en Advertentieblad Nieuws Bolsward en Omstreken. Pudding-Reclame J. ZIJLSTRA Hzn. NOUVEAUTÉS n.v. h.v. P. S. BAKKER, 60ste Jaargang. Zaterdag 20 Augustus 1921. No. 34. voor VOOR HERFST EN WINTER. IN ALLE AFDEELINGEN I Uit Bolsward. Een luchtschip te Bolsward. Dit nummer bestaat uit 2 Bladen. I LEEUWARDEN - NIEUWESTAD. POLSTRAAT A 7, BOLSWARD. Ui-t geefster: Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD. Orgelbespelingen, zomer I92I. Liefhebbers Sigaar bij uitnemendheid, in eenvoudige verpakking. Te water. Blauwpoort-com missie. Onze pudding is heerlijk van smaak! Volgende week ieder kooper van: 2 PAK PUDDING ontvangt DRIE PAK. 4 PAK PUDDING ontvangt ZES PAK. 6 PAK PUDDING ontvangt NEGEN PAK. 8 PAK PUDDING ontvangt TWAALFsPAK. Vanille, Aman., Framb., Citr., Choc., 12 ct. p. pak. Vereeniging voor Ambachtsteekenonderwijs. PÖ Bolswardsche Courant Afzonderlijke vlieg- te voorschijn kwam; ge- ze zjch overigens niet zeer zeker in goed teeken- en ander i. ambachtslieden hier en wier werk ook en belangstellenden ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 3 maanden. Franco per post 621/2 Cents. nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Groote Kerk, Bolsward. 6. Wenn ich einmal soil scheiden, So scheide nicht von mir Wenn ich den Tod soil leiden, 8o tritt Dn dann herfür! Wenn mir am allerbangsten Wird um das Hetze sein, So reisz’ mich aus den Angsten Kraft deiner Angst und Pein. Dit is het 9e vers van het bekende lied „O Haupt, vol! Blut und Wanden”. De tekst is van Paul Gerhardt, de melodie van Haszler (1601). Bach heeft dit koraal aangewend iu zijne Mattheus- Passion (no. 72. Edition Peters, bl. 142). De heer Alt begon deze 6e voordracht met het spelen van dit kerkgezang en bij liet er op volgen eene bewerking als koraalvoorspel van Brahms. Prachtig lied, interessante omwerking. van een prima degelijke SIGAAR worden met aandrang verwezen naar „Natura” de 8 cents Vraagt ze Uwen winkelier. Vrij van school en dan een fiets in gebruik te mogen hebben, dat was naar de zin van de jeugdige Treesje de Jong .alhier. Woensdag j.l. reed ze langs de Broerestraat, doch kwam, hoe weten wij niet, in de daarlangs loopende sloot terecht. Nu het water in onze grachten zoo laag is, was dit natuurlijk een zeer onaangenaam bad, waaruit zij zoo zwart als een moor lokkig had bezeerd. Maandag 29 Augustus wordt weer de dag voor de kinderen. Dan wordt bet jaarlijksch kinderfeest gehouden vanwege onze bekende Blauwpoort- commissie en allen weten we dat dit een echte feestdag is, niet alleen voor de jeugd, maar ook voor de ouderen. De kinderen uit alle gedeelten der stad kunnen deelnemen en voor de aangifte verwijzen wij naar de adver tentie in dit blad. De inteekenlijst zal dezer dagen worden aangeboden en onze ingezetenen kunnen niet beter hun instemming met dit feest toonen, dan door flink te teekenen. Wij vertrouwen dat dit zal gebeuren. Een dan de maar die hunne rijen. En dan de „Symphonische Fantasia, op. 57, van Reger! Geweldig werk, grootsch, benauwend soms. Dit is muziek die iemand stil maakt, over weldigd. Om echter zóóiets naar voren te brengen, zooals we dat Maandagavond mochten hooren, daarvoor moet men meer zijn dan technisch hoog staand organist, daarvoor moet men gevoelen wat daar is neergeschr^ven in noten en dat, dat moet men kunnen laten hooren, zoodat de toehoorder geheel onder den indruk komt van dat alles, en zich buigt voor „dieser Allgewalt der Musik”. Ik heb concertgever be wonderd