Officieel Orgaan der Gemeente Bolsward 1 I 4 I I I 61ste Jaargang Woensdag 30 Augustus 1922 No. 42 0UD-B0LSWARD. PRAATHOEKJE. Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 I 7 JOOST. STADSNIEUWS. werd Nu WILLEM TENOR. I OBSERVATOR. 2e 3e le prijs Klasse B: 2c 3e den telegrafist zeer lag. I I ’t de en nam van iemands neus af, terug hebben gezien, Vervolgens ging hadden we gelukkig ui, daar en nog Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van l5 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. afloop uitgedeeld voor de klasse A en door den secr. den heer Brandenburg voor de klasse B. De kaatsvereeniging /Bolsward” kan met groote voldoening op dezen welge slaagden wedstrijd terugzien. Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. Daar de redactie van de Bolswardsche Courant zoo welwillend is om mij eenige ruimte beschikbaar te stellen, vind ik het niet onaardig om deze reis, welke zoo interessant was, eens te beschrijven, daar menigeen in Bolsward, dien dag in gedachte met ons heeft medegeleefd, en dit daarom wel op prijs zal stellen. Een schoolfeest. Evenals vorige jaren, zal ook thans voor de kinderen der Geref. school „Rehoboth” alhier, op Koninginnedag een feest worden georganiseerd en zullen verschillende kinder spelen worden gehouden. De feestelijkheden zullen plaats vinden op het Sportterrein, terwijl een en ander zal worden opgeluisterd door ’t Christelijk fanfarecorps van Exmorra Met de Zangvereen. „Harmonie” naar het concours te Hindeloopen, op 23 Augustus j.l. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62'/2 cent per 3 maanden De prijzen door den voorzitter, den heer Banning De vooravond van onzen gezelligen dag (Woensdag) liet zich al zeer slecht aanzien, de barometer liep hard terug, de wind begon aan te halen en regendroppels gaven ons te kennendit is de voorproef voor morgen. ’t Zal zoo ongeveer 8 uur in den morgen geweest zijn, dat ik een kleine „Carpentier- stoot” van mijn vrouw in den rug kreeg, met de blijde tijding dat het niet meer regende doch dat het spoelde. Dit deed mij de lust tot langer slapen benemen en heb de buien maar geteld, die we nog voor half zes kregen en dit waren er 9 stuks. Om half zeven was het appèl aan de Kade en er ontbrak gelukkig niemand, zelfs waren er nog eenige liefhebbers van muziek, die als gast de tocht wenschten mede te maken, wat in den regel zoo gaat, vooral met zulk prachtig weer. De consumptie en de piano werden aan boord gesleept, instappen was de boodschap en voeren wij met de //Makkumer Koop handel” onder het zingen van een frisch lied en een frissche regenbui via IJlst, Heeg, Galamadammen naar Hindeloopen. Veel regenwater hebben wij niet gehad, was als volgt: J. v. d. Klei. B. Wolthuizen. B. Falkena. J. Hoitsma. 8. Wiarda. H. Langenberg. H. de Boer Hichtum. T. de Jong Burgwerd. B. Boschma Exmorra. H. Brandsma Ugocl. D. vd. Berg Schettens P. Goinga. D. Banning. J. K. Tuinstra. G. Postma. H. Wierema. C. de Jong. 8. Vonk. werden na Kaatsvereeniging „Bolsward”. Ledenwedstrijd. Zondag 27 dezer had de traditioneele ledenkaatspartij plaats. Traditioneel, omdat daarvoor steeds gekozen is de Zondag vóór de kermis. En geregeld met succes. Ook dit jaar was er veel belangstelling van de zijde der kaatsende leden. Niet minder toch dan 30 parturen a 3 personen namen deel aan den wedstrijd, waarvan 10 parturen ouder dan 35 jaar en 20 parturen beneden de 35 jaar oud. Al spoedig bleek, dat ook de ouderen de kunst nog niet hadden verleerd en was te zien, dat ze in de jongensjaren goede kaatsers waren. Ook de jongeren lieten zich, als ge woonlijk, niet onbetuigd en tot in het laatst gelijk gespeelde partijen gaven bewijs van den wil om te winnen. ’t Is een opmerkelijk feit, dat er zoo weinig publiek van Bolsward déze toch werkelijk interessante partij bezoekt. De tijden ziju veranderd en ook deze leden partij, die