DEKENS zijn belangrijk in prijs VERLAAGD
Kil
,1
H
op deze verlaagde prijzen geven wij tot Kerstmis
ril I
Hl.' 1
Om het behoud van den
Veerdienst Stavoren-Enkhuizen.
265“
B
E
5
Ni
üro
r
L'r
Beleefd aanbevelend,
I
fl
veevervoer
per jaar 45000 wagens, na de fusie was dat gedaald tot
voercapaciteit_ niet bij ster groot Op iedere pont kunnen
lu ttaguuo. uai wuiui uua £.\j waguuo, in
tegenwoordig treinen met 70 wagons. Dat
maar ook oneconomisch. "Friesland is wat zijn vervoermid-
voer over het veer zal wel worden opgeheven. De daar-
i
gevoerd werd
lirect bij de
een groote
,oo ook het
eerste
blieke
toewij
nauwj
het vt
wel n
twijfel
halzei
een h
vrees,
zoude
woorc
wacht
Verseb i
'rjjdagsa
eesgeld fr.
uiten de pr
'oor het E
tesgeld pei
In I
Nieuws
Woens
kunnei
gedeelte der
kusten van
wellict
hartstc
oogenl
wereld
of vro
Ja óók
derde
inzicht
tiental
geroef
leven
door i
vermo
dat zij
dige v
was z
zondei
pen, e
als be
een bi
zorgvi
Vrouw
derhei
kan in
nu eei
waaro
nantië
eene v
Met oi
naar
met h
tijd, n
Een p
an two
daden
gen v
goud
oogen
lijk st<
lissen
uit de
achter
slager
grootf
bekee!
maakt
ólles i
nog a
langer
mede
Om
en vo
antwo
althan
levens
Her
14
Wij
hoort
vensht
voorbe
persoo
begon
In E
jaars-v
bureau
die U
te bez>
Buit
opgeve
ons Br
Courar
wenscl
gezegd dat het ontactisch is
J aan te nemen
tegen de plannen van Workum en spr. heeft ook de over-
le/beide comité’s. Als het com. Workum het veer niet
tgenwoordigen vorm, maar
iferen dan geeft spr. daar
men het niet aan den lijve als men hier iets wegneemt
maar voor hier is het het hart van de zaak.
De heer d' Aumale van Hardenbroek, burgemeester van
Doniawerstal verzoekt voor zijne gemeente een uitzonde
ring te maken voor toetreding als lid van het op te rich
ten comité, omdat zijne gemeente reeds lid is van het
comité Sneek. Ook is de ligging dier gemeente dusdanig,
dat men meer belang heeft bij Sneek en Lemmer dan bij
Stavoren. Wil men van uit St. Nicolaasga bijv, naar Sta
voren gaan, dan zal men eerst naar Joure moeten, daar
een aardig tijdje wachten op aansluiting met de tram naar
Sneek, vandaar pas met de trein naar Stavoren.
De Voorzitter is van meening dat lid zijn van beide co
mité’s best mogelijk is is. Er zijn meer gemeenten die van
beide comité’s lid zijn en dat kan best, want beiden wer
ken toch voor het belang van Friesland en het valt niet te
ontkennen dat Sneek wel degelijk belang heeft bij het
blijven bestaan van den veerdienst op Enkhuizen. Dan Is
er nog een lijn over Balk naar Lemmer enz. Bij die lijn
heeft Doniawerstal toch zeker ook belang?
L>e heer d’ Aumale van Hardenbroek geeft toe, dat in
beide comité’s zitten mogelijk is en blijft dus deel uitma
ken van het comité.
De voorzitter acht de houding van Sneek tegenover dit
comité een verkeerde houding, die berust op een misver
stand. Het werken voor de lijn Heerenveen-Zurich sluit
niet in zich het bestrijden van het werken tot behoud van
den veerdienst Beide belangen kunnen samengaan en doen
dat ook. Het behoeft daarom niet samengesmolten te wor
den tot één comité. Zoo juist heb ik gezegd, aldus spr.
dat het wenschelijk zou kunnen zijn dat de actie van
Noord-Holland naast de onze wordt voortgezet. Dat zou
ook voor Sneek kunnen gelden en men zou dan federatief
samen kunnen gaan. Dan zouden de gemeenten Assen en
al de gemeenten die aan de nieuwe spoorlijn liggen van
Stavoren naar Assen bondgenooten kunnen worden in hun
eigen belang, want als Stavoren een eindpfint wordt van
twee spoorlijnen is het buitengesloten dat de veerdienst
kan worden opgeheven of verminderd zelfs. Het praatje,
dat ook reeds opgeld heeft gedaan bij het publiek, als
zouden de belangen van het Sneeker comité indruischen
tegen de belangen van ons comité, moet direct uit de
wereld.
