Officiéél Orgaan der Gemeente Bolsward Emaille-, Gegalv.- en Huishoudelijke Artikelen. FORNUIZEN, I Lammert de Vlies i Co., g 8 ga H va I I I l I j Mei de tiid mei 1 I j Zaterdag April 1G2€ No. 16 61ste Jaargang DIJKSTRAAT 45 Tel. 88 BOLSWARD, Onze prijzen zijn beneden elke concurrentie. Zie onze Etalage. Als de Lente komt! Fytsen, Motorfytsen, Auto’s, Alle Bank- en Efïectenzaken. W. Zeijl Zoon’s BANK voor Landbouw en Handel, SNEEK, Oude Koemarkt 35. is het BESTE en GOEDKOOPSTE ADRES voor Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 fjr j Naei- mesjinen. cent per 3 maanden 1. I. Dit nummer bestaat uit 2 Bladen gaat, het leve» niet Raphael, Uit Bolsward. een enkele 11 •WW* V ex m de en al ift de met moeite de begroeide ia m en et or ld en at >k at 'St 1e- ea in d, en of ’t ’g )e d, .ft en Z. at de K8 8 it. !g het genot, dat We hopen dan ook, dat de de zangvereeniging Bolsward” eens zulk een beerleken avond i !P soms niet sterk genoeg was bij„Volendet hwet üs fak en de easken fen it forkear oangiet, mar alder- wetsk hwet oanbilan- get it soargjen forgoede waer en bitsjinning, det is it stribjen fen Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. BURGWERT, Tillef. Boalsert 36, en griel kranig organist! kraan is hij. Een man de grenzen van ons den schadew van eeuwauoeds boom8a of door de felle hitte van schaduwlooss vlakten, omgeard van rozen, wier streiken opkron kelen langs boomoHftamanen of oude, ver weerde huizen, of overdonkerd van storm vlagen of regengakletter, langs zilveren beken of angstaanjagende ravijnen, over bergen met seherpe rotspunten of door dalen, waar de vreugde van het leven lacht. En telkens, bij iedere nieuwe kromming van dien wonderlijken weg, wacht hem de nieuwe verrassing van wijde vergezichten of bloeiende voorjaarstuinen of met klimop omrankte huisjes. Langs den weg zijn geen kilometerplaatjes en geen makkelijke zitjes. Men weet niet, hoe lang men gaat, noch hoeveel kilometer per dag. Maar men loopt tot men moe is en altijd vooruit naar het ver weg lichtende verschiet. Voor de ge makkelijke zitjes heeft men beklommen rotspunten en heuvelruggen of de idyllische plekjes onder het dichte groen, waar de lijster fluit en de waterspin kriebelt over de glinstering van de beek. Daar is geen melk en geen chocolade. Maar men kan het water drinken langs den weg en waar geen water is, tracht men zijn dorst te vergeten. Waar men precies zal uitkomen, weet men niet en begeert men niet te weten. Want men voelt in zich de kracht om overal zich Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. de solisten, het strijkkwartet uit Leeuwar dse, den heer Alt en den heer Hoogslag, alsmede het koor en den directeur dank zeggen voor het genot, dat ze ons ver schaften. directeur en ous weer bereiden. Orgelvoordracht H. de Vries. Nu de heer Hendrik de Vries, organist der Groote Kerk te Rotterdam, hier a.s. Donderdag 7 uur (met het oog op Lycurgus die om 8.30 begint, is de voordracht De Vries een half uur vervroegd) komt con- certeeren is bet niet ondienstig iets over dezen orgel virtuoos mede te deelen. Toege rust met een geweldige technische vaardig heid en een zeldzaam talent voor registratie is er vrjjwel geen organist die hem over treft. Het orgel te Rotterdam is het grootste van ons landhet bezit onder andere niet minder dan vier klavieren. Reeds een tiental jaren geleden teekeude de carrica- turist Kerkbofl' een ondeugende plaat waarop het teuzenorgel was afgebeeld eu daarvoor zittende De Vries als ’n onmogelijk klein dwergje. Er onder stond het volgende puntdicht Wie met