DEKENS zijn belangrijk in prijs VERLAAGD Kil ,1 H op deze verlaagde prijzen geven wij tot Kerstmis ril I Hl.' 1 Om het behoud van den Veerdienst Stavoren-Enkhuizen. 265“ B E 5 Ni üro r L'r Beleefd aanbevelend, I fl veevervoer per jaar 45000 wagens, na de fusie was dat gedaald tot voercapaciteit_ niet bij ster groot Op iedere pont kunnen lu ttaguuo. uai wuiui uua £.\j waguuo, in tegenwoordig treinen met 70 wagons. Dat maar ook oneconomisch. "Friesland is wat zijn vervoermid- voer over het veer zal wel worden opgeheven. De daar- i gevoerd werd lirect bij de een groote ,oo ook het eerste blieke toewij nauwj het vt wel n twijfel halzei een h vrees, zoude woorc wacht Verseb i 'rjjdagsa eesgeld fr. uiten de pr 'oor het E tesgeld pei In I Nieuws Woens kunnei gedeelte der kusten van wellict hartstc oogenl wereld of vro Ja óók derde inzicht tiental geroef leven door i vermo dat zij dige v was z zondei pen, e als be een bi zorgvi Vrouw derhei kan in nu eei waaro nantië eene v Met oi naar met h tijd, n Een p an two daden gen v goud oogen lijk st< lissen uit de achter slager grootf bekee! maakt ólles i nog a langer mede Om en vo antwo althan levens Her 14 Wij hoort vensht voorbe persoo begon In E jaars-v bureau die U te bez> Buit opgeve ons Br Courar wenscl gezegd dat het ontactisch is J aan te nemen tegen de plannen van Workum en spr. heeft ook de over- le/beide comité’s. Als het com. Workum het veer niet tgenwoordigen vorm, maar iferen dan geeft spr. daar men het niet aan den lijve als men hier iets wegneemt maar voor hier is het het hart van de zaak. De heer d' Aumale van Hardenbroek, burgemeester van Doniawerstal verzoekt voor zijne gemeente een uitzonde ring te maken voor toetreding als lid van het op te rich ten comité, omdat zijne gemeente reeds lid is van het comité Sneek. Ook is de ligging dier gemeente dusdanig, dat men meer belang heeft bij Sneek en Lemmer dan bij Stavoren. Wil men van uit St. Nicolaasga bijv, naar Sta voren gaan, dan zal men eerst naar Joure moeten, daar een aardig tijdje wachten op aansluiting met de tram naar Sneek, vandaar pas met de trein naar Stavoren. De Voorzitter is van meening dat lid zijn van beide co mité’s best mogelijk is is. Er zijn meer gemeenten die van beide comité’s lid zijn en dat kan best, want beiden wer ken toch voor het belang van Friesland en het valt niet te ontkennen dat Sneek wel degelijk belang heeft bij het blijven bestaan van den veerdienst op Enkhuizen. Dan Is er nog een lijn over Balk naar Lemmer enz. Bij die lijn heeft Doniawerstal toch zeker ook belang? L>e heer d’ Aumale van Hardenbroek geeft toe, dat in beide comité’s zitten mogelijk is en blijft dus deel uitma ken van het comité. De voorzitter acht de houding van Sneek tegenover dit comité een verkeerde houding, die berust op een misver stand. Het werken voor de lijn Heerenveen-Zurich sluit niet in zich het bestrijden van het werken tot behoud van den veerdienst Beide belangen kunnen samengaan en doen dat ook. Het behoeft daarom niet samengesmolten te wor den tot één comité. Zoo juist heb ik gezegd, aldus spr. dat het wenschelijk zou kunnen zijn dat de actie van Noord-Holland naast de onze wordt voortgezet. Dat zou ook voor Sneek kunnen gelden en men zou dan federatief samen kunnen gaan. Dan zouden de gemeenten Assen en al de gemeenten die aan de nieuwe spoorlijn liggen van Stavoren naar Assen bondgenooten kunnen worden in hun eigen belang, want als Stavoren een eindpfint wordt van twee spoorlijnen is het buitengesloten dat de veerdienst kan worden opgeheven of verminderd zelfs. Het praatje, dat