en Advertentieblad
Nieuws
Bolsward en Omstreken.
BONTWERKEN
N.V. H.V, P. S. BAKKER,
„JOELLA”.
I
J
1
St. Nicolaas-
artikelen, zooals vele modellen choco
ladeletters en alle soorten borstplaat,
enz. enz. dit jaar in groote verscheiden
heid tegen concurreerende prijzen in
voorraad bij
Boazbank te Bolsward
6 pCt. Yijf-jarige Obligatielening groot f 300,000—
ad 100 pCt. in stukken van ƒ500,en ƒ1000,
uitgeschreven door de Vereeniging voor Middelbaar en
Voorbereidend Hooger Onderwijs op Geref.
grondslag te Leeuwarden.
No. 41.
Van Bolsward naar Hamburg.
LEEUWARDEN, NIEUWESTAD.
Firma Jobs. Tromp,
60ste Jaargang.
Zaterdag 8 October 1921.
voor
I Rookt het merk:
KOOPT UWE
Afzonderlijke
Zij beschikt over groote voorraden.
Waarborgt U kwaliteit.
Verkoopt tegen billijke prijzen.
Dit nummer bestaat uit
2 Bladen.
en solide belegging.
de Boazbank te Bolsward, Hoogstraat 41,
Eene teer rustige
Prospectie aan het kantoor van
verkrijgbaar.
dan bedenkt, dat reeda thans het
Duitschland een
enkele milliarden
men zich af, hoe
van
BIJ DE
Geurige 8 ets. sigaar.
Fa. H. C. de Haas,
BOLSWARD.
ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 8 maanden.
Franco per post 62t/2 Cents.
nos. van dit Blad z(jn verkrijgbaar a 5 Cent.
ten beste geven. Wellicht interesseeren
ze ook anderen, wie het niet gelegen
komt, om er eens enkele dagen nit
te breken.
Een onaangenaam ding is echter de
pas, die men noodig heeft. Men ver-
voege zich met een onopgeplakt portret
aan de secretarie onzer gemeente en
vrage een pas aan. Een week later
heeft men die tegen betaling van f 7,
in zijn bezit. Maar dan is men er
nog niet. Want dan moet de pas opge
zonden worden naar het Passenbureau
van het Duitsche Consulaat te Arnhem
voor het visum, dat f 9,kost met f 0.40
portkosten. Hiermee is nog een kleine
week gemoeid.
Die pas is dus betrekkelijk nog al
duur en verhoogt eigenlijk de overigens
zoo billijke reiskosten.
Met den sneltrein reist men van
Leeuwarden naar Groningen, waar men
een paar uur den tijd heeft, om de
stad te bezien. Daarna kan men plaats
nemen in den trein naar Duitschland.
Zonder overstappen bereikt men Ham
burg.
ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel.
Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager.
Eet bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4.
In Nieuweschans moet men even de
pas laten zien aan een ambtenaar, die
in den trein komt. Daarna is men
spoedig op Duitsch grondgebied, waar
men te Weener voor 't eerst stil staat.
Hier moet ieder uitstappen met z’n
bagage, om zich te onderwerpen aan
de inspectie der douanen. Men moet
z’n pas hier afgeven. De ambtenaren
zijn volstrekt niet lastig. Men neme
niet te veel sigaren mee (in Duitsch
land kan men ze goedkoop krijgen) en
ook niet te veel thee, koffie en suiker,
omdat daarvan eenige invoerrechten be
taald moeten worden. Men geve echter
eerlijk aan wat men bij zich heeft.
Het invoerrecht is zeer laag.
Er zijn reizigers, die zich beijveren
om tal van levensmiddelen mee te
nemen voor hun Duitsche vrienden.
Dit is echter beslist te ontraden, omdat
men deze, wegens de lage valuta in
Duitschland veel goedkooper kan krijgen
dan hier. Boter kost bijv, in Duitsch
land 82 Mark het pond. Dat is in
Nederlandsch geld omgerekend nog geen
gulden. Men doet dus niet verstandig
om van hier boter van f 1.60 mee te
nemen. Zoo gaat het ook met andere
artikelen. Voor de Duitschers is dit
alles schreeuwend duur, maar wij vinden
Uitgeefster:
Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD.
