Waarom zal U meer betalen?
d.
II
1
J. B. VAN DEN OEVER ZN
GROOTE DIJ LAKKER.
GEBRS. WOLKE
G.V.S. VEEKOEKJES
MET SUIKER
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12
In VITRAGES ruim 200 dessins
prijzen vanaf 12 cent
I
1
UB
PASCHEN
LOGÉS?
3apnteri
KiVi
'i
I
I
1
f
STILLE WEEK.
Stadsnieuws.
42 ct.
Marmeren Pendules
Houten Klokjes
Koperen Pendules
Prachtige Regulateurs
met nieuwe slagen
Gouden Horloges en Kettingen
Armhand-Horloges met moiré
17 ct.
49 ct.
Looper
16 Els
39.00
16 Els
27.50
1.39
1.22
23212 Jaargang
Woensdag 4 April 1928
No. 27
Adverteert in dit blad.
en
A
VERWACHT U
KORTOM
i
ID
Ir
Sloopen
mooie soort
iet
o r
en
79
rs
IN ALLE PRIJZEN
HET OUDE ADRES
Handschoenen
iets aparts
met fantasiekap
81 ct.
Heeren Sokken
in fantasie
en zwart
31 ct.
UW PORSELEINKAST KUNT U NER
GENS ZOO GOED EN VOORDEELIG
AANVULLEN DAN BIJ
ZORG DAT UW PORSE
LEINKAST IN ORDE IS.
GEBAKSTELLEN
THEE-, ONTBIJT
EN EETSERVIEZEN
WASCHSTELLEN
en
lie
Verschijnt Dinsdags-
Vrijdagsavonds.
Israels grooten dichter, Izaak Da Costa,
die van Hem zong;
O, hoe duister, hoe ontzettend,
Zielsverscheurend, hartverplettend,
Wat dat schrik verwekkend uur,
Toen de Zone Gods geslacht werd
En de losprijs aangebracht werd
Der gevallen creatuur
Prima
Wit Katoen
voor Sloopen
gestalte van den met doornen gekroonden
Koning der Waarheid, die in een we
reld van leugen en laagheid niet werd
geduld? En die men daarom gemeen
schappelijk aan 't kruis sloeg, de hoogen
en de lagen, de fatsoenlijken en de bar
baren, de vromen en de goddeloozen,
Jood en Heiden in één machtige coalitie,
in één monsterverbond vereenigd?
Om dan daar te leeren een blik naar
binnen te slaan, zijn eigen leven te leeren
herzien en iets in de praktijk te gaan
brengen van die weergalooze liefde, van
die onbegrensde erbarming, van dat zeld
zame geduld, van die algeheele over
gave die den Christus gehoorzaam deed
zijn tot in den dood van het kruis? En
om daardoor in deze koude, zelfzuchtige,
vaak vieeselijke wereld iets uit te dragen
van het wondere leven van Hem, die als
Hij gescholden werd niet weder schold,
en als Hij leed, niet dreigde; die een ge
bed had voor Zijne beulen, en in Zijn
ondergang triumfeerde?
Of zullen wij in groote lichtzinnigheid
naar den geest van onzen tijd afleiding
zoeken in alles wat maar dienen kan om
het „tot zich zelven komen” onmogelijk
te maken en daardoor de armoede en
innerlijke leegte van eigen leven niet te
leeren kennen? Omdat men niet wéten
wil hoe arm men is, en omdat men niet
zitten wil aan de voeten van Hem, die
aan allen zonder onderscheid, zooveel te
leeren en te zeggen heeft?
Toch is de Kruisweg zoo heiligend en
de Kruiszegening zoo rijk en de Kruis-
koning zóó begeerlijk voor elk, die Hem
ook in Zijne vernedering kennen leert,
’t Kan de ervaring worden van allen die
in deze stille week den Christus volgen
BORDEN
BORDJES
DEKSCHALEN
VLA SCHALEN
O Hoofd, bedekt met wonden,
Belaan met smart en hoon.
O, Hoofd, ten spot ontbonden,
Met eene doornenkroon!
Eertijds gekroond met stralen
Van meer dan aardschen gloed,
Waar langs nu dropplen dalen,
’k Breng zeegnend U mijn groet.
Advertentien per regel:
Woensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Aangesloten bij het Bureau
voor oplaagcontróle.
