VERHUISD llllllllllllllllll Dag en Nacht ten all en tij de staat by ons voor U een wagen of bus disponibel llllllllllllllllll De Bolswardsche Courant en Westergoo Woensdag 1 October 1930 26^2 Jaargang No. HET VERKEER. G. v.d. ZEE ARCHITECT Bestellen en wegrijden!! Uit den Omtrek. W. VAN DER WERFF Stadsnieuws. en A e Wommels naar BOLSWARD, Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds van-W.KEMBURG'S' •iLEVÈRTRAATI Henriaarderadeel. WOMMELS, 27 Sept ’30. In de heden gehouden vergadering van den Raad de zer gemeente, waarin alle leden aanwe zig waren, werd medegedeeld, dat, om trent het oprichten van een gezamenlijke ziekenbarak te Sneek, door B. en W. een vergadering met andere gemeentebestu*. ren was bijgewoond. Uit de besprekingen bleek, dat in het algemeen de kosten van het ontworpen plan te hoog werden geacht en dat de voorkeur werd gegeven aan een geza menlijke barak voor de geheele provin cie te Leeuwarden. Verder werd medegedeeld, dat een herhaalde oproeping van sollicitanten voor de vacature van Hoofd der O. L. School te Lutkewierum geen resultaat had opgeleverd, terwijl tot tijd. Hoofd dier school door B. en W. was benoemd mej. A. Span, onderwijzeres te Leeuwar den. Voor kennisgeving werd aangenomen ’t verzoek van de Prov. Friesche Vereeni- ging „Het Groene Kruis”, om een sub sidie van 1 cent per inwoner voor zuige lingenzorg en bakeropleiding. Aangeboden werd de gemeentebegroo- ting, dienst 1931, alsmede de bedrijfs- begrootingen voor dat jaar, voor het on derzoek waarvan de raad werd verdeeld in twee sectiën. Vervolgens werden voorloopig vast gesteld de rekeningen van het gas- en woningbedrijf en vervolgens de gemeen- terekening, dienst 1929 en wel die van het gas-bedrijf: in ontvangst en uitgaaf op f 9685,46 met een winstuitkeering aan de gemeente van f 540.33 De rekening van het woningbedrijf met een nadeelig saldo van f 2991.76)6 en de gemeenterekening, Gewone dienst: Inkomsten op f 232088.61 y2 Uitgaven op f 212651.96)6 met een batig saldo van f 19436.65. Kapitaaldienst: Inkomsten f 34722.711/2 Uitgaven f34774.16 nadeelig saldo f 51.44)6. Uitgeloot werden twee aandeelen elk groot f500.van de leenlng f54000. aangegaan in 1886 en wel de nummers 52 en 18. Tot leden der Gascommissie werden herbenoemd de heeren L. Feitsma en D. Miedema. Gewijzigd wrd de verordening op het getal en de bezoldiging van de ambte naren ter secretarie, waarvoor het sala ris van den tweeden ambtenaar met f 100 wordt verhoogd. Aangezien bij den Minister bezwaar bestond tegen de heffing van ten hoog ste 80 opcenten op de gemeente-fondsbe- lasting, werd eene nieuwe verordening Advertentiön per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prys. Aangesloten by hét Bureau voor oplaagcentröle. 3 3 3 3 3 3 WORKUM, 26 Sept. 1930. Op 25 Sept, j.l. sprak de heer Schurer van Lemmer in de Doopsgezinde Kerk over ontwape ning waarvoor hij door het Comité „Kerk en Vrede” arbeidsgroep voor Doopsg. tegen den Krijgsdienst, de afd. Workum van den V. D.—Bond en de afd. van de S. D. A. P., was uitgenoodigd. De belangstelling was groot, het kerk gebouw was geheel bezet. t Met het oog op de voortdurende uitbreiding van het zuidelijk gedeelte onzer stad, zal eerstdaags een brieven bus worden geplaatst aan het Hid-Hero- plantsoen, en wel aan een der hekkolom- men van de school voor Chr. U. L. O. Deze bus zal, evenals die aan den Grooten Dijlakker, de Dijkstraat en de Harlingerstraat, op werkdagen 4-maal en op Zondagen 1-maal worden gelicht. WITMARSUM, 29/9 ’30. De heer H. Rouwé onderwijzer aan de U. L. O. School alhier, slaagde te Utrecht voor de Acte Gymnastiek (L. O.). Eindiging Zomertijd. Reeds nu wijzen we onze lezers er op, dat de zomertijd eindigt in den nacht van