der Gemeente Bolsward Officieel Orgaan De internationale politiek. Woensdag 1 October 1924 63ste Jaargang No. 77 Brieven en Officiëele Advertentie. II. stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 W inter aardappelen, Uien, Wortelen, Koolrapen, Stoof appels en -peren, Handappelen en -peren J NA WIJN Jr. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62‘/2 cent per 3 maanden Eindiging Zomertijd. WEEK-AGENDA. Van den Hak op den Tak. STADSNIEUWS. De vlucht Holland-lndië. doen wij het beleefd verzoek ook eens prijs opgaaf te vragen aan onderstaand adres. Aanbevelend, Advertentieprijs 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting. Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tarief Spoorwagons. Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd Bolswardsche Courant 8 uur de Fransche republiek op de buitenlandsche politiek, de daarop gevolgde vrede altyd uit den nood zegge het steeds met stu- zijn en onderlinge afstanden zouden Zij die zich wenschen te voorzien van fijne Woensdag 1 October is een dag waarop, naar men hoopt, een nieuw tydperk aan breekt voor de Nederlandsche luchtvaart. Dan toch zal van Schiphol opstygen het Fokker-vliegtuig F VII, bemand door de h.h. A. N. J. Thomassen Thuesink en Wethouders voornoemd, 8. J. PRAAMSMA De Secretaris, H. HAITSMA. Bolsward, 22 September 1924. Vanaf Donderdag 2 October zullen de spoorwagons voor het goederenvervoer tot Bolsward doorrijden. De nieuwe lijn van het spoorwegstation te Sneek naar die van de tram is gereed en kannen de spoorwagons dus regelrecht doorrijden. Dat is voor onze zaken menschen een groot gemak. Het is echter nog niet zeker of zij tot het Tramstation rijden of tot de Hollandia- fabriek. In ieder geval is het een verbetering die onze stad ten goede kan komen. Jammer dat het niet eenige jaren eerder is tot stand gekomen, dan was er wellicht heel wat industrie hier gebleven die nu naar andere steden is verplaatst. Doch beter laat dan nooit Als er nu maar voldoende laad-ruimte is aan het station. Die lijkt ons niet bijster groot. Repetitie van Paulus”, comp. Mendels- „De Doele”. Aankondigingen in deze rubriek worden kosteloos opgenomen. Opgaven moeten Dinsdagsavonds in ons bezit zijn. ’t Gebeurde in den Gelderschen Achter hoek, dat op zeker dorp door eeuige voor standers vau de drankbestrijding een open bare bijeenkomst was belegd, waarin een spreker optrad, die het goede recht van de geheelonthouding en het verkeerde van het drinken probeerde aan te tooneu. Hij illu streerde zijn betoog met een aanschouwe lijke voorstelling. Op het tooneel namelyk, had men twee emmers geplaatst; de eene was gevuld met jenever, de andere met beider water. Daarachter stond een man, die een ezel vasthield, welke gedurende den vooravond vele hartige beien te eten waren gegeven; zoodoende zou het beest wel trek krygen in iets, waarmee hij z’n hevigeu dorst zou kunnen lesscheu. Toen dan ook eindelijk de proef op de som zou gezet worden, verkondigde de spreker: «Zelfs de dieren willen het niet drinken. Dat zal u zoo meteen duidelijk blijken, als den ezel vrjjheid van beweging zal worden gelaten ongetwijfeld zal het beest tot lessching van zijn dorst, het hemelwater verkiezen boven het helsche vocht." En jawel: nadat de ezel even zijn neus had opgetrokken voor de spiritualiënlucbt, wandelde hij fluks naar die emmer-inhoud, welke by ten aan- schouwe van de met open monden en snuivende neuzen luisterende massa, in één keer zou leegdrinken. Toen ’t geschied was, juichte de redenaar van den avond: «Heb ik het u niet gezegd? Wasrom doen vele menschen niet desgelijks als dit beest?” Iemand van de natte gemeente interrumpeerde: «Omdat alle menschen gelukkig geen ezels zijn!” Zoo ziet men alweer, dat elk vak zijn eigenaardigheden en gewiekstheden meebrengt. Dat ondervond onlangs ook