10/4
Graslinnen
voor Lakens
op Zijn lijdensweg en dan Paul Gerhard
leeren na-zeggen:
Sterke kwal,
mooie dessins
groote keuze
vanaf 45 ct.
Kousen
fil d’ecosse
1.30
Mooie katoenen
Kous 24 ct.
AXMINSTER
KARPETTEN
Schitterende collectie
GEBLOEMDE
KARPETTEN
geweldige sorteering
>or
IR.
en
2 persoons
Graslinnen
Lakens
GROOTE MARKT
Kousen
in katoen met zij
prachtkeuze
maar hierin zijn allen het eens, wat zelfs
de vijanden van Hem getuigden: Nooit
heeft een mensch gesproken als dezen
mensch!”
Hij was een geheel Eénige. In Zijn le
ven, in Zijn arbeiden, in Zijn spreken, in
Zijn lijden en dood. Vooral in dit laatste
komen zooveel aangrijpende momenten;
zooveel wisselende toonefelen; zooveel
verbijsterende gebeurtenissen voor, dat
niemand, die daar nauwkeurig bij be
paald wordt, hieronder ongevoelig blijft
en tot in zijn ziel kan worden aange
grepen al naar dat het licht op den lij
denden Christus valt. Daar is geen per
soon, die in heel de Openbaring van Zijn
leven maar vooral in Zijn lijden zóó het
onderwerp van studie geweest is als de
zen Jezus. Dichters, en schilders en
beeldhouwers en toonkunstenaars heb
ben aan Hem hunne aandacht gewijd, en
talloos zijn de afbeeldingen van de krib
be, maar niet minder van de Via Dolo
rosa, den lijdensweg, zooals deze einde
lijk uitloopt op Golgotha.
Dat is op zich zelf reeds een merk
waardig verschijnsel. Dat een krüiseling,
d.i. een vervloekte, aldus wordt geëerd.
Dat de geslachten der eeuwen van onder
alle hemelstreken, waaronder de groot-
sten en de geleerdsten en de besten, zoo
wel als de geringen en verloornen en ver
worpenen, en degenen die hier geen stem
in het capittel hebben zich met Hem be
moeien. En dat bijv, in deze „stille week”
ever heel het wereldrond de ontelbaar
velen gevonden worden, die meer dan
ooit, met hunne gedachten vertoeven op
Gabbatha en Golgotha. Te midden van
de drukke bezigheden en het onrustige,
woelige leven zich los scheuren en uit
breken om stil te worden, en hetzij bin
nen de gewijde muren van een kerkge
bouw in vrome mijmering zich te ver
diepen in het lijden van den Christus,
hetzij in eigen huis, in eigen familiekring,
gebogen over den ouden familiebijbel in
te leven het nooit doordachte mysterie
van den Olijvenhof, of van het schrikke
lijk rechtsgeding, of van den kruisheuvel
met* al zijn weedom van lichaamssmart
en zielefoltering.
En wéér is het de Stille week. En het
is alsof het leven hoe langer zoo druk
ker wordt, en steeds meer eischen stelt,
en in altijd sneller jacht als een woeste,
wilde, bruischende bergstroom aan ons
voorbij gaat; zullen de kinderen van óns
geslacht, zullen de menschen van onzen
tijd nog gelegenheid kunnen vinden om
stil te staan en stil te worden en dan in
zich te laten bezinken de prediking die
vanaf den ruwen kruisbalk, zelfs met ge
sloten lippen tot ons komt? Zullen wij
nog oog en oor hebben voor de lijdens-
Het is gedurende de laatste jaren ge
woonte geworden in dp landen die van
nabij den wereldoorlog van 19141918
hebben meegemaakt, om op een bepaal
den dag, op een bepaald uur, een paar
minuten allen arbeid te doen stil staan
en in eerbiedige houding te gedenken de
millioenen die bij deze volkerenslachting
hun leven gaven. Twee minuten stilte.
Twee minuten pauze temidden van het
drukke, woelige wereldleven. Twee mi
nuten aandacht voor dê tallooze onbe
kenden die den dood ingingen, naar men
zei, voor hun land en hun volk, en hun
vrijheid. Om deze daardoor te eeren. Om
zich in herinnering te brengen wat door
hen geleden werd. Ook om daardoor voor
zich zelf en het nageslacht de historie
van het verleden‘levendig te houden. En
zijn stille hulde, zijn eerbiedige groet, zijn
ootmoedigen dank aan de dapperen te
brengen die voor het herstel van den we
reldvrede de duurste offers, hun eigen
leven brachten.
