FIJNSTE PLANTENBOTER
der Gemeente Bolsward
Officiéél Orgaan
EN DAN NOG VOOR DEN
6ROOTSTEN VERBRUIKER
Woensdag 17 October 1923
62ste Jaargang
No. 82
Brieven en
Uit de Raadszaal.
n
l
S,
I.
it
7-cents Sigaar
beschikbaar bij ons, waar het artikel zelf
tegen fabrieksprijs wordt geleverd.
TROMP, Sneek.
OUD-BOLSWARD.
LVIII.
stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave:
Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4
I
Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62‘/2 cent per 3 maanden
WEEK-AGENDA.
f
OBSERVATOR.
Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting
Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen,
enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief.
Vergadering op Dinsdag 16 Oct. 1923.
I
bestoren, alsmede leden van de Prov. Staten
en der 2e Kamer, en ook nog tal van
belangstellenden. De beer Bloem van Hoorn
fnngeerde als voorzitter, en bij opening der
vergadering werd mededeeling gedaan van
berichten van enkele Gemeentebesturen dat
zij verhinderd waren; ook de Kamerleden
Moens, de Roo van Alderwareld e» Hingst
gaven kennis van verhindering, doch allen
betuigden hun sympathie met de te be
spreken zaak.
Daarna werd in een inleidingsrede betoogd
dat de spoorlijn, zooals zij op de daar
aanwezige kaart geteekend was, slechts een
voorloopig traject voorstelde en naar om
standigheden gewijzigd kon worden; er werd
gewezen op de vroeger mislukte pogingen
tot het verkrijgen vaneen Noord-Hollandscb-
Frieschen spoorweg, doch thans nu men
meer algemeen het nut ja, de noodzakelijk
heid van spoorlqnen inziet, nu als het ware
de spoorweg meer populair is geworden,
en er zich een kapitaalkrachtige maatschappij
voorgespannen heeft, men meer mag rekenen
op den steun van Lands-, Provincie- en
Gemeentebesturen, koestert men de ver
wachting dat het plan wordt uitgevoerd.
Daarna worden eenige becijferingen ge
geven omtrent de kostenberekening, begroot
op globaal 15 millioen. Wegens de groote
kosten heeft er nog geen gedetailleerde
opname der terreinen plaats gehad, men
wenschte zich vooraf te vergewissen van
de voldoende belangstelling. De toezeggingen
hadden dan ook nog een voorloopig karakter,
het werd eerst bindend wanneer er een
definitief contract wordt gesloten.
Door de heeren Statenleden Wijbinga
en Idserda werden omtrent het plan nadere
inlichtingen gevraagd, ook in verband met
de vroegere en nog aanhangige andere
spoorwegplannen. De heer Idserda betreurt
het, dat dit plan niet verbonden wordt
met een zijlijn Bolsward-Harlingen, daar
door toch zou het geheele traject in waarde
winnen met het oog op den uitvoer naar
Engeland, want het was toch genoeg be
kend, dat de Harlinger haven des winters
meermalen van groote beteekenis kan zijn,
omdat die veel minder door ijs gesloten is
dan de Hollandsche. Waar in het plan
wel een zijlijn Hoorn-Enk huizen is opge
nomen, meent hij, dat zijn opmerking wel
degelijk door het comité dient te worden
overwogen. Ook omtrent de verlangde
subsidies en aandeelengarantie werden nog
inlichtingen gevraagd en verstrekt en ten
slotte werd bij acclamatie aangenomen, dat
al de besturen, commissies en particulieren
op de vergadering vertegenwoordigd en aan
wezig, beschouwd konden worden als voor
standers van het nu in voorbereiding zijnde
spoorwegplan.
Het verdere verloop dezer zaak zal
volgen.
Gegroet
MEESTER:
»En waarom is Eindhoven vooral bekend?”
LEERLING:
,Om de »BRAZILIAANTJES”, meester.”
