TANDARTS NUK
Dr. HINGST,
HUID-ARTS SNEEK
is tot nadere aankondiging
afwezig.
Tandarts MOÜLIJN
houdt VRIJDAG 25 APRIL a.s.
geen spreekuur
te M AKK U M en
WITMARSUM
JELLEM A’S KALVERDRAHK
Il
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Stadsnieuws.
uit de stad.
Uit den Omtrek.
ij i
Woensdag 16 April 1930
it
DE STILLE WEEK.
BOLSWARD
No 30.
De oplaag van het
Dinsdagnummer
is thans gestegen tot 4500
exemplaren.
i 1
Jaargang
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12
en
4
ken.
Dit no. bestaat uit 2 bladen.
Porto Binnenland l'/a et.
Buitenland 2J4 ct.
misschien wel gestoken ii>een vroom ge
waad, gehuld in den mantel met breede
zoomen, maar met een hart daaronder
vol haat en nijd en wrok en vijandschap
tegen God en tegen den naaste.
Heeft Gethsemané, heeft Gabbatha,
heeft Golgotha niet over heel de wereld
en alle geslachten en alle standen het
Goddelijk „wee u!” doen hooren? Om
te waarschuwen en te doen terugkeeren
van het heilloos pad waarop nog nie
mand vrede vond, en waar elk heenging
maar naar zijn „eigene plaats”, als Judas
die den Meester verried?
Maar dan is er, voor wie dit heeft lee-
ren kennen en verstaan, en doorvoelen,
ook meer. Dan is er ook een blijde pre
diking vanaf de i^ezeg^nde kruilspaal,
zóó vol verschrikking en ontzetting. Het
is de vredesboodschap dat God in Chris
tus de wereld met Zich zelven verzoe
nende was, hare zonden haar niet toe
rekenende”, en de uitnoodiging tot elke
beladene ziel: „Laat u met God verzoe
nen!"
Zoo wordt de Stille Week, een week
van diep nadenken, om te eindigen in
aanbidding en toe leeren danken: „Ge
zegend kruis I"
Postduivennieuws.
Thans staan de wedvluchten weer voot
de deur, elke liefhebber Is reeds druk
met zijn vogels aan het trainen, in de
hoop, dat het a.s. seizoen succes zal
brengen. Het vluchtprogramma voor de
zen zomer is als volgt samengesteld:
1ste Tour. Oude Duiven, Oost.
27 April Coevorden 90 KM.; 4 Mei
Osnabruck 190 K.M.; 11 Mei Löhne 220
Doodelijk ongeluk bij de Zuiderzee
werken.
Vrijdagmorgen ongeveer 5 uur gingen
de Bolswarders, werkzaam bij de Zui
derzeewerken, als naar gewoonte met de
bus naar het werk.
Wel niemand der werklieden zal ge
dacht hebben, dat 's avonds een der
hunnen niet meer mee terug zou gaan.
Te omstreeks 5 uur in den middag is
Simon Hoekstra, 31 jaar oud, tijdens zijn
arbeid door een zeer zwaren neervallen
den steen precies op het hoofd getrof
fen.
In zeer bedenkelljken toestand werd hij
onmiddellijk naar het St. Anthonlus Zie
kenhuis te Sneek overgebracht.
Bij aankomst aldaar was hij reeds
overleden.
Hoekstra, die ongehuwd Is, stond als
een kalm, oppassend persoon bekend,
hij was reeds eenige jaren bij de Zuider
zeewerken werkzaam.
Het laat zich denken, dat zijn mede
werklieden zeer onder den indruk van
dit vreeselijk ongeluk waren.
Advertentiön per regel:
Woensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Aangesloten bij het Bureau
voor oplaagcontróle.
is 18 tot en met 23 April
Telegram I
Voor engrosHet Witte Kruis, Joure
Voor mij ligt de jongste dichtbundel
van Helene Swarth, getiteld: „Avond
dauw”.
