De Bolswardsche Courant en Westergoo AFWEZIG. DE BOUWERS. Dr. J. WITTOP KONING VRIJDAG 15 EN ZATERDAG IS JANUARI 28— Jaargang TA Official Ford Dealer Bolsward - Telef. 86 Stadsnieuws. Woensdag 13 Januari 1932 No. 3 Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 en A LEEUWARDEN d Nadruk verboden. r 10 cent de KM. 1 2. A dve r t e n t i n per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. r- n- u e Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds. In deze gewone wereld, in de duizen derlei gewone plichten, welke het leven op ons aller ziel legt, hebben wij de be zige werkers te zijn, die dag aan dag bezig zijn een karakter te kneeden, dat blijvend zal zijn, aldus zegt Basil Binyon in Great Thoughts (Londen). Dit is weer een andere manier om ons duidelijk te piaken dat het doel van deze gansche aardsche leerschool is: karakter te kwee- icen. Dat wil zeggen: goed karakter. En Binyon gaat dan voort: wij zijn de fijne beeldhouwers van een beeld, dat eeuwig zal blijven. Waar is de weg uit deze chaos? Op de tinne van St. Pieter staat de Wachter die in zijn Encycliek Qua dra- gesinio Anno een vervolg heeft gegeven Heden, Dinsdagmorgen, is op den hoogen leeftijd van bijna 80 jaar overle den onze stadgenoot de heer K. Falkena Bzn. Hoewel de heer Falkena niet op den voorgrond kwam in het vereenigingsle- ven alhier, was hij toch door zijn jaren lange zakenrelatie een zeer bekende per soonlijkheid. Ondanks zijn hoogen leeftijd was hij nog dagelijks in den winkel te vinden, om zijn dagtaak in de veel corresponden tie vragende boekhandel en bibliotheek te verrichten. n ARTS VOOR INWENDIGE ZIEKTEN LEEUWARDEN. z r. n IL A ïr Wij I eere n het Uj! I NIEUWE WAGENS Voordracht voor winkeliers. Naar wij vernemen zal de heer H. Eis ma, voorzitter van Handel en Nijverheid alhier, voor de Bolswardsche winkeliers binnenkort een iof '.meer vjoordrachjten houden over de Moderne Bedrijfsleer. Aanleiding daartoe is het zeer belang rijke werk over dit onderwerp, hetwelk onlangs is verschenen, van de hand van den heer J. G. v. Neerven, accountant te Eindhoven, na behandeld te zijn op het congres van den Nederl. R.K. Midden standsbond in September 1931. Aan de hand van dit werk hoopt de heer Eisma het groote belang aan te too- nen, hetwelk iedere winkelier heeft bij een goede organisatie van zijn zaak en hoe hij moet komen tot een gezond be drijf. Voor lederen winkelier, den kleinsten zoowel als den grootsten, valt er uit het werk van Neerven zeer veel te leeren en daarom is het toe te juichen, dat ohzq Bolswardsche zakenmenschen op een voor iedereen bevattelijke wijze met dit werk zullen kunnen kennis maken. De datum waarop de eerste voordracht gehouden zal worden, zal spoedig wor den bekend gemaakt. Mocht het onder werp niet in één avond afgehandeld kun nen worden, dan zal een tweede, zoo noodig een derde bespreking volgen. De voordrachten zullen voor iedereen toegangelijk zijn. f De heer W Nijdam, vroeger klerk aan het rijksontvangerskantoor alhier, thans werkzaam bij den technischen dienst van het kadaster te Applngedam, is bij resolutie van den Minister van Fi nanciën per 1 Januari j.l. aangesteld tot rijksklerk d.er directe belastingen. Het is niemand minder dan de beken de en alom vereerde Amerikaansche dichter Henry Wadsworth Longfellow, die in een van zijn eenvoudige verzen zegt: wij allen zijn bouwers van het Lot, werkend aan de muren van den tijd... voor het bouwwerk dat wij oprichten, is de tijd met grondstoffen gevuld; onze „hedens’’ en „gisterens” zijn de blokken waarmee we bouwen... o Dit zijn zoo van die diepzinnige ge dachten, die velen van ons gaarne willen onderschrijven, die ze mooi vinden... maar, beseffen ze er ook de groote, machtige beteekenis van? En leven ze er naar? Worden hun gedachten en da den van gisteren en heden, den kiem van onze