FIJNSTE PLANTENBOTER der Gemeente Bolsward Officiéél Orgaan EN DAN NOG VOOR DEN 6ROOTSTEN VERBRUIKER Woensdag 17 October 1923 62ste Jaargang No. 82 Brieven en Uit de Raadszaal. n l S, I. it 7-cents Sigaar beschikbaar bij ons, waar het artikel zelf tegen fabrieksprijs wordt geleverd. TROMP, Sneek. OUD-BOLSWARD. LVIII. stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 I Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62‘/2 cent per 3 maanden WEEK-AGENDA. f OBSERVATOR. Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. Vergadering op Dinsdag 16 Oct. 1923. I bestoren, alsmede leden van de Prov. Staten en der 2e Kamer, en ook nog tal van belangstellenden. De beer Bloem van Hoorn fnngeerde als voorzitter, en bij opening der vergadering werd mededeeling gedaan van berichten van enkele Gemeentebesturen dat zij verhinderd waren; ook de Kamerleden Moens, de Roo van Alderwareld e» Hingst gaven kennis van verhindering, doch allen betuigden hun sympathie met de te be spreken zaak. Daarna werd in een inleidingsrede betoogd dat de spoorlijn, zooals zij op de daar aanwezige kaart geteekend was, slechts een voorloopig traject voorstelde en naar om standigheden gewijzigd kon worden; er werd gewezen op de vroeger mislukte pogingen tot het verkrijgen vaneen Noord-Hollandscb- Frieschen spoorweg, doch thans nu men meer algemeen het nut ja, de noodzakelijk heid van spoorlqnen inziet, nu als het ware de spoorweg meer populair is geworden, en er zich een kapitaalkrachtige maatschappij voorgespannen heeft, men meer mag rekenen op den steun van Lands-, Provincie- en Gemeentebesturen, koestert men de ver wachting dat het plan wordt uitgevoerd. Daarna worden eenige becijferingen ge geven omtrent de kostenberekening, begroot op globaal 15 millioen. Wegens de groote kosten heeft er nog geen gedetailleerde opname der terreinen plaats gehad, men wenschte zich vooraf te vergewissen van de voldoende belangstelling. De toezeggingen hadden dan ook nog een voorloopig karakter, het werd eerst bindend wanneer er een definitief contract wordt gesloten. Door de heeren Statenleden Wijbinga en Idserda werden omtrent het plan nadere inlichtingen gevraagd, ook in verband met de vroegere en nog aanhangige andere spoorwegplannen. De heer Idserda betreurt het, dat dit plan niet verbonden wordt met een zijlijn Bolsward-Harlingen, daar door toch zou het geheele traject in waarde winnen met het oog op den uitvoer naar Engeland, want het was toch genoeg be kend, dat de Harlinger haven des winters meermalen van groote beteekenis kan zijn, omdat die veel minder door ijs gesloten is dan de Hollandsche. Waar in het plan wel een zijlijn Hoorn-Enk huizen is opge nomen, meent hij, dat zijn opmerking wel degelijk door het comité dient te worden overwogen. Ook omtrent de verlangde subsidies en aandeelengarantie werden nog inlichtingen gevraagd en verstrekt en ten slotte werd bij acclamatie aangenomen, dat al de besturen, commissies en particulieren op de vergadering vertegenwoordigd en aan wezig, beschouwd konden worden als voor standers van het nu in voorbereiding zijnde spoorwegplan. Het verdere verloop dezer zaak zal volgen. Gegroet MEESTER: »En waarom is Eindhoven vooral bekend?” LEERLING: ,Om de »BRAZILIAANTJES”, meester.” De Reclameplaat, die dit héél aardig voorstelt, is voor iederen verkooper van die beroemde hoogfyne In het voorjaar van 1871 kwam er weer volle belangstelling voor den aanleg van de spoorbaan HarlingenHeerenveen. Het Comité te Harlingen vooral was sterk in de weer om die plannen ingang te doen Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. Tegenwoordig alle 13 leden. De Voorzitter opent de vergadering, de notulen worden goedgekeurd. Ingekomen stukken: a. Adres van het hoofdbestuur van het Friesch Volkssanatorium te Appelscha, om eenige subsidie. b. Adres van den Bond van Autobus ondernemers, verzoekende dat het ver- hardingsmateriaal, hetwelk op de wegen wordt uitgestrooid, worde ingewalst, waarbij van den Alg. Ned. Wiel de Burgemeesters in Noord-Holland en Friesland werd een circulaire gezonden, waarin werd opgesomd wai'die maatschappij reeds bad verricht ten opzichte dit spoor wegplan, en het noodigde de gemeente besturen uit ter vergadering op 20 Jan. te Hoorn en op nader te bepalen dag