Officiéél Orgaan der Gemeente Bolsward rd F I No. 71 Woensdag 10 September 1924 63ste Jaargang HALLO! J. NA WIJN Jr. Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 Officiëele Advertentiën. DIENSTPLICHT. DE WEG NAAR SUCCES. >jes DIENSTPLICHT. WEEK-AGENDA. Van den Hak op den Tak. De groote scheepvaart. ette AS Advertentieprijs: 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief. Aanmelding voor ziekenverpleger of Ziekendrager. met Nawijn: Dijkstraat 39 - Bolsward TELEFOON 112 Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 6272 cent per 3 maanden Wenschen omtrent toewijzing. Bolswardsche Courant L Bolsward brengt van belangheb- de lichting van Wat heeft U voor Groente? Mevrouw te veel om op te noemen o.a. Snijboonen, Slaboonen, Andijvie, Wortels, Bloemkool, Roode-, Witte- en Savoye Kool, Roode bieten, Uien, Kool, Rapen, Groene Kooltjes, Zoete en Zure Appelen voor de kook, Stoofperen enz., alles tegen de bekende lage prijzen. Verder ruim voorzien van Druiven, fijne Handperen als Claps Favorite, Beurre de Menode, Jutten, Bargamoiten, Triumf de Vüene, Goudballen, Suikerperen, alle soor ten Zure Appelen, Bananen enz. Voor den inmaak mooie Snijboonen en Pronksnijboonen, prijs billijk. Aanbevelend, Hè, dat heeft lang geduurd, alvorens ik jullie ’t nieuws kon zeggen. Ja, je weet, nietwaar, dat den vorigen Woensdag ons blad niet is verschenen, en wel, omdat de col lega’s van Laurens Janszoon Coster op onze drukkerij, ter gelegenheid van den kaatsdag vrijaf hadden. Nu, dat was hun gaarne gegund! Evenals 'k elkeen, die aan onzen wedstrijd heeft deelgenomen het waren er 87 heel gaarne een pak nougat had willen verstrekken. Maar Elberg zeide, dat 'k me dan eerst wel eens mocht ver staan met den tandarts. En die had op dat moment geen spreekuur. Zoo ik reeds zei: er zijn in totaal 87 oplossingen binnen gekomen, en hiervan waren er 34 goed. Bij de loting werden de volgende de win naars: G. Mol, Kollum (le prijs); H. Bits, Bolsward (2e prijs); K. Kuiper, Bolsward Wat elk Nederlander weten moet. Wij, Nederlanders, zijn een zeevarend volk, mids eeuwen. En daarom juist is het treurig, dat, waar ons geheele handels- en industrieele leven met de groote scheep vaart is saamgeweven, er zoo weinig Neder landers zyn die de beteekenis kennen van Maandag 15 Sept.: Orgelbespelingen. Laatste voordracht te geven door den heer A. Alt, ’s avonds van 7'l2—ö'/a uur in de Ned. Herv. Kerk. Dinsdag 16 Sept.: Gemengd Koor „Bolsward”. Repetitie van het Oratorium „Paulus”, comp. Mendels sohn, des avonds 8 uur in „De Doele”. Aankondigingen in deze rubriek worden kosteloos opgenomen. Opgaven moeten Dinsdagsavonds in ons bezit zijn. meest in aanmerking komen, op tot het afleggen van een proef. Reis- en verblijf kosten komen voor rekening van het Rijk. 5. De Chef van den Generalen Staf bepaalt, wie van hen voor detacheering bij de Schoolcompagnie van den motordienst in aanmerking komen. Dezen worden inge- lyfd of overgeplaatst bij het 4de Regiment Infanterie te Leiden en, na daarbij één maand van hun eerste-oefeningstyd te hebben vervuld, by dieSchoolcompagniegedetacbeerd 6. Voor de gewone dienstplichtigen der lichting 1925, die zijn aangewezen voor zoodanige detacheering, doch wegens uit stel van eerste oefening, vrijstelling of om een andere reden de hun aangewezen be stemming niet kunnen volgen op het tijd stip, waarop dienstplichtigen van hun lich ting en van hun ploeg bij de Schoolcom- pagnie worden gedetacheerd, komt deze bestemming te vervallen, behoudens de mogelijkheid van nieuwe aanwijzing voor die detacheering bij aanmelding in het volgend jaar overeenkomstig punt 3. Indien bedoelde bestemming is vervallen, worden zij, nadat is gjbleken, dat zij niet opnieuw voor detacheering