der Gemeente Bolsward Officieel Orgaan rd PEPEMI overtreft alle andere merken in Kwaliteit. r Woensdag 12 December 1923 62ste Jaargang No. 98 I Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 I WILT GIJ concurreeren met SIGAREN, wend U dan tot TROMP, Sneek. OUD-BOLSWARD. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62*/2 cent per 3 maanden WEEK-AGENDA. STADSNIEUWS. OBSERVATOR. Van den Hak op den Tak. ROODBORSTJE. Namen van gemeenten en gehuchten. onzen portret, Ij 1 Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. LXV- en IJzendijke), naar Groot-Zwitserland (boven Maastricht), naar Oostenrijk (tusschen Dorst en Tienraai) en ten slotte naar America (tusschen Helmond en Venlo). Wie ’t niet gelooft, schade zich een goede kaart van Nederland aan. Het Kompas. wist we aangegeven in een uitgave van Sinterklaasjes had verkocht louter en (tusschen Oostburg alleen, omdat hij eenige malen in ons blad had geadverteerd. Nieuwsgierigen kunnen de naam dezer firma in gesloten enveloppe af halen aan het bureau dezes, terwijl diegenen, die den juisten naameveneens in gesloten enveloppe kunnen opgeven vóór hedenavond negen uur, een pond extra fijne leverworst kunnen koopen. Iedereen gelieve het voort te zeggen Dan kan ondergeteekende volgende week Woens dag effen meedeelen, hoevelen trek in lever worst hadden. Och, wat kan je toch met de St. Nicolaas ’n lekkernijen koopenEn wat een gezellige drukte, zoo’n 5 December avond „Jammer evenwel, dat het vroegere lootten is afgeschaft. Sjonge, sjonge, wat kon het tóen druk zijn 1” Deze aangehaalde zin las ik gisteren in het dagboek van een Bolswarder. Ik ben, om mij met die ver vlogen tijden eenigszins op de hoogte te stellen, toen onmiddellijk naar onzen „Observator” gegaan, en deze beloofde me, er binnenkort eens over te zullen schrijven. Maar afwachten, dus. Ook die boerenknecht wacht nog steeds. Zjjn vader, een Drentsche veehouder, wilde zijn zoon, hier ergens in Friesland woonachtig, een Sint Nicolaas- pakje sturen. Toen hij er mee in het naast- bijgelegen dorpje aankwam hij had il/% uur lang geloopen was het post kantoor reeds gesloten. En tóch wilde hij zoo graag, dat zijn Klaas het geschenk op den juisten dag zou ontvangen. Hij keek eens terzijde en hij keek eens omhoog. Daar ontwaardde hij een telefoonpaal, vlak bij het postkantoortje. Menigmaal had hij gehoord van de „wonderen op het post kantoor”. En hij besloot dan ook maar, om zélf een oogenblik voor tillegraaf, zooals hij dat noemde, te gaan spelen. Hij klom in de paal, en bevestigde daarboven zijn goed-ingepakt geschenk aan één der dradenzóó komt ’t d’r wel 1 meende hij. De jongens van den dorps-postdirecteur vonden het ’s anderen morgens heel aardig van den goeden Sint, dat hij hen op deze wijze vertastte. Nu de tijd voor het houden van vergade ringen en uitvoeringen weer is aangebroken, maken wij de bestuurders van vereenigingen attent op deze rubriek, waarin aankondi gingen enz. gratis worden opgenomen. Op gaven hiervoor gelieve men tot Dinsdags- avonds aan ons in te zenden. Voor het plaatsen van advertenties bevelen wij ons blad bij hen aan, terwijl wij ons tevens houden aanbevolen voor de levering van alle soorten vereenigings-drukwerk als convocatiebiljatten, reglementen, diploma’s, programma’s, tekstboekjes enz. enz. Firma B. CUPERUS Az. Woensdag 12 December: J.V.O. Propaganda Feestavond, in het café' „Voorwaarts”. Biljartclub „Jan Wiemers”. Vergadering des avonds 8 uur in café „De Drie Kronen”. H. Oaarmann. Geheelonth.-Jeugdorganisatie „De Hoop der Toekomst”. Vergadering ’s avonds 6 uur in „Ons Gebouw”. Vereen. „Eendracht zij onze leus”. Verg, ’s avonds 8 uur in café Hoekstra. Bibliotheek St. Vincentiusgebouw, ’s avonds van 7—8 uur. Donderdag 13 December: R.K. Vrouwenbond, ’s Avonds 8 uur in het St. Vincentiusgebouw. Lezing: Marijke van Nijmegen. Een Mariaspel. Spreekster: Mevr. Ellen Russe. Verkooping Sate en Landen door notaris Wierda te Ijlst, des nam. 1 uur in „De Doele”; 3 uur verkooping burgerhuis. R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Slippens. Krite Boalsert. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Hoekstra. Vrijdag 14 December: Geref. zangkoor „Pro Rege”. Repetitie des avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Zangvereen. „Voorwaarts”. Repetitie des avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Mannenkoor „Hollandia”. Repetitie ’s avonds 7 uur. Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone repetitie des avonds 8 uur in de muziek school. Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds 8 uur in de Chr. School „Rehoboth”, Hengstepad. Bolswardsche Biljartclub. Speelavond in ’t clublocaal „De Doele”, van 7 tot 11 uur. Zaterdag 15 December: Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht ’s avonds van 5'l2—6'l2 uur in „Ons Gebouw”. Maandag 17 December: Schaak- en Damclub „Tavenu”. Speelavond des avonds 7 uur in het Wilhelmina gebouw. Dinsdag 18 December: Tempelieren. Vergadering ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Bolswardsche Biljartclub. Speelavond in het clublokaal „De Doele” van 7 tot 11 uur. Gemengd Koor „Bolsward”. Repetitie van ’t Oratorium „Judas Macabeus”, ’s avonds 8 uur in „De Doele”. Geh.-Onth. Koor. Repetitie ’s avonds 8 uur in het Wilhelminagebouw. Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. we, dat dit kwartet de van de geheele Friesche zoo klein of de leerlinge van bem, die er veel toe heeft bijgedragen dat Alma Tadema zich te Londen vestigde en liet natnraliseeren. Deze Engelsche van aristocratische familie, wist te verkrijgen dat de schilder zich weldra in de hoogste kringen der wereldstad thuis Wanneer men de lijst van Nederlandsche "gemeenten en gehuchten nagaat, valt het als een merkwaardigheid op, dat er zooveel gelijknamige bestaan. Men vindt b.v. tweemaal Hengelo, driemaal Aalst, viermaal Beek, vijfmaal Hoorn, zesmaal Laar, zeven maal Nes of de Nes, en wel elfmaal Loo of ’t Loo, Er zijn vriendelijke en onvriendelijke namen (b.v. Onze Lieve Vrouwen Parochie en Valom). De cijfers spelen een rol: Eenrum, Tweewegen, Driebergen, Vierverlaten, Vijf hoek, Zesgehuchten, Zevenbergen, Acht- karspelen, (negen is vacant), Tienraai, enz. Er zijn ook malle namen by. Als ik b.v. van een slecht, gehuwd man zeg: „'t Is echt een vrouwenverdriet, een „kraantjelek 1 Zijn vrouw, die dacht met „hem als ’t waar een hemelrijk binnen „te gaan, ohé, ze kwam in een hel. Iu „plaats van nummer één telt hij ze voo' „nummer dertien”, dan heb ik de namen van 12 plaatsen genoemd, n.l. Echt in Limburir, Vrouwenverdriettusschen Zaandam en Westzaan, Kraantjelek bij Zandvoort, Hem bij Venhuizen (N.-H.). ten Zuiden van Leeuwarden en bij Weidum, 't Waar bezuiden Nieuwolda (Gron.), Hemelrijk tusschen Dungen en Schijndel Ohé bij Stevensweert, De Hel bij Willemstad, Nummeréén by Breskens en Nummerdertien bij Stadskanaal. Men zou ook de volgende geographische puzzle kunnen gebruiken op een examen voor onderwijzer „Binnen welken tijd kan een goed „chauffeur, tuffend met een vaart van „gemiddeld 40 K.M. per uur, van Nederland „uit een bezoek brengen aan Frankrijk, „Denemarken, Napels, Engeland, Rome, „Turkye, Groot-Zwitserland, Oostenrijk en „America Het antwoord luidt: binnen 24 uur. Het gaat dan uit van Nederland (boven Blokzijl), rijdt naar Frankrijk (boven Har derwijk), naar Denemarken (boven Sloch- teren), naar Napels (bij Winschoten), naar Engeland (boven Beekbergen), naar Rome (ten O. van Zaltbommel), naar Turkije De uitweiding, welke ik mij de vorige week heb veroorloofd, maakt het, dunkt mij, haast noodig, dat ik heden iets meer vertel van den wereld beroemden schilder Alma Tadema, uit wiens jeugd ik toen een tafereeltje ophaalde. Ofschoon het wel niet