ITALIANO C.V.S VEEKOEKJES MET SUIKER in doozen van 25 K.G GOEDKOOP en BEST! De Bolswardsche Courant en Westergoo PEPERMUNT I). F. J. HOFSTEDE GROOTZAND 18 - SNEEK HET VERKEER. BUITENLAND. W GORTER 22= Jaargang Woensdag 2 November 1927 No. 69 iWKENBURG'S' Hoest, Keelpijn Stadsnieuws. Speciaal Adres voor Breukbanden, Buikgordels en Kunstledematen. Kleine Goud- en Zilverwinkel ook KLEINE PRIJZEN Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 en A MEDICINALE genoemd, Parfumerie Joyielly, Haarlem. PR'JS ITALIANO Opwekkend en verfrlsschead Verseb ij n| Dinsdags- Vrijdagsavonds. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland 2 ct. Buitenland 4 ct. 20 CTS.PER ONS 1OCTS.PERROL Advertentiön per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Aangesloten bij het Bureau voor oplaagcontróle. SPECIAAL BEREID UIT DE FIJNSTE INGREDIËNTEN DAAROM LEKKER VERFR1SSCHEND OPWEKKEND (OOK IN ROLLEN) ltali6. Ter gelegenheid van den vijfden ver jaardag van den intocht der fascisten in Rome heeft Mussolini een boodschap tot het Italiaansche volk gericht. In deze boodschap zegt Mussolini: De spoorwegen, de wegen, de openbare ge bouwen en de woningbouw doen de we reld zien, wat het fascisme van Italië heeft gemaakt en hoe zijn invloed op alle gebied is versterkt. De legioenen van de fascisten zullen voor de wereld een plechtige waarschuwing zijn aan ieder, die den opmarsch der zwarthemden tracht tegen te houden. Het vijfde jaar sluit met een gunstige balans en tot de daden, die de geschiedenis zullen vor men, behooren zeker in de eerste plaats de schitterende verdediging van de lire, de huurwetten, en het arbeidscharter. Een nieuwe, grootere taak wacht ons regime en wij zullen niet wijken voor hindernis sen. Wij zullen ze onder de oogen zien en Roemenië. Prins Carol, die thans weer te Parijs is teruggekeerd, heeft aan de redacteur van de „Intransisgeant” medegedeeld, dat sedert meer dan drie maanden ver scheidene partijleiders, o.a. van de Nati onale Boerenpartij, hem om een verkla ring kwamen vragen omtrent zijn aan spraken op den troon. Hij weigerde ge durende drie maanden, doch zwichtte tenslotte, en voegde er aan toe, dat hij zijn uur afwacht, Indien dit zal komen. Uit Boekarest wordt gemeld, dat de voormalige chef van den generalen staf der luchtvaarttroepen kolonel Theodo- rescu voor den krijgsraad Is gedaagd. Een bij hem verrichtte huiszoeking le verde niets op. Men verwacht, dat hü niettemin zal worden gearresteerd, daar men vermoedt, dat hij in het bezit is van een geheime code. Ook zijn nog enkele andere personen aangehouden. Een der meest urgente punten van be handeling in de verschillende Regeerings- colleges, zoowel van Rijk als Provincie en Gemeente, is het verkeersvraagstuk. Enkele tientallen van jaren geleden was hier geen sprake van. Ternauwernood werd aan de wegen die onderling de ge meenschap tusschen de verschillende dor pen of naar de steden onderhielden de aandacht gewijd. Daar werd van ge meentewege een wegwerker benoemd voor een bepaald traject, die op bepaal de dagen met bezem en klauwer er op uittrok om te zorgen, dat die weg niet al te vuil en niet al te leelijk werd; die hier en daar de gaten een weinig ging dichten, of door het aanbrengen van een goot of gleuf in de berm zorgde dat er een weinig afwatering was, en die dan in den herfst, als de regen-periode ver wacht kon worden, misschien eene la ding grint ging aanbrengen en uitstrooien om daardoor zoo goed en zoo kwaao het ging de gemeentewegen te onderhou den. Met de particuliere wegen, die aan bepaalde eigenaars behoorden was het nog veel treuriger gesteld. Menige boer derij, die midden in het land lag, was in het najaar en de wintermaanden vaak bijna