H. L. STRAAT
CHIRURG
HOFSTtDE
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Onder de menschen.
Gemengd Nieuws.
Official Ford Dealer
Bolsward - Telef. 86
BRILLEN
BREUKBANDEN
Stadsnieuws.
Uit den Omtrek
27^12 Jaargang
Woensdag 19 Augustus 1^31
No. 65
en
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD
10 cent de KM.
Advertentiön per regel:
Woensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. pry's.
Verschijnt Dinsdags-
Vrijdagsa vends.
ten naar de Vereenigde Staten geëmi
greerd. In een oud boekje vonden wij
de volgende regels:
„Holland zend er al uw klerken,
Met een spade in de hand,
Naar de Zuiderzee te werken,
Tot vergrooting van uw land,
Later zult ge ’t dan ervaren,
Gaat er de productie omhoog;
Met een luttel aantal jaren,
Is uw Zuiderzee ook droog 1”
f Met ingang van 1 October is be-
hoemd tot technisch-ambtenaar van den
Rijkswaterstaat, onze vroegere stadge
noot de heer H. D. Kroon Kz., dijksop-
zichter van „Wonseradeels Zuider Zee
dijken” te Gaast
Zwemschool Bolsward.
De temperatuur van het water be
draagt heden 17 gr. C.
ouden van dagen wederom een auto
tocht aan te bieden, een beetje op den
achtergrond geraakt, maar het bleef bij
onze autoeigenaars doorwerken, en zoo
is heden dan ook weder een aanvang
gemaakt om in de eerste helft van Sep
tember deze tocht te doen houden.
Als B. en W. van Wonseradeel onze
inteekenlijst mogen goedkeuren, dan
zal in het laatst of begin volgende week
weder een beroep worden gedaan op de
offervaardigheid van onze burgerij om
voor de vierde maal deze zaak te steu
nen.
Tevens kan worden medegedeeld, dat
de leider binnen een paar uur tijds toe
zegging verkreeg van de auto-eigenaars
alhier.
Treinaanslag als weerwraak.
Gewapende onbekenden hebben bi
Richhill in het graafschap Armagh (Nrd.
Ierland) een goederentrein tegengehou
den na eerst een stuk van de spoorbaan
te hebben opgebroken. Onder bedreiging
dwongen zij den machinist en den sto
ker de locomotief af te koppelen en deze
naar het in de spoorbaan gemaakte gat
te brengen, waar de machine omkantel
de en aldus de baan versperde.
Men vermoedt dat deze overval eert
weerwraak is voor de vermelde ongere
geldheden te Cootehill in het graafschap
Cavan in den lerschen Vrijstaat.
(irootzand 18, SNEER, Telef. 332
Wij leeren het UI I
NIEUWE WAGENS
Ondeugdelijk drinkwater.
Twee arbeiders, de 21-jarige J. Roze-
01a te Groningen en de 30-jarige A. Ru
ber te Hoogkerk, die water hadden ge
dronken bij hun werk, het bouwen van
een brug over het Reitdiep onder Dork-
werd voor den nieuwen vaarweg Gronin
gen naar de Zuiderzee, zijn met typhus
in de barakken van het Academisch zie
kenhuis te Groningen opgenomen en
daar beiden overleden. Het is nog niet
bekend, of zij water uit een put of uit
het kanaal hebben gedronken.
„Vox”.
Ongeluk op een mailboot.
Op de mailboot „Oranje Nassau” van
de Stoomvaart Mij. Vlissingen, gebeur
de Zaterdag een ernstig ongeluk.
In de ketelruimte sprong een buis,
waardoor de stoker Van Zweeden uit
Souburg zóó ernstig gewond werd, dat
hij gisteravond in het St. Joseph-zieken-
huis te Vlissingen aan de brandwonden
is overleden. De man was bijna 65 jaar
en zou binnenkort den dienst met pen
sioen verlaten.
Drie andere opvarenden bekwamen
lichtere brandwonden.
De uitstroomende stoom drong door
tot de machinekamer en ook naar bo
ven tot het dek en de salons, waar ruim
400 passagiers aanwezig waren. Deze
schrokken natuurlijk hevig en werden
door den stoom en den neerslaanden
rook deerlijk zwart gemaakt.
Het schip kon natuurlijk niet vertrek
ken. Men heeft toen gewacht tot half
zes, het tijdstip, waarop de „Mecklen
burg” uit Engeland binnenkwam. Dit
schip heeft de passagiers en de post
overgenomen en is te tien voor zeven
weer naar Engeland vertrokken.