wederwaardigheden van mor gen bevatten? Een levenswijsheid, die men terugvindt in een tot populaire spreekwijs geworden vermaning: wie wind zaait zal storm oogsten? Er is een diepzinnig gezegde dat luidt: „Het is niet wat een mensch denkt, dat goed is, maar hij denkt dat het beste is, dat beslissend is voor het karakter.” Karakter wordt gevormd van binnen uit. Het zijn die stille genegenheden en ge trouwheden, die met hun buigzame vin gers de substantie des levens in den vorm kneeden, die het voor goed zal behou den... Loop der bevolking der gemeente Bolsward, over 1931. De bevolking bedroeg op 31 Decem ber 1930 volgende de 11de algemeene volkstelling 3276 m., 3590 vr., totaal 6866. Vermeerderd door geboorten met 76 m., 70 vr., tot. 146; door ingekomen met 185 m., 183 vr., totaal 368. Totale ver meerdering 261 m., 253 vr., totaal 514. Zij verminderde door overlijden met 54 m., 52 vr., totaal 106; door vertrek met 242 m., 254 vr., totaal 496. Totale vermindering 296 m., 306 vr., totaal 602. De bevolking bedroeg op 31 Dec. 1931 3241 m., 3537 vr., totaal 6778. Er werden in 1931 53 huwelijken vol trokken, terwijl er 6 geboorten als leven loos werden aangegeven. Auto-ongeluk. De vrachtdienst-ondernemer W. A. Vallinga overkwam Zaterdag te Sneek een ongeluk met zijn auto. Op de stille kant van het emplacement van het spoor was de heer Vallinga bezig te lossen. De wagen stond iets over de rails, maar aangezien deze weinig ge bruikt wordt, werd hieraan geen aan dacht geschonken. Een rangeerende machine kwam even wel juist in de buurt en reed zonder sig naal te g^ven de bovenbouw van de auto aan splinters. Gelukkig kwamen geen persoonlijke ongelukken voor en bleek het bij con trole dat de vrachtgoederen niet bescha digd waren. De bovenbouw van de auto was ech ter geheel vernield en moet bijna geheel nieuw worden opgezet. Het is te hopen voor den ondernemer, dat de schuldvraag ten nadeele der Ned. Spoorwegen wordt opgelost, het zou an ders voor den ondernemer een geweldi ge strop kunnen worden. f Zaterdagavond sprak in het Volks- gebouw de heer Constandse over: Oor log, crisis en revolutie. De zaal was matig bezet. Voorzitter Frankena opent de bijeen komst met een woord van welkom tot den spreker en aanwezigen. De heer Constandse begint zijn rede met te zeggen, dat we momenteel een periode beleven van ontzaglijke omvang. De crisis die we thans beleven dateert reeds vanaf 1912 en is een uiting van de macht. De wereldkrijg is in 1918 voortgezei door een# handelsoorlog, een economi sche oorlog. Wat is in onzen tijd de oorzaak van de werkloosheid? Dat is ’t kapitalisme. Door de nieuwe en verbeterde techniek heeft het kapitalisme een toestand ge schapen, waaraan het zelf zal ten onder gaan. Met de verandering der techniek moet de werkman zich meer dan vroeger in spannen. Het productie-proces wordt vergroot. Ook het stukloon is een uiting van absolute willekeur van den werk gever. In de nieuwste fabrieken zien we tegenwoordig de loopende band, dat is het ergste uitbuitingssysteem van de arbeidskracht. Die zich aan deze zuiver uitgestippel de werkmethode niet kan aanpassen, gaat er onherroepelijk uit. De nieuwere techniek in het bedrijfsleven is een af- mattingssysteem. Wat de arbeiders thans in 6 uren presteeren, is meer dan vroeger in twaalf uren. In elke industrie is door' centra lisatie een grootere productie verkregen of zijn arbeiders ontslagen. De textiel-industrie, het sigarenbedrijf de autofabricatie worden met enkele voorbeelden duidelijk gemaakt. Deze meêrdere voortbrenging wordt voor het kapitalisme een’strop. Wanneer er thans normaal geproduceerd werd, zou er een te veel aan goederen ontstaan, waardoor de prijzen gingen dalen. De („boerzwaasid” wil nu lom haar macht te behouden, de productie gedeel telijk stopzetten of vernietigen. Spreker wijst in dit verband