FLINSTE PLANTENBOTER IOOOgulden Pepermunt I I 1 I 1 der Gemeente Bolsward Officieel Orgaan Niet het minst in DIT jaargetijde! EN DAN NOG VOOR DEN ÖR00T5TEN VERBRUIKER I I Woensdag 24 October 1923 No. 84 n l, is WELKOM 1 62ste Jaargang li 1, OUD-BOLSWARD. Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 1 1 d, WEEK-AGENDA. /V -ic in café OBSERVATOR. STORM. Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. Het verschil tusschen de Zweedsche en Duitsche Gymnastiek. Hoog rijdt de naan, dewind jaagt losse brokken Van stukgereten wolken voor zich uit, Giert langs de kust met angstig noodgefluit, En schudt der hoornen wapperende lokken. Wild raast de zee en slingert lichte vlokken Van ziedend schuim omhoog; met boos geluid Heft zij haar golven op; in ’t verre Zuid Rolt dof des donk’ren donders grimmig [mokken. De welken worden zwaarder, en de maan Gaat achter hunne breeds ruggen schuil, En luider gilt de wind zijn schel gehuil. Plots stroomt de regen neer, de helle vaan Des bliksems trilt op hoogen wolken-dom... Dèn siddert alles, vrees-bevangen stom. Edw. B. Kostbr. LIX. g» 2. ?8» ar il sn de n» et U s). IV. Elke lichamelijke actie bestaat uit een kleiner of grooter aantal bewegingen, die elk voor zich zelf weer tot stand komen door de samenwerking van verschillende spiergroepen. De samenwerking dezer spier groepen wordt beheerscht en geregeld door zenuwcentra, ruggemergscantra en verder centra in de kleine hersenen. Voor elke beweging is dus noodig een associatie van verschillende nerveuze proces sen, (associeeren vereenigen.) Eenzelfde beweging loopt altijd over dezelfde banen, de associatie is hier dan a. h. w. ingeslepen. - (I Een plaatselijk Comité, met den Burge meester Jentink en Notaris Verwer aan ’t hoofd, jjverde met kracht en klem om de belangen onzer gemeente te behartigen, door hare rechten te verdedigen, de billijke aanspraken te bepleiten, terwyl men ook de blinkende rijksdaalders liet schitteren. Op 26 April 1872 besloot de Raad om ook nu weer voor f 100.000,aandeeleu te nemen, mits de lyn en 't station by •nze stad naar genoegen van Burgemeester en Wethouders worden. Het Gasthuis zou ook nu weer voor de duiten zorgen als 't zoo ver was, dat er gedokt moest worden. Er zat dus gang in de zaak, en toch ging het velen niet snel genoeg. Er werd tijd genomen voor cijferen en narekenen; ’t was ook hierby al, gelijk het overal haast is: er werd gewikt en gewogen, of er wat aan de onderneming te verdienen viel. Ook werd er gekibbeld, want de vroeger hier besproken lijn HarlingenHeerenveen, en wat daarvoor gedaan was, kwam weer ter sprake. Cijferaars en kibbelaars hielden de zaak op de lange baan, ’t Is taai werk de menschen de rijksdaalders uit den zak te praten. Zelfs was men nog niet overal overtuigd van het nut, ja de noodzakelijkheid van een spoorweg. Ook hier te Bolsward werden nog klanken gehoord als: Ja, buurman I als de spoor er is, zal ik er gebruik van maken, maar mijn geld er in te wagen neen, dan zal ik het liever maar zonder spoor doen. Gelukkig waren er ook anderen, die niet precies berekenden hoeveel percenten ze zouden maken, doch het algemeen belang en dat der gemeente wilden dienen door de zaak te steunen. De inscbry- vingslijsten, door het Comité by de meest gegoede ingezetenen aangeboden, hadden, behalve een paar norsche afwijzingen, een bevredigend resultaat, ofschoon ik niet kon achterhalen, voor welk bedrag er ingeteekend is. Bij velen heerschte de gedachte: men moet het ijzer smeden, als 't heet is, de toen geboden gelegenheid om aan ’t spoor te komen was gunstig en moest aangegrepen worden. Het zou te lang worden al de bijeenkomsten, adressen en verwikkelingen te memoreeren over die spoorwegplannen, te meer daar ze voor onze gemeente tenslotte toch zoo onbevredigend uitliepen, maar eenige punten zal men toch nog wel van my verwachten. In Oct. berichtte het Comité Bloem c.s. dat de epmetingen in vollen gang waren en werd naar gelang de technische bezwaren zich voordeden, de juiste richting der baan overwogen. Eenigen zullen zich nog wel herinneren, hoe er bij Spreeuwenstein zeer veel maanden een hoogen paal heeft gestaan met een mand er ever gehangen. Dat was een baken en die gaf aan waar de Sneeker- vaart overbrugd moest worden. Daar