een bril, twee voeten en twee handen Bet grootste orgelwerk der kleine Nederlanden Bespelen kan Zóó als 't hier buldert, juicht Die is een Inderdaad! een wiens naam verre over land met respect wordt genoemd. Vroeger rekenden César Franck, Alex. Guilmant* Camille Saint-Saëns hem tot hun vrienden zooals nog heden de grijze Widor persoonlijk met hem bevriend is. Eenigen tijd geleden noemde het Bestuur van de Nederl. Orga nisten Vereeniging hem terecht: „een der beroemdste organisten van Europa.” In ons land gelden zijn programma’s als richt snoer voor alle andere organisten. Ook bier te Bolsward komt hij weer voor den dag met orgelstukken die op één na, nl. van Bach voor ieder (ook voor mij) geheel nieuw zijn. Zijn komst in Friesland gold aanvankelijk alléén Bolsward of beter gezegd ons mooi orgel. Maar collega Paardekoper heeft hem weten over te halen ook in de Groote Kerk te Leeuwarden te komen concerteeren en de heer Paardekoper schreef over hem in de Leeuwarder Courant van 14 April„Eenmaal „slechts heb ik het genoegen gehad dezen „organist op zijn instrument te hooren, „maar de indruk dien hij toen gemaakt „heeft, blijft mij onvergetelijk. Deze groote „Nederlander kennen nog veel te weinig „muziekliefhebbers. Wie een meester wil „hooren op een koninklijk instrument, „luistere naar De VriesI” Nu ik heb het voorrecht gehad hem vele, zéér vele malen te hooren. Als leerling van het Kon. Conservatorium in Den Haag, sloeg ik geen concert van De Vries over. Elke week spoorden alle leerlingen getrouw naar Rotterdam en altijd kwamen we diep onder den indruk weer thuis. Een beetje ontmoedigd ook wel vaak een leger te spreiden voor den nacht en de takken te buigen tot een bat tegen de hitte. Eu men weet ook, dat de weg stijgende is en men uit moet komen ergens op den hoogen rand «au het steile gebergte, waar men dichter is bij de zon en dichter bij den hemel. Is voor wie zoo altijd schoon? De hoop, de verwachting draagt hem en maakt zijn schijnbaar soo moeilijken weg toch gemakkelijk. Hij is het ook, die het sterkst en bet zekerst weer de nieuwe vreugde in aantocht weet, telkens wanneer op nieuw de jonge lente lacht over de herboren aarde. Het ie, wie het eeuwig verlangen in zich draagt en da askere hoop vaa een blijdere wereld. ons in alle opzichten bevredigde. Daar waren meer gedeelten die door haar prachtig gezongen werden, vooral kwam dit uit in ’t 2e deel, waar ze zong van „Den Morgen grttsst der Lercho frohes Lied.” Hoe werden de verschillende tonen aanelkaar geregen; hoe zacht en lief klonk „und Liebe girrt das zarte Taubenpaar.” Veel indruk maakte ook de sopraan in ’t terzett: „sur ewig bleibt Sein Ruhm.” We kunnen dan ook niet anders zeggen, dan dat de sopraan soliste, die zoo een voudig was in haar optreden, ons ten zeerste heeft bekoord. Ds heeren solisten Jau. Vellinga, tenor, en Dr. H. Neukomm, bas, beiden van Amsterdam, hebben goed gezongen. Tech konden ze ons niet in die mate bekoren, als dat met de sopraan-soliste het geval was. De stem vaa den bassolo, droeg een ietwat mat karakter; 't was of de bezieling er niet in uitstraalde. Va» den aan raag af, lag er iets in zyn strfto, dat ons niet kon bevallen. Toch kon men meermalen bemer ken, dat de bas solo meer kon presteeren dan hij heden avond deed. In de diepe tonen immers was zyn geluid vol en duide lijk; en in ’t 2e dael werd zelfs verdienste lijk gezongen, i./d. aria: „Nnn scheint in vollem Glanze der Himmel”. Een enkele maal echter, waar hij zong in het terzett van Gabriel, Uriel en Raphael, was hij niet geheel „zuiver”. De tenor-solo