r UI. V. O. UJERFF De Bolswardsche Courant en Westergoo 51 Uit den Omtrek Gemengd Nieuws. BOLSWARD - Tel. 86 29— Jaargang No. 39 SPECIAAL-DAGEN. Ill OFFICIAL FORD DEALER Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 Stadsnieuws. Woensdag 17 Mei 1933 en Hitzum Pingjum Makkum staat tot de huur- A dve r te n 116 n per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prys. r t Opening nieuwe winkel. In het winkelpand aan de Blauwpoort voorheen de bekende schoenwinkel van den heer Hengst, opende Zaterdag onze stadgenoot de heer H. Postma, voorheen chef bij de firma P. Lunter een winkel in manufacturen, bedden, ledikanten, enz. De etalage en winkel zien er keurig verzorgd uit. Wij wenschen ook deze ondernemer veel succes toe. I t De gevangen Engelsche ingenieurs in Rusland. De beide ingenieurs van de maat schappij Metropolitan Vickers, Mac Do nald en Thorton, bevinden zich, naar uit een bericht in de „Daily Telegraph” blijkt, niet meer in de ziekenafdeeling van de gevangenis Sokolniki. Zij zijn echter van de andere gevangenen geïso leerd en er staat een gewapende macht voor het vertrek dat zij deelen, die hen overal binnen de gevangenis volgt. Zij worden alleen des nachts opgesloten. Zij ontvangen thans geregeld de „Daily Telegraph”, maar alles wat Rusland en henzelf betreft is zwart gemaakt. Witmarsum Onder een trein geraakt De 23 jarige C. F., een dienstmeisje van de stichting W. A. hoeve te Den Dolder (U.) is vermoedelijk Zondag avond laat door een passeerende trein op het baanvak UtrechtAmersfoort overreden en gedood. Mgr. de Aartsbisschop te Bolsward. Na het bezoek van Z. D. H. aan Hee- renveen, alwaar een nieuwe R.K. kerk werd ingewijd en aan Sneek waar ook het H. Vormsel werd toegediend, arri veerde Monseigneur hedenmiddag even voor 2 uur te Bolsward. Het kerkgebouw was bijna geheel ge vuld met kinderen uit de parochie Bols ward, Makkum en Witmarsum. Te 2 uur werd de Aartsbisschop aan het kerkportaal ingehaald door de aan wezige heeren geestelijken en naar hei hoofdaltaar geleid. Nadat de Aartsbisschop gekleed was met mijter en staf hield Monseigneur 'n korte toespraak tot de aanwezigen^ waarna overgegaan werd tot toediening van het H- Vormsel. De zwemschool open. Dit opschrift zou er toe kunnen bij dragen U gedachten bij te brengen aan zomerwarmte en zonneweelde. Dat dit niet zoo is, moeten we stellen op reke ning van ons zeer wispelturig klimaat. Reeds bezoekers gehad? vroegen we hedenmorgen aan den badmeester. Neen zegt ie, met een temperatuur van 13 gr. durft zelfs de meest enthousiaste zwem mer het niet wagen. Zoo gauw het weer echter omslaat zal het bezoek wel weer druk worden. In Sneek waar de zwemschool ook gisteren geopend was, hebben drie da mes het gewaagd een bad te nemen. 11 Mei 1933. Heden kregen ook wij twee dagen be zoek van „de Miniatuur Wereldstad”, vervaardigd door H. T. Huizinga te Veendam. Dit kunstwerk, hetwelk op tentoonstel lingen meerdere malen met medailles werd bekroond, is zeir bezienswaardig. Men ziet hier een stad in volle bedrij vigheid, trams rijden en bootjes varen, in fabrieken en werkplaatsen zijn de ma chines in beweging en zijn de poppetjes aan den arbeid. Kortom niets ontbreekt om een stad voor te stellen. Een kijkje is dan ook alleszins de moeite wel waard. van een nieuw zeiljacht, eigen aan en gebouwd door den heer Jac. Kooistra. Op een onderstel van een boerenwa gen werd het van het erf naar de opslag gebracht. Met behulp van het personeel van het turfschip de Jong en anderen en tevens met giek en lier werd het van de wal opgetrokken en neergelaten en kwam zonder ongelukken prachtig in het element terecht. Dit jacht is ook voorzien van een mo tor, zoodat de eigenaar naar hartelust kan varen. Ook de schilder R. heeft eer van zijn werk. Het jacht is gedoopt met den naam „Hotske”. Verschijnt Dinsdags- Vrijdagsavonds. Mei 1933. De 9de Mei j.l. was het 60 jaar gele den dat Sijmen Hofmann en Maaike Steenstra in het huwelijk traden. De bei de echtelieden