vroeger als ’n //lolletje” werd beschouwd, heeft langzamerhand ’t karakter aangenomen van een grooten wedstrijd. Ook de partijen van M.E.T.O. trekken steeds geen belangstelling. Zijn er dan zoo weinig liefhebbers in Bolsward van het aloude, Friesche balspel? Het is hier wel de plaats om deze ledenkaatspartijen aan te bevelen bij het kaatsminnend publiek. Dat deze aanbeveling succes hebbe. Om verder in details te treden, gaat, gezien het groot aantal parturen, niet best en zou te vee) ruimte vragen. Het weder was bijzonder mooi. Bij prijs en premie van de klasse A, alles aan de telegtaaf en had Langenberg op 5 om 4 en een „schoone” 4 zijn teen niet bezeerd, de uitslag zou hoogstwaarschijnlijk anders zijn geweest. Thans moest zjjn partuur het afleggen. De uitslag le prijs Klasse A ’t Is Maandag, een klein beetje nattig, de auto-caroussel haalt het zeil om de tent weg en de voorstelling kan een aan vang nemen. We zitten anders de laatste weken wel in het vertier, eerst de feestweek en nu nog de kermis, hoewel’t twee heel ver schillende soorten van feesten zijn niet waar. De feestweek werd georganiseerd om geld in Bolsward te krijgen en nou houden ze dit om het geld nog veel sneller uit Bolsward te krijgen. Dat klopt ook niet, wel? Een wondere wereld nou. Enfin de kermis heeft in ieder geval dit voor, dat wij met regendagen niet behoeven te denken hoe zal ’t komen of daar gaat het waar borgfonds, net als met de eerste dag van de feestweek. Het eerste nummer dat heden op het programma stond was keuring van draai orgels enz. voor het Stadhuis. Jammer dat ze hiervoor niet een paar prijzen beschik baar hadden gesteld voor bet schoonste geheel, dat was anders mooi geweest. We krijgen nu dus een paar dagen van valsche draaiorgels en kapotte horens. Jonge jonge er zijn er bij die je wel graag een cent wil geven als ze maar niet eens beginnen, zoo mooi. Trouwens die lui vinden ook al heel wat uit om aan een stukje brood te komen. Zoo is er een hoornblazer die wordt bijgestaan door een trommel slager terwyl nummer 3 met een lange stok op de steenen stampt waardoor een soort belletjes een niet al te harmonisch klinkende opluistering vormen. Ik zei al tegen mijn vrouw, die lui moeten de geheele week maar in die nieuwe straten over de Gasthuisbrug blazen, misschien kan hij dan met de stok met belletjes de steenen daar zoolang stampen dat ze effen worden, want als je daar loopt hoef je warempel geen last van eksteroogen of gevoelige voeten te hebben, zulke mooie puntige bestrating hebben ze daar. Ook een beste vloer voor koude voeten. Ik ben zoo op mijn eentje eens naar de Marnezijl gekuierd, nee maar daar woont ook nog een kermis heb ik wel ontdekt. Op de plaats waar „Jan” anders staat met zijn karavaan, vind je op het oogenblik een tiental collega’s van hem met hun vee, kroost, wagens en wat daarbij behoort, ’t Is er een en al gezelligheid. Trouwens ik hoorde wel, het zijn allemaal lui die graag een ander behulpzaam zijn. Ze hadden tenminste het land van iemand zoo maar dan in Hindeloopen bij het concours aan wezig was en waarbij de Workumer politie een woord van lof toekomt voor de goede orde, die zij wist te bewaren. (Een hoera voor de politie van Workum.) Het laatste nummer zou gegeven worden bij het café de Zwaan, doch wat schrik, de motorboot, die wij er al gedacht hadden, was er nog niet en volgens gewonnen inlichtingen lag deze aan den grond voor het Workumergat. Goede raad was duur. Er werd besloten, om voorloopig in //de Zwaan” nog maar te wachten; ’t zou wel wat meevallen, bet was den geheelen dag meegevallen. We kregen een voordracht „Pietje Puck heeft een spraakgebrek,” die zoo verschrik kelijk op de lachspieren werkte, dat alle leed vergeten was. Daar komt de tijding: de motorboot in ’t zicht, dus alles in de bus. De reis naar Bolsward werd vervolgd onder gezelligen kout. Verschillende