op de katoen- en koffieoogst en de suiker-pro- ductie op Cuba, dat met 25 beperkt wordt. Het aantal werkloozen is ontstel lend, maar past juist in het kader van het kapitalisme. Eerst 25 van de ar beiders broodeloos en de andere 75 vermindering van loon. Productie-beperking zal evenwel voe- Er zijn vele dingen die aan het huidi ge leven een verheven beteekenis verlee- nen en het een belangrijkheid schenken, die geen mensch kan overdrijven. Maar er is geen ding dat ’n grooter beteekenis heeft dan dit, dat we in alle dingen en overal bezig zijn den mensch op te bou wen, dien we voor immer zullen zijn! Dat is onvermijdelijk en onontkoombaar. Er zijn sommige dingen die we niet behoeven te doen, maar ^r zijn er ook eenige, die even onafwendbaar zijn als eb en vloed. In elk uur en door iedere daad bouwen we onvermijdelijk het ge bouw van ons zelf, ons innerlijk wezen, on$ karakter op. We hebben zelf te kie zen wat*betreft de soort van bouwsel, dat we willen bouwen, en wat betreft de soort van materiaal dat we ervoor zullen gebruiken; maar we hebben geen keus aangaande het feit van het bouwen zelf. En wat de schaal aangaat waarop we zullen bouwen, in dat opzicht hebben we de grootste ruimte... Het gebouw kan gewrocht worden van die strenge en soliede eigenschappen die de basis van alle grootheid zijn op rechtheid, ernst, waarheid, onkreukbaar heid en het geheel gedrenkt in die on vergankelijke dingen die alle bederf tar ten... ren naar hongersnood. China geeft hier van het voorbeeld. Ook Duitschland. Nu kan men wel soepketels aanschaf fen en steuncomité’s instellen, maar dat zijn lapmiddelen. Een steunuitkeering aan de werkloozen van 12 gulden pe; week is in de groote steden bijna gelijk aan een hongersnood. Ook het milïtairis ie staat het bereiken van een nieuwe p .iode in den weg. Dit 'apparaat dient alleen om de Regeeringen een nieuwe markt te veroveren. Men vecht om de koloniën en de grondstof fen. Ook de tariefmuren Js niets anders dan een economische oorlog. Werkloosheid en oorlog zijn de nood zakelijke gevolgen van het kapitalisme. Om het kapitalistisch systeem te ver beteren is niet meer mogelijk, daarom blijft er niets anders over dan een alge- heele omwenteling in de maatschappelij ke verhoudingen. Die revolutie is niet het eigendom van een bepaalde groep, maar moet groeien uit het volk. De S. D. A. P. is tegen de revolutie omdat zij in den loop der tijden gewor den is een burgerlijke partij, nog alleen goed voor vetbetaalde baantjes, soep- comité’s enz. Het voorbeeld der Russische revolutie is ook niet navolgbaar, omdat ook daar een kleine groep heerscht over de groote massa. Ook heeft onze tijd duidelijk aange toond de machteloosheid van de vakor ganisatie. Twente zal hiervan het bewijs leveren. De eenigste oplossing uit deze chaos is de onteigening van het kapita lisme en de verovering van de produc tie. Dit is het eenige wat nog redding kan brengen, maar dan moet er vanaf de eerste dag dgj revolutie zonder onder breking geproduceerd worden. Niet in de machteloos geworden parle menten schuilt onze kracht, maar in de fabrieken en werkplaatsen. Het militairisme moet kapot geslagen worden, maar zoo weinig mogelijk door wapengeweld. In het slot van zijn rede bespreekt de heer Constandse n,og het ideaal van een sociale samenleving. Centralisatie van goederen en werk kracht, een geldlooze maatschappij, waarbij de arbeid het ruilmiddel is. Een dankbaar applaus beloonde spre ker voor zijn rede. De heer Frankena shot hierna met ’n woord van dank aan allen. spreken uit onze oogen en dikwijls on bewust uit den toon van onze stem. We mogen er ons niet bewust van zijn, zegt Binyon, maar elk oogenblik geven we onbewust een onthulling van ons zelve. Onze houding, onze manier van spreken, enz. manier van leven, de manier waar op we de dingen bekijken in al die