BOLSWARD APPELMARKT GROOTE MANTEL-RECLAME! Waarom zal U meer betalen llllllllllllllllllllllllllllllllllll GROOTE MARKT TEL.59 BLAUWPOORT De Bolswardsche Courant en Westergoo Mantel» en Costume garneeringen Nieuwste stoffen Tandarts NUK jjHAif RUEB, Tandarts llllllllllllllllllllllllllll^ C.V.S VEEKOEKJES MET SUIKER in doozen van 25 K.G GOEDKOOP en BEST! Dames Handschoenen Dames Kousen Heeren Slobkousen Stadsnieuws. Nieuwe Coupons Wollen Garens in iedere kleur allerlei soorten Kinder Kousen Dames Handschoenen Breipatronen voor allerlei Kleedingstukken gratis bij de wol U Spreekuren te SNEER zijn: Dames Onderjurk Dames wanneer U wandelt Dames- en Kinderhoeden TH. v. BERGEN Heeren Sokken Veemarkt Leeuwarden Dames Onderjurk Dames Slobkousen gebreid met dubbele boord zeer mooie tinten F. B. VAN HAM, 22= Jaargang Zaterdag 22 October 1927 No. 66 en 4 OST. wol zijde enz. kom. ie. i feeft, hoor f 22 etten. f 24.00 23.00 32.50 12.50 15.00 17.75 Blouses Vesten Pullovers Marter Collies Bontvellen Japonnen Bontranden Fijne Fantasie Backfishmantel met bontkraag Prima zuiver wol Velours Damesmantel met moderne uni gestreepte bontkraag Zwarte en donkerblauw prima winterripstof Damesmantel, ook in de gro< te maten met fantasie streep ijzersterk, gemengde kleuren zeer goedkoop, p. paar 60 ct. prima laken met leder afgewerkt extra fijne qualiteit f 3.75 egel. en Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds. Direct bij de bezorging grijpt jong en oud naar „De Jong s Nieuwsblad’ waarin opgenomen Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 voor aardige Winterjaponnen passende garneering Te T a5, i4, b5 tuk- ord- had, dan dan poed ich- :hes 6 wollen fantasie in alle maten beige en grijze tinten 10 verschillende serie’s groote sorteering Een f ij n e qualiteit met handwerk naad 3 tinten, 3 maten f2.00 Advertentiën per regel: Weensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Aangesloten bij het Bureau voor oplaagcontröle. oniclk an be- for tri schudt flesch :ht wil 1 even op. /erlich- Torloge op te n deren D K fl, twee e5, n zes i h4. elzet taan- toch Zie K e3 f2 f 13 f. wit2, enz. 21/22 Oct. 22/23 23/24 24/25 25/26 26/27 27,28 s BOLSWARD Spreekuur: 10—2 (Vrijdags niet) Zaterdags tot 12 uur. Dinsdags van 9l Voor mindergegoeden van 910 Adres OOMES. Schoenwinkel, Suupmarkt. SPREEKUUR 10—1*/». V, acht- en Spreekkamer boven. 3 aardige tinten zeer sterk p. paar fl.25 f f groote sorteeering- Een mooie Handschoen van prima stof fl.25 met aardige fantasierand n met petro- naait, Zijden tricot met molton gevoerd mooie gedekte tinten zeer warm f4.75 De lichten der Auto’s en week Gallons - Vesten en Kragen Knoopen - Gespen - Ceintuurs Bontvellen en randen Pluche aan stuk enz. —6.10 -6.13 -6.15 —6.16 -6.17 —6.18 ALLEEN DEZE WEEK groen met goud KOP en SCHOTEL cadeau, bij elke f3.50 aankoop uitgezonderd enkele artikelen „Eenmaal geprobeerd blijft U gebruiker.” Verkrijgbaar aan onze fabriek te Sneek. Te Bolsward bij G. J0RR1TSMA. gelieve dan in Uw wandelprogram ook de Kerkstraat op te nemen. De grootste keuze der nieuwste modellen tegen de laagste prij zen vindt U in de étalages KERKSTRAAT 18-20 Aanbevelend Door de zeer groote verkoop in onze Mantel-Afdeeling waren wij ten derde male ge noodzaakt deze grondig aan te vullen. Wij slaagden zeer gelukkig en kochten tegen uiterst lage prijzen. Vrijdag 21 Oct 1927. Rijwielen moeten 'deze ontstoken worden: 5.22 n.m.6.09 v.m. 5.20 5.18 5.16 5.14 5.12 5.10 met Directoire 3 tinten zware Winterqualiteit per stel f 3.10 Schitterende Backfish Mantel, geheel nieuw model, van de beste zuiver wol winterripstof en rijke bontgarneering Hoogst moderne Damesmantel, prachtige winterrips met bontgarneering Prachtige Damesmantel, geheel nieuwe koordbewerking, echte bontkraag en manchetten per paar f 3.00-f 3.75 Aan de Veemarkt alhier waren heden aangevoerd 1660M. en K.koeien f 180 tot f 480 525 Vette koeien f210 f370 95 Stieren 12 Vettekalveren f 50 221 Nucht. kalv. f 10 1934Graskalveren f 45 345 Weide schapen f 20 892 Vette schapen f 28 595 Lammeren f 20 1591Vette varkens f 50 120 Magere Vette biggen 598 Kleine 10 Paarden 37 Bokk.enGeitenf 70 Pinken f 75 f190 Totaal 8161 stuks. Vette koeien, behoorlijk, en wel prijshoudend. Stieren, zéér kalm. Pinken (Graskalveren), ge schikte soort wel handel, overi gens zéér kalm. Vette