en „benijd” onder het spelen van dit wondere, aangrijpende werk. Een stil gebed voor hen, die verblijven in „jenes Reich der Qualen”, zooals dat staat in deel 2 van „die Göttliche Ko tnödie”, „das Fegefeuer”, waar (5e ge zang) gevraagd wordt: dasz dort man für mich bete, Damit ich sühnen kann die schweren [Sünden. Een stil gebed, zei ikdat was no. 4 „Prière” van Guilmant, een kort melo dieus toonstukje, dat wonder aandeed in zijn stillen eenvoud tegen den zoo pas gehoorden „gierenden storm van weeklachten”. Een overgang naar het „Anale” vormde een arrangement voor orgel van Beet- hoven’s „Larghetto” (2e Synfonie”). De heer Alt verstaat de kunst een orkest werk zóó op zijn orgel te spelen, dat De beide heeren, daaraan hebben wij niets kunnen merken, maar de dame was ’t te kras geweest. Bij den heer Poprna welwillend ontvangen, was ze al spoedig weer opgeknapt en kon ze de reis mee vervolgen. Droge beschuiten hadden een prachtig effect. Na ruim 3 kwartier oponthoud, ging het weer de lucht in om regelrecht koers te zetten naar Amsterdam. De wind was nog wel stevig, maar toch niet meer zoo dwarrelend als omstreeks den middag. Wij kunnen niet nalaten een extract uit het verslag »an de Leeuwarder over te nemen, door de dame in kwestie zelf opgesteld. Het gedeelte handelend over ’t avontuur te Bolsward volgt hier: Het Is eindelijk Bolsward dat ver kwikking brengt. Want, cirkelend langs Franeker en Harlingen en zoo de kust volgend, zijn we met een boog daar aangeland op het weiland bij een gast vrije boerderij. In een oogenblik is alles wat beenen heeft, van de Bolswarder jeugd, aan gesneld om het vreemde „stoomvinkie” te begroeten en als we uitstappen, voelen we ons eenigszins, zooals Christoffel Columbus zich gevoeld moet hebben, toen bij, volgens het oude verhaal, aan- ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel. Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager. Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4. landde aan de vreemde kust en ontvangen werd door een zwerm van negers, die, alweer volgens het verhaal, in koor bruldenGunst, mijnheer Columbus, komt u Amerika ontdekken? Na lichaam en geest in de gastvrije woning verkwikt te hebben gezegend zijn de Bolswarder droge beschuiten! stijgen wij ten tweedenmale omhoog. werkstelligen, in verkeer met het inter nationaal brievenvervoer per luchtpost, t zooals dat reeds tusschen Londen en Berlijn en andere wereldsteden inwerking trad of in voorbereiding is. Voor snel- verzending kan dan tegen eenige extra port van die luchtpost gebruik gemaakt worden. Wij vernamen evenwel dat de Directeur der Posterijen in ons land nog niet zijhe goedkeuring heeft gehecht aan dat plan van „Avom”. Het laat zich trouwens denken, dat eerst meer vaste gegevens moeten zijn verkregen en de vertrouwbaarheid moet kunnen worden verzekerd. De passagiersverbinding Leeuwarden- Amsterdam is nu evenwel in werking getreden en Dinsdag en Woensdag zijn met hetzelfde vliegschip, dat Maandag zijn eerste reis deed, tochten herhaald. Voorloopig houdt men daarbij de route der spoorlijn LeeuwardenStavoren, dus zweeft het schip niet over Bolsward, doch over Sneek. Dit alles is, gelijk reeds gezegd werd, voorloopig en het vaste plan is om te Bolsward een landingstation te hebben. Het perceel land achter het tramweg- station of bij de Zuivelschool, waarop eerst het oog was gericht, wordt door de aviateurs als te dicht bij de stad gelegen beschouwd en zou bij elke wind richting