r
UI. V. O. UJERFF
De Bolswardsche Courant en Westergoo
51
Uit den Omtrek
Gemengd Nieuws.
BOLSWARD - Tel. 86
29— Jaargang
No. 39
SPECIAAL-DAGEN.
Ill
OFFICIAL FORD DEALER
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12
Stadsnieuws.
Woensdag 17 Mei 1933
en
Hitzum
Pingjum
Makkum
staat tot de huur-
A dve r te n 116 n per regel:
Woensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prys.
r
t
Opening nieuwe winkel.
In het winkelpand aan de Blauwpoort
voorheen de bekende schoenwinkel van
den heer Hengst, opende Zaterdag onze
stadgenoot de heer H. Postma, voorheen
chef bij de firma P. Lunter een winkel in
manufacturen, bedden, ledikanten, enz.
De etalage en winkel zien er keurig
verzorgd uit. Wij wenschen ook deze
ondernemer veel succes toe.
I
t
De gevangen Engelsche ingenieurs in
Rusland.
De beide ingenieurs van de maat
schappij Metropolitan Vickers, Mac Do
nald en Thorton, bevinden zich, naar
uit een bericht in de „Daily Telegraph”
blijkt, niet meer in de ziekenafdeeling
van de gevangenis Sokolniki. Zij zijn
echter van de andere gevangenen geïso
leerd en er staat een gewapende macht
voor het vertrek dat zij deelen, die hen
overal binnen de gevangenis volgt. Zij
worden alleen des nachts opgesloten.
Zij ontvangen thans geregeld de „Daily
Telegraph”, maar alles wat Rusland en
henzelf betreft is zwart gemaakt.
Witmarsum
Onder een trein geraakt
De 23 jarige C. F., een dienstmeisje
van de stichting W. A. hoeve te Den
Dolder (U.) is vermoedelijk Zondag
avond laat door een passeerende trein
op het baanvak UtrechtAmersfoort
overreden en gedood.
Mgr. de Aartsbisschop te Bolsward.
Na het bezoek van Z. D. H. aan Hee-
renveen, alwaar een nieuwe R.K. kerk
werd ingewijd en aan Sneek waar ook
het H. Vormsel werd toegediend, arri
veerde Monseigneur hedenmiddag even
voor 2 uur te Bolsward.
Het kerkgebouw was bijna geheel ge
vuld met kinderen uit de parochie Bols
ward, Makkum en Witmarsum.
Te 2 uur werd de Aartsbisschop aan
het kerkportaal ingehaald door de aan
wezige heeren geestelijken en naar hei
hoofdaltaar geleid.
Nadat de Aartsbisschop gekleed was
met mijter en staf hield Monseigneur 'n
korte toespraak tot de aanwezigen^
waarna overgegaan werd tot toediening
van het H- Vormsel.
De zwemschool open.
Dit opschrift zou er toe kunnen bij
dragen U gedachten bij te brengen aan
zomerwarmte en zonneweelde. Dat dit
niet zoo is, moeten we stellen op reke
ning van ons zeer wispelturig klimaat.
Reeds bezoekers gehad? vroegen we
hedenmorgen aan den badmeester. Neen
zegt ie, met een temperatuur van 13 gr.
durft zelfs de meest enthousiaste zwem
mer het niet wagen.
Zoo gauw het weer echter omslaat zal
het bezoek wel weer druk worden.
In Sneek waar de zwemschool ook
gisteren geopend was, hebben drie da
mes het gewaagd een bad te nemen.
11 Mei 1933.
Heden kregen ook wij twee dagen be
zoek van „de Miniatuur Wereldstad”,
vervaardigd door H. T. Huizinga te
Veendam.
Dit kunstwerk, hetwelk op tentoonstel
lingen meerdere malen met medailles
werd bekroond, is zeir bezienswaardig.
Men ziet hier een stad in volle bedrij
vigheid, trams rijden en bootjes varen,
in fabrieken en werkplaatsen zijn de ma
chines in beweging en zijn de poppetjes
aan den arbeid. Kortom niets ontbreekt
om een stad voor te stellen. Een kijkje is
dan ook alleszins de moeite wel waard.
van een nieuw zeiljacht, eigen aan en
gebouwd door den heer Jac. Kooistra.
Op een onderstel van een boerenwa
gen werd het van het erf naar de opslag
gebracht. Met behulp van het personeel
van het turfschip de Jong en anderen en
tevens met giek en lier werd het van de
wal opgetrokken en neergelaten en
kwam zonder ongelukken prachtig in het
element terecht.
