ieder kooper van: 2 pak Zeeppoeder ontvangt 3 pak. 4 pak Zeeppoeder ontvangt 6 pak. 6 pak Zeeppoeder ontvangt 9 pak. 8 pak Zeeppoeder ontvangt 12 pak. PRIJS 14 CENT PER PAK. Polstraat A 7, Bolsward. 1 Uitgeefster: Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD. Nu onze nieuwe courant in een bestaande behoefte voorziet, omdat er tot nog toe uit onze plaats zoo bitter weinig in andere bladen werd vermeld, nu willen wij""öok gaarne als er iets is te doen in ’t belang van Makkum, daar onze kolommen voor openstellen. Dat de droogmaking der Zuiderzee veel zal bijdragen tot wederopbloei van onze plaats, daarvan is nu haast wel een ieder overtuigd. Maar daarover willen we het nu juist eens niet hebben. Wel over een droogmaking, of beter gezegd demping, nl. van de z.g. Melkvaart vanaf de Kerkeburen tot aan de hoek van de Bleekstraat. Het valt niet te ontkennen, dat deze vaart of sloot voor de omwonenden en voor hen die daar passeeren, een naar verdriet is. Vooral dezen zomer met zijn langdurige droogte en warmte verspreidt deze sloot een onaangename lucht. Ieder die daar langs gaat, en dat zijn er zeer velen, vooral des Zondags naar de beide kerken en ook de wandelaars hebben zich daar wel van kunnen overtuigen. Ook voor de vreemdelingen, die ons dorp passeeren of bezoeken, is het niet erg aangenaam direct bij den ingang van onze plaats op zoo’n onaangename lucht te worden onthaald. Het is nu maar de vraag of die sloot daar gemist kan worden en tevens de noodzakelijkheid van demping aan te toonen, afgezien nog van ’t feit of de kosten niet te hoog zullen worden en er in onzen gemeenteraad een meer derheid voor te vinden zal zijn. Dokkum - 18450 - 18390 - 14936 - 16294 I Bolswardsche Courant I Afzonderlijke t 1 '1 Kuiper, Bolsward f16182 - 16077 - 15940 - 21446 - 14845 - 14996 - 17882 - 15368 - 19420 - 21000 - 21885 -21240 - 20986 - 19999 werden de Wieringen ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 8 maanden. Franco per post 62x/2 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Van Balen, Irnsnm J. van Anholt, Bolsward Tj. Beetstra, Sneek Het werk is aan den laagsten inschrij ver gegund. door den ondergrond zijn bij de boringen geene ongunstige factoren aan het licht gekomen. Lagen van bepaald grof zand of grind zijn niet aangetroffen; het matig grove en fijne zand is doorgaans zeer afwisselend van korrelgrootte en daarenboven vrij slibhoudend, zoodat eventueele doorstrooming van water hier slechts gering zal kannen zijn. ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel. Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager. Het bureau van dit blad is telefonisch. aangesloten onder No. 4. geworden. Sedert 1400 zeegaten tusschen Texel en zoo wijd, dat men te Amsterdam en Enkhuizen veel grootere schepen kon uitzenden dan te voren. Aan de maandelijksche mededeelingen betreffende de werkzaamheden voor de afsluiting en droogmaking ontleenen wij het volgende Ongeveer half April werd ’t opnemings- vaartuig Breezand weer in dienst gesteld voor het doen van peilingen in zee. Op 11 April werd weer aangevangen met de grondboringen in zee. Uitvoerige mededeelingen werden ge daan omtrent het geologisch profiel van den zeebodem in de richting van den ontworpen afsluitdijk tusschen Wieringen (Den Oever) en de Friesche kust (Piaam Als algemeen beeld van de vorming van dit zuiderzee-gebied kan het volgende worden gezegd. Toen het ijs, dat de noordelijke helft van ons land in den diluvialen ijstijd