De Reclameplaat, die dit héél aardig
voorstelt, is voor iederen verkooper van
die beroemde hoogfyne
In het voorjaar van 1871 kwam er
weer volle belangstelling voor den aanleg
van de spoorbaan HarlingenHeerenveen.
Het Comité te Harlingen vooral was sterk
in de weer om die plannen ingang te doen
Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”,
Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel
Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd.
Tegenwoordig alle 13 leden.
De Voorzitter opent de vergadering, de
notulen worden goedgekeurd.
Ingekomen stukken:
a. Adres van het hoofdbestuur van het
Friesch Volkssanatorium te Appelscha, om
eenige subsidie.
b. Adres van den Bond van Autobus
ondernemers, verzoekende dat het ver-
hardingsmateriaal, hetwelk op de wegen
wordt uitgestrooid, worde ingewalst, waarbij
van den Alg. Ned. Wiel
de Burgemeesters in Noord-Holland en
Friesland werd een circulaire gezonden,
waarin werd opgesomd wai'die maatschappij
reeds bad verricht ten opzichte dit spoor
wegplan, en het noodigde de gemeente
besturen uit ter vergadering op 20 Jan.
te Hoorn en op nader te bepalen dag te Sneek.
Voorloopig was als richting aangenomen
AmsterdamMedembiik, dan een snel
varende stoomboot, die te Hindeloopen de
Friesche kust zou bereiken, en vandaar
verder een spoorljjn over Workum, Parrega,
Bolsward, Nijland, Folsgare, IJsbrechtum,
Sneek, Goënga, Gauw, Sybrandaburen,
Irnsum en te Grsuw aansluiting op de
Staatsspoor.
Toen dat plan dus meer vaste vormen
begon te krijgen, ontwaakte daarvoor be
paald geestdrift. De financiëele conditiën,
welke de Engelsche maatschappij stelde,
werden niet te bezwaarlijk geacht, te meer
daar voorloopig slechts 20 pCt. van het
aan te bieden kapitaal gedeponeerd behoefde
te worden bij een solied Nederl. bankiers
huis. Wanneer de werkzaamheden genoeg
zaam gevorderd waren, zou pas over het
aangebodene beschikt worden.
Op de vergadering te Hoorn waren reeds
46 gemeenten vertegenwoordigd en uit het
verslag dier bijeenkomst blijkt voldoende,
hoe ook in Hollands Noorderkwartier men
geestdriftig gestemd was voor het plan der
Heeren Hutton, Vignolles en Co. te Londen.
De voorzitter van het comité, de heer
C. Bloem Az. gaf alle noodige inlichtingen
hoe men, gelijk hij het uitdrukte, »het
rijke Holland met het vruchtbare Friesland
in verbinding wilde brengen.” In overleg
met een vijftal Friesche leden van het comité
werd besloten in de zaal Agema te Sneek
de Friesche gemeentebesturen en belang
hebbende particulieren te doen bijeenkomen
op 7 Febr. voormiddags 11 uur. ’t Was
wel kenschetsend, dat die Friesche afge
vaardigden, door te late aankomst der boot,
eerst ter vergadering arriveerden, toen die
juist was afgeloopen, een argument, zoo
merkte men op, om toeh te zorgen voor
betere verkeersmiddelen.
In de raadsvergadering van 1 Februari
werd aan Burgemeester en Wethouders
opdracht verstrekt om Bolsward te ver
tegenwoordigen op de vergadering te Sneek.
Ofschoon de zaak later voor onze stad,
men mag wel zeggen schadelijk en smadelijk
is afgeloopen, meen ik toch de beweging
van toen en het streven en ijveren onzer
gemeentenaren nog wel even in herinnering
te mogen brengen. Het verslag der ver
gadering van Sneek is opgemaakt door den
heer E. Brandsma; ik veronderstel dat
zulks geschied is in hoedanigheid van
Bestuurslid der Vereeniging ^Handel en
Nij verheid" alhier.