was aangenaam om te hoorenvooral ia de party waar hij met de sopraan-soliste zong het gedeelte vat: „Za dir, o Herr blickt alles auf.” Was de toon echter wat hoog, en moest forto gezongen worden, dan kon ook de tenor ons niet heelemaal bevredigen. Het duet tusschen „Adam en Eva” dat zoo innig mooi is, werd zeer goed gezon gen. Het werd zelfs zeer mooi, in ’t ge deelte: „Mit dir erhöht sich jede Freude”. Dat was treffan d. Er zyu meer mooie passages aau te wijzen, maar we kunnen io dit kort bestek niet alles aanstippen. Laten we nog op merken, dat waar de solisten in terzet zongen, dit ons zeer goed beviel. Voorwaar boorde men, dat cr dan gezongen werd door geschoolde krachten, en hebben wy genoten van de werkelijke kunst vau „zingen”. Het gemeagd koor „Bolsward” beviel ons over 't geheel genomen heel goed. Do sopranen zongen zalfs flink; een enkele stem was af ea toe iets hinderlyk door te sterkeiatonatie en die daardoor onzuiver klonk Laat men vooral daarop zijn aandacht vestigen, want de mooie zang van ’t ge heel lijdt er onder. De bassen waren wat vooral het geval iet das grosse Werk”. Er werd echter doer 't geheele koor met toewyding en warmte gezongen en dit heeft dan ook tengevolge, dat onze critiek gunstig kan zijn. Vooral in ’t gedeelte van „des Schöpfers Lub, das Lub des Zweiten Tags” klonken de stemmen zeer goed. Nog rest ons een woord te zeggen over ’t instrumentale gedeelte van dezen avond. Hierover is ons oordeel zeer gunstig. Het Strijkkwartet van Leeuwarden heeft getoond dat het „kunst” kan geven. We hebben genoten van de instrumentale begeleiding. Ook de piano- en orgelbegeleiding was in goede handen. De opvoering van „Die Schöpfung” in zyn geheel genomen heeft ons een genot- vollen en heerlijken avond bezorgd. Ouk aan den directeur, den heer Faber, komt een woord van dank toe, voor zijn emi nente leiding en zijn ondernemingsgeest. Terugziende op dezen avond mogen we De uitvoering van het Oratorium „Die Schöpfung,” dour ’t Gemengd Koor „Bolsward,” directeur de heer J. Faber. „Die Scköpfnng,” het werk van den be kenden componist Joseph Haydn is grootsch van opvatting. Voor de uitvoering er van zijn zoovele krachten noodig, die nood wendig met zich meebrengen vele uitgaven, zoodat de zangvereeniging „Bolsward,” voorwaar een woord van dank toekomt om dit kunstwerk hier ten gehoore te geven. Een bespreking van de uitvoering in al zijn onderdeelen zou ons zeker te ver voeren. We zullen daarom trachten in groote trekken ons oordeel weer te geven Eu dan beginnen we met de soliste, mevr. Schook-Homoet van Hilversum, die voor zeker een succes heeft te boeken. Haar stem, baar voordracht, we kunnen er niets das goeds van zeggen. Wat een rijkdom van klank, ’t was een genot er naar te luisteren. Was ze in den beginne iets weifelend, waardoor ze moeite bad de hooge tonen te halen; al spoedig bleek ze vol komen haar stem machtig. Toen ze met het koor meezong „das Lob des Zweiten Tags,” klonk haar stem zoo mooi, dat die hoeveel kilometer hij te gaan beeft eu hoeveel by er per dag en per uur aflegt. Hij weet ook ai dagen te voren, waar hij even rusten zal en wat hij er drinken zal, melk of chocolade. En hy meent te weten, hoe het er aan het einde van dien weg zal uitzien, waar bij zijn gemak zal kunnen nemen, zijn testament maken en zyn begrafenis voorbereiden. Maar voor hem, die niet zanikt om een spoortreintje of een blokkendoos, maar werkt eu wacht, wat het leven in zijn eindelooze goedheid hens brengen zal, voor hem is die levensbaan als een fantastisch- kronkelend pad, breed nu, dan smal, ge