zijn resp. 84 en 82 jaar oud en genieten nog een goede gezond heid. Het feest werd in huiselijken kring ge vierd. mogelijk op bescheiden schaal of op andere wijze, het bedrijf voortgang doen vinden. Een markt voor gestolen auto’s. Volgens een telegram uit New York aan „Aftenposten” is Oslo in den loop der laatste jaren de markt geweest voor een groote Amerikaansche dievenbende, die voor millioenen dollars gebruikte auto’s heeft gestolen en verkocht. Ook in Sjanghai en in Perzië moeten de gesto len wagens zijn afgezet. Verleden jaar alleen werden er 400 gestolen auto’s verkocht; dezer dagen werd te Oslo een zending wagens inbeslaggenomen toen ze uit een zeeschip zouden wordenge- lost. Denzelfden dag werden er op ver schillende plaatsen in de stad wagens inbeslaggenomen. Intusschen is reeds gebleken dat de Noorsche afnemers in de meeste gevallen te goeder trouw wa ren. t e i» Uitslag verkooping. Door notaris Feitsma werd Vrijdag j.l. finaal verkocht: De Huizinge aan de 3de Hollandia- straat, eigen aan den heer K. Vleer. Koopster werd mej. de wed. L. Orouw- stra te Bolsward, voor f 1216. Tentenkamp van oud-strijders. Een afgescheiden groep van de groo te oud-strijdersbeweging van verleden jaar, die den strijd om de bonus-uitkee- ring nog niet wil opgeven, heeft zich wederom in een tentenkamp nabij Washington gevestigd, teneinde te trachten het Congres te bewegen tot be taling van de vroeger toegezegde bo- nusuitkeering. Het is nog niet zeker, welken vorm de oud-strijders voor hun demonstratie zullen kiezen, doch verwacht wordt, dat zij in elk geval voor het Kapitool en het Witte Huis zullen demonstreeren. 15 Mei 1933. Gistermiddag ongeveer 12 uur arri veerden alhier vanuit Amsterdam langs den Afsluitdijk een en twintig personen auto’s, waaronder zeer veel luxe wagens waren, waarin een gezelschap van dames en heeren, allen in uniform, gezeten wa- rep. Bij navraag jwelk geselschap dit was en wat het doel der reis was, ver namen wij, dat het gezelschap was „de Vervoerafdeeling van den Amsterdam- schen Burgerwacht” en het doel der reis een autotocht om het IJselmeer. Bij de autogarage van den heer J. Bouma stopten de auto’s om aldaar voot zoover noodig, nieuwe voorraad benzine op te nemen. Een lange file van rijtuigen stond daar dus opgesteld en daar het juist Zondag was en zeer veel menschen tusschen kerk- en etenstijd een wande ling maakten, was het gezelschap spoe dig omringd door een menigte nieuws gierige toeschouwers, temeer nog daai dergelijke uniformen en vooral door da mes gedragen, hier iets nieuws was. Na een oponthoud van ongeveer 3 kwartier ondernamen ze weer den af tocht, behalve een auto, gem. G 42308. Deze had bandenpech, hetwelk door Bouma en zijn personeel weer werd her steld. In een kort gesprek, wat wij met de inzittenden dier auto hebben gehad, vernamen wij, dat het verdere doel del reis was om in Sneek de lunch te gebrui ken, om daarna verder over Leeuwarden Assen enz. Amsterdam weer te bereiken. Even een autotocht dus door drie vier de gedeelte van Nederland, misschien in een halve etmaal en dan nog op ver schillende plaatsen even pauseeren. Geen klein verschil bij de jaren onzer jeugd, toen men voor een reis alleen naar Amsterdam allerlei toebereidselen moest maken en een geschikte reisgelegenheid moest afwachten. En nog vroeger, ik heb menigmaal mijn vader, die zeeman is geweest en pei zeilschip bijna de heele wereld heeft af gereisd, hooren vertellen dat ze ’s win ters na het afmonsteren in Amsterdam, hunne kleerenkisten per beurtschippei naar huis toezonden, en samen, geheel loopende over land hunne haardsteden weer opzochten, waarbij tijdens die zwerftocht één van het gezelschap den buidel met de afmonsterrekenlng (het geld) bij zich droeg om in geval van roo- versgevaar de drager gezamenlijk te be schermen. Men zegt vaak: afstanden zijn er niet meer en ook de tocht van het gezelschap Burgerwacht-menschen heeft dit weer bevestigd. Goed uitgeruste wagens staan voortdurend