Ter vergadering waren tegenwoordig,
behalve de leden van het Comité, een ver
tegenwoordiger der firma Hutton, Vignolles
en Co te Londen, verschillende Gemeente-
vinden. De heeren Mr. J. Bieruma Oosting,
J. Fontein Tuinhout, A. Harmens, Jhr.
Mr. P. J. van Beijma, J. ten Cate en
Mr. Binnerts stelden de groote beteekenis
van die spoorlijn voor ons gewest nog eens
helder in het licht, zoowel ten opzichte
den uit- en invoer naar en van Engeland
als ten opzichte den handel met Duitsch-
land. Door verband met de lijn Zwo*lle-
Almelo, zou men langs deze lyn het transito
vervoer tusschen Engeland en Duitschland
gedeeltelijk mogen verwachten. In onze
stad, dat is reeds gemeld, was de meer
derheid der ingezetenen zeer gesteld op
verbinding onzer Gemeente door een spoor-
Cursus-vergadering Het comité I. J. Verver c.s. diende
een adres van adhesie bij den raad in om
den aanleg te bevorderen, ofschoon ook
een tegenactie ontstond. De Apotheker
J. A. Ledel en anderen zonden ook een
adres, echter, om geen geld uit de Gemeente
kas voor spoorwegaanleg beschikbaar te
stellen. Daar het vorige najaar reeds een
missive van Heeren Gasthuisvoogden was
ontvangen, dat de gemeente op hun steun
en medewerking kon rekenen, werd na
eenig talmen, om te weten, hoe de gemeente
Sneek uit den hoek zou komen, op 2 Juni
besloten, dat Bolsward deel wilde nemen
voor een ton gouds. Honderdduizend gulden
werd toegezegd, mits de richting der Ijjn
en de piaats van het station werden be
paald volgens goedkeuring van hetGemeente-
bestuur. Dat aanbod toonde dus wel heel
duidelijk, dat men verlangde aan het
wereldverkeer te worden aangesloten, ’t Is
mij niet gelukt uit te vinden welke aan
bieding de gemeente Sneek in dezen heeft
gedaan, wel bleek mij dat Haskerland aan-
deelen wilde nemen voor f 80.000, Schoter-
land voor f 25.000 en 2Eogwirden voor
f 5000. Bolsward kwam dus hierin wel
royaal voor ’t licht.
De zaak bleef echter hangende, ’t ont
brak vooral aan den noodigen steun van
particulieren, er moest nog heel wat zijn,
voor het comité de onderneming aandurfde.
Voorloopig hoorde men er weinig meer
van, tot eindelijk op het laatst van dat
jaar er geruchten kwamen van een nieuw
spoorwegplan. Men wilde Friesland in meer
rechtstreeksche verbinding brengen met
Holland, ’t Was een poging om van
Leeuwarden uit meer rechtstreeks A’dam
te bereiken, een spoorlijn, die ook langs
Bolsward zou komen. Aan een comité, uit
Hollanders en Friezen bestaande, was het
gelukt een Engelsche maatschappij te vinden,
die na herhaalde onderzoekingen op het
terrein zelve, tot de overtuiging was ge
komen, dat de onderneming levensvatbaar
heid bezat. Voor onze stad was de heer
W. U. de Jong lid van dat comité. Als
er een behoorlijke financieele belangstelling
door de belanghebbende gemeenten en
particulieren wordt getoond, zoo werd
bericht, dan is die Engelsche maatschappij
genegen de exploitage te ondernemen. Aan
Nu de tijd voor het houden van vergade
ringen en uitvoeringen weer is aangebroken,
maken wij de bestuurders van vereenigingen
attent op deze rubriek, waarin aankondi
gingen enz. gratis worden opgenomen. Op
gaven hiervoor gelieve men tot Dinsdags-
avonds aan ons in te zenden.