Zaterdag op Zondag 4 op 5 Octo ber. We zullen de klok weer in zijn oude verhouding moeten terugbrengen. van Hld-Heroplantsoan - Telaf. no. 79 Spraken wij de vorige week over de snelle vorderingen die in de laatste ja ren door tal van uitvindingen en ont dekkingen ten opzichte van het kunst licht zijn gemaakt, tengevolge waarvan de nacht is omgezet in dag en zelfs de schaduwen van de donkerheid worden teruggedreven, niet minder groote ver andering en verbetering is terzelfder tijd gekomen in het verkeerswezen en de middelen die daar voor noodig zijn. Trouwens het ontdekken van nieuwe lichtbronnen, en de veranderingen in het verkeer zijn tennauwste met elkaar ver bonden. Ook hier kan dus gesproken worden van geweldige vooruitgang. Onwillekeurig gaan hierbij onze ge dachten enkele tientallen jaren terug, om voor zoover dit nog mogelijk is, ons de toestanden van voorheen in te denken. Wat ging het gebrekkig en wat kostte het een moeite en een tijd, en een zorg, en een inspanning om zich in die dagen van huis en op reis te begeven. Reizen? Wat wist men voorheen van reizen, en wie ging op reis! Alleen zij die dit voor zaken noodig hadden, of een heel enkele maal om de verstrooide jon gelieden, die door een samenloop van omstandigheden het patriarchale leven waren kwijt geworden, een bezoek te brengen, maar dat wis eene onderne ming, en had alleen plaats bij bizondere gelegenheden, bijvoorbeeld bij eene be grafenis. Vooreeijt de gebrekkige mid delen van vervoer en dan de vaak moei lijke wegen waren oorzaak dat men el kander uit het oog en vaak ook uit het hart verloren. Het eenvoudigste was dat men op stap ging. Gewapend met een stok die voor verschillende doeleinden dienst kon doen of misschien ook van een parapluie- met het oog op de kleeren, waar men zuinig bij was omdat deze bij het Zondagsche gewaad behoorde, ’t welk minstens eeni- ge jaren dienst moest doen, werd af scheid genomen van vriend en maag, en de tocht naar de plaats der bestemming ondernomen, waarmede allicht uren en dagen heengingen. Gelukkig dat men loopen kon en niet wist van de heden- daagsche vermoeienis bij deze meest natuurlijke lichaamsbeweging en onge twijfeld voor het geheele organisme ge zonde sport. Bovendien werd gezorgd voor een stevig schoeisel. Een paar flin ke vetleeren laarzen, stevig in elkaar ge naaid met onbreekbaar pikdraad en flin ke ijzeren pluggen, weerden alle vocht en vuil, en bij gebrek aan deze beenbe- dekking, konden een paar zware klom pen desnoods voorzien van een kwast verf het ook doen. Wat wist men in die dagen van de doorzichtige zijden kou sen van heden wier kortstondig bestaan onwillekeurig doet denken aan het vlin- derlevenl Was één paar eigen gebreid niet voldoende, dan werden nog een paar sokken aangetrokken, van dikker en natuurlijk wollen garen, omdat „war me voeten” een voorbehoedmiddel tegen allerlei kwalen was, en daarvoor bizon- der diende gezorgd dat de voeten warm werden gehouden. Gelijk ook de borst- bedekking een bizondere voorwaarde was tegen longontsteking en pleuris en alle verdere kwalen die daaruit voort vloeiden. Want wie zijn lichaam bewaar de, aldus leerden de ouden, die bewaar de geen rotte appel. Een bijzonder voorrecht was het wan neer men bij het op reis gaan, van een ander vervoermiddel gebruik kon maken. Natuurlijk gingen de boeren althans ge durende de zomermaanden met paard en wagen, of chais en tilbury van huis, en op hoogtijden, bijvoorbeeld voor fa miliebezoek, of als de boerenzoon op Zondagavond naar zijn uitverkorene op bezoek ging, werd daar bizondere zorg aangewijd. Het nikkelwerk aan 't gareel werd zorgvuldig gepoetst en de leidsels werden krijtwit gemaakt, en de „bruine” of de „bles” kreeg eveneens een extra