voor U gereed. Stroopakhuls te Helmond afgebrand. Zaterdagavond is te Helmond door tot dusver onbekende oorzaak brand uitgebroken in een der gebouwen van het Helmondsche filiaal van den N.C.B., gelegen nabij sluis 8. Het gebouw, dat een oppervlakte besloeg van 60170 meter, was volgestapeld met 250 ton stroo. De vuurgloed was ontzettend. De geheele inhoud van het gebouw werd -een prooi der vlammen. Een hooipers ter waarde van ongeveer f 5000 werd evenens door het vuur vernield. Het ge bouw, dat opgetrokken is uit ijzer en asbest, stond geruimen tijd witgloeiend. Het gebouw dat een waarde vertegen woordigt van ongever 500.000 gulden, bleef overeind staan, doch is als op slagplaats waardeloos geworden. De to tale schade, die door verzekering ge dekt wordt, bedraagt ongeveer f 15000. De brandweer bepaalde zich er in hoofdzaak toe, een nabijgelegen ge bouw, waarin een hoeveelheid chilisal- peter was opgeslagen, te behouden. Massa-ontslag In Twente. De directie van de Koninklijke Stoom weverij te Nijverdal, die altijd op zeer goeden voet stond met haar personeel, aldus de „Tel.”, heeft dezer dagen een fabriekscommissie bij haar ontboden en haar meegedeeld, dat het niet mogelijk is gebleken de Japansche concurrentie het hoofd te bieden. Het kon niet langer ontkend worden, dat Japan de markten, die door de Nijverdalsche fabrieken van goederen werden voorzien, zoo goed als geheel had veroverd. Het gevolg daar van is, dat de directie zich genoodzaakt heeft gezien om ongeveer tweehonderd man van haar toch al sterk ingekrom pen personeel het werk op te zeggen. Voor zoover het mogelijk was, zou ge tracht worden het bedrijf aan de gang te houden, doch er viel op niets meer te rekenen. Voor een plaats als Nijverdal, die in hoofdzaak leeft van de textielindustrie, beteekent deze inkrimping van een van de grootste bedrijven daar een zware slag. De autobusdienst over den Afsluitdijk. Dinsdag 23 Mei zal een autobusdienst over den afsluitdijk worden ingelegd door de A.T.O. De directie der A.T.O. verklaarde aan de „Tel.”, dat de maatschappij on der meer zes nieuwe Saurer-reiswagens heeft gekregen, elk plaats biedend voor 33 personen. Deze wagens zijn buiten gewoon geëigend voor het rijden van groote afstanden. „Wij betreuren aU dus de directie dat de A.T.O. niet aanstonds bij de opening van den dienst met dit voortreffelijk materiaal kan gaan rijden. De toegangswegen tot den afsluitdijk zijn namelijk nog niet ge reed en wij vreezen zelfs, dat het wel najaar zal worden vóór men hiermede geheel klaar is, zoodat het zwaarder reismaterieel eerst dan op den dijk in den dienst kan worden gebracht. Voorloopig zijn wij dus wel verplicht met kleiner en lichter materieel den .autobusdienst te onderhouden. Eiken dag worden zes ritten heen en zes rit ten terug gemaakt, met uitzondering van den Zondag; dan worden slechts twee ritten heen en twee ritten terug gereden, aangezien men in Friesland bezwaar heeft gemaakt tegen een meer uitgebreide dienstregeling op Zonda gen. Nu de reizigers dientengevolge in zekeren zin gehandicapt zullen worden, heeft de A.T.O. een zoodanige regeling wat betreft de Zondagretourbiljetten getroffen, dat deze ook voor den trein ?eldig zijn. De terugreis op elk retour- biliet kan dan naar keuze van den reizi ger oer autobus of per trein en wel da gelijks via den dienst Enkhuizen-Sta>- voren." Arum De Miniatuur-wereldstad. 14 Mei 1933. Op de zaal van den heer D- Lukkes kon men de miniatuur wereldstad be zichtigen van den heer H. T. Huizinga te Veendam, welke 22 jaar van zijn vrije tijd besteedde om dit kunstwerk te ver vaardigen. Al de bedrijven van een groote stad zijn op mechanische wijze ingesteld, zoo- als een oud-Hollandsche scheepswerf, ’n machinekamer met loopende machines smeden, horlogemakers, meubelmakers aan den arbeid in hunne werkplaatsen, een orgeldraaier, wandelaars, fietsrijders scheepjes in het zilte nat, een bloemen- park met springfonteinen voor het raad huis, een Koninklijk paleis, een kerk, zelfs de straten zijn verlicht. Verder ziet men er een lunchroom, schoenenzaak, sigarenwinkel muziek handel, school, een postbode in zijn da- gelijksche arbeid, een bakkers- en klok kenwinkel, enz. enz. Van de bezoekers hoorde men niets dan lof over dit kunstwerk, jammer voor den heer Hui zinga dat er niet een grooter aantal kwam opdagen, dit zal echter wel met de tijdsomstandigheden in verband zit ten. Geen stopzetting van het K.L.M.