De heer Hartelust heeft gezegd, dat de veerdienst ver
minderd dient te worden, maar het is toch in ieder geval
goed, aan te dringen op het behoud van de veerdienst zoo-
als dit thans is, zonder vermindering.
Wat het punt van de nieuwe lijn Stavoren-Assen aan
gaat heeft de voorz. geen bezwaar dat thans buiten be
schouwing te laten, tenminste daarover thans geen be
slissing te nemen, teneinde dat eerst even te laten door
werken bij de besturen en het publiek.
De heer Wiersma, vertegenwoordiger van de Neder-
landsche bond van Veehandelaren heeft ook geen man
daat meegekregen van zijn vereeniging en zal dus geen
beslissing kunnen nemen. Toch wil spr. gaarne op de
hoogte worden gesteld hoe het straks zal komen met het
veevervoer. Het behoud van het veer is voor het perso
nenvervoer van belang en daarvoor wordt gestreden,
maar het veevervoer is er toch ook bij gebaat.
De heer Bosman, exploitant van het veer vermoedt dat
dit wel over Leeuwarden zal worden verlegd. Het meeste
?al toch wel uit Leeuwarden komen en het goederenver
voer over het veer zal wel worden opgeheven. De daar
voor in gebruik zijnde ponten zijn dan ook in het leven
geroepen door de concurrentie indertijd die g<
tusschen beide Spoorwegmaatschappijen. Di
fusie bleek reeds dat de fusie een groote vermindering van
per ponten aanbracht. Voor de fusie was het
>000 wagens, na de fusie was dat gedaald tot
6000, een aanmerkelijke vermindering dus. Ook is de ver-
voercapaciteit niet bijster groot. Op iedere pont kunnen
13 wagons. Dat wordt dus 26 wagons, maar men heeft
tegenwoordig treinen met 70 wagons. Dat vervoeren per
ponten zou een groot tijdverlies zijn en dat niet alleen,
maar ook oneconomisch. Friesland is wat zijn vervoermid
delen betreft niet verwend, maar dat ligt ook wel wat aan
de Friezen zelf want men vroeg ook nooit iets in dien
geest. Vergelijken met Holland wijst al dadelijk de groote
verschillen aan. Als spr. in Friesland zou wonen zou hij
direct zeggen: ik ga in alle comité’s, al waren het er tien,
om te komen tot verbetering en om er iets bij te krijgen
op het gebied van spoorwegen. Hoe weinig spoorwegen
zijn hier eigenlijk en wat is toch een spoorweg een groote
verbetering voor een bepaalde landstreek. Zoo ook het
veer. De booten zijn er toch, ze zijn goed, de dienst kost
thans aan het Rijk geen cent, het kan zich zelf bedruipen,
Dat kan wel veranderen straks, maar de ervaring heeft
toch geleerd, dat als men een verbinding er bij krijgt, het
vervoer ook stijgt. De lijn over het veer bedient ook een
geheel andere hoek dan de lijn over den afsluitdijk.
De voorzitter vraagt of het praatje dat er ieder jaar
veel geld bij het veer moet, dan een praatje is zonder
meer.
De heer Bosman noemt dat zonder meer een legende,
die ook maar eens uit de wereld moet.
De voorzitter wijst in dit verband er even op, dat, waa/
zoo juist gesproken is over de stijging van de reiskosten
in verband mgt de grootere omweg, dit toch zeker ook
geldt voor het veevervoer. Ook dat zou dus een argument
zijn om het veer te laten bestaan.