bedekte, terugtrok, en bij wijze van spreken vrij plotseling afsmolt, vielen de op en in het ijs aanwezige materialen op den onder gelegen praeglacialeu bodem neer, en pakten daar, mede tengevolge van de scherpkantigheid der deeltjes, aaneen tot een taaie, eenige meters, dikke, kei leemlaag. Op dit keileemdek, welks bovenkant uit den aard zijner vorming in ’t geheel sterk golvend was, ontstonden rivieren en stroomen hier werd materiaal weggespoeld, verplaatst en weer afgezet, elders trad verweering op, en zoodoende werd de keileemlaag geleidelijk bedekt door een bodem, die langzamerhand, ook in verband met het gunstiger geworden klimaat, voor boom en planten groei geschikt werd. De veenvorming begon en zette zich tot in den histo- rischen tijd voort. Toen kwam de vorming van de Zuiderzee; het aanwezige veen sloeg vrijwel geheel weg; alleen zeer plaatselijk zijn misschien kleine gedeelten blijven staan of kunnen enkele ver plaatste stukken veen bewaard zijn gebleven. In hoeverre toenmaals ook de onder in een onzer vorige nummers brachten wij de droogmaking der Zuiderzee ter sprake en deden toen uitkomen van hoe groot belang die is, niet alleen voor de verschillende plaatsen direct aan zee gelegen, doch voor geheel Friesland. Wij zijn er zeker van dat alle z.g. „villes mortes”, zooals Henry Havard ze noemde, weder zullen herleven en in bloei zullen toenemen. De handel zal wederom een levendiger aanzien krijgen en er zal van geen „doode steden” meer sprake zijn. Het verkeer met de groote steden zal vergemakkelijkt worden, wat de industrie en den handel ten goede zullen komen. De uitvoering der plannen zal trou wens al heel wat handen aan het werk kunnen zetten. Een groot aantal werk- loozen zullen aan nuttig werk geholpen kunnen worden en al zijn de kosten aan de uitvoering verbonden zeer hoog te noemen, zij wegen toch naar onze meening niet op tegen de groote voor- deelen, die in de toekomst daardoor zijn te behalen. Waar wij de afsluiting der Zuiderzee van zoo groot belang achten, en wij onze lezers gaarne op de hoogte houden met de vorderingen hiermede, zal het menigeen wel interesseeren eens iets te vernemen omtrent het ontstaan van het zuiderzee-gebied. Wij weten, dat men in ouden tijd ter plaatse waar zich thans de Zuiderzee uitstrekt het meer Flevo vond en eenige kleine meren, die allengs bij het opkomen van Noordzeevloeden zich vereenigd hebben en met ondergeloopene landen den tegenwoordigen zeeboezem vormden. Dit had vooral plaats in de 12e en 18e eeuw, maar het land tusschen Medem- blik, Stavoren en Enkhuizen is, volgens de beschrijvingen, eerst tegen het einde der 14e eeuw een prooi der golven Plaatselijke belangen. j In vroeger jaren, toen het water als het ware nog door de Bleekstraat stroomde, voeren de schepen van uit de Zijlroede langs de Bleekstraat naar de Melkvaart. Later werd het door- snijdingskanaal gegraven, de gracht in de Bleekstraat gedempt. Tot voor korten tijd kwamen nog schepen of pramen in de sloot om kolen te brengen naar de Electr. Centrale, doch ook dat is nu uit. O zeker, we zien er nog wel eens een praam in drijven van de gemeente- reiniging, wordt er als het water niet hl te vuil is, nog wel eens een straat uit geschropt en loopen er verschillende riolen in uit, maar dat alles is niet van zooveel belang om den toestand aldaar te bestendigen. Ook met het oog op het blusschen van brand, we hebben het nog pas ondervonden, is het niet noodzakelijk dat daarvoor de sloot moet blijven bestaan. Hiermede