dingen geven we ons zelf bloot. De slechte vrucht spreekt van den slechten boom; de schoonheid van het fruit, spreekt van den goeden boom... Hetgeen niet zoozeer een vermaning moet zijn, om op onze tellen te passen, opdat we „ons zelf niet verraden”, doch eerder een aansporing, om te zorgen, dat „de boom” goed is, dat wil zeggen, dat onze gedachten, motieven, beweegre denen en daden, goed, eerlijk, oprecht, liefdevol en vergevensgezind zijn, op dat we ons*niet voor onze slechte vruch ten behoeven te schamen. FLORIS C. Lemmer profiteerde voor de rust het eerst van de wind en waren steeds in den aanval. Alhoewel ook de buitenspel-val hen vaak parten speelde, slaagden ze er toch voor de rust in zich een veilige 2-0 voor sprong te verzekeren. Sporadisch kwamen de C. A. B.spelers voor het doel, waarbij vermelding ver dient een schot van A. Hoekstra en Van der Hauw, waarbij de L.keeper zich van zijn goede zijde liet zien, zoodat doelpun ten voor de rust voor C. A. B. uitbleven. Na de rust verwachtte men, nu Q, A- B. van het windvoordeel profiteerde, dat deze wedstrijd door hen nog wel tot een goed einde zou worden gebracht. De aanvallen van C. A. B. waren nu wel tal rijker, maar succes bleef voorloopig uit, daar de links-back welke telkens den bal bemachtigde, steeds het terrein wist te zuiveren. Al werd nog zoo fel op het doel geschoten, de L.keeper liet zich niet verschalken. Wanneer H. Huisman de voorhoede completeerd, en nog een 5-tal minuten zijn te spelen, verkleint deze speler den achterstand voor C. A. B. Lemmer valt dan ook nog verschillen de malen fanatiek aan, maar terwijl de minuten verstrijken, en door belde par tijen niet meer wordt gedoelpunt, hebben de Lemsters deze wedstrijd welverdiend gewonnen, waarin de L.keeper een groot aandeel heeft gehad. De leiding welke bij scheidsrechter Coehoorn van Sneek berustte, was In vertrouwde handen, en deze heeft ook een gemakkelijke taak gehad, daar zeef sportief door de spelers Is gespeeld. op de Rerum Novarum. Juist die waar heden in deze omzendbrieven vastgelegd, moeten we uitdragen in ons particulier leven. We moeten terug naar het leven volgens de Christelijke beginselen. Het Chr. gezin moet weer in eere hersteld, daar toch wordt aangekweekt gods dienstzin, saamhoorigheid, rechtvaar digheid en liefde. Het Christelijk huisge zin is het fundament van de samenle ving. Vooral de huwelijksmoraal moet verbeterd. Het Chr. gezin is ook de oefen school voor het vereenigingsleven. Er wordt in onzen tijd geklaagd over uit huizigheid, maar is dat niet veelal de schuld van de ouders? Wanneer de richt lijnen, aangegeven in Rerum Novarum, en Quadragesinio Anno weer worden be leefd, dan zal de sociale kwestie langs normalen weg worden opgelost. Een dankbaar applaus beloonde den Eerw. Spreker. Als tweede spreker kreeg ha de pauze Pater Voestermans het woord. Het is reeds vele jaren geleden dat de Encycliek Rerum Novarum is versche nen en nog leven we in een wereld die veel overeenkomst vertoont met een chaos. Komt dit omdat de Paus zijn richtlijnen niet duidelijk genoeg heeft uitgestippeld? Neen, men heeft dit woord niet begre pen. De practische toepassing van dezen omzendbrief is beperkt gebleven. In de Quadragesinio anno zijn die richtlijnen nog eens herhaald. Speciaal wordt ge wezen op den geest van onzen tijd, die geest van neutraliteit, die ook maar al te dikwijls onder de Katholieken wordt aangetroffen, die geest van eigen belang. Zonder Gods hulp kunnen we deze oude geest niet uit de wereld helpen. De te genwoordige leuze is geld, geldzucht. Eigenbelang en egoïsme moet verdwijnen en daarvoor in de plaats moet komen rechtvaardigheid en liefde. De rechtvaardigheid legt de Staat de plicht op te zorgen voor een sociale wet geving. Er moet komen meer sociale ontwik keling. Het arbeidsvraagstuk, het matig- heidsprobleem, zijn