te Sneek. Voorloopig was als richting aangenomen AmsterdamMedembiik, dan een snel varende stoomboot, die te Hindeloopen de Friesche kust zou bereiken, en vandaar verder een spoorljjn over Workum, Parrega, Bolsward, Nijland, Folsgare, IJsbrechtum, Sneek, Goënga, Gauw, Sybrandaburen, Irnsum en te Grsuw aansluiting op de Staatsspoor. Toen dat plan dus meer vaste vormen begon te krijgen, ontwaakte daarvoor be paald geestdrift. De financiëele conditiën, welke de Engelsche maatschappij stelde, werden niet te bezwaarlijk geacht, te meer daar voorloopig slechts 20 pCt. van het aan te bieden kapitaal gedeponeerd behoefde te worden bij een solied Nederl. bankiers huis. Wanneer de werkzaamheden genoeg zaam gevorderd waren, zou pas over het aangebodene beschikt worden. Op de vergadering te Hoorn waren reeds 46 gemeenten vertegenwoordigd en uit het verslag dier bijeenkomst blijkt voldoende, hoe ook in Hollands Noorderkwartier men geestdriftig gestemd was voor het plan der Heeren Hutton, Vignolles en Co. te Londen. De voorzitter van het comité, de heer C. Bloem Az. gaf alle noodige inlichtingen hoe men, gelijk hij het uitdrukte, »het rijke Holland met het vruchtbare Friesland in verbinding wilde brengen.” In overleg met een vijftal Friesche leden van het comité werd besloten in de zaal Agema te Sneek de Friesche gemeentebesturen en belang hebbende particulieren te doen bijeenkomen op 7 Febr. voormiddags 11 uur. ’t Was wel kenschetsend, dat die Friesche afge vaardigden, door te late aankomst der boot, eerst ter vergadering arriveerden, toen die juist was afgeloopen, een argument, zoo merkte men op, om toeh te zorgen voor betere verkeersmiddelen. In de raadsvergadering van 1 Februari werd aan Burgemeester en Wethouders opdracht verstrekt om Bolsward te ver tegenwoordigen op de vergadering te Sneek. Ofschoon de zaak later voor onze stad, men mag wel zeggen schadelijk en smadelijk is afgeloopen, meen ik toch de beweging van toen en het streven en ijveren onzer gemeentenaren nog wel even in herinnering te mogen brengen. Het verslag der ver gadering van Sneek is opgemaakt door den heer E. Brandsma; ik veronderstel dat zulks geschied is in hoedanigheid van Bestuurslid der Vereeniging ^Handel en Nij verheid" alhier. Ter vergadering waren tegenwoordig, behalve de leden van het Comité, een ver tegenwoordiger der firma Hutton, Vignolles en Co te Londen, verschillende Gemeente- vinden. De heeren Mr. J. Bieruma Oosting, J. Fontein Tuinhout, A. Harmens, Jhr. Mr. P. J. van Beijma, J. ten Cate en Mr. Binnerts stelden de groote beteekenis van die spoorlijn voor ons gewest nog eens helder in het licht, zoowel ten opzichte den uit- en invoer naar en van Engeland als ten opzichte den handel met Duitsch- land. Door verband met de lijn Zwo*lle- Almelo, zou men langs deze lyn het transito vervoer tusschen Engeland en Duitschland gedeeltelijk mogen verwachten. In onze stad, dat is reeds gemeld, was de meer derheid der ingezetenen zeer gesteld op verbinding onzer Gemeente door een spoor- Cursus-vergadering Het comité I. J. Verver c.s. diende een adres van adhesie bij den raad in om den aanleg te bevorderen, ofschoon ook een tegenactie ontstond. De Apotheker J. A. Ledel en anderen zonden ook een adres, echter, om geen geld uit de Gemeente kas voor spoorwegaanleg beschikbaar te stellen. Daar het vorige najaar reeds een missive van Heeren Gasthuisvoogden was ontvangen, dat de gemeente op hun steun en medewerking kon rekenen, werd na eenig talmen, om te weten, hoe de gemeente Sneek uit den hoek zou komen, op 2 Juni besloten, dat Bolsward deel wilde nemen voor een ton gouds. Honderdduizend gulden werd toegezegd, mits de richting der Ijjn en de piaats van het station werden be paald volgens goedkeuring van hetGemeente- bestuur. Dat aanbod toonde dus wel heel duidelijk, dat men verlangde aan het wereldverkeer te worden aangesloten, ’t Is mij niet gelukt uit te vinden welke aan bieding de gemeente Sneek in dezen heeft gedaan, wel bleek mij dat Haskerland aan- deelen wilde nemen voor f 80.000, Schoter- land voor f 25.000 en 2Eogwirden voor f 5000. Bolsward kwam dus hierin wel royaal voor ’t licht. De zaak bleef echter hangende, ’t ont brak vooral aan den noodigen steun van particulieren, er moest nog heel wat zijn, voor