nabetrachtingen werden nog gemaakt, zooals dat steeds gaat. Parrega wordt gepasseerd, doch ongeveer een minuut of vijf verder, krijgen we een hevige schok, die ons het ergste deed vreezen. Wy kwamen in aanvaring met een andere motorboot, daar die geen licht op had. ’t Was me een paniek, doch de kapitein stelde ons gerust, er zat alleen maar een deak voor in de boeg, dus af- marsch, geen zieken. Zonder verdere incidenten kwamen wij ongeveer half elf in Bolsward aan, voldaan over den dag, die achter ons alhoewel het weer niet had meegewerkt, Evenwel zal ieder, die de tocht heeft meegemaakt, kunnen getaigen, dat er pleizier gemaakt is zooals ze dat kunnen bij „Har monie.” U, mijnheer de redacteur, dankende voor de opname in uw veel gelezen blad, teeken ik: me een ellende, en toch wat toen gelachen, ik zou haast zeggen aak’ligheid. Dit was een moment we een „protte wille” hadden. De maar ploeteren en de dames aan Zoo stoomende, duwende, om half twee in Hinde- en waren we blij en ’t Was hier en terecht bruggen over de Workumervaart, die aan Bolsward behooren, vernieuwd en verbeterd werden, en de gemeente Wonseradeel de brug te Tjerkwerd ook veranderde. Voorheen waren het geen eigenlijke bruggen. De namen Hollanderzet, en Ymswolderzet ge tuigen nog dat men er losliggende barten had voor den overtocht. In 1864 zijn het ,/flapbruggen” geworden. De doorvaarts- wijdte werd grooter en bij de twee genoemde bruggen moest nu ook een brugwachters- woning komen, want bij deze bruggen behoort ook een brugwachter. De boeren, die voor hun landerijen en bedrijf bij de verbetering belang hadden, hebben tot de vernieuwing en afkoop van onderhoud stellig wel iets bijgedragen, de schipperij, die er ook door gebaat was, dat de bruggen breeder waren, (en ook de vaart werd gebaggerd) maar er wordt sedert ook tol geheven. Elke 3 jaren moet daarvoor nog de consessie bij de Regeering aange vraagd worden. Voor die bruggenbouw is door Bolsward indertijd f 16.000 geleend. Nog in hetzelfde jaar dat deze Wor kumervaart zoo werd verbeterd, rees het plan een stoombootdienst te openen van Workum over Bolsward en Sneek naar Heerenveen, dagelijksche dienst vice versa. De ondernemer, de heer C. Troste Jr., had van dien stoombootdienst groote verwach tingen, maar ik heb niet kunnen naspeuren wat er van dat plan is gekomen. Wel zag ik nog dat in dien tijd de spoorlijnen Harlingen-Nieuwe Schans, en Leeuwarden- Meppel in aanleg waren, terwijl ook nog andere lijnen in onze provincie werden geprojecteerd. Over die „andere lijnen,” waarbij ook onze stad direct betrokken was, zal ik later behandelen. Ter verbetering der verkeerswegen diene ook nog dat Bolsward f 500 toestond als een bijdrage aan Wonseradeel voor den aanleg van een kunstweg naar Exmorra. Er zou een nieuwe weg gelegd worden, door de landerijen langs Sijbrandahuis, van het dorp Exmorra naar den Bolswarder- Tjerkwerderweg. De provincie heeft er ook eenige subsidie voor toegestaan, en de Gemeente Wonseradeel heeft er een geld- leening voer moeten aangaan van f 23.000. Het werd evenwel reeds najaar van volgend jaar eer met de aardebaan en bruggen werd aangevangen. Bolsward gevoelde in dien tijd ook krachtig dat het met den tijd mee moest. Dat werd getoond in de actie voor een spoorlijn, door ’t wegbreken der poorten enz., maar, dat alles moet ik uitstellen tot een volgend nummer. VI. Mijn laatste artikel eindigde met winter pret, en gevoegelijk zou ik daaraan kunnen verbinden eenige sterke stukken van oude hardrijders, waarby ook Bolswarders, o.a. een Burgemeester onzer stad, doch ’t lijkt mij meer passend met die gegevens te wachten, tot we volop in ’t koude jaar getijde zitten. Ik wil het jaar 1864 dus liever beginnen met de vermelding, dat men in dit jaar een nieuwjaarsuitdeeling hield vanwege het Ge meentebestuur aan de behoeftige gezinnen. Vroeger bestond hier de