Officieel Orgaan
der Gemeente Bolsward
DE FIJNSTE PLANTENBOTER
VOEDZAAM HEERLUK VOORDEELIG
DE WUZE WEEGT MET SCHERP GEZICHT
ZUN UITGAAF MET EEN GOUD GEWICHT
Woensdag 26 September 1923
No. 76
62ste Jaargang
I’
Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave:
Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4
OUD-BOLSWARD.
Vol lof zijn de Winkeliers over
onze schitterende aanbiedingen in Sigaren.
GEEN WONDER!
TROMP - SNEEK
GDÜ!
WEEK-AGENDA.
OBSERVATOR.
TEGEN DE VLOOTWET.
Verg.
te
1
I]
nit alle deelèn des lands:
en Groningen, uit Limburg,
Brabant, uit nagenoeg alle
Nu de tijd voor het houden van vergade
ringen en uitvoeringen weer is aangebroken,
maken wij de bestuurders van vereenigingen
attent op deze rubriek, waarin aankondi
gingen enz. gratis worden opgenomen. Op
gaven hiervoor gelieve men tot Diusdags-
avonds aan ons in te zenden.
Voor het plaatsen van advertenties bevelen
wij ons blad bij hen aan, terwijl wij ons
tevens houden aanbevolen voor de levering
van alle soorten vereenigings-drukwerk als
convocatiebiljetten, reglementen, diploma’s,
programma’s, tekstboekjes enz. enz.
Firma B. CUPERUS Az.
Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting.
Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen,
enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief.
geest daarin licht zoude aanbrengen, en
ook nu nog met geen bezwaren of klachten
voor den dag zouden zijn gekomen, ware
het niet dat bij het Gouvernement alle
mogelijke pressie wordt uitgeoefend om
andere lijnen van Staatswege te subsi-
dieeren, zooals de lijn Arnhem-Nijmegen
dat zij Nijmegen gaarne de hulp gunnen
enz. maar overtuigd zijn dat die stad
in het bezit is van een waterweg, waarbij
onze bochtige smalle vaarten in het niet
vallen
dat zij daarom de vrijheid nemen, zich
met allen eerbied tot Uwe Majesteit te
wenden met verzoek, dat het Uwe Majesteit
moge behagen, zoodanige middelen te
beramen dat onze Gemeente vooraf in het
genot van het spoor worde gesteld, waartoe
een ruime tegemoetkoming voor de geprojec
teerde lijn Heerenveen-Harlingen bevor
derlijk zou zijn, en ook het nijvere Sneek
met belangrijken handel alleszins zoude
zijn gebaat.
en Bolsward geacht als de marktplaatsen
van de omringende landerijen en dorpen
met nijvere bevolking. Hoe beter de ge
legenheid tot reizen is, des te meer gebruik
van die gelegenheden wordt gemaakt.
Wanneer eenmaal or»«e stad door den
spoorweg aan ’t verkeefsnet is aangesloten,
zullen meer reizigers es vreemdelingen
haar bezoeken, en ’t gevolg zal natuurlijk
zijn: meer vertier, grooter levendigheid,
uitgebreider handel.
Edoch, er waren ook die de zaak van
een anderen kant bezagen wat de volgende
maal ook kortelijk zal worden vermeld.
Gegroet
£6-9 -Z3
Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62‘/2 cent per 3 maanden
Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”,
Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel
Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd.
’t Welk doende,
(Volgen, de Onderteekeningen.)
Dit adres, dat er op het eerste gezicht
als serieus bedoeld uitziet, doch dat bij
meer aandachtige lezing zich doet kennen
als een aardigheid, had echter het gevolg,
dat er in de pers weer over die spoorweg
plannen geschreven werd. In de Arnhemsche
Courant werd zelfs een stuk opgenomen,
dat het bevreemdend werd gevonden van
de Bolswarders dat zij een verzoek om
subsidie doen met achterstelling van andere
plaatsen. De schrijver zou het doeltref
fender gevonden hebben, de subsidie voor
te bevelen om dan voor
een dergelijk voorrecht te
»Een zaak van het hoogste gewicht voor
de plaats onzer
woordig (Nov. 1869) het onderwerp
vele gesprekken
belangstelling en
dienstel jj ke mannen
den aanleg van
Harlingen, over
Te Amsterdam zijn Zondag twee demon
straties tegen de Vlootwet gehouden, waarvan
vooral die der 8. D. A. P. en het N. V. V.
schitterend is geslaagd. Deze betooging
moet een overweldigende indruk gemaakt
hebben, vanwege het reusacbtig aantal
deelnemers.
Maanden tevoren is ze tot in de kleinste
onderdeelen organisatorisch voorbereid.
Ongeveer veertig extra treinen brachten
betongers aan
uit Friesland
Zeeland en 1
streken, die daar tusschen-in liggen.
