I
b
VI. ZEUL ZÜÖN’S BANK
I
I
I
I
I
I
1
I
P 5 BAKKER
I vant zI
Officieel Orgaan der Gemeente Bolsward
r
Beschikbaar diverse Kapitalen
op eerste hypotheek.
IONZE NAJAAR5KLEEDINGI
I51AATINE EIIIIKt NI
II PRIMAKWALITEITEN!
fclEN LAGE BRUZEN
s
r.
J
No. 102
Woensdag 31 December 1924
63ste Jaargang
r
s
J
I
Brieven en stukken voor de Redactie en Administratie, opgaven van advertentiën enz., te zenden aan het Bureau van Uitgave:
Firma B. CUPERUS Az. te Bolsward - Telefoon No. 4
F am, J. NAWIJN,
MET DANK
A>-LEL5VEhEE>IGir>b
LEE UWARDEN -NI EU WEST Al IJ J
Verschijnt Woensdags en Zaterdags Abonnementsprijs franco per post 62'/2 cent per 3 maanden
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Officiëele Advertentie.
I
’t
pi f.
x.
Uit Bolsward.
i
i
i
I
Familie, vrienden en begunstigers
veel HEIL en ZEGEN.
DIJKSTRAAT 39,
TELEF. 112.
waar
P
1
BRAlSfflAvANVALKEHBURG'S
Le_A •♦iLEVERTRWI
Rente voor mooie landposten (hoog
stee e 1li der taxatie) 5%
Spaarbank - Deposito’s
Deskundig advies in
geldbeleggingszaken
Sneek - Oude Koemarkt 35
!-
k
Bolswardsche Courant
„Wonseradeel”
„Hennaarderadeel”
Makkumer Courant
Redactie en Administratie
p. f.
Advertentieprijs 10 cent per regel. Bij contracten aanmerkelijke korting
Dienstaanbiedingen, Koop- en Verkoopadvertentiën, Personeelaanvragen,
enz., enz., van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer gewoon tariei.
aan het publiek van Bolsward en Om
streken voor het genoten vertrouwen in
1924, bevelen wij ons ook met den ingang
van 1925 weer beleefd bij U aan voor
de levering van:
aardappelen, groenten, fruit, choco
lade- en suikerwerken.
I
I
f
i
aan vriend en
Als middelen ter vernieuwing van
innerlijk ziele leven wees spreker op de
retraite, het staalbad van ’t geestelijk leven,
en vooral op de bron van leven, die springt
voor iedereen de H. Communie, het voedsel
onzer ziele.
De lezing werd met groote aandacht
gevolgd en aan het slot warm toegejnicht
door de vele bezoekers.
Pater Stulemeijer sprak nog een enthou
siast dank- en slotwoord.
Christelijk Gemengd Koor,
Dir. de heer H. Haitsma.
Als naar gewoonte, gaf bovengenoemde
vereeniging, op den tweeden Kerstdag een
zanguitvoering. Na het gemeenschappelijk
zingen van psalm 98, 2e vers, ging de
heer D. Eerdmans vóór in gebed, waarna
het welvoorziene programma werd afgewerkt.
Alle 17 nummers afzonderlijk bespreken,
zou te veel ruimte vragen en is ook over
bodig, daar van verschillende hetzelfde kan
gezegd worden.
Over het algemeen werd er met animo
en met succes gezongen, vóór de pauze
gingen de meeste nummers wat toonhouden
betreft beter dan na de pauze, wat we
gerust kunnen toeschrijven aan de steeds
stijgende temperatuur. Het koor geeft ’n
goed ensemble geluid, wat vooral prachtig
uitkwam in 't Is uwe zaak, De hemelen
vertellen Gods eer, Herdenking, Kerstnacht
en De Morgen. Het piano in den 4en
regel van No. 2 met het daaropvolgend
crescendo in den 5en regel was magnifiek;
Advertentiën voor dit blad worden gratis geplaatst in „Wonseradeel”,
Makkumer Courant en „Hennaarderadeel”, welke bladen door geheel
Wonseradeel en Hennaarderadeel geregeld huis aan huis worden bezorgd.