De vertegenwoordiger van het spoor- en tramwegper
soneel acht zelfs dan nog bij de nieuwe lijn het veevervoer
een heele omweg. Men moet er ook rekening mee houden
dat de plannen tot opheffing van de tramlijn van Purmer-
end-Alkmaar wel eens beïnvloed konden worden door
onze plannen hier en dat het dan best mogelijk is dat men
de bochten iets afsnijdt door de tramlijnen niet alleen te
laten bestaan maar zelfs uit te breiden.
Ook de lijn Schagen-Hoorn valt daaronder.
De heer Bosman waarschuwt echter tegen deze mee
ning alsof langs die lijnen het veevervoer zou kunnen
worden geleid, want de lijnen zijn veel te smal en te
licht. Men zou dan toch ook alles moeten overladen.
De heer Hartelust wijst in dit verband op de cijfers,
vervat in het verslag van de spoorwegen van 1929, waarin
de bruto opbrengst van het geheele vervoer over de lijn
Stavoren-Enkhuizen wordt genoemd f 184633.66 terwijl
voor veevervoer dit was f 8-186.16, dat wil zeggen nog
geen 4’/2 De beteekenis van het veevervoer is dus niet
zoo bijzonder groot.
De heer Bosman beaamt dit ten volle, te meer waar door
een administratieve oorzaak die cijfers nog ongunstiger
worden, nog ^feen 3 Dit zit mede hierin, dat in dit
verslag niet zijn opgenomen de cijfers van subsidie Rijk,
het postvervoer.
De her Blink (Fr. Mij. van Landb.) acht dit zeer ongun
stig. Daar tot dusver voor het vervoer van vee over de
Zuiderzee, ook al ging dat vervoer er niet over, toch de
tarieven over die afstand werden berekend, dit straks ook
1
Het verval van den veerdienst met de daarop aanslui
tende sneltreinen beteekent in de eerste plaats een ge
weldige verlenging van onze reisroute naar Noord- en
Zuid-Holland. Als men in plaats van over het veer in het
vervolg over den dam zou moeten reizen, dan zou daar
door van Sneek af de reis naar Amsterdam verlengd wor
den met 18 K.M., de reis naar Purmerend met 46, die naar
Hoorn met 32 en naar Enkhuizen met 68 K.M. Daar de
reiziger in de meeste gevallen toch ook weer terug moet,
verdubbelen die getallen en worden zij dus successievelijk
36, 92, 64 en 136 K.M. Welk een vermeerdering van reis
kosten, welk een duurder transport van goederen. En nu
is hierbij nog uitgegaan van de veronderstelling dat Zurich
het aanknoopingspunt zou worden. Gaat de reis over Har
lingen dan worden de verschillen nog grooter.
Dit zijn nu nog slechts de getallen voor Sneek. Voor
verder naar het zuiden g
tuurlijk de verschillen in afstan
lortkosten, no;
lurich-Anna F
■I
Een krachtige actie uit Friesland’s
Zuid-Westhoek,
Woensdagmiddag heeft ten gemeentehuize van Workum
een druk bezochte conferentie van vertegenwoordigers
van gemeentebesturen in den Zuid-Westhoek van onze
piovincie plaats gehad. Mede waren vertegenwoordigd
vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel en Fa
brieken in Friesland, van de Friesche Matschappij van
Landbouw, van den Ned. Bond van Veehouders en den
Ned. Bond van Spoorwegpersoneel.
De leiding der conferentie oerustte bij den burgemeester
van Workum, den heer C. E. van Koetsveld, die ter ope
ning een uitvoerige rede hield, waarin hij het doel der
conferentie uiteenzette.
Na enkele inleidende opmerkingen, wees spr. erop dat
de Zuiderzee-droogmaking een belangrijke verandering in
de landkaart van de noordelijke helft van ons land zal
doen ontstaan.
Vier groote polder, tezamen in oppervlakte gelijk staande
met een geheele provincie krijgen mettertijd een bevolking,
die behoefte heett aan vervoermiddelen, en gaan eenmaal
producten leveren, waarvoor afvoerwegen noodig zijn.
Het kan niet anders of dit moet leiden tot dringende vra
gen om verschillende nieuwe spoorlijnen. Spr. wees in dit
verband op het plan tot het aanleggen van een lijn over
den afsluitdam en den wensch betreffende een verbinding
Heerenveen-joure-Sneek-Bolsward-Zurich.