niet vertrouwbaar genoeg zijn. In het bijzonder heeft men’t nu gemunt op het land vaa den heer T. Poprna. Dat is wegens vrije ligging zeer doel matig, de heer Kriger had ook jl. Maandag met de landing geheel geen hinder van den wind. Echter niet het kleine luchtvaarluig zal later de tochten moeten volbrengen. Daarin is slechts plaats voor twee passagiers in de cabine. De Maatschappij, verzekerde men ons, is reeds in onderhandeling over den aankoop van een sterk en groot vlieg schip, waarin 10 12 passagiers kunnen vervoerd worden. Wat nu was het doel van dit bezoek aan Bolsward? zal men vragen. Voor eerst, dit is reeds aangegeven, was het Waardige aan vang. Was het toeval of opzet' dat no. 2 van ’t programma was de „treurstoet in es klein”, van Bossi. Vers 10 van gezegd aanvangslied heeft als laatste regel: „Wer so stirbt, der stirbt wohl”En dan wordt zoo iemand uitgedragen treurstoet. „In donkere klanken gedacht” schetst dit opus al heel de situatie van het oogen blik. ’t Is één stuk rouw, diepe smart. compositie dje zoo geheel anders is meer bekende doodenmarschen, eene eerste plaats inneemt in Maandag 15 dezer werd de eerste proeftocht gehouden met de B 3, een luchtschip van kleine afmeting, op de luchtlijn LeeuwardenAmsterdam. Te ongeveer halftwee arriveerde dat vliegtuig te Bolsward, vloog eerst even om de boerenwoning van den heer T. Poprna, nam vervolgens een flinke zwaai over de stad en daalde daarop naast genoemde boerderij. De bestuurder was de heer Karl Kriger, dezelfde die op den 2en Pinksterdag hier demonstraties heeft gehouden. Deze heer Kriger, een Oosten rijker van geboorte, naar wij vernamen, heeft in de oorlogsjaren meegedaan aan de krijgsaviatiek, en kan boeiend verhalen van avonturen en gevaren door hem in dien tijd meegemaakt, heel wat ernstiger dan de wervelwind die hem Maandag boven Frieslands dreven ging bespoken. Te Leeuwarden opgestegen omstreeks den middag met een passagier voor Amsterdam en een dame verslag geefster van de Leeuwarder Courant ging de reis aanvankelijk niet naar wensch. Men wilde over Franeker en Harlingen even Bolsward aandoen om dan regelrecht koers te zetten naar Neerlands hoofdstad. De reis LeeuwardenAmsterdam kan, bij gunstig weer en wind, binnen het uur afgelegd worden en nu had men van Leeuwarden tot Bolsward, met inbegrip van den reeds aangeduiden omweg, nagenoeg anderhalf uur werk. Sterke dwarrelwinden maakten ’t soms ondoenlijk koers te houden of vooruit te komen. Dit luchtscheepje, B 3 genaamd, is bestemd voor proeftochten. De maatschappij „Avom” te Amsterdam, die ten doel heeft dagelijks per luchtschip passagiers van ’t Noorden naar A’dam eh omgekeerd te vervoeren, beoogt ook het brievenvervoer gedeeltelik te be- een proefvlucht, eigenlijk de opening van den luchtdienst, maar er werd meer beoogd. De Maatschappij wil in de week van de Bolswarder jaarmarkt nog eens een vliegdemonstratie op touw zetten, en daarom liet men ook te Franeker en Harlingen en overal waar men over been vloog, weten, dat er te Bolsward weer een vliegdag in zicht wordt gesteld. Ook wilde men reclame maken voor de plannen dezer Maatschappij en daarvoor meer belangstelling te wekken, schijnt noodig. Als reserve- en bedrijfskapitaal is een heel bedrag noodig en er zijn 500 aandeelen f 40 verkrijgbaar gesteld, waarvan, naar wij meenen, de uitgifte niet te best opschiet. Men zei, dat nog meer dan de helft beschikbaar zijn. De Directeur van „Avom”, de heer Dievelaar, heeft dan ook