der Gemeente Bolsward Officiéél Orgaan JURGENS I „VOOR ALLE STANDEN OP HET BROOD SCHUIMT IN DE PAN VOOR BAKKEN EN BRADEN I I De Vraag f Woensdag 21 November 1923 No. 92 62ste Jaargang OüD-BOLSWARD. in Engrosbij: Tromp, Sneek. P.S. Zéér ruim gesorteerd in kistjes van 25 stuks. Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 WEEK-AGENDA. Verg. I I I I naar GO 1 A CD ES CO Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. het spoor in verbinding te brengen, werd hier in onze stad zelf overwogen. Met den heer Jentink, burgemeester, aan ’t hoofd, werd bedoeld een tramweg te hebben langs Tjerkwerd naar Hieslum en daar een station Bolsward te hebben bij den spoorweg. Het praatje heeft hier in die dagen druk geloopen dat het ernstig in voorbereiding was, maar men heeft er later niet meer van vernomen. Om nog even op den spooraanleg L»eu- wardenStavoren terug te komen, daar werd, nu het plan eenmaal aangenomen was, spoed mee gemaakt. Nog in 1879 lagen de lijsten van ont eigening enz. gereed en kon ieder er inzage van nemen, om indien men nog bezwaar tegen een of ander had, die bezwaren in te dienen. Het plan was, het traject SneekLeeuwarden eerst gereed te maken en dat gedeelte voorloopig afzonderlijk in exploitatie te brengen. Men zal zich her inneren, dat dit ook in werkelijkheid zoo is geschied. Maar die spoorlijn, die ons neus voorbij ging, wil ik liefst niet nader behandelen. De tram, interesseert ons meer. Hoe ging het daar mee? In Maart 1880 kwam de Vederlandsche Tramweg-Maatschappjj tot stand. De tijd van concessieverlening aan de Brusselsche heeren, straks genoemd, verliep 1 Mei. doch in Maart werd de zaak overgenomen door eenige Nederlanders en dat werd de nu nog bestaande N. T. M. De statuten verkregen den 16 April 1880 de Koninklijke goedkeuring, en nog in dezelfde maand verscheen een bekendmaking dat het Maat schappelijk kapitaal, voorloopig bepaald op drie ton, waarvan f 60.000 door de Directie was gestort, verder opgenomen werd per obligaties h f 1000. De inschrijving werd op Vrijdag 30 April geopend en was terstond reeds volteekend. Men had goede verwachting van deze onderneming en daar de heer 8. Hamelink te Utrecht directeur was, en de heeren Baron van Hardenbroek, Vermeys en Gerlach Commissarissen waren, mannen die als deskundigen bekend stonden en wier namen een goeden klank hadden, schonk ieder die ’t had, gaarne zijn geld in deze onderneming. Op 5 Oct. van dat najaar werd als het begin der Maatschappij in onze provincie de lijn DokkumVeenwonden als paarden- spoor geopend, de lijn Bolsward - Sneek zou stoomkracht hebben en op Donderdag Dat er een consortium heeren was, Brusse laars, die plannen voorbereidden om tram wegen aan te leggen en te exploiteeren, heb ik reeds gemeld. Zij vroegen overal, zoowel in 't buitenland als in Nederland, concessies aan, omdat zij inzagen dat naast de spoorwegen, de goedkoopere tramwegen een toekomst hadden. Waar dus eenige plaatsen waren, waar handel, industrie of productie een tramweg hun rendeerend scheen, trachtten ze het eerst er bij te zijn om beslag op die trajecten te leggen. Voor Friesland, dat heb ik ook al gemeld, hadden ze het oog op een vjjftal tramlijnen, en in Mei 1879 ontvingen de betrokken gemeentebesturen een circulaire van de heeren Mertens en Finet, waarin de plannen TREFFERS OUDE JONGENS HARTEN KONING GARSIFA (POPULAIR) neemt meer en meer toe. HET KAN OOK NIET ANDERS. Vraagt ze Uwen winkelier. Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62‘/2 cent per 3 maanden Maandag 26 November: Schaak- en Damclub „Tavenu”. Speelavond des avonds 7 uur in het Wilhelmina- gebouw. Dinsdag 27 November: Gemengd Koor „Bolsward”. Repetitie van ’t Oratorium „Judas Macabeus”, ’s avonds 8 uur in „De Doele”. Tempelieren. Vergadering ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Geh.-Onth. Koor. Repetitie ’s avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Woensdag 28 November: Vereen. „Eendracht zij onze leus”, ’s avonds 8 uur in café Hoekstra. Geheelonthouders-Jeugdorganisatie „De Hoop der Toekomst”. Vergadering ’s avonds 6 uur in „Ons Gebouw”. 16 December, hield de heer 8. Hamelink in „de Doele" een lezing over de verkeers middelen vanaf de vroegste tijden tet heden, om te besluiten met een warm pleidooi «oor de tram, een gemakkelqk, snel en goedkoop vervoermiddel. Wie den heer Hamelink hoorden, en er was een talrijk publiek, zijn overtuigd geworden dat voor Bolsward en omstreken de tram een groot belang is. Drie lynen waren vanuit onze plaats teen in voor bereiding naar Sneek, naar Harlingen en naar Workum. De laatste is op papier gebleven, de twee eerstgenoemde zijn gekomen. Men zal zich nog herinneren hoe enthou siast men was, toen de dienst op Sneek geopend werd, maar ook hoe al spoedig teleurstelling kwam, w(jl de overvloedige regens den kleibodem zoo week maakten, en de rails telkens wegzakten, zoodat machine en tramwagens soms beurtelings derailleerden of in den onderwal van den weg schuil gingen. Voor herstel van den weg is de dienst eenigen tijd gestaakt moeten worden. Ik zal hierover thans niet nader spreken, want door mijn uit stapje op het gebied van ’t spoor- en tramaanleg ben ik in den tijd al veel verder gekomen, dan mijn plas was. Ik zal dus weer teruggaan en nog eenige gegevens bijeenverzamelen betreffende het jsar 1869. Toch meen ik nog even te moeten wjjzen op een paar latere pogingen om Bolsward toch nog aan een spoorlijn te krijgen. Door de tram raakte de spoorlijn Har lingenHeerenveen voorgoed van de baan, maar in een andere route werd nog licht gezien. Dat reeds in 1880 werd gesproken om de trambaan BolswardSneek zoo in te richten, dat er spoorwagens op konden rijden en hoe die zaak dus al ruim 40 jaren in den molen is, zal ik nu ook maar niet nader behandelen, 'k Verheug mij dat men thans einde 1923 eindelijk bezig is, den weg daarvoor in gereedheid te brengen. Bolsward heeft daar reeds veel te lang op gewacht. De industrie en handel hebben door dat talmen al reeds een gevoelige knak gekregen. Een meer echt plan om hier het spoor te krijgen, werd in 1903 en ’04 nog beproefd. In het Bandeltblad van Dec. 1903, werd gesproken van een plan tot aanleg van een lokaalapoor Franeker BolswardSneek. De concessie voor die nader ontvouwd werden, en tevens werd meegedeeld, dat de Minister van Waterstaat enz. op hun concessie-aan vraag had bericht, dat in beginsel tegen het verleenen der concessie geen bezwaar bestond bjj de Regeering, en ook geen bedenkingen gerezen waren ten opzichte de Friesche tramwegen, maar vooraf moesten ze het bewijs leveren, dat bij de betrokken besturen en eigenaren van de benoodi^de wegen en terreinen geen bezwaar bestond tegen den afstand dier wegen en gronden voor gemeld doel. Daarom werd nu aan de gemeentebesturen de be- noodigde toestemming gevraagd, en zoo voegden de heeren er bij, men kon gerust zijn toestemming geven, want de aanleg der trambanen zou geschieden onder Staats toezicht, zoodat de veiligheid en soliditeit volkomen gewaarborgd waren. De heeren zelf waarborgden, dat aan de wegen geen schade zou worden berokkend, integendeel de wegen zouden, waar dit noodig was verbreed en versterkt