tevens FIJNE Schermers’ Boekhandel. A. Zuidema - Bolsward SNEEKERPOORT. WOUDA’s Profiteert van de lage prijzen en schitterende dessins. I Waterfilters - Tapijtschniers SOORTEN KOEKJES in diverse prijzen als: per ons 26 ct. 26 26 26 26 18 18 20 18 18 18 Waschmachines eikenh., verstelb. kruis 30. Fa. Th. H. van der Meulen, Officieel Orgaan der Gemeente Bolsward No. 30 Vrijdag 15 April 1927 66ste Jaargang PAASCHGEBRU1KEN. Herverpachting Vischwaters. STROOHOEDEN PETTEN STRIKKEN SOKKEN BRETELS etc. TANDARTS NIJK BOLSWARD SPREEKUREN: 10—2. (’s VRIJDAGS NIET). P. B. VAN HAM, Tandarts, SNEEK, houdt eiken DONDERDAG ZITTING te BOLSWARD Wringmachines, D. HARKEMA, Kerkstraat, Bolsward. NIEUWMARKT BOLSWARD. Officieele Ad^ertentien. BEKENDMAKING. Met het oog op de Paasch- dagen zal dit blad Dinsdaga.s. niet verschijnen. Zéér lage prijzen! Voor de a.s. FEESTDAGEN verkrijgbaar Redactie en Administratie: J. MULDER, v/h. FIRMA B. CUPERUS Az., Dijkstraat 19, BOLSWARD ■■■■■■a i. HHfli r Zeilwrijvers 1 J Linnenmangcls Huistrappen Abonnementsprijs binnen den raijon, franco per post 15 ct. per maand; daar buiten f 2,50 per jaar. Speculaas Kattetongen Wassingtons 2. 3. Olympiades Tango Brusselsch Banket in divere soorten Schuimkoekjes Amandelbrood Goudsche Moppen Javaantjes Kransjes Zandsprits Vanillesprits De Voorzitter voornoemd, S. J. PRAAMSMA. Bolsward, 14 April 1927. bij Monsterboeken worden op zicht gegeven F4 Eierkoeken Jodekoeken Gevulde koeken Harde keks Portugeezen Cocoskransen enz., enz. Groote voorraad. Nieuwste modellen. Prijzen scherp concurreerend. ZIE DE BEIDE ETALAGES. Parel-Tarwebloem De Voorzitter van het hoofdstembureau in de gemeente Wonseradeel voor de verkiezing van leden van den Raad brengt ter algemeene ken nis dat de zitting van voormeld hoofdstembu reau over de geldigheid van de op 12 April j.l. ingeleverde lijsten en over de handhaving van de op die lijsten voorkomende candidaten, zal gehouden worden op 20 April a.s. des voormid- dags lO1/; uur in het gemeentehuis te Witmar- sum. De Voorzitter van het hoofdstembureau: Mr. L. K. OKMA. Witmarsum, 13 April 1927. 4 Manderijntjes Mocconootjes Weespermoppen Bokkepootjes Championnetjes Crème horentjes Fouré banket Bitterkoekjes Sardientjes Wellingtons Moorkopjes GEBAKJES a 7 ’s ZATERDAGS TOT 12 UUR. Beslissing over ingeleverde candida- tenlijsten voor de stemming ter verkiezing van de leden van den Gemeenteraad. in Hötel WIEBES (Hettema) Marktplein Wacht- en spreekkamer boven. voor 30 c.M. 12.25; 36 c.M. 13.50 Ijzerhandel, afd. BOLSWARD, DIJKSTRAAT 9-11 - TELEFOON No. 5 Strijkplanken preek was namelijk volsrekt geen ernstige preek, maar daarin vertelde de priester allerlei koddige dingen, of gaf zelfs allerlei grappige voorstellingen. De wanden van het anders zoo ernstige kerkgebouw weerklonken dan van luid smakelijk gelach. Deze Paaschvertooningen deden volstrekt geen afbreuk aan het ontzag der menigte voor den priesterstand. Paschen is een lentefeest; wij vieren daar mede het wederontwaken der natuur na langen, bangen winterslaap. Ostara, de oud-Saksische godin van het licht, het morgenrood en de len te, voert dan den scheper; haar gold voorheen het gejubel des volks, haar ter eere vierden zij het tentfeest ,het Ostarafeest; nog weer klinkt haar naam in de Duitsche benaming „Ostem” en de Engelsché „Eastern”, terwijl in Holland en Frankrijk de oud-Joodsche