worden bestemd, overgeplaatst naar het korps waaraan zij zouden zijn toegewezen, indien zij niet aan vankelijk bestemd waren geweest voor detacheering bij de Schoolcompagnie van den motordienst. De Burgemeester voornoemd, S. J. PRAAMSMA. Bolsward, 8 September 1924. van Bolsward brengt belanghebbende ingeschre- de lichting van het volgend Voor het plaatsen van advertenties bevelen wij ons blad bij H.H. bestuurders van ver- eenigingen aan, terwijl wij hen tevens attent maken op ons adres voor de levering van alle soorten vereenigings-drukwerk als convocatie-biljetten, reglementen, diploma’s, programma’s, tekstboekjes enz. enz. FIRMA B. CUPERUS Az. Woensdag 10 Sept.: Repetitie Operette des avonds 8,15 uur in „De Doele”. Geref. Zangvereen. „Pro Rege”. Repetitie des avonds 8 uur in het Wilhelmina- gebouw. J.V.O. afd. Bolsward. Vergadering ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Schaak- en Damclub „Westergoo—Tavenu”. Speelavond eiken Woensdag. Aanvang kwart voor acht uur in „Ons Gebouw”, leeszaal, boven. Biljartclub „Jan Wiemers”. Speelavond des avonds van 7—11 uur in café Gaarmann. Donderdag 11 Sept.: Burgerhuis Bolsward. Finale verkooping door not. F. J. Bruinsma des avonds 7 uur bij Witteveen. Lycurgus en Wilhelmina. Oetenavond van 8—10 uur op het Sportterrein. R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Slippens. Vrijdag 12 Sept.: Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds 8 uur in de Chr. School „Rehoboth”, Hengstepad. Zangvereen. „Voorwaarts”. Repetitie ’s avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone repetitie des avonds 8 uur in de muziek school. Zaterdag 13 Sept.: Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht ’s avonds van 6—7 uur in „Ons Gebouw”. Stadsspaarkas. Gelegenheid tot ’t inbrengen van gelden, des avonds 7 uur in het lokaal Politiebureau. De Burgemeester van het volgende ter kennis bende ingeschrevenen voor het volgend jaar. Ingeschrevenen, die niet in het bezit zyn van het bewijs van voorgeoefend heid kunnen, als zy in geval van bestemming tot gewoon dienstplichtige in aanmerking wenschen te komen voor opleiding tot ziekenverpleger of tot ziekendrager en dezen wensch niet reeds bij de keuring of recht streeks aan den districtscommandant hebben te kennen gegeven, zich daarvoor alsnog vóór 5 October opgeven bij den burge meester der gemeente, voor welke zy heb ben geloot. Voor opleiding tot ziekenverpleger komen in aanmerking personen, die een krachtig lichaamsgestel hebben, voldoende bedreven zijn in lezen en schrijven, kennis bezitten van de hoofdregels van het rekenen met geheele en gebroken getallen en de toe passing daarvan en tevens voldoend bekend zijn met het metrieke stelsel van maten en gewichten. De voorkeur genieten zij, die reeds als burger voor ziekenverpleger in opleiding zyn, voorts apothekers-assistenten en zij, die uitgebreid lager onderwijs en tevens onderwijs in de genees- of heelkunde hebben genoten of genieten. Voor opleiding tot ziekendrager komen in aanmerking personen, die een krachtig lichaamsgestel hebben, voldoende bedreven zyn in lezen en schreven en in de eerste beginselen van het rekenen, alsmede eenige kennis bezitten van het metrieke stelsel van maten en gewichten. De voorkeur genieten zij, die in het bezit zijn van een diploma voor eerste hulp bij ongevallen, alsmede zy, die lid zijn van een transport- colonne van het Nederlandsche Roode Kruis en het bewijs van geoefendheid als zoodanig bezitten. De duur der eerste oefening bedraagt voorde ziekenverplegers 12 maanden, voor de ziekendragers 51/a maand. De zieken verplegers zijn vry van herhalingsoefeningen. De Burgemeester voornoemd, 8. J. PRAAMSMA. Bolsward, 8 September 1924. De Burgemeester van Bolsward maakt