Officieel Orgaan der Gemeente Bolsward AAN DE VERBRUIKERS VAN JURGENS’ PLANTA IS ka P. O. v. d. Klei Beschikbaar diverse Kapitalen op eerste hypotheek. Rente voor mooie landposten (hoog stens 1/2 der taxatie) 5 W. ZEUL I ZOOM’S BANK F ,|W VS PEPERMUNT Daar zal wat waaien. N.V. R. G. VAN SLOOTEN HARLINGEN. I DE FIJNSTE PLANTENBOTER Handschoenen en Kousen .-fr r 7/1/1 Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 Zaterdag 6 October 1923 No. 79 62ste Jaargang De nieuwste Middelen van vervoer. DE VRIES, Meppel, OPTICIEN, f PRIJS 60 CENTS PER POND i: Zendingsdag te Spannum. I Zijn 1 r Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. van van Zeer voordeelig! ZIE ETALAGE! Appelmarkt Bolsward '7M I I IJ veroor- zijn Spaarbank - Deposito’s Deskundig advies in geldbeleggingszaken Sneek - Oude Koemarkt 35 J pRAI5lf!AvANVALKEnBURCrS- |c A ••iLEVLRTRAATI Dinsdag 9 Oct. van 94 uur „De Wijnberg” te Bolsward te spreken en te ontbieden voor de levering van BRILLEN. N.B. Vroeg komen gewenscht en aan te bevelen. is a.s. in Hotel ANT. JURGENS’ MARGARINEFABRiE 500.- 200.— 1OO.- 50.- 25.- 1O.- 5.- f 1OOO.- f f f f f f f A (5'1 Menschen, wat een schrik, daar vergeet ik m’n Dit nummer bestaat uit 2 bladen. A ^dLEEUWARDEK- 'J een koets over de slecht geplaveide straten wel een marteling moet zijn geweest. Daarbij kwam, dat men het voor mannen als onteerend beschouwde, dat zij gebruik maakten van het voertuig. Men zag ze aanvankelijk ook alleen bij optochten en plechtige kerkelijke ommegangen. Langzamerhand kwam daarin verandering, toen vorsten en diplomaten zich lieten vervoeren in de koets, die nog verbazend primitief was, zonder veeren, zooals wij boven opmerkten, maar ook zonder vensters, zoodat bij koud weer het verre van aange naam was, met „den nieuwen tijd” mee te doen Eerst in het begin der zeventiende eeuw In onzen gejaagden tijd, waarin voor velen het snelste middel van vervoer niet snel genoeg is, waarin de fiets voor menig een al tot de... antiquiteiten behoort en men de auto als het ideale vervoermiddel beschouwt, tot na verloop van tijd, mis schien de vliegmachine die plaats inneemt, in zoo’n tijd kan men zich bijna niet in denken, dat het vroeger een klein weinigje anders was! En toch is er een tijd geweest, dat uit Frankrijk in ons land werd ingevoerd de eerste koets, die allerwege belangstelling trok in Den Haag. Zij werd n.l. aan het hof van Amalia van Solms, de moeder van Stadhouder Frederik Hendrik, in gebruik genomen. Nu meene men evenwel niet, dat uit dien tijd dit middel van vervoer dagteekent. De overlevering verhaalt ons, dat het Matthias Corvinus, de koning van Hongarije was, die voor het eerst een vervoermiddel bezigde op vier wielen met een verhemelte. kwamen de vensters. Maar op de gedachte van veeren was .nog niemand gekomen. Daar liep nog een vijftig jaar overheen. Ook toen was er nog geen sprake van vervoer. Particulieren, met aardsche goederen gezegend, konden zich die weelde loven, maar overigens vervolgde men i weg per „pedes apostelorum”. In het begin der negentiende eeuw, om bij ons land te blijven, kwam daarin ver andering. Amsterdam kreeg zijn huur rijtuigen. Heel merkwaardige vehikels op zeer hooge wielen, zoodat men halsbrekende toeren moest verrichten, om er in te komen, terwijl de koetsier hoog in de lucht zat. Het volk noemde ze „Brommertjes”, een naam, Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62’/2 cent per 3 maanden Dat gebeurde in de stad Kotze. Vandaar dat, naar luidt de overlevering, het voer tuig den naam Koets verkreeg. Nu zijn we er evenwel nog niet. Want van al-oudetijden af werd iets dergelijks gebruikt, zij het dan in anderen vorm. Wij moeten terug tot lang voor onze jaartelling, naar de Oostersche volken. Dit hangt samen met het karakter dier volken, die het onteerend vonden, dat hun vrouwen door vreemdelingen werden gezien. Daarom werden zij vervoerd in een soort koets, waardoor zij voor het oog van anderen waren verborgen. Van wielen was hier geen sprake. Zij hingen tusschen twee kameelen. Bij de Romeinen was iets, dat veel op onze koetsen geleek, gelijk uit opgravingen in de buurt van Pompeji is gebleken. Hier