S N E E K.
het spotgoedkoop. Wel kan men suiker,
rijst, koffie en thee meenemen (mits
niet in al te groote hoeveelheden) omdat
die artikelen in Duitschland slechts in
beperkte mate, op bons verkrijgbaar
zijn. Wie dus zijn vrienden wil ver
rassen met versnaperingen, doet het
verstandigst om de meeste waren in
Duitschland te koopen. Men is dan
tevens vrij van het meedragen.
Wel kan ik aan iedereen den raad
geven, voor eigen gebruik wat suiker
klontjes mee te nemen, omdat men in
de café’s zéér weinig suiker bij de
koffie krijgt. Thee moet men er niet
bestellen, omdat ze deze in Duitschland
niet weten te zetten; men kan het
verschil tusschen thee en gewoon water
nauwelijks zien en proeven
Als in Weener de douane gereed
is, krijgt ieder zijn pas weer terug. Men
stapt in den trein en voort gaat het,
in snelle vaart naar het doei.
Het treft den reiziger al heel spoedig
dat hij door een land spoort, dat door
de tijdsomstandigheden zwaar getroffen
is. Vroeger was het bij de Duitsche
spoorwegen ^tip-top”, maar thans ziet
alles, het rollend materiaal zoowel als de
werken en gebouwen, er haveloos uit.
De spoorwagens en locomotieven zijn
vuil en schier zonder kleur. Aan de
stations kan men terstond zien, dat er
in de laatste jaren niet meer geverfd
isde seinpalen, de overkappingen en
loodsen zijn bruin van de roest. Als
Later, ja, als de afsluitdijk eens
gereed is en de snelverbinding Amster
damHamburg zal zijn tot stand ge
komen, dan zullen de exprestreinen
dagelijks ons stadje passeeren. Of ze
er ook zullen stilhouden Dat zal van
de activiteit van ^Handel en Nijverheid”
en soortgelijke vereenigingen afhangen.
Maar in elk geval wordt het dan van
Bolsward uit een aangename reis, om
eens naar Hamburg te gaan.
Maar men behoeft heusch geen tien
jaren te wachten om aan deze schoone
stad een bezoek te brengen.
Ook thans is de reis niet moeilijk
en dank zij de uitnemende aan
sluitingen niet erg tijdroovend. ’s Mor
gens wat vroeg uit de veeree, met de
eerste tram naar Sneek, dan op den
trein, en om even vijf uur in den namiddag
staat men aan het indrukwekkende hoofd
station der groote Elbestad.
Een dure reis zal men denken?
Neen, spotgoepkoop, den afstand in
aanmerking genomen. Men kan goed
kooper naar Hamburg reizen dan naar
Rotterdam, ofschoon de afstand bijna
driemaal zoover is. Dat zit natuurlijk
in den markenkoers.
Wie een goedkoop, ja gerust belachelijk
goedkoop uitstapje wil maken, ga nu
eens naar Hamburg. Men zal zich
niet beklagen. Wie wil niet eens een
bezoek brengen aan de gezinnen der
kinderen, die men hier verpleegd beeft?
Men wordt overal dankbaar en gastvrij
ontvangen en gaarne wijst men u den
weg door de mooie stad. In Bolsward
heeft de bevolking veel barmhartigheid
betracht in de dagen toen er in Duitsch
land nijpend gebrek werd geleden. Welnu
thans heeft men gelegenheid (misschien
komt ze nooit weer in deze mate terug) om
eens te zien, waar de kinderen, die
hier verzorgd werden, vandaan zijn ge
komen, hoe bet er bij hen aan huis
uitziet en wie de ouders zijn, die deze
kinderen aan onze zorg hebben toever
trouwd. Er zijn tussehen Bolswarders
en Hamburgers zeer hechte banden gelegd.
Beter dan ooit kan men die banden
thans opnieuw versterken, terwijl men
tevens in de gelegenheid is, een schit
terend mooie stad te leeren kennen en
zijn blik door een heusche buitenlaudsche
reis te verruimen.
