I Een gids meos be nnnnii De Bolswardsche Courant en Westergoo 1B. UAH DEB OEUER t ZOBEB een gratis Knlpgairoon ®irBüEB.laii(laris Tandarts NUK Marts GEESINK I - I J.A. MOULIJN H. L. STRAAT GROOTE MARKT BLAUWPOORT No. 55 Zaterdag 19 Juli 1930 25g Jaargang Veemarkt Leeuwarden Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 Dames Kraag wit batist Dames Kousen H Eau de Cologne prima in schroef flacon. Witte Alpino’s Dames Kraag in wit en beige prima Crêpe de Chine met fijne open gewerkte rand 85 ct. DAMES KRAAG in 2 beige tinten Imitatie Brusselsch Kant fl.35 Frotté Garens Brettelles voor Heeren Fantasie wol reeds aangekomen. Breipatroneo gratis Dames Kraag met Jabot in fijn zijden rips prachtig geborduurd f 1.10 Wafeldoek in kleuren Knippatronen uit modeblad „SMART” Japon 75 ct. Pantalon riemen 4 b Dames Handschoenen CeintuursI Bad-artikelen Kinderkousen gebreid p?B. VAN HAM Oe Spreekuren te SNEEK zijn BOLSWARD Spreekuur: 10—2 Zaterdags tót 12 uur. (Vrijdags te Workum) MGIMMM SNEEK, Grootzand 20 (boven) Spreekuur: 1042.30 en 6-7 behalve Zaterdagsavonds. Te Franeker: Dinsdag en Donderdag van 24.30 Spanjaardslaan 130, LEEUWARDEN is van 19 Juli tot 17 Aug. AFWEZIG. BERICHT. WELLNER nimmer gepoetst en A f 1.15 R li id GRATIS 11.50, GRATIS a 21 k Stieren aanvankelijk vrij vlot, af- Vrijdag 18 Juli 1930. Aan de Veemarktalhier waren heden aangevoerd f f f f f 60 28 waarin opgenomen 39 ct. met rood of bleu geborduurd 40 ct. DAMES KRAAG wit of crème zijden rips met aardige tinten geborduurd. 40 ct. lange soort, geheel zyde nieuwste kleuren per paar f1.40 In deze soort zjjn zoo juist de laatste nieuwe tinten aangekomen Advertentiën per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Aangesloten bij het Bureau voor oplaagcontröle. 30 ct. 5 z alle maten ook extra groot prima soort I voordeelige soorten effen kleuren 40 ct. gevlamde kleuren 45 ct. Patronen voor kussens. prima solide soorten per paar 80-85-90-1.10 per paar 30-38-40-45 25 ct. Nieuwste soorten DAMES KRAAG in rose beige extra fijn van Crêpe Georgette met Jabot fl.75 zeer mooi voor taschjes RITICULES KLEEDJES enz. in beige, lila, tango, oranje, oud goud breed 70c.M. per el fl.10 1.25 it 'f- e- tt p. en ze ir- en ie t- en :n |d GRATIS GRATIS GRATIS GRATIS groote keuze in elke prijs een prima riem voor 40-50-75 ct. PADVINDER RIEMEN de origineele soort f 1.25 in fijn zijden tricot gekleurd en zwart in maten 7 8 9 10 zeer mooie qualiteit fl.65 wit met moderne kleurtjes 65 ct. breede riemen in 6 tinten 35 ct. Mêiré riemen in 6 tinten 95 ct. Fantasie imitatie suède helft der 18de eeuw tot ont wikkeling kwam. En zoo ont stond de stoomlocomotief en groeiden uit de paardentram de spoortrein en de stoom tram, nog later de electrische trein en ten slotte de motor- trein, die we thans op vele plaatsen in ons land zien, ook' op de lijnen van de Neder- landsche Tram, o.a. tusschen Sneek en Bolsward. Naast de mechanische spoor- en tramwegen heeft de paardentram zich nog 2eer lang gehandhaafd, vooral in de steden, doch ook op ’t platteland, waar tot voor kort nog verscheidene paar- deritramwegen over vrij groote afstanden geëxploi teerd werden. In Friesland mag ik wijzen op onze paardentramwegen Dokkum-Bergumerdam, lang ongeveer 18 K.M. Berlikum- St. Anna Pan, lang ongeveer 5 K.M. en Makkum-Harkezijl lang ongeveer 6’/2 K.M. De steeds hoogere eischen, die in den laatsten tijd aan de openbare vervoermiddelen gesteld worden, gepaard aan de enorme