Waarom zal U meer betalen? d. II 1 J. B. VAN DEN OEVER ZN GROOTE DIJ LAKKER. GEBRS. WOLKE G.V.S. VEEKOEKJES MET SUIKER De Bolswardsche Courant en Westergoo Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 In VITRAGES ruim 200 dessins prijzen vanaf 12 cent I 1 UB PASCHEN LOGÉS? 3apnteri KiVi 'i I I 1 f STILLE WEEK. Stadsnieuws. 42 ct. Marmeren Pendules Houten Klokjes Koperen Pendules Prachtige Regulateurs met nieuwe slagen Gouden Horloges en Kettingen Armhand-Horloges met moiré 17 ct. 49 ct. Looper 16 Els 39.00 16 Els 27.50 1.39 1.22 23212 Jaargang Woensdag 4 April 1928 No. 27 Adverteert in dit blad. en A VERWACHT U KORTOM i ID Ir Sloopen mooie soort iet o r en 79 rs IN ALLE PRIJZEN HET OUDE ADRES Handschoenen iets aparts met fantasiekap 81 ct. Heeren Sokken in fantasie en zwart 31 ct. UW PORSELEINKAST KUNT U NER GENS ZOO GOED EN VOORDEELIG AANVULLEN DAN BIJ ZORG DAT UW PORSE LEINKAST IN ORDE IS. GEBAKSTELLEN THEE-, ONTBIJT EN EETSERVIEZEN WASCHSTELLEN en lie Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds. Israels grooten dichter, Izaak Da Costa, die van Hem zong; O, hoe duister, hoe ontzettend, Zielsverscheurend, hartverplettend, Wat dat schrik verwekkend uur, Toen de Zone Gods geslacht werd En de losprijs aangebracht werd Der gevallen creatuur Prima Wit Katoen voor Sloopen gestalte van den met doornen gekroonden Koning der Waarheid, die in een we reld van leugen en laagheid niet werd geduld? En die men daarom gemeen schappelijk aan 't kruis sloeg, de hoogen en de lagen, de fatsoenlijken en de bar baren, de vromen en de goddeloozen, Jood en Heiden in één machtige coalitie, in één monsterverbond vereenigd? Om dan daar te leeren een blik naar binnen te slaan, zijn eigen leven te leeren herzien en iets in de praktijk te gaan brengen van die weergalooze liefde, van die onbegrensde erbarming, van dat zeld zame geduld, van die algeheele over gave die den Christus gehoorzaam deed zijn tot in den dood van het kruis? En om daardoor in deze koude, zelfzuchtige, vaak vieeselijke wereld iets uit te dragen van het wondere leven van Hem, die als Hij gescholden werd niet weder schold, en als Hij leed, niet dreigde; die een ge bed had voor Zijne beulen, en in Zijn ondergang triumfeerde? Of zullen wij in groote lichtzinnigheid naar den geest van onzen tijd afleiding zoeken in alles wat maar dienen kan om het „tot zich zelven komen” onmogelijk te maken en daardoor de armoede en innerlijke leegte van eigen leven niet te leeren kennen? Omdat men niet wéten wil hoe arm men is, en omdat men niet zitten wil aan de voeten van Hem, die aan allen zonder onderscheid, zooveel te leeren en te zeggen heeft? Toch is de Kruisweg zoo heiligend en de Kruiszegening zoo rijk en de Kruis- koning zóó begeerlijk voor elk, die Hem ook in Zijne vernedering kennen leert, ’t Kan de ervaring worden van allen die in deze stille week den Christus volgen BORDEN BORDJES DEKSCHALEN VLA SCHALEN O Hoofd, bedekt met wonden, Belaan met smart en hoon. O, Hoofd, ten spot ontbonden, Met eene doornenkroon! Eertijds gekroond met stralen Van meer dan aardschen gloed, Waar langs nu dropplen dalen, ’k Breng zeegnend U mijn groet. Advertentien per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Aangesloten bij het Bureau voor oplaagcontróle. 