Gisteravond nog werd de mailboot
„Prinses Juliana” welke opgelegd was,
in gereedheid gebracht om vandaag te
kunnen invallen.
Zoo gemakkelijk als het hier werd
aangeduidt, is echter de zaak niet, want
elk zoeken naar middelen om werkloos
heid te bestrijden heeft altijd en over
al een zeer poover resultaat opgeleverd.
Elk land is trouwens aangewezen op
zich zelf. Emigratie is thans, zooals wij
reeds aanstipten, volkomen uitgesloten.
Ook hooge tariefsmuren geven hier
geen uitkomst, omdat elk land gevaar
loopt dan daardoor zijn handelsbalans
nog meer te verstoren
Weer anderen spreken van salaris
verlaging en ook hier wordt een teere
zaak aangesneden. Verschillende landen
zijn daartoe overgegaan. In elk geval
verkeert thans iemand in dienst van ’n
overheidslichaam in een bevoorrechte
positie. Alleen het feit bewaard te blij
ven voor werkloosheid beteekent dat
veel teleurstelling en huiselijk leed uit
gesloten wordt.
Een moeilijk probleem, het vraagstuk
der werkloosheid, waarnaar nog altijd
gezocht wordt om ’t middel dit aldoen-
de te bestrijden.
Moge God onze staatslieden in dezen
wijsheid schenken.
SPANJAARDSLAAN, LEEUWARDEN
heeft de praktijk
hervat.
Een ongelukje dat bijzonder goed afliep.
Zondagmorgen reden eenige jongelui
in een auto uit de garage bij Café „De
Groene Weide”, richting geveijde naar
de Sncekerweg.
Plotseling schoot de wagen naar
rechts en reed op een drietal kinderen
in die op het trottoir liepen.
De kinderen werden tegen het houten
stek gedrukt, maar gelukkig juist bij den
ingang. Het sprong open en de kinderen
rolden zonder zich te bezeeren binnen
de omheining.
De auto werd onmiddellijk door een
zich in de nabijheid bevindende agent
in beslag genomen.
Bij contróle bleek dat de stuurinrich
ting defect was.
Een ongeluk dus, waf buitengewoon
gunstig is afgeloopen.
waarin opgenomen
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
A Telefoon No. 12
„Het is thans een benauwde tijd,
Dat landbouw, scheepvaart, nijverheid,
Waarvan de menschen toch bestaan,
Maar achtereen op krukken gaan.
De handwerksman gezond en sterk,
Vraagt zijn patroon om daag’lijks werk,
Maar deze zendt hem ledig heen,
En laat hem met zijn leed alleen.”
Daar hebt ge het gevolg. Werkloos
heid de oorzaak, leed het gevolg.
Geen werk beteekent in bijna alle
gevallen, sterk verminderde inkomsten,
hetgeen op een langzaam interen moet
uitloopen. Alles wat eenigszins op luxe
leek, moet worden afgeschaft, onder
houd van kleeding schiet er meesttijds
bij in. Woning en voeding worden tot
de uiterste soberheid teruggebracht.
Dan komt de zware strijd van menig
ouderpaar, waarbij vooral de moeder 't
physiek zwaar te verantwoorden heeft.
Dag op dag teleurstelling, eerst het
spaarbankboekje opgemaakt, soms nog
een en ander verkocht en dan ten slotte
nog de kinderen niet te kunnen geven
wat noodig is, ja de werkloosheid is
voor vele gezinnen de weg naar den on
dergang. Werkloosheid is thans het
probleem voor arbeid, kapitaal en over
heid.
Reeds in deze oogstmaand berekent
men het aantal werkloozen in ons land
op meer dan 250.000, terwijl een inge
wijde zegt, dat dit nog grooter zal wor
den.
Bovendien komt de statistiek hier al
tijd eenige maanden achteraan, zoodat
het ook nog best eenige tienduizenden
meer kan bedragen.
Komt men over de grenzen, daar
vindt men nog verschrikkelijker toestan
den. In Duitschland en Engeland loopt
het aantal werkloozen in de millioenen.
In de andere landen is het niets of wei
nig beter en de machtige republiek van
Uncle Sam sloot hare grenzen voor emi
granten, omdat hare staatslieden, wat
het spook der werkloosheid betrof,
eveneens diep in de put zitten.
In Engeland is men zelfs zoover ge
komen, dat de werkloozenuitkeeringen
mede oorzaak waren, dat er een deficit
in de staatshuishouding is ontstaan en
in regeerinsgkringen fluistert men reeds
dat ook ons eigen goede vaderland voor
hetzelfde feit komt te staan. De direc-
teur-generaal van den arbeid spreekt
reeds in sombere woorden, dat ook
hier alles kapot raakt.