Wie kent deze beroemde dichteres niet
die in zulk een schoone poëtische taal de
diepten van het leven peilde, maar daar
bij en daaronder ook zoo gewaar werd,
het ledige, en het arme, en het teleurstel
lende van een wereld, die niet met alles
wat zij heeft niet in staat is één men-
schenziel gelukkig te maken en de vol
heid van het leven te schenken, waar
naar toch zoo verlangd wordt. Tot zij
kwam, waarvoor en na zoovele, groote,
denkende geesten kwamen namelijk aan
den voet van het Kruis van Golgotha, om
daar In aanbidding te leeren zeggen:
„Ik zag het bloed dat droppelde uit
Zijn wonden,
Om onze zonden, die Zijn fprien bor
den
Ik zag den Heiland, zwijmend aan het
Kruis.
Zoo zijn er velen. Niet het minst ih
onze dagen, nu de wereldverarming van
alle kanten tegengrijnst, en de levensver-
sobering als eisch stelt en de ongestadig
heid van ’s werelds rijkdommen meer dan
ooit leert voelen.
En nu komen zij en keeren in tot zich
zelven en worden stil. Niet het minst in
deze stille week, maar die zoo ontzag
gelijk veel te zeggen heeft. Over eigen
armoede, en schuld, en val, en verloren
heid, en verzinking in een zee van naam
loos wee en smart. En over de Godver
latenheid van het onwedergeboren hart
en de niet te peilen schuld van het ver-
zondigd leven en de brandende dorst
door het vlammend vuur der dreigende
wrake en het toekomend oordeel. Is de
lijdenstragedie van den Man van Smar
ten niet vol van de meest uiteenloopen-
de gevoelens en ook van de diepe gezon-
kenheid van heel ons menschelijk ge
slacht, hoe ook gepolijst en vernist, en
De Mattheus-Passion, J. S. Bach.
De belangstelling bij de lezing van den
heer Alt op Vrijdag j.l. in „De Doele”
uitgaande van het Departement Bolsward
van de Mij. tot Nut van het Algemeen,
was niet groot
Ongeveer de helft der Doelezaal was
gevuld.
De heer Bruins opent de bijeenkomst
met een welkomstwoord aan de aanwe
zigen inzonderheid aan den heer Alt, die
ons hedenavond zal vergasten op de Mat-
theus Passion van Bach.
Nog steeds staat als een geheimnisvol
mysterie temidden van het groote we
reldgebeuren, het kruis. Het is altijd weei
die figuur van de lijdende Christus ge
weest, die de menschheid heeft geboeid
en aangetrokken. Niets dat door alle tij
den de kunstenaars zoozeer heeft aange
grepen en bezield dan juist 't gaan van
den Man van Smarten op den „via dolo
rosa” den kruisdragenden en stervenden
Christus.
Dat lijden te overwegen, eerbiedig te
bepeinzen, is altijd door alle eeuwen door
de kerk in de lijdensweek verricht.
Reeds vroeg werd het in de middel
eeuwen gebruik, het verhaal van de pas
sie (afk. van passi-lijden) volgens een
der Evangelisten op eenstemmige (Gre-
groscaansche) wijze voor te dragen.
In de 13de eeuw werd deze z.g. ko-
raal-passie gedramatiseerd, dit wil zeg
gen aan de voordracht namen meerdere
personen deel, die ieder afzonderlijk
óf de woorden van het Evangelieverhaal
of van Christus of van andere han
delende personen zongen. Deze vorm
wordt nog meermalen in de Katholieke
kerken toegepast.
Met de ontwikkeling der meerstemmig
heid (15de eeuw) werden al spoedig de
woorden van het volk door een meer
stemmig koor gezongen, terwijl men er
later toe overging het geheele lijdensver
haal meerstemmig te componeeren.
Na de reformatie gaat men er meer en
meer toe over de Latijnsche tekst te ver
vangen door de taal van het volk. De in
strumentale muziek wordt ter ondersteu
ning te hulp geroepen. Enkele gedeelten
worden in den vorm van Aria’s en ko
ralen tusschen het sobere lijdensverhaal
ingelascht en in grove trekken is hier
het ontstaan van de z.g. Oratorische Pas
sie.