beurt met de roskam en de manen en staart kwam in de krul. Wat was het eene weelde aldus uit te rijden en hoe menig begeerig oog werd naar zulk een equipage geworpen als deze den weg op reed. Ook hier kwamen hervormingen. De bolderwagen en huifkar moest plaats geworden dat het zelfs op onze scholen noodzakelijk werd, de kinderen te gaan onderwijzen in de regelen van de weg. Omdat ’t verkeer op straatzoo geweldig toenam, dat het leven alleen maar meer veilig is, wanneer elk zich houdt aan de strikte voorschriften van het koersen naar rechts. Ter nauwernood behoeft nog opge merkt, dat onder al deze veranderingen in het verkeer de gedaantewisseling der wereld volgen moest, welke zich op al le een levensterrein deed gelden. Geen wonder dat de ouden, in dezen nieuwen tijd niet meer voort kunnen. Zij kun nen in dezen vluchtenden, vliegenden tijd niet meer mee komen, evenmin als de jongeren zich de dagen van voorheen nog kunnen indenken, en voor elk die vooruit wil komen in het leven is het zaak, om zich met alle krachten van li chaam en geest aan te passen aan de eischen van het heden en daardoor te toonen, dat men zijn tijd verstaat. KIMSWERD. Zondag werd hier een kaatspartij gehouden onder de jongens van het dorp, waarvan de uitslag is als volgt: 1ste prijs: K. Aukema, U. Douma en E. Tuininga. 2de prijs: G. Bouma, P. Postma en J. de Valk. 3de prijs: J. Goinga, R. Politiek en J. Brunia. De prijzen, uitgeloofd door de kaats- club alhier, bestonden uit bronzen me dailles. vastgesteld voor de heffing van zestig opcenten. Verder werd gewijzigd het Raadsbe sluit tot ruiling van grond met de Pro vincie. Besloten werd alsnog f250 beschik baar te stellen en op de begrooting te brengen om te kunnen voldoen aan de aanvrage ex art. 72 der L. O.-wet, van het schoolbestuur te Kubaard, voor het aanschaffen van nieuwe leermiddelen, nu Ged. Staten dit Bestuur in beroep in het gelijk hadden gesteld. Vervolgens werd behandeld het voor stel van B. en W. tot den bouw van een noodslachtplaats met cadaverbergplaats te Wommels op het terreintje aan het eind van de Hofkamp en het maken van nog drie cadaverbbergplaatsen in de ge meente, n.l. 1 te Rien, Ite Roodhuis en 1 te Welsrijp. Na een ruime gedachtenwisseling werd besloten het voorstel voor den bouw van de noodslachtplaats aan te houden, ten einde nog de mogelijkheid van stichting op ’n andere plaats te overwegen, terwijl tot den bouw van de cadaverbergplaat- sen te Rien, Roodhuis en Welsrijp werd besloten. Een voorstel om twee in plaats van drie bergplaatsen te bouwen werd ver worpen. Ten slotte werd nog vastgesteld eene wijziging der gem. begrooting, dienst 1930. KIMSWERD, 29 Sept. Hedenmor gen had dé dochter van schipper K., terwijl ze haar ouders behulpzaam was bij het lossen, het ongeluk op de loop plank uit te glijden, waardoor ze tus schen ’t schip en den wal terecht kwam. Hulpvaardige handen kwamen spoe dig te hulp en redden het meisje uit haar gevaarlijke positie. Onze breede verkeerswegen. Een pittoresk grachtje? ’n zware vrachtauto en 'n klein hondje. Keffend en snuffelend hondje, bij el ke boom, verhoogd stoepje of paaltje belangstellend snuivend. Ontelbare kee- ren met verhoogde achterpoot een ken- teeken zijner (of harer) aanwezigheid deponeerend. Op een van onze gevaarlijkste ver keerspunten tusschen de hooge stoep van het R.K. Liefdesgesticht en den walkant, zóó breed dat een flinke vrachtauto geen ruimte laat voor twee- en viervoetige schepselen, wordt de be langstelling van het hondje getrokken naar den boom aan den walkant. Algeheele aandacht is gericht op dat gene wat een vorige bezoeker (of -ster) als surprise heeft gedeponeerd. Op het snelle verkeer wordt niet gelet. Een vrachtauto komt nader met