TANDARTS NUK Dr. HINGST, HUID-ARTS SNEEK is tot nadere aankondiging afwezig. Tandarts MOÜLIJN houdt VRIJDAG 25 APRIL a.s. geen spreekuur te M AKK U M en WITMARSUM JELLEM A’S KALVERDRAHK Il De Bolswardsche Courant en Westergoo Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Stadsnieuws. uit de stad. Uit den Omtrek. ij i Woensdag 16 April 1930 it DE STILLE WEEK. BOLSWARD No 30. De oplaag van het Dinsdagnummer is thans gestegen tot 4500 exemplaren. i 1 Jaargang Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 en 4 ken. Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland l'/a et. Buitenland 2J4 ct. misschien wel gestoken ii>een vroom ge waad, gehuld in den mantel met breede zoomen, maar met een hart daaronder vol haat en nijd en wrok en vijandschap tegen God en tegen den naaste. Heeft Gethsemané, heeft Gabbatha, heeft Golgotha niet over heel de wereld en alle geslachten en alle standen het Goddelijk „wee u!” doen hooren? Om te waarschuwen en te doen terugkeeren van het heilloos pad waarop nog nie mand vrede vond, en waar elk heenging maar naar zijn „eigene plaats”, als Judas die den Meester verried? Maar dan is er, voor wie dit heeft lee- ren kennen en verstaan, en doorvoelen, ook meer. Dan is er ook een blijde pre diking vanaf de i^ezeg^nde kruilspaal, zóó vol verschrikking en ontzetting. Het is de vredesboodschap dat God in Chris tus de wereld met Zich zelven verzoe nende was, hare zonden haar niet toe rekenende”, en de uitnoodiging tot elke beladene ziel: „Laat u met God verzoe nen!" Zoo wordt de Stille Week, een week van diep nadenken, om te eindigen in aanbidding en toe leeren danken: „Ge zegend kruis I" Postduivennieuws. Thans staan de wedvluchten weer voot de deur, elke liefhebber Is reeds druk met zijn vogels aan het trainen, in de hoop, dat het a.s. seizoen succes zal brengen. Het vluchtprogramma voor de zen zomer is als volgt samengesteld: 1ste Tour. Oude Duiven, Oost. 27 April Coevorden 90 KM.; 4 Mei Osnabruck 190 K.M.; 11 Mei Löhne 220 Doodelijk ongeluk bij de Zuiderzee werken. Vrijdagmorgen ongeveer 5 uur gingen de Bolswarders, werkzaam bij de Zui derzeewerken, als naar gewoonte met de bus naar het werk. Wel niemand der werklieden zal ge dacht hebben, dat 's avonds een der hunnen niet meer mee terug zou gaan. Te omstreeks 5 uur in den middag is Simon Hoekstra, 31 jaar oud, tijdens zijn arbeid door een zeer zwaren neervallen den steen precies op het hoofd getrof fen. In zeer bedenkelljken toestand werd hij onmiddellijk naar het St. Anthonlus Zie kenhuis te Sneek overgebracht. Bij aankomst aldaar was hij reeds overleden. Hoekstra, die ongehuwd Is, stond als een kalm, oppassend persoon bekend, hij was reeds eenige jaren bij de Zuider zeewerken werkzaam. Het laat zich denken, dat zijn mede werklieden zeer onder den indruk van dit vreeselijk ongeluk waren. Advertentiön per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Aangesloten bij het Bureau voor oplaagcontróle. is 18 tot en met 23 April Telegram I Voor engrosHet Witte Kruis, Joure Voor mij ligt de jongste dichtbundel van Helene Swarth, getiteld: „Avond dauw”. Wie kent deze beroemde dichteres niet die in zulk een schoone poëtische taal de diepten van het leven peilde, maar daar bij en daaronder ook zoo gewaar werd, het ledige, en het arme, en het teleurstel lende van een wereld, die niet met alles wat zij heeft niet in staat is één men- schenziel gelukkig te maken en de vol heid van het leven te schenken, waar naar toch zoo verlangd wordt. Tot zij kwam, waarvoor en na zoovele, groote, denkende geesten kwamen namelijk aan den voet van het Kruis van Golgotha, om daar In aanbidding te leeren zeggen: „Ik zag het bloed dat droppelde uit Zijn wonden, Om onze zonden, die Zijn fprien bor den Ik zag den Heiland, zwijmend aan het Kruis. Zoo zijn er velen. Niet het minst ih onze dagen, nu de wereldverarming van alle kanten tegengrijnst, en de levensver- sobering als eisch stelt en de ongestadig heid van ’s werelds