H. L. STRAAT CHIRURG HOFSTtDE De Bolswardsche Courant en Westergoo Onder de menschen. Gemengd Nieuws. Official Ford Dealer Bolsward - Telef. 86 BRILLEN BREUKBANDEN Stadsnieuws. Uit den Omtrek 27^12 Jaargang Woensdag 19 Augustus 1^31 No. 65 en Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD 10 cent de KM. Advertentiön per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. pry's. Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsa vends. ten naar de Vereenigde Staten geëmi greerd. In een oud boekje vonden wij de volgende regels: „Holland zend er al uw klerken, Met een spade in de hand, Naar de Zuiderzee te werken, Tot vergrooting van uw land, Later zult ge ’t dan ervaren, Gaat er de productie omhoog; Met een luttel aantal jaren, Is uw Zuiderzee ook droog 1” f Met ingang van 1 October is be- hoemd tot technisch-ambtenaar van den Rijkswaterstaat, onze vroegere stadge noot de heer H. D. Kroon Kz., dijksop- zichter van „Wonseradeels Zuider Zee dijken” te Gaast Zwemschool Bolsward. De temperatuur van het water be draagt heden 17 gr. C. ouden van dagen wederom een auto tocht aan te bieden, een beetje op den achtergrond geraakt, maar het bleef bij onze autoeigenaars doorwerken, en zoo is heden dan ook weder een aanvang gemaakt om in de eerste helft van Sep tember deze tocht te doen houden. Als B. en W. van Wonseradeel onze inteekenlijst mogen goedkeuren, dan zal in het laatst of begin volgende week weder een beroep worden gedaan op de offervaardigheid van onze burgerij om voor de vierde maal deze zaak te steu nen. Tevens kan worden medegedeeld, dat de leider binnen een paar uur tijds toe zegging verkreeg van de auto-eigenaars alhier. Treinaanslag als weerwraak. Gewapende onbekenden hebben bi Richhill in het graafschap Armagh (Nrd. Ierland) een goederentrein tegengehou den na eerst een stuk van de spoorbaan te hebben opgebroken. Onder bedreiging dwongen zij den machinist en den sto ker de locomotief af te koppelen en deze naar het in de spoorbaan gemaakte gat te brengen, waar de machine omkantel de en aldus de baan versperde. Men vermoedt dat deze overval eert weerwraak is voor de vermelde ongere geldheden te Cootehill in het graafschap Cavan in den lerschen Vrijstaat. (irootzand 18, SNEER, Telef. 332 Wij leeren het UI I NIEUWE WAGENS Ondeugdelijk drinkwater. Twee arbeiders, de 21-jarige J. Roze- 01a te Groningen en de 30-jarige A. Ru ber te Hoogkerk, die water hadden ge dronken bij hun werk, het bouwen van een brug over het Reitdiep onder Dork- werd voor den nieuwen vaarweg Gronin gen naar de Zuiderzee, zijn met typhus in de barakken van het Academisch zie kenhuis te Groningen opgenomen en daar beiden overleden. Het is nog niet bekend, of zij water uit een put of uit het kanaal hebben gedronken. „Vox”. Ongeluk op een mailboot. Op de mailboot „Oranje Nassau” van de Stoomvaart Mij. Vlissingen, gebeur de Zaterdag een ernstig ongeluk. In de ketelruimte sprong een buis, waardoor de stoker Van Zweeden uit Souburg zóó ernstig gewond werd, dat hij gisteravond in het St. Joseph-zieken- huis te Vlissingen aan de brandwonden is overleden. De man was bijna 65 jaar en zou binnenkort den dienst met pen sioen verlaten. Drie andere opvarenden bekwamen lichtere brandwonden. De uitstroomende stoom drong door tot de machinekamer en ook naar bo ven tot het dek en de salons, waar ruim 400 passagiers aanwezig waren. Deze schrokken natuurlijk hevig en werden door den stoom en den neerslaanden rook deerlijk zwart gemaakt. Het schip kon natuurlijk niet vertrek ken. Men heeft toen gewacht tot half zes, het tijdstip, waarop de „Mecklen burg” uit Engeland binnenkwam. Dit schip heeft de passagiers en de post overgenomen en is te tien voor zeven weer naar Engeland