een rustig gangetje. De chauffeur heeft alle aandacht noodig bij het somstijds druk ke verkeer. Het hondje snuffelt en snuift tot opeenshet voorwiel van de auto als een stoomwals het hondje weg maalt tot een vormelooze massa. Spoedig veel publiek het geval be sprekend. ‘Verschillende opmerkingen. De meest domineerende is wel: Is me dat hier een verkeersweg, laten ze die stinksloot dichtgooien. Het meerendeel der sprekers begrijpt toch zeker niet dat de gemeenschap dan in eens veel minder wallen had te on derhouden. Ook dat geeft somstijds ’n grootsteedsch aspect aan onze somstijds kleinsteedsche stad. f Naar aanleiding van ons bericht omtrent het auto-ongelukje te Hichtum voorkomende in ons blad van Zaterdag j.l. verzoekt de heer Van G. alhier te willen vermelden, dat de bewuste auto niet van hem was, maar van den heer J. te Witmarsum. De ballonwedstrijd. SNEEK, 27 Sept. Uitslag van den ballonwedstrijd, gehouden tijdens de feestelijkheden bij de veemarktopening. Op de binnengekomen kaarten van bovengenoemden wedstrijd zijn de vol gende prijzen gevallen. 1ste prijs, f5, 1391 Ballon gedaald te Stara Boleslav prov. Praag. Tsjecho Slowakije 675 K.M., opgevangen 18 Sept, des voorm. 5 uur. 2de prijs, f 4, 392 Ballon gedaald te Schönau bij Mariënbad, Tsjecho Slo wakije, opgevangen 18 Sept. 5.30 uur voorm. De ballons die hier volgen zijn ge daald in Duitschland. De nummers zijn: derde prijs f 3, 576; 4de prijs f 2, 1418, 5de tot en met 26ste prijs: 1393, 621, 945, 1321, 432, 439, 1069, 357, 391, 416, 1416, 283, 1053, 1288, 885, 69, 548, 561, 82, 904, 1410, 1050, 878, 1253, 202 en 1449. Op vertoon van de contrölestrook kunnen de prijzen worden af gehaald bij den 2den secr-penningm. G. v. d. Pijpe- kamp, Kleinzand 2. Afscheid J. de Jong. Zaterdagavond j.l. nam de heer J. de Jong (oud-Bolswarder), commies bij de Posterijen en Telegrafie, wegens zijn benoeming tot directeur van het Post en Telegraafkantoor te Hattum, af scheid van het personeel te Sneek. Bij ontstentenis van den Directeur, die met verlof afwezig was, werd de scheidende chef toegesproken door de waarnemende Directrice, Mej. Kamp man. Vervolgens werd nog het woord ge voerd door de heeren J. de Groot, U. Sytema, W. Hettema, J. van der Zee en Mej. W. Houwen. Allen schetsten de goede verstand houding tusschen het personeel en den heer De Jong en brachten hem dank voor de aangename samenwerking ge durende ongeveer 20 jaar. Verder wenschten allen hem veel goeds toe in zijn nieuwe functie, daar bij de verwachting uitsprekende, dat Hattum in den heer De Jong een goede directeur zal krijgen. Nadat door een der ambtenaren na mens Directeur en personeel den heer De Jong als blijk van waardeering en aandenken, een fraaie ets van Ids Wier sma was overhandigd, dankte deze voor de gevoelvolle woorden tot hem ge- maken voor een rijtuig op leeren riemen, later op veeren, en het was een teeken van rijkdom en weelde wanneer het rij tuig een coupévorm had, met een afzon derlijke zij-ingang, welke denken deed aan eene koets. Wat waren die menschen rijk, die op deze wijze van huis konden gaan! Zij kwamen de wereld eens in; zij hoorden en zagen wat men thuis, in altijd dezelf de omgeving nooit te hooren of te zien kwam, en zij werden,, wereldmenschen”. Natuurlijk kwam de werkman daar nooit aan toe. Men moest wel eens uit; één of twee keer per jaar naar de stad, voor het doen van de noodige inkoopen bij den manufacturier, maar ging dan gebruik maken als extra weelde van de trekschuit of omnibus, bijvoorbeeld op de marktdagen. Dat was óók eene on derneming, en dat kostte een bizondere uitgave, maar daarvoor was men dan ook „uit”, en ’t was maar „ééns” per jaar, waarvan zoowel de voorbereiding als de nabetrachting dagen