-bedrijf In verband met de aangekondigde ontslagneming tegen 1 Juli a.s. van 27 piloten der K.L.M. en de nadere mede- deeling, dat 8 piloten hun dienstverband met de Maatschappij niet hebben opge zegd, heeft de „Tel.” bij den directeur der K. L. M., den heer A. Plesman, ge ïnformeerd of de K. L. M., wanneer er geen verandering in de situatie komt, het vliegbedrijf op 1 Juli a.s. zal stil zetten. De heer Plesman verklaarde ’t vol gende: „Wij hebben den plicht het bedrijf der K.L.M., menschel ij kerwijs gespro ken te laten doorgaan; dit zal ook ge beuren!” De K.L.M. denkt er dus niet aan de vliegdiensten na 1 Juli te staken. Zij zal, Ongeval met ophaalbrug. 12 Mei 1933. Hedenmorgen had alhier ’n ernstig on geluk met de ophaalbrug plaats, dat wonder boven wonder vrij goed is afge- loopen. Toen de vrouw van den heer R. Smit de brug had opgehaald om een schip door te laten, brak een der kettingen, waardoor de brug met een hevige klap naar beneden stortte. Het ijzeren boven stuk geraakte terzelfder tijd ook uit zijn evenwicht en sloeg naar beneden. De vrouw werd hierdoor aan het hoofd ver wond. De ontboden geneesheer consta teerde een lichte hersenschudding. Ge lukkig was het schip net gepasseerd, an ders was het ongeluk nog grooter ge weest. Het scheepvaartverkeer is voor onbe- paalden tijd gestremd. plicht, welke vaak verwaarloosd werd, stevig poogt te beoefenen. Zulke speciaaldagen werpen rijpe vruchten af. 13 Mei 1933. In eene heden gehouden vergadering van de afdeeling witmarsum van de Fr. Mij. van Landbouw, werd als afgevaar digde naar de Algemeene Vergadering gekozen den Voorzitter der afdeeling. Verder werd besloten de veekeuring dit jaar te Makkum te houden, tevens werd den afgevaardigde opdracht gege ven het voorstel Gorredijk, aangaande de rondvraag, te steunen. Nog werd opgemerkt, dat, wanneer de afslachting van 200.000 koeien doorgaaf er alleen in het veebedrijf 25000 arbei ders werkloos zullen worden. Er werd gesproken van iedere 8 koeien een werk kracht in het bedrijf. Aangaande de Personeele belasting werd gezegd, dat de fiscale huurwaarde niet in verhouding waarde van de geheele boerderij. 13 Mei 1933. Heden Zaterdagmorgen 11 uur had hier onder groote belangstelling een bij zonderheid plaats, n.l. het te water laten Er zal taalkundig misschien wel wat aan te merken zijn op het woord van eigen makelij, dat we hierboven plaatsten 1 maar we wisten geen beter te vinden. Met speciaal-dagen bedoelen we de reeks, welke straks aanvangt en het doel hebben om de gedachten der menschen gedurende korten tijd op een of andere goede zaak tel doncentreefen. Den 14 Mei beleven we aldus den Moedersdag, den 18 Mei Volkenbonds- of Vredesdag, dan krijgen we nog een Dierendag en een Wereld-spaardag. Misschien zal er dit jaar nog wel een of anderen speciaal- dag bijkomen, want ze komen in de mode en zullen misschien eens zoo tal rijk zijn als de kalender-dagen. Men kan alle dingen van twee zijden bezien en zoo is het ook met de spe ciaal-dagen. Goede zaken, zoo kan men zeggen, behooren altijd te worden be hartigd, of op het daarvoor geschikte moment. Een of andere vereeniging kan nu wel verordenen, dat we op zekeren datum Dierendag moeten vieren, maar als een hond ons juist op den ochtend van dien speciaal-dag in de kuiten heeft gebeten, of poes brak een von onze mooie vazen, vier dan maar eens met een opgewekt gemoed den Dierendag. En als de ambtenaar der belas tingen beslag komt leggen op ons boel tje, dan zijn we de eerste vier en twintig uur zeker niet gestemd om op