De weg naar het centrum en het zuiden van ons land
gaat voor Friesland’s Zuid-Westhoek echter over Enkhui
zen. Daarmede is geenszins gezegd dat men vanuit den
Z.W. hoek de poging tot het verkrijgen van de verbinding
Heerenveen-Zurich zou moeten tegenwerken. De vraag om
die nieuwe lijn en de vraag om het behoud van den veer
dienst staan niet tegenover maar los naast elkaar. Indien
echter gevraagd wordt, welke van die beide zaken voor
den Z.W. hoek van Friesland het zwaarst moet wegen,
dan antwoordt spr. zonder aarzelen; dat is het behoud van
den veerdienst.
Spr. memoreerde vervolgens kortelings de aanleiding tot
deze actie waarna hij achtereenvolgens de volgende drie
vragen beantwoordde:
le. wat zou het vervallen van den veerdienst met de
daarop aansluitende sneltreinen voor ons te beteekenen
hebben?
2e. wat kunnen wij doen om dien ramp te voor
komen?
3e. welke gronden zijn er om op ons pogen succes te
verwachten?
woidei
I van
Blankenham en Kuinre naar de nieuwe lijn, daarop aan
sluitend ongeveer bij Schoterzijl.
Wat zouden de voordeelen van zulk een lijn zijn? Van
de twee grootste mazen in ons spoorwegnet ligt de eene
tusschen de zee en de lijnen Kampen-Zwolle-Meppel-Leeu-
warden-Stavoren, en wordt de tweede omsloten door de
lijnen Meppel-Assen-Groningen-Leeuwarden-Meppel. Een
lijn Assen-Stavoren zou juist gaan door het midden van
deze beide zeer groote mazen, en zou het geheele Zuid
oosten en Zuid-Westen van Friesland uit zijn tegenwoor
dig isolement verlossen, waardoor voor die streken, die
reeds nu niet zonder beteekenis zijn, uitzicht doen ontstaan
op breedere ontwikkeling.
Voor de groote N.O.-polder, waarin men het
Zuiderzee tusschen Urk, Schokland en ae
Overijsel en Friesland wil veranderen zou de nieuwe lijn
langs de Zuidkust van Friesland en eenigermate ook de
doortrekking van de nu te Blokzijl doodloopend tramfijn
van groote beteekenis zijn. Voor een groot deel van den
Z.W. hoek zou de reis naar het centrum, naar het Oosten
en Zuiden van ons land, veel korter zijn dan over den
afsluitdam. Maar bovenal zou na aanleg van de bedoelde
lijn zeker alle gevaar van opheffing van het veer voor
goed verdwenen zijn. Want als Stavoren het eindpunt van
twee spoorlijnen werd, dan werd het tegelijkertijd on
denkbaar, dat men ook maar één oogenblik die opheffing
in overweging zou nemen. Werd door ons besloten tot
combinaties van beide acties dan zouden wij nieuwe bond
genooten voor onze beweging kunnen vinden in de be
langhebbende streken. Spr. stond tenslotte stil bij de
kansen van slagen van deze actie, waarbij hij er nog op
wees, dat, mocht al tot opheffing van den veerdienst wor
den besloten, het noorden slechts één verbinding van Oost
naar West zou kennen, terwijl de 6 overige alle beneden
de Zuiderzee zouden loopen.
De voorzitter brengt na een kleine pauze, in bespreking
de te volgen werkwijze. Er zal een comité van actie ge
vormd moeten worden waarin zitting moeten hebben alle
aangesloten gemeentebesturen, waaruit dan weer kan aan
gewezen worden een enkel lid van elk gemeentebestuur,
terwijl uit die groepeering weer, om een kleiner lichaam te
krijgen, een voorzitter, secretaris en penningmeester kan
worden aangewezen voor het uitvoerend werk.
In Enkhuizen zal overmorgen eveneens een vergadering
worden gehouden van gemeentebesturen die belang heb
ben bij een blijvende doorgaande verbinding met Fries
land en men kan zich nu afvragen wat het beste is, of
samensmelting van die beide comité’s of een werken
naast elkaar voor beider belangen. Dan zou er nog een
sub-comm. kunnen komen voor de bestudeering van de
nieuwe lijn Stavoren-Assen, zooals op de aangegeven
kaart is geteekend.