ontwikkeling van de mechanische vervoermid delen, maakten echter, dat met het gemoedelijke, lang zame paardentrammetje geen genoegen meer werd geno men en zoo zien we langza merhand de paardentram verdwijnen en in de meeste gevallen vervangen worden door meer moderne vervoer middelen. Dat begon met de vervanging van de paarden tram door de electrische tram in de steden en het proces werd verhaast door de ont wikkeling van de autobus in de laatste tien jaren. Gelei delijk werden alle paarden trammen opgeruimd en thans zijn we hier om getuige te zijn van het verdwijnen van de laatste. Het is nu ruim 32 jaar ge leden, dat de paardentram Makkum-Witmarsum onder groote feestelijkheden in dienst werd gesteld, waar door de dorpen Makkum en Wons uit hun isolement wer den verlost. Ik geloof wel te mogen zeggen, dat de tram haar plicht tegenover Makkum en Wons ten volle heeft gedaan en gedurende vele jaren be antwoord heeft aan de ver wachtingen, die ervan bij de opening gekoesterd werden, ’t Ging langzaam, maar men had vroeger niet zooveel haast als tegenwoordig en men had een betrouwbaar F Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds. Leesgeld fr. p p. Per half iaar f 1.50 Buiten de provincie f 2inning 15 ct. Voor tat Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. reuze: de paardentram opr heffen en ons varN Makkum en Wons terugtrekken, of de paardentram vervangen door een meer modern vervoer middel. Aangezien èn Gede puteerde Staten van Fries land èn het Gemeentebestuur van Wonseradeel zeer ernstig bezwaar maakten tegen de eergte oplossing,, iwerd ge poogd de tweede oplossing te verwezenlijken. Een verbetering en verster king van den Tramweg, zoo danig, dat daarover gereden zou kunnen worden met stoom- en motortram, bleek onmogelijk met het oog op de daaraan verbonden zeer groote kosten, zoodat slechts overbleef de mogelijkheid van vervanging van de paarden- tramdienst door een autobus- en vrachtautodienst. Onzerzijds bestond daar tegen echter nog het bezwaar dat wij door den zeer ongun- stigen finanicleelen toestand der Maatschappij niet be schikken over de geldmidde len om de noodige wagens aan te schaffen, terwijl wi er bovendien nog niet van Overtuigd waren, dat de dienst na moderniseering ren dabel zou worden. Dank zij de medewerking van het gemeentebestuur van Wonseradeel is echter een oplossing gevonden $n zoo werd het mogelijk tot de ver vanging over te gaan. GR. DIJLAKKER - BOLSWARD De laatste rit van de laatste Paardentram in ons land Harkezijl-Makkum op Woensdag 16 Juli 1930. Toen we omstreeks 10 uur in Harkezijl aankwamen, was reeds een groot aantal ge- noodigden in de wachtkamer bijeen. Voordat de laatste rit een aanvang nam, sprak de heer Biezeveld, Dir. der N. T. M., de aanwezigen als volgt toe: Voordat ik u verzoek in de tram plaats te nemen, wil ik beginnen U dank te zeggen, dat U mijn uitnoodiging om den laatsten rit van de paar dentram mede te maken, hebt willen aannemen. Op zich zelf beschouwd is het niet veel bijzonders dat een verouderd vervoermiddel als de paardentram vervan gen wordt door de autobus. Toch meen ik niet te veel te zeggen wanneer ik beweer dat de opheffing van de paar- dentramdienst Makkum-Har kezijl een zeer belangrijk feit is en wel door de omstandig heid dat hiermede de laatste van ons land waardoor een hoofdstuk uit de geschiedenis van het vervoerwezen afge sloten wordt. En dubbel gewichtig acht ik dit, omdat de paardentram de oer-vorm is van het