ook reeds opgeld heeft gedaan bij het publiek, als zouden de belangen van het Sneeker comité indruischen tegen de belangen van ons comité, moet direct uit de wereld. De heer Hartelust heeft gezegd, dat de veerdienst ver minderd dient te worden, maar het is toch in ieder geval goed, aan te dringen op het behoud van de veerdienst zoo- als dit thans is, zonder vermindering. Wat het punt van de nieuwe lijn Stavoren-Assen aan gaat heeft de voorz. geen bezwaar dat thans buiten be schouwing te laten, tenminste daarover thans geen be slissing te nemen, teneinde dat eerst even te laten door werken bij de besturen en het publiek. De heer Wiersma, vertegenwoordiger van de Neder- landsche bond van Veehandelaren heeft ook geen man daat meegekregen van zijn vereeniging en zal dus geen beslissing kunnen nemen. Toch wil spr. gaarne op de hoogte worden gesteld hoe het straks zal komen met het veevervoer. Het behoud van het veer is voor het perso nenvervoer van belang en daarvoor wordt gestreden, maar het veevervoer is er toch ook bij gebaat. De heer Bosman, exploitant van het veer vermoedt dat dit wel over Leeuwarden zal worden verlegd. Het meeste ?al toch wel uit Leeuwarden komen en het goederenver voer over het veer zal wel worden opgeheven. De daar voor in gebruik zijnde ponten zijn dan ook in het leven geroepen door de concurrentie indertijd die g< tusschen beide Spoorwegmaatschappijen. Di fusie bleek reeds dat de fusie een groote vermindering van per ponten aanbracht. Voor de fusie was het >000 wagens, na de fusie was dat gedaald tot 6000, een aanmerkelijke vermindering dus. Ook is de ver- voercapaciteit niet bijster groot. Op iedere pont kunnen 13 wagons. Dat wordt dus 26 wagons, maar men heeft tegenwoordig treinen met 70 wagons. Dat vervoeren per ponten zou een groot tijdverlies zijn en dat niet alleen, maar ook oneconomisch. Friesland is wat zijn vervoermid delen betreft niet verwend, maar dat ligt ook wel wat aan de Friezen zelf want men vroeg ook nooit iets in dien geest. Vergelijken met Holland wijst al dadelijk de groote verschillen aan. Als spr. in Friesland zou wonen zou hij direct zeggen: ik ga in alle comité’s, al waren het er tien, om te komen tot verbetering en om er iets bij te krijgen op het gebied van spoorwegen. Hoe weinig spoorwegen zijn hier eigenlijk en wat is toch een spoorweg een groote verbetering voor een bepaalde landstreek. Zoo ook het veer. De booten zijn er toch, ze zijn goed, de dienst kost thans aan het Rijk geen cent, het kan zich zelf bedruipen, Dat kan wel veranderen straks, maar de ervaring heeft toch geleerd, dat als men een verbinding er bij krijgt, het vervoer ook stijgt. De lijn over het veer bedient ook een geheel andere hoek dan de lijn over den afsluitdijk. De voorzitter vraagt of het praatje dat er ieder jaar veel geld bij het veer moet, dan een praatje is zonder meer. De heer Bosman noemt dat zonder meer een legende, die ook maar eens uit de wereld moet. De voorzitter wijst in dit verband er even op, dat, waa/ zoo juist gesproken is over de stijging van de reiskosten in verband mgt de grootere omweg, dit toch zeker ook geldt voor het veevervoer. Ook dat zou dus een argument zijn om het veer te laten bestaan. De vertegenwoordiger van het spoor- en tramwegper soneel acht zelfs dan nog bij de nieuwe lijn het veevervoer een heele omweg. Men moet er ook rekening mee houden dat de plannen tot opheffing van de tramlijn van Purmer- end-Alkmaar wel eens beïnvloed konden worden door onze plannen hier en dat het dan best mogelijk is dat men de bochten iets afsnijdt door de