zou ook het station komen, terwyl men in onze gemeente reeds plannen en kosten berekeningen maakte voor een toegangsweg naar dat station. Bij 't Hengstepad zou het beginnen, het huis van de Wed. van der Werf amoveeren, een straat schuins door het Schuttershof naar den hoek van het bolwerk. Daar een doorgraving maken en een brng ever de gracht. Dan weer verder schuin het land in naar de richting Spreeuwenstein. Men zei mij, dat men de zaak al haast als afgedaan beschouwde en men in gedachten al een dagelyksche wandeling maakte langs den Stationsweg. Helaas! die droom is niet verwezealykt. Het bleef aanvankelijk, toen men meende, dat de zaak voortgang zou hebben, toch bedenkelijk stil. Ook in de kranten las men er eigenlijk niets meer van. Onze gemeente had f 850.bijgedragen in de kosten van voorbereiding, maar men zag geen voorbereiding meer. Het Comité te dezer stede voor den spoorweg HarlingenHeerenveen, door den Raad indertijd benoemd, vroeg van hare opdracht ontslagen te worden en de raad oordeelde ook, dat die Commissie had afgedaan, maar toch kwam spoedig daarop een adres in van het Spoorweg-comité om steun voor hun plannen. De heeren Kapteyn en Gentis berichtten den 13 Feb. 1874 aan den Raad, dat zij de voorloopige con cessie hadden verkregen voor een spoorlijn HarlingenArumWitmarsum, Bolsward, Sneek, Joure, Heerenveen enz., tot de Duitsche grenzen, terwijl zij voor het verdere stuk tot Salzbergen wel spoedig concessie zullen bekomen. Er werd op krachtige steun van den Raad aangedrongen, maar men scheen niet genegen, omtrent die lijn nog eens van vorenaf te beginnen, 't Zou dan ook al de derde maal zijn; het adres werd voor kennisgeving aange nomen. Doch hoe stond het met de Hollandsche spoorverbinding? Daar hoorde je toch compleet niets meer van. «Handel en Nijverheid” wilde er toch eens een balletje over opwerpen en drong in een adres bij den Minister en de Kamerleden aan om toch die hoogst noodige spoorlyn te bevor deren, welk adres door den Raad werd gesteund in zijne vergadering van 14 Juli 1874. Toch brachten die adressen Den Haag niet in beroering, alleen vernam men in de pers, dat er een concurrente spoor- onderneming werd voorbereid en wel AmsterdamAlkmaar, Enkhuizen; terwijl er spoedig daarop opnieuw een aanvraag om steun kwam van de heeren Kapteyn en Gentis te Woerden. Toen werd besloten een Commissie te benoemen om eens te informeeren of er met die heeren land te Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62*/2 cent per 3 maanden Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. bezeilen was. De heeren Lycklama, Van der Wey en Schoonhoff zouden eens pools hoogte nemen. Het onderzoek scheen wel gunstig uit gevallen te zijn, want in de vergadering van 13 October werd door die Commissie geadviseerd om, gezien het groote belang dat voor Bolsward in den aanleg van die spoorbaan was gelegen, aan dit Comité evenals aan de vorige concessionarissen dezer lijn ook f 100.000, bij wyze van aandeeleu toe te staan, maar, wijl men nu ook wel eens wenschte dat er wat spoed gemaakt werd, verbond men er de conditie aan, dat, behalve goedkeuring van richting der lijn en plaatsing station, vóór 1 Jan. 1877 met den aauleg moest zijn aange vangen. Vooral het raadslid Dr. Van der Wey verdedigde dit voorstel met warmte. Hij zei o.a.De Commissie is tot haar voorstel gekomen, omdat Bolsward nu moet toonen wat voor een spoorweg over te hebben. Komt deze nu niet tot stand, dan komt er waarschynlyk geheel geen. Gelijk bekend is, bestaat er een consortium voor spoor wegen en is er reeds een ontwerp dat door de Regeering begunstigd wordt. Volgens dat ontwerp zal er een lyn gaan van Leeuwarden over Sneek naar Stavoren en wordt Bolsward buitengesloten. Daarom is de Commissie voor een flinke onder steuning. Ook de heer Binkes maakte zich warm voor de zaak. Bolsward, zoo zei hij, heeft behoefte aan een spoorverbinding. Komt die niet, dan kan de industrie en handel hier niet concurreeren en zal die allengs gaan kwynen en verdwijnen. Hij wilde zelfs hooger gaan dan de Commissie en f 150.000 toezeggen, doch de Raad vond dat een ton al welletjes was. Het amende ment werd verworpen, doch ’t voorstel der Commissie ging er met vlag en wimpel door. Met de spoor dat