INSCHRIJVING VOOR DEN
DIENSTPLICHT.
De Burgemeester der gemeente Bolsward
maakt bekend dat in de maand Januari a.s.
voor den dienstplicht moeten worden in
geschreven de personen, die geboren zijn
in 1906.
Voor de aangifte ter inschrijving zal in
het bijzonder gelegenheid worden gegeven
ter gemeente-secretarie op Maandag
5 Januari a.S., tusschen des voor-
middags 9 uur en des middags 12 uur.
Voor verdere bijzonderheden wordt ver
wezen naar de ten Stadhuize aangeplakte
openbare kennisgeving.
De Burgemeester voornoemd,
8. J. PRAAM8MA.
Bolsward, 22 December 1924.
Us eintsjes, sawoi de skiere, dy de wylde
forbieldo moatte, as de moaye wite rop
eintjes, hja binne hast wer oan kant. En
gjin wfiuder. Yn de iere hjerst gean de
Nimrods(P) er al op lit om de bisten, de
pyken, dy kwalyk flsane kinne, ynbigrepeo,
finder skot to nimmen. En den mei min
fen üs boeren utdrukkingen hearre as: «se
sjitte jins de toalle hast finder it gat wei,
as min sit to melken”, of: #se sjitte sa
ticht by de pleats, det yins yn de yester
de hagels om de earen fleanne”, dyselde
boeren binne it dochs ek, dy troch hjar
permisje jaen, it bidriuw fen dy saneamde
jaegers stypje.
En det bidriuw moat grif aerdich leanjend
wêze, hwent it oantal jaegers nimt jierlyks
ta en noch mear leanjend wirdt it stellich
nou de jachtliid mei in moanne forlenge
is. Wirdt de jachtwet earstdeis yet’eris
wizige, den moat dy saneumde wyldsjittery
noch ris mei ’n moanne forlenge wirde,
den kinne Maeitiids de ropeintjes moarns
op it nest sketten wirde.
Dogge se yn oare streken hjar best de
ffigels to biskermjen, yn ós gea skynt
min it er op ta to lizzen inkele ffigel-soarten
sa mogelyk dt to roeyen.
Westergea.
p. f.
De nood is groot van menige instelling
en nog grooter is de nood in de maat
schappij, waar nog honderdtallen van jon
gens en meisjes niet kunnen worden gehol
pen, omdat de herstellingsvereenigingen
niet meer in staat zjjn ze te verzorgen.
Laat Friesland nu met Nieuwjaarsdag,
waarin wij gaarne denken aan wie in
zedelijken en maatschappelijke» nood zijn,
geen andere zegels koopen dan Weldadig-
heidszegels voor het kind.
Het voorloopig Comité voor Friesland:
Mr. A. BRANTS.
Dr. G. W. OBERMANN.
Mr. J. L VAN SLOTERDYCK.
Mr. J. TALSMA Jzn.
Het aangewezen adres voor het koopen
GROENEVELD’S
Piano- en Orgelhandel
SNEEK, Telef. 271
HEEREN VEEN, Lindegracht
I GRONINGEN, O. Ebbingestraat
LEEUWARDEN- j
In alphabetische volgorde
geplaatst.
Firma'b. CUPERUS Az.
p. f.
INGEZONDEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie).
Voor het verwaarloosde en
misdadige kind.
Vanaf 15 Dec. tot 15 Jan. a.s., zijn in
alle postkantoren van Friesland, Weldadig-
heidspostzegels te verkrijgen.
De postzegels zijn ontworpen door George
Reuter: Een kinderkopje beschermd door
twee vrouwen. In drie waarden zijn de
postzegels uitgegeven, in die van 2, 71/g
en 10 ct. Zij kosten enkele centen meer;
die van 2 ct. kost 4 ct., die van 71/gct.
kost 11, die van 10 ct. kost 12t/g ct.
Het verschil komt ten bate van alle
instellingen, welke voogdjj- en regeerings-
kinderen verzorgen.