Bolsward persoonlijk bezocht om te zien, of er daar eenige belangstelling bestaat. Wij rekenen ons gelukkig in staat te zijn in dezen eenige bijzonderheden te hebben vernomen, want dit nieuwtje uit de wereld der aviatiek, waarbij Bolsward eenigszins direct is betrokken, zal velen welkom zijn. Ten slotte nog een paar woorden over de landing van Maandag. Men had aanvankelijk plan hier wel te landen, maar dan heel spoedig weer de lucht in te gaan om den tocht te vervolgen, maar... de dame had door de hevige schommelingen van het ranke voertuig in het ijle luchtruim het dermate te kwaad gekregen, dat men haar even tijd moest gunnen om weer wat op dreef te komen. Wie met storm wel eens op zee is geweest, weet denkelijk bij ondervinding wat zeeziekte is, doch die heeft nog slechts een flauw denkbeeld van het gevoel dat men krijgt bij de schomme lingen in het luchtruim, wanneer dwarrelwinden het schuitje heen en weer zwiepen, rechts, links, omhoog, omlaag, ongeregeld en beangstigend. De booze bui, die Maandag uit zee opkwam, juist toen de B 3 boven Frieslands dreven zweefde, was voor de lucht- vaarders zeer onprettig. men een zeer goeden indrnk krijgt van het oorspronkelijke. En dan op zoo’n groot, mooi orgel en daarbij onze Bols wardsche organist Als „Finale” kregen we te hooren „Grande Piece synfonique” van César Franck. Een kapitaal stuk werk. Welk een contrast met Reger. En toch ook weer groot in zijn eigen sfeer, de echte Fransche orgelmuziek, ’t Was een genot naar concertgevers spel te luisteren, vooral in het machtige slot. En als ik dan bedenk dat in afzien- baren tijd het oogenblik zal komen dat de heer Alt ons gaat verlaten... o, die heerlijke orgelavonden in de Groote Kerk te BolswardWs. Kort verslag van de vergadering der leden van de Vereeniging voor Ambachts teekenonderwijs alhier, gehouden op 17 dezer des avonds 8 uur in Hotel Wiebes. Behalve de bestuursleden had geen enkel gewoon lid van zijne belangstelling doen blijken. Nadat de Voorzitter, de E.A. Heer Mr. B. Berger de vergadering had geopend, werden de notulen van de vorige vergadering goedgekeurd, even eens het verslag van den secretaris over het afgeloopen jaar en de begrooting voor het volgend jaar. De Vereeniging, die een behoefte aan onderwijs voor a. ter stede voorziet door de leerlingen gewaardeerd wordt, sukkelt nog steeds zooals in het verslag wordt vermeld, met de lokaliteit. Dank zij de wel willende medewerking van den Minister van L. N. en H. en den Directeur der R. Z. 8. heeft zij den afgeloopen cursus de tijdelijke beschikking gehad over het daartoe bij uitstek geschikte teekenlokaal dier school en zal zij voor het volgend jaar nogmaals hierom verzoeken. De financieele toestand is, dank zij de subsidies van Rijk, Provincie en Gemeente en eene extra bijdrage van het 8t. Anthonygastbuis, belangrijk ver beterd. De door de wet voorgeschreven regeling van de salarissen der leeraren vordert thans echter een groote uitgaaf. Volgens de nieuwe Nijverheidonderwijs- wet zal echter in het vervolg 70 pCt. van het tekort op de rekening door het Rijk worden gedragen, wanneer de Gemeente de overige 30 pCt. toestaat. De door den penningmeester opge maakte kasrekening werd door eene daartoe aangewezen Commissie nagezien en in orde bevonden. Als bestuursleden werden herkozen de heeren 8. J. Praamsma en E. Statema, die deze benoen^ng aannamen. Hierna sluiting der vergadering. vr

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1921 | | pagina 1