rechtstreeks tot Oud-Bolsward behoort, is het toch ook weer waar, dat die later zoo vermaarde schilder als jongeling dikwijls in onze stad vertoefde (tusschen de jaren 1850 en’60) en wellicht is hij bij enkele hoogbejaarde inwoners nog in persoonlijke herinnering, evenals de gevierde schilder Mesdag, ook eveneens verwant aan familiën te dezer stede, nog bij enkelen in memorie is. ’k Heb reeds gezegd, dat Lourens Tadema i van Dronryp geboortig was, in 1836 zag hij daar ’t eerste levenslicht. Oorspronkelijk was hij bestemd om in de rechten te studeeren, maar de navorsching der wetten - kon hem niet voldoende boeien. Hij had lust en aanleg voor het penseel. Hoe de eenvoudige Fries zich tot zijn schitterende artistieke loopbaan wist op te werken, vinden we aangegeven in „Het Schilders- boek”, een uitgave van de Maatschappij Elsevier te Amsterdam. Ook in Engelsche werken, handelende over de kunsten, wordt soms uitvoerig over zijn vorming voor en zyn richting in de kunst gehandeld, en steeds komt daarbij aan het licht, dat hij was, wat men in Engeland noemt een selfmademan. Reeds als jongen had hij een buiten gewone aanleg voor teekenen en schetsen. Een inwoner onzer stad wist nog, hoe Lourens gewoonlyk stil en ingetogen was. gevoelde. Het liefelijk huiselijk tafereeltje De andere jongens, veel lastiger van aard, beschouwden hem als een droomer. Hij kon niet flink met hen meedoen. Doch geen stukje papier kreeg hij in banden of hij zette er een krabbelingetje op; het werd een schetsje, portretje of een caricatuurtje, maar die krabbelingen trokken reeds toen de aandacht van ouderen. Mijn zegsman vertelde my, dat hij eens, toen hij weer bij oom en tante op de Appelmarkt logeerde, het portret van zijn tante in het tafelbord wist te maken, van de bruine us, die ze op zijn bord schepte. Door schudden, wenden en keeren, en met het boveneind van de vork iets bijgestreken, werd zeer gelijkend tantes oud en bruin gelaat in het eetbord zichtbaar. Toen Lourens eenmaal de wettenstudie er aan gegeven had, kwam hij te Antwerpen op de Schilder-academie. Het eerste succes had hij doordat de Koning van Belgie een zijner doeken kocht. Dat deed inzonderheid de aandacht op den jongen schilder vestigenhet koninklijk voorbeeld vond spoedig navolging en zijn werk werd flink verkocht en goed betaald. Door zijn talent te oefenen, door kunstreizen in Italië en het Oosten, wist hij zijn blik te verruimen, en eerlang werd hij in de rang der klassieken opgenomen. Om meer de hoogte in te gaan, begon hij aan zijn naam het woord Alma toe te voegen. Dit had tweeërlei doel, vooreerst klonk het deftiger en ten anderen kwam zijn naam daardoor in de catalogie der kunsthandelaren meer vooraan, en vooraan dat was nu geheel zijn streven. De doeken van den beroemden Lawrence Alma Tadema werden vooral door de Engelsche aristocratie gekocht en meestal tegen fabelachtige prijzen. Meerdere stukken van hem brachten 40 a 50.000 gulden op. Daar zijn penceel vruchtbaar was en talrijke schilderijen op de markt verschenen, werd de schilder een Croesis. In het Art. Journal van 1910 zijn van vele zijner schilderstukken reproducties opgenomen. De lijst van ver vaardigde doeken, en alleen de voornaamste werden daar vermeld, behelst ongeveer 400 stuks. Begrijpelijk is het, dat hij allengs schat rijk werd. Zijn atelier was geheel in Romaanschen stijl ingericht, trouwens ook zijn doeken dragen nagenoeg alle een Oosterscb, een klassiek karakter. Het „home” van „Sir Lawrence Alma Tadema” was geheel met Oostersche weelde gevuld. Vorstelijke pracht, overstelpende luxe was tot in de détails merkbaar. Tal van Nederlanders, die de eer en het voorrecht hadden door Tadema te worden ontvangen, sloegen de handen van verbazing ineen, en in het vaderland terug gekomen vertelden ze in enthousiaste stem ming wat ze gezien hadden. Het huis was naar het eigen ontwerp