In het verklanken van ’t lijdensmyste
rie is er wel niemand geweest die de
juiste sfeer beter benaderd heeft dan de
grootmeester Bach, meer dan iemand an
ders was deze begenadigde kunstenaar
in staat den aangrijpenden ernst en ver
hevenheid van dit goddelijk lijden te
doen doorleven.
Alleen hij die de groote tragedie alleen
religieus gemoed was in staat dit won
dervol mysterie te verklanken.
Alleen hij die d egroote tragedie alleen
wie in de Christus-flguur de Zoon des
Menschen erkent, vermag dat beeld aan
anderen weer te geven.
K.M.; 18 Mei Lehrte 300 K.M.; 1 Juni
Stendal 420 K.M.; 15 Juni Rehfekle 570
K.M.; 28 Juni Küstrin 610 K.M.; 12 Juli
Kreutz 720 KM. (150 K.M. ten Westen
van Rusland). Op laatstgenoemd station
worden geen punten voor het kampioen
schap gegeven.
2de Tour. Oude duiven, Zuid:
20 Juli Deventer 100 K.M.; 27 Juli Nij
megen 130 K.M.; 3 Aug. Roermond 200
K.M.; 17 Aug. Mons (België) 300 K.M.;
24 Aug. Noijon (Frankrijk) 430 K.M.
Jonge duiven:
20 Juli Zwolle 70 K.M.; 27 Juli De
venter 100 K.M.; 3 Aug. Dieren 110 K.M.;
10 Aug. Nijmegen 130 K.M.; 17 Aug.
Boxmeer 160 K.M.; Roermond 200 K.M.
Op de j.l. gehouden vergadering werd
besloten een juniores-afdeeling op te
richten tegen een contributie van 3 cent
per week of f 1.50 per jaar.
Een) leider beneden 16 iaar, die lid
wenscht te worden, krijgt een paar jonge
postduiven gratis en kan 20 Juli aan de
wedvluchten deelnemen.
Aangifte bij W. Hoekstra, Dijkstraat
37, Bolsward.
29 APRIL 1930
GROENE KRUIS-DAG TE BOLSWARD.
Het Bestuur van het Groene Kruis stelt
zich voor, dat op Dinsdag 29 April a.s.
het nieuwe Groene Kruisgebouw voltooid
zal zijn.
Om 3 uur ’s namiddags zal er een sa
menkomst zijn in de Doele van Bestuur
en genoodigden. De WelEl. Heer Beijer-
man uit Utrecht, voorzitter van de Ne-
derlandsche Vereeniging het Groene
Kruis, zal aldaar een rede houden en het
Gebouw officieel openen.
Tevens zal bij deze gelegenheid met
het oog op het 25-jarig bestaaneer Ver
eeniging een kort overzicht worden ge
geven van het werk van het Groene Kruis
te Bolsward.
Vereenigingen en particulieren wor
den gaarne in staat gesteld het Groene
Kruis geluk te wenschen met dezen heu-
gelijken dag, terwijl het Bestuur met
vreugde eventueele geschenken voor het
gebouw op deze receptie in ontvangst
zal nemen.
Er zal toestemming aan het College
van Burgemeester en Wethouders wor
den gevraagd op dezen dag de Emma-
bloem te mogen verkoopen.
’s Avonds zal de nieuwe film van het
Groene Kruis gratis aan de leden wor
den vertoond, in „De Doele”. Deze zeld
zaam mooie en hoogst interessante film,
die de nieuwe bestrijdingswijze van de
diphtherie (besmettelijke keelziekte) ons
laat zien, zal worden toegelicht door den
bekenden spreker, den heer Dr. Doyer,
Inspecteur van de Volksgezondheid uit
Hilversum, onder wiens bekwame leiding
deze film ook is vervaardigd.
Deze film is voor een ieder belangrijk.
Ouders van jonge kinderen worden met
den meesten aandrang gewezen op het
geen hier zal worden getoond op het
witte doek en op hetgeen er bij zal wor
den verteld.