De organisatoren van deze revue van
het sociaal-democratische arbeiderselement
hebben de besturen der vereenigingen in
het land van dienstregelingen voorzien en
zich geregeld op de hoogte doen stellen
van het aantal deelnemers aan de trein
reizen; daardoor was Zaterdagavond bij de
leiding bekend, dat per trein Zondag te
Amsterdam 39.000 betoogere zouden arri-
veeren.
Er kwamen er ook per boot, er kwamen
er met vrachtauto’s.
Van die vehikels stonden er, toen de
meeting op het IJsclubterrein was begon
nen, honderdvijftig op het Weesperplein.
En van verren afstand kwamen er velen
met deze wagens, één gezelschap zelfs van
Steenwijk.
Dan de fietsers.
Hun aantal was ook vrij groot; er waren
er bij die urenlang hadden gereden in den
stortregen. Aan de stations en de aanleg
plaatsen der booten, den ganschen Zondag
morgen een buitengewone drukte. De
arriveerende groepen, zooals die uit R’dam
met 6000, Den Haag met 3000 en een
aantal andere plaatsen, tezamen eveneens
met een groot aantal deelnemers, vormden
elk op zichzelf vrij lange stoeten. Met de
muziek voorop, vaandels en dundoeken door
inwoning maakt tegen-
van
en van de voortdurende
zorg van eenige ver
uit. Wij bedoelen
den spoorweg, die van
Bolsward en Sneek naar
Heerenveen zal leiden. In eenige dag- en
en weekbladen komt dezer dagen het bericht
voor, dat de statuten voor genoemden spoor
weg door de Oom missie zijn vastgesield
en onmiddellijk de voorloopige concessie
zal worden aangevraagd.
Het voor en tegen, dat natuurlijk hier,
als bij elke zaak, wordt aangevoerd, werd
vooral in betrekking tot onze stad besproken.
Om niet te uitvoerig te worden zal ik de
hoofdzaken alleen aanstippen.
Bij den enormen vooruitgang die op
industrieel en handelsgebied plaats vindt,
moet zeker elk middel, dat de belangen
daarvan kan bevorderen, met ijverige hand
worden aangegrepen; en onder die middelen
is zeker snelheid van vervoer voor het
handelsverkeer een der eersten. De kern
achtige uitdrukking van onze overzeesche
naburen ^Time is money” bevat zooveel
waarheid, dat er niemand wordt gevonden,
die ze niet volmondig erkent. Handelaars
en beursspeculanten weten het, hoe van
de winst van enkele oogenblikken soms
belangrijke voordeelen kunnen afhangen
en ’t verlies van weinige uren meermalen
groot nadeel kan berokkenen. In onzen
tijd van stoom en machines lijkt het wel
of ook de menschen zelf met minder ge
duld zijn bedeeld dan onze goede voorouders.
Het «Festina lente” (langzaam gaat zeker)
der ouden past niet meer in onzen tijd.
Wie kan zich thans nog, als wijlen zijn
grootvader rustig neerzetten in kamerjapon
en mat den slaapmuts op, blauwe kringetjes
blazend uit de lange Goudsche pijp, en in
zijn krant het nieuws met kalmte nagaan,
nieuws dat reeds eenige dagen oud is? Wie
schrikt niet voor een dagreis in de be
dompte roef der trekschuit? de trek
schuit! omdat de beurs niet toelaat gebruik
te maken van de rammelende voermans-
wagens, die van hier nog de eenige reis
gelegenheid vormen zij het ook dat ze
nu omnibus of een ander vreemd woord
er voor gebruiken, dat deftig klinkt!
Vooruitgang is ’t wachtwoord onzer
dagen in stoffelijk en in geestelijken zin.
Ja, vooruitgang predikt onze eeuw, de
hersenen worden ingespannen, de handen
ineengeslagen, plannen beraamd, besproken,
uitgevoerd
De Zuidwestelijke hoek van onze provincie,
een der rijkste en vruchtbaarste streken,
ligt nog te veel afgezonderd van het overige
deel des lands en van de hoofdplaatsen
van handel en verkeer. De belangrijke
uitvoer van dit deel onzer provincie ver-
eischt betere middelen van vervoer dan
tot heden bestaan; het handelsverkeer moet
bevorderd worden. Van groot belang wordt
de spoorverbinding voor de steden Sneek
Woensdag 26 Sept.:
Schaakclub „Westergoo”, Speelavond, aan
vang om 7‘/2 uur in „Ons Gebouw”
(Eerste zaal).
Biljartclub „Jan Wiemers”. Vergadering des
avonds 8 uur, bij den heer H. Gaarmann,
café „De Drie Kronen”.
N. C. G. O. V. Bijeenkomst des avonds
8 uur in het Wilhelminagebouw.
R.K. Deb. club „Dr. Schaepmann”.
’s avonds 8 uur.