bekend dat: 1. Ingeschrevenen der lichting 1925, die tot gewoon dienstplichtige worden be stemd en niet in het bezit zijn van het bewijs van voorgeoefend heid, kannen bij de Schoolcompagnie van den motordienst worden gedetacheerd. Zij, die op zoodanige detacheering prijs stellen, moeten dadelijk na ontvangst van de kennisgeving betref fende hun bestemming tot gewoon dienst plichtige hun verlangen tot detacheering schriftelijk melden aan den Commandant van bedoelde Schoolcompagnie te Haarlem. Zy moeten daarbij opgeven hun geslachts naam en voornamen, den datum hunner geboorte, de gemeente, waar zij voor den dienstplicht zijn ingeschreven, hun lotings- numnaer, het genoten onderwijs en of zij al dan niet genegen zyn aan de officiers opleiding deel te nemen, indien zij daarvoor in de termen mochten vallen. 2. Het is noodig, dat zij bij hun schry ven verklaringen overleggen, waaruit hun be kwaamheid in het chauffeursvak of als motorrijder of monteur blykt. Een rijbewijs kan niet als zulk een verklaring worden aangemerkt. 3. De gelegenheid tot aanmelding als vorenbedoeld staat mede open voor gewone dienstplichtigen van vorige lichtingen, die wegens uitstel, vrijstelling of om andere reden hun eerste oefening nog niet ver vulden. Deze aanmelding, waarbij ook moeten worden opgegeven de lichting en het korps en korpsonderdeel, waarbij de dienstplichtige is ingelyfd, dient te geschieden vóór 5 October a.s. Bij deze aanmelding dient belanghebbende tevens schriftelijk te ver klaren, dat hij niet voornemens is verder uitstel van eerste oefening of vrijstelling te vragen. 4. De Commandant van de School compagnie roept degenen, die daarvoor het woorden en termen die zij dagelijks gebrui ken. Elk oogenblik hoort men het woord «myl” gebruiken. Doch vraagt men, wat is een mijl, dan blijft het antwoord meestal uit. Een Engelsche zeemijl dan is ongeveer 1852 meter lang. De snelheid van een zeeschip wordt op de Hollandsche en Duitsche schepen gerekend per wacht van 4 uren. Op Engelsche stoomschepen daaren tegen per Engelsche mijl per uur. Wanneer dus een schip byv. 10 mijl heeft geloopen, dan wordt hiermede bedoeld, dat het schip 10 geografische of Duitsche mijlen gedurende de wacht van 4 uren heeft afgelegd. Aan gezien nu echter een geografische of Duitsche zeemijl 7407 meter lang is, dus precies 4 keer zoo groot als een Engelsche zeemijl, blijft het precies hetzelfde, alsof men zegt, dat de vaart 10 Engelsche mijlen per uur heeft bedragen. Het is dus, wat het aantal mylen aangaat, absoluut hetzelfde of men van de snelheid in Engelsche mijlen per uur of in geografische (of Duitsche) mijlen per wacht van 4 uur spreekt. Dezelfde opmerking als boven inzake de beteekenis van het woord mijl, zou men kunnen maken voor die van het woord ton. Ton als gewichtsmaat beteekent 1000 K.G. als inhoudsmaat meet 1 zoogenaamde registerton 2,83 kubieke meter. Onder bruto-register-tonnage verstaat men den geheelen kubieken inhoud van een schip, namelijk den inhoud van alle besloten ruimen en ruimten, op of ouder dek. De bruto-register-tonnage omvat dus de geheele ruimte van voor- tot achtersteven onder dek, als ook de ruimte in de campagne, brughuis, bak of eiken anderen bovenbouw, mits besloten en in gebruik. Onder netto- register-tonnage wordt verstaan de ruimte- inhoud van de eigenlijke laadruimten van een schip, dat is van de laadcapaciteit onder dek, slechts bestemd voor het stuwen van lading, dus met uitzondering van de ruimten, ingenomen door machine kamer, ketels, kolenbunkers, hutten, volkslogies, enz. De bepaling der ruimten, waarvan de inbond van de bruto-register-tonnage worden afgetrokken, onder netto-tonnage vast te stellen, wordt door wetten en reglementen aangegeven en is niet in ieder