een smid hier in de omgeving van Bolsward. (Het drama had plaats gedurende de laatste kermis) Onze smid sloeg er lustig oplos, en de roode vuurgloed kleurde zijn gelaat tot een vreemdsoortig wezen. Nochtans is en bljjft hy het toonbeeld van werklust en kracht. Hoe vindt u vorengaande stijl van schryven? O, de dames, ze rillen misschien al? Want, nietwaar, van roman tiek wordt je altyd een beetje anders dan anders. Maar, ik moet niet afdwalen. Terwijl de zwarte man druk de voorhamer han teerde, komt er zoo’n soort kermisreiziger op hem toe, en op dien wit-gloeienden bout wijzende, zegt hij: «Als u my ’n ryksdaalder geeft, zal ik ’m in den mond steken.” De smid, die wel eens had gehoord van hypnotisme, magnetisme, somnabulisme, mesmerisme en kamferspiritisme, dacht: misschien, dat ik voor 'n achterwieltje iets onbegrijpelijks kan aanschouwen laat ik te Soesterberg, waar hij in den aanvang van 1920 in de opleiding kwam. In December van dat jaar behaalde hy zyn militair brevet, waarna hij tot 1 Jan. 1922 als vlieger-ofiicier aan de L. A. verbonden bleef. Daarna kwam de heer Van der Hoop bij de K. L. M waar hy een eervolle plaats innam in het uitgelezen corps vliegers der Maatschappy. De eerste luitenant-vlieger H. van Weer den Poelman, werd in Maart 1917 bij de lochtvaartafdeeling voor vliegeropleiding ge detacheerd. Op 3 Februari 1918 haalde hij het militair brevet. Zijn eerste succes be haalde hij gedurende de Elta, toen hij op de internationale rondvlucht met’n Rumpler den tweeden prys behaalde. Ook gedurende de Icar te Rotterdam nam hij met succes deel aan de verschillende militaire wed strijden. Sindsdien heet hij als lid van de bemanning der «escadrilie-Versteegh" mede gewerkt aan de schitterende prestaties van het Nederl. team op de vliegfeesten te Gothenburg. De beste wenschen van heel Nederland volgen onze vliegers op hun tocht. Wie deze vlucht waagt, moet over groote wils kracht, uithoudingsvermogen, kalme vast beradenheid, durf en zelfvertrouwen be schikken. De vlucht is een proefvlucht. Geen sportieve liefhebberij, maar de ernstige wel- voorbereide poging om met behulp van de uoodige instrumenten, kaarten etc. te komen tot een onderzoek van trajecten, klimatolo gische invloeden, kortom, in de practyk het studiemateriaal op te doen, dat voor de luchtvaart in het algemeen nu i moeilijk te berekenen gevolgen kan hebben. in het bijzonder, maar vooral voor de perspectieven, die weer geopend voor het wereldverkeer. Nu reeds jaren lang zyn plannen tot een Nederland-Indië-vlucht in beraad geweest. Het vliegtuig, waarmede de heeren v. d. Hoop en Van Weerden Poelman den tocht ondernemen is, zooals gezegd, het Fokxer- vliegtuig F VII, het nieuwste type verkeers vliegtuig uit de Fokkerfabrieken. Het is een groote eendekker, die met een Rolls- Roycemotor van 360 P.K. acht passagiers zou kannen vervoeren. De machine heeft een dubbele stuurinrichting en wordt bovendien voorzien van een draadlooze telefoon-installatie (900 M. golflengte), die door een eenvoudigen handgreep ook te gebruiken is op scheepsgolf (600 M.). De ruime cabine van het toestel biedt natuurlyk goede gelegenheid tot ’t mee nemen van ’n flinke hoeveelheid brandstof en reservedeelen. Zoo wil men b.v. mee nemen een extra scbroef, twee wielen, een magneet, zuigers en allerlei kleine onder- deelen, die misschien noodig kunnen zijn. De normale hoeveelheid benzine, 450 Liter, wordt vergroot door het aanbrengen van een extra tank, zoodat het toestel 800 Liter brandstof meevoert. Door de dubbele stuurinrichting, waarover we schreven, kunnen de aviateurs naast elkander zitten. Maar men heeft behalve de uiterste nauwkeurigheid by den bouw en de inrich ting van bet vliegtuig, nog meer voorzorgen genomen. Zoo zyn te Constantinopel, Basra, Cal cutta en Bangkok schroeven gedeponeerd. Eveneens zyn