Men moet deze zwijgende plechtigheid
gezien hebben om het indrukwekkende
daarvan te gevoelen. Vooral toen zij
voor de eerste maal plaats had, en toen
ter herinnering aan den wapenstilstand
op een gegeven moment héél het verkeer
te land en te water, in de fabrieken, bij
de spoor en tram, en heel het verdere
vervoer, werd stopgezet., ’ft Was het
eenigste, ook het machtigste blijk van
piëteit voor de dooden, hetwelk door de
levenden gegeven kon worden.
Zoo wordt, niet sinds jaren, maar
reeds sinds eeuwen in heel de wereld, <Je
laatste week voor Paschen, de „stille
week” genaamd ter gedachtenis van den
grooten Man van Smarten, met Wiens
geboorte onze jaartelling begon en bij
Wiens dood heel die wereld betrokken
was. Dan werden voorheen in de bede
huizen de orgels gesloten ten teeken van
rouw; dan stonden alle publieke verma
kelijkheden stil; dan werd in devote
stemming herdacht wat de groote Kruis
drager van Golgotha gedaan had en ge
leerd had en geleden had, niet het minst
gedurende de laatste week, de laatste
dagen, de laatste uren van Zijn kort
stondig leven, hetwelk door de wreed
heid en de hardheid en de verblinding der
menschen als een veldbloem werd afge
sneden.
Want hoe men ook denken moge over
den persoon van Jezus van Nazareth; of
men in Hem ziet enkel den stichter van
het Christendom, den grooten Profeet,
den gansch eenigen Leeraar die den men
schen in woord en voorbeeld lessen gege
ven heeft als niemand vóór Hem, en ten
slotte als een Onbegrepene door Zijn
tijdgenooten werd uitgebannen, om als
een martelaar voor Zijn beginsel te ster
ven, of dat men in Hem ziet God, ge
openbaard in het vleesch, en Zijn lijden
en sterven beschouwd met het oog van
Friesland’s roem.
De Vrijdagavond j.l. vanwege de af-
deeling Bolsward der Friqsche Maat
schappij van Landbouw gegeven vertoo-
ning van de film „Friesland’s Roem en
Friesland en zijn vee”, was niet druk
bezocht.
Niemand der aanwezigen zal zich den
gang naar „De Doele” betreuren. Vooral
voor onze Friesche veehouders is het een
zeer interessante film.
De eerste afdeeling vertoont Friesland
van uit zee gezien, een gezicht op Sta
voren, en verschillende stadsgezichten
van Leeuwarden.
Wij maken daar kennis met Boukje
Hania, die op den dag der uitreiking.van
in dooien van 25 K.G.
GOEDKOOP en BEST!
„Eenmaal geprobeerd blijft U
gebruiker.”
Verkrijgbaar aan onze fabriek te Sneek.
Te Bolsward bij G. J0RR1TSMA.
de diploma’s der Rijkslandbouwschool
vol ongeduld staat te wachten op haar
„jongen” Binnert Tjaarda, benevens met
de ouders van Binnert, welke een boeren
plaats bewonen te Marssum.
In de vacantie, die Boukje bij deze
menschen doorbrengt, wordt besloten,
dat het jonge paar het volgend voorjaar
gaat trouwen en dan, met goedvinden
van den landeigenaar, die alleen aan ge
diplomeerden zijp plaats wenscht te ver
huren, het bedrijf over te nemen.
Uit de zindelijke behandeling der melk
en de voorzorgsmaatregelen bij het mel
ken blükt ons later, dat de jonge boer
met di* modernen tijd meegaat, terwijl
de jonge boerin veel belang stelt in de
coöperatieve zuivelfabrieken.
De tweede afdeeling begint dan ook
met een bezoek aan de Coöperatieve
Zuivelfabriek te Marssum, waar zij ken
nis neemt van de fabriekmatige bereiding
van zuivelproducten.
Boukje is over dit bezoek zeer tevre
den en geeft bij de aflevering der var
kens aan de Coöp. Exportslagerij te Ak-
krum te kennen, ook dat bedrijf in oogen-
schouw te willen nemen. Zooals ge
woonlijk het geval is, krijgt de vrouw
haar zin.