gewoonte dat op den eersten dag des jaars de gegoede inge zetenen als het ware bestormd werden met nieuwjaarswenschers. Het was allengs ont aard in een echte bedelpartij. Om aan dat lastig misbruik een einde te maken, werd men verzocht, aan de deur geen giften te verstrekken op den nieuwjaarsdag. Het Plaatselijk bestuur zou voor een uitdeeling zorgen, daartoe in staat gesteld door de inschrijvingen op een daarvoor rondgezonden circulaire. De som van bijna f 350 kwam op die wijze bijeen en werd aan de Spijs- commissie ter hand gesteld. In 358 ge zinnen, samen 1213 personen tellende, werd naar gelang de grootte van het gezin, een hoeveelheid spek en meel uitgereikt, terwijl in de gestichten de verpleegden ook onthaald werden en hen bovendien ieder een kleine geldelijke bijdrage werd geschon ken. Dit gebruik heeft zich tot onze dagen gehandhaafd. Nog steeds wordt op het einde van elk jaar vanwege het Gemeentebestuur voor dit doel een bijdrage gevraagd; meestal worden de biljetten door de politieagenten bezorgd en teruggehaald bij de burgerij, terwijl het geven aan de deur niet meer geschiedt. Ik meen zelfs, dat het verboden is, met het doel gaven in te vorderen, op Nieuwjaarsdag langs de huizen te gaan „nieuwjaarweoschen.” In dit jaar, 26 Januari, stelde de Raad den grond buiten de Blauwpoort, de zoo genaamde „Stadssteden” beschikbaar als bouwterrein voor burgerhuizen. Vóór het huis van den heer Hokwerda moest het terrein onbebouwd blijven, maar verderop tot aan de boerenhuizinge van den heer M. Galema, werd de grond in erfpacht verkrijgbaar gesteld. De tegenwoordige Har- lingerstraat werd in korte jaren aan de zuidzijde volgebouwd. De boerenplaats is later afgebroken, het terrein is thans door de fabriek „Hollandia” ingenomen. Ouden van dagen kunnen zich zeker nog herinneren, dat het terrein naast den weg, waar nu die reeks huizen staat, des Zondags als een soort speelterrein werd beschouwd. Er werd veel gekaatst, en nog meer „koek geslingerd.” Donderdags was het een bergplaats voor de talrijke boeren wagens, die boter en kaas naar de waag brachten en hun paarden daarna stalden bij de herbergen: Het wapen van JPonse- ndeel, thans café Boermans (in 1864 was er kastelein 8. P. van der Wei) en de Nieuwe Stadsherberg toen kastelein H. P. Hilarides. Deze herberg, wat ik reeds vroeger heb gemeld, is afgebroken, omstreeks 1880. Een zaak van belang voor den handel, mag ik hier niet onvermeld laten. Den 30 Mei werd aan den Raad mee gedeeld, dat een missive van den Commis saris des Konings was ingekomen, dat het plan bestond een telegraaflijn van Sneek naar Bolsward aan te leggen, met uitnoo- diging een geschikt lokaal beschikbaar te stellen voor een telegraafkantoor. Er werd toen aan Burgemeester en Wethouders machtiging verleend voor de stichting van een nieuw gebouw op het Hengstepad. Spoedig daarna werd het aanbesteed en Fokke Hamburg werd aannemer voor de som van f 2165. Dit gebouw is later, toen post en telegraaf in één kantoor vereenigd zijn, verkocht. Thans is het de sigaren winkel van den heer A. Bakels. In 1864 was het postkantoor bij „De drie Posten” naar ik meen, in het huis thans door Dr. Beekhuis bewoond. Directeur was toen de heer J. Witteveen, maar nog in dit jaar, werd deze vervangen door den heer L. C. van der Feltz. Het telegraafkantoor, dat 15 Jan. 1865 voor ’t verkeer geopend is, stond onder leiding van 3e klas, J. Theunisse. Op ’t gebied van handel en verkeer kan nog vermeld worden, dat dit jaar de drie voor een deel leeg gemaaid, zonder dat ze vergoeding vroegen. Beste menschen toch nou? Maar nu wat anders, iets treurigs. De harddraverij-vereeniging ie... geweest. De oude kermisdraverij komt dit jaar niet, wat de reden is weet ik niet, maar ik weet wel dat bet jammer is, want ik zie liever een ouderwetsche draverij, dan een nieuwer- wetsche wedstrijd van die ...stjonkdingen of in