waren reeds wielen, terwijl het voertuig door twee paarden werd getrokken, op elk waarvan een rijknecht zat. Daarvan schijnt veel gebruik en misbruik te zijn gemaakt, want het is voorgekomen, een paar eeuwen vóór de geboorte van Christus, dat de Romeinsche wetgever een verbod uitvaar digde, waarbij het vrouwen verboden werd, die koetsen te gebruiken, binnen een mijl afstands van Rome, welk verbod een hevige agitatie veroorzaakte, wat niet belette, dat het twintig jaar bleef gehandhaafd. Merkwaardig, dat er later nog eens een dergelijk verbod kwam, nog scherper zelfs, daar toen het gebruik van de koets door vrouwen beelemaal werd verboden. Het was in 1294 onder Filips den Schoonen. Nu bedenke men wel, dat er geen sprake was van de koets als algemeen middel van vervoer! Het leek er weinig op, daar de wegen in Europa en de straten in de steden van dien aard waren, dat hiervan geen sprake kon zijn. Veeren kende men niet onder de wielen, zoodat het rijden in die, als het gewoonlijk gaat, lang nog is blijven voortleven. Nadien is de eene verbetering na de andere er gekomen. De diligence verbond de plaatsen onderling en het reizen werd al heel wat vergemakkelijkt, aan den eenen kant tot groote ergenis van Hildebrand, die in zijn „Camera Obscura” de komst van den spoortrein van Amsterdam naar Haarlem juichend begroette, omdat het dan uit zou zijn met de gesprekken in de diligence, gesprekken, die niet op hoog peil stonden. Of die onzer dagen in den trein dat wel zijn, moet een andere Hildebrand maar uitmaken... De stoom werd weer aangevuld door de electriciteit. Tot de middelen van vervoer op het land niet meer voldoende waren en men de lucht ging „bevaren”. O Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeei”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeei geregeld huis aan huis worden bezorgd. 5RKEN 1 prijs 2 prijzen 5 prijzen van 1O prijzen van 1O prijzen van 20 prijzen van 500 prijzen van 1OOO prijzen van Te Spannum werd Woensdag 3 October een prachtig geslaagde zendingsdag ge houden. Uit meer dan 20 Friesche dorpen en steden waren vrienden van de zending opgetrokken om met de gemeente ter plaatse te luisteren naar de verschillende sprekers. Des morgens sprak ds. H. Haselager van Gasterend. Naar aanleiding van Jesaja 45 22, werd gesproken over: den Opper- sten Zendeling, Zijn boodsehap en arbeidsveld. Treffende gedachten werden in deze schoone rede ontwikkeld. De Spreker liet, zeer terecht, het licht en de blijdschap ven de voor kort gevierde jubileumfeesten vallen over dezen dag. De zending mag ’t zich als een hooge eere toerekenen, dat onze Koningin warme belangstelling voor het zendingswerk blijkt te bezitten. Des namiddags werd de dag en niet Bolswardsche Courant I '1 V [w i*1 f H I1 fl«l 7 disponibel voor hen, die gedurende de NOVEMBER van dit Jaar blijk geven de Jurgens' PLANTA Plantenboter te zijn geweest. Als bewijs hiervoor kunnen alle verbruikers In het geheele land ulterlijk 1 DECEMBER a.s. hunne ledige Plantacartons Inzenden aan ANT. JURGENS’ MARGARINEFABRIEKEN TE OSS (Reclame-afdeeling). Aan de verbruikers, die het grootste aantal ledige Ptanta-cartons Inzenden, zullen de volgende prljzenworden uitgereikt: «i 77 O 0 Indien eenlge prijswinners een even groot aantal ledige Ptanta- 1? cartons hebben Ingezonden, zal hun verzocht worden een eenvoudig gedichtje te maken van niet meer dan vier regels, betrekking hebbende op Jurgens' Planta. Het mooiste gedichtje ter beoordeeling van een onpartijdig persoon bepaalt dan de onderlinge rangorde. Het eigendoms- en publicatierecht dier gedichtjes komt dan aan Ant. Jurgens’ Margarlnefabrieken. leder verbruiker van Jurgens’ Planta verklaart stilzwijgend, door Inzending der ledige cartons, zich te onderwerpen aan en accoord te gaan met bovenstaande regeling. Ten einde het verbruik van Jurgens' Planta, waarvan dé prijs thans is verlaagd op 60 cents per pond, In het huishouden aan te moedigen waartoe overigens de hoog- fijne kwaliteit alle aanleiding geeft stellen wij de volgende prijzen maanden OCTOBER en grootste verbruikers van

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1923 | | pagina 1