bena ming Pascha (Paschen, Paques) zich heeft in- gebrugerd. Wel slaagden, ten tijde der invoe ring van het Christendom in de Noordelijke landen, de Christenpredikers er in, het beeld der lieftallige blondlokkige godin te verdrin gen, en haar feest te vervangen door de op standing van Christus, dat weder samen viel de hartgrondige verheugenis, waarmede men toen het Paaschfeest vierde. Oudtijds dan vierde men het feest der liefe lijke lichtgodin met dansen, optochten, tooneel- vertooningen en vreugdevuren. Het slotnummer van het feestprogram werd gevormd door den aanval op een stroopop, die den vertrekkenden winter voorstelde, en ten slotte verdronken of verbrand werd. Hoog op de toppen der bergen flakkerden groote Paaschvuren vroolijk op en werden van ver in den omtrek gezien, en de jeugd sprong in dollen overmoed door en over de vlammen heen. In sommige streken van Duitschland bestaat dit gebruik nog; in andere is het vervangen door het aansteken en dragen van Paaschkaarsen. Bij het opgaan der zon, die, zeide de legende, op Paaschmorgen drie maal van vreugde opsprong en daarna rond draaide als een molenrad, schepte men uit een naar het Oosten stroomende beek water, dat het geheele jaar lang koel en helder heette te blijven, en als genees- en schoonheidsmiddel dienst deed. Dit waterscheppen moest in de grootste stilte geschieden; geen woord mocht daarbij gesproken worden, anders verloor het zijn tooverkracht. (Dit was een overoud too- vervoorschrift, dat ook in acht moest worden genomen bij het schatgraven, het plukken van wonderbloemen, het trekken van den alraun- of tooverwortel, enz. enz.) Ten slotte, indach tig de spreuk: „Tweemaal genaaid houdt be ter tegen”, liet men dit water in de kerk nog eens wijden, een echt middeleeuwsche vermen ging van Heidensche en Christelijke gebruiken. Als hoofdprijs bij het Paaschfeest golden de Paaschhaas en de Paascheiereb, beide de zin nebeelden van den rijkdom en de vruchtbaar heid der natuur. De haas werd zelden in natura genuttigd, d.w.z. men at zelden den echten haas meestal een in den vorm van brood of koek; en langzamerhand begon hij in de ver beelding van het „gekerstende” volk te ver smelten met het Paaschlam der Joden. De ei eren, hard gekookt en bont gekleurd, vormen nog heden een geliefkoosd paaschgerecht. Ze werden, en worden, verborgen en moesten door de kinderen worden gezocht; ook gaf dat eier- zoeken aanleiding tot allerlei spelen. Tegen woordig worden in steden Paaschhazen en Paascheieren van chocolade, suiker, marsepain, ja zelfs van zeep gemaakt; wel een bewijs hoe wij al meer en meer verwijderd raken van de oude natuurfeesten. In verschillende streken heeft men nog aller lei Paaschvertooningen. In Rusland vierde men in den Paaschnacht de mis, waarheen men in statiekleeren gaat; de dames zelfs in baltoilet. Nauwelijks heeft de priester verkondigt: „Christus is opgestaan!” of de gemeente antwoordt: „Ja, hij is waarlijk opgestaan!” waarna de priester en de kerk gangers elkander broederlijk omhelzen. Arm en rijk, heer en knecht zijn dan in de feest vreugde voor één oogenblik elkanders gelijken. En op den eersten Paaschdag begroeten alle menschen elkander met den groet: „Christus is opgestaan!’” en den wedergroet: „Ja, hij is’ waarlijk opgestaan!” ’s Namiddags worden dan in de groene weiden allerlei volksspelen uitgevoerd en ware kermissen gehouden. De. Voorzitter van het hoofdstembureau in de gemeente Bolsward maakt bekend, dat het hoofdstembureau ten raadhuize dier gemeente op 19 April 1927, des namiddags vier uur in een openbare zitting zal beslissen over de gel digheid der 12 April 1927 voor bovengenoemde verkiezing ingeleverde lijsten en over de hand having van de daarop voorkomende candida ten. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. met het aloude Joodsche Pascha; maar tóch bleef het volk trouw aan zijn geliefde Ostara. In de kerken vierde het, vroom en geloovig, de opstanding van Christus mee; maar daarna trok het troepsgewijze naar buiten, naar bosch en*veld, naar berg en dal, om daar zijn ei genlijke feest te vieren. En met recht! Wie den langen winter in zwaren geestes- of lichaamsarbeid heeft door gebracht in bedompte kamers en enge straten, of erger nog, in vuile, stinkende fabrieken, die heeft er behoefte aan mét Paschen naar buiten te vliegen, een koesterend zonnebad te nemen, en zich de longen te vullen met frissche geurige lentelucht. „Zie,” zegt de groote dichter Goethe in zijn meesterstuk Faust: „Uit de holle, duistere poort Dringt een bont gewemel naar buiten. Ieder zoekt heden de lieflijke zon; Zij vieren des Heeren verrijzenis, Want immers zij zijn zelf verrezen: Uit dompige kamers van lage huizen, Uit boeien van handwerk en handelszaken, Uit den druk van gevels en daken, Uit de benauwde engte der straten, Uit der tempels eerwaardige nacht, Zijn zij allen aan het licht gebracht.” Alle boeien die de borst insnoeren, worden heden afgeworpen; de ijskorst die harten en gemoederen bekneld hield, gelijk het stille wa ter van poelen en merenr heden smelt zij weg onder de koesterende stralen der liefelijke Paasch-zon. Is dit nu nóg zoo, hoeveel te meer was dit het geval in de middeleeuwen! Toen was de winter nog in de volste beteekenis „het don kere jaargetijde.” Van straatverlichting had men nog niet het flauwste begrip. Petroleum, gas,( electrisch licht deden der maan nog geen concurrentie aan; men was oneindig meer van de natuur afhankelijk dan tegenwoordig. Is het dan een wonder, dat de toenmalige menschheid de jonge lente nog veel hartelijker begroette dan wij thans, en de opnieuw ontwakende na tuur nog veel inniger tegemoet jubelde? Onze huidige Paaschgebruiken zijn slechts een zeer (flauwe echo van de uitbundige vroolijkheid, In Zevenbergen houdt men op Paschen ha nengevechten, in Griekenland plechtige reidan sen^ in Italië passiespelen en processies, in Rijnland ganzenspelen, enz. enz. In Bautzen en omstreken, in de Saksische Bovenlausitz, rekken ’s middags van den eer sten Paaschdag alle burgers met hun vrouwen naar een of ander hooggelegen punt vóór de stad ,waar tal van fruit- en koekverkoopers hun stalletjes hebben opgeslagen. .De kinderen blijven aan den voet der hoogte, en op een gegeven teeken stormen zij onder het geroep van eieren! eieren! de hoogte op. De volwas senen hebben intusschen groote hoeveelheden ooft en koek, vooral krakelingen, gekocht en bombardeeren daarmee de aanstormende jeugd Deze tracht natuurlijk zooveel mogelijk van ’t lekkers te bemachtigen. Is de voorraad op, dan stormen ze weer den berg af, en daarna onder vernieuwd geschreeuw weer naar boven. Dit tooneel duurt zoowat een half uur; dan zijn alle kraampjes zoo goed als leeggekocht. Dit gebruik is al oer-oer-oud en