rijkdommen meer dan ooit leert voelen. En nu komen zij en keeren in tot zich zelven en worden stil. Niet het minst in deze stille week, maar die zoo ontzag gelijk veel te zeggen heeft. Over eigen armoede, en schuld, en val, en verloren heid, en verzinking in een zee van naam loos wee en smart. En over de Godver latenheid van het onwedergeboren hart en de niet te peilen schuld van het ver- zondigd leven en de brandende dorst door het vlammend vuur der dreigende wrake en het toekomend oordeel. Is de lijdenstragedie van den Man van Smar ten niet vol van de meest uiteenloopen- de gevoelens en ook van de diepe gezon- kenheid van heel ons menschelijk ge slacht, hoe ook gepolijst en vernist, en De Mattheus-Passion, J. S. Bach. De belangstelling bij de lezing van den heer Alt op Vrijdag j.l. in „De Doele” uitgaande van het Departement Bolsward van de Mij. tot Nut van het Algemeen, was niet groot Ongeveer de helft der Doelezaal was gevuld. De heer Bruins opent de bijeenkomst met een welkomstwoord aan de aanwe zigen inzonderheid aan den heer Alt, die ons hedenavond zal vergasten op de Mat- theus Passion van Bach. Nog steeds staat als een geheimnisvol mysterie temidden van het groote we reldgebeuren, het kruis. Het is altijd weei die figuur van de lijdende Christus ge weest, die de menschheid heeft geboeid en aangetrokken. Niets dat door alle tij den de kunstenaars zoozeer heeft aange grepen en bezield dan juist 't gaan van den Man van Smarten op den „via dolo rosa” den kruisdragenden en stervenden Christus. Dat lijden te overwegen, eerbiedig te bepeinzen, is altijd door alle eeuwen door de kerk in de lijdensweek verricht. Reeds vroeg werd het in de middel eeuwen gebruik, het verhaal van de pas sie (afk. van passi-lijden) volgens een der Evangelisten op eenstemmige (Gre- groscaansche) wijze voor te dragen. In de 13de eeuw werd deze z.g. ko- raal-passie gedramatiseerd, dit wil zeg gen aan de voordracht namen meerdere personen deel, die ieder afzonderlijk óf de woorden van het Evangelieverhaal of van Christus of van andere han delende personen zongen. Deze vorm wordt nog meermalen in de Katholieke kerken toegepast. Met de ontwikkeling der meerstemmig heid (15de eeuw) werden al spoedig de woorden van het volk door een meer stemmig koor gezongen, terwijl men er later toe overging het geheele lijdensver haal meerstemmig te componeeren. Na de reformatie gaat men er meer en meer toe over de Latijnsche tekst te ver vangen door de taal van het volk. De in strumentale muziek wordt ter ondersteu ning te hulp geroepen. Enkele gedeelten worden in den vorm van Aria’s en ko ralen tusschen het sobere lijdensverhaal ingelascht en in grove trekken is hier het ontstaan van de z.g. Oratorische Pas sie. In het verklanken van ’t lijdensmyste rie is er wel niemand geweest die de juiste sfeer beter benaderd heeft dan de grootmeester Bach, meer dan iemand an ders was deze begenadigde kunstenaar in staat den aangrijpenden ernst en ver hevenheid van dit goddelijk lijden te doen doorleven. Alleen hij die de groote tragedie alleen religieus gemoed was in staat dit won dervol mysterie te verklanken. Alleen hij die d egroote tragedie alleen wie in de Christus-flguur de Zoon des Menschen erkent, vermag dat beeld aan anderen weer te geven. K.M.; 18 Mei Lehrte 300 K.M.; 1 Juni Stendal 420 K.M.; 15 Juni Rehfekle 570 K.M.; 28 Juni Küstrin 610 K.M.; 12 Juli Kreutz 720 KM. (150 K.M. ten Westen van Rusland). Op laatstgenoemd station worden geen punten voor het kampioen schap gegeven. 2de Tour. Oude duiven, Zuid: 20 Juli Deventer 100 K.M.; 27 Juli Nij megen 130 K.M.; 3 Aug. Roermond 200 K.M.; 17 Aug. Mons (België) 300 K.M.; 24 Aug. Noijon (Frankrijk) 430 K.M. Jonge duiven: 20 Juli Zwolle 70 K.M.; 27 Juli De venter 100 K.M.; 3 Aug. Dieren 110 K.M.; 10 Aug. Nijmegen 130 K.M.; 17 Aug. Boxmeer 160 K.M.; Roermond 200 K.M. Op de j.l. gehouden vergadering werd besloten een juniores-afdeeling op te richten tegen een contributie van 3 cent per week of f 1.50 per jaar. Een) leider beneden 16 iaar, die lid wenscht te worden, krijgt een paar jonge postduiven gratis en kan 20 Juli aan de wedvluchten deelnemen. Aangifte bij W. Hoekstra, Dijkstraat 37, Bolsward. 