10/4 Graslinnen voor Lakens op Zijn lijdensweg en dan Paul Gerhard leeren na-zeggen: Sterke kwal, mooie dessins groote keuze vanaf 45 ct. Kousen fil d’ecosse 1.30 Mooie katoenen Kous 24 ct. AXMINSTER KARPETTEN Schitterende collectie GEBLOEMDE KARPETTEN geweldige sorteering >or IR. en 2 persoons Graslinnen Lakens GROOTE MARKT Kousen in katoen met zij prachtkeuze maar hierin zijn allen het eens, wat zelfs de vijanden van Hem getuigden: Nooit heeft een mensch gesproken als dezen mensch!” Hij was een geheel Eénige. In Zijn le ven, in Zijn arbeiden, in Zijn spreken, in Zijn lijden en dood. Vooral in dit laatste komen zooveel aangrijpende momenten; zooveel wisselende toonefelen; zooveel verbijsterende gebeurtenissen voor, dat niemand, die daar nauwkeurig bij be paald wordt, hieronder ongevoelig blijft en tot in zijn ziel kan worden aange grepen al naar dat het licht op den lij denden Christus valt. Daar is geen per soon, die in heel de Openbaring van Zijn leven maar vooral in Zijn lijden zóó het onderwerp van studie geweest is als de zen Jezus. Dichters, en schilders en beeldhouwers en toonkunstenaars heb ben aan Hem hunne aandacht gewijd, en talloos zijn de afbeeldingen van de krib be, maar niet minder van de Via Dolo rosa, den lijdensweg, zooals deze einde lijk uitloopt op Golgotha. Dat is op zich zelf reeds een merk waardig verschijnsel. Dat een krüiseling, d.i. een vervloekte, aldus wordt geëerd. Dat de geslachten der eeuwen van onder alle hemelstreken, waaronder de groot- sten en de geleerdsten en de besten, zoo wel als de geringen en verloornen en ver worpenen, en degenen die hier geen stem in het capittel hebben zich met Hem be moeien. En dat bijv, in deze „stille week” ever heel het wereldrond de ontelbaar velen gevonden worden, die meer dan ooit, met hunne gedachten vertoeven op Gabbatha en Golgotha. Te midden van de drukke bezigheden en het onrustige, woelige leven zich los scheuren en uit breken om stil te worden, en hetzij bin nen de gewijde muren van een kerkge bouw in vrome mijmering zich te ver diepen in het lijden van den Christus, hetzij in eigen huis, in eigen familiekring, gebogen over den ouden familiebijbel in te leven het nooit doordachte mysterie van den Olijvenhof, of van het schrikke lijk rechtsgeding, of van den kruisheuvel met* al zijn weedom van lichaamssmart en zielefoltering. En wéér is het de Stille week. En het is alsof het leven hoe langer zoo druk ker wordt, en steeds meer eischen stelt, en in altijd sneller jacht als een woeste, wilde, bruischende bergstroom aan ons voorbij gaat; zullen de kinderen van óns geslacht, zullen de menschen van onzen tijd nog gelegenheid kunnen vinden om stil te staan en stil te worden en dan in zich te laten bezinken de prediking die vanaf den ruwen kruisbalk, zelfs met ge sloten lippen tot ons komt? Zullen wij nog oog en oor hebben voor de lijdens- Het is gedurende de laatste jaren ge woonte geworden in dp landen die van nabij den wereldoorlog van 19141918 hebben meegemaakt, om op een bepaal den dag, op een bepaald uur, een paar minuten allen arbeid te doen stil staan en in eerbiedige houding te gedenken de millioenen die bij deze volkerenslachting hun leven gaven. Twee minuten stilte. Twee minuten pauze temidden van het drukke, woelige wereldleven. Twee mi nuten aandacht voor dê tallooze onbe kenden die den dood ingingen, naar men zei, voor hun land en hun volk, en hun vrijheid. Om deze daardoor te eeren. Om zich in herinnering te brengen wat door hen geleden werd. Ook om daardoor voor zich zelf en het nageslacht de historie van het verleden‘levendig te houden. En zijn stille hulde, zijn eerbiedige groet, zijn ootmoedigen dank aan de dapperen te brengen die voor het herstel van den