weten we ging het minder glad. Gegroet, Z1/- Gelyk gemeld is, was er veel animo voor het nieuwe spoorwegplan, dat Holland met Friesland zou verbinden. Vooral in Hollands Noorderkwartier gaven gemeenten en ook particulieren blijk, dat zij daad- werkelyk wilden steunen. In de opgaven dier dagen (1872) staat gemeld, dat te Hoorn de gemeenteraad besloot deel te nemen voor f 250.000,terwijl de particu lieren aldaar inschreven voor f 72.000, Enkhuizen nam aandeelen voor f 75.000, doch ook kleine gemeenten van nog geen 1000 inwoners, schreven in voor flinke bedragen, o.a. Abbekerk voor f 15.000, Midwoud voor f 20.000,ook polder besturen, die voor hun landerijen het belang van den spoorweg inzagen, wedijverden om deel te nemen voor aanzienlijke sommen. Maar ook in Friesland werd belangstelling getoond. Rauwerderhem wilde deelnemen voor f 10.000,mits te Irnsum en te Terzoel stations of haltes werden gemaakt; Wonseradeel zou ook f 10.000,aan aandeelen nemen. Hier te Bolsward was de belangstelling al heel groot. Met hart en ziel was men voor dit nieuwe spoorwegplan, zonder het vroegere (HarlingenSalzbergen) uit het oog te verliezen. Als beide lijnen eens tot stand kwamen en dan Bolsward het kruis punt Wat zou dat een gelukkige ont- knooping zijn van de moeielijkheden en kwestiën die zich telkenmale opdeden Dat zou een overwinning zijn, die wel een diepe greep in den geldbuidel noodig maakte, maar de uitgaven zouden zware renten opwerpen. Dat zou een toekomst voor Bolsward zijn! Men wist wel, dat Sneek ook ijverde het kruispunt van de twee in voorbereiding zynde lijnen te worden. Vandaar was al meermalen er op gewezen, dat de lyn Harlingen8neek belangrijk korter zou zijn als zij langs Wommels ging en Bolsward dus vermeden werd, terwijl Leeu warden, Sneek en Hindeloopen in een richting liggen, waar Bolsward geheel buiten valt. Om Bolsward aan het spoor te krygen moesten er bochten gemaakt worden, zulks maakt den weg langer dus kostbaarder, maar ook wordt het vervoer langs de lyn dan duurder, wyl het per kilometer be rekend wordt. Men begreep hier, dat er voer onze stad een levenskwestie op het spel stond. Nu de tijd voor het houden van vergade ringen en uitvoeringen weer is aangebroken, maken wij de bestuurders van vereenigingen attent op deze rubriek, waarin aankondi gingen enz. gratis worden opgenomen. Op gaven hiervoor gelieve men tot Dinsdags- avonds aan ons in te zenden. Voor het plaatsen van advertenties bevelen wij ons blad bij hen aan, terwijl wij ons tevens houden aanbevolen voor de levering van alle soorten vereenigings-drukwerk als convocatiebiljetten, reglementen, diploma’s, programma’s, tekstboekjes enz. enz. Firma B. CUPERUS Az. Woensdag 24 Oct. Biljartclub „Jan Wiemers”. Vergadering des avonds 8 uur in café „De Drie Kronen”, H. öaarman. Oudervergadering School II, des avonds ten 8 uur in café „Voorwaarts”. Verkooping Heerenhuis met tuin, door not. F. J. Bruinsma des avonds 7 uur in „Den Hof van Holland”. Jeugdvereen. „Hoop der Toekomst”. Vergade ring ’s avonds 6 uur in „Ons Gebouw”. Vrijdag 26 Oct.: Mannenkoor „Hollandia”. Repetitie ’s avonds 7 uur. Zangvereen. „Voorwaarts”. Gewone repetitie ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone repetitie des avonds 8 uur in de muziek school. R. K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Slippens. Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds 8 uur in de Chr. School „Rehoboth”, Hengstepad. Zaterdag 27 Oct.: Werkl.-Ver. „Eendracht zij ons doel”. Leden vergadering ’s avonds 7 uur in café „Voorwaarts”. Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht ’s avonds van 5’/z—6‘/2 uur in „Ons Gebouw”. Stadsspaarkas. Inbrengen van gelden des avonds 7 uur, in het lokaal Politiebureau. Maandag 29 Oct.: Schaak- en Damclub „Tavenu”. Speelavond des avonds 7'/z uur in het Wilhelmina- gebouw. Dinsdag 30 Oct.: Tempelieren. Vergadering ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Geh.-Onth. Koor. Repetitie ’s avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Woensdag 31 Oct.: S. D.A.P. Openbare vergadering ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Bolswardsche Courant JURGENS7 NTA WAT 7N BEZUINIGING77 i jr ■r- n i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1923 | | pagina 1