Nu singhet en clinghet mit groot
gheluut.
Al in den Nyeuwen Jaeren.
Den Ickers jaeghet al uut ende uut.
Her Jhesus moog’ ons bewaeren.
Oudejaarsavond nadert met rasse schreden.
Die avond van zoete herinnering of smar
telijk herdenken. En zoo het oude jaar
ons veel goeds bracht dan zijn wij dien
avond dankbaar gestemd. Bracht 1924
ons smart, verlies, onheil Dan is ons
hart dien avond vervuld van een stille
hoop dat het nieuwe jaar ons beter gezind
zal zijn. In ieder geval stemt de oudejaars
avond ons tot nadenken, wij worden milder
gestemd, vergeven en vergeten oude veeten
en versterken oude vriendschapsbanden.
Zoo moet het zijn. Zoo is het door alle
tijden heen geweest. Eu zoo zullen wij
ook dit jaar het nieuwe jaar met vreugde
en gejuich binnenhalen.
Bij vele volken in de oudheid bestond
reeds het gebruik om elke nieuwe maan
feestelijk in te halen. Eu van lieverlede
ontstond de gewoonte om één der nieuwe
manen, meer dan ééu der andere feestelijk
te gedenken. Hierdoor is het Nieuwjaars
feest ontstaan. Bij de verschillende volken
wordt dit feest op onderscheiden tijden
gevierd, doch het vertoont overal hetzelfde
karakter. Israël koos de zevende nieuwe
maan als begin van het nieuwe jaar. Deze
dag werd gevierd door bazuingeschal (vandaar
de naam Jom Teroeah) en door het ontsteken
van vuren en buitengewone brandoffers.
De Chineezen eeren den nieuwjaarsdag ook
zeer. Sedert onheuglijke tijden bestaat
daar in het Hemelsche Rijk de gewoonte
om gelukwenschen tot elkaar te richten.
Later zond men elkaar felicitatiekaarten,
die prijken met de af beeldingen van de drie
heerlijkste gaven van het geluk, n.l. een
erfgenaam, een staatsambt en een lang
leven, voorgesteld door een kind, een man
darijn en een oude man met een zwaan.
De zwaan is het zinnebeeld van een lang
leven.
Bü de Oude Romeinen werden al heel
vroeg decalendae, de nieuwe manen, feestelijk
Belastingen.
In het belang onzer lezers deelen wij
nogmaals mede, dat geene waar
schuwingen meer gezonden worden, wanneer
een belasting-schuldige in gebreke blijft
het verschuldigde tijdig aan te zuiveren.
Het gevolg daarvan zal b.v. zijn, dat wan
neer iemand thans nog niet de verschul
digde Grondbelasting en Parsoneele belas
ting over 1924 heeft betaald, hij binnen
enkele dagen eene aanmaning zal ontvangen,
kostende 25 ct. Dit zal ook het geval zijn
met hen, die reeds maanden geleden hunne
aanslagbiljetten inkomstenbelasting] 924/25
ontvingen en daarop niet voldoende be
taalden.
Tevens vestigen wij er de aandacht op,
dat de in 1924 geldige rijwielmerken voor
1925 geen dienst meer kunnen doen en
dat dus ieder, die vanaf 1 Januari 1925
een fiets berijdt, een nieuw rjjwielmerk
daaraan moet hebben bevestigd. Het rjjwiel-
merk moet met de daarop voorkomende
teekening naar buiten, naar alle zijden
goed zichtbaar worden bevestigd, hetzij
aan de balhoofdbuis of een der buizen van
het stuur, hetzij binnen vijftien centimeter
afstand van dit laatste, aan de bovenhuis
van het rijwiel. Derhalve kan bekeuring
worden ingesteld, wanneer iemand het merk
in zijn zak heeft, of bij wijze van ring
om een vinger draagt of vastgenaaid op
een of ander kleedingstuk.