vertrokken. Gisteravond nog werd de mailboot „Prinses Juliana” welke opgelegd was, in gereedheid gebracht om vandaag te kunnen invallen. Zoo gemakkelijk als het hier werd aangeduidt, is echter de zaak niet, want elk zoeken naar middelen om werkloos heid te bestrijden heeft altijd en over al een zeer poover resultaat opgeleverd. Elk land is trouwens aangewezen op zich zelf. Emigratie is thans, zooals wij reeds aanstipten, volkomen uitgesloten. Ook hooge tariefsmuren geven hier geen uitkomst, omdat elk land gevaar loopt dan daardoor zijn handelsbalans nog meer te verstoren Weer anderen spreken van salaris verlaging en ook hier wordt een teere zaak aangesneden. Verschillende landen zijn daartoe overgegaan. In elk geval verkeert thans iemand in dienst van ’n overheidslichaam in een bevoorrechte positie. Alleen het feit bewaard te blij ven voor werkloosheid beteekent dat veel teleurstelling en huiselijk leed uit gesloten wordt. Een moeilijk probleem, het vraagstuk der werkloosheid, waarnaar nog altijd gezocht wordt om ’t middel dit aldoen- de te bestrijden. Moge God onze staatslieden in dezen wijsheid schenken. SPANJAARDSLAAN, LEEUWARDEN heeft de praktijk hervat. Een ongelukje dat bijzonder goed afliep. Zondagmorgen reden eenige jongelui in een auto uit de garage bij Café „De Groene Weide”, richting geveijde naar de Sncekerweg. Plotseling schoot de wagen naar rechts en reed op een drietal kinderen in die op het trottoir liepen. De kinderen werden tegen het houten stek gedrukt, maar gelukkig juist bij den ingang. Het sprong open en de kinderen rolden zonder zich te bezeeren binnen de omheining. De auto werd onmiddellijk door een zich in de nabijheid bevindende agent in beslag genomen. Bij contróle bleek dat de stuurinrich ting defect was. Een ongeluk dus, waf buitengewoon gunstig is afgeloopen. waarin opgenomen Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 „Het is thans een benauwde tijd, Dat landbouw, scheepvaart, nijverheid, Waarvan de menschen toch bestaan, Maar achtereen op krukken gaan. De handwerksman gezond en sterk, Vraagt zijn patroon om daag’lijks werk, Maar deze zendt hem ledig heen, En laat hem met zijn leed alleen.” Daar hebt ge het gevolg. Werkloos heid de oorzaak, leed het gevolg. Geen werk beteekent in bijna alle gevallen, sterk verminderde inkomsten, hetgeen op een langzaam interen moet uitloopen. Alles wat eenigszins op luxe leek, moet worden afgeschaft, onder houd van kleeding schiet er meesttijds bij in. Woning en voeding worden tot de uiterste soberheid teruggebracht. Dan komt de zware strijd van menig ouderpaar, waarbij vooral de moeder 't physiek zwaar te verantwoorden heeft. Dag op dag teleurstelling, eerst het spaarbankboekje opgemaakt, soms nog een en ander verkocht en dan ten slotte nog de kinderen niet te kunnen geven wat noodig is, ja de werkloosheid is voor vele gezinnen de weg naar den on dergang. Werkloosheid is thans het probleem voor arbeid, kapitaal en over heid. Reeds in deze oogstmaand berekent men het aantal werkloozen in ons land op meer dan 250.000, terwijl een inge wijde zegt, dat dit nog grooter zal wor den. Bovendien komt de statistiek hier al tijd eenige maanden achteraan, zoodat het ook nog best eenige tienduizenden meer kan bedragen. Komt men over de grenzen, daar vindt men nog verschrikkelijker toestan den. In Duitschland en Engeland loopt het aantal werkloozen in de millioenen. In de andere landen is het niets of wei nig beter en de machtige republiek van Uncle Sam sloot hare grenzen voor emi granten, omdat hare staatslieden, wat het spook der werkloosheid betrof, eveneens diep in de put zitten. In Engeland is men zelfs zoover ge komen, dat de werkloozenuitkeeringen mede oorzaak