er banden gedeponeerd, daar die in de tropen kunnen springen en de wielen van de F VII van een bijzonder groot model zijn, dat niet op elk vliegtuig voorradig is. En wat is nu de route? De heer Van der Hoop rekent op een gemiddelde vliegsnelheid van 140 K.M. per uur. De route dan zijn Schiphol-Praag (800 K.M.); Praag-Belgrado (860 K.M.); Belgrado-Constantinopel (880 K.M.); Coustantinopel-Angora (400 K.M.); Angora-Aleppo (800 K.M.); Aleppo-Bagdad (800 K M.); Bagdad-Bonchir (840 K.M Btmdhir-Bender-Abbas (740 K.M Bsnder-Abbas-Chabor (540 K.M); Chabor-Karachi (720 K.M.); Karachi-Multan (880 K.M.); Multan-Ambala (400 K.M.); Ambala-Allahabad (840 K.M.); Allahabad-Calcutta (780 K.M.); Calcutta-Akyab (660 K.M.); Akyab-Rangoon (540 K.M.); Rangoed-Bangkok (660 K.M.; Bangkok-Sengora (740 K.M.). Het is thans nog onzeker of de koene vliegers te Kali Djati, Antjol of Bandoeng zullen landen. Inplaats van over Padang, zooals eerst in het voornemen lag, wordt gevlogen over Muntok op Banka, waar destijds een veld voor den Australië-vlieger Ross Smitz was ingericht, zoodat men thans niet over het gebergte op Sumatra behoeft te vliegen. Over het algemeen gaat de weg over zeer goede vliegvelden, ze zijn alle aan gelegd en voor het meerendeel in militair gebruik. Met de twee bestuurders, die elkaar kunnen aflossen, gaat als werktuigkundige mee, de heer Van den Broeke, die by de K. L. M. speciaal de Rolls Royce-motoren behandelt. Als merkwaardige bijzonderheden nog het volgende: Het totaal gebruik aan benzine zal gedurende dezen tocht, die berekend is op 107 vlieguren, ongeveer 10.700 liter bedragen. De hoeveelheid olie, die benoodigd is, wordt geschat op 450 liter. Maar het was noodig veel meer dan 10.700 liter brandstof over de verschillende étappe-plaatsen ver deeld, in voorraad te hebben. Ten slotte nog dit over de vliegers zelf. De heer A. N. J. Thomassen Thuesink v. d. Hoop is 31 jaar oud. Hij begon zijn vliegers-loopbaan op het militair vliegkamp Burgemeester en Wethouders der ge meente Bolsward herinneren er aan, dat de vervroeging met één uur van den wet- telijken tijd zal eindigen Zondag, den vijfden October a.s. De overgang geschiedt in dier voege, dat, wanneer het op genoemden dag drie uur voormiddags zal zijn, de tijdregeling naar den middelbaren zonnetijd van Amster dam wederom wordt ingesteld welke tyd- regeiing alsdan aanwijst twee uur in den voormiddag. Burgemeester Europeesche landen, zoowel door cultuur- als door taalbanden. De laatste jaren heb ben de Fransche staatslieden deze cultureele banden aangewend, om een keten van door verdragen met Frankrijk verbonden landen rondom de grenzen van de overwonnen landen te smeden. Polen, Tsjecho Slowakye, Joego-Slavië en Roemenië byv. zijn thans nauw met de Fransche republiek verbonden. De voornaamste drijfveer voor deze ver dragen wordt gevormd door de wensch van al deze landen, om de Europeesche kaart, zooals die door het verdrag van Versailles opnieuw werd ingedeeld, in denzelfden staat te houden. Deze politiek om nieuwe bondgenooten te maken in het nieuwe Europa werd in de vredesjaren yverig beoefend. De resul taten zyn, voor Frankrijk, voornamelijk te danken aan de energie van Pois caré. Maai de nieuwe minister-president schijnt de successen van zijn voorganger nog te zullen overschaduwen. In ieder geval zet Herriot de politiek van Poincaré op dit punt voort. De Turksche republiek zal, mits Frankryk de Syrische kwestie niet meer ophaalt, een der beste vrienden van Frankryk worden. Eu het is zeker niet te boud gesproken, wanneer wy voorspellen dat, indien Rus- land’s relaties met West-Europa wat vasteren vorm aannemen, het zal blyken, dat de verhouding met Frankrijk heel wat inniger is, dan byv. met Engeland, met welk land de Sovjets nog wel onlangs een handels- verdrag sloten. Er is natuurlyk wel verschil