BOLSWARD
APPELMARKT
GROOTE MANTEL-RECLAME!
Waarom zal U meer betalen
llllllllllllllllllllllllllllllllllll
GROOTE MARKT
TEL.59
BLAUWPOORT
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Mantel» en Costume
garneeringen
Nieuwste stoffen
Tandarts NUK
jjHAif RUEB, Tandarts
llllllllllllllllllllllllllll^
C.V.S VEEKOEKJES
MET SUIKER
in doozen van 25 K.G
GOEDKOOP en BEST!
Dames Handschoenen
Dames Kousen
Heeren Slobkousen
Stadsnieuws.
Nieuwe Coupons
Wollen Garens
in iedere kleur
allerlei soorten
Kinder Kousen
Dames Handschoenen
Breipatronen
voor allerlei
Kleedingstukken
gratis bij de wol
U Spreekuren te SNEER zijn:
Dames Onderjurk
Dames wanneer
U wandelt
Dames- en
Kinderhoeden
TH. v. BERGEN
Heeren Sokken
Veemarkt Leeuwarden
Dames Onderjurk
Dames Slobkousen
gebreid met dubbele boord
zeer mooie tinten
F. B. VAN HAM,
22= Jaargang
Zaterdag 22 October 1927
No. 66
en
4
OST.
wol zijde
enz.
kom.
ie.
i feeft,
hoor
f 22
etten.
f
24.00
23.00
32.50
12.50
15.00
17.75
Blouses
Vesten
Pullovers
Marter Collies
Bontvellen
Japonnen
Bontranden
Fijne Fantasie Backfishmantel met bontkraag
Prima zuiver wol Velours Damesmantel met moderne uni gestreepte bontkraag
Zwarte en donkerblauw prima winterripstof Damesmantel, ook in de gro< te maten
met fantasie streep
ijzersterk, gemengde kleuren
zeer goedkoop, p. paar 60 ct.
prima laken met
leder afgewerkt
extra fijne qualiteit f 3.75
egel.
en
Verschijnt Dinsdags-
Vrijdagsavonds.
Direct bij de bezorging
grijpt jong en oud naar
„De Jong s Nieuwsblad’
waarin opgenomen
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12
voor aardige
Winterjaponnen
passende garneering
Te
T a5,
i4, b5
tuk-
ord-
had,
dan
dan
poed
ich-
:hes
6
wollen fantasie
in alle maten
beige en grijze tinten
10 verschillende serie’s
groote sorteering
Een f ij n e qualiteit met
handwerk naad
3 tinten, 3 maten f2.00
Advertentiën per regel:
Weensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Aangesloten bij het Bureau
voor oplaagcontröle.
oniclk
an be-
for tri
schudt
flesch
:ht wil
1 even
op.
/erlich-
Torloge
op te
n deren
D
K fl,
twee
e5,
n zes
i h4.
elzet
taan-
toch
Zie
K e3
f2 f
13 f.
wit2,
enz.
21/22 Oct.
22/23
23/24
24/25
25/26
26/27
27,28
s
BOLSWARD
Spreekuur: 10—2
(Vrijdags niet)
Zaterdags tot 12 uur.
Dinsdags van 9l
Voor mindergegoeden van 910
Adres
OOMES. Schoenwinkel, Suupmarkt.
SPREEKUUR 10—1*/».
V, acht- en Spreekkamer boven.
3 aardige tinten
zeer sterk p. paar fl.25
f
f
groote sorteeering-
Een mooie Handschoen van
prima stof fl.25
met aardige fantasierand
n met
petro-
naait,
Zijden tricot met
molton gevoerd
mooie gedekte tinten
zeer warm f4.75
De lichten der Auto’s en
week
Gallons - Vesten en Kragen
Knoopen - Gespen - Ceintuurs
Bontvellen en randen
Pluche aan stuk enz.
—6.10
-6.13
-6.15
—6.16
-6.17
—6.18
ALLEEN DEZE WEEK
groen met goud KOP en SCHOTEL
cadeau, bij elke f3.50 aankoop
uitgezonderd enkele artikelen
„Eenmaal geprobeerd blijft U
gebruiker.”
Verkrijgbaar aan onze fabriek te Sneek.