meenen we genoegzaam te hebben aangetoond, dat liggende oud-alluvialeen postglacialelagen aangetast en weggespoeld zijn, is niet meer na te gaan, doch wel is zeker, dat op de meeste punten een groot gedeelte dezer lagen is behouden ge bleven alleen nabij Wieringen schijnt alles tot op, mogelijk zelfs hier en daar tot in, de keileem te zijn weg geschuurd. Na dezen afslag en de vorming van verschillende geulen heeft de Zuiderzee zelve evenwel ook weer zand en kleilagen afgezet en ophoogingen tot stand gebracht. Meer of minder dikke lagen van matig grof, fijn en zeer fijn zand en van meer of minder sterk zandige klei zijn gevormd, welke lagen thans nog den bodem van het beschouwde gedeelte van de Zuiderzee uitmaken. De ongeveer lx/2 K.M. breede strook langs de Friesche kust is bij het voor gaande, buiten beschouwing gebleven. Onmiddellijk vallen hier bij vergelijking met het reeds behandelde gedeelte twee punten opde keileem is niet aangeboord geworden, en een doorloopende veenlaag is onmiddellijk onder de oppervlakte aanwezig. De toestand is hier dus geheel anders dan verder Westelijk, en bij het nauwkeurig nagaan van de ver schillende lagen komt bet eenigszins verrassende feit voor den dag, dat men hier met een duidelijk en vrijwel geheel volledig Noordhollandsch of Eemprofiel te doen heeft. De op ongeveer 500 M. uit da kust tot 25 M. N. A. P. voortgezftte boring is blijven steken in een grindlaag, bestaande uit Noorsche steenen, welke kunnenworden beschoawd bf als de boven laag vaneen nogdieper gelegen keileemlaag óf als uitgespoeld morainegruis, zoodat, al is de keileem zelve niet aangetoond, hier toch een plaatsvervanger daarvan mag worden aangenomen. Boven deze grindlaag volgen dan over een dikte van 6 meter, dus tot ongeveer 18 M. N. A. P., eenige lagen zand en klei, welke zeer rijk aan schelpen zijn zelfs is van 22.15 M. tot 21.50 M. - N. A. P. een 'laag aanwezig, vrijwel uitsluitend bestaande uit schelpen en schelpgruis. En in dit schelpenmateriaal komen meerdere vormen voor, welke karakteris tiek zijn voor de bekende Eemzone. Hierboven, van ongeveer 18 M. tot 18 M. N. A. P., dus over een dikte van 5 M., volgt een afwisseling van lagen, eveneens bestaande uit klei en zand, welke daarentegen geheel vrij van schelpen zijn en dus kunnen worden opgevat als behoorende tot het fluviatiele postglaciale diluvium. Boven de hoogte van 18 M. N. A. P. tot aan de veenlaag, waarvan reeds gedeelten te voorschijn traden op 7 M. - N. A. P., worden in de klei- en zandafzettingen weer zeeschelpen aangetroffen, welke dus op de zee van Lorié uit den oud-allu- vialen tijd kunnen wijzen. Vervolgens komen dan nog de bekende veenlaag en de jongste zee-afzettingen. Uit hetgeen omtrent den toestand van den zeebodem tusschen Wieringen en Friesland is medegedeeld, blijkt, dat over het algemeen die toestand met het oog op het maken van den afsluitdijk als gunstig kan worden beschouwd. Slechts over de ongeveer 2 K.M. breede strook langs de Friesche kust zal in verband met de hier dicht onder de oppervlakte aanwezige, omstreeks 8 M. dikke veenlaag, een zakking van eenige beteekenis kunnen worden ver wacht. Overigens is de bodem voor het dragen van den dijk zeer gssebikt te achten, daar veen en slappe aardlagen hier nagenoeg geheel ontbreken en de aan eengesloten vaste lagen zand en zandige klei, een grondslag aanbieden, waarop inzinkingen van het dijkslichaam slechts in geringe mate en verzakkingen in het geheel niet te vreezen zullen