Het is te begrijpen, dat thans overal
naar middelen wordt gezocht om de
werklooshéid ernstig te bestrijden. We
hoorden in dit verband van een eco
noom eens het volgende:
„Werkloosheid doen verdwijnen be
teekent productieverhooging, dit is al
leen mogelijk als arbeid en kapitaal sa
menwerken. Nu is er door de groote
wereldoorlog ontzaglijk veel kapitaal
vernietigd, daardoor is er een teveel aan
arbeid op zeker tijdstip, terwijl dikwijls
het kapitaal om het product te pro-
Een handige loopjongen.
Een winkelier te Arnhem gaf aan zijn
loopjongen de opdracht twee pakken bij
verschillende klanten te bezorgen,
schrijft de „N. Arnh. Crt.”. De pakken
waren zoowat even groot en een er van
hield voor ongeveer zeventig gulden
waarde in.
De jongen bezorgde dit pak bij den
klant en hij kreeg tot bescheid, dat me
vrouw wel in de zaak zou komen om
te betalen. De jongen vond dit goed en
vertrok. Toen hij uit het hek op de
straat kwam was hem een collega-
loopjongen genaderd, die belangstellend
informeerde wat hij daar wel had ge
bracht. „Want”, zeide hij, „die lui beta
len nooit.”
Dat had de eerste niet geweten en
zonder zich te bedenken ging hij weer
naar het huis, schelde en zeide tegen
mevrouw, die hem open deed: „Me
vrouw, het spijt me, dat ik u lastig moet
vallen, ik heb me vergist en u het ver
keerde pak gegeven. Mag ik het even
ruilen?”
„O zeker,” antwoordde mevrouw en
zij stelde den jongen het zooeven in
ontvangst genomen nog niet geopende
pak ter hand, die er zich mede verwij
derde en zeide: „als u bij den baas
komt en dadelijk betaalt kunt u de bul
len krijgen”, waarna hij zich verwijder
de met zijn waarschuwenden collega.
Toen de jongen aan de zaak kwam
en den patroon bij onderzoek bleek, dat
hij zeer handig was opgetreden, kreeg
hij van dezen een welverdiende beloo-
ning.
Een bescheiden geleerde.
De onderzoekingen van Dr. Bendien
uit Zeist.
De redactie van het „Utr. Dagblad”
heeft bezoek gehad van den heer Gor
don, directeur van de „Sunday Expres”
het Engelsche blad dat zooveel aan
dacht gewijd heeft aan dr. Bendien’s
ontdekking inzake de kankerbestrijding.
Up de vraag of de kans bestaat dat
dr. Bendien naar Engeland gelokt zal
worden, antwoordde de heer Gordon:
„Er zijn hem zeer verlokkende aan
biedingen gedaan, maar men vraagt
zich ook af, of het voor dr. Bendien niet
gemakkelijker zal zijn, zijn studies te
Zeist voort te zetten. Men kan dan in
Engeland immers steeds van zijn me
thodes op de hoogte blijven. Er is kans,
dat daaromtrent in November een be
slissing zal vallen. In elk geval zijn er
thans reeds enorme bedragen, waarover
dr. Bendien zou kunnen beschikken, afs
hij naar Engeland kwam. Maar hij is
iemand die zich van al deze dingen wei
nig aantrekt.
De rechten op zijn boek, dat binnen
kort verschijnen gaat, wilde hij niet eens
genieten. Hij studeert dag en nacht om
zijn vinding te volmaken en werkt met
een zoo ongelooflijke volharding, als u
het zich niet voor kunt stellen. De hon
derden patiënten, die zich in het Bad
hotel te Baarn en in vele andere hotels
bevinden, behandelt hij daarbij allen
en eiken dag gaan er opgetogen brie
ven naar Engeland en alle andere lan
den ter wereld, waarin deze in hun land
ten deele reeds opgegeven zieken van
de ongelooflijke geneeskracht van dr.
Bendien’s methode vertellen.
Ik kom juist uit Zeist en heb hem
gische toeristen naderde den overweg, merkwaardig man. Ik heb nog nooit
luist toen de trein nasseerrle Fen nnct_ -rnn tatc tra-Aan
duceeren ontbreekt, evenals het kapitaal
om het te koopen en te gebruiken.”
