I b VI. ZEUL ZÜÖN’S BANK I I I I I I 1 I P 5 BAKKER I vant zI Officieel Orgaan der Gemeente Bolsward r Beschikbaar diverse Kapitalen op eerste hypotheek. IONZE NAJAAR5KLEEDINGI I51AATINE EIIIIKt NI II PRIMAKWALITEITEN! fclEN LAGE BRUZEN s r. J No. 102 Woensdag 31 December 1924 63ste Jaargang r s J I Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave: Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4 F am, J. NAWIJN, MET DANK A>-LEL5VEhEE>IGir>b LEE UWARDEN -NI EU WEST Al IJ J Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62'/2 cent per 3 maanden Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Officiëele Advertentie. I ’t pi f. x. Uit Bolsward. i i i I Familie, vrienden en begunstigers veel HEIL en ZEGEN. DIJKSTRAAT 39, TELEF. 112. waar P 1 BRAlSfflAvANVALKEHBURG'S Le_A •♦iLEVERTRWI Rente voor mooie landposten (hoog stee e 1li der taxatie) 5% Spaarbank - Deposito’s Deskundig advies in geldbeleggingszaken Sneek - Oude Koemarkt 35 !- k Bolswardsche Courant „Wonseradeel” „Hennaarderadeel” Makkumer Courant Redactie en Administratie p. f. Advertentieprijs 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen, enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tariei. aan het publiek van Bolsward en Om streken voor het genoten vertrouwen in 1924, bevelen wij ons ook met den ingang van 1925 weer beleefd bij U aan voor de levering van: aardappelen, groenten, fruit, choco lade- en suikerwerken. I I f i aan vriend en Als middelen ter vernieuwing van innerlijk ziele leven wees spreker op de retraite, het staalbad van ’t geestelijk leven, en vooral op de bron van leven, die springt voor iedereen de H. Communie, het voedsel onzer ziele. De lezing werd met groote aandacht gevolgd en aan het slot warm toegejnicht door de vele bezoekers. Pater Stulemeijer sprak nog een enthou siast dank- en slotwoord. Christelijk Gemengd Koor, Dir. de heer H. Haitsma. Als naar gewoonte, gaf bovengenoemde vereeniging, op den tweeden Kerstdag een zanguitvoering. Na het gemeenschappelijk zingen van psalm 98, 2e vers, ging de heer D. Eerdmans vóór in gebed, waarna het welvoorziene programma werd afgewerkt. Alle 17 nummers afzonderlijk bespreken, zou te veel ruimte vragen en is ook over bodig, daar van verschillende hetzelfde kan gezegd worden. Over het algemeen werd er met animo en met succes gezongen, vóór de pauze gingen de meeste nummers wat toonhouden betreft beter dan na de pauze, wat we gerust kunnen toeschrijven aan de steeds stijgende temperatuur. Het koor geeft ’n goed ensemble geluid, wat vooral prachtig uitkwam in 't Is uwe zaak, De hemelen vertellen Gods eer, Herdenking, Kerstnacht en De Morgen. Het piano in den 4en regel van No. 2 met het daaropvolgend crescendo in den 5en regel was magnifiek; Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”, Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd. INSCHRIJVING VOOR DEN DIENSTPLICHT. De Burgemeester der gemeente Bolsward maakt bekend dat in de maand Januari a.s. voor den dienstplicht moeten worden in geschreven de personen, die geboren zijn in 1906. Voor de aangifte ter inschrijving zal in het bijzonder gelegenheid worden gegeven ter gemeente-secretarie op Maandag 5 Januari a.S., tusschen des voor- middags 9 uur en des middags 12 uur. Voor verdere bijzonderheden wordt ver wezen naar de ten Stadhuize aangeplakte openbare kennisgeving. De Burgemeester voornoemd, 8. J. PRAAM8MA. Bolsward, 22 December 1924. Us eintsjes, sawoi de skiere, dy de wylde forbieldo moatte, as de moaye wite rop eintjes, hja binne hast wer oan kant. En gjin wfiuder. Yn de iere hjerst gean de Nimrods(P) er al op lit om de bisten, de pyken, dy kwalyk flsane kinne, ynbigrepeo, finder skot to nimmen. En den mei min fen üs boeren utdrukkingen hearre as: «se sjitte jins de toalle hast finder it gat wei, as min sit to melken”, of: #se sjitte sa ticht by de pleats, det yins yn de