het bestudeeren over waard. Wat wordt er niet geklaagd over ma laise, over lage loonen, maar ook wat wordt er zeer veel geld onnut verknoeid. Voor hen, die aan geen God gelooven, is het Communisme een reddingsplank. Men zegt wel eens, dat Rerum No varum handelt over en voor de arbei ders. Misschien in de eerste plaats, maar deze omzendbrief is voor allen zonder uitzondering geschreven. We moeten ons allen vereenigen in een groote massale vereeniging. Eenheid is noodig in het Kath. vereenigingsleven, dan zal er ko men sociale rechtvaardigheid. In de tweede plaats hebben we noodig sociale liefde. Deze liefde zal veel kwes ties oplossen. Liefde en rechtvaardigheid zullen het sociale leven op hooger peil brengen. De Katholieken hebben de taak en de plicht deze sociale rechtvaardig heid uit te dragen in de maatschappij. Rechtvaardigheid en liefde kunnen ons brengen een rijk van vrede. Ook deze spreker oogstte een dank baar applaus. De Voorzitter sloot deze goed geslaag de sociale avond met dank aan allen, die tot het welslagen hadden meegewerkt. VOETBAL. C. A. B. I-Lemmer I Ook in deze laatste wedstrijd op eigen terrein heeft C. A. B. het niet tot een overwinning kunnen brengen tegen de Lemsters. De schuin over het veld staande wind maakte het echter onmogelijk dat van goed voetbal sprake kon zijn. IAvan-VALKEMBURCS^I k ••iLEVERTRAAÏI Maar ’s menschen diepste vereeri.ig, de oprechtheid van zijn innerlijk gemoed, komt altijd tot uitdrukking in zijn levens methoden en levenswijs. Zijn gedragen is altijd als het ware de vertolking van zijn innerlijk gemoed. Er bestaat een diep verband tusschen het innerlijke en het uiterlijke. Onze innerlijke gevoelens t Nadat Zondagmorgen onder de H. Diensten reeds een predikatie gehouden was in verband met de Sociale Zondag voor Katholieken, was Zondagavond een groote vergadering belegd in „de Doele”. De zaal was meer dan vol. De heer Postma, voorzitter der Room- sche garde opent de bijeenkomst met de Christelijke groet en roept de Eerw. spre kers en aanwezigen een hartelijk welkom toe. Door een mannenkwartet en een jon genskoor onder leiding van den heer van der Ven werden ter afwisseling enkele liederen gezongen, welke belangelooze medewerking door het talrijke publiek ten zeerste op prijs gesteld werd. Voor al het nachtegalenlied en compositie van den heer van der Ven oogstten veel bij val. Als eerste spreker trad op Pater de Hart. Er vaart over de wereld een woeste doodsorkaan, De scheppingen der menschen verrij zen en vergaan. Met deze woorden van Dr. Schaepmann begint de Eerw. spreker zijn rede. Een storm loeit op de oude wereldzee, het schip van onze moderne maatschappij staat te schudden, de golven van com munisme en anarchisme beuken het schip. De stormklok moet geluid. Het stormsein staat uit: Weest op uw hoe de. Wanneer het schip van staat het In de branding niet kan uithouden: Heer, red ons dan, voor wij vergaan. Zoo broeit en gist het in de harten van duizenden jonge menschen. Wanneer er velen verdrinken, zullen ook wij, Ka tholieken, maar al te dikwijls zeggen: nea culpa. Zij hebben de stem van den Paus in zijn Encycliek niet gehoord. Hoevelen zijn er die alleen den naam Rerum Novarum kennen, maar de inhoud is-hun totaal on bekend. Wanneer de stormklok geluid wordt, kunt geniet lijdelijk toezien. De laksheid van vele Katholieken is een treurig verschijnsel. Weest paraat, het Communisme staat dichter bij dan we denken, overal zijn de menschen aan het beraadslagen om den vrede, maar het vredespaleis staat nog steeds te huur. l j i Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland P/2 ct. Buitenland 2J^ ct. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. ’n ot y- t L. )- it ie ie te j- r- le UI.V.H.M ir- JJ, 1- Huur een wagen en siuur zeil DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1