lang stof tot overleg en gemeenschappelijke beraad slaging gaf. Toen de stoomboot haar intrede in het dorpsleven deed, en onder angstig gegil van de fluit hare nadering werd aange- kondigd, moest jong en oud dat wonder zien, zoodat gansch de buurt in opstand kwam; alleen de boeren waren maar ma tig met die nieuwigheid ingenomen om dat de „wallen” langs de landen zoo vernield werden, en wellicht ook nog om andere redenen. Want gelegenheid maak te genegenheid, en van zelf moest nu elk af en toe met die moderne vervoer middelen naar de stad, en had geen rust meer bij „honk”. Voor verre afstanden zorgde de spoor trein. Ja, dat was een mirakel. Met het „spoor” op reis gaan werd eene gebeur tenis om nooit te vergeten en geheel het leven bij te blijven. Wat een voorzorgs maatregelen, en wat een waarschuwin gen om vooral voorzichtig te zijn en bij goede overkomst spoedig te schrijven, dat men behouden was aangekomen. Want zoo’n trein reed zoo hard, en de gevaren waren zoo vele, en men kwam door dat gejaag en gestamp en gefluit en gesis zoo uit zijn gewone doen van dat „Kom ik er vandaag niet, dan kom ik er morgen”. Héél het leven werd door de macht van het stoomwezen uit de voegen ge licht. De afstanden waren weggevallen. Te land en ook niet minder ter zee, krom pen deze ineen, zoodat weldra jong en oud, arm en rijk, heer en knecht, man en vrouw aan deze nieuwe verkeersmidde len gewoon, een geheel andere en veel breedere blik op het leven kregen, waar door heel de wereld met al wat zij heeft en geeft aan natuur en cultuur voor allen open kwam te liggen. Bij dit punt mogen wij ook niet ver geten de beteekenis van de velecipède, later fiets of rijwiel genaamd, te noe men. Wat was het voor enkele tientallen jaren een ding, toen een waaghals zijn levten toevertrouwde, op zoo’n hoog voer tuig, enkel bestaande uit vóór- en ach terwiel en een smal zadel, met een een voudige stuurinrichting! Wat was het eene kunst, al balanceerende het even wicht te houden, en hoe verstomd ston den de dorpelingen de eerste vrouw aan te staren, die op deze wijze over den weg reed. Waar ging men heen, en wat zou van zulk eene ontaarding de gevol gen worden! Heel de wereld zou weldra willen uitvliegen, en geen mensch bleef meer bij zijne bestemming. Daarop kwam het motorrijtuig nog. Toen de auto, en daarop de bus, en wie die in deze dagen zich nog kan inden ken, de uiterst primitieve wijze waarop onze ouders en grootouders zich op reis moesten begeven, indien zij nog al den moed en de durf hadden van huis te gaan! Nauw verbonden met deze verbetering in de middelen van het verkeer, zijn ook de verkeerswegen. De modderweg werd een sintelweg, of puinweg of macadam- weg om vanaf de afgezonderdste boe renhofsteden te brengen op den straat weg, die als de groote verbindingsweg slingerde door de gansche provincie en heel het Rijk. Weg was de isolatie van voorheen, wanneer men door de slechte weersgesteldheid aan huis gebonden, soms dagen en weken lang in afzonde ring van de buitenwereld had te leven en anders niemand sprak dan de bakker en olieventer, en een enkele maal de post bode. Gebaande wegen, goed verzorgd en trouw onderhouden, daarbij in de be bouwde kommen voldoende verlicht, ga ven ruimschoots gelegenheid zich ten al len tijde vrij te bewegen, en al de^p ver anderingen in het verkeer waarvan het einde nog niet is te zien, zijn oorzaak Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 L LEEUWARDEN-L I I Leesgeld fr. p. p. per halt jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2 inning 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland l1/, ct. Buitenland 2^ ct. Official Ford Dealer BOLSWARD - TELEFOON 86 DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1