Laten allen, die sympathiseeren met
het Groene Kruis en zijn nieuwe woning,
op dezen dag de vlag uitsteken, opdat de
nationale kleuren uiting geven aan de
blijdschap van vele harten met datgene
wat is tot stand gebracht.
WITMARSUM, 12 April. Nu de win
tervergaderingen zijn afgeloopen begin
nen andere corporatiën hunne belangen
voor den zomer te behandelen.
Zoo had hedenavond een buitenge
wone ledenvergadering plaats van de
Permanente Commissie In het hotel Hof-
stra, alhier.
Vooraf had het bestuur een agenda
met voorstellen samengesteld, die heden
avond na ampele bespreking werden
goedgekeurd.
Tijdens de a.s. volksfeesten op 4 en 5
Aug. zullen dit jaar kinder- en volksspe
len worden gehouden, bovendien twee
matinees en twee avondvoorstellingen.
Het bestuur zal zich in verbinding stel
len met enkele bekende tooneelclubs of
vereen.
In deze vergadering had een bestuurs-
VOETBAL.
Vriendschappelijke wedstrijden.
C. A. B. I—L. S. C. I: 0-4.
De L. S. C.ers waren Zondag op be
zoek bij C. A. B. en hebben de voetbal
liefhebbers een genotvollen middag be
zorgd, door hun mooi spel.
Voor de rust wisten ze tweemaal het
net te vinden, terwij leen strafschop
werd naastgeschoten. Met een beetje
meer geluk had C. A. B. voor de rust wel
een puntje verdiend, daar tot tweemaal
toe tegen de deklat werd geschoten.
Na de thee hetzelfde aantrekkelijke
spel als voor de rust.
Daar C. A. B. thans van het wlndvoor-
deel profiteerde, waren de aanvallen wel
talrijker, maar het geluk was hun nu
evenmin gunstig.
De L. S. C.-aanvallen waren ook thans
gevaarlijker en wisten nog 2 maal te
doelpunten, zoodat toen scheidsrechter
A. Feenstra inrukken liet, L. S. C. ver
diend had gewonnen met 4-0.
V. en D.-elftal—C. A. B. D: 2-8.
Tegen het personeel van de firma
Vroom en Dreesmann te Sneek speelden
Zondag j.l. C. A. B. II op het terrein aan
den Lemmerweg, een vrlendschappelljken
wedstrijd.
Voor de rust hadden onze stadgenoo-
ten een 2-0 voorsprong.
Na de thee voegden de C. A. B.ers
hier nog een 6-tal punten aan toe, waar
bij Schuurmans al zeer productief was,
terwijl het V. en D.-elftal den Bolswar-
der keeper 2 maal liet visschen. Het
was in alle opzichten een zeer vriend-
schappelijken wedstrijd.
De kruisdragende Christus is voor
Bach niet alleen een mensch wiens lijden
grooter en onnoemlijk smartelijker was
dan van één onzer. Voor Bach was Hij
meer, ook de Verlosser der wereld. Ach
ter het lijden staat de heerlijkheid en na
het kruis volgt de kroon.
Het is juist deze waarheid, die als met
eeuwig licht het lijdensduister omglanst,
welke Bach in zijn Passionen zoo onna
volgbaar tot uitdrukking heeft gebracht.
Hoe volkomen Bach er in geslaagd is
den gang van het gesproken woord mu
zikaal te illustreeren vinden we (om
maar bij een voorbeeld te blijven) in dat
gedeelte waar het kraaien van den haan
en het berouw van Petrus wordt weerge
geven.
Ook de koralen zijn van een sublieme
schoonheid. Zij vertegenwoordigen de
gemeente en weerspiegelen de indruk,
die het gebeuren op de geloovigen
maakt. Er is na Bach nog niemand ged
weest die hierin den grooten meestel
overtreffen of zelfs maar benaderd heeft.
Het spreekt haast van zelf dat de ver
tolking van dit grootsche werk bij onzen
opera- en oratoriumkenner de heer Alt in
goede handen was.