Ten slotte wordt na deze inleidende woorden van den
voorzitter de volgende agenda opgemaakt:
1. Het organiseeren van de commissie van actie.
2. De wijze van samenwerking met Noord-Holland.
3. De lijn Stavoren Assen.
4. Poging tot audiëntie bij den Minister en het daarna
brengen van de ideeën bij de Staten Generaal, de Pers
en het Publiek.
Hierover wordt de discussie geopend.
De vertegenwoordiger van het Spoor- en Trampersoneel
vraagt of de voorzitter ook bedoeld heeft dat in de actie
betrokken blijft de vereeniging welke spr. vertegenwoor
digt.
De voorzitter antwoordt hierop bevestigend.
De heer Bink namens de Friesche Maatschappij van
Landbouw sprekende, deelt mede, dat het Bestuur van
de Friesche Maatschappij van Landbouw hem als afge
vaardigde heeft gezonden naar deze bijeenkomst, doch
geen mandaat heeft meegegeven ter beslissing. Ook acht
spr. het een nadeel, dat de actie van Sneek niet beter
samenwerkt met deze pogingen van Workum. Wat aan-
ga.at hoe ver de Friesche Maatschappij van Landbouw
zich schaart achter deze plannen zal door het Bestuur
daarvan nog nader onder de oogen moeten worden ge
zien. Toch lijkt spr. de gang van zaken niet bepaald in
goede banen in Friesland en het is volgens spr. buiten
gewoon noodzakelijk dat men tot 1 comité kan komen
tusschen Sneek en workum.
De heer Hartelust, voorzitter van den Kamer van Koop
handel heeft ook geen mandaat voor de Kamer. Wel neemt
de Kamer deel aan de actie van Sneek, die beoogt het tot
stand komen van een lijn Heerenveen-Zurich. Spr. heeft
in het comité te Sneek wel gezegd dat I
om een eenigszins vijandelijke houding
te^<
tuiging dat t.z.t de houding wel beter zal worden tusschen
alleen wil behouden in den te;
dat zelfs eenigszins wil verbe'
niet veel levenskans voor. Wel zou er kans tenminste
een redelijke kans zijn op een eenvoudig veer, eenmaal
heen en eenmaal terug per dag. Op een vraag van de
Kamer aan de Directie der Ned. Spoorwegen aangaande
aansluiting van treinen op de veerdienst ook in de toe
komst, heeft de Directie geantwoord, dat de aansluitingen
zooveel mogelijk zullen worden gemaakt in overeenstem
ming met den wensch, doch de veerdienst heeft zich dan
eenigszins te regelen naar den dienst der spoorwegen,
zooals nu ook gebruikelijk is. Tenslotte deelt spr. mede,
dat als de Kamer van koophandel het belang van Fri.esland
in de plannen van Workum ziet, deze plannen zeker zal
steunen.
De heer Bajema, Wethouder van Hem. Oldephaert c.a.
verheugt zich er over, dat de Kamer van Koophandel en
zeker de voorzitter daarvan zijn krachten zal willen geven
als het belang van Friesland dat vraagt. Nu is hier ge
sproken over de mogelijkheid van samenwerking tusschen
het comité Sneek en dat van Workum. Dat zal natuurlijk
gaan als de belangen samengaan, maar of dat nu wel het
geval is als Sneek vraagt om een lijn Heerenveen-Zurich
en Workum om behoud van het veer en daaraan vastkop-
neld een lijn Stavoren-Assen is de vraag. De lijn Stavoren-
Assen, zonals die ontworpen is op de kaart, is een geheel
nieuw gezichtspunt en ook de gemeentebesturen hebben
daarover nog niet kunnen spreken. Spr. verzoekt den
voorzitter dat punt thans van de agenda af te voeren,
teneinde de gemeentebesturen en de hier aanwezige ver-
eenigingen in de gelegenheid te stellen dat nader onder de
oogen te zien en ook om gelegenheid te geven het in de
pers te laten behandelen. Dan zal het waarschijnlijk mo-
nelijk ziin de medewerking van de Kamer van Koophan
del hierop te verkrijgen en dat is een machtige hulp. De
veerdienst zelf moet blijven bestaan. Hij is er immers en
al zal het misschien niet rendabel ziin, dat is toch niet de
eerste vereischte. De haven is er ook en blijft er. Als men
in Leeuwarden woont kan men zich moeilijk het belang
indenken van den veerdienst voor deze omgeving en merkt
Hlf
over de grootere afstanden zal worden bepaald wijst spr.