het comité de onderneming aandurfde. Voorloopig hoorde men er weinig meer van, tot eindelijk op het laatst van dat jaar er geruchten kwamen van een nieuw spoorwegplan. Men wilde Friesland in meer rechtstreeksche verbinding brengen met Holland, ’t Was een poging om van Leeuwarden uit meer rechtstreeks A’dam te bereiken, een spoorlijn, die ook langs Bolsward zou komen. Aan een comité, uit Hollanders en Friezen bestaande, was het gelukt een Engelsche maatschappij te vinden, die na herhaalde onderzoekingen op het terrein zelve, tot de overtuiging was ge komen, dat de onderneming levensvatbaar heid bezat. Voor onze stad was de heer W. U. de Jong lid van dat comité. Als er een behoorlijke financieele belangstelling door de belanghebbende gemeenten en particulieren wordt getoond, zoo werd bericht, dan is die Engelsche maatschappij genegen de exploitage te ondernemen. Aan Nu de tijd voor het houden van vergade ringen en uitvoeringen weer is aangebroken, maken wij de bestuurders van vereenigingen attent op deze rubriek, waarin aankondi gingen enz. gratis worden opgenomen. Op gaven hiervoor gelieve men tot Dinsdags- avonds aan ons in te zenden. Voor het plaatsen van advertenties bevelen wij ons blad bij hen aan, terwijl wij ons tevens houden aanbevolen voor de levering van alle soorten vereenigings-drukwerk als convocatiebiljetten, reglementen, diploma’s, programma’s, tekstboekjes enz. enz. Firma B. CUPERUS Az. Woensdag 17 Oct.: R.K. Werkliedenvereen. voor leden, ’s avonds 8 uur in het R.K. Werkliedengebouw Jeugdvereen. „Hoop der Toekomst”. Vergade ring ’s avonds 6 uur in „Ons Gebouw”. „Patrimonium”. Vergadering des avonds 8 uur in de Consistorie, Witheerenstraat. Afdeeling Bolsward N.V. Vergadering des avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. N. C. G. O. V. Bijeenkomst des avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Vrijdag 19 Oct.: Bouwvakarbeiders. Vergadering des avonds 8 uur in het R.K. Werkliedengebouw. Mannenkoor „Hollandia”. Repetitie ’s avonds 7 uur. Zangvereen. „Voorwaarts”. Gewone repetitie ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone repetitie des avonds 8 uur in de muziek school. R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Slippens. Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds 8 uur in de Chr. School „Rehoboth”, Hengstepad. Zaterdag 20 Oct.: Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht ’s avonds van ö’/j—ö'/z uur in „Ons Gebouw”. Stadsspaarkas. Inbrengen van gelden des avonds 7 uur, in het lokaal Politiebureau. Maandag 22 Oct.: Schaak- en Damclub „Tavenu”. Speelavond des avonds 7'/j uur in het Wilhelmina gebouw. Dinsdag 23 Oct.: Tempelieren. Vergadering ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Geh.-Onth. Koor. Repetitie ’s avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Woensdag 24 Oct. Oudervergadering School 11, des avonds ten 8 uur in café „Voorwaarts”. Verkooping Heerenhuis met tuin, door not. F. J. Bruinsma des avonds 7 uur in „Den Hof van Holland”. adhesiebetuiging rijdersbond. Aangenomen voor kennisgeving. c. Adres van de werklieden, om van Gemeentewege eenige werkzaamheden te doen uit voeren, ter bestriding van werkeloos heid. Ook dit voor kennisgeving aangenomen, onder toezegging van B. en W. dat hiermee zooveel mogelijk rekening zal worden gehouden. d. Verzoek van bet Bestuur der Openb. Leeszaal om subsidie. e. Adres van de Hotel- en Caféhouders- vereeniging, verzoekende het sluitingsuur voor Zaterdags op 11 uur te bepalen. f. Adres van M. Adema, om twee stukken land onderhands weder te mogen inhuren. g. Een adres om de paardebrug bij Huilkenstein te doen opruimen. Al deze adressen worden gesteld in banden van B. en W. om advies. De heer v. d. Klei meent, dat dit ver zoek van Adema reeds eerder bij B. en W. is geweest, en dat die het van de hand wezen, waarom hij zich nu tot den Raad wendt. De Voorzitter antwoordt, dat hij een te laag bod heeft gedaan en nu komt hij met een hooger bod. De heer v. d. Klei zou er voor zijn, dat hierbij het oordeel der officieele commissie, dat zijn deskundigen, wordt ingewonnen. Bolswardsche Courant JURGENS? LANTA WAT 7N BEZUINIGING’’ i jK- •.=fKXW8MSai IOOOöulden 3 |l *4 Tv

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1923 | | pagina 1