worden. Dat bij de raadsleden, vooral ten platten- lande het afstaan der wegen niet van een leien dakje ging, men zaï bet zich wellicht herinneren. De tram naast den rijweg, dat leek velen ongerijmd, gevaarlijk, ja ónmogelijk, en de vergunningen kwamen dan ook niet zoo vlug in, als de Brusselsche heeren verwacht hadden. Voor Bolsward rezen evenwel nog andere tramplannen. Sneek, dat uit na^ver met Bolsward, gewerkt had om ons het spoor te onthouden, en dat hierin zoo glad geslaagd was, scheen nu toch eok weer goed te willen maken wat het voor ons bedorven had. Er ging weldra van eenige kapitaalkrachtige Sneeker heeren een plan uit, om hun stad toch met Bolsward te verbinden, maar nu door een tramlijn langs den Mac ademweg. De beer H. P. N. Halbertsma, ingenieur te Sneek vroeg voor die onderneming concessie aan in den Haag. Men zou de trambaan eerst exploiteeren met paarden als trekkracht, doch het zoo inrichten, dat er later ook stoom gebezigd kon worden. De dienstregeling zou zoo ingericht worden, dat er op alle personen treinen van het aan te leggen spoor, een goede aansluiting voor Bolsward kwam. Gelijk te verwachten was, kreeg de aanvrager eenigen tijd later antwoord van de Regeering, dat tot 1 Mei 1880 een aanvraag om concessie aanhangig was van de heeren Mertens en Finet. Een ander tramplan om Bolsward met Nu de tijd voor het houden van vergade ringen en uitvoeringen weer is aangebroken, maken wij de bestuurders van vereenigingen attent op deze rubriek, waarin aankondi gingen enz. gratis worden opgenomen, op gaven hiervoor gelieve men tot Dinsdags- avonds aan ons in te zenden. Voor het plaatsen van advertenties bevelen wij ons blad bij hen aan, terwijl wjj ons tevens houden aanbevolen voor oe levering van alle soorten vereenigings-drukwerk als convocatiebiljetten, reglementen, diploma’s, programma’s, tekstboekjes enz. enz. Firma B. CUPERUS Az. Woensdag 21 November: „Patrimonium”. Vergadering ’s avonds 8 uur Consistorie Witheerenstraat. Jeugd N.V. Vergadering 's avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Geref. zangkoor „Pro Rege”. Repetitie des avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Biljartclub „Jan Wiemers”. Vergadering des avonds 8 uur in café „De Drie Kronen”, H. Gaarman. Geheelonth.-Jeugdorganisatie „De Hoop der T oekomst”. Vergadering ’s avonds 6 uur in „Ons Gebouw”. Vereen. „Eendracht zij onze leus”. Verg, ’s avonds 8 uur in café Hoekstra. Bibliotheek St. Vincentiusgebouw, ’s avonds van 7—8 uur. Donderdag 22 November: S.D.A.P. Vergadering 's avonds 8 uur café „Voorwaarts”. Bolswardsche Biljartclub. Ledenvergadering 's avonds 8‘/2 uur, in „De Wijnberg”. Optreden van Prof. Meiachini, ’s middags en ’s avonds in „Den Hof van Holland”. Krite Boaisert. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Hoekstra. Vrijdag 23 November: Mannenkoor „Hollandia”. Repetitie ’s avonds 7 uur. Zangvereen. „Voorwaarts”. Feestelijke verg, ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone repetitie des avonds 8 uur in de muziek school. R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Slippens. Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds 8 uur in de Chr. School „Rehoboth”, Hengstepad. Zaterdag 24 November: Ijsclub „Bolsward”. Jaarvergadering’s avonds 8 uur in café Slippens. Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht ’s avonds van 5'/z—6'/a uur in „Ons Gebouw”. Stadsspaarkas. Inbrengen van gelden des avonds 7 uur, in het lokaal Politiebureau. Bolswardsche Courant PLANTA sa es BS

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1923 | | pagina 1