Op zeer interessante wijze werd het
ontstaan der Mattheus Passion uitgelegd
Enkele mooie Aria’s werden op versterk
te Gramafoon ten gehoore gebracht en
sommige gedeelten door den heer Alt op
de piano voorgespeeld.
Het geheel werd geïllustreerd door een
iprachtserie lichtbeelden, zooals we dat
van den heer Alt gewoon zijn.
De vraag, of de heer Alt er in ge
slaagd is de juiste sfeer (noodig tot vol
komen genieten van dit grootsche werk)
te scheppefi, moeten we ontkennend be
antwoorden. Met veel waardeering voor
de verschillende mooie momenten bleel
het geheel ons te vlak, ging het ons in
ziens buiten den vertolker om.
Het slotwoord van den heer Bruins,
waarbij dank werd gebracht aan den
heer Alt voor zijn als altijd spontane me
dewerking om dezen avond te doen sla
gen, werd door de aanwezigen met een
hartelijk applaus ondersteund. Het was,
zooals de heer Bruins terecht opmerkte,
een leerzame avond.
En zoo zijn wij thans ook weer In de
Stille Week anno decimo 1930.
Zullen wij stil zijn? Kunnen wij stil
Sinds onheugelijke tijden wordt deze
week, welke wij thans intraden, de stille
week genoemd. Heel de Christenheid
weet dit en is daarmede bekend en deelt
daarin. Omdat deze weekiiaar verplaatst
in het midden van het lijden en den dood
strijd van Hem, aan Wien heel de wereld
te danken heeft wat zij is, en van Wien
zij eiken dag, altijd maar weer uit Zijne
onuitputtelijke, onbegrijpelijke levensvol
heid eeuwigheidslicht, en eeuwlgheids-
kracht, en eeuwigheidsvreugde ontvan
gen kan.
Om die wereld op te heffen uit het
leed en de smart, uit de armoede en de
vertwijfeling, uit de zondeschuld en zon
delast, en zonde-ellende, waarin zij zoo
onbeschrijfelijk diep verzonken lag, en in
dien zij niet gered wordt, steeds dieper
wegzinkt.
Deze week, die aanvangt met het „Ho
sanna! Hosanna I” en het trooien van de
palmen voor den voet van den Christus,
zooals^Hij, gelijk een Koning, zachtmoe
dig, rijdende op het veulen eener ezelin
jeruzalems poorten binnenreed, en door
de menigte werd bejubeld, doch zooals
die eindigde met het „Kruist Hem, kruist
Hem!” om Barrabas den moordenaar
voor dezen te begeeren, opdat hij zou
worden losgelaten
Voorwaar, het is geen wonder, dat de
eeuwen door gevoeld wordt, dat hier in
dit diepe heiligdom des lijdens van den
Onschuldige, nog nooit doordacht, nog
nooit doorpeild, nog nooit volprezen ook
de schoenen van de voeten dienden ge
daan om in diepe, zwijgende aanbidding
zich te verliezen in dit wondere myste
rie van het smartelijden van het onschul
dige Offerlam, om onze overtredingen
verwond, om onze ongerechtigheden ver
brijzeld, ter slachting geleid, maar niet
gesloten mond als ’n geschoren schaap.
Dit Is door alle tijden zóó gevoeld, dat
in deze Stille Week als van zelf de
schouwburgzalen en de wereldsche ge
neugten opgeschort werden of plaats
maakten voor samenkomsten of voorstel
lingen waar in heilige devotie geluisterd
werd naar wat de hooge kunst bij zang
en klavier onder harpgeluid of pauken
slag en bazuingeschal en treurmuziek
vertolkte, in de woorden der lijdenspron
fetie, of door den grooten Lijder zelf op
Zijn smartelijken via dolorosa gespro-
zijn? Willen wij stil zijn?