Dit jacht is ook voorzien van een mo
tor, zoodat de eigenaar naar hartelust
kan varen. Ook de schilder R. heeft eer
van zijn werk.
Het jacht is gedoopt met den naam
„Hotske”.
Verschijnt Dinsdags-
Vrijdagsavonds.
Mei 1933.
De 9de Mei j.l. was het 60 jaar gele
den dat Sijmen Hofmann en Maaike
Steenstra in het huwelijk traden. De bei
de echtelieden zijn resp. 84 en 82 jaar
oud en genieten nog een goede gezond
heid.
Het feest werd in huiselijken kring ge
vierd.
mogelijk op bescheiden schaal of op
andere wijze, het bedrijf voortgang
doen vinden.
Een markt voor gestolen auto’s.
Volgens een telegram uit New York
aan „Aftenposten” is Oslo in den loop
der laatste jaren de markt geweest voor
een groote Amerikaansche dievenbende,
die voor millioenen dollars gebruikte
auto’s heeft gestolen en verkocht. Ook in
Sjanghai en in Perzië moeten de gesto
len wagens zijn afgezet. Verleden jaar
alleen werden er 400 gestolen auto’s
verkocht; dezer dagen werd te Oslo een
zending wagens inbeslaggenomen toen
ze uit een zeeschip zouden wordenge-
lost. Denzelfden dag werden er op ver
schillende plaatsen in de stad wagens
inbeslaggenomen. Intusschen is reeds
gebleken dat de Noorsche afnemers in
de meeste gevallen te goeder trouw wa
ren.
t
e
i»
Uitslag verkooping.
Door notaris Feitsma werd Vrijdag j.l.
finaal verkocht:
De Huizinge aan de 3de Hollandia-
straat, eigen aan den heer K. Vleer.
Koopster werd mej. de wed. L. Orouw-
stra te Bolsward, voor f 1216.
Tentenkamp van oud-strijders.
Een afgescheiden groep van de groo
te oud-strijdersbeweging van verleden
jaar, die den strijd om de bonus-uitkee-
ring nog niet wil opgeven, heeft zich
wederom in een tentenkamp nabij
Washington gevestigd, teneinde te
trachten het Congres te bewegen tot be
taling van de vroeger toegezegde bo-
nusuitkeering.
Het is nog niet zeker, welken vorm
de oud-strijders voor hun demonstratie
zullen kiezen, doch verwacht wordt, dat
zij in elk geval voor het Kapitool en het
Witte Huis zullen demonstreeren.
15 Mei 1933.
Gistermiddag ongeveer 12 uur arri
veerden alhier vanuit Amsterdam langs
den Afsluitdijk een en twintig personen
auto’s, waaronder zeer veel luxe wagens
waren, waarin een gezelschap van dames
en heeren, allen in uniform, gezeten wa-
rep. Bij navraag jwelk geselschap dit
was en wat het doel der reis was, ver
namen wij, dat het gezelschap was „de
Vervoerafdeeling van den Amsterdam-
schen Burgerwacht” en het doel der reis
een autotocht om het IJselmeer.
Bij de autogarage van den heer J.
Bouma stopten de auto’s om aldaar voot
zoover noodig, nieuwe voorraad benzine
op te nemen. Een lange file van rijtuigen
stond daar dus opgesteld en daar het
juist Zondag was en zeer veel menschen
tusschen kerk- en etenstijd een wande
ling maakten, was het gezelschap spoe
dig omringd door een menigte nieuws
gierige toeschouwers, temeer nog daai
dergelijke uniformen en vooral door da
mes gedragen, hier iets nieuws was.
Na een oponthoud van ongeveer 3
kwartier ondernamen ze weer den af
tocht, behalve een auto, gem. G 42308.
Deze had bandenpech, hetwelk door
Bouma en zijn personeel weer werd her
steld. In een kort gesprek, wat wij met
de inzittenden dier auto hebben gehad,
vernamen wij, dat het verdere doel del
reis was om in Sneek de lunch te gebrui
ken, om daarna verder over Leeuwarden
Assen enz. Amsterdam weer te bereiken.
Even een autotocht dus door drie vier
de gedeelte van Nederland, misschien in
een halve etmaal en dan nog op ver
schillende plaatsen even pauseeren.
Geen klein verschil bij de jaren onzer
jeugd, toen men voor een reis alleen naar
Amsterdam allerlei toebereidselen moest
maken en een geschikte reisgelegenheid
moest afwachten.
