en Advertentieblad
Nieuws
Bolsward en Omstreken.
Pudding-Reclame
J. ZIJLSTRA Hzn.
NOUVEAUTÉS
n.v. h.v. P. S. BAKKER,
60ste Jaargang.
Zaterdag 20 Augustus 1921.
No. 34.
voor
VOOR HERFST EN WINTER.
IN ALLE AFDEELINGEN
I
Uit Bolsward.
Een luchtschip te Bolsward.
Dit nummer bestaat uit
2 Bladen.
I
LEEUWARDEN - NIEUWESTAD.
POLSTRAAT A 7, BOLSWARD.
Ui-t geefster:
Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD.
Orgelbespelingen, zomer I92I.
Liefhebbers
Sigaar bij uitnemendheid, in
eenvoudige verpakking.
Te water.
Blauwpoort-com missie.
Onze pudding is heerlijk van smaak!
Volgende week ieder kooper van:
2 PAK PUDDING ontvangt DRIE PAK.
4 PAK PUDDING ontvangt ZES PAK.
6 PAK PUDDING ontvangt NEGEN PAK.
8 PAK PUDDING ontvangt TWAALFsPAK.
Vanille, Aman., Framb., Citr., Choc., 12 ct. p. pak.
Vereeniging voor
Ambachtsteekenonderwijs.
PÖ
Bolswardsche Courant
Afzonderlijke
vlieg-
te voorschijn kwam; ge-
ze zjch overigens niet
zeer zeker in
goed teeken- en ander
i. ambachtslieden hier
en wier werk ook
en belangstellenden
ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 3 maanden.
Franco per post 621/2 Cents.
nos. van dit Blad zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
Groote Kerk, Bolsward.
6.
Wenn ich einmal soil scheiden,
So scheide nicht von mir
Wenn ich den Tod soil leiden,
8o tritt Dn dann herfür!
Wenn mir am allerbangsten
Wird um das Hetze sein,
So reisz’ mich aus den Angsten
Kraft deiner Angst und Pein.
Dit is het 9e vers van het bekende
lied „O Haupt, vol! Blut und Wanden”.
De tekst is van Paul Gerhardt, de
melodie van Haszler (1601). Bach heeft
dit koraal aangewend iu zijne Mattheus-
Passion (no. 72. Edition Peters, bl. 142).
De heer Alt begon deze 6e voordracht
met het spelen van dit kerkgezang en
bij liet er op volgen eene bewerking als
koraalvoorspel van Brahms. Prachtig
lied, interessante omwerking.
van een prima degelijke SIGAAR
worden met aandrang verwezen naar
„Natura” de 8 cents
Vraagt ze Uwen winkelier.
Vrij van school en dan een fiets in
gebruik te mogen hebben, dat was naar
de zin van de jeugdige Treesje de Jong
.alhier. Woensdag j.l. reed ze langs de
Broerestraat, doch kwam, hoe weten wij
niet, in de daarlangs loopende sloot
terecht. Nu het water in onze grachten
zoo laag is, was dit natuurlijk een zeer
onaangenaam bad, waaruit zij zoo zwart
als een moor
lokkig had
bezeerd.
Maandag 29 Augustus wordt weer
de dag voor de kinderen. Dan wordt
bet jaarlijksch kinderfeest gehouden
vanwege onze bekende Blauwpoort-
commissie en allen weten we dat dit
een echte feestdag is, niet alleen voor
de jeugd, maar ook voor de ouderen.
De kinderen uit alle gedeelten der
stad kunnen deelnemen en voor de
aangifte verwijzen wij naar de adver
tentie in dit blad. De inteekenlijst zal
dezer dagen worden aangeboden en onze
ingezetenen kunnen niet beter hun
instemming met dit feest toonen, dan
door flink te teekenen. Wij vertrouwen
dat dit zal gebeuren.
Een
dan de
maar die
hunne rijen.
En dan de „Symphonische Fantasia,
op. 57, van Reger! Geweldig werk,
grootsch, benauwend soms. Dit is
muziek die iemand stil maakt, over
weldigd. Om echter zóóiets naar voren
te brengen, zooals we dat Maandagavond
mochten hooren, daarvoor moet men
meer zijn dan technisch hoog staand
organist, daarvoor moet men gevoelen
wat daar is neergeschr^ven in noten
en dat, dat moet men kunnen laten
hooren, zoodat de toehoorder geheel
onder den indruk komt van dat alles,
en zich buigt voor „dieser Allgewalt
der Musik”. Ik heb concertgever be
wonderd en „benijd” onder het spelen
van dit wondere, aangrijpende werk.