niet te bereiken, vanwege de mod derpoelen, die doorwaad moesten wor den en soms aan een moeras deden den ken. Wie al geroepen werd .de hofsteden aan te doen, zooals bijv, de postbode en de bolleloopster en de petroleumman, die had er zich maar op te wapenen en an ders beliep hij de kans, óf zonder voet- bekleeding, óf althans alles behalve droogvoets en met de duidelijke merktee- kenen, dat van zeer nabij met de echte onvervalschte Friesche klei was kennis gemaakt. Wel werd getracht met plan ken, of bossen stroo of gebroken dak pannen of brokken puin de ergste gaten te dempen, maar het beteekende wel wa+ zoowel voor de menschen als ook voor de beesten zoo’n weg te passeeren. voor?’ bü avond, waar diepe wagensporen soms plotseling een buitelino' of enn nau were aanraking met het aardrijk tenge volge gehad had. welke echter niet van „Watblief?” „Geïsoleerd zegt u?” „Och kom, welke plaats is in onzen tijd ge ïsoleerd!” Voor enkele stuivers brengt men u uit de afgezonderdste en afgelegen- ste deelen des rijks in weinig tijds in de centra’s waar de polsslag van het ver keer klopt en ge u bevindt midden in het wereldbeweeg. En de afstanden zijn weggenomen en de afscheidingen ver broken en de stille verlatenheid van een zame oorden en afgesloten ruimten wordt niet meer gekend, sinds het getoeter van de claxons allerwege op velden en wegen die stilte verbroken heeft en het auto- getuf den slaap des gerusten of van de stillen in den lande verstoren gaat, om hem op te nemen en uit den tredmolen van het gewone alledaagsche leven over te plaatsen in het gewir-war van het woelige wereldtooneel, waar elk in steeds razender tempo zich voortspoedt om zijn brood te verdienen en mee te doen aan de wilde levensjacht naar den eisch van den. modernen tijd. Daar is echter bij dit alles een gewel dig, economisch of maatschappelijk of praktisch bezwaar, hoe moeten wij het noemen, hetwelk echter meteen ook een gevaar is, n.l., dat onze verkeerswegen op zulk een geweldige prestatie en zoo grooten druk, en zulk een krachtige zui ging van rubberbanden niet zijn aange legd. Zij zijn er niet breed genoeg en niet sterk genoeg, en niet veilig genoeg voor. Omdat zij indertijd op zulk een verkeer niet gemaakt werden en de on dergrond alsook de deklaag niet bestand is tegen het draagvermogen, hetwelk ge vorderd wordt. Maar zóó kwam dan ook de noodzakelijke wegenbelasting voor hen die gezamenlijk: de wegen stuk reden en als gevolg daarvan de nieuwe we genplannen, welke thans overal een pun< van overweging uitmaken. Overeenkom stig den eisch van het heden en de te verwachten toekomst. ze overwinnen. De daden van het nieuwe jaar beginnen morgen en wij zullen ze toonen. de aangenaamste was. Het was al een heele verbetering, wanneer zoo’n mod derpoel veranderd werd in een sintelweg en de waarde van de landerijen en in zonderheid van „de plaats” ging om hoog, wanneer een vooruitstrevende boer den moed had, deze buitengewone uitga ve op zijn budget te plaatsen. Een ge heel verharden weg naar de boerderij aan te leggen was een weelde, die slechts weinigen aandurfden, al begreep men dat het hiervoor uitgegeven kapitaal, n de toekomst goede rente zou doen. Daar kwam, betrekkelijk vlug, een heele verandering in het verkeerswezen. Nadat eerst de fiets was ingeburgerd, die wonderlijke machine, waarbij het moge lijk was dat een mensch op een paar dunne banden het evenwicht behield om zich vervolgens door te trappen, met veel grooter snelheid en minder krachtsin spanning over den weg voort te bewe gen, een prestage die in den aanvang tot het onmogelijke werd gerekend, en, toen zij ook door vrouwen en meisjes werd uitgeoefend, in den beginne als zeer „onbehoorlijk” en „onwelvoegelijk” werd gequalificeerd en in sommige krin gen werd aangegeven als een „teeken des tijds” en een „verwoesting der goe de zeden”, kwam daar de motor en de auto, en de autobus, in razende snel heid achteraan. We herinneren ons nog, slechts enkele jaren terug, dat in zekere gemeente de auto haar eerste intrede deed doordat een dokter dit nieuw-mo- disch voertuig met zijn fiets ging ver wisselen om te spoediger zijn uitgebrei de praktijk te kunnen uitoefenen. Dat was een gebeurtenis! Jong en oud verdrong zich om het „mirakel” dat een wagen, waarin wel vier menschen kon den zitten en die er van binnen precies uitzag als een 2de of 1ste klas coupé van den spoortrein, geheel bekleed met trijp of pluche, zonder paard over den weg reed en dan met een snelheid, waartegen de beste harddraver het moest afleggen en waar het een mensch groen en geel voor de oogen werd. En als de dokter dan instapte en de motor door ’n kracht toer ging aanzetten en dat ding begon te brommen en te gonzen en te puffen, alsof hij alles zou doen bersten en bre ken, dan stoof de menigte uiteen om ruimte te maken voor dat vreemdsoortig ding, want je kon nooit weten, wat ge beurde. En als hij dan te avond langs de wegen kwam aansnorren, met een paar groote, gloeiende oogen in den kop, net als een trein of een tram, dan wilde elk zijn leven wel bergen door op de vlucht te gaan en zoo ver mogelijk uit de nabijheid te blijven van dat vreemde mon ster, de schrik der wegen, niet het minst ook voor het paard, dat in gemoedelijken sukkeldraf de tilbury, of de glazenwagen op veeren, of als men zeer modern was, de barouchet voorttrok, „kom ik er van daag niet, dan kom ik er morgen.” ’t Is haast niet te gelooven, dat het geen we hier neerschrijven nog maar in zulk een korte spanne tijds tot het ver- ledene behoort, en alleen hierdoor te ver klaren dat wij zoo snel leven. Niet het minst is het de Amerikaansche automobielenkoning Ford geweest, die ook in ons land heel het verkeerswezen met één reuzenzwaai heeft veranderd. Wat haast niet te gelooven was dat in zulk een kort tijdsbestek zou kunnen ge beuren, dat heeft plaats gehad, en de auto verdrong, niet alleen de moordende motorfiets, al zijn er nog altijd die zich om verklaarbare redenen van deze be dienen, maar ook het paard en rijtuig. Waar zijn die omnibussen gebleven, met twee paarden bespannen die op den dan van de weekmarkt, de buitenlui naar de stad brachten, om daar hunne zaken te doen? En dat nog niet alleen, maar waar zijn ook die rijtuigen gebleven, die voor heen op marktdagen de pleinen vulden en aan herbergiers en stalknechts handen vol werk en beurzen vol geld brachten? Om maar niet te spreken van die tallooze hondenkarren, waarmede voorheen de goederen vóór en vAn de stad gebracht en gehaald werden en die ten zegen van het arme trekdier, van den heirweg al thans zoo goed als verdwenen zijn. Is het bijna een zeldzaamheid dat men op ’s heeren wegen nog een wandelaar te genkomt, evenzeer wordt het iets buiten gewoons wanneer men nog een paard en rijtuig, althans luxe wagen ontmoet, om dat de auto deze verving, Welke flinke boer heeft nu geen auto, en als hij nog steeds voor de aanschaffing terug deinst dan zal hij toch gebruik maken van die van zijn buurman, of anders van de bus Want toen de auto er eenmaal was volgde de bus haar op den voet. Also' zij uit den grond gestampt werden, zoo verrezen zij, en men heeft bijv, op de marktdagen slechts de steden te bezoe ken om te zien, welk een geweldige af meting de autobusdienst gekregen heeft België. Op de Zondag gehouden algemeene vergadering der liberale federatie te Brussel is een motie aangenomen, waar bij de wensch uitgesproken werd, dat de militaire diensttijd