Veel zegen
J»°‘
OUD EN NIEUW.
gevierd. Later werd de eerste dag des jaars
als feestdag ingesteld. Dan maakte men
zijn opwachting bij de magistraatspersonen
en gaf men geschenken. De Romeinsche
keizers dreven het nog verder. Zij eischten
een geschenk op dien dag en men vertelt zelfs
dat Caligula in hoogst eigen persoon aan de
deur van zijn paleis ging staan om de
geschenken in ontvangst te nemen.
Deze Romeinsche gebruiken zijn later
door de Germanen overgenomen. En reeds
in de vroege middeleeuwen zien wij bij
hen de Nieuwjaarsdagen op ondubbelzinnige
wijze gevierd worden. Dit gaf in verband
met de ruwe zeden in dien tijd aanleiding
tot allerlei uitspattingen, hetgeen blijkt
uit een decreet van 1024 waarin gezegd
wordt, dat »Si quis Januaries calendas
ritu Paganorum colera anathema sit”, ver
vloekt is hij, die nieuwjaarsfeest viert op
de wijze der heidenen. Ook Eligius moest
waarschuwen tegen de nachtpartijen en
drinkgelagen, op 1 Januari aangericht.
Deze waarschuwde ook tegen het maken
uit deeg van oude mannen, herten, enz.
Een overblijfsel van dit beelden maken
uit deeg is het bakken van Nieuwjaars
koeken in Twente, de z.g. ijzerkoeken of
oblieën. Elders in ons land bakt men op
den Jaarsavond, zooals men feitelijk diende
te zeggen,j oliekoeken of oliebollen.
Wij zouden nog tal van zonderlinge
yieuwjaarsgebruiken kunnen opnoemen,
yy jjCéa daarvan is het Nieuwjaarszinge», dat
n vroeger jaren op den Nieuwjaarsdag in
ns land plaats vond. Men zong dan
"^Tu singhet en clinghet mit groot gheluut
L1 in den nyeuwen jaeren
f )en ickers jaeghet al uut ende uut
Ier Jhesus moog’ ons bewaeren.
Vele gebruiken zijn in den loop der
Fa. ijden ontstaan en weer verloren gegaan,
p. L Joch steeds bestaat nog het zenden van
jelukwenscben, groeten, kaarten enz. Uit
G nRRAiet bovenstaande blijkt verder duidelijk
A RRA108 het gebruik der Nieuwjaarsfooien in
A. BKA(e were]j jg gekomen een instelling, die
n ons land nog sterk in eere gehouden
rordt. In Frankrijk is dit echter al heel
terk. Daar komen tijdens de z.g. Etrennes
Aan allea9i,cben Kerstmis en Nieuwjaar, de post-
leambten, vuilnismannen, enz. om hun fooi.
- En die bedraagt niet zoo’n kleinigheidje.
Een honderd of tweehonderd franc is maar
heel matig. Wy komen er hier dus nog
al genadig af.
Wij willen dit artikel tenslotte besluiten
met den welgemeenden wensch, dat 1925
voor onze lezers in alle opzichten een voor
spoedig jaar mag zijn.
dit geheele nummer werd trouwens het
mooiste gezongenzeker ’n troetelkindje
van de vereeniging.
De dames winnen het evenwel in be
schaafde loonvorming. De heeren waren
soms wat ruw, vooral in Avondlied, waar
de 4e regel dubbel gezongen moest worden
en het Hallelujah in De hemelen vertellen.
Deze passages moesten wel naar voren
komen, maar konden toch evengoed mooi
legato gezongen worden. Zoo was ook
jammer, dat de Kerstklokken telkens ruw
en soms ongeljjk aansloegen, temeer omdat
hier het dóórdreunen juist zoo mooi werd
weergegeven, ja werkelijk dat dóórgonzen
op de m van bim en bam, klonk prachtig.