zijn. Alleen ter plaatse van de oude IJsselbedding (Middelgronden), en van de veenlaag elders zal wellicht een meer beteekenende verzakking worden waargenomen, al is ook hier de geaardheid van den bodem geenszins ongunstig te noemen. Ook met het oog op eventueele kwel deze sloot daar absoluut niets, in ieder geval zeer weinig nut dost en dat uit een hygiënisch oogpdnt demping zeer gewenscht zal zijn. Maar het is niet alleen uit een hygiënisch oogpunt dat wij een pleidooi houden voor demping der vaart. Nu het verkeer in de laatste jaren met fietsen, auto’s en motoren geweldig is toegenomen, wordt de hoek KerkstraatKorte Laan, zeer lastig, soms gevaarlek te passeeren, vooral voor rijtuigen, door de daar liggsnde tram rails. Hoeveel breeder, royaler, en waar schijnlijk mooier zou de ingang aan beide kanten van onze plaats zijn, indien deze sloot of gracht werd gedempt. Voor de bewoners aan den overkant zou het een groot genot zijn, indien de drie bruggetjes konden vervallen. Natuurlijk zal deze demping een niet onbelangrijk bedrag moeten kosten en we wagen ons niet aan een berekening daarvan, laten dat over aan meer bevoegden, maar wel willen we wijzen op het feit, dat ieder jaar een groote som door rijk en gemeente wordt uitgegeven ter ondersteuning aan werkloozen. Hier zou in ieder geval door werk loozen een nuttig werk kunnen worden verricht. Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat ook veel materiaal moet worden gebruikt, het werk niet zonder bekwame vaklieden zal kunnen worden uitgevoerd, maar daarnevens is er ook zeer veel werk, dat gedaan zal kunnen worden door menseben zonder vakkennis. Wanneer er onder de Makkumers inwoners zijn, die wat voor deze zaak gevoelen, dan lijkt ons de vereeniging „Plaatseling Belang” het aangewezen lichaam om zich voor deze zaak te spannen en voor verwezenlijking daarvan mede te werken. Makkum, 11 Aug. 1921. Onze nog jeugdige Voetbalclub heeft reeds een overwinning te boeken. Verleden Zaterdag speelde ze een vriendschappe lijke match tegen „Volharding” van Harlingen, waarbij D. E. T. te Makkum de overwinning behaalde met 30. Ons kaatsveld wordt zoo langzamerhand een heel sportterrein. We vernamen dat er pogingen worden aangewend om ook een korfbalclub op te richten, en de oefeningen ook op het kaatsland te houden. Ongeluk voorkomen. Toen Vrijdag 5 Aug. j.l. onze paarde- tram wilde afrijden, passeerde nevens hotel de Prins, een trein wagens waar onder landbouwmachines. Toen de hoogte der sluisbrug bijna was bereikt, gaven de paarden het op en gleed de zaak achterwaarts. De ver bindingen braken en zeker zouden ernstige ongelukken gebeurd zijn indien niet het trampersoneel, bijgestaan door de inmiddels vlug uitgestegen reizigers met alle kracht de wagens hadden ge steund totdat houten steunblokken achter de wielen waren geplaatst, waarna met vereende krachten de wagens afzonderlijk naar boven werden geduwd. Uitslag aanbesteding van bet maken van een hetonwalmuur en ba- strating aan de Turfmarkt alhier. Ingeschreven werd door De Boer en N. Visser, Makkum J. Kuiper, Zurich J. Magiê, Franeker B. Dijkstra, Bolsward 8. G. Groot, Makkum H. Broersma, Harlingen R. Feenstra, Bolsward Gebr. Broersma, Harlingen M. Broersma, Franeker P. Frölich, Harlingen F. Anema, Franeker P. Dubois, Leeuwarden H. Minderhout, Harlingen J. Dikkerboom en Straatsma, Witmarsum, -18100 Boltje, Heerenveen - 17959 Firma Kool en Wildeboer,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1921 | | pagina 1