er op dat hier een heel mooie taak ligt voor het comité, er
voor te ijveren, dat deze verhooging van vrachttarieven
geen werkelijkheid zal worden. Het is van het grootste
belang dat het comité van die noodzakelijkheid goed
doordrongen is. Friesland is een landbouwende bevolking
die veel belang heeft bij goedkoope vrachttarieven, ook u
omdat de afstanden zoo groot zijn.
De voorzitter constateert met genoegen dat het bestaan
alleen reeds van het veer, ook al wordt voor het veever
voer er geen gebruik van gemaakt, de vrachttarieven heeft
beïnvloed. Ook dit is dus een ernstige reden voor het
voortbestaan van het veer.
L>e heer Verkouteren, burgemeester van Sloten, be
pleit de wenschelijkheid in de route van de nieuwe lijn
Stavoren-Assen en Stavoren-Zwolle ook op te nemen de
plaats Sloten, waar een flinke zuivelfabriek is. Dat zou
tenminste van meer belang zijn dan Tacozijl.
Men zou in de gemeente Sloten de plannen van het
comité ook van aen ander oogpunt uit beschouwen.
De voorzitter wijst er op dat dit het werk zal zijn van
het op te richten comité. Het plan zooals het nu is, is
persoonlijk van den voorzitter. Als de commissie het straks
wil over nemen en uitbreiden naar wensch van verschil
leden leden van het comité, dan zai dat liggen aan die
leden zelf, die toch deel uitmaken van de groep en aan
de besprekingen zullen deelnemen.
Bij het ontwerpen van deze lijn is speciaal rekening
gehouden met de kosten, die zoo laag mogelijk moeten
zijn en daarom is de lijn dan ook gedacht over de hooge
landen.
De secretaris van de gemeente Enkhuizen zag ook liever
dat de besprekingen over de lijn Stavoren-Assen niet voor
deelname van de Noord-Hollandsche gemeenten zou gel
den, want men zal daar toch moeilijk voor speciaal Frie
sche belangen warm te krijgen zijn, evenals Friesland
minder warm zal zijn voor speciaal Noord-Hollandsche
belanden. Daarom lijkt het spr. ook beter dat de beide
comité’s samenwerken in los verband, dus elk zijn eigen
speciale belangen blijft behartigen.
Ook de voorzitter wijst er nogmaals op dat het beste
kon worden samengewerkt, ook wat Sneek betreft, in fe
deratief verbad. Elk behartigt zijn eigen belangen, maar
ieders belang is toch het in stand houden van de veer
dienst.
De heer Haarsma Byma, burgemeester van Stavoren
legt dan ook nadrukkelijk de nadruk op die medewerking
van Sneek en zou gaarne zien dat Sneek het voorbeeld
van andere gemeenten volgde en lid werd van beide co
mité’s door hier ook toe te treden. Spr. heeft gehoord dat
Sneek getracht heeft toegang voor deze vergadering te
krijgen.
De voorzitter deelt mede dat dit juist is en dat er ook
geen bezwaren tegen waren als zoodanig, alleen practi-
sche bezwaren van ruimte. Bovendien wordt van deze
vergadering een uitvoerig verslag gemaakt en aan dë
pers beschikbaar gesteld, evenals aan alle belanghebbende
gemeenten en vereenigingen. Men spreekt hier over een
compromis sluiten met Sneek, maar tegen dat woord ver
zet zich de voorzitter op grond van het feit dat dan er
kend zou moeten worden dat er strijd bestaat en dat ont
kent spr. ten sterkste. Toetreding van Sneek ook in dit
comité zou spr. een verstandige daad van Sneek vinden
en de voorz. hoopt dat het daar ook spoedig toe moge
komen.
De heer Haarsma Buma wijst er op dat de Provincie en
ook de publieke meening zich achter het plan Sneek heeft
gesteld. Het zou daarom van belang zijn dat de Provincie
zich ook achter deze plannen schaarde om daardoor een
geheel prvinciale actie te krijgen.