Na een bezoek aan dat bedrijf volgt
een zeer Interessante opname van een
bezoek aan Leeuwarden op marktdag,
waardoor we een beeld krijgen van de
drukte op de veemarkt en van de groote
bedrijvigheid in de stad, zoowel op het
water als in de straten.
De cheque welke Binnert ontving van
de Coöp. Exportslagerij, wordt door hem
verzilverd bij de Coöp. Zuivelbank,
waarna hij een gedeelte van dat bedrag
besteedt als eerste premie voor een door
hem gesloten verzekering bij het Coöp.
Verzekeringsfonds.
Bij hun thuiskomst wordt hen een
brief overhandigd van een broer van
Binnert, Jouke genaamd, die meldt van
uit Amerika te zijn vertrokken naar
Friesland, teneinde studie te nemen van
het coöperatief systeem.
De derde en vierde afdeeling vertoo-
nen de verschillende inrichtingen waar
aan door Jouke een bezoek wordt ge
bracht, en wel: de Centrale Landbouw-
bank, de gebouwen van den Bond van
Coöp. Zuivelfabrieken in Friesland, Coöp.
Stremselfabriek, Friesche Coöp. Zuivel-
Export Vereeniging, benevens die der
Coöp. Aankoop-Vereeniging van land-
bouwbenoodigdheden.
Van de onderscheiden bedrijven in en
rond die getrouwen worden zeer duide
lijke en interessante beelden op doek
vertoond.
Op landbouwgebied vertoond de film
o.m. opnamen van het ontsmetten van
zaaizaad en pootaardappels, het kwee-
ken van nieuwe soorten aardappels uit
zaad, een bezoek aan een kweekveld,
benevens verschillende methodes die in
Friesland worden toegepast bij het sor-
teeren van poters.
Van Harlingen, als belangrijke uitvoer-
haven, worden verschillende kiekjes
weergegeven.
Ten slotte wordt door Jouke nog een
bezoek gebracht aan de V. P. N. en een
Coöp. Condensfabriek als exporteerende
bedrijven.
Bij het opstellen van het rapport over
zijn bezoek aan Friesland komt Jouke,
door het aanschouwen van de vele ver
takkingen van het coöperatieve systeem,
tot de overtuiging, dat de coöperatieve
bedrijfsvorm voor den Frieschen boer een
groote zegen Is.
Uit ’t bovenstaande blijkt duidelijk,
dat de afdeelingen 2, 3 en 4 van deze
film bedoeld zijn als reclame voor het
coöperatief systeem.
De vijfde, tevens laatste afdeeling, een
opname van de Vereeniging „Het Friesch
Rundvee-Stamboek” is van geheel ande
re strekking.
Nadat eerst eenige kiekjes worden ver
toond van het vele moois in onze provin
cie, hetgeen vooral voor toeristen zoo
aantrekkelijk is, volgen verschillende op
namen uit ihet boerenbedrijf, |o.m. de
melkwinning, onderzoek naar melkop-
brengst en vetgehalte, de gunstige resul
taten van dat onderzoek, benevens de
fokkerij.
Eenige films stellen ons in kennis met
de werkzaamheden van bovengenoemde
Vereeniging, zooals keuring van vee voor
opname in het Stamboek, de behandeling
van het vee ter'bestrijding van tubercu
lose en de keuring en verzending van
fokdieren voor export.
Deze afdeeling is door tal van welge
slaagde opnamen zeer belangrijk en in
teressant voor onze veehouders.
Al het vertoonde werd met groote be
langstelling gevolgd.
waarin opgenomen
JTAR5AV0N
I
DE JONG s NIEUWSBLAD
1
L
f
I
r
Dit no. bestaat uit 2 bladen.
Porto Binnenland l'/2 ct.
Buitenland 4 ct.
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct.
Voor het Buitenland f7.- per jaar.
Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.
Nieuwestad t.o. de Lange Pijp
LEEUWARDEN
K
Art (WETTIG gedeponeerd)
V HAARWASCHMIDDEL
VEUKL003 TEER ZEEP PREPARAAT
A verkrdgbaarinFLE55CMcN
VArt VERSCHILLENDE GROOTTE»
f AKXXND MIOCCL TEGEN (UMM.
TARSAV0NC0MBWY-HAARLEM