Te Bolsward bij G. J0RR1TSMA.
gelieve dan in Uw
wandelprogram ook
de Kerkstraat op te
nemen. De grootste
keuze der nieuwste
modellen
tegen de laagste prij
zen vindt U in de
étalages
KERKSTRAAT 18-20
Aanbevelend
Door de zeer groote verkoop in onze Mantel-Afdeeling waren wij ten derde male ge
noodzaakt deze grondig aan te vullen. Wij slaagden zeer gelukkig en kochten tegen
uiterst lage prijzen.
Vrijdag 21 Oct 1927.
Rijwielen moeten 'deze
ontstoken worden:
5.22 n.m.6.09 v.m.
5.20
5.18
5.16
5.14
5.12
5.10
met Directoire
3 tinten
zware Winterqualiteit
per stel f 3.10
Schitterende Backfish Mantel, geheel nieuw model, van de beste zuiver wol
winterripstof en rijke bontgarneering
Hoogst moderne Damesmantel, prachtige winterrips met bontgarneering
Prachtige Damesmantel, geheel nieuwe koordbewerking, echte bontkraag en
manchetten
per paar f 3.00-f 3.75
Aan de Veemarkt alhier waren
heden aangevoerd
1660M. en K.koeien f 180 tot f 480
525 Vette koeien f210 f370
95 Stieren
12 Vettekalveren f 50
221 Nucht. kalv. f 10
1934Graskalveren f 45
345 Weide schapen f 20
892 Vette schapen f 28
595 Lammeren f 20
1591Vette varkens f 50
120 Magere
Vette biggen
598 Kleine
10 Paarden
37 Bokk.enGeitenf
70 Pinken f 75 f190
Totaal 8161 stuks.
Vette koeien, behoorlijk, en wel
prijshoudend.
Stieren, zéér kalm.
Pinken (Graskalveren), ge
schikte soort wel handel, overi
gens zéér kalm.
Vette kalveren, duur.
Nuchteren kalveren, flauwer.
Varkens slecht.
Wolvee, iets meer handel.
Gebruiksvee, goede soort goed,
overigens stug.
Tandarts, SNEEK,
houdt eiken DONDERDAG
ZITTING te BOLSWARD in
’t Hotel WIEBES (Hettema),
Marktplein.
f210
f 125 f540
f100
f 16
f 125
f 34
f 45
f 28
f 125
f 50
f f -
8 f 14
f - f -
f -
DE JONGs NIEUWSBLAD
FRITS OOSTERBAAN
h
GEBR. WOLKE
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
ider
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih urn
A
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct.
Voor het Buitenland f7.- per jaar.
Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.
Dit no. bestaat uit 4 bladen
Porto Binnenland 4 ct.
Buitenland 6 ct.
n
n
n
n
stoffen
almiak
i soda,
am al-
te ver-
eenen,
bezet,
ort op
loket.
nee-
te
n
schijnheiligheid werd weggeno
men.
Naast de philosophic had men
dan nog de artrologie, toove-
rijen, droomuitleggingen enz.
Was er alzoo een uitwendige
rust, inwendig daarentegen was
het een en al onrust.
Het slavenleven uit dien tijd
was ook oorzaak van veel be
langstelling voor de Christelijke
leer. In Christus toch is geen
dienstbare noch vrije. Deze uit
spraak was echter later voor den
wijsgeer Nietsche aanleiding om
het Christendom, de godsdienst
Van de slavenzielen te noemen.
Hadden dus de wijsgeerige
ideën de gemoederen in beroe
ring gebracht, in niet mindere
mate geschiedde dit door ver
schillende godsdienstige opvat
tingen. Genoemd werden:
le. het Ascetisme.
Hier toch heerschte een zeer
nauwkeurige rechtspraak en
dientengevolge een goede orde.
Onder keizer Augustus brak ook
nog een tijd van vrede en rust
aan. Ook dit was zeer bevorder
lijk voor de verbreiding van het
Evangelie. Een eigenaardige te
genstelling vormt het, wanneer
men opmerkt, hoe de mensch
uit die dagen de vrede en de
rust aanwendde tot eigen groot
heid, door met alle kracht zich
te wijden aan handel, industrie,
kunst enz. In Gods Voorzienig
heid daarentegen waren deze
toestanden middelen tot uitbrei
ding van Zijn Koninkrijk.