Het eerste couplet van Joun en van Des
Heeren huis kwamen er niet best af, wat
m.i. lag aan het geen toon hebben b(j den
inzet; waarom niet liever in een goede
drieklank op het orgel aangegeven, dan
waren dergelyke verrassingen vast niet
voorgekomen. Geloofsvertrouwen was ook ’n
mooi nummer. De harmoniumbegeleiding
was in goede handen. Jammer dat telkens
het slot: lentesneeuw en voorraadschuur een
beetje onzuiver was. Het duo ging goed,
alleen de tenor was wat al te bescheiden.
Zion, de stad Gods, werd, behoudens een
klein ongelukje, ook heel mooi gezongen.
De samenzang tusschen koor en sopraan
solo was best. Dit koor wordt steeds beter.
De heer Haitsma kan er nog heel wat
mee bereiken. Als extra nummer kregen
we De blinde. Mej. Op ’t Holt zong dit
eenvoudige lied met veel gevoel en de
begeleiding door mej. Veltman was zeer
accuraat. Zoo’n afwisseling doet goed,
anders het programma nog al een-
ormig is.
Het kerkgebouw was flink bezet en alle
stukken werden onder ademlooze stilte aan
gehoord. Na het zingen van psalm 150,
le vers, sloot de heer D. Eerdmans met
dankgebed. -
Lezing - Pater Zeinstra.
Maandagavond had de R.K. Vrouwen
bond een vergadering uitgeschreven in ’t
8t. Viucentiusgebouw, en waarin als spreker
optrad: de ZeerEerw. pater Dr. Zeinstra,
o.f.m., met het onderwerp: ^Roomscb
Zieleleven”.
Bij ongesteldheid van den Eerw. Adviseur
pastoor Burgers, fungeerde pater Stulemejjer
als leider der bijeenkomst.
Na een hartelijk inleidend woord van
dezen, hield de spreker een betoog over
bovengenoemde stof.
Na in de inleiding gewezen te hebben
op ’t feit, dat vele Katholieken zich gaarne
op de hoogte stellen van allerlei bijkomstig
heden, docb niet belang stellen in de Kerk,
de Moeder van ons zieleleven, ging spreker
in het eerste deel behandelen het wezen
van dat ziele-leven. Steunend op ’t woord
van Christus en de geschiedenis der Kerk,
wees spreker er op, dat dit allereerst is:
geestelijk, in geloof en liefde.
In ’t tweede deel wees spr. op de vlucht,
die ons Roomsch openbaar leven door de
stuwkracht der groote Roomsche emanci
pators genomen heeft, maar tevens op 't
gevaar, dat door het rumoer en de drukte
van dat openbaar leven de gloed van het
inwendig leven kan verflauwen, ja geheel
gedoofd worden. Het gebouw van Roomsche
actie en Roomsche charitas en Roomsche
krachtsontplooiing moet overkapt blijven
met de stralengloed van innerlijk ziele leven.
In het derde deel gaf spr. meer in
bijzonderheden, hoe ons Roomsch-zijn z’n
invloed moet doen gevoelen in het openbaar
vereenigingsleven. Als de motor van ons
openbaar leven gedreven wordt door een
gril, door eerzucht of jjdelheid of menschelijk
opzicht, dan zal weldra de motor weigeren
de benzine deugt niet.
Ook in ’t openbaar leven moet men op
zijn t(jd een offer brengen, ook van zijn
persoon en zich niet laten leiden door
betweterij en vitzucht. Zich verder niet
laten leiden enkel en alleen door stoffelijke
motieven, door ’t verlangen naar een dikkere
boterham, maar wel weten, dat in het
»Onze Vader” vóórop staat: ^Geheiligd
worde Uw Naam”, en daarna: »Geef ons
heden het dagelijksch brood".
Bolswardsche Courant
4
ij
i
1
I
5
<5
r
1
Vi
1
1
t
I
i
i
i
n
18
8
U
n
n
e
e
o
t
I
^oe/e/7 Jr Aanc/er? aA
r XVh/e, «5o6z-<s/e //cz/bf <5/3/-/hffer?c/e A/jo/serr. ZjSp
obos 3O'6O'9Oc Ti/ber? 60c fy/Apof/i enOroff/s/err^KW
—M
I van een PIANO of ORGEL is