zal worden vermin derd, doch eerst nadat maatregelen ge nomen zijn tot de reorganisatie van het leger en tot de invoering van het prin cipe, dat de jeugd tot den militairen dienst zal worden voorbereid. Een voor stel om den diensttijd op zes maanden te bepalen, werd echter door de vergadering ter zijde geschoven. Het verschil tusschen het thans aangenomen liberale program en dat der socialisten ligt vooral hierin, dat de socialisten dadelijk de invoering van een zes maanden diensttijd wen schen. Hierbij met maatregelen tot ver betering der voorbereiding tot den mili tairen dienst, terwijl de liberalen eerst die maatregelen wenschen ingevoerd te zien; daarna zou pas de diensttijd wor den verminderd. Op het congres der christen democra ten te Brussel, eveneens Zondag gehou den, werd een motie aangenomen, waar bij o.m. gewenscht wordt, dat de regee- ring dadelijk na de bijeenkomst der Ka mers in November haar wetsontwerp op de militaire hervormingen zou indienen, dat behalve voor speciale wapenen, de deinsttijd op zes maanden wordt bepaald met gewestelijke recruteerlng en oplei ding der soldaten In de taal van het ge west. De verplichte prae-regimentaire op leiding, door de liberalen als voowwaar- de voor vermindering van den diensttijd gesteld, wordt in de christen democrati sche motie verworpen. Onder andere be palingen van die motie leest men ook, dat de vergadering zich verzet tegen een vermindering van het aantal aalmoeze niers in het leger en tegen elk accoord of elke schikking, die het Belgisch leger onder voogdij zou plaatsen van een bui- fenlandsche legerleiding of België zwaar dere lasten op militair of fiscaal gebied zouden opleggen. Ten slotte wordt ge- eischt dat de militaire quaestle vóór het einde van hef jaar zal zijn afgewikkeld. Mtynhardt’s Hoesttabletten Dooi 30 ct. Mjjnhardt'i Keelpij «tabletten 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten. Benoemd. Met ingang van heden is benoemd als particulier klerk ten kantore van de Re gistratie en Domeinen, alhier, Mej. T. Kamp, voorheen in gelijke betrekking werkzaam te Assen Het Britsche Rijk. De zware storm, die in den nacht van Vrijdag op Zaterdag over Engeland heeft gewoed, blijkt van zeer ernstigen aard te zijn geweest. De wind had een gemiddelde snelheid van bijna 60 mij len per uur; te Valentia in Ierland werd zelfs een snelheid van 78 mijlen gere gistreerd. Vooral de schepen op zee hebben het zwaar te verantwoorden gehad. Te Bradford woei een fabrieksschoor steen om_ De 20 arbeiders die in de fa briek werkten, wisten te ontkomen. Nog steeds komen berichten in over den zwaren storm die Vrijdagnacht over Engeland heeft gewoed. Thans is het aantal slachtoffers reeds tot twintig gestegen en hier en daar hebben zich ontzettende tooneelen af gespeeld. Lancashire is het zwaarst ge teisterd. Te Lancaster sloeg een vloed golf over de oevers van de lune en over stroomde een hospitaal. Drie patiënten verdronken, ondanks de moedige pogin gen van het verplegend personeel, dat er nochtans in slaagde zestien patiënten te redden. Te middernacht had het water het hospitaal bereikt, en alle pogingen wer den in het werk gesteld om de 19 pa tiënten in de afdeeling voor tuberculose, die afgesneden waren, te redden. Twee mannen en een vrouw verdronken, daar zijn,in de gangen, waar het water vier voet hoog stond, kwamen te vallen. Ge vreesd wordt, dat zich bij de patiënten ernstige gevolgen zullen voordoen, DENK ER OM U betaalt in de Galigastr. Sn eek Rusland. Het besluit van het centrale comité inzake de uitzetting van Trotzki en Zi- nowjew werd Vrijdag besproken in de vergaderingen der communistische partij- organisaties te Moskou en Leningrad. In de vergadernig te