tramlijnen niet alleen te laten bestaan maar zelfs uit te breiden. Ook de lijn Schagen-Hoorn valt daaronder. De heer Bosman waarschuwt echter tegen deze mee ning alsof langs die lijnen het veevervoer zou kunnen worden geleid, want de lijnen zijn veel te smal en te licht. Men zou dan toch ook alles moeten overladen. De heer Hartelust wijst in dit verband op de cijfers, vervat in het verslag van de spoorwegen van 1929, waarin de bruto opbrengst van het geheele vervoer over de lijn Stavoren-Enkhuizen wordt genoemd f 184633.66 terwijl voor veevervoer dit was f 8-186.16, dat wil zeggen nog geen 4’/2 De beteekenis van het veevervoer is dus niet zoo bijzonder groot. De heer Bosman beaamt dit ten volle, te meer waar door een administratieve oorzaak die cijfers nog ongunstiger worden, nog ^feen 3 Dit zit mede hierin, dat in dit verslag niet zijn opgenomen de cijfers van subsidie Rijk, het postvervoer. De her Blink (Fr. Mij. van Landb.) acht dit zeer ongun stig. Daar tot dusver voor het vervoer van vee over de Zuiderzee, ook al ging dat vervoer er niet over, toch de tarieven over die afstand werden berekend, dit straks ook 1 Het verval van den veerdienst met de daarop aanslui tende sneltreinen beteekent in de eerste plaats een ge weldige verlenging van onze reisroute naar Noord- en Zuid-Holland. Als men in plaats van over het veer in het vervolg over den dam zou moeten reizen, dan zou daar door van Sneek af de reis naar Amsterdam verlengd wor den met 18 K.M., de reis naar Purmerend met 46, die naar Hoorn met 32 en naar Enkhuizen met 68 K.M. Daar de reiziger in de meeste gevallen toch ook weer terug moet, verdubbelen die getallen en worden zij dus successievelijk 36, 92, 64 en 136 K.M. Welk een vermeerdering van reis kosten, welk een duurder transport van goederen. En nu is hierbij nog uitgegaan van de veronderstelling dat Zurich het aanknoopingspunt zou worden. Gaat de reis over Har lingen dan worden de verschillen nog grooter. Dit zijn nu nog slechts de getallen voor Sneek. Voor verder naar het zuiden g tuurlijk de verschillen in afstan lortkosten, no; lurich-Anna F ■I Een krachtige actie uit Friesland’s Zuid-Westhoek, Woensdagmiddag heeft ten gemeentehuize van Workum een druk bezochte conferentie van vertegenwoordigers van gemeentebesturen in den Zuid-Westhoek van onze piovincie plaats gehad. Mede waren vertegenwoordigd vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel en Fa brieken in Friesland, van de Friesche Matschappij van Landbouw, van den Ned. Bond van Veehouders en den Ned. Bond van Spoorwegpersoneel. De leiding der conferentie oerustte bij den burgemeester van Workum, den heer C. E. van Koetsveld, die ter ope ning een uitvoerige rede hield, waarin hij het doel der conferentie uiteenzette. Na enkele inleidende opmerkingen, wees spr. erop dat de Zuiderzee-droogmaking een belangrijke verandering in de landkaart van de noordelijke helft van ons land zal doen ontstaan. Vier groote polder, tezamen in oppervlakte gelijk staande met een geheele provincie krijgen mettertijd een bevolking, die behoefte heett aan vervoermiddelen, en gaan eenmaal producten leveren, waarvoor afvoerwegen noodig zijn. Het kan niet anders of dit moet leiden tot dringende vra gen om verschillende nieuwe spoorlijnen. Spr. wees in dit verband op het plan tot het aanleggen van een lijn over den afsluitdam en den wensch betreffende een verbinding Heerenveen-joure-Sneek-Bolsward-Zurich. De weg naar het centrum en het zuiden van ons land gaat voor Friesland’s Zuid-Westhoek echter over Enkhui zen. Daarmede is geenszins gezegd dat