de juiste wijze een Wereld-Spaardag te vieren. En toch kunnen we ook veel moois zeggen van de spedjaal-dagen. Zoo goed als van de padvindersbelofte om eiken dag minstens één goede daad te verrichten. Die eene goede daad is na te streven, en zal ons geleidelijk als mensch beter maken; als we dagelijks zouden probeeren om alle mogelijke deugden tegelijk te beoefenen, dan zou er weinig of niets van terecht komen. Zóó beschouwd, kunnen we ook vree hebben met de speciaal-dagen. Het moderne, jachtende leven laat zoo weinig tijd tot overweging, tot verdie ping van ons bewustzijn, tot vorming van de motieven, welke ons moeten lei den. We doen, wat we meenen te moeten doen, of wat onze hand toevallig te doen vindt, maar we doen het impulsief, om dat de drang er toe aanwezig is, toe vallig aanwezig is, maar wat slechts op pervlakkig of onvoldoende in ons karak ter ligt omsloten, dat komt niet tot uiting. Dat blijft het dikke boek vormen van de vergeten of verwaarloosde plich ten. De moderne mensch heeft het tot be hoefte om systeem te brengen in de be oefening der deugden, in het volbren gen van goede werken. Een daarom is het te loven, als we de speciaal-dagen vieren, d.w.z. op gezette tijden ons er toe brengen, om meer bijzondere aan dacht te besteden aan bepaalde plichten, onze tekortkomingen in zekere opzichten te onderzoeken en dan te herstellen, wat we verwaarloosden of veronachtzaam den. We kunnen er slechts beter van wor den, als we eens per jaar meer speciaal worden herinnerd aan de groote betee- kenis, welke Moeder voor ons heeft of heeft gehad, aan haar liefde en offers en... aan onzen plicht te haren opzichte. Het is mooi en goed ook om op één dag de zoo omvattende beteekenis van het moederschap en de Moeders in het al gemeen te overdenken. Zoo kan ook een Vredesdag zijn nut hebben, als we het vredesgevoel, de liefde en verdraagzaamheid dan dieper in ons hart pogen te laten indringen. Een Dierendag, een Wereld-spaardag het kan alles heel goed en vruchtbaar zijn. Wat ieder mensch echter vooral noo dig heeft, dat zijn: eigen speciaal-dagen. Welke dat zijn, behoeft ge niemand te vertellen. Ge houdt dat voor u zelve; het is een regeling tusschen uw persoon en uw geweten. Vooral de eigen speciaal-dagen maken ons als menschen beter. Houdt er we kelijks zeven. De eerste zij: de gewetensdag. Dat is de dag, waarop ge heel serieus met u zelve praat en overlegt, nagaat, in wel ke opzichten ge als mensch tekort komt. We hebben allemaal onze persoonlijke slapte in bepaalde deugden en die per soonlijke zwakheden zijn niet gelijk. En houdt dan op de andere zes da gen van de week telkens een speciaal- dag .waarop ge met heilige drift één regelmatig terugkeerende kwade aan vechting bestrijdt of een bijzonderen 50-jarige dienstbetrekking. Van bevriende zijde vernemen we, dat j.l. Zaterdag onze stadgenoot Siemon Graafsma 50 jaar in dienstbetrekking is geweest. De eerste 30 jaar was deze bij de meest Bolswarders bekende fabrieks- werkman in dienst van de olieslagerij van de fa. Taeke Dijkstra, waarbij en kele jaren later de heer H. Mulder, de vader van den tegenwoordigen wasch- industrieel als vennoot is toegetreden en nu reeds 20 jaar in dienst van de waschinrichting Florence, die ook op die datum 20 jaar draaide. Gedurende deze lange reeks van jaren heeft Graafsma zich steeds getoond een onvermoeid werker, die stil en beschei den zijn weg ging. Die bescheidenheid mag ons echter niet weerhouden van dit bijzondere feit nota te nemen en we ho pen van harte dat ook aan hem binnen kort het reeds door meerdere Bolswar ders verworven eeremetaal voor 50-jari- ge trouwe dienstbetrekking zal worden geschonken. Een dergelijke onafgebroken dienst betrekking is die onderscheiding tei. volle waard. l I Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland V/a et. Buitenland ct. 6 5 t 1 1 9 Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. DEJONG8 NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1933 | | pagina 1