waren, dat er een deficit in de staatshuishouding is ontstaan en in regeerinsgkringen fluistert men reeds dat ook ons eigen goede vaderland voor hetzelfde feit komt te staan. De direc- teur-generaal van den arbeid spreekt reeds in sombere woorden, dat ook hier alles kapot raakt. Het is te begrijpen, dat thans overal naar middelen wordt gezocht om de werklooshéid ernstig te bestrijden. We hoorden in dit verband van een eco noom eens het volgende: „Werkloosheid doen verdwijnen be teekent productieverhooging, dit is al leen mogelijk als arbeid en kapitaal sa menwerken. Nu is er door de groote wereldoorlog ontzaglijk veel kapitaal vernietigd, daardoor is er een teveel aan arbeid op zeker tijdstip, terwijl dikwijls het kapitaal om het product te pro- Een handige loopjongen. Een winkelier te Arnhem gaf aan zijn loopjongen de opdracht twee pakken bij verschillende klanten te bezorgen, schrijft de „N. Arnh. Crt.”. De pakken waren zoowat even groot en een er van hield voor ongeveer zeventig gulden waarde in. De jongen bezorgde dit pak bij den klant en hij kreeg tot bescheid, dat me vrouw wel in de zaak zou komen om te betalen. De jongen vond dit goed en vertrok. Toen hij uit het hek op de straat kwam was hem een collega- loopjongen genaderd, die belangstellend informeerde wat hij daar wel had ge bracht. „Want”, zeide hij, „die lui beta len nooit.” Dat had de eerste niet geweten en zonder zich te bedenken ging hij weer naar het huis, schelde en zeide tegen mevrouw, die hem open deed: „Me vrouw, het spijt me, dat ik u lastig moet vallen, ik heb me vergist en u het ver keerde pak gegeven. Mag ik het even ruilen?” „O zeker,” antwoordde mevrouw en zij stelde den jongen het zooeven in ontvangst genomen nog niet geopende pak ter hand, die er zich mede verwij derde en zeide: „als u bij den baas komt en dadelijk betaalt kunt u de bul len krijgen”, waarna hij zich verwijder de met zijn waarschuwenden collega. Toen de jongen aan de zaak kwam en den patroon bij onderzoek bleek, dat hij zeer handig was opgetreden, kreeg hij van dezen een welverdiende beloo- ning. Een bescheiden geleerde. De onderzoekingen van Dr. Bendien uit Zeist. De redactie van het „Utr. Dagblad” heeft bezoek gehad van den heer Gor don, directeur van de „Sunday Expres” het Engelsche blad dat zooveel aan dacht gewijd heeft aan dr. Bendien’s ontdekking inzake de kankerbestrijding. Up de vraag of de kans bestaat dat dr. Bendien naar Engeland gelokt zal worden, antwoordde de heer Gordon: „Er zijn hem zeer verlokkende aan biedingen gedaan, maar men vraagt zich ook af, of het voor dr. Bendien niet gemakkelijker zal zijn, zijn studies te Zeist voort te zetten. Men kan dan in Engeland immers steeds van zijn me thodes op de hoogte blijven. Er is kans, dat daaromtrent in November een be slissing zal vallen. In elk geval zijn er thans reeds enorme bedragen, waarover dr. Bendien zou kunnen beschikken, afs hij naar Engeland kwam. Maar hij is iemand die zich van al deze dingen wei nig aantrekt. De rechten op zijn boek, dat binnen kort verschijnen gaat, wilde hij niet eens genieten. Hij studeert dag en nacht om zijn vinding te volmaken en werkt met een zoo ongelooflijke volharding, als u het zich niet voor kunt stellen. De hon derden patiënten, die zich in het Bad hotel te Baarn en in vele andere hotels bevinden, behandelt hij daarbij allen en eiken dag gaan er opgetogen brie ven naar Engeland en alle andere lan den ter wereld, waarin deze in hun land ten deele reeds opgegeven zieken van de ongelooflijke geneeskracht van dr. Bendien’s methode vertellen. Ik kom juist uit Zeist en heb hem gische toeristen naderde den overweg, merkwaardig man. Ik heb nog nooit luist toen de trein nasseerrle Fen nnct_ -rnn tatc