men vanuit den Z.W. hoek de poging tot het verkrijgen van de verbinding Heerenveen-Zurich zou moeten tegenwerken. De vraag om die nieuwe lijn en de vraag om het behoud van den veer dienst staan niet tegenover maar los naast elkaar. Indien echter gevraagd wordt, welke van die beide zaken voor den Z.W. hoek van Friesland het zwaarst moet wegen, dan antwoordt spr. zonder aarzelen; dat is het behoud van den veerdienst. Spr. memoreerde vervolgens kortelings de aanleiding tot deze actie waarna hij achtereenvolgens de volgende drie vragen beantwoordde: le. wat zou het vervallen van den veerdienst met de daarop aansluitende sneltreinen voor ons te beteekenen hebben? 2e. wat kunnen wij doen om dien ramp te voor komen? 3e. welke gronden zijn er om op ons pogen succes te verwachten? woidei I van Blankenham en Kuinre naar de nieuwe lijn, daarop aan sluitend ongeveer bij Schoterzijl. Wat zouden de voordeelen van zulk een lijn zijn? Van de twee grootste mazen in ons spoorwegnet ligt de eene tusschen de zee en de lijnen Kampen-Zwolle-Meppel-Leeu- warden-Stavoren, en wordt de tweede omsloten door de lijnen Meppel-Assen-Groningen-Leeuwarden-Meppel. Een lijn Assen-Stavoren zou juist gaan door het midden van deze beide zeer groote mazen, en zou het geheele Zuid oosten en Zuid-Westen van Friesland uit zijn tegenwoor dig isolement verlossen, waardoor voor die streken, die reeds nu niet zonder beteekenis zijn, uitzicht doen ontstaan op breedere ontwikkeling. Voor de groote N.O.-polder, waarin men het Zuiderzee tusschen Urk, Schokland en ae Overijsel en Friesland wil veranderen zou de nieuwe lijn langs de Zuidkust van Friesland en eenigermate ook de doortrekking van de nu te Blokzijl doodloopend tramfijn van groote beteekenis zijn. Voor een groot deel van den Z.W. hoek zou de reis naar het centrum, naar het Oosten en Zuiden van ons land, veel korter zijn dan over den afsluitdam. Maar bovenal zou na aanleg van de bedoelde lijn zeker alle gevaar van opheffing van het veer voor goed verdwenen zijn. Want als Stavoren het eindpunt van twee spoorlijnen werd, dan werd het tegelijkertijd on denkbaar, dat men ook maar één oogenblik die opheffing in overweging zou nemen. Werd door ons besloten tot combinaties van beide acties dan zouden wij nieuwe bond genooten voor onze beweging kunnen vinden in de be langhebbende streken. Spr. stond tenslotte stil bij de kansen van slagen van deze actie, waarbij hij er nog op wees, dat, mocht al tot opheffing van den veerdienst wor den besloten, het noorden slechts één verbinding van Oost naar West zou kennen, terwijl de 6 overige alle beneden de Zuiderzee zouden loopen. De voorzitter brengt na een kleine pauze, in bespreking de te volgen werkwijze. Er zal een comité van actie ge vormd moeten worden waarin zitting moeten hebben alle aangesloten gemeentebesturen, waaruit dan weer kan aan gewezen worden een enkel lid van elk gemeentebestuur, terwijl uit die groepeering weer, om een kleiner lichaam te krijgen, een voorzitter, secretaris en penningmeester kan worden aangewezen voor het uitvoerend werk. In Enkhuizen zal overmorgen eveneens een vergadering worden gehouden van gemeentebesturen die belang heb ben bij een blijvende doorgaande verbinding met Fries land en men kan zich nu afvragen wat het beste is, of samensmelting van die beide comité’s of een werken naast elkaar voor beider belangen. Dan zou er nog een sub-comm. kunnen komen voor de bestudeering van de nieuwe lijn Stavoren-Assen, zooals op de aangegeven kaart is geteekend. Ten slotte wordt na deze inleidende woorden van den voorzitter de volgende agenda opgemaakt: 1. Het organiseeren van de commissie van actie. 