De heer d’ ’'Aumale van Hardenbroek (Doniawerstal)
bepleit nog het in de lijn Stavoren-Assen opnemen van een
station in zijn gemeente. Dan zou Doniawerstal meer be
lang krijgen bij de veerdienst Stavoren-Enkhuizen dan
thans het geval is. Dat zou bovendien goed gaan omdat
de grond daar in Doniawerstal zandig is en St. Nicolaasga
zou daarvoor wel de aangewezen plaats zijn.
De voorzitter wijst er op dat dit de taak zal zijn van de
commissie.
Na ampele bespreking wordt z.h.st. aangenomen dat de
gemeente-besturen in haar geheel deel uitmaken van het
comité van actie inzake het voortbestaan van den veer
dienst, terwijl een werk-comité wordt samengesteld door
aanwijzing van 1 persoon per gemeente, uit wier midden
dan een dagelijksch bestuur, voorzitter, secretaris en pen
ningmeester, kunnen worden gekozen.
Zoolang dit comité niet is samengesteld en bijeengeroe
pen hiertoe dient men eerst aan te wijzen welke per
sonen voor de gemeente zullen optreden als gemachtigde
zal de correspondentie e.d. berusten bij de gemeente
Workum. Is eenmaal het comité bijeen geweest dan
treedt de gemeente Workum terug en is het werk opge
dragen aan het comité.
Dat comité zal in haar vergadering dienen te bespreken
üe nog restende punten van de agenda van heden, n.l. de
audiëntie bij den Minister van Waterstaat, het verdere
werken onder het publiek en het verstrekken van gege
vens aan de Pers. Ook de werkwijze zal een punt van
overweging moeten uitmaken. Die eerste comité-vergade-
ing zal vrij spoedig moeten worden gehouden, want het
is in ieder geval beter iets te vroeg klaar te zijn dan te
laat.
De heer Tjeerde, voorz. plaatselijk belang te Workum,
vroeg nog den heer Bosman of het niet wenschelijk zou
zijn meerdere kleinere booten in de vaart te brengen, mede
.om den tijdsduur te bekorten doch de heer Bosman wees
in dit verband op de groote snelheid die de booten heb
ben en tevens op de ondiepe vaargeul. Bovendien zou men
dan een vrij groot bedrag moeten besteden aan het bou
wen van die kleine booten en waarvoor? Men heeft im
mers goede booten, die berekend zijn voor hun taak de
menschen veilig in ieder weer, storm enz. over de zee te
brengen. Ook zouden kleinere booten heviger schom
melen.
De voorzitter wijst er nog even op dat dus nu in Januari
een gecombineerde vergadering zal worden gehouden
tusschen He leden van het comité van de gemeenten van
Noord-Holland en die van Friesland. Tevens heeft men
binnenkort, nadat men zijn vertegenwoordiger heeft aan
gewezen, een oproeping te verwachten voor de eerste ver
gadering van het comité van actie.
De heer Van Nauta (Hindeloopen) vraagt tenslotte nog
of er kans bestaat dat straks, als het werk van het Zuider-
zeenlan is afgeloopen, een aanvang wordt gemaakt met de
inpoldering van het IJselmeer,
Deze vraag wordt door den voorzitter en den heer
Bosman ontkennend beantwoord.
Niets meer aan de orde zijnde wordt de bijeenkomst
'«et een kort woord van dank door den voorzitter ge
sloten.
IJ IfJ i t I«jC i
AiL.' 1
Hi
Wij I
kolossale afmetingen aannemen.
Spr. wees er vervolgens op dat het belang van deze
zaak zich ook tot Noord-Holland, tot Enkhuizen, en de
streek ten Westen en ten Zuid-Westen van Enkhuizen
uitstrekt. Enkhuizen voelt er niet veel voor om het ein-
punt van een doodloopend lijntje te worden. Het sprak dan
ook haast wel van zelf dat wij op ons voorstel tot het
voeren van een gemeenschappelijke actie tot behoud van
het veer dadelijk van het gemeentebestuur van Enkhuizen
toestemmend antwoord ontvingen. Men mag aannemen
dat alle gemeenten die van Enkhuizen tot Purmerend aan-
of nabij de lijn zijn gelegen, *-»
hebben, dat de sneltreinen, en
LLj2__
zich uitstrekt van Sneek tot Purmerend, kan met alle recht
van een meer dan locaal belang worden gesproken. Dat
zou in nog veel hoogere mate het geval worden, als wij
er toe konden besluiten aan onzen strijd voor behoud van
het veer vast te knoopen een actie voor een nieuwen
spoorlijn, die eveneens haar eindpunt vond in Stavoren.