Voor het plaatsen van advertenties bevelen
wij ons blad bij hen aan, terwijl wij ons
tevens houden aanbevolen voor de levering
van alle soorten vereenigings-drukwerk als
convocatiebiljetten, reglementen, diploma’s,
programma’s, tekstboekjes enz. enz.
Firma B. CUPERUS Az.
Woensdag 17 Oct.:
R.K. Werkliedenvereen.
voor leden, ’s avonds 8 uur in het R.K.
Werkliedengebouw
Jeugdvereen. „Hoop der Toekomst”. Vergade
ring ’s avonds 6 uur in „Ons Gebouw”.
„Patrimonium”. Vergadering des avonds 8
uur in de Consistorie, Witheerenstraat.
Afdeeling Bolsward N.V. Vergadering des
avonds 8 uur in café „Voorwaarts”.
N. C. G. O. V. Bijeenkomst des avonds
8 uur in het Wilhelminagebouw.
Vrijdag 19 Oct.:
Bouwvakarbeiders. Vergadering des avonds
8 uur in het R.K. Werkliedengebouw.
Mannenkoor „Hollandia”. Repetitie ’s avonds
7 uur.
Zangvereen. „Voorwaarts”. Gewone repetitie
’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”.
Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone
repetitie des avonds 8 uur in de muziek
school.
R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur
in café Slippens.
Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds
8 uur in de Chr. School „Rehoboth”,
Hengstepad.
Zaterdag 20 Oct.:
Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht
’s avonds van ö’/j—ö'/z uur in „Ons
Gebouw”.
Stadsspaarkas. Inbrengen van gelden des
avonds 7 uur, in het lokaal Politiebureau.
Maandag 22 Oct.:
Schaak- en Damclub „Tavenu”. Speelavond
des avonds 7'/j uur in het Wilhelmina
gebouw.
Dinsdag 23 Oct.:
Tempelieren. Vergadering ’s avonds 8 uur
in café „Voorwaarts”.
Geh.-Onth. Koor. Repetitie ’s avonds 8 uur
in het Wilhelminagebouw.
Woensdag 24 Oct.
Oudervergadering School 11, des avonds ten
8 uur in café „Voorwaarts”.
Verkooping Heerenhuis met tuin, door not.
F. J. Bruinsma des avonds 7 uur in „Den
Hof van Holland”.
adhesiebetuiging
rijdersbond.
Aangenomen voor kennisgeving.
c. Adres van de werklieden, om van
Gemeentewege eenige werkzaamheden te
doen uit voeren, ter bestriding van werkeloos
heid.
Ook dit voor kennisgeving aangenomen,
onder toezegging van B. en W. dat hiermee
zooveel mogelijk rekening zal worden
gehouden.
d. Verzoek van bet Bestuur der Openb.
Leeszaal om subsidie.
e. Adres van de Hotel- en Caféhouders-
vereeniging, verzoekende het sluitingsuur
voor Zaterdags op 11 uur te bepalen.
f. Adres van M. Adema, om twee
stukken land onderhands weder te mogen
inhuren.
g. Een adres om de paardebrug bij
Huilkenstein te doen opruimen.
Al deze adressen worden gesteld in
banden van B. en W. om advies.
De heer v. d. Klei meent, dat dit ver
zoek van Adema reeds eerder bij B. en
W. is geweest, en dat die het van de hand
wezen, waarom hij zich nu tot den Raad
wendt.
De Voorzitter antwoordt, dat hij een te
laag bod heeft gedaan en nu komt hij met
een hooger bod.
De heer v. d. Klei zou er voor zijn,
dat hierbij het oordeel der officieele
commissie, dat zijn deskundigen, wordt
ingewonnen.
Bolswardsche Courant
JURGENS?
LANTA
WAT 7N BEZUINIGING’’
i
jK- •.=fKXW8MSai
IOOOöulden
3
|l
*4 Tv