van den schilder gebouwd, elk onderdeel sprak van den kunstzin des meesters: de matzilver bekleede muren van het atelier, de prachtig gebrande glazen, een mozaïek atrium, waarin een flonkerende fontein; kamers in deftig oud-Hoilandsch met eiken gebeeldhouwde en gesneden paneelen en plafonds; een bibliotheek met de kost baarste geïllustreerde werken; een tuin versierd met de zeldzaamste gewassen enz. elk hoekje, ieder vertrek was als het ware een onderwerp van een schilderij. De gebrand koperen trappen, bronzen deuren, draperieën, sierlijke vazen met smaakvol geordende bloemen, kunstig gesmede balu strades, waarlangs de schoonste rozen slin gerden, ’t ging de pracht van een konings paleis te boven. In mijn bezit kwamen een paar repro ducties op kleine schaal, langs photo- lithografischen weg vervaardigd. Misschien interesseert het den lezers er een blik op te slaan, en daarom zullen ze eenige dagen voor een raam van het bureau dezer courant ter bezichtiging liggen. De twee van den schilder zelf, kunnen gelden ter typeering van het genre, waarop de kunstenaar zich het meest toelegde. Een derde is van Laura Alma Tadema, de tweede vrouw van den schilder. Het is deze vrouw, eerst een „Voor de blinden”. Dit opschrift op een busje plaatste ’n winkelier eens in z’n winkel. Des man’s bediende, die van doel noch strekking niets afwist, kon ook nimmer de belangstellend-informeerende klanten inlichten. De baas zelf was eiken dag voor zaken op reis. Afgaande op het schoone opschriftje echter, wierp menigeen er een geldstukje in. En toen de winkelman, een drietal maanden na plaatsing, de inhoud van het busje ging inspecteeren, bleek hem dat er een flink bedrag was geofferd, ’s Anderen daags stapte hij naar den timmerman en liet dezen een stel keurige blinden maken. Direct wilde hij de ver schuldigde som maar betalen, want, zoo dacht hij, hls er soms nog eens een bagatel overschiet, dan zend ik dat op voor de blinden. Werkelijk, er schoten nog een paar lieve centen over. Later deed hij eens in ’n gesprek, dat hij met meneer Vraagbaak had, uitkomen, dat men in de wereld steeds zooveel mogelijk goede doelwitten moet nastreven. Hij had, naar mijn bescheiden meening, ook gerust kunnen zeggen „Stel in menschen geen vertrouwen”. Immers die spreuk wordt maar hl te vaak hier op dit ondermaansche bewaarheid. Of dacht ge misschien, dat die schooljongen er anders over dacht? De meester riep hem uit de bank nadat hij een deugnietenstreek had uitgehaald en vroeg hem heel beleefd„Wil ik je kleeren eens uitkloppen, Jan?” Jan, ook geen droomer, wilde alvast beginnen met z’n jasje uit te trekken, om dit aan meester over te reiken. „Hou maar, jongen, ik kan het wel doen, als je ze aan je lichaam hebtzoo merkte de leeraar op. En wat er toen gebeurde voelt elkeen wel, zou ik haast willen zeggen Dat is net, als je erge kieapyn hebt, en bij den tandarts aanbelt. Dan voel je die vreeselijke pijn van ’t oogenblik al te voren. „Dat zijn z.g. suggestieve krachten”, aldus sprak de professor in de geheime weten schappen. Nou ik wil weleerlijk bekennen zulks gaat mij boven m’n pet.’t Volgende echter eveneens, (ik las het aan ’t eind vaa een verslag van 'n politieke vergadering) „De geleerde spreker oogstte een dankbaar, onbedaarlyk applaus; het was, of hoorde men de vele honderden op gummihakken, terwijl ze bezig waren een dans uit te voeren op een veeren bed”. Ra-ra, hoe kan dat? Je leest meer van die vreemdsoortige dingen. Zoo in 'n advertentie van een kwakzalver: „Als je dit kruiden-aftreksel tot op je 90ste jaar blijft drinken, bereik je vast een hoogen leeftijd”. Ik raad dan ook ieder aan, wèl uit zyn oogen te zien, als hij de krant doorleest. Nu meen ik toch, dat tot ónze lezers en lezeressen deze vermaning (en dan in den goeden zin) niet behoeft te worden gericht. Werkelijk, onlangs nog had ik een gesprek met zekeren