ver voermiddel, dat over ijzeren rails wordt voortbewogen, ik zou durven zeggen: de paar dentram is de stamvader van alle spoor- en tramwegen! De paardentram is ontstaan in de 18de eeuw in de Engel- sche steenkoolmijnen, waar ijzeren staven in de wegen werden gelegd, waarover de karren met steenkolen ver voerd werden. Deze karren werden door paarden voort getrokken en werden zoo doende de eerste paarden trammen voor goederenver voer. Dit systeem bleek zoo veel voordeelen te bezitten, doordat veel minder trek kracht noodig was dan bi vervoer over de wegen, dat al spoedig het vervoermiddel ook voor personenvervoer wed toegepast. Spoedig ontstond behoefte aan grootere trekkracht op dat meer wagens gelijktijdig vervoerd zouden kunnen worden en deze werd gevon den in de stoommachine, die ook weer in de steenko lenmijnen in de tweede in mouseline en kunstzijde 5.75, 6.50, 6.75 enz. enz. Aardige Kinderjurkjes 1.75, 2.00, 2.25, 2.50 enz. Dames Mantels 8.50, 9.75, goedkoop vervoermiddel voor personen en goederen. In 1925 echter kwam naast de paardentram een meer modern vervoermiddel: de autobus, die een belangrijke achteruitgang van het perso nenvervoer per tram tenge volge had. Toch moet ik hier met dankbaarheid memoree- ren, dat een groot gedeelte van de bewoners van Mak kum en Wons ons trouw bleef en dat het hier niet werd wat wij bijv, tusschen Dokkum en Veenwouden za gen, n.l. het overgaan van nagenoeg alle passagiers van de tram naar de autobus. Ik breng daarvoor een woord van dank aan Makkum en Wons. Uit den aard der zaak ver minderde ’t personenvervoer toch vrij sterk en de exploi tatie, die nooit buitengewoon winstgevend geweest was, leverde nu verliezen op. Daar kwam bij, dat de rails langzamerhand sterk af gesleten waren en dat de rij tuigen niet lang meer mede zouden kunnen en het zou natuurlijk dwaasheid zijn de paardentram, die nu toch wel uit den tijd is, nog te gaan vernieuwen. Wij stonden dus voor de Het is mij een aangename plicht hier dank te zeggen aan den gemeenteraad voor zijne medewerking en in het bijzonder aan heeren Burge meester en Wethouders, aan wier beleid het te danken is, dat een oplossing kon wor den gevonden, die bevredi gend was èn voor de ge meente èn voor mijn Maat schappij. Voor de Nederlandschè Tramweg Maatschappij is deze dag wel een zeer bij zondere, omdat vandaag voor goed geëindigd wordt met de exploitatie van het vervoer middel waarmede de Maat? schappij nu 50 jaar geleden haar werkzaamheden in Friesland begon. Immers on ze eerste lijn, de lijn Dokkum —Veenwouden, werd als paardentram geëxploitaerd, tot 1926 toen die lijn inge richt werd voor stoom- en motortram. In de tweede plaats is deze dag voor ons gewichtig, om dat wij nu voor het eerst be ginnen met de exploitatie van autobussen, een vervoermid del dat volgens sommigen ’t vervoermiddel van de toe komst is, terwijl anderen (waartoe ik behoor) de auto bus beschouwen als een zeer waardevolle aanvulling van de spoor- en tramwegen in streken waar het vervoer niet groot genoeg is om een spoor- of tramweg te recht vaardigen. Ik spreek den wensch uit, dat het nieuwe vervoermid del zal mogen bijdragen tot de welvaart van de gemeente Wonseradeel in het algemeen en van de dorpen Makkum en Wons in het bijzonder. Hierna werden we ultge- noodigd plaats te nemen in de speciaal voor deze rit ge reserveerde tram. Daar zaten we dan in de oude knusse paardentram, voor het laatst volgepropt met hoogere en lagere auto