Spr. bedoelt een lijn, die ongeveer zou loopen van Sta
voren over Warns, Balk, Lemmer en Oldemarkt naar Pe-
perga, op welk kruispunt aansluiting werd gevonden in
wolde, tusschen Appelscha en
naar Assen. Als die lijn er kwam, zou het voor de
liggen om de stoomtram Zwolle-Blokzijl, welke nu
in laatstgenoemde plaats doodloopt, door te trekken over
ij nog uitgegaari
knoopingspunt z
de verschillen nog grooter.
11e
gelegen plaatsen worden na-
standen, dus in reis- en trans
portkosten, nog aanzienlijken Door te reizen over Sneek-
Zurich-Anna Paulowna zou voor Workum de reis naar
Amsterdam worden verlengd met 48, die naar Purmerend
met 76, naar Hoorn met 62 en naar Enkhuizen met 98
K.M., dus voor heen en terugf met 96, 152, 124 en 196
K.M. Voor Stavoren worden die verlengingen 74, 102, 88
en 124 K.M., bij retour 148, 204, 176 en 248 K.M.
En dit alles nog slechts voor het geval de lijn Sneek-
Zurich er werkelijk kwam, wat nog geenszins zeker is.
Moest gereisd worden over Leeuwarden, dan stagen deze
getallen nog een heel groot stuk.
Niet alleen echter ons vervoer naar Holland komt in ge
drang door opheffing van den veerdienst, maar ook onze
communicatie met Sneek en Leeuwarden zal er sterk on
der lijden, als wij voor reizen in die richting niets anders
overhouden dan een paar boemeltreintjes. En dit zou toch
zeker ook schadelijk zijn voor de belangen van Sneek. De
handel van Sneek trekt een groot deel van zijn levens
sappen uit den Z.W. hoek. De reisgelegenheden zijn de
kanalen waarlangs die levenssappen naar Sneek vloeien,
Tegen al wat het aantal dier kanalen vermindert of ze
trager doet vloeien, moest, dunkt spr., ook Sneek, ja
vooral Sneek, zich met alle kracht verzetten. Dat het dit
niet doet, lijkt spr. totaal onbegrijpelijk. Verdwijning van
het veer zou voor Sneek een ramp zijn. En indien daar
naast dan ook eens mislukte de actie voor de lijn naar
Zurich wat geenszins onmogelijk is zou die ramp
kolossale afmetingen aannemen.
Spr. wees er vervolgens op dat het belang
streek ten Westen en ten Zuid-Westen van Enkhuizen
punt van een doodloopend lijntje te worden. Het sprak dan
gemeenschappelijke actie tot behoud van
toestemmend antwoord ontvingen. Men mag aannemen
of nabij “de lijn zijn gelegen, er min of meer belang bij
hebben, dat de sneltreinen, en dus ook het veer behouden
blijven. Waar dus de bij onze actie belanghebbende streek
worden gesproken. Dat
u in nog veel hoogere mate het geval worden, als wij
toe konden besluiten aan onzen strijd voor behoud van
het veer vast te knoopen een actie voor een nieuwen
spoorlijn, die eveneens haar eindpunt vond in Stavoren.
over Warns, Balk, Lemmer en Oldemarkt naar Pe-
de richting Zwolle, en van Peperga verder over Noord-
J.T, ii Óosterwolde door, vlak ten
zuiden van de kolohie Veenhuizen, en door de gemeente
Norg
hand
L
KERST-RECLAME
Bolsward
IV
I
I
1
.1'/
i
20 KORTING
JULIUS STOCKMANN
I
j J Ti 1
I
1f
-LLXlur» nn irnM Dnnnrrrn XTör/Jnr /Minr Mnpirfl-
11 1 i'
'"Tl
vil f'i «L