Een stil gebed voor hen, die verblijven
in „jenes Reich der Qualen”, zooals dat
staat in deel 2 van „die Göttliche Ko
tnödie”, „das Fegefeuer”, waar (5e ge
zang) gevraagd wordt:
dasz dort man für mich bete,
Damit ich sühnen kann die schweren
[Sünden.
Een stil gebed, zei ikdat was no. 4
„Prière” van Guilmant, een kort melo
dieus toonstukje, dat wonder aandeed
in zijn stillen eenvoud tegen den zoo
pas gehoorden „gierenden storm van
weeklachten”.
Een overgang naar het „Anale” vormde
een arrangement voor orgel van Beet-
hoven’s „Larghetto” (2e Synfonie”). De
heer Alt verstaat de kunst een orkest
werk zóó op zijn orgel te spelen, dat
De beide heeren, daaraan hebben wij
niets kunnen merken, maar de dame
was ’t te kras geweest. Bij den heer
Poprna welwillend ontvangen, was ze al
spoedig weer opgeknapt en kon ze de
reis mee vervolgen. Droge beschuiten
hadden een prachtig effect. Na ruim
3 kwartier oponthoud, ging het weer
de lucht in om regelrecht koers te zetten
naar Amsterdam. De wind was nog
wel stevig, maar toch niet meer zoo
dwarrelend als omstreeks den middag.
Wij kunnen niet nalaten een extract
uit het verslag »an de Leeuwarder over
te nemen, door de dame in kwestie
zelf opgesteld. Het gedeelte handelend
over ’t avontuur te Bolsward volgt hier:
Het Is eindelijk Bolsward dat ver
kwikking brengt. Want, cirkelend langs
Franeker en Harlingen en zoo de kust
volgend, zijn we met een boog daar
aangeland op het weiland bij een gast
vrije boerderij.
In een oogenblik is alles wat beenen
heeft, van de Bolswarder jeugd, aan
gesneld om het vreemde „stoomvinkie”
te begroeten en als we uitstappen, voelen
we ons eenigszins, zooals Christoffel
Columbus zich gevoeld moet hebben,
toen bij, volgens het oude verhaal, aan-
ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel.
Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager.
Het bureau van dit blad ie telefonisch aangesloten onder No. 4.
landde aan de vreemde kust en ontvangen
werd door een zwerm van negers, die,
alweer volgens het verhaal, in koor
bruldenGunst, mijnheer Columbus,
komt u Amerika ontdekken?
Na lichaam en geest in de gastvrije
woning verkwikt te hebben gezegend
zijn de Bolswarder droge beschuiten!
stijgen wij ten tweedenmale omhoog.
werkstelligen, in verkeer met het inter
nationaal brievenvervoer per luchtpost,
t zooals dat reeds tusschen Londen en
Berlijn en andere wereldsteden inwerking
trad of in voorbereiding is. Voor snel-
verzending kan dan tegen eenige extra
port van die luchtpost gebruik gemaakt
worden. Wij vernamen evenwel dat de
Directeur der Posterijen in ons land
nog niet zijhe goedkeuring heeft gehecht
aan dat plan van „Avom”. Het laat
zich trouwens denken, dat eerst meer
vaste gegevens moeten zijn verkregen
en de vertrouwbaarheid moet kunnen
worden verzekerd.
De passagiersverbinding Leeuwarden-
Amsterdam is nu evenwel in werking
getreden en Dinsdag en Woensdag zijn
met hetzelfde vliegschip, dat Maandag
zijn eerste reis deed, tochten herhaald.
Voorloopig houdt men daarbij de route
der spoorlijn LeeuwardenStavoren,
dus zweeft het schip niet over Bolsward,
doch over Sneek.
Dit alles is, gelijk reeds gezegd werd,
voorloopig en het vaste plan is om te
Bolsward een landingstation te hebben.
