en Advertentieblad Nieuws Bolsward en Omstreken. BONTWERKEN N.V. H.V, P. S. BAKKER, „JOELLA”. I J 1 St. Nicolaas- artikelen, zooals vele modellen choco ladeletters en alle soorten borstplaat, enz. enz. dit jaar in groote verscheiden heid tegen concurreerende prijzen in voorraad bij Boazbank te Bolsward 6 pCt. Yijf-jarige Obligatielening groot f 300,000— ad 100 pCt. in stukken van ƒ500,en ƒ1000, uitgeschreven door de Vereeniging voor Middelbaar en Voorbereidend Hooger Onderwijs op Geref. grondslag te Leeuwarden. No. 41. Van Bolsward naar Hamburg. LEEUWARDEN, NIEUWESTAD. Firma Jobs. Tromp, 60ste Jaargang. Zaterdag 8 October 1921. voor I Rookt het merk: KOOPT UWE Afzonderlijke Zij beschikt over groote voorraden. Waarborgt U kwaliteit. Verkoopt tegen billijke prijzen. Dit nummer bestaat uit 2 Bladen. en solide belegging. de Boazbank te Bolsward, Hoogstraat 41, Eene teer rustige Prospectie aan het kantoor van verkrijgbaar. dan bedenkt, dat reeda thans het Duitschland een enkele milliarden men zich af, hoe van BIJ DE Geurige 8 ets. sigaar. Fa. H. C. de Haas, BOLSWARD. ABONNEMENTSPRIJS: 50 Cents per 8 maanden. Franco per post 62t/2 Cents. nos. van dit Blad z(jn verkrijgbaar a 5 Cent. ten beste geven. Wellicht interesseeren ze ook anderen, wie het niet gelegen komt, om er eens enkele dagen nit te breken. Een onaangenaam ding is echter de pas, die men noodig heeft. Men ver- voege zich met een onopgeplakt portret aan de secretarie onzer gemeente en vrage een pas aan. Een week later heeft men die tegen betaling van f 7, in zijn bezit. Maar dan is men er nog niet. Want dan moet de pas opge zonden worden naar het Passenbureau van het Duitsche Consulaat te Arnhem voor het visum, dat f 9,kost met f 0.40 portkosten. Hiermee is nog een kleine week gemoeid. Die pas is dus betrekkelijk nog al duur en verhoogt eigenlijk de overigens zoo billijke reiskosten. Met den sneltrein reist men van Leeuwarden naar Groningen, waar men een paar uur den tijd heeft, om de stad te bezien. Daarna kan men plaats nemen in den trein naar Duitschland. Zonder overstappen bereikt men Ham burg. ADVERTENTIEPRIJS: 10 Cts. per regel. Bij 500 of 1000 regels aanmerkelijk lager. Eet bureau van dit blad is telefonisch aangesloten onder No. 4. In Nieuweschans moet men even de pas laten zien aan een ambtenaar, die in den trein komt. Daarna is men spoedig op Duitsch grondgebied, waar men te Weener voor 't eerst stil staat. Hier moet ieder uitstappen met z’n bagage, om zich te onderwerpen aan de inspectie der douanen. Men moet z’n pas hier afgeven. De ambtenaren zijn volstrekt niet lastig. Men neme niet te veel sigaren mee (in Duitsch land kan men ze goedkoop krijgen) en ook niet te veel thee, koffie en suiker, omdat daarvan eenige invoerrechten be taald moeten worden. Men geve echter eerlijk aan wat men bij zich heeft. Het invoerrecht is zeer laag. Er zijn reizigers, die zich beijveren om tal van levensmiddelen mee te nemen voor hun Duitsche vrienden. Dit is echter beslist te ontraden, omdat men deze, wegens de lage valuta in Duitschland veel goedkooper kan krijgen dan hier. Boter kost bijv, in Duitsch land 82 Mark het pond. Dat is in Nederlandsch geld omgerekend nog geen gulden. Men doet dus niet verstandig om van hier boter van f 1.60 mee te nemen. Zoo gaat het ook met andere artikelen. Voor de Duitschers is dit alles schreeuwend duur, maar wij vinden Uitgeefster: Firma B. CUPERUS Az., BOLSWARD. S N E E K. het spotgoedkoop. Wel kan men suiker, rijst, koffie