kalveren, duur. Nuchteren kalveren, flauwer. Varkens slecht. Wolvee, iets meer handel. Gebruiksvee, goede soort goed, overigens stug. Tandarts, SNEEK, houdt eiken DONDERDAG ZITTING te BOLSWARD in ’t Hotel WIEBES (Hettema), Marktplein. f210 f 125 f540 f100 f 16 f 125 f 34 f 45 f 28 f 125 f 50 f f - 8 f 14 f - f - f - DE JONGs NIEUWSBLAD FRITS OOSTERBAAN h GEBR. WOLKE IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII ider iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih urn A Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. Dit no. bestaat uit 4 bladen Porto Binnenland 4 ct. Buitenland 6 ct. n n n n stoffen almiak i soda, am al- te ver- eenen, bezet, ort op loket. nee- te n schijnheiligheid werd weggeno men. Naast de philosophic had men dan nog de artrologie, toove- rijen, droomuitleggingen enz. Was er alzoo een uitwendige rust, inwendig daarentegen was het een en al onrust. Het slavenleven uit dien tijd was ook oorzaak van veel be langstelling voor de Christelijke leer. In Christus toch is geen dienstbare noch vrije. Deze uit spraak was echter later voor den wijsgeer Nietsche aanleiding om het Christendom, de godsdienst Van de slavenzielen te noemen. Hadden dus de wijsgeerige ideën de gemoederen in beroe ring gebracht, in niet mindere mate geschiedde dit door ver schillende godsdienstige opvat tingen. Genoemd werden: le. het Ascetisme. Hier toch heerschte een zeer nauwkeurige rechtspraak en dientengevolge een goede orde. Onder keizer Augustus brak ook nog een tijd van vrede en rust aan. Ook dit was zeer bevorder lijk voor de verbreiding van het Evangelie. Een eigenaardige te genstelling vormt het, wanneer men opmerkt, hoe de mensch uit die dagen de vrede en de rust aanwendde tot eigen groot heid, door met alle kracht zich te wijden aan handel, industrie, kunst enz. In Gods Voorzienig heid daarentegen waren deze toestanden middelen tot uitbrei ding van Zijn Koninkrijk. Het oor, dat luisteren moet. We kunnen hier twee vragen onderscheiden: le Waardoor de heidenen luisterden, 2e. Wat hen begeerig maakte om beter te verstaan. Stoïcijnen. Zij stelden zich op het standpunt, dat alle men- schen broeders zijn. Een zeer strenge plichtsbetrachting werd door hen van een ieder geëischt. Deze richting had ongetwijfeld véél goeds in zich. Hun ge schriften werden dan ook door de Kerkvaders dikwijls met veel belangstelling gelezen. Een vierde stelsel was dat van het cynisme. Hier werd geleerd, dat de mensch zijn behoeften zooveel mogelijk moet beperken en geheel naar de natuur moet leven. Deze richting wordt wel heel sterk getypeerd door den wijsgeer Diogenes, die leefde in een ton. Ofschoon hier vaak alle fatsoen weg was, heeft dit stel sel toch in menig opzicht iets goeds uitgewerkt, doordat men de dingen bij hun naam durfde noemen, en dientengevolge veel 2e. het Mysticisme. Het Ascetisme was de leer der onthouding. Echter geen onthouding in absoluten zin. Men vond bij de Asceten zelfs veel weelde en zedeloosheid. Toch gevoelde men iets van een innerlijke verdorvenheid, welke zetelde in de stof zelf, in ’t li chaam. Daarom zocht men door onthouding vasten b.v. verbetering te verkrijgen. De Mysteriën waren gods dienstige vereenigingen, waar van men alleen lid kon worden, wanneer men bepaalde „boven- aardsche” gevoelens koesterde. Men zocht vooral steun bij vreemde góden. De góden der voorvaderen bevredigden niet meer. Bij vele z.g.n. mysterie- feesten ging het dikwijls zeer goddeloos toe. Onder de verschillende Myste riën moet vooral de Egyptische mythe van Isis en Osiris ge noemd worden. Hierin kwam uit, dat men na dit leven een ander leven verwachtte, waarin de deugd beloond, doch het kwaad gestraft zou worden. Uit ■Perzië was gekomen de Mythe van Mitra. Hierin werd de voor stelling gegeven van twee gó den, n.l. Het Licht en De Duis ternis. De god van Het Licht was door zijn velé zintuigen al wetend en hield toezicht op de menschen. Zelfs in de Wester- sche landen drong deze leer door. En vond het menschdom nu rust en vrede bij al deze uiteen- loopende stelsels? Helaas, neen, men bleef als ’t ware zoeken en tasten in ’t duister. Eigenaardig wordt dit getypeerd in het feit, dat men de góden, 'die al lang niét meer bevredigden, bijna men ging geven. Zoo had b.v. lupiter meer dan 300 bijnamen. En elke bijnaam symboliseerde als ’t ware een wenschen, een