Nu is dit natuurlijk waar, hoe meer
werkloozen, hoe kleiner de koopkracht
van een land en als gevolg daarvan kans,
dat iedere dag het leeger der eersten
wordt vergroot.
Hoe ingewikkeld dit probleem is, is
bijna niet te benaderen omdat iedere
samenleving het als hare plicht moet re
kenen hare leden hierdoor getroffen,
voor broodgebrek te bewaren. Vandaar
dat de „werkverschaffing” is ontstaan.
Wij kennen in onze provincie de
„N.V. De Drie Provinciën” waarbij vele
Friesche gemeenten zich hebben aange
sloten door deel te nemen in het aan
delenkapitaal, opdat straks hare inwo
ners die werk kwamen vragen, hier te
recht konden. Sommige gemeenten had
den reeds eerst in eigen omgeving ver
schillende objecten gezocht, voordat zij
hiertoe overgingen, omdat niemand
dacht, dat het spook der werkloosheid
zoovele jaren zou rondwaren.
Toch is met deze werkverschaffing
niet iedereen gebaat, daar de arbeid
die hier verricht wordt, meestal in één
richting gaat.
Het ontginnen van woeste gronden is
hoofdzaak, waarbij dan nog komt het
aanleggen van wegen en dijken en het
graven van slooten en kanalen. Plaatst
me nu bij deze werken inwoners van
het Noorden, dan zal men veel geoefen
de werkers vinden, omdat hier ’t groots
te deel van landbouw en grondwerk
leeft. Komen hier echter industriearbei-
ders of stedelingen, dan wordt het an
ders, want diamantslijpers, sigarenma
kers, schilders of kantoorbedienden
kunnen nooit verrichten, wat iemand
doet die van jongsaf gewoon was met
de spa om te gaan, daardoor verdienen
zij minder, terwijl hunne behoeften in
de stad grooter zijn.
Een oolijkerd, die jaren geleden
eens de regeeringsbureaux bezocht en
daar de ambtenaren bij bosjes zag,
schreef ons het volgende product van
zijn dichtkunst:
WITMARSUM, 16 Aug. Voor het
kaatsminnend publiek was het heden
avond een vreugde, toen eerst bericht
kwam, dat Teade de prijs in Kimswerd
had gewonnen, maar even later steeg
de vreugde nog meer, toen er een auto
arriveerde met 3 mooie kransen voor
op en de juniorissen er in n.l. Joh.
Werkhoven, Frans van der Vliet en
Elias Zijlstra, die de zege in Dronrijp
hadden behaald.
Voor het afdeelingsvaandel, dat al
zoo rijk is versierd, brachten ze een
mooie lauwerkrans mee.
Maandagavond werd ter cere van de
ze overwinning een groote optocht door
het dorp gehouden, waarbij Frisia’s
fanfare zijn medewerking verleende en
verder veel belangstelling trok
huis op dit kruispunt belemmert welis
waar eenigszins het uitzicht; door on
bekendheid met den plaatselijken toe
stand reden de vreemdelingen met
snelle vaart door. De auto werd in den
flank gegrepen, ongeveer 80 M. meege
sleurd en totaal vernield.
Eerst nadat de trein over eert brug
getje, over een hier ter plaatse den
spoorweg kruisende vaart, was gereden,
het mag een wonder genoemd wor
den, dat de auto niet te water geraakte
werd de trein tot stilstand gebracht.
Reizigers schoten onmiddellijk toe en
namen de gewonden op. Met een auto
werden zij naar het ziekenhuis te Hoorn
gebracht, waar de dame en een der hee-
ren ter verpleging werden opgenomen.
De „Graf Zeppelin” boven Friesland.
Ook in onze stad hebben velen Zon
dagmorgen de zilveren luchtreus in de
verte kunnen bewonderen. Het was een
schitterend mooi gezicht zoo rustig en
statig het luchtschip voortzweefde, voor
al wanneer zoo nu en dan de zon evert
doorbrak en heel 't alluminium-gevaarte
als in zilverglans deed schitteren.
Komende uit het Zuidv^etyten kreeg
men den indruk dat het schip de spoor
lijn Stavoren-Leeuwarden volgde.
Uit nader ingekomen berichten blijkt
dat het luchtschip om 12 uur te Amster
dam gezien is, waar het op geringe
hoogte boven de stad gevlogen heeft.
Om half één is het schip gezien boven
St. Nicolaasga, iets later te Grouw en
om één uur boven Bergum.
Het is ook in dit tijdsverloop dat de
„Zepp.” hier gezien is.