29 APRIL 1930 GROENE KRUIS-DAG TE BOLSWARD. Het Bestuur van het Groene Kruis stelt zich voor, dat op Dinsdag 29 April a.s. het nieuwe Groene Kruisgebouw voltooid zal zijn. Om 3 uur ’s namiddags zal er een sa menkomst zijn in de Doele van Bestuur en genoodigden. De WelEl. Heer Beijer- man uit Utrecht, voorzitter van de Ne- derlandsche Vereeniging het Groene Kruis, zal aldaar een rede houden en het Gebouw officieel openen. Tevens zal bij deze gelegenheid met het oog op het 25-jarig bestaaneer Ver eeniging een kort overzicht worden ge geven van het werk van het Groene Kruis te Bolsward. Vereenigingen en particulieren wor den gaarne in staat gesteld het Groene Kruis geluk te wenschen met dezen heu- gelijken dag, terwijl het Bestuur met vreugde eventueele geschenken voor het gebouw op deze receptie in ontvangst zal nemen. Er zal toestemming aan het College van Burgemeester en Wethouders wor den gevraagd op dezen dag de Emma- bloem te mogen verkoopen. ’s Avonds zal de nieuwe film van het Groene Kruis gratis aan de leden wor den vertoond, in „De Doele”. Deze zeld zaam mooie en hoogst interessante film, die de nieuwe bestrijdingswijze van de diphtherie (besmettelijke keelziekte) ons laat zien, zal worden toegelicht door den bekenden spreker, den heer Dr. Doyer, Inspecteur van de Volksgezondheid uit Hilversum, onder wiens bekwame leiding deze film ook is vervaardigd. Deze film is voor een ieder belangrijk. Ouders van jonge kinderen worden met den meesten aandrang gewezen op het geen hier zal worden getoond op het witte doek en op hetgeen er bij zal wor den verteld. Laten allen, die sympathiseeren met het Groene Kruis en zijn nieuwe woning, op dezen dag de vlag uitsteken, opdat de nationale kleuren uiting geven aan de blijdschap van vele harten met datgene wat is tot stand gebracht. WITMARSUM, 12 April. Nu de win tervergaderingen zijn afgeloopen begin nen andere corporatiën hunne belangen voor den zomer te behandelen. Zoo had hedenavond een buitenge wone ledenvergadering plaats van de Permanente Commissie In het hotel Hof- stra, alhier. Vooraf had het bestuur een agenda met voorstellen samengesteld, die heden avond na ampele bespreking werden goedgekeurd. Tijdens de a.s. volksfeesten op 4 en 5 Aug. zullen dit jaar kinder- en volksspe len worden gehouden, bovendien twee matinees en twee avondvoorstellingen. Het bestuur zal zich in verbinding stel len met enkele bekende tooneelclubs of vereen. In deze vergadering had een bestuurs- VOETBAL. Vriendschappelijke wedstrijden. C. A. B. I—L. S. C. I: 0-4. De L. S. C.ers waren Zondag op be zoek bij C. A. B. en hebben de voetbal liefhebbers een genotvollen middag be zorgd, door hun mooi spel. Voor de rust wisten ze tweemaal het net te vinden, terwij leen strafschop werd naastgeschoten. Met een beetje meer geluk had C. A. B. voor de rust wel een puntje verdiend, daar tot tweemaal toe tegen de deklat werd geschoten. Na de thee hetzelfde aantrekkelijke spel als voor de rust. Daar C. A. B. thans van het wlndvoor- deel profiteerde, waren de aanvallen wel talrijker, maar het geluk was hun nu evenmin gunstig. De L. S. C.-aanvallen waren ook thans gevaarlijker en wisten nog 2 maal te doelpunten, zoodat toen scheidsrechter A. Feenstra inrukken liet, L. S. C. ver diend had gewonnen met 4-0. V. en D.-elftal—C. A. B. D: 2-8. Tegen het personeel van de firma Vroom en Dreesmann te Sneek speelden Zondag j.l. C. A. B. II op het terrein aan den Lemmerweg, een vrlendschappelljken wedstrijd. Voor de rust hadden onze stadgenoo- ten een 2-0 voorsprong. Na de thee voegden de C. A. B.ers hier nog een 6-tal punten aan toe, waar bij Schuurmans al zeer productief was, terwijl het V. en D.