Donderdag 27 Sept.:
R.K. Jongensbond, onder-afd. van het Kruis-
verbond. Vergadering ’s avonds 7'/2 uur
in het R.K. Werkliedengebouw.
Zangvereniging „De Lofstem” Repetitie
’s avonds 8 uur’in „Ons Gebouw”.
Vrijdag 28 Sept.:
Vereen, van Overheidspersoneel. Vergadering
’s avonds 8 uur in het R.K. Werklieden
gebouw.
Mannenkoor „Hollandia”. Repetitie ’s avonds
7 uur.
Zangvereen. „Voorwaarts”. Gewone repetitie
’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”.
Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone
repetitie des avonds 8 uur in de muziek
school.
R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur
in café Slippens.
Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds
8 uur in de Chr. School „Rehoboth”,
Hengstepad.
Zaterdag 29 Sept.:
Stadsspaarkas. Inbrengen van gelden des
avonds 7 uur, in het lokaal Politiebureau.
Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht
’s avonds van 5\l2—6'/2 uur in „Ons
Gebouw”.
Chr. Knapenvereen. Vergadering des avonds
7'/2 uur in „Ons Gebouw”.
Maandag 1 Oct.:
Chr. Jongelings-Vereen. Ledenvergadering
des avonds 8 uur in „Ons Gebouw”.
Dammen en schaken, 's avonds vanaf 7’/2 uur
gelegenheid in het Wilhelminagebouw.
Dinsdag 2 Oct.:
Tempelieren. Vergadering ’s avonds 8 uur
in café „Voorwaarts”.
Chr. Vrouwenvereen. „Dient elkander door
de liefde”. Gewone vergadering ’s avonds
8 uur in „Ons Gebouw”.
Jongedochtersvereeniging „Eben Haezer”. Ge
wone vergadering in „Ons Gebouw”.
Nijmegen aan
eigen behoefte
vragen.
Die schrijver was er dus ingeleopen en
het heeft daarna nog al hilariteit gewekt,
toen bekend gemaakt werd dat het adres
nog niet aan Z. M. was ingezonden en
nog slechts één onderteekening droeg, die
van den opsteller.
Toch kwam er beroering in de gemoederen,
zij het niet door dat pseudo adres
toch werd in de pers het voor en tegen
van het spoorwegverkeer druk besproken.
Ook in onze stad kwam weer actie en
eenige uittreksels der meeningeu zijn du
denkelijk nog wel de moeite van het her
halen waard.
LVI. u 3
Het comité voor den spoorweg Har-
lingen-Heerenveen is, gelijk gemeld is in
Mei 1866 ontbonden, doch daarmee was
de zaak zelf nog niet uit de wereld. lu
alle betrokken plaatsen bleef men nog
altoos eenige hoop koesteren, dat de plannen
weer ter hand genomen zouden worden.
Opmerkelijk was het wel, hoe weinig men
van de zaak hoorde, ook in de bladen
werd er geheel niet over gehandeld. Was
het misschien een stilte voor den storm
In zekeren zin ja, doch de stilte duurde
voor sommigen bedenkelijk lang. Een
ingezetene onzer stad had de luminieuze
idéé een adres aan Z. M. den Koning op
te stellen en te publiceeren. Dat adres
is nog bewaard, het ving aldus aan
Aan Zijne Majesteit den Koning!
Geven met verschuldigden eerbied
kennen
De ondergeteekenden, allen ingezetenen
der stad Bolsward
dat zij bij alle verstek van goede,
spoedige en goedkoope vervoermiddelen,
bij de behandeling der Wet, waarbij Neder
land een net van Staatsspoorwegen heeft
gekregen, reeds teleurgesteld in hunne
verwachtingen, te meer teleurgesteld naar
mate zij de bewustheid in zich omdragen,
dat zij bewoners zijn eener Stad, die met
hare vruchtbare omstreken zoo productief
is voor de schatkist, als eenig oord in
ons Vaderland;
dat dit gemis aan communicatie niet
alleen vele ingezetenen zoo menig genot
doet ontberen, althans duur doet genieten,
maar ook nadeelig inwerkt op de ont
wikkeling van zoo menig bedrijf, hetwelk
den spoed van den tegenwoordige» tijd
niet kan ontberen en dat de gemeenschap
met andere plaatsen onvoldoende is... enz.;
dat zij dit gemis tot heden geduldig
hebben gedragen en zich aan de omstandig
heden onderworpen totdat een andere tijd-
Geh.-Onth. Koor. Repetitie ’s avonds 8 uur
in het Wilhelminagebouw.
Woensdag 3 Oct.:
Schaakclub „Westergoo”. Speelavond, aan-
i vang 7‘/2 uur in „Ons Gebouw” (Eerste
zaal).
Pracht collectie SIGARETTEN.
i
Bolswardsche Courant
1
suais:
l]
PRIJSVERLAGING THANS60CTSPERPOND
JURGENS7
PLANTA