en thee meenemen (mits niet in al te groote hoeveelheden) omdat die artikelen in Duitschland slechts in beperkte mate, op bons verkrijgbaar zijn. Wie dus zijn vrienden wil ver rassen met versnaperingen, doet het verstandigst om de meeste waren in Duitschland te koopen. Men is dan tevens vrij van het meedragen. Wel kan ik aan iedereen den raad geven, voor eigen gebruik wat suiker klontjes mee te nemen, omdat men in de café’s zéér weinig suiker bij de koffie krijgt. Thee moet men er niet bestellen, omdat ze deze in Duitschland niet weten te zetten; men kan het verschil tusschen thee en gewoon water nauwelijks zien en proeven Als in Weener de douane gereed is, krijgt ieder zijn pas weer terug. Men stapt in den trein en voort gaat het, in snelle vaart naar het doei. Het treft den reiziger al heel spoedig dat hij door een land spoort, dat door de tijdsomstandigheden zwaar getroffen is. Vroeger was het bij de Duitsche spoorwegen ^tip-top”, maar thans ziet alles, het rollend materiaal zoowel als de werken en gebouwen, er haveloos uit. De spoorwagens en locomotieven zijn vuil en schier zonder kleur. Aan de stations kan men terstond zien, dat er in de laatste jaren niet meer geverfd isde seinpalen, de overkappingen en loodsen zijn bruin van de roest. Als Later, ja, als de afsluitdijk eens gereed is en de snelverbinding Amster damHamburg zal zijn tot stand ge komen, dan zullen de exprestreinen dagelijks ons stadje passeeren. Of ze er ook zullen stilhouden Dat zal van de activiteit van ^Handel en Nijverheid” en soortgelijke vereenigingen afhangen. Maar in elk geval wordt het dan van Bolsward uit een aangename reis, om eens naar Hamburg te gaan. Maar men behoeft heusch geen tien jaren te wachten om aan deze schoone stad een bezoek te brengen. Ook thans is de reis niet moeilijk en dank zij de uitnemende aan sluitingen niet erg tijdroovend. ’s Mor gens wat vroeg uit de veeree, met de eerste tram naar Sneek, dan op den trein, en om even vijf uur in den namiddag staat men aan het indrukwekkende hoofd station der groote Elbestad. Een dure reis zal men denken? Neen, spotgoepkoop, den afstand in aanmerking genomen. Men kan goed kooper naar Hamburg reizen dan naar Rotterdam, ofschoon de afstand bijna driemaal zoover is. Dat zit natuurlijk in den markenkoers. Wie een goedkoop, ja gerust belachelijk goedkoop uitstapje wil maken, ga nu eens naar Hamburg. Men zal zich niet beklagen. Wie wil niet eens een bezoek brengen aan de gezinnen der kinderen, die men hier verpleegd beeft? Men wordt overal dankbaar en gastvrij ontvangen en gaarne wijst men u den weg door de mooie stad. In Bolsward heeft de bevolking veel barmhartigheid betracht in de dagen toen er in Duitsch land nijpend gebrek werd geleden. Welnu thans heeft men gelegenheid (misschien komt ze nooit weer in deze mate terug) om eens te zien, waar de kinderen, die hier verzorgd werden, vandaan zijn ge komen, hoe bet er bij hen aan huis uitziet en wie de ouders zijn, die deze kinderen aan onze zorg hebben toever trouwd. Er zijn tussehen Bolswarders en Hamburgers zeer hechte banden gelegd. Beter dan ooit kan men die banden thans opnieuw versterken, terwijl men tevens in de gelegenheid is, een schit terend mooie stad te leeren kennen en zijn blik door een heusche buitenlaudsche reis te verruimen. De Duitsche Rijksmark is nog geen drie Hollandsche centen waard. Voor dertig gulden koopt men ruim duizend marken en daar doet men ontzettend veel mee. Voor wie lust gevoelt, deze reis eens