-elftal den Bolswar- der keeper 2 maal liet visschen. Het was in alle opzichten een zeer vriend- schappelijken wedstrijd. De kruisdragende Christus is voor Bach niet alleen een mensch wiens lijden grooter en onnoemlijk smartelijker was dan van één onzer. Voor Bach was Hij meer, ook de Verlosser der wereld. Ach ter het lijden staat de heerlijkheid en na het kruis volgt de kroon. Het is juist deze waarheid, die als met eeuwig licht het lijdensduister omglanst, welke Bach in zijn Passionen zoo onna volgbaar tot uitdrukking heeft gebracht. Hoe volkomen Bach er in geslaagd is den gang van het gesproken woord mu zikaal te illustreeren vinden we (om maar bij een voorbeeld te blijven) in dat gedeelte waar het kraaien van den haan en het berouw van Petrus wordt weerge geven. Ook de koralen zijn van een sublieme schoonheid. Zij vertegenwoordigen de gemeente en weerspiegelen de indruk, die het gebeuren op de geloovigen maakt. Er is na Bach nog niemand ged weest die hierin den grooten meestel overtreffen of zelfs maar benaderd heeft. Het spreekt haast van zelf dat de ver tolking van dit grootsche werk bij onzen opera- en oratoriumkenner de heer Alt in goede handen was. Op zeer interessante wijze werd het ontstaan der Mattheus Passion uitgelegd Enkele mooie Aria’s werden op versterk te Gramafoon ten gehoore gebracht en sommige gedeelten door den heer Alt op de piano voorgespeeld. Het geheel werd geïllustreerd door een iprachtserie lichtbeelden, zooals we dat van den heer Alt gewoon zijn. De vraag, of de heer Alt er in ge slaagd is de juiste sfeer (noodig tot vol komen genieten van dit grootsche werk) te scheppefi, moeten we ontkennend be antwoorden. Met veel waardeering voor de verschillende mooie momenten bleel het geheel ons te vlak, ging het ons in ziens buiten den vertolker om. Het slotwoord van den heer Bruins, waarbij dank werd gebracht aan den heer Alt voor zijn als altijd spontane me dewerking om dezen avond te doen sla gen, werd door de aanwezigen met een hartelijk applaus ondersteund. Het was, zooals de heer Bruins terecht opmerkte, een leerzame avond. En zoo zijn wij thans ook weer In de Stille Week anno decimo 1930. Zullen wij stil zijn? Kunnen wij stil Sinds onheugelijke tijden wordt deze week, welke wij thans intraden, de stille week genoemd. Heel de Christenheid weet dit en is daarmede bekend en deelt daarin. Omdat deze weekiiaar verplaatst in het midden van het lijden en den dood strijd van Hem, aan Wien heel de wereld te danken heeft wat zij is, en van Wien zij eiken dag, altijd maar weer uit Zijne onuitputtelijke, onbegrijpelijke levensvol heid eeuwigheidslicht, en eeuwlgheids- kracht, en eeuwigheidsvreugde ontvan gen kan. Om die wereld op te heffen uit het leed en de smart, uit de armoede en de vertwijfeling, uit de zondeschuld en zon delast, en zonde-ellende, waarin zij zoo onbeschrijfelijk diep verzonken lag, en in dien zij niet gered wordt, steeds dieper wegzinkt. Deze week, die aanvangt met het „Ho sanna! Hosanna I” en het trooien van de palmen voor den voet van den Christus, zooals^Hij, gelijk een Koning, zachtmoe dig, rijdende op het veulen eener ezelin jeruzalems poorten binnenreed, en door de menigte werd bejubeld, doch zooals die eindigde met het „Kruist Hem, kruist Hem!” om Barrabas den moordenaar voor dezen te begeeren, opdat hij zou worden losgelaten Voorwaar, het is geen wonder, dat de eeuwen door gevoeld wordt, dat hier in dit diepe heiligdom des lijdens van den Onschuldige, nog nooit doordacht, nog nooit doorpeild, nog nooit volprezen ook de schoenen van de voeten dienden ge daan om in diepe, zwijgende aanbidding zich te verliezen in dit wondere myste rie van het smartelijden van het onschul dige Offerlam, om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden ver brijzeld, ter slachting geleid, maar niet gesloten mond als ’n geschoren schaap. Dit Is door alle tijden zóó gevoeld, dat in deze Stille Week als van zelf de schouwburgzalen en de wereldsche ge neugten opgeschort werden of plaats maakten voor samenkomsten of voorstel lingen