Algemeen was men van oordeel dat
de koers ging naar Leeuwarden, maar
ook hier is het luchtschip niet over, doch
langs de stad gevlogen.
Postduivennieuws.
Door de Postduivenvereeniging „De
Luchtpost” werden de afgeloopen 3 we
ken drie vluchten georganiseerd met
jonge duiven.
Ten eerste op Zondag 2 Aug. werd
gevlogen vanaf Dieren afstand 120
K. M. Verzonden werden 67 duiven,
waarvan slechts een 25-tal op hun hok
ken terugkeerden.
Op deze dag werden in geheel Hol
land meer dan 'de helft der verzonden
duiven verspeeld. De oorzaak hiervan
moet worden gezocht in de weersom
standigheden. Onweer en stortregens
waren onderweg hun deel.
Diegenen welke aangevlogen duiven
hebben en dit lezen worden vriendelijk
verzocht deze even op te geven aan den
heer J. Gerritsma, Gysbert Japiksstraat
4, Bolsward. Een 5 cents briefkaart,
waarop vermeld de merken en nummer
der aluminium ring en afzender is vol
doende waarna genoemde heer zorgt
voor het terugbezorgen aan hunne
rechtmatige eigenaars.
In Dieren werden de duiven gelost 's
morgens om 7.45 uur. De eerste duif
arriveerde 9.45.14, ^ig. Y. de Vries; no.
2 dezelfde; no. 3 A. de Vries, 4 en 5
D. Bangma, 6 A..de Vries, 710 D.
Ruiter, 8 Y. de Vrfës-en 9 A. de Vries.
Zondag 9 Aug. werd vanaf Nijmegen
gevlogen, afstand 135 K.M.
Gelost om 7.30 uur arriveerde de eer
ste duif om 9.56.14 uur, eigenaar A.
de Vries, 2de dezelfde, 3 Y. de Vries,
4 en 5 D. Bangma, 6 P. van der Zee,
7 en 8 D. Ruiter, 9 en 10 Th. de Jong.
J.l. Zondag werd gevlogen vanaf
Boxmeer, afstand 160 K.M. Gelost om
7.30 uur, arriveerde de eerste duif om
9.34.45, eigenaar D. Hoeben. No.* 2
werd P. van der Zee; 3, 4 en 8 Th. de
Jong, 5, 7 en 9 D. Bangma, 10 Y. de
Vries.
Zondag a.s., 23 Aug., wordt de laats
te wedvlucht met jonge duiven gehou
den, vanaf Roermond, afstand 210 K.M.
Dan is tevens het vliegseizoen voor
dit jaar weer afgeloopen en kunnen we
de kampioenschappen over dit jaar weer
opmaken, hierover de volgende week.
Inkorven Vrijdag 21 Aug., ’s avonds
7 uur in café de Groene Weide van
Van der Werf.
Na afloop van deze wedvluchten
worden nog een drietal navluchten ge
houden, waarvan de stations de volgen
de week even bekend zullen worden ge
maakt.
WITMARSUM, 17 Aug. Door de
feestelijkheden was het plan om onze
V.
Een van de geweldigste problemen
van onze dagen is het verschijnsel der
werkloosheid. Regeeringen en econo
men zoeken naar middelen om dit maat
schappelijk kwaad ernstig te bestrijden.
En waar dit verschijnsel niet een
plaatselijk, nog nationaal, maar een in
ternationaal karakter draagt, is dit
vraagstuk in alle rijken aan de orde
van den dag. In de moeilijke jaren
aan het eind der vorige eeuw was
daar nog als uitkomst de emigratie en
in die jaren zijn duizenden landgenoo-
Slachtoffers van onbewaakte overweg.
Zaterdag is op de lijn Oosthuizen
Edam, op den onbewaakten overweg
nabij eerstgenoemde gemeente, een
auto door den motortrein gegrepen.
Van de inzittenden, drie Belgische
toeristen, werd een dame zwaar ge
wond; twee heeren bekwamen lichte
verwondingen.
Nader wordt gemeld, dat het ongeluk
is gebeurd met een motortrein, die om
half vijf ongeveer te Oosthuizen uit
Purmerend aankomt.
Even voor Oosthuizen is een onbe- j
waakte overweg. De auto met drie Bel- daar in zijn werk bewonderd. Het is ’n
juist toen de trein passeerde. Een post- zoo iets gezien;
DE JONG s NIEUWSBLAD
Huur eenwagen
en sluur zeil
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct.
Voor het Buitenland f7.- per jaar.
Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.
UI.U.H.M
SOLIED ADRES VOOR
- EN
BUIKGORDELS