slager van onze goede stad) en deze ver haalde my, dat hij een menigte „hartige” hier gegeven, doet ook deze dame kennen als een begaafde kunstenares. De onderschriften (Duitsch) helderen verder de drie reproductiëu nader toe. Dan worden meteen twee kleine plaatjes geetaleerd, ’t eene bet atelier van oud-landgenoot, het andere zijn wijl hij bezig is te schilderen. Dit is dus eigenlijk een geillustreerd „Oud-Bolsward”-schets ter variatie in de reeks van mijne hand. De volgende maal zal ik mij niet weer verstouten zelfs buitenlands te gaan, ’k Zal bij „honk” blijven, zooals men dat noemt, en den gewonen draad van mijn beschouwingen weer opvatten. Gegroet, Boheemsch Viool-kwartet. Het Boheemsch Viool-kwartet, dat reeds geruimen tijd in Friesland vertoeft, en bestaat uit den heer Chlebna met drie zijner dochters, beeft de talrijke Bolswardsche muziekliefhebbers, (de Doelezaal was geheel gevuld), Maandagavond eenige genotvolle uren verschaft. Allen weten sympathie heeft bevolking, geen dorpje Chlebna’s kunnen er rekenen op een volle zaal, en is dit te verwonderen Wanneer wij bij ons zelf te rade gaan, kunnen we volmondig zeggen neen, want hoewel we erkennen dat er meerdere composities zijn, die, wat inhoud aangaan, hooger staan dan die het programma der Chlebna’s vermeldt, kunnen we niet anders dan erkentelijk zijn voor hun origineel programma, waarvan meerdere nummers nu eens iets anders zijn, dan wat wij gewoonlijk hoeren. Wij hoerden voor den aan vang iemand zeggen „naar de namen van de componisten oordeelende, verwacht ik niet veel”. Dit moge waar zijn, maar wij denken aan Shakespeare’s woordenA name, what’s in a name Moet op ieder muziekprogramma dan steeds de naam Beethoven of Bach prijken, om het publiek als het ware te suggereeren dat het nu een hoogstaand concert wordt Gelukkig, die tijd is voorbij, de muziek liefhebbers weten compositie en musicus te waardeeren, zonder angstvallig te letten op den naam van den componist. Laten we nog zeggen niet te beoogen het respect voor de oude muziek te ver kleinen, neen verre hiervan wij koesteren er bewondering, haast eerbiedige be wondering, voor, maar daarnaast blij ve. er plaats voor iets anders. Juist hierdoor verruimt onze kennis en waardeering voor de kunst. Wat het Boheemsch Viool-kwartet de aanwezigen voorzette was, een enkel nummer daargelaten, zeer bevattelijke muziek; in het gehoor liggend voor het groote publiek, en toch van goed gehalte, en wanneer men technisch zoo goed onderlegd is als de Chlebna’s dat zijn, kan het niet uitblijven of men heeft succes. Elk nummer, door dergelijke bekwame virtuosen uitgevoerd, kan 'n „Schlager’ zijn. Toch is aan de groote technische vaardigheid een bezwaar verbonden en wel dit, dat het gevoel wel eens wat achterwege blijft, juist omdat men er zoo vertrouwd mee is, omdat het zoo gemakkelijk gaat. Dit geldt bij de Chlebna’s nogal eens voor de eerste violiste. Haar vaardigheid is bewonderenswaardig, maar toch is haar spel niet steeds imponeerend. Terwijl wij bewonderen die groote vlug heid en soepelheid van het spel, is dit wel eens wat te oppervlakkig en doet de streek soms wreed aan, vooral bij de A en E snaar. Ook maakt ze een te veelvuldig gebruik van het vibreeren, hoewel we natuurlijk erkennen dat hier persoonlijke opvatting veel zegt. De viool is het instrument bij uitnemend heid om tot ons te spreken, maar dan moet het geheele denken en voelen van den concerteerenden musicus in zijn instrument liggen, niet af en toe maar van het begin tot het einde. Het spel van de alt-violiste is schitterend, het kan zijn dat ze een „beau jour” had, (of feitelijk dus „beau soir”), haar spel was in alle opzichten af. Trouwens de alt-viool is een dankbaar instrument en wanneer het bespeeld wordt, zooals Bolswardsche Courant 5.1 'j i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1923 | | pagina 1