we reldvrede de duurste offers, hun eigen leven brachten. Men moet deze zwijgende plechtigheid gezien hebben om het indrukwekkende daarvan te gevoelen. Vooral toen zij voor de eerste maal plaats had, en toen ter herinnering aan den wapenstilstand op een gegeven moment héél het verkeer te land en te water, in de fabrieken, bij de spoor en tram, en heel het verdere vervoer, werd stopgezet., ’ft Was het eenigste, ook het machtigste blijk van piëteit voor de dooden, hetwelk door de levenden gegeven kon worden. Zoo wordt, niet sinds jaren, maar reeds sinds eeuwen in heel de wereld, <Je laatste week voor Paschen, de „stille week” genaamd ter gedachtenis van den grooten Man van Smarten, met Wiens geboorte onze jaartelling begon en bij Wiens dood heel die wereld betrokken was. Dan werden voorheen in de bede huizen de orgels gesloten ten teeken van rouw; dan stonden alle publieke verma kelijkheden stil; dan werd in devote stemming herdacht wat de groote Kruis drager van Golgotha gedaan had en ge leerd had en geleden had, niet het minst gedurende de laatste week, de laatste dagen, de laatste uren van Zijn kort stondig leven, hetwelk door de wreed heid en de hardheid en de verblinding der menschen als een veldbloem werd afge sneden. Want hoe men ook denken moge over den persoon van Jezus van Nazareth; of men in Hem ziet enkel den stichter van het Christendom, den grooten Profeet, den gansch eenigen Leeraar die den men schen in woord en voorbeeld lessen gege ven heeft als niemand vóór Hem, en ten slotte als een Onbegrepene door Zijn tijdgenooten werd uitgebannen, om als een martelaar voor Zijn beginsel te ster ven, of dat men in Hem ziet God, ge openbaard in het vleesch, en Zijn lijden en sterven beschouwd met het oog van Friesland’s roem. De Vrijdagavond j.l. vanwege de af- deeling Bolsward der Friqsche Maat schappij van Landbouw gegeven vertoo- ning van de film „Friesland’s Roem en Friesland en zijn vee”, was niet druk bezocht. Niemand der aanwezigen zal zich den gang naar „De Doele” betreuren. Vooral voor onze Friesche veehouders is het een zeer interessante film. De eerste afdeeling vertoont Friesland van uit zee gezien, een gezicht op Sta voren, en verschillende stadsgezichten van Leeuwarden. Wij maken daar kennis met Boukje Hania, die op den dag der uitreiking.van in dooien van 25 K.G. GOEDKOOP en BEST! „Eenmaal geprobeerd blijft U gebruiker.” Verkrijgbaar aan onze fabriek te Sneek. Te Bolsward bij G. J0RR1TSMA. de diploma’s der Rijkslandbouwschool vol ongeduld staat te wachten op haar „jongen” Binnert Tjaarda, benevens met de ouders van Binnert, welke een boeren plaats bewonen te Marssum. In de vacantie, die Boukje bij deze menschen doorbrengt, wordt besloten, dat het jonge paar het volgend voorjaar gaat trouwen en dan, met goedvinden van den landeigenaar, die alleen aan ge diplomeerden zijp plaats wenscht te ver huren, het bedrijf over te nemen. Uit de zindelijke behandeling der melk en de voorzorgsmaatregelen bij het mel ken blükt ons later, dat de jonge boer met di* modernen tijd meegaat, terwijl de jonge boerin veel belang stelt in de coöperatieve zuivelfabrieken. De tweede afdeeling begint dan ook met een bezoek aan de Coöperatieve Zuivelfabriek te Marssum, waar zij ken nis neemt van de fabriekmatige bereiding van zuivelproducten. Boukje is over dit bezoek zeer tevre den en geeft bij de aflevering der var kens aan de Coöp. Exportslagerij te Ak- krum te kennen, ook dat bedrijf in oogen- schouw te willen nemen. Zooals