Het oor, dat luisteren moet.
We kunnen hier twee vragen
onderscheiden: le Waardoor de
heidenen luisterden, 2e. Wat hen
begeerig maakte om beter te
verstaan.
Stoïcijnen. Zij stelden zich op
het standpunt, dat alle men-
schen broeders zijn. Een zeer
strenge plichtsbetrachting werd
door hen van een ieder geëischt.
Deze richting had ongetwijfeld
véél goeds in zich. Hun ge
schriften werden dan ook door
de Kerkvaders dikwijls met veel
belangstelling gelezen.
Een vierde stelsel was dat van
het cynisme. Hier werd geleerd,
dat de mensch zijn behoeften
zooveel mogelijk moet beperken
en geheel naar de natuur moet
leven. Deze richting wordt wel
heel sterk getypeerd door den
wijsgeer Diogenes, die leefde in
een ton. Ofschoon hier vaak alle
fatsoen weg was, heeft dit stel
sel toch in menig opzicht iets
goeds uitgewerkt, doordat men
de dingen bij hun naam durfde
noemen, en dientengevolge veel
2e. het Mysticisme.
Het Ascetisme was de leer
der onthouding. Echter geen
onthouding in absoluten zin.
Men vond bij de Asceten zelfs
veel weelde en zedeloosheid.
Toch gevoelde men iets van een
innerlijke verdorvenheid, welke
zetelde in de stof zelf, in ’t li
chaam. Daarom zocht men door
onthouding vasten b.v.
verbetering te verkrijgen.
De Mysteriën waren gods
dienstige vereenigingen, waar
van men alleen lid kon worden,
wanneer men bepaalde „boven-
aardsche” gevoelens koesterde.
Men zocht vooral steun bij
vreemde góden. De góden der
voorvaderen bevredigden niet
meer. Bij vele z.g.n. mysterie-
feesten ging het dikwijls zeer
goddeloos toe.
Onder de verschillende Myste
riën moet vooral de Egyptische
mythe van Isis en Osiris ge
noemd worden. Hierin kwam
uit, dat men na dit leven een
ander leven verwachtte, waarin
de deugd beloond, doch het
kwaad gestraft zou worden. Uit
■Perzië was gekomen de Mythe
van Mitra. Hierin werd de voor
stelling gegeven van twee gó
den, n.l. Het Licht en De Duis
ternis. De god van Het Licht
was door zijn velé zintuigen al
wetend en hield toezicht op de
menschen. Zelfs in de Wester-
sche landen drong deze leer
door.
En vond het menschdom nu
rust en vrede bij al deze uiteen-
loopende stelsels? Helaas, neen,
men bleef als ’t ware zoeken en
tasten in ’t duister. Eigenaardig
wordt dit getypeerd in het feit,
dat men de góden, 'die al lang
niét meer bevredigden, bijna
men ging geven. Zoo had b.v.
lupiter meer dan 300 bijnamen.
En elke bijnaam symboliseerde
als ’t ware een wenschen, een
zoeken, een streven.
Uit al het voorgaande blijkt,
dat de wereld rijp was voor iets
nieuws, en dat nieuwe zou zijn
de prediking van het Evange
lie. Met de verkondiging van het
Evangelie der Opstanding gin
gen de predikers de heidenwe
reld in en tooverboeken wer
den verbrand.
Wanneer we nu eens een blik
rondom ons slaan, dan kan men
veel overeenkomst opmerken
met die oude tijd. Ook nu aller-
wege weer een zoeken, doch nu
niet in een heidensche doch in
een christelijke wereld. Groote
massa’s vinden geen bevrediging
meer in het Christendom. Ze
verwachten een andere verlos
ser. Met bewondering zien ve
len op tot den Indischen dichter
Tagore.
Anderen richten hun oogen
naar het Boedhisme. Nog ande
ren meenen hun heil te moeten
zoeken in de verschillende Theo-
sophische vereenigingen, die
vooral in de groote steden wor
den gevonden. Kaartlegsters,
helderzienden, gedachtenlezers
enz. treden weer meer dan ooit
op den voorgrond.