te maken, zal ik eenige opmerkingen Ook kan men heel goedkoop met een stoombootje een rondvaart door den haven maken. Buitengewoon interessant is het, om de rensachtige havenwerken in oogenschouw te nemen. Dan eerst ziet men, wat Hamburg vóór den oorlog voor den handel beteekende. Maar zelfs thans kan men zich verbazen over de bedrijvigheid, die men er waarneemt. De groote drijvende dokken leveren arbeid aan duizenden werklieden. Er wordt hard gewerkt. Ook valt het aantal vreemde schepen zeer mee, tal van trotsche zeekasteelen uit alle landen der wereld is men er aan het laden en lossen. Vaart men de rivier de Elbe af naar het fraai gelegen Blankenese, dan komt men in een uur tijds zeker wel 5 h 6 groote stoomers tegen, die voorraden brengen uit verre landen. Ik stoomde den haven rond met een Hamburger, die zelf zeer verrast was over de drukte en daaruit weer moed schepte. Hij had men spoorwegverkeer in schade oplevert van per jaar, dan vraagt ooit weer het gewone onderhoud vroeger zal terugkeeren. Toch wordt er wel gewerkt aan de sporen. Herhaaldelijk ziet men groepen arbeiders bezig om verbeteringen aan den weg aan te brengen. Voor de veiligheid wordt wel gezorgd en daarom moet de luxe maar wat wachten. De trein stopt slechts zelden. Te Konigsmoor spoort men voorbij een groot krijgsgevangenen-kamp. De barakken, eenmaal gevuld met duizenden on gelukkige soldaten, die hier maanden en jaren moesten versmachten, onder tergend strenge tucht, staan thans ledig en verlaten, als een herinnering aan een stukje van het groote wereldleed. Na Bremen wordt de natuur, die tot nu toe aan Noord-Nederland deed denken, meer interessant, aoodat het uitzicht loonend wordt. Men spoort door bosschen en heidevelden en passeert hier en daar een heuvelland met fraaie vergezichten. Precies op tijd nadert men Hamburg. Reeds uit de verte ziet men de masten en schoorsteenen van de vele schepen in den haven. Dat Hamburg eenmaal een havenplaats van den eersten rang was en thans nog van groote beteekenis is, valt u terstond op. Men rijdt over viaducten en bruggen, de rangeer terreinen verbroeden zich, men ziet reeds de drukte in de straten, de geweldige belast zich met de Inschrijving op de Goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 27 April 1921. Betaling 1 Nov. 1921 of later met bijberekening van rente aan het kantoor van de Boazbank te Bolsward, coupons 1 Mei—1 Nov. Met recht van opzegging om de 5 jaar ad 100 pCt., waardoor koersverlies is buitengesloten. niet gedacht, dat er weer zooveel te doen was. De arbeid moet Duitschland er weer bovenop helpen; arbeidslost is het eenige wat de menschen er hebben behouden. Nu, in arbeid schuilt wel groote kracht en waarlijk krijgt men wel den indruk, dat noeste vlijt veel ten goede kan doen keeren. Echter vindt men in Duitschland, evenals in ons land, ook veel neiging om geld te verteeren. De spaarzaamheid is er minder groot dan voorheen, de menschen zijn zoo men dat noemt, vrij los van het geld. Men bemerkt dat des avonds wel in de theaters. Alle rangen van de vele schouwburgen en concert zalen zijn avond aan avond uitverkocht. Nu mag het voor ons goedkoop zijn, om voor 20 of 80 mark een uitnemend opgevoerde opera, operette of speciali teitenvoorstelling te zien, maar voor de DRAB^AvanVALKEMBURGS-* groenten markt, waar ’t krioelt van verkoopers en koopers en dan rijdt de trein met donderend geraas het enorme station binnen. Het geheel is zoo groot, dat men alles niet kan overzien. Maar