tra-Aan duceeren ontbreekt, evenals het kapitaal om het te koopen en te gebruiken.” Nu is dit natuurlijk waar, hoe meer werkloozen, hoe kleiner de koopkracht van een land en als gevolg daarvan kans, dat iedere dag het leeger der eersten wordt vergroot. Hoe ingewikkeld dit probleem is, is bijna niet te benaderen omdat iedere samenleving het als hare plicht moet re kenen hare leden hierdoor getroffen, voor broodgebrek te bewaren. Vandaar dat de „werkverschaffing” is ontstaan. Wij kennen in onze provincie de „N.V. De Drie Provinciën” waarbij vele Friesche gemeenten zich hebben aange sloten door deel te nemen in het aan delenkapitaal, opdat straks hare inwo ners die werk kwamen vragen, hier te recht konden. Sommige gemeenten had den reeds eerst in eigen omgeving ver schillende objecten gezocht, voordat zij hiertoe overgingen, omdat niemand dacht, dat het spook der werkloosheid zoovele jaren zou rondwaren. Toch is met deze werkverschaffing niet iedereen gebaat, daar de arbeid die hier verricht wordt, meestal in één richting gaat. Het ontginnen van woeste gronden is hoofdzaak, waarbij dan nog komt het aanleggen van wegen en dijken en het graven van slooten en kanalen. Plaatst me nu bij deze werken inwoners van het Noorden, dan zal men veel geoefen de werkers vinden, omdat hier ’t groots te deel van landbouw en grondwerk leeft. Komen hier echter industriearbei- ders of stedelingen, dan wordt het an ders, want diamantslijpers, sigarenma kers, schilders of kantoorbedienden kunnen nooit verrichten, wat iemand doet die van jongsaf gewoon was met de spa om te gaan, daardoor verdienen zij minder, terwijl hunne behoeften in de stad grooter zijn. Een oolijkerd, die jaren geleden eens de regeeringsbureaux bezocht en daar de ambtenaren bij bosjes zag, schreef ons het volgende product van zijn dichtkunst: WITMARSUM, 16 Aug. Voor het kaatsminnend publiek was het heden avond een vreugde, toen eerst bericht kwam, dat Teade de prijs in Kimswerd had gewonnen, maar even later steeg de vreugde nog meer, toen er een auto arriveerde met 3 mooie kransen voor op en de juniorissen er in n.l. Joh. Werkhoven, Frans van der Vliet en Elias Zijlstra, die de zege in Dronrijp hadden behaald. Voor het afdeelingsvaandel, dat al zoo rijk is versierd, brachten ze een mooie lauwerkrans mee. Maandagavond werd ter cere van de ze overwinning een groote optocht door het dorp gehouden, waarbij Frisia’s fanfare zijn medewerking verleende en verder veel belangstelling trok huis op dit kruispunt belemmert welis waar eenigszins het uitzicht; door on bekendheid met den plaatselijken toe stand reden de vreemdelingen met snelle vaart door. De auto werd in den flank gegrepen, ongeveer 80 M. meege sleurd en totaal vernield. Eerst nadat de trein over eert brug getje, over een hier ter plaatse den spoorweg kruisende vaart, was gereden, het mag een wonder genoemd wor den, dat de auto niet te water geraakte werd de trein tot stilstand gebracht. Reizigers schoten onmiddellijk toe en namen de gewonden op. Met een auto werden zij naar het ziekenhuis te Hoorn gebracht, waar de dame en een der hee- ren ter verpleging werden opgenomen. De „Graf Zeppelin” boven Friesland. Ook in onze stad hebben velen Zon dagmorgen de zilveren luchtreus in de verte kunnen bewonderen. Het was een schitterend mooi gezicht zoo rustig en statig het luchtschip voortzweefde, voor al wanneer zoo nu en dan de zon evert doorbrak en heel 't alluminium-gevaarte als in zilverglans deed schitteren. Komende uit het Zuidv^etyten kreeg men den indruk dat het schip de spoor lijn Stavoren-Leeuwarden volgde. Uit nader ingekomen berichten blijkt dat het luchtschip om 12 uur te Amster dam gezien is, waar het op geringe hoogte boven de