tusschen Poincairé’s en Herriot’s politiek, doch niet zooveel als men wel oppervlakkig zou denken. Men moet wel bedenken, dat Poiucaré’s val in het voorjaar veel meer te wyten was aan ontevredenheid over den binnenlandschen toestand, dan aan zyn buitenlandsche politiek. Het verschil in de politiek dezer beide staatslieden is niet zoozeer gelegen in hun doel, doch in de wyze, waarop zy hun doel willen bereiken. Beide wantrouwen Duitschiand en vreezen zy dat de oud-vyand vandaag of morgen door zijn enorme vitaliteit en zijn machtige industrie de Fransche hegemonie zal af werpen. Beide zijn overtuigd van Frankrijk’s recht om te straffen en van Duitschlaud’s schuld aan den oorlog. Beide willen vóór alles: schadeloosstelling en zekerheid. Er is ongetwyfeld een groot deel van het Fransche volk dat Poincaré’s handelwyze af keurde en een meer vredelievende politiek wenschte. Doch het meerendeel is nog lè verbitterd en tè bevreesd voor de toekomst, om te gedoogen, dat Frankrijk het wapen van de militaire bezetting zou wegwerpen. Het voornaamste verschilpunt tusschen Poincaré’s en Herriot’s politiek is wel dit Herriot wil inderdaad trachten te bereiken, dat de wapens van geweld vervangen worden door samenwerking met andere landen, door coöperatie. Herriot zou zeker wel, als hij kon van alle geweld tegen Duitschiand willen afzien, als eerste stap om de garantie van steun van Engeland te krijgen. Nu was hij genoodzaakt een compromis te sluiten. Hetgeen hem aardig gelukte. Nu hoopt hij door den Volkenbond de veiligheid van Frankryk te verzekeren en zyn rechten te krijgen. Door den Volken bond hoopt hy garantie te krygen, mach- tiger dan de sancties van Poincairé. Het geen ongetwyfeld toe te juichen is. In een goede stap in de richting was de op stelling van het ontwerp-protocol voor arbitrage, veiligheid en ontwapening, door de sub-commissie van de Se commissie in den Volkenbond te Genève. Weliswaar moet dit ontwerp nog een lange weg af leggen, wil het wet worden (3e commissie, daarna in den volkenbondsvergadering, ver volgens in de parlementen van alle be trokken landen), doch bet principe is aan wezig en aanvaard. Hiermede is inderdaad een zeer belangrijke stap gezet op den weg naar wereldvrede en ontwapening. En hier door kunnen inderdaad aan Frankrijk machtiger garanties worden gegeven, dan de sancties van Poincaré. van der Hoop en H. van Weerden Poelman, om de vlucht naar Nederlandsch Indië aan te vangen. Van het uiterste belang is deze tocht, niet alleen voor de Nederlandsche luchtvaart en bovenal worden De beteekenis van Frankrijk’s politiek voor den Europeeschen toestand. Waarin Herriot’s politiek van die van Poincaré verschilt. Wereldvrede en ontwapening. Er is wellicht geen element in den huidigen Europeeschen toestand, dat nauw lettender studie verdient, dan dat der be doelingen van het gebied van De oorlog en hebben Frankryk zonder twyfeï tot de voornaamste militaire, zoowel als econo mische macht op het Europeesche conti nent gemaakt (Sovjet Rusland buiten be schouwing latende). Frankryk’s invloed op den algemeenen toestand in Europa is thans grooter dan die van Engeland en Amerika tezamen. Vóór den oorlog was Frankrijk nauw-verbonden met vele Oost- Voor het plaatsen van advertenties bevelen wij ons blad bij H.H. bestuurders van ver- eenigingen aan, terwijl wij hen tevens attent maken op ons adres voor de levering van alle soorten vereenigings-drukwerk als convocatie-biljetten, reglementen, diploma’s, programma’s, tekstboekjes enz. enz. FIRMA B. CUPERUS Az. Woensdag 1 Oct.: Repetitie Operette des avonds 8,15 uur in „De Doele”. Oeref. Zangvereen. „Pro Rege”. Repetitie des avonds 8 uur in het Wilhelmina- gebouw. Schaak- en Damclub „Westergoo Tavenu”. Speelavond. Aanvang kwart voor acht uur in „Ons Gebouw”, leeszaal, boven. Biljartclub „Jan