2. De wijze van samenwerking met Noord-Holland. 3. De lijn Stavoren Assen. 4. Poging tot audiëntie bij den Minister en het daarna brengen van de ideeën bij de Staten Generaal, de Pers en het Publiek. Hierover wordt de discussie geopend. De vertegenwoordiger van het Spoor- en Trampersoneel vraagt of de voorzitter ook bedoeld heeft dat in de actie betrokken blijft de vereeniging welke spr. vertegenwoor digt. De voorzitter antwoordt hierop bevestigend. De heer Bink namens de Friesche Maatschappij van Landbouw sprekende, deelt mede, dat het Bestuur van de Friesche Maatschappij van Landbouw hem als afge vaardigde heeft gezonden naar deze bijeenkomst, doch geen mandaat heeft meegegeven ter beslissing. Ook acht spr. het een nadeel, dat de actie van Sneek niet beter samenwerkt met deze pogingen van Workum. Wat aan- ga.at hoe ver de Friesche Maatschappij van Landbouw zich schaart achter deze plannen zal door het Bestuur daarvan nog nader onder de oogen moeten worden ge zien. Toch lijkt spr. de gang van zaken niet bepaald in goede banen in Friesland en het is volgens spr. buiten gewoon noodzakelijk dat men tot 1 comité kan komen tusschen Sneek en workum. De heer Hartelust, voorzitter van den Kamer van Koop handel heeft ook geen mandaat voor de Kamer. Wel neemt de Kamer deel aan de actie van Sneek, die beoogt het tot stand komen van een lijn Heerenveen-Zurich. Spr. heeft in het comité te Sneek wel gezegd dat I om een eenigszins vijandelijke houding te^< tuiging dat t.z.t de houding wel beter zal worden tusschen alleen wil behouden in den te; dat zelfs eenigszins wil verbe' niet veel levenskans voor. Wel zou er kans tenminste een redelijke kans zijn op een eenvoudig veer, eenmaal heen en eenmaal terug per dag. Op een vraag van de Kamer aan de Directie der Ned. Spoorwegen aangaande aansluiting van treinen op de veerdienst ook in de toe komst, heeft de Directie geantwoord, dat de aansluitingen zooveel mogelijk zullen worden gemaakt in overeenstem ming met den wensch, doch de veerdienst heeft zich dan eenigszins te regelen naar den dienst der spoorwegen, zooals nu ook gebruikelijk is. Tenslotte deelt spr. mede, dat als de Kamer van koophandel het belang van Fri.esland in de plannen van Workum ziet, deze plannen zeker zal steunen. De heer Bajema, Wethouder van Hem. Oldephaert c.a. verheugt zich er over, dat de Kamer van Koophandel en zeker de voorzitter daarvan zijn krachten zal willen geven als het belang van Friesland dat vraagt. Nu is hier ge sproken over de mogelijkheid van samenwerking tusschen het comité Sneek en dat van Workum. Dat zal natuurlijk gaan als de belangen samengaan, maar of dat nu wel het geval is als Sneek vraagt om een lijn Heerenveen-Zurich en Workum om behoud van het veer en daaraan vastkop- neld een lijn Stavoren-Assen is de vraag. De lijn Stavoren- Assen, zonals die ontworpen is op de kaart, is een geheel nieuw gezichtspunt en ook de gemeentebesturen hebben daarover nog niet kunnen spreken. Spr. verzoekt den voorzitter dat punt thans van de agenda af te voeren, teneinde de gemeentebesturen en de hier aanwezige ver- eenigingen in de gelegenheid te stellen dat nader onder de oogen te zien en ook om gelegenheid te geven het in de pers te laten behandelen. Dan zal het waarschijnlijk mo- nelijk ziin de medewerking van de Kamer van Koophan del hierop te verkrijgen en dat is een machtige hulp. De veerdienst zelf moet blijven bestaan. Hij is er immers en al zal het misschien niet rendabel ziin, dat is toch niet de eerste