stamt, zeggen de Lausitzers, nog uit den Heidenschen tijd. De schalen der Paascheieren en de kolen der Paaschvuren werden vroeger in een hoek der graanakkers begraven om deze vruchtbaar te maken. In onzen tijd laten vele familiën in Rome hun Paaschmaaltijd, bestaande uit eiersoep, eiervla en een gebraden geitje, zegenen; en in vele Katholieke streken besprenkelt de priester de huizen der geloovigen van binnen en van buiten met wijwater. Met Paaschmorgen brachten de menschen oudtijds en in sommige streken nóg eie ren, meel, zout, enz. naar de kerk om ze te laten zegenen; en ook allerlei groene takken, zooals wilge-, brem-, bukstakken en ander groen, dat in noordelijke landen de „palmtak ken” moet vervangen waarvan in het Nieuwe Testament sprake is. Deze inzegening van palmtakken is echter ook niets dan een oud Heidensch gebruik. De gewijde takken heeten het huis te beschutten voor bliksem en brand gevaar, daarom bevestigt men ze boven de huisdeur en aan de wanden en balken der ver trekken. Ze moeten echter jaarlijks vernieuwd worden, daar ze anders hun beschermende kracht verliezen. In oostelijk Duitschland verzamelt men dus avonds vóór Paschen frissche bloeiende wil- getakken, waarmede men ’s morgens naar die genen slaat die men iets goeds toewenscht. Ou ders en kinderen, vrienden en verwanten, trach ten elkaar in bed te verrassen ,en de klappen toe te dienen op het dun gekleede lichaam of op de bloote armen en beenen, dat brengt des te meer gezondheid aan; want de groene wilgetakken met hun gele geurende katjes, gel den als het beeld van gezondheid en welvaren. Om hen schadeloos te stellen voor de ontvan gen klappen, krijgen de kinderen een afzon derlijk geschenk in geld of lekkernijen, „Paasch-snoep” geheeten. Het gebruik zelf heette „Paaschklappen.” Een eigenaardig gebruik, vooral in Boven- Beieren en Frankenland, is het eierloopen, dat men ook in sommige andere streken aanfreft, De kinderen worden op een rij gezet: ieder kind krijgt een platten lepel in de hand, met een ei er op; en daarna begin de wedloop. Wie het eerst den eindpaal bereikt zonder zijn ei te verliezen, is overwinnaar en krijgt een prijs. Dat daarbij dikwijls grappige tooneeltjes plaats hebben spreekt van zelf. In de middeleeuwen kende men het kinder lijke gebruik van „Paaschlachen”. De Paasch- Burgemeester en Wethouders zullen op Woensdag 20 April a.s., des voormiddags 11 uur, ten stadhuize, publiek verpachten, de vol gende vischwaters: De Harlinger- en de Leeuwardervaart vanaf de Lange Brug tot de Stadsgracht; de Sneekervaart en het Kruiswater; de Makkumer- en Witmarsumervaart met de Babuursteropvaart; 4. de Workumer- en Ymswoldervaart. De verpachting geschiedt voor den tijd van drie jaren. Condities liggen ter secretarie ter inzage. Burgemeester en Wethouders voornoemd, S. J. PRAAMSMA. De Secretaris, H. HAITSMA. Bolsward, 14 April 1927. per ons 26 ct. 26 26 26 26 26 26 26 26 26 26 ct. per stuk. COCOSMACRONEN 2, 3 'en 5 cent. VERDER ALLE SOORTEN PAASCHGEBAK. Beleefd aanbevelend, I I I Advertenties 10 ct. per I I regel- Bij meerdere plaat- waarin opgenomen: „WONSERADEEL", „HENNAARDERADEEL”, MAKKUMER- en WORKUMER COURANT en YLSTER NIEUWSBLAD per ons 16 ct. 24 24 per stuk 2'12 ct. 2 6 4 5 5 LANGEDIJK k F Schoenenmagazijn. Westelijk Friesland BOLSWARDSCHE COURANT Nieuwsblad voor

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1