De Duitsche Rijksmark is nog geen
drie Hollandsche centen waard. Voor
dertig gulden koopt men ruim duizend
marken en daar doet men ontzettend
veel mee.
Voor wie lust gevoelt, deze reis eens
te maken, zal ik eenige opmerkingen
Ook kan men heel goedkoop met een
stoombootje een rondvaart door den
haven maken. Buitengewoon interessant
is het, om de rensachtige havenwerken
in oogenschouw te nemen. Dan eerst
ziet men, wat Hamburg vóór den oorlog
voor den handel beteekende. Maar zelfs
thans kan men zich verbazen over de
bedrijvigheid, die men er waarneemt.
De groote drijvende dokken leveren
arbeid aan duizenden werklieden. Er
wordt hard gewerkt. Ook valt het aantal
vreemde schepen zeer mee, tal van
trotsche zeekasteelen uit alle landen der
wereld is men er aan het laden en lossen.
Vaart men de rivier de Elbe af naar
het fraai gelegen Blankenese, dan komt
men in een uur tijds zeker wel 5 h 6
groote stoomers tegen, die voorraden
brengen uit verre landen. Ik stoomde
den haven rond met een Hamburger,
die zelf zeer verrast was over de drukte
en daaruit weer moed schepte. Hij had
men
spoorwegverkeer in
schade oplevert van
per jaar, dan vraagt
ooit weer het gewone onderhoud
vroeger zal terugkeeren.
Toch wordt er wel gewerkt aan de
sporen. Herhaaldelijk ziet men groepen
arbeiders bezig om verbeteringen aan
den weg aan te brengen. Voor de
veiligheid wordt wel gezorgd en daarom
moet de luxe maar wat wachten.
De trein stopt slechts zelden. Te
Konigsmoor spoort men voorbij een groot
krijgsgevangenen-kamp. De barakken,
eenmaal gevuld met duizenden on
gelukkige soldaten, die hier maanden
en jaren moesten versmachten, onder
tergend strenge tucht, staan thans ledig
en verlaten, als een herinnering aan een
stukje van het groote wereldleed.
Na Bremen wordt de natuur, die tot
nu toe aan Noord-Nederland deed
denken, meer interessant, aoodat het
uitzicht loonend wordt. Men spoort door
bosschen en heidevelden en passeert hier
en daar een heuvelland met fraaie
vergezichten.
Precies op tijd nadert men Hamburg.
Reeds uit de verte ziet men de masten
en schoorsteenen van de vele schepen
in den haven. Dat Hamburg eenmaal
een havenplaats van den eersten rang
was en thans nog van groote beteekenis
is, valt u terstond op. Men rijdt over
viaducten en bruggen, de rangeer
terreinen verbroeden zich, men ziet reeds
de drukte in de straten, de geweldige
belast zich met de Inschrijving op de
Goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 27 April 1921.
Betaling 1 Nov. 1921 of later met bijberekening van
rente aan het kantoor van de Boazbank te Bolsward,
coupons 1 Mei—1 Nov.
Met recht van opzegging om de 5 jaar ad 100 pCt., waardoor koersverlies
is buitengesloten.
niet gedacht, dat er weer zooveel te
doen was. De arbeid moet Duitschland
er weer bovenop helpen; arbeidslost is
het eenige wat de menschen er hebben
behouden.
Nu, in arbeid schuilt wel groote
kracht en waarlijk krijgt men wel den
indruk, dat noeste vlijt veel ten goede
kan doen keeren.
Echter vindt men in Duitschland,
evenals in ons land, ook veel neiging
om geld te verteeren. De spaarzaamheid
is er minder groot dan voorheen, de
menschen zijn zoo men dat noemt, vrij
los van het geld. Men bemerkt dat des
avonds wel in de theaters. Alle rangen
van de vele schouwburgen en concert
zalen zijn avond aan avond uitverkocht.
Nu mag het voor ons goedkoop zijn,
om voor 20 of 80 mark een uitnemend
opgevoerde opera, operette of speciali
teitenvoorstelling te zien, maar voor de
DRAB^AvanVALKEMBURGS-*
groenten markt, waar ’t krioelt van
verkoopers en koopers en dan rijdt de
trein met donderend geraas het enorme
station binnen.