Moskou werd Kamenew luidruchtig geïnterrumpeerd zoodat hij de tribune moest verlaten zon der zich verstaanbaar te hebben kunnen maken. Rakowski, die had verklaard, dat het centrale comité in de communistische partij een ijzeren regiem had ingevoerd, werd het ook onmogelijk gemaakt zijn rede te voltooien. De vergadering keurde met op drie na algemeene stemmen den tegen Trotzki en Zinowjew genomen maatregel goed. Te Leningrad werd de uitsluiting even eens goedgekeurd. (Volgens V. D. waren hier slechts twee tegenstanders). doordat zij gedurende eenigen tijd aan weer en wind zijn blootgesteld geweest. Te Fleedwood, een visschershaven aan de kust van Lancashire, werden de waterwerken stuk geslagen. Het water liep in stroomen de straten in, waardoor verscheidene menschen in hun huizen opgesloten werden. Vier dooden zijn reeds gevonden. Te Blackpool stortten vier waterto rens van 250 voet hoogte in; het rondom de electrische centrale gelegen terrein liep onder en gedurende eenige uren was de stad zonder electrischen stroom. De draadlooze dienst meldt nog dal er, voor zoover bekend, zeventien sche pen tijdens den storm in het bereik van de kust zijn vergaan, waarbij 34 man zoudan zijn omgekomen. Meer dan 100 Britsche communisten zijn te Londen scheep gegaan op het Russische schip „Sowjet” met bestem ming naar Moskou om de viering van het tienjarig bestaan van de Sovjet-re- •publiek bij te wonen. Het schip, dat met een groote roode vlag is getooid, waarin het teeken van hamer en sikkel, is reeds vertrokken. De reizigers, van wie de meesten een portret van Lenin in hun knoopsgat droegen, gingen aan boord onder het zingen van de „Roode Vlag” en de „In ternationale”. De vrouwen droegen hoe den en omslagdoeken van vlammend rood. Een deel van hen bestaat uit ar beiders, gekozen uit het geheele land, uit Ierland, en eenige communisten, die persoonlijk zijn uitgenoodigd. Het Britsch-Indische Lagerhuislid Saklatvala was aanwezig om de gedele geerden vaarwel te zeggen. Duitechland. Het aantal werkloozen in Duitschland blijft nog steeds dalen. Begin 1927 be droeg het totaal ruim twee millioen, 15 September j.l. nog slechts 517.000 en thans is het in een maand tijds weer met 75.000 verminderd, zoodat er 15 October j.l. nog slechts 442.000 werk loozen waren, het laagste aantal dat sinds den oorlog is bereikt. BLUFT ONMISBAAR ALS MEDICIJN, ZEER VERLEIDELUK ALSLEKKERNU. Onder voortdurende controle «m H.M. Dl «ui Hamel .Roos a Hormens Adsa Frankrijk. René Besnard, gezant bij het Vati- kaan, heeft de wensch te kennen gege ven in het politieke leven terug te kee- ren, zoodat zijn post vrij komt. Men Vraagt zich in diplomatieke knngen at wie zijn opvolger zal zijn. Twee namen worden genoemd, schrijft het „Journal”, n.l. Maurice Her bette, gezant te Brussel, en de heer La- j^che, sedert 1926 verbonden aan het gezantschap te Warschau en een goed kenner van Italië, waar hij tien jaar ge woond heeft. Niet uitgesloten is ook dat de gezant te Berlijn, De Margerie, als opvolger van Besnard in aanmerking zal komen. In dat geval zou dan Maurice Herbette naar Berlijn gaan. Schwartzbard is sedert zijn vrij spraak nog niet in zijn huis terugge keerd. Zijn vrouw verklaart niet te we ten waar hij zich bevindt. Waarschijn lijk houdt zijn verdediger mr. Torrès hem op een veilige plaats verborgen, uit vrees dat aanhangers van Petljoera zich op hem zullen wreken. „Eenmaal geprobeerd blyft U gebruiker.” Verkrijgbaar aan onie fabriek te Sneek. Te Bolsward bij G. J0RR1TSMA. waarin opgenomen Z\RFTNIEUWE JpUKiLSTMIDIlEL Firma TONNEMA Co. Suikerwerkenfabrlek SNEEK O' VAN 3, 5 OF 10 CT. DE JONG s NIEUWSBLAD

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1927 | | pagina 1