makkelijk geplaveid of nauwelyks begaaa- baar, overwoekerd van bloeiende wingerd ranken of van pijnende doornstruiken, in De maand April is bijna ten einde en nog wachten wij feitelyk op den eersten, werkelyk mooien lentedag. Maart heeft ons in een winterkou gezet en April schijnt dit slechte voorbeeld te willen volgen. Wanneer zullen wij verrast worden met die heerlijke zoele lentedagen, die ons de ramen doen open gooien en wij blootshoofd, alsof het zomer is, naar buiten kunnen loopen. Wat zal bet weder eene vreugde geven, als met onze ramen ook de vensters van ous verlangen open vliegen en we het leven weer zien als het geluk vau een jongen voorjaarsdag. Ondanks de kou, is de invloed der lente toch reeds merkbaar. Wy kijken al weer naar de dikke knoppen, die aan hoornen en heesters op 't openspringen staau en we snuiven in den wind of we nog de eerste lentebloesems niet ruiken, die straks de wereld rondom zullen omtoo- veren in een kleurenland. En met het versche groen en de jonge bloemen ver wachten we een nieuwe vreugde te zien ontluiken over de herbloeiende aarde. Och ja, de tijd van de bloesemende lenteweelde en de zoele lentegeuren is nog ver. De wereld is er ook eigenlyk niet naar om naar nieuwe stralende levens vreugde uit te zien. Maar wat kunnen we eraan doen Ondanks de kou, die nog komen gaat, en de mistroostigheid die ons nog vaak benauwt, komt de nieuwe hoop, als ieder jaar, wanneer de knoppen uitspruiten en de aarde groen wordt. De lente vraagt er niet naar wat voor ellende de mensehen in hun dwaasheid over de wereld en zich zelven brengen. Zij komt met dezelfde, maar toch altyd nieuwe weelde en in ons hart ontsteekt zij, of we het willen of niet, weer hetzelfde, maar toch nieuwe licht van ons eeuwig verlangen. Want dat verlangen is er wel, ook als het geen lente is. Het is er altijd. Maar het groeit nu tot een blyde verwach ting, die ons begeeiig de handen doet uitstrekken. En, die verwachting is het, die ons leven mooi maakt en rijk. Wat doet het er dan eigenlyk toe, of we het niet allemaal krijgen, waarop we hopen Niet het bezit brengt het geluk, maar het verwachten, hat streven, het hopen. Maar om dat geluk te kannen genieten, moeten we niet bang zyn veor teleurstelling. Och, teleurstelling is meestal sen narig heid, die we ons zelven op den hals schuiven. Ze is een gevolg van ons ongeloof in de schoonheid van ons leven en vaak ook een ongeduld, een verzet, omdat het leven niet alles zoo bestelt, of het nwe niet zoo besteld heeft, als wij bet ons een» hadden uitgedacht. Als kinderen moeten we zijn en het leven afwachten als een Sinterklaasverrassing. Wie nu eenmaal in zijn hoofd gezet heeft, dat hij een spoortrein hebben wil en nog wel een met blauwe portierdeuren en een gele locomotief, en niets anders dan een spoortrein, blijft er naar zoeken in alle gaten en hoeken. En ook wanneer hij iets veel mooiers vindt dan zoo’n spoortrein, let hij er niet op. Hij blijft drensen om den spoortrein en laat het schoone leven aan zich voorbijgaan. Dat is een, die het verlangen niet kent, dat verrassingen verwacht en de hoop op een onbekende schoonheid is hem vreemd. Voor hem is het leven als de eindeloos rechte weg met uetgeverfde kilometerpaaltjes en hier en daar een behoorlyk zitje tusschen petjes - geschoren hagen. Hij weet precies Abonnementsprijs franco per post 62'/2 3.| a Bolswardsche Courant -) L- A E> •8- en n. D, ‘\Q. ■M»wgMBaKMWM»u.iTi!iHi»wreEmarafeiancaaaflg5B3gKMMMMennB J l Firma T. S. van der Zee, i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1922 | | pagina 1