vereischte. De haven is er ook en blijft er. Als men in Leeuwarden woont kan men zich moeilijk het belang indenken van den veerdienst voor deze omgeving en merkt Hlf over de grootere afstanden zal worden bepaald wijst spr. er op dat hier een heel mooie taak ligt voor het comité, er voor te ijveren, dat deze verhooging van vrachttarieven geen werkelijkheid zal worden. Het is van het grootste belang dat het comité van die noodzakelijkheid goed doordrongen is. Friesland is een landbouwende bevolking die veel belang heeft bij goedkoope vrachttarieven, ook u omdat de afstanden zoo groot zijn. De voorzitter constateert met genoegen dat het bestaan alleen reeds van het veer, ook al wordt voor het veever voer er geen gebruik van gemaakt, de vrachttarieven heeft beïnvloed. Ook dit is dus een ernstige reden voor het voortbestaan van het veer. L>e heer Verkouteren, burgemeester van Sloten, be pleit de wenschelijkheid in de route van de nieuwe lijn Stavoren-Assen en Stavoren-Zwolle ook op te nemen de plaats Sloten, waar een flinke zuivelfabriek is. Dat zou tenminste van meer belang zijn dan Tacozijl. Men zou in de gemeente Sloten de plannen van het comité ook van aen ander oogpunt uit beschouwen. De voorzitter wijst er op dat dit het werk zal zijn van het op te richten comité. Het plan zooals het nu is, is persoonlijk van den voorzitter. Als de commissie het straks wil over nemen en uitbreiden naar wensch van verschil leden leden van het comité, dan zai dat liggen aan die leden zelf, die toch deel uitmaken van de groep en aan de besprekingen zullen deelnemen. Bij het ontwerpen van deze lijn is speciaal rekening gehouden met de kosten, die zoo laag mogelijk moeten zijn en daarom is de lijn dan ook gedacht over de hooge landen. De secretaris van de gemeente Enkhuizen zag ook liever dat de besprekingen over de lijn Stavoren-Assen niet voor deelname van de Noord-Hollandsche gemeenten zou gel den, want men zal daar toch moeilijk voor speciaal Frie sche belangen warm te krijgen zijn, evenals Friesland minder warm zal zijn voor speciaal Noord-Hollandsche belanden. Daarom lijkt het spr. ook beter dat de beide comité’s samenwerken in los verband, dus elk zijn eigen speciale belangen blijft behartigen. Ook de voorzitter wijst er nogmaals op dat het beste kon worden samengewerkt, ook wat Sneek betreft, in fe deratief verbad. Elk behartigt zijn eigen belangen, maar ieders belang is toch het in stand houden van de veer dienst. De heer Haarsma Byma, burgemeester van Stavoren legt dan ook nadrukkelijk de nadruk op die medewerking van Sneek en zou gaarne zien dat Sneek het voorbeeld van andere gemeenten volgde en lid werd van beide co mité’s door hier ook toe te treden. Spr. heeft gehoord dat Sneek getracht heeft toegang voor deze vergadering te krijgen. De voorzitter deelt mede dat dit juist is en dat er ook geen bezwaren tegen waren als zoodanig, alleen practi- sche bezwaren van ruimte. Bovendien wordt van deze vergadering een uitvoerig verslag gemaakt en aan dë pers beschikbaar gesteld, evenals aan alle belanghebbende gemeenten en vereenigingen. Men spreekt hier over een compromis sluiten met Sneek, maar tegen dat woord ver zet zich de voorzitter op grond van het feit dat dan er kend zou moeten worden dat er strijd bestaat en dat ont kent spr. ten sterkste. Toetreding van Sneek ook in dit comité zou spr. een verstandige daad van Sneek vinden en de voorz. hoopt dat het daar ook spoedig toe moge komen. De heer Haarsma Buma wijst er op dat de Provincie en ook de publieke meening zich achter het plan Sneek heeft gesteld. Het