Het perceel land achter het tramweg-
station of bij de Zuivelschool, waarop
eerst het oog was gericht, wordt door
de aviateurs als te dicht bij de stad
gelegen beschouwd en zou bij elke wind
richting niet vertrouwbaar genoeg zijn.
In het bijzonder heeft men’t nu gemunt
op het land vaa den heer T. Poprna.
Dat is wegens vrije ligging zeer doel
matig, de heer Kriger had ook jl.
Maandag met de landing geheel geen
hinder van den wind.
Echter niet het kleine luchtvaarluig
zal later de tochten moeten volbrengen.
Daarin is slechts plaats voor twee
passagiers in de cabine.
De Maatschappij, verzekerde men ons,
is reeds in onderhandeling over den
aankoop van een sterk en groot vlieg
schip, waarin 10 12 passagiers kunnen
vervoerd worden.
Wat nu was het doel van dit bezoek
aan Bolsward? zal men vragen. Voor
eerst, dit is reeds aangegeven, was het
Waardige aan vang. Was het toeval
of opzet' dat no. 2 van ’t programma
was de „treurstoet in es klein”, van
Bossi. Vers 10 van gezegd aanvangslied
heeft als laatste regel: „Wer so stirbt,
der stirbt wohl”En dan wordt zoo
iemand uitgedragen treurstoet. „In
donkere klanken gedacht” schetst dit
opus al heel de situatie van het oogen
blik. ’t Is één stuk rouw, diepe smart.
compositie dje zoo geheel anders is
meer bekende doodenmarschen,
eene eerste plaats inneemt in
Maandag 15 dezer werd de eerste
proeftocht gehouden met de B 3, een
luchtschip van kleine afmeting, op de
luchtlijn LeeuwardenAmsterdam.
Te ongeveer halftwee arriveerde dat
vliegtuig te Bolsward, vloog eerst even
om de boerenwoning van den heer
T. Poprna, nam vervolgens een flinke
zwaai over de stad en daalde daarop
naast genoemde boerderij. De bestuurder
was de heer Karl Kriger, dezelfde die
op den 2en Pinksterdag hier
demonstraties heeft gehouden.
Deze heer Kriger, een Oosten rijker
van geboorte, naar wij vernamen, heeft
in de oorlogsjaren meegedaan aan de
krijgsaviatiek, en kan boeiend verhalen
van avonturen en gevaren door hem in
dien tijd meegemaakt, heel wat ernstiger
dan de wervelwind die hem Maandag
boven Frieslands dreven ging bespoken.
Te Leeuwarden opgestegen omstreeks
den middag met een passagier voor
Amsterdam en een dame verslag
geefster van de Leeuwarder Courant
ging de reis aanvankelijk niet naar
wensch. Men wilde over Franeker en
Harlingen even Bolsward aandoen om
dan regelrecht koers te zetten naar
Neerlands hoofdstad.
De reis LeeuwardenAmsterdam kan,
bij gunstig weer en wind, binnen het
uur afgelegd worden en nu had men
van Leeuwarden tot Bolsward, met
inbegrip van den reeds aangeduiden
omweg, nagenoeg anderhalf uur werk.
Sterke dwarrelwinden maakten ’t soms
ondoenlijk koers te houden of vooruit
te komen. Dit luchtscheepje, B 3
genaamd, is bestemd voor proeftochten.
De maatschappij „Avom” te Amsterdam,
die ten doel heeft dagelijks per luchtschip
passagiers van ’t Noorden naar A’dam
eh omgekeerd te vervoeren, beoogt ook
het brievenvervoer gedeeltelik te be-
een proefvlucht, eigenlijk de opening
van den luchtdienst, maar er werd meer
beoogd. De Maatschappij wil in de week
van de Bolswarder jaarmarkt nog eens
een vliegdemonstratie op touw zetten,
en daarom liet men ook te Franeker
en Harlingen en overal waar men over
been vloog, weten, dat er te Bolsward
weer een vliegdag in zicht wordt gesteld.
Ook wilde men reclame maken voor de
plannen dezer Maatschappij en daarvoor
meer belangstelling te wekken, schijnt
noodig. Als reserve- en bedrijfskapitaal
is een heel bedrag noodig en er zijn
500 aandeelen f 40 verkrijgbaar
gesteld, waarvan, naar wij meenen, de
uitgifte niet te best opschiet. Men zei,
dat nog meer dan de helft beschikbaar
zijn. De Directeur van „Avom”, de
heer Dievelaar, heeft dan ook Bolsward
persoonlijk bezocht om te zien, of er
daar eenige belangstelling bestaat.