het beschaafd uitgedrukt motoren. Misschien dat de Redactie wel zeggen kan hoe het komt voortaan, maar het zou mij spijten dat de harddraverij aan kant ging- daar wij rondom ingesloten zaten onder een flink dekkleed en zoodoende droog, maar smakelyk onze morgen-boterham konden verorberen. De reis ging heel voorspoedig tot Heeg, doch toen besloot onze kaptein om het dek er af te doen en ons te bergen onder de luiken, omdat de Heegermeer nogal spookte en hij de bovenlast niet graag wou verspelen. Zoo gezegd, zoo gedaan. Zoodoende hadden we 20 minuten pauze. Om 10 uur ging de tocht de meer over en begonnen de gezichten, vooral bij de dames, te betrekkener moest afleiding gezocht worden en werd gevonden in ’t zingen van „Hittepetit” en ’t oppeuzelen van apenoten. Op het dek vermaakten eenige heeren zich met den golfslag, doch deze liet niet met zich spotten ijskoud een lorgnet van iemands die we nooit weer de lorgnet, bedoel ik. een pet over boord en 1 Galamadammen spoedig te pakke er al een enkele „meerziek” werd wel een manspersoon. Even voorbij de Galamadammen was ’t weer halt. We waren voor een vaste brug en de stuurmanskast kon niet onder de brug door. Iedereen verschrikt, wat nuHij kon er af geschroefd worden en dit was ook weer geweest. Ondertusschen was het middag geworden en voeren we een vaart in, recht op Hindeloopen aan. begon pas de ellende. Alle hends aan dek. We zaten vast, dus: trekken was de bood schap; hoe was ’t mogelijk, en ’t had steeds geregend. ’t Was is er van dat heeren de advocaat, trekkende, zijn wij loopen aangekomen niet blij dat we er waren, regen en wind van belang „feest vieren in armoede.” Bij onze aankomst was de 3e afdeeling nog aan het zingen en namen wij onzen intrek zoolang in een café, totdat de 2e afdeeling aan de beurt was. Om niet langdradig te worden, zou ik thans kunnen beginnen met te zeggen, dat ongeveer 5 uur alles was afgeloopen en de geheele menschenmassa (die was niet groot) van het terrein afspoelde ’t was groote schoon maak, en werden de prijzen in het hotel Walda uitgereikt. De zangers en zange ressen stonden hier zoo op elkaar gedrongen, dat menige jas of japon ongemerkt werd uitgewrongen van ’t water door al de groote en kleine buien, die we hadden gehad. Toen wij onzen prijs in ons bezit hadden, werd er beraadslaagd over den terugtocht. Met algemeene stemmen werd besloten, om gezamenlijk langs de zeedyk naar Wor kum te loopen en zou onze kappi maar zien, dat hij met de leege motor die ondiepe vaart weer langs kwam en dan langs het Workumergat ons van Workum naar Bols ward brengen. Dit is de verstandigste weg geweest, daar het weer hoe langer hoe losser werd en ze thuis ons allemaal gaarne weer terug verwachtten. Na nog een enkelen rondedans, werd op de meest plechtige wijze onzen secretaris de groote gewonnen bronzen medaille op den borst gehecht, om hem thuis in het gezelschap der anderen vroeger gewonnen medailles te doen indeelen. Om circa 5 uur werd het programma voortgezet met de marsch naar Workum, vlak achter de zeewering langs, omdat wij daar het meest tegen regen en wind beschut waren. Deze marsch van circa P/s uur, kenmerkte zich door den opgewekten geest die er heerschte, er werd niet meer aan het weer gedacht, alleen aan pleizier. Onder de marsch werden verschillende grappen vertoond, o.a. de „zevensprong,” en er werd gezongen dat het een lust was. Geen wonder dat wij als een verwelkt bouquet in Workum aankwamen. Het eerste het beste café was voor ons, waar ieder zich een beetje opknapte en zich versterken kon met hartigen beet en dronk. Vervolgens werden door ons als straat zangers op verschillende punten van de stad Workum eenige nummers ten beste gegeven, wat meer volk op de been bracht Bolswardsche Courant i tt ff f! ft ff ft ft ft ft ff ft H Gegroet,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1922 | | pagina 1