land het zelfde. Daarom worden de havengelden in Nederland dan ook naar den bruto- inhoud berekend. Het aantal tonnen, dat een schip kan laden, hangt natuurlijk geheel van het soort lading af. Het laadvermogen van zwaar goed zooals steenkolen en erts, wordt uitgedrukt in tonnen d.w. (deadweight, dat is dood of zwaar gewicht,) welke een schip kan laden tot het op den toegestanen diepgang ligt. Spreekt men dus van een schip van 2000 ton d.w., dan wil dat zeggen, dat het schip 2000 ton zwaar goed kan laden. Voorzichtigheidshalve voegt men daar nog aan toe, dat dit aantal tonnen met of zonder uitzondering van bunkerkolen is bedoeld. Dit zijn eenige bijzonderheden over maten en namen in onze groote scheepvaart, die feitelyk ieder Nederlander moet weten en begrijpen. Er zijn er nog zooveel meer, doch dit zyn er wel eenige, die bijna eiken dag voorkomen. Tenslotte is er nog een andere beteekenis van het woord «ton”. Maar die verklaren wij niet. Want weet niet ieder wat het beteekent, als men zegt: «Hy bezit een ton?” (3e pry's). De prijzen bestonden uit: 12 en 10 en 8 Hollandsche wafelen uit de banketbakkerij van den heer J. van Dyk, alhier. Genoemde heer was zoo vriendelyk, een zeker aantal wafelen gratis voor dit doel af te staan. Hiervoor ik spreek namens de Redactie, en ook voorzeker namens al mijn jeugdige lezertjes breng ik hem gaarne een dankwoord! Mocht bij een eventueel volgenden wedstryd in dezen geest bijvoorbeeld tydens het Sint Nicolaasfeest de een of ander iets over hebben voor onze jeugd (we hebben nu zoo’n aardig voorbeeld gehad!) dan houd ik me voor hen: vriendelyk aanbe volen. Daar waren heel-leuk omschreven oplos singen by! Eén jongen vertelde me, dat z’n vader altijd de Bolswardsche Courant op de borst droeg, om reden daar geen tochtje doorging; en zoodoende was er een nommer zoek geraakt. Een meisje merkte op, dat ze thuis (na lezing) altijd de krant verzonden naar Amsterdam, Spui straat no. zooveel, maar zulks nü achter wege lieten. Zoodoende gaf zij dat familielid als abonné bij onze Administratie op. En zoo had je verschillende aardigheidjes, de een al mysterieuzer dan de ander. Maar weet je nu allemaal al de eigenlyke op lossing? Het woord, door my bedoeld en waarnaar menigeen zoo gezocht heeft, is: Vredestichters. Het komt voor in ’t no. van 6 Aug., in de advertentie waarin wordt bekend gemaakt, dat dominee Keuning zal spreken over ’t onderwerp: Zalig de Vredestichters. Had ’k niet gelyk, toen 'k onlangs zei: bet duidt aan, menscheu, die er helaas te weinig zijn? Toch zullen we 't een anderen keer wat gemakkelijker maken heusch, voor velen bleek het te moeilijk. We zouden dan b.v. kunnen laten raden, hoeveel veertjes ik op myn lyfje heb zitten. Enfin, da’s zorg voor later. Omdat naar myn bescheiden meening *t gedichtje zoo aardig is, wil ik 't hier laten afdrukken; het is vervaardigd door den eersten prijswinnaar: G. Mol te Kollum. HOLLANDS ROEM. Reeds in d’ oude middeleeuwen Deed ons Holland van zich spreken. Want ter Kruisvaart mocht vanzelf niet Onze Ridderschaar ontbreken. Later waren ’t vechtersbazen Tromp, De Ruiter, Jan van Galen I Dat toen ’t land was groot en machtig Was het werk der admiralen. Doch ook and'ren hielpen mede Rembrandt, Vondel, Steen, Da Costa Zorgden dat ons kleine landje Werd geacht in gansch Europa. Groot, mijn land, waart g’al in alles: Ridders, Helden, Schilders, Dichters ’k Wensch U toe: o wordt nog eenmaal Groot door uwe VREDESTICHTERS. De jongeheer, die dit dichtte, is 14 jaar. Nu we ’t over kinderen en jaren hebben, wil ’k nog even een vreemdigheid mee- deelen van wat ik gedurende een kermisdag heb gelezen op een der reclamebiljetten van 'n zekeren spullebaas. «Kinderen be neden 61 jaar worden niet toegelaten”, zoo