Wij rekenen ons gelukkig in staat
te zijn in dezen eenige bijzonderheden
te hebben vernomen, want dit nieuwtje
uit de wereld der aviatiek, waarbij
Bolsward eenigszins direct is betrokken,
zal velen welkom zijn.
Ten slotte nog een paar woorden over
de landing van Maandag. Men had
aanvankelijk plan hier wel te landen,
maar dan heel spoedig weer de lucht
in te gaan om den tocht te vervolgen,
maar... de dame had door de hevige
schommelingen van het ranke voertuig
in het ijle luchtruim het dermate te
kwaad gekregen, dat men haar even tijd
moest gunnen om weer wat op dreef
te komen.
Wie met storm wel eens op zee is
geweest, weet denkelijk bij ondervinding
wat zeeziekte is, doch die heeft nog
slechts een flauw denkbeeld van het
gevoel dat men krijgt bij de schomme
lingen in het luchtruim, wanneer
dwarrelwinden het schuitje heen en
weer zwiepen, rechts, links, omhoog,
omlaag, ongeregeld en beangstigend. De
booze bui, die Maandag uit zee opkwam,
juist toen de B 3 boven Frieslands
dreven zweefde, was voor de lucht-
vaarders zeer onprettig.
men een zeer goeden indrnk krijgt van
het oorspronkelijke. En dan op zoo’n
groot, mooi orgel en daarbij onze Bols
wardsche organist
Als „Finale” kregen we te hooren
„Grande Piece synfonique” van César
Franck. Een kapitaal stuk werk. Welk
een contrast met Reger. En toch ook
weer groot in zijn eigen sfeer, de echte
Fransche orgelmuziek, ’t Was een genot
naar concertgevers spel te luisteren,
vooral in het machtige slot.
En als ik dan bedenk dat in afzien-
baren tijd het oogenblik zal komen dat
de heer Alt ons gaat verlaten... o, die
heerlijke orgelavonden in de Groote
Kerk te BolswardWs.
Kort verslag van de vergadering der
leden van de Vereeniging voor Ambachts
teekenonderwijs alhier, gehouden op 17
dezer des avonds 8 uur in Hotel Wiebes.
Behalve de bestuursleden had geen
enkel gewoon lid van zijne belangstelling
doen blijken. Nadat de Voorzitter, de
E.A. Heer Mr. B. Berger de vergadering
had geopend, werden de notulen van
de vorige vergadering goedgekeurd, even
eens het verslag van den secretaris over
het afgeloopen jaar en de begrooting
voor het volgend jaar.
De Vereeniging, die
een behoefte aan
onderwijs voor a.
ter stede voorziet
door de leerlingen
gewaardeerd wordt, sukkelt nog steeds
zooals in het verslag wordt vermeld,
met de lokaliteit. Dank zij de wel
willende medewerking van den Minister
van L. N. en H. en den Directeur der
R. Z. 8. heeft zij den afgeloopen cursus
de tijdelijke beschikking gehad over het
daartoe bij uitstek geschikte teekenlokaal
dier school en zal zij voor het volgend
jaar nogmaals hierom verzoeken.
De financieele toestand is, dank zij
de subsidies van Rijk, Provincie en
Gemeente en eene extra bijdrage van
het 8t. Anthonygastbuis, belangrijk ver
beterd. De door de wet voorgeschreven
regeling van de salarissen der leeraren
vordert thans echter een groote uitgaaf.
Volgens de nieuwe Nijverheidonderwijs-
wet zal echter in het vervolg 70 pCt.
van het tekort op de rekening door
het Rijk worden gedragen, wanneer de
Gemeente de overige 30 pCt. toestaat.
De door den penningmeester opge
maakte kasrekening werd door eene
daartoe aangewezen Commissie nagezien
en in orde bevonden.
Als bestuursleden werden herkozen
de heeren 8. J. Praamsma en E. Statema,
die deze benoen^ng aannamen.
Hierna sluiting der vergadering.
vr