riteiten, de Wethouders van Wonseradeel met de leden van den Raad, Directie der N. T. M., eenige genoodigden en ten slotte de pers. De laatste foto werd geno men, de paarden voorgespan nen en daar ging het op een sukkeldrafje langs de ijzeren baan die spoedig voor ande re doeleinden gebruikt zal worden. Oude herinneringen komen op, nu we zachtjes aan voort zeulen in de richting van het dorp Wons. Wat een brok gemoedelijkheid verdwijnt er met dit oude vervoermiddel, ook op deze rit nog zoo ty pisch geïllustreerd. We zaten in de 2de klas met een der heeren van de directie, die zoo welwillend was ons op een goede sigaat te trakteeren. Een stem uit de eerste klas klinkt plots: „Hebben jullie daar ook sigaren?” De men loop iets minder. Graskalveren handel redelijk goed en wel prijshoudend. Vette kalveren handel redelijk goed en wel prijshoudend. 313 M. en K.koeien f 230 tot f 440 16ö Vette koeien f 240 f 430 216 Stieren 63 Vettekalveren f 40 127 Nucht. kalv. f 312 Kleine 34 Paarden "Ossen 19 Bokk.enGeitenf 32 Pinken f 100 Totaal 2661 stuks. Vette koeien iets vlugger. f 190 f560 f 100 16 90 36 40 25 die U veilig voert naar Uw doel is op onze ateliers vervaardigd Koopt daarom Uw Japonstoffen bij ons. Wij zijn n k gesorteerd en goedkoop Extra lang, voor groote meisjes prima fil d’ecosse, zeer sterk 7 9 9 maten 120 130 f f 18 f f 120 60 Tandarts, SNEEK, houdt eiken DONDERDAG ZITTING te BOLSWARD in Hotel GA ARM AN, Marktplein. SPREEKUUR 10—1»/,. JPartt- en Spreelclcamer boven. Dinsdags van 9—1 Voor mindergegoeden van 9—10 Adres HOMES, Schoenwinkel, Suupmarkt. Spreekuren10-3 uur. Dinsdags 9—3 uur. Woensdags 24 uur. TANDARTS - FRANEKER houdt ïederen Vrijdagmiddag Spreekuur te MAKKUM van half 2 tot half 3 in Hotel „De Prins". De spreekuren te Franeker zijn 8 f 70 Graskalveren f 35 8ö Weide schapen f 26 ’28 - f 14 f - f f f200 DO Vette schapen f 186 Lammeren f 853 Vette varkens f 76 Magere Vette biggen d: FRITS OOSTERS AAN 140 Badschoenen Badzakken Badhanddoeken fioisivam Appeimami 1112 - leieiaoa 11 id DE UITGEVER. 13.75 GEBR. WOLKE n n Dames Hemden 88 ct. Ie it Gebloemde Kunstzijde Dames Zelfbinders prima zijde zeer nieuw 95 ct. LEEST ONZE ADVERTENTIE Brettelles dito voor Jongens Nieuwe waschechte Mouselines Effen Kunstzijde ook voor onderjurken 59 ct. Wollen Mouselines fijne kleuren 98 ct. Dames Directoires alle soorten vanaf 80 ct. Alpenmutsen voor dames vele soorten vanaf 78 ct. Dl Dames Nachtponnen 1.95 Gekleurde Dames- Onderjurken n. ie ï- 18 5t 31 n. 'D b i» id et i'll ir. ii- at :n a- in ze it r. Ie 31 in m n. is i- it m is I- Nieuwe waschechte Mouselines 80 cM. breed 32 ct. Gebloemde Kunstzijde ook in donkere tinten 52 ct. Groote keuze Badcostumes Badbroekjes Badmutsen ->■ Reismanden alle maten Vacantie-Aanbieding Keurige Zomerjaponnen f Dit no. bestaat uit 2 bladen Porto Binnenland Ipj ct. Buitenland 2^ ct. Spreekuur te WITMARSUM van half 5 tot half 6 in Hotel „Hofstra”. Dagelijks van 10—12 en 13 Woensdags en Vrijdags van 1012. HARLINGEN CHIRURG Practijk wordt waargenomen door Dr N1ERSTRASZ, Willemskade Nogmaals verzoeken wij H.H. Adverteerders hun ad vertenties vroeger te bezor gen, Dit met het oog op de tijdige bezorging in de omgeving. Vooradvertenties welke Dins* dags en Vrijdags na 10 uurjri entram 'smorgens In ons bezit ko-i' men, kunnen wij geen plaats meer garandeeren. Op uw aller medewerking rekenend n JONG s NIEUWSBLAD n n f - f

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1