zou daarom van belang zijn dat de Provincie zich ook achter deze plannen schaarde om daardoor een geheel prvinciale actie te krijgen. De heer d’ ’'Aumale van Hardenbroek (Doniawerstal) bepleit nog het in de lijn Stavoren-Assen opnemen van een station in zijn gemeente. Dan zou Doniawerstal meer be lang krijgen bij de veerdienst Stavoren-Enkhuizen dan thans het geval is. Dat zou bovendien goed gaan omdat de grond daar in Doniawerstal zandig is en St. Nicolaasga zou daarvoor wel de aangewezen plaats zijn. De voorzitter wijst er op dat dit de taak zal zijn van de commissie. Na ampele bespreking wordt z.h.st. aangenomen dat de gemeente-besturen in haar geheel deel uitmaken van het comité van actie inzake het voortbestaan van den veer dienst, terwijl een werk-comité wordt samengesteld door aanwijzing van 1 persoon per gemeente, uit wier midden dan een dagelijksch bestuur, voorzitter, secretaris en pen ningmeester, kunnen worden gekozen. Zoolang dit comité niet is samengesteld en bijeengeroe pen hiertoe dient men eerst aan te wijzen welke per sonen voor de gemeente zullen optreden als gemachtigde zal de correspondentie e.d. berusten bij de gemeente Workum. Is eenmaal het comité bijeen geweest dan treedt de gemeente Workum terug en is het werk opge dragen aan het comité. Dat comité zal in haar vergadering dienen te bespreken üe nog restende punten van de agenda van heden, n.l. de audiëntie bij den Minister van Waterstaat, het verdere werken onder het publiek en het verstrekken van gege vens aan de Pers. Ook de werkwijze zal een punt van overweging moeten uitmaken. Die eerste comité-vergade- ing zal vrij spoedig moeten worden gehouden, want het is in ieder geval beter iets te vroeg klaar te zijn dan te laat. De heer Tjeerde, voorz. plaatselijk belang te Workum, vroeg nog den heer Bosman of het niet wenschelijk zou zijn meerdere kleinere booten in de vaart te brengen, mede .om den tijdsduur te bekorten doch de heer Bosman wees in dit verband op de groote snelheid die de booten heb ben en tevens op de ondiepe vaargeul. Bovendien zou men dan een vrij groot bedrag moeten besteden aan het bou wen van die kleine booten en waarvoor? Men heeft im mers goede booten, die berekend zijn voor hun taak de menschen veilig in ieder weer, storm enz. over de zee te brengen. Ook zouden kleinere booten heviger schom melen. De voorzitter wijst er nog even op dat dus nu in Januari een gecombineerde vergadering zal worden gehouden tusschen He leden van het comité van de gemeenten van Noord-Holland en die van Friesland. Tevens heeft men binnenkort, nadat men zijn vertegenwoordiger heeft aan gewezen, een oproeping te verwachten voor de eerste ver gadering van het comité van actie. De heer Van Nauta (Hindeloopen) vraagt tenslotte nog of er kans bestaat dat straks, als het werk van het Zuider- zeenlan is afgeloopen, een aanvang wordt gemaakt met de inpoldering van het IJselmeer, Deze vraag wordt door den voorzitter en den heer Bosman ontkennend beantwoord. Niets meer aan de orde zijnde wordt de bijeenkomst '«et een kort woord van dank door den voorzitter ge sloten. IJ IfJ i t I«jC i AiL.' 1 Hi Wij I kolossale afmetingen aannemen. Spr. wees er vervolgens op dat het belang van deze zaak zich ook tot Noord-Holland, tot Enkhuizen, en de streek ten Westen en ten Zuid-Westen van Enkhuizen uitstrekt. Enkhuizen voelt er niet veel voor om het ein- punt van een doodloopend lijntje te worden. Het sprak dan ook haast wel van zelf dat wij op ons voorstel tot het voeren van een gemeenschappelijke actie tot behoud van het veer dadelijk van het