zoeken, een streven. Uit al het voorgaande blijkt, dat de wereld rijp was voor iets nieuws, en dat nieuwe zou zijn de prediking van het Evange lie. Met de verkondiging van het Evangelie der Opstanding gin gen de predikers de heidenwe reld in en tooverboeken wer den verbrand. Wanneer we nu eens een blik rondom ons slaan, dan kan men veel overeenkomst opmerken met die oude tijd. Ook nu aller- wege weer een zoeken, doch nu niet in een heidensche doch in een christelijke wereld. Groote massa’s vinden geen bevrediging meer in het Christendom. Ze verwachten een andere verlos ser. Met bewondering zien ve len op tot den Indischen dichter Tagore. Anderen richten hun oogen naar het Boedhisme. Nog ande ren meenen hun heil te moeten zoeken in de verschillende Theo- sophische vereenigingen, die vooral in de groote steden wor den gevonden. Kaartlegsters, helderzienden, gedachtenlezers enz. treden weer meer dan ooit op den voorgrond. Ook nu is de tijd weer rijp om kloekmoedig Christus te predi ken te midden van al de vragen, die zich voordoen. God zelf heeft ook in onzen tiid gezorgd voor gebaande we nen. Veel meer dan vroeger zijn He volkeren thans één. Door ra dio en luchtverkeer is men aan peen grenzen gebonden en daar om met het oog op Christus voorwaarts, tot het Geloof over wint. De buitengewoon goed be- Woensdag exposite bij J. BRANDSMA, Oosterend I Donderdag Hotel DE JONG Wommels De belangstelling bij de heide nen kan men verklaren door het voor hen vreemde, dat ze von den bij hun aanraking met de Joodsche godsdienst. Bij hen veel godeff^ bij de Joden slechts één God. Dan was er bij de heidensche volken zoo langza merhand een soort geestelijke beroering ontstaan door tal van vragen welke de verschillende wijsgeerige stelsels opwierpen. Zoo had men het sceptisme, dat gekenmerkt was door twij felzucht en overgroote voorzich tigheid. Hier was een zoeken naar waarheid. De wijsgeer Epicurius leerde, dat de mensch slechts leefde voor zijn genot. Men moest alles vermijden, wat smart kon ver oorzaken. Dit leidde tot een sterk egoïsme. Een tegenstelling met de Epicuristen vormden de VERSLAG DER EERSTE WINTERLEZING 1927—1928. Woensdag 19 October werd de eerste winterlezing van dit seizoen gehouden. De Voorzitter van het comité, Ds. Loor, opende het samenzijn en sprak een kort inleidend woord, waarin een ietwat som beren toon werd gehoord, in zake de financieele steun, welke het comité noodig heeft. Hierna werd het woord gegeven aan Dr. A. Troelstra, Hervormd pre dikant te ’s-Gravenhage, vroe ger te Burgwerd en alzoo voor tal van aanwezigen geen onbe kende. „De wereld, waarin het Chris tendom optrad”, was het onder werp, dat door den spreker breedvoerig werd uitgewerkt. Spreker begon met een ver gelijking tusschen de weréld van vroeger en die van tegenwoor dig. De oude wereld is door het Christendom veroverd. Ook in dezen tijd moet het Christendom weer veroverend optrekken, en zich daarbij laten leiden door de wijze lessen van het verleden. Zou het Christendom zijn veel omvattende taak kunnen volvoe ren, dan was daarvoor noodig: le. Een weg, door God ge baand. 2e. Een oor, door God ge opend. 3e. Een hart, door God onrus tig gemaakt. Aan deze drie eischen werd- voldaan in de „volheid des tijds”, toen Jezus op aarde kwam. Zoowel letterlijk als fi guurlijk waren toen de wegen gebaand. In letterlijken zin vond men de groote heirwegen, waar langs de Romeinsche legerscha ren trokken. In figuurlijken zin waren de wegen bereid, doordat de groo- te moeilijkheden, welke verschil lende talen opleverden door de veroveringen van Alexander de Groote voor ’t meerendeel Wa ren weggenomen. Deze vorst toch had onder de volkeren de Grieksche taal en de Grieksche geest gebracht. In dezen tijd werd het Oude Testament reeds in ’t Grieksch vertaald. Reeds eerder hadden de onder de om ringende volkeren vertrooide Jo den, op vele plaatsen synago gen gesticht, en brachten zoo Heidendom en Jodendom reeds met elkaar in aanraking. De grenzen tusschen de ver schillende staten zouden ook moeilijkheden op hebben kun nen leveren. Door de stichting van de groote wereldrijken o.a. het Romeinsche Rijk vervielen de vele grensscheidingen. Dit Romeinsche Rijk was inzonder heid van veel beteekenis voor de uitbreiding van het Christendom. - OSS6D n

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1