stond er te lezen. Twee vrouwen, die De Burgemeester ter kennis van venen voor jaar: a. dat zij, die hun wensch omtrent de inlijving in geval van bestemming tot gewoon dienstplichtige niet reeds bij de keuring of rechtstreeks aan den districts commandant hebben opgegeven, of wel een bijzondere reden hebben, waarom hun wensch is veranderd, vóór 5 October a s. hun verlangen ter gemeente-secretarie kun nen opgeven. b. dat geen zekerheid kan worden ge geven, dat met hun verlangen rekening kan worden gehouden. De Burgemeester voornoemd, S. J. PRAAMSMA. Bolsward, 8 September 1924. De weg naar succes is niet gemakkelijk en kort, doch leidt langs vele opofferingen, voortdurenden arbeid.en nog veel meer. In dagen van malaise, zooals wy thans meemaken, terwijl alle takken van nijver heid en bedrijf volgepropt zitten met ge schoolde arbeiders en goed onderlegde werkkrachten, zoeken vele menscheu tever geefs naar het gouden sleuteltje, waarmee zij zich toegang willen verschaffen tot het veelbelovende land, dat «succes” heet. Doch zij zoeken tevergeefs. Een «Sesam open waardoor men zonder eenige moeite of inspanning het succes bereikt, bestaat er in onze dagen niet. Doch voor wie wat kan, en wie over voldoende wils kracht, volharding en bekwaamheid beschikt staat de weg naar succes nog altyd open, zelfs voor den eenvoudigsten boodschappen jongen en den geringsten arbeider. De abnormale tijden van den oorlog zyn voorbij. Gemakkelyke winsten zonder eenige inspanning verkregen, un-faire zaken- praktyken, verkrachting van een eerlijke handelsmoraal, dat alles behoort tot het verleden. Maar de jongelieden, die in deze jaren opgroeiden, hebben wel een heel treurig en slecht voorbeeld gehad. Daarom kan er by hen niet genoeg op gewezen worden, dat de sleutel tot het succes gelegen is in eerlyken, noesten arbeid gepaard aan een helder verstand en aan bekwaamheid. Goede resultaten in het werk, zijn de belooning voor het voortdurende pogen in de goede richting op het moeilyk levenspad. Fouten en successen beide zyn de mylpalen welke den weg van den pelgrim aangeven. Doch men moet nooit stil blyven staan, niet versagen, niet den moed laten zakken. Men moet de gemaakte fouten beschouwen als lessen, niet als hinderpalen, die U den weg versperren. Men moet bedenken dat goede wil en vlijt een toorts vormen welke den weg naar succes verlicht. En deze toorts moet gedragen worden door vast beraden en nyvere handen, wil zy niet uitgeblazen worden door de stormen der tijden. En dan, men moet de verwarrende en storende gedachte op zij zetten, dat de mensch het slachtoffer zou zyn van zijn omgeving en dat door de domme omstandig heden zijn toekomstig lot werd bezegeld. Aan den anderen kant mag deze gemoeds stemming ook niet ontaarden in een mis dadig optimisme, in een «laat maar waaien, het komt wel in orde”. Veel jongelui zyn nogal eens geneigd, zich over te geven aan een stuurloos, ongetemperd optimisme waarbij zy gelijken op een stuk hout, opgezweept op de golven van het optimisme. Dat is het andere uiterste. Laten wij echter dit in het oog houden Een man, die eerder meer doet dan minder dan hij doen moet, een man die zijn werk met enthousiasme verricht en zich gelukkig gevoelt, als hy het goed gedaan heeft, zal altijd respect afdwingen enzich onderscheiden van anderen en daardoor geroepen worden tot een positie van vertrouwen en verant woordelijkheid in de maatschappij. De weg naar succes is niet gemakkelyk en kort, doch leidt langs voortdurenden arbeid en vele opofferingen. Doch dat alles wordt ruimschoots vergoed door het gevoel van voldoening en durend geluk, dat den overwinnaar ten slotte na volbrachte ar beid deelachtig wordt.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1