Wiemers”. Speelavond des avonds van 7—11 uur in café Gaarmann. Donderdag 2 Oct.: Bolsw. Bestuurdersbond. Kunstavond des avonds 8 uur in „De Doele”. Spreker: Ds. Schermerhorn met het tooneelstuk „Geroepen”. Biljartclub „De Harmonie”. Speelavond des avonds van 7—11 uur in café „De Har monie”, Nieuwmarkt 4. R.K. Zangkoor. Repetitie ’s avonds 8 uur in café Slippens. Vrijdag 3 Oct.: Postduiven-Vereen. „Vlieg Snel”. Groote Propaganda-vergadering, des avonds half negen in het café van den heer Boermans. Chr. Gemengd Koor. Repetitie des avonds 8 uur in de Chr. School „Rehoboth”, Hengstepad. Zangvereen. „Voorwaarts”. Repetitie 's avonds 8 uur in café „Voorwaarts”. Sted. Muziekkorps „Bolsward”. Gewone repetitie des avonds 8 uur in de muziek school. Zaterdag 4 Oct.: Onderling Ziekenfonds. Contributie-afdracht ’s avonds van 67 uur in „Ons Gebouw”. Stadsspaarkas. Gelegenheid tot ’t inbrengen van gelden, des avonds 7 uur in het lokaal Politiebureau. Maandag 6 Oct.: Damclub „Bolsward”. Speelavond in het Wilhelminagebouw van 7—11 uur. Dinsdag 7 Oct.: Bolswardsche Biljartclub. Ledenwedsrijd van 7 tot 11 uur in „De Doele”. Gemengd Koor „Bolsward”. het Oratorium sohn, des avonds 8 uur in het eens wagen! «Aangenomenliet de aangesprokene hem hooren en meteen over handigde hy den kermisklant een riks. Zich omkeerende, kwam hy met den gloeien- den boot opdagen en wilde dezen den duizendkunstenaar in diens mond duwen. Maar vóór hy die verschillende bewegingen had uitgevoerd, had hy bliksemsnel het kunststuk reeds zien gebeuren. Wat toch was geschied? De man had doodeenvoudig het geldstuk in den mond gestoken! En toen de verbouwereerde smid goed en wel de situatie, waarin hy geplaatst was gewor den, had o’erzien, en een vloed van scheld woorden uitameet, liet de ander reeds op verren afstand de kuiten zien! Dit voorval leert alweer, dat men in menschen niet te veel vertrouwen moet stellen. De professor, die meende dat zyn denten alijd met 4/4 aandacht naar betoog luisterden, was vrijwat geraakt, toen het volgende tweegesprek w».s afgeloopen. Professor: «Gy bracht gisteravond een onaangename stoornis in rny'n lezing, door dat hard praten.” Student: «Ónmogelijk!” Professor: «Maar ik hoorde je toch.” Stu dent: «Dan was het in mijn slaap.” Wij stappen nu vau den slaapkop op eene, die er glad bovenop was. Kleine Jan namelyk vroeg: «Hoe komt het toch pa, dat u daar zoo kaal bent?” Papa, die geen woord zei, of er zat een diepzinnige betee- keriis achter, verklaarde dat verschynsel aldus: «Toen ik klein was, klopte mijne moeder me altyd op het hoofd, omdat ik zoo’n zoeten jongen was.” Wel ja, men moet maar gevat zyn! Ik wil nog even nog- diegenen, die vroeg of laat een examen moeten afleggen, een middel aan de hand doen, dat hen bijna helpt’doch, men een strak-ernstige tronie. Als de examinator u byvoorbeeld vraagt: «Hoe denkt gy over de plannen, die Cesar koesterde vóór zijn dood?” dan zegt gij: «Ik ben daaromtrent geheel uw meening toegedaan, professor.” En in 99 van de 100 gevallen zult ge dan wel hooren, hoe bet. komt. Laten we nu besluiten met de inhoud weer te geven van twee briefjes. Men zou ze tot titel kunnen geven: afkoeling. Eerste brief. «Dierbaarste Emiiie, Ik heb den postzegel, die op de enveloppe van je laatsten brief aan my was geplakt, telkens en telkens opnieuw gekust, omdat ik weet, dat hy door je honigzoete lippen was be vochtigd. Voor eeuwig: je Eduard.” Tweede brief. «Dierbare Eduard. Hoezeer mij ook het bewys van je liefde, dat me met dien postzegel gegeven is, treft, moet ik je toch laten weten, dat ik geen post zegel bij de hand had, en dus de man, die ’s morgens hij ons kwam met vliegen- dood, om één gestuurd heb. Tevens heeft hij den zegel op den brief gedaan en dezen gepost. Je Emiiie.” ROODBORSTJE.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1