ge woonlijk het geval is, krijgt de vrouw haar zin. Na een bezoek aan dat bedrijf volgt een zeer Interessante opname van een bezoek aan Leeuwarden op marktdag, waardoor we een beeld krijgen van de drukte op de veemarkt en van de groote bedrijvigheid in de stad, zoowel op het water als in de straten. De cheque welke Binnert ontving van de Coöp. Exportslagerij, wordt door hem verzilverd bij de Coöp. Zuivelbank, waarna hij een gedeelte van dat bedrag besteedt als eerste premie voor een door hem gesloten verzekering bij het Coöp. Verzekeringsfonds. Bij hun thuiskomst wordt hen een brief overhandigd van een broer van Binnert, Jouke genaamd, die meldt van uit Amerika te zijn vertrokken naar Friesland, teneinde studie te nemen van het coöperatief systeem. De derde en vierde afdeeling vertoo- nen de verschillende inrichtingen waar aan door Jouke een bezoek wordt ge bracht, en wel: de Centrale Landbouw- bank, de gebouwen van den Bond van Coöp. Zuivelfabrieken in Friesland, Coöp. Stremselfabriek, Friesche Coöp. Zuivel- Export Vereeniging, benevens die der Coöp. Aankoop-Vereeniging van land- bouwbenoodigdheden. Van de onderscheiden bedrijven in en rond die getrouwen worden zeer duide lijke en interessante beelden op doek vertoond. Op landbouwgebied vertoond de film o.m. opnamen van het ontsmetten van zaaizaad en pootaardappels, het kwee- ken van nieuwe soorten aardappels uit zaad, een bezoek aan een kweekveld, benevens verschillende methodes die in Friesland worden toegepast bij het sor- teeren van poters. Van Harlingen, als belangrijke uitvoer- haven, worden verschillende kiekjes weergegeven. Ten slotte wordt door Jouke nog een bezoek gebracht aan de V. P. N. en een Coöp. Condensfabriek als exporteerende bedrijven. Bij het opstellen van het rapport over zijn bezoek aan Friesland komt Jouke, door het aanschouwen van de vele ver takkingen van het coöperatieve systeem, tot de overtuiging, dat de coöperatieve bedrijfsvorm voor den Frieschen boer een groote zegen Is. Uit ’t bovenstaande blijkt duidelijk, dat de afdeelingen 2, 3 en 4 van deze film bedoeld zijn als reclame voor het coöperatief systeem. De vijfde, tevens laatste afdeeling, een opname van de Vereeniging „Het Friesch Rundvee-Stamboek” is van geheel ande re strekking. Nadat eerst eenige kiekjes worden ver toond van het vele moois in onze provin cie, hetgeen vooral voor toeristen zoo aantrekkelijk is, volgen verschillende op namen uit ihet boerenbedrijf, |o.m. de melkwinning, onderzoek naar melkop- brengst en vetgehalte, de gunstige resul taten van dat onderzoek, benevens de fokkerij. Eenige films stellen ons in kennis met de werkzaamheden van bovengenoemde Vereeniging, zooals keuring van vee voor opname in het Stamboek, de behandeling van het vee ter'bestrijding van tubercu lose en de keuring en verzending van fokdieren voor export. Deze afdeeling is door tal van welge slaagde opnamen zeer belangrijk en in teressant voor onze veehouders. Al het vertoonde werd met groote be langstelling gevolgd. waarin opgenomen JTAR5AV0N I DE JONG s NIEUWSBLAD 1 L f I r Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland l'/2 ct. Buitenland 4 ct. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. Nieuwestad t.o. de Lange Pijp LEEUWARDEN K Art (WETTIG gedeponeerd) V HAARWASCHMIDDEL VEUKL003 TEER ZEEP PREPARAAT A verkrdgbaarinFLE55CMcN VArt VERSCHILLENDE GROOTTE» f AKXXND MIOCCL TEGEN (UMM. TARSAV0NC0MBWY-HAARLEM

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1928 | | pagina 1