yester de hagels om de earen fleanne”, dyselde boeren binne it dochs ek, dy troch hjar permisje jaen, it bidriuw fen dy saneamde jaegers stypje. En det bidriuw moat grif aerdich leanjend wêze, hwent it oantal jaegers nimt jierlyks ta en noch mear leanjend wirdt it stellich nou de jachtliid mei in moanne forlenge is. Wirdt de jachtwet earstdeis yet’eris wizige, den moat dy saneumde wyldsjittery noch ris mei ’n moanne forlenge wirde, den kinne Maeitiids de ropeintjes moarns op it nest sketten wirde. Dogge se yn oare streken hjar best de ffigels to biskermjen, yn ós gea skynt min it er op ta to lizzen inkele ffigel-soarten sa mogelyk dt to roeyen. Westergea. p. f. De nood is groot van menige instelling en nog grooter is de nood in de maat schappij, waar nog honderdtallen van jon gens en meisjes niet kunnen worden gehol pen, omdat de herstellingsvereenigingen niet meer in staat zjjn ze te verzorgen. Laat Friesland nu met Nieuwjaarsdag, waarin wij gaarne denken aan wie in zedelijken en maatschappelijke» nood zijn, geen andere zegels koopen dan Weldadig- heidszegels voor het kind. Het voorloopig Comité voor Friesland: Mr. A. BRANTS. Dr. G. W. OBERMANN. Mr. J. L VAN SLOTERDYCK. Mr. J. TALSMA Jzn. Het aangewezen adres voor het koopen GROENEVELD’S Piano- en Orgelhandel SNEEK, Telef. 271 HEEREN VEEN, Lindegracht I GRONINGEN, O. Ebbingestraat LEEUWARDEN- j In alphabetische volgorde geplaatst. Firma'b. CUPERUS Az. p. f. INGEZONDEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). Voor het verwaarloosde en misdadige kind. Vanaf 15 Dec. tot 15 Jan. a.s., zijn in alle postkantoren van Friesland, Weldadig- heidspostzegels te verkrijgen. De postzegels zijn ontworpen door George Reuter: Een kinderkopje beschermd door twee vrouwen. In drie waarden zijn de postzegels uitgegeven, in die van 2, 71/g en 10 ct. Zij kosten enkele centen meer; die van 2 ct. kost 4 ct., die van 71/gct. kost 11, die van 10 ct. kost 12t/g ct. Het verschil komt ten bate van alle instellingen, welke voogdjj- en regeerings- kinderen verzorgen. Nu singhet en clinghet mit groot gheluut. Al in den Nyeuwen Jaeren. Den Ickers jaeghet al uut ende uut. Her Jhesus moog’ ons bewaeren. Oudejaarsavond nadert met rasse schreden. Die avond van zoete herinnering of smar telijk herdenken. En zoo het oude jaar ons veel goeds bracht dan zijn wij dien avond dankbaar gestemd. Bracht 1924 ons smart, verlies, onheil Dan is ons hart dien avond vervuld van een stille hoop dat het nieuwe jaar ons beter gezind zal zijn. In ieder geval stemt de oudejaars avond ons tot nadenken, wij worden milder gestemd, vergeven en vergeten oude veeten en versterken oude vriendschapsbanden. Zoo moet het zijn. Zoo is het door alle tijden heen geweest. Eu zoo zullen wij ook dit jaar het nieuwe jaar met vreugde en gejuich binnenhalen. Bij vele volken in de oudheid bestond reeds het gebruik om elke nieuwe maan feestelijk in te halen. Eu van lieverlede ontstond de gewoonte om één der nieuwe manen, meer dan ééu der andere feestelijk te gedenken. Hierdoor is het Nieuwjaars feest ontstaan. Bij de verschillende volken wordt dit feest op onderscheiden tijden gevierd, doch het vertoont overal hetzelfde karakter. Israël koos de zevende nieuwe maan als begin van het nieuwe jaar. Deze dag werd gevierd door bazuingeschal (vandaar de naam Jom Teroeah) en door het ontsteken van vuren en buitengewone brandoffers. De Chineezen eeren den nieuwjaarsdag ook zeer. Sedert onheuglijke tijden bestaat daar in het Hemelsche Rijk de gewoonte om gelukwenschen tot elkaar te richten. Later zond men elkaar felicitatiekaarten, die prijken met de af beeldingen van de drie heerlijkste gaven van het geluk, n.l. een erfgenaam, een staatsambt en een lang leven, voorgesteld door een kind, een man darijn en een oude man met een zwaan. De zwaan is het zinnebeeld van een lang leven. Bü de Oude Romeinen werden al heel vroeg