voor veel kijken ontbreekt hier de tijd. Alles dringt naar de uitgangen en spoedig daarna heeft de groote schare reizigers zich uitgestort in de stad en zich opgelost in de menigte. Rond het station staan veel hotels. Niet te veel, want ze zijn meestal geheel bezet. lederen bezoeker van Hamburg kan ik den raad geven, zich vooraf van een plaats te vergewissen. Het beste gaat dit door aan een vriend daar, opdracht te geven om een kamer te bespreken. Voor 40 tot 70 Mark kan men zeer uitstekend logeeren. Waar vindt men in ons land prima logies voor zulk een prijsje Wat iederen vreemdeling bij een bezoek aan Hamburg opvalt, zijn de fraaie breede straten en de ontelbare keurige winkels. Uren aaneen kan men er wandelen, op uitnemend en goed onderhouden plaveisel en telkens staat men versteld van de schitterende winkel- etalages. Men zal lang moeten zoeken om een tweede stad te vinden, die zoo ruim en breed is gebouwd als deze stad aan de Elbe. Veel bezoek trekken ook vooral de twee Warenhauser van Tietz en Kar stadt, magazijnen in den trant van de h la carte ook zeer billijk is. Bier en wijn zijn er prima, evengoed als voor den oorlog. Zelfs wordt weer overal het echte Pilsener verkocht, tegen een prijs die voor den Duitscher hoog, maar voor ons alweer extra goedkoop is. Alleen treft het ieder, dat de tafellakens niet meer geregeld door schoone vervangen worden. Zelfs in de chiekste restaurants vindt men eenigszins vuile tafellakens. Hier en daar worden de tafels nog met papier gedekt. Servetten zijn trouwens overal van papier. Hamburg is een stad om te bewonderen. Men verzuime niet, om eens een z.g. Rundfahrt te maken met een der groote Hammonia-wagens. Eiken morgen om streeks tien uur rijden er uit’t midden der stad groote wagens, door 4 paarden getrokken, met plaats voor 20 80 personen. Deze wagens trekken voorbij alle bezienswaardigheden, terwijl een gids alles verklaart. Voor 10 mark wordt men eenige uren aangenaam bezig gehouden en krijgt men een overzicht van al het moois, wat de stad aanbiedt. Amsterdamsche Bjjenkorf. Vooral voor vreemdelingen zijn deze groote winkel zaken zoo gemakkelijk, omdat men er van alles kan krijgen en zonder eenige verplichting kan rondloopen, terwijl alles geprijsd is. Uiteraard is voor ons Nederlanders alles goedkoop, zoodra wij de Rijks mark voor nog geen drie cent in ons geld omrekenen. Ik heb bij de Ham- burgsche winkeliers ook niet den minsten tegenzin ontdekt om aan een Hollander te verkoopen. Ik vestig daarop de aandacht, omdat er wel plaatsen in Duitschland schijnen te zijn, waar men liever niet verkoopt aan buitenlanders, die zoo gemakkelijk van de valuta kunnen profiteeren. Onverklaarbaar is dit volstrekt niet, doch, zooals gezegd, in Hamburg bemerkt men daarvan niets, terwijl ook nergens een Zuschlag wordt gevraagd. Overal is men er op uit om de Duitsche industrie te bevorderen en in bijna alle winkels vindt men dan ook in de etalagekasten een bordje waarop met groote letters te lezen staatKauft keine FeindbundwarenDeze waar schuwing richt zich dus direct tegen de industrie der entente. Wie in Hamburg logeert zal spoedig bemerken, dat men in de restaurants te kust en te keur kan gaan. Alle spijzen zijn in uitstekende kwaliteit en goed toebereid voorhanden, tegen gerings prijs. Gering natuurlijk voor ons. Een degelijk diner voor 40 mark kan men overal krijgen, terwijl het eten Bolswardsche Courant I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1921 | | pagina 1