stad gevlogen heeft. Om half één is het schip gezien boven St. Nicolaasga, iets later te Grouw en om één uur boven Bergum. Het is ook in dit tijdsverloop dat de „Zepp.” hier gezien is. Algemeen was men van oordeel dat de koers ging naar Leeuwarden, maar ook hier is het luchtschip niet over, doch langs de stad gevlogen. Postduivennieuws. Door de Postduivenvereeniging „De Luchtpost” werden de afgeloopen 3 we ken drie vluchten georganiseerd met jonge duiven. Ten eerste op Zondag 2 Aug. werd gevlogen vanaf Dieren afstand 120 K. M. Verzonden werden 67 duiven, waarvan slechts een 25-tal op hun hok ken terugkeerden. Op deze dag werden in geheel Hol land meer dan 'de helft der verzonden duiven verspeeld. De oorzaak hiervan moet worden gezocht in de weersom standigheden. Onweer en stortregens waren onderweg hun deel. Diegenen welke aangevlogen duiven hebben en dit lezen worden vriendelijk verzocht deze even op te geven aan den heer J. Gerritsma, Gysbert Japiksstraat 4, Bolsward. Een 5 cents briefkaart, waarop vermeld de merken en nummer der aluminium ring en afzender is vol doende waarna genoemde heer zorgt voor het terugbezorgen aan hunne rechtmatige eigenaars. In Dieren werden de duiven gelost 's morgens om 7.45 uur. De eerste duif arriveerde 9.45.14, ^ig. Y. de Vries; no. 2 dezelfde; no. 3 A. de Vries, 4 en 5 D. Bangma, 6 A..de Vries, 710 D. Ruiter, 8 Y. de Vrfës-en 9 A. de Vries. Zondag 9 Aug. werd vanaf Nijmegen gevlogen, afstand 135 K.M. Gelost om 7.30 uur arriveerde de eer ste duif om 9.56.14 uur, eigenaar A. de Vries, 2de dezelfde, 3 Y. de Vries, 4 en 5 D. Bangma, 6 P. van der Zee, 7 en 8 D. Ruiter, 9 en 10 Th. de Jong. J.l. Zondag werd gevlogen vanaf Boxmeer, afstand 160 K.M. Gelost om 7.30 uur, arriveerde de eerste duif om 9.34.45, eigenaar D. Hoeben. No.* 2 werd P. van der Zee; 3, 4 en 8 Th. de Jong, 5, 7 en 9 D. Bangma, 10 Y. de Vries. Zondag a.s., 23 Aug., wordt de laats te wedvlucht met jonge duiven gehou den, vanaf Roermond, afstand 210 K.M. Dan is tevens het vliegseizoen voor dit jaar weer afgeloopen en kunnen we de kampioenschappen over dit jaar weer opmaken, hierover de volgende week. Inkorven Vrijdag 21 Aug., ’s avonds 7 uur in café de Groene Weide van Van der Werf. Na afloop van deze wedvluchten worden nog een drietal navluchten ge houden, waarvan de stations de volgen de week even bekend zullen worden ge maakt. WITMARSUM, 17 Aug. Door de feestelijkheden was het plan om onze V. Een van de geweldigste problemen van onze dagen is het verschijnsel der werkloosheid. Regeeringen en econo men zoeken naar middelen om dit maat schappelijk kwaad ernstig te bestrijden. En waar dit verschijnsel niet een plaatselijk, nog nationaal, maar een in ternationaal karakter draagt, is dit vraagstuk in alle rijken aan de orde van den dag. In de moeilijke jaren aan het eind der vorige eeuw was daar nog als uitkomst de emigratie en in die jaren zijn duizenden landgenoo- Slachtoffers van onbewaakte overweg. Zaterdag is op de lijn Oosthuizen Edam, op den onbewaakten overweg nabij eerstgenoemde gemeente, een auto door den motortrein gegrepen. Van de inzittenden, drie Belgische toeristen, werd een dame zwaar ge wond; twee heeren bekwamen lichte verwondingen. Nader wordt gemeld, dat het ongeluk is gebeurd met een motortrein, die om half vijf ongeveer te Oosthuizen uit Purmerend aankomt. Even voor Oosthuizen is een onbe- j waakte overweg. De auto met drie Bel- daar in zijn werk bewonderd. Het is ’n juist toen de trein passeerde. Een post- zoo iets gezien; DE JONG s NIEUWSBLAD Huur eenwagen en sluur zeil Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. UI.U.H.M SOLIED ADRES VOOR - EN BUIKGORDELS

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1