Het geheel is zoo groot, dat men
alles niet kan overzien. Maar voor veel
kijken ontbreekt hier de tijd. Alles
dringt naar de uitgangen en spoedig
daarna heeft de groote schare reizigers
zich uitgestort in de stad en zich
opgelost in de menigte.
Rond het station staan veel hotels.
Niet te veel, want ze zijn meestal geheel
bezet. lederen bezoeker van Hamburg
kan ik den raad geven, zich vooraf van
een plaats te vergewissen. Het beste
gaat dit door aan een vriend daar, opdracht
te geven om een kamer te bespreken.
Voor 40 tot 70 Mark kan men zeer
uitstekend logeeren. Waar vindt men
in ons land prima logies voor zulk een
prijsje
Wat iederen vreemdeling bij een
bezoek aan Hamburg opvalt, zijn de
fraaie breede straten en de ontelbare
keurige winkels. Uren aaneen kan men
er wandelen, op uitnemend en goed
onderhouden plaveisel en telkens staat
men versteld van de schitterende winkel-
etalages. Men zal lang moeten zoeken
om een tweede stad te vinden, die zoo
ruim en breed is gebouwd als deze stad
aan de Elbe.
Veel bezoek trekken ook vooral de
twee Warenhauser van Tietz en Kar
stadt, magazijnen in den trant van de
h la carte ook zeer billijk is. Bier en
wijn zijn er prima, evengoed als voor
den oorlog. Zelfs wordt weer overal het
echte Pilsener verkocht, tegen een prijs
die voor den Duitscher hoog, maar voor
ons alweer extra goedkoop is. Alleen
treft het ieder, dat de tafellakens niet
meer geregeld door schoone vervangen
worden. Zelfs in de chiekste restaurants
vindt men eenigszins vuile tafellakens.
Hier en daar worden de tafels nog met
papier gedekt. Servetten zijn trouwens
overal van papier.
Hamburg is een stad om te bewonderen.
Men verzuime niet, om eens een z.g.
Rundfahrt te maken met een der groote
Hammonia-wagens. Eiken morgen om
streeks tien uur rijden er uit’t midden
der stad groote wagens, door 4 paarden
getrokken, met plaats voor 20 80
personen. Deze wagens trekken voorbij
alle bezienswaardigheden, terwijl een
gids alles verklaart. Voor 10 mark
wordt men eenige uren aangenaam bezig
gehouden en krijgt men een overzicht
van al het moois, wat de stad aanbiedt.
Amsterdamsche Bjjenkorf. Vooral voor
vreemdelingen zijn deze groote winkel
zaken zoo gemakkelijk, omdat men er
van alles kan krijgen en zonder eenige
verplichting kan rondloopen, terwijl
alles geprijsd is.
Uiteraard is voor ons Nederlanders
alles goedkoop, zoodra wij de Rijks
mark voor nog geen drie cent in ons
geld omrekenen. Ik heb bij de Ham-
burgsche winkeliers ook niet den minsten
tegenzin ontdekt om aan een Hollander
te verkoopen. Ik vestig daarop de
aandacht, omdat er wel plaatsen in
Duitschland schijnen te zijn, waar men
liever niet verkoopt aan buitenlanders,
die zoo gemakkelijk van de valuta
kunnen profiteeren. Onverklaarbaar is
dit volstrekt niet, doch, zooals gezegd,
in Hamburg bemerkt men daarvan niets,
terwijl ook nergens een Zuschlag wordt
gevraagd.
Overal is men er op uit om de
Duitsche industrie te bevorderen en in
bijna alle winkels vindt men dan ook
in de etalagekasten een bordje waarop
met groote letters te lezen staatKauft
keine FeindbundwarenDeze waar
schuwing richt zich dus direct tegen
de industrie der entente.
Wie in Hamburg logeert zal spoedig
bemerken, dat men in de restaurants
te kust en te keur kan gaan. Alle
spijzen zijn in uitstekende kwaliteit en
goed toebereid voorhanden, tegen gerings
prijs. Gering natuurlijk voor ons.
Een degelijk diner voor 40 mark kan
men overal krijgen, terwijl het eten
Bolswardsche Courant
I