Onwillekeurig komen deze en derge
lijke gedachten bij ons op, niet het minst
in deze dagen van velerlei beroering en
zorg en kommer en oppervlakkig lawaai,
en zoo velerlei stemmen, die al maar af
leiding vragen, en heel het leven in be
slag nemen. Want wij hebben het zoo
geweldig druk. Hoe meer de techniek
een ongekende vlucht neemt, hoe meer
wij zelf mee gaan vliegen in een snelheid
en een tempo als nooit werd gekend.^
Eeuwen geleden werd reeds door een
uit ons geslacht gezegd, dat wij „daar
heen vliegen”, maar meer dan ooit is dit
geldig van onzen tijd.
Het jaagt en het draaft en het tuft en
bet holt, in suizende vaart de wereld
Verschijnt Dinsdags-
Vrijdagsavonds.
I
J:
1
waarin opgenomen
door, het leven uit, den dood vaak tege
moet, en dag in dag uit lezen wij daar
van, en hooren daarvan, en komen hoog-
stens er van onder den indruk, om dan
deze gebeurtenissen voor kennisgeving
aan te nemen en zelf ook mede te doen
in den doodenjacht en den doodensprong
die ons veel eerder aan het einde brengt
dan wij verwachten en weten.
Is het met de rust, waarvan onze ouden
nog spraken en met dat kalme, tevre
dene, tot op zekere hoogte „geruste” le
ven niet gedaan? Omdat wij geen tijd
meer hebben om stil te staan en na te
denken en tot ons zelf te komen en even
te verpoozen? Bij dag niet, en vaak in
den nacht ook niet eens? Hebben wij te
midden van het jachtende leven zelfs de
nacht ook nog niet noodig, omdat wij
anders met ons werk niet klaar komen?
Niettegenstaande het zoo vliegensvlug
gaat?
Hoort ge ook In den nacht nog niet
het getoeter van de razende auto’s over
onze wegen om te zeggen dat er géén
rusttijd meer is?
En daar is geen rusttijd meer, omdat
het leven zoo veeleischend is en altijd
maar meer en maar iets anders vraagt
en daarom doet voorthollen, altijd woes
ter, altijd drukker, altijd zwaarder be
last, helaas ook altijd ongelukkiger!
Want dit laatste valt ook niet te ont
kennen. Hoe drukker en hoe wilder de
levensjacht, hoe leeger de ziel; hoe ar
mer het hart; hoe smartelijker de weg
en hoe meer het gemis aan waarachtig
levensgeluk en levensvreugde en levens
volheid.
Dót kan ook ervaren worden, en komt
uit, niet het minst in onze dagen van
versombering en verkilling, en verzin
king in de wereld van de stof, maar die
met al haar schijnschoon en al hare be
loften van nieuw en heerlijker en voller
levensgenot, innerlijk zoo arm laat. Wat
zijn er in dezen tijd een teleurgestelde
menschen! Wat zijn er een hongerige
zielen die overal tevergeefs om verzadi
ging hebben aangeklopt, en door de
zwijnendraf waarbij het gezocht werd,
niet gelaafd en gevoed kunnen worden.
Wat is er een hunkering en een zoeken
en een verlangen naar het onbewuste,
hetwelk niet gekend wordt, hetwelk ook
niet In de wereld der stoffelijke dingen
te vinden is; hetwelk moet uitgaan bo
ven de materie, en waarnaar in den die
pen grond elke ontwaakte ziel, die zich
zelf in haar diepen nood leerde kennen
gaat smachten, zooals de woestijnreizi
ger smacht naar een beker bronwater,
opgekomen uit de verborgen diepten van
een waterader, maar die het leven brengt
Dat komt uit in onze dagen en het mag
wel eens gezegd worden, dat doet vooral
verlangen naar de prediking van de Stille
Week, met haar 4iePen zin, en haar
ontzaggelijken inhoud en haar hemelsche
vertroosting.
1
4
I
j il
Honderden kalveren sterven
aan kalverziekte. Geef direct
een lepel
want dat middel is radicaal.
DE VRIES.
ij
i
S
Leesgeld fr. P- P. Per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f2.— inning 15 ct.
Voor het Buitenland f 7.- per jaar.
Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.
f ’ifB
■Jil'l'v'
DEJONG s NIEUWSBLAD
I