Ook nu is de tijd weer rijp om
kloekmoedig Christus te predi
ken te midden van al de vragen,
die zich voordoen.
God zelf heeft ook in onzen
tiid gezorgd voor gebaande we
nen. Veel meer dan vroeger zijn
He volkeren thans één. Door ra
dio en luchtverkeer is men aan
peen grenzen gebonden en daar
om met het oog op Christus
voorwaarts, tot het Geloof over
wint.
De buitengewoon goed be-
Woensdag exposite bij
J. BRANDSMA, Oosterend
I Donderdag Hotel DE JONG
Wommels
De belangstelling bij de heide
nen kan men verklaren door het
voor hen vreemde, dat ze von
den bij hun aanraking met de
Joodsche godsdienst. Bij hen
veel godeff^ bij de Joden slechts
één God. Dan was er bij de
heidensche volken zoo langza
merhand een soort geestelijke
beroering ontstaan door tal van
vragen welke de verschillende
wijsgeerige stelsels opwierpen.
Zoo had men het sceptisme,
dat gekenmerkt was door twij
felzucht en overgroote voorzich
tigheid. Hier was een zoeken
naar waarheid.
De wijsgeer Epicurius leerde,
dat de mensch slechts leefde
voor zijn genot. Men moest alles
vermijden, wat smart kon ver
oorzaken. Dit leidde tot een
sterk egoïsme. Een tegenstelling
met de Epicuristen vormden de
VERSLAG DER EERSTE
WINTERLEZING 1927—1928.
Woensdag 19 October werd
de eerste winterlezing van dit
seizoen gehouden.
De Voorzitter van het comité,
Ds. Loor, opende het samenzijn
en sprak een kort inleidend
woord, waarin een ietwat som
beren toon werd gehoord, in
zake de financieele steun, welke
het comité noodig heeft. Hierna
werd het woord gegeven aan
Dr. A. Troelstra, Hervormd pre
dikant te ’s-Gravenhage, vroe
ger te Burgwerd en alzoo voor
tal van aanwezigen geen onbe
kende.
„De wereld, waarin het Chris
tendom optrad”, was het onder
werp, dat door den spreker
breedvoerig werd uitgewerkt.
Spreker begon met een ver
gelijking tusschen de weréld van
vroeger en die van tegenwoor
dig. De oude wereld is door het
Christendom veroverd. Ook in
dezen tijd moet het Christendom
weer veroverend optrekken, en
zich daarbij laten leiden door de
wijze lessen van het verleden.
Zou het Christendom zijn veel
omvattende taak kunnen volvoe
ren, dan was daarvoor noodig:
le. Een weg, door God ge
baand.
2e. Een oor, door God ge
opend.
3e. Een hart, door God onrus
tig gemaakt.
Aan deze drie eischen werd-
voldaan in de „volheid des
tijds”, toen Jezus op aarde
kwam. Zoowel letterlijk als fi
guurlijk waren toen de wegen
gebaand. In letterlijken zin vond
men de groote heirwegen, waar
langs de Romeinsche legerscha
ren trokken.
In figuurlijken zin waren de
wegen bereid, doordat de groo-
te moeilijkheden, welke verschil
lende talen opleverden door de
veroveringen van Alexander de
Groote voor ’t meerendeel Wa
ren weggenomen. Deze vorst
toch had onder de volkeren de
Grieksche taal en de Grieksche
geest gebracht. In dezen tijd
werd het Oude Testament reeds
in ’t Grieksch vertaald. Reeds
eerder hadden de onder de om
ringende volkeren vertrooide Jo
den, op vele plaatsen synago
gen gesticht, en brachten zoo
Heidendom en Jodendom reeds
met elkaar in aanraking.
De grenzen tusschen de ver
schillende staten zouden ook
moeilijkheden op hebben kun
nen leveren. Door de stichting
van de groote wereldrijken o.a.
het Romeinsche Rijk vervielen
de vele grensscheidingen. Dit
Romeinsche Rijk was inzonder
heid van veel beteekenis voor de
uitbreiding van het Christendom.
- OSS6D
n