decalendae, de nieuwe manen, feestelijk Belastingen. In het belang onzer lezers deelen wij nogmaals mede, dat geene waar schuwingen meer gezonden worden, wanneer een belasting-schuldige in gebreke blijft het verschuldigde tijdig aan te zuiveren. Het gevolg daarvan zal b.v. zijn, dat wan neer iemand thans nog niet de verschul digde Grondbelasting en Parsoneele belas ting over 1924 heeft betaald, hij binnen enkele dagen eene aanmaning zal ontvangen, kostende 25 ct. Dit zal ook het geval zijn met hen, die reeds maanden geleden hunne aanslagbiljetten inkomstenbelasting] 924/25 ontvingen en daarop niet voldoende be taalden. Tevens vestigen wij er de aandacht op, dat de in 1924 geldige rijwielmerken voor 1925 geen dienst meer kunnen doen en dat dus ieder, die vanaf 1 Januari 1925 een fiets berijdt, een nieuw rjjwielmerk daaraan moet hebben bevestigd. Het rjjwiel- merk moet met de daarop voorkomende teekening naar buiten, naar alle zijden goed zichtbaar worden bevestigd, hetzij aan de balhoofdbuis of een der buizen van het stuur, hetzij binnen vijftien centimeter afstand van dit laatste, aan de bovenhuis van het rijwiel. Derhalve kan bekeuring worden ingesteld, wanneer iemand het merk in zijn zak heeft, of bij wijze van ring om een vinger draagt of vastgenaaid op een of ander kleedingstuk. Veel zegen J»°‘ OUD EN NIEUW. gevierd. Later werd de eerste dag des jaars als feestdag ingesteld. Dan maakte men zijn opwachting bij de magistraatspersonen en gaf men geschenken. De Romeinsche keizers dreven het nog verder. Zij eischten een geschenk op dien dag en men vertelt zelfs dat Caligula in hoogst eigen persoon aan de deur van zijn paleis ging staan om de geschenken in ontvangst te nemen. Deze Romeinsche gebruiken zijn later door de Germanen overgenomen. En reeds in de vroege middeleeuwen zien wij bij hen de Nieuwjaarsdagen op ondubbelzinnige wijze gevierd worden. Dit gaf in verband met de ruwe zeden in dien tijd aanleiding tot allerlei uitspattingen, hetgeen blijkt uit een decreet van 1024 waarin gezegd wordt, dat »Si quis Januaries calendas ritu Paganorum colera anathema sit”, ver vloekt is hij, die nieuwjaarsfeest viert op de wijze der heidenen. Ook Eligius moest waarschuwen tegen de nachtpartijen en drinkgelagen, op 1 Januari aangericht. Deze waarschuwde ook tegen het maken uit deeg van oude mannen, herten, enz. Een overblijfsel van dit beelden maken uit deeg is het bakken van Nieuwjaars koeken in Twente, de z.g. ijzerkoeken of oblieën. Elders in ons land bakt men op den Jaarsavond, zooals men feitelijk diende te zeggen,j oliekoeken of oliebollen. Wij zouden nog tal van zonderlinge yieuwjaarsgebruiken kunnen opnoemen, yy jjCéa daarvan is het Nieuwjaarszinge», dat n vroeger jaren op den Nieuwjaarsdag in ns land plaats vond. Men zong dan "^Tu singhet en clinghet mit groot gheluut L1 in den nyeuwen jaeren f )en ickers jaeghet al uut ende uut Ier Jhesus moog’ ons bewaeren. Vele gebruiken zijn in den loop der Fa. ijden ontstaan en weer verloren gegaan, p. L Joch steeds bestaat nog het zenden van jelukwenscben, groeten, kaarten enz. Uit G nRRAiet bovenstaande blijkt verder duidelijk A RRA108 het gebruik der Nieuwjaarsfooien in A. BKA(e were]j jg gekomen een instelling, die n ons land nog sterk in eere gehouden rordt. In Frankrijk is dit echter al heel terk. Daar komen tijdens de z.g. Etrennes Aan allea9i,cben Kerstmis en Nieuwjaar, de post- leambten, vuilnismannen, enz. om hun fooi. - En die bedraagt niet zoo’n kleinigheidje. Een honderd of tweehonderd franc is maar heel matig. Wy komen er hier dus nog al genadig af. Wij willen dit artikel tenslotte besluiten met den welgemeenden wensch, dat 1925 voor onze lezers in alle opzichten een voor spoedig jaar mag zijn. dit geheele nummer werd trouwens het mooiste gezongenzeker ’n troetelkindje van de vereeniging. De dames winnen het evenwel in be schaafde loonvorming. De