waar in heilige devotie geluisterd werd naar wat de hooge kunst bij zang en klavier onder harpgeluid of pauken slag en bazuingeschal en treurmuziek vertolkte, in de woorden der lijdenspron fetie, of door den grooten Lijder zelf op Zijn smartelijken via dolorosa gespro- zijn? Willen wij stil zijn? Onwillekeurig komen deze en derge lijke gedachten bij ons op, niet het minst in deze dagen van velerlei beroering en zorg en kommer en oppervlakkig lawaai, en zoo velerlei stemmen, die al maar af leiding vragen, en heel het leven in be slag nemen. Want wij hebben het zoo geweldig druk. Hoe meer de techniek een ongekende vlucht neemt, hoe meer wij zelf mee gaan vliegen in een snelheid en een tempo als nooit werd gekend.^ Eeuwen geleden werd reeds door een uit ons geslacht gezegd, dat wij „daar heen vliegen”, maar meer dan ooit is dit geldig van onzen tijd. Het jaagt en het draaft en het tuft en bet holt, in suizende vaart de wereld Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds. I J: 1 waarin opgenomen door, het leven uit, den dood vaak tege moet, en dag in dag uit lezen wij daar van, en hooren daarvan, en komen hoog- stens er van onder den indruk, om dan deze gebeurtenissen voor kennisgeving aan te nemen en zelf ook mede te doen in den doodenjacht en den doodensprong die ons veel eerder aan het einde brengt dan wij verwachten en weten. Is het met de rust, waarvan onze ouden nog spraken en met dat kalme, tevre dene, tot op zekere hoogte „geruste” le ven niet gedaan? Omdat wij geen tijd meer hebben om stil te staan en na te denken en tot ons zelf te komen en even te verpoozen? Bij dag niet, en vaak in den nacht ook niet eens? Hebben wij te midden van het jachtende leven zelfs de nacht ook nog niet noodig, omdat wij anders met ons werk niet klaar komen? Niettegenstaande het zoo vliegensvlug gaat? Hoort ge ook In den nacht nog niet het getoeter van de razende auto’s over onze wegen om te zeggen dat er géén rusttijd meer is? En daar is geen rusttijd meer, omdat het leven zoo veeleischend is en altijd maar meer en maar iets anders vraagt en daarom doet voorthollen, altijd woes ter, altijd drukker, altijd zwaarder be last, helaas ook altijd ongelukkiger! Want dit laatste valt ook niet te ont kennen. Hoe drukker en hoe wilder de levensjacht, hoe leeger de ziel; hoe ar mer het hart; hoe smartelijker de weg en hoe meer het gemis aan waarachtig levensgeluk en levensvreugde en levens volheid. Dót kan ook ervaren worden, en komt uit, niet het minst in onze dagen van versombering en verkilling, en verzin king in de wereld van de stof, maar die met al haar schijnschoon en al hare be loften van nieuw en heerlijker en voller levensgenot, innerlijk zoo arm laat. Wat zijn er in dezen tijd een teleurgestelde menschen! Wat zijn er een hongerige zielen die overal tevergeefs om verzadi ging hebben aangeklopt, en door de zwijnendraf waarbij het gezocht werd, niet gelaafd en gevoed kunnen worden. Wat is er een hunkering en een zoeken en een verlangen naar het onbewuste, hetwelk niet gekend wordt, hetwelk ook niet In de wereld der stoffelijke dingen te vinden is; hetwelk moet uitgaan bo ven de materie, en waarnaar in den die pen grond elke ontwaakte ziel, die zich zelf in haar diepen nood leerde kennen gaat smachten, zooals de woestijnreizi ger smacht naar een beker bronwater, opgekomen uit de verborgen diepten van een waterader, maar die het leven brengt Dat komt uit in onze dagen en het mag wel eens gezegd worden, dat doet vooral verlangen naar de prediking van de Stille Week, met haar 4iePen zin, en haar ontzaggelijken inhoud en haar hemelsche vertroosting. 1 4 I j il Honderden kalveren sterven aan kalverziekte. Geef direct een lepel want dat middel is radicaal. DE VRIES. ij i S Leesgeld fr. P- P. Per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.— inning 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. f ’ifB ■Jil'l'v' DEJONG s NIEUWSBLAD I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1