gemeentebestuur van Enkhuizen toestemmend antwoord ontvingen. Men mag aannemen dat alle gemeenten die van Enkhuizen tot Purmerend aan- of nabij de lijn zijn gelegen, *-» hebben, dat de sneltreinen, en LLj2__ zich uitstrekt van Sneek tot Purmerend, kan met alle recht van een meer dan locaal belang worden gesproken. Dat zou in nog veel hoogere mate het geval worden, als wij er toe konden besluiten aan onzen strijd voor behoud van het veer vast te knoopen een actie voor een nieuwen spoorlijn, die eveneens haar eindpunt vond in Stavoren. Spr. bedoelt een lijn, die ongeveer zou loopen van Sta voren over Warns, Balk, Lemmer en Oldemarkt naar Pe- perga, op welk kruispunt aansluiting werd gevonden in wolde, tusschen Appelscha en naar Assen. Als die lijn er kwam, zou het voor de liggen om de stoomtram Zwolle-Blokzijl, welke nu in laatstgenoemde plaats doodloopt, door te trekken over ij nog uitgegaari knoopingspunt z de verschillen nog grooter. 11e gelegen plaatsen worden na- standen, dus in reis- en trans portkosten, nog aanzienlijken Door te reizen over Sneek- Zurich-Anna Paulowna zou voor Workum de reis naar Amsterdam worden verlengd met 48, die naar Purmerend met 76, naar Hoorn met 62 en naar Enkhuizen met 98 K.M., dus voor heen en terugf met 96, 152, 124 en 196 K.M. Voor Stavoren worden die verlengingen 74, 102, 88 en 124 K.M., bij retour 148, 204, 176 en 248 K.M. En dit alles nog slechts voor het geval de lijn Sneek- Zurich er werkelijk kwam, wat nog geenszins zeker is. Moest gereisd worden over Leeuwarden, dan stagen deze getallen nog een heel groot stuk. Niet alleen echter ons vervoer naar Holland komt in ge drang door opheffing van den veerdienst, maar ook onze communicatie met Sneek en Leeuwarden zal er sterk on der lijden, als wij voor reizen in die richting niets anders overhouden dan een paar boemeltreintjes. En dit zou toch zeker ook schadelijk zijn voor de belangen van Sneek. De handel van Sneek trekt een groot deel van zijn levens sappen uit den Z.W. hoek. De reisgelegenheden zijn de kanalen waarlangs die levenssappen naar Sneek vloeien, Tegen al wat het aantal dier kanalen vermindert of ze trager doet vloeien, moest, dunkt spr., ook Sneek, ja vooral Sneek, zich met alle kracht verzetten. Dat het dit niet doet, lijkt spr. totaal onbegrijpelijk. Verdwijning van het veer zou voor Sneek een ramp zijn. En indien daar naast dan ook eens mislukte de actie voor de lijn naar Zurich wat geenszins onmogelijk is zou die ramp kolossale afmetingen aannemen. Spr. wees er vervolgens op dat het belang streek ten Westen en ten Zuid-Westen van Enkhuizen punt van een doodloopend lijntje te worden. Het sprak dan gemeenschappelijke actie tot behoud van toestemmend antwoord ontvingen. Men mag aannemen of nabij “de lijn zijn gelegen, er min of meer belang bij hebben, dat de sneltreinen, en dus ook het veer behouden blijven. Waar dus de bij onze actie belanghebbende streek worden gesproken. Dat u in nog veel hoogere mate het geval worden, als wij toe konden besluiten aan onzen strijd voor behoud van het veer vast te knoopen een actie voor een nieuwen spoorlijn, die eveneens haar eindpunt vond in Stavoren. over Warns, Balk, Lemmer en Oldemarkt naar Pe- de richting Zwolle, en van Peperga verder over Noord- J.T, ii Óosterwolde door, vlak ten zuiden van de kolohie Veenhuizen, en door de gemeente Norg hand L KERST-RECLAME Bolsward IV I I 1 .1'/ i 20 KORTING JULIUS STOCKMANN I j J Ti 1 I 1f -LLXlur» nn irnM Dnnnrrrn XTör/Jnr /Minr Mnpirfl- 11 1 i' '"Tl vil f'i «L

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 12