heeren waren soms wat ruw, vooral in Avondlied, waar de 4e regel dubbel gezongen moest worden en het Hallelujah in De hemelen vertellen. Deze passages moesten wel naar voren komen, maar konden toch evengoed mooi legato gezongen worden. Zoo was ook jammer, dat de Kerstklokken telkens ruw en soms ongeljjk aansloegen, temeer omdat hier het dóórdreunen juist zoo mooi werd weergegeven, ja werkelijk dat dóórgonzen op de m van bim en bam, klonk prachtig. Het eerste couplet van Joun en van Des Heeren huis kwamen er niet best af, wat m.i. lag aan het geen toon hebben b(j den inzet; waarom niet liever in een goede drieklank op het orgel aangegeven, dan waren dergelyke verrassingen vast niet voorgekomen. Geloofsvertrouwen was ook ’n mooi nummer. De harmoniumbegeleiding was in goede handen. Jammer dat telkens het slot: lentesneeuw en voorraadschuur een beetje onzuiver was. Het duo ging goed, alleen de tenor was wat al te bescheiden. Zion, de stad Gods, werd, behoudens een klein ongelukje, ook heel mooi gezongen. De samenzang tusschen koor en sopraan solo was best. Dit koor wordt steeds beter. De heer Haitsma kan er nog heel wat mee bereiken. Als extra nummer kregen we De blinde. Mej. Op ’t Holt zong dit eenvoudige lied met veel gevoel en de begeleiding door mej. Veltman was zeer accuraat. Zoo’n afwisseling doet goed, anders het programma nog al een- ormig is. Het kerkgebouw was flink bezet en alle stukken werden onder ademlooze stilte aan gehoord. Na het zingen van psalm 150, le vers, sloot de heer D. Eerdmans met dankgebed. - Lezing - Pater Zeinstra. Maandagavond had de R.K. Vrouwen bond een vergadering uitgeschreven in ’t 8t. Viucentiusgebouw, en waarin als spreker optrad: de ZeerEerw. pater Dr. Zeinstra, o.f.m., met het onderwerp: ^Roomscb Zieleleven”. Bij ongesteldheid van den Eerw. Adviseur pastoor Burgers, fungeerde pater Stulemejjer als leider der bijeenkomst. Na een hartelijk inleidend woord van dezen, hield de spreker een betoog over bovengenoemde stof. Na in de inleiding gewezen te hebben op ’t feit, dat vele Katholieken zich gaarne op de hoogte stellen van allerlei bijkomstig heden, docb niet belang stellen in de Kerk, de Moeder van ons zieleleven, ging spreker in het eerste deel behandelen het wezen van dat ziele-leven. Steunend op ’t woord van Christus en de geschiedenis der Kerk, wees spreker er op, dat dit allereerst is: geestelijk, in geloof en liefde. In ’t tweede deel wees spr. op de vlucht, die ons Roomsch openbaar leven door de stuwkracht der groote Roomsche emanci pators genomen heeft, maar tevens op 't gevaar, dat door het rumoer en de drukte van dat openbaar leven de gloed van het inwendig leven kan verflauwen, ja geheel gedoofd worden. Het gebouw van Roomsche actie en Roomsche charitas en Roomsche krachtsontplooiing moet overkapt blijven met de stralengloed van innerlijk ziele leven. In het derde deel gaf spr. meer in bijzonderheden, hoe ons Roomsch-zijn z’n invloed moet doen gevoelen in het openbaar vereenigingsleven. Als de motor van ons openbaar leven gedreven wordt door een gril, door eerzucht of jjdelheid of menschelijk opzicht, dan zal weldra de motor weigeren de benzine deugt niet. Ook in ’t openbaar leven moet men op zijn t(jd een offer brengen, ook van zijn persoon en zich niet laten leiden door betweterij en vitzucht. Zich verder niet laten leiden enkel en alleen door stoffelijke motieven, door ’t verlangen naar een dikkere boterham, maar wel weten, dat in het »Onze Vader” vóórop staat: ^Geheiligd worde Uw Naam”, en daarna: »Geef ons heden het dagelijksch brood". Bolswardsche Courant 4 ij i 1 I 5 <5 r 1 Vi 1 1 t I i i i n 18 8 U n n e e o t I ^oe/e/7 Jr Aanc/er? aA r XVh/e, «5o6z-<s/e //cz/bf <5/3/-/hffer?c/e A/jo/serr. ZjSp obos 3O'6O'9Oc Ti/ber? 60c fy/Apof/i enOroff/s/err^KW —M I van een PIANO of ORGEL is

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1924 | | pagina 1