En nog vroeger, ik heb menigmaal
mijn vader, die zeeman is geweest en pei
zeilschip bijna de heele wereld heeft af
gereisd, hooren vertellen dat ze ’s win
ters na het afmonsteren in Amsterdam,
hunne kleerenkisten per beurtschippei
naar huis toezonden, en samen, geheel
loopende over land hunne haardsteden
weer opzochten, waarbij tijdens die
zwerftocht één van het gezelschap den
buidel met de afmonsterrekenlng (het
geld) bij zich droeg om in geval van roo-
versgevaar de drager gezamenlijk te be
schermen. Men zegt vaak: afstanden zijn
er niet meer en ook de tocht van het
gezelschap Burgerwacht-menschen heeft
dit weer bevestigd.
Goed uitgeruste wagens
staan voortdurend
voor U gereed.
Stroopakhuls te Helmond afgebrand.
Zaterdagavond is te Helmond door
tot dusver onbekende oorzaak brand
uitgebroken in een der gebouwen van
het Helmondsche filiaal van den N.C.B.,
gelegen nabij sluis 8. Het gebouw, dat
een oppervlakte besloeg van 60170
meter, was volgestapeld met 250 ton
stroo. De vuurgloed was ontzettend.
De geheele inhoud van het gebouw werd
-een prooi der vlammen. Een hooipers
ter waarde van ongeveer f 5000 werd
evenens door het vuur vernield. Het ge
bouw, dat opgetrokken is uit ijzer en
asbest, stond geruimen tijd witgloeiend.
Het gebouw dat een waarde vertegen
woordigt van ongever 500.000 gulden,
bleef overeind staan, doch is als op
slagplaats waardeloos geworden. De to
tale schade, die door verzekering ge
dekt wordt, bedraagt ongeveer f 15000.
De brandweer bepaalde zich er in
hoofdzaak toe, een nabijgelegen ge
bouw, waarin een hoeveelheid chilisal-
peter was opgeslagen, te behouden.
Massa-ontslag In Twente.
De directie van de Koninklijke Stoom
weverij te Nijverdal, die altijd op zeer
goeden voet stond met haar personeel,
aldus de „Tel.”, heeft dezer dagen een
fabriekscommissie bij haar ontboden en
haar meegedeeld, dat het niet mogelijk is
gebleken de Japansche concurrentie het
hoofd te bieden. Het kon niet langer
ontkend worden, dat Japan de markten,
die door de Nijverdalsche fabrieken van
goederen werden voorzien, zoo goed als
geheel had veroverd. Het gevolg daar
van is, dat de directie zich genoodzaakt
heeft gezien om ongeveer tweehonderd
man van haar toch al sterk ingekrom
pen personeel het werk op te zeggen.
Voor zoover het mogelijk was, zou ge
tracht worden het bedrijf aan de gang
te houden, doch er viel op niets meer te
rekenen.
Voor een plaats als Nijverdal, die in
hoofdzaak leeft van de textielindustrie,
beteekent deze inkrimping van een van
de grootste bedrijven daar een zware
slag.
De autobusdienst over den Afsluitdijk.
Dinsdag 23 Mei zal een autobusdienst
over den afsluitdijk worden ingelegd
door de A.T.O.
De directie der A.T.O. verklaarde
aan de „Tel.”, dat de maatschappij on
der meer zes nieuwe Saurer-reiswagens
heeft gekregen, elk plaats biedend voor
33 personen. Deze wagens zijn buiten
gewoon geëigend voor het rijden van
groote afstanden. „Wij betreuren aU
dus de directie dat de A.T.O. niet
aanstonds bij de opening van den dienst
met dit voortreffelijk materiaal kan
gaan rijden. De toegangswegen tot den
afsluitdijk zijn namelijk nog niet ge
reed en wij vreezen zelfs, dat het wel
najaar zal worden vóór men hiermede
geheel klaar is, zoodat het zwaarder
reismaterieel eerst dan op den dijk in
den dienst kan worden gebracht.
Voorloopig zijn wij dus wel verplicht
met kleiner en lichter materieel den
.autobusdienst te onderhouden. Eiken
dag worden zes ritten heen en zes rit
ten terug gemaakt, met uitzondering
van den Zondag; dan worden slechts
twee ritten heen en twee ritten terug
gereden, aangezien men in Friesland
bezwaar heeft gemaakt tegen een meer
uitgebreide dienstregeling op Zonda
gen. Nu de reizigers dientengevolge in
zekeren zin gehandicapt zullen worden,
heeft de A.T.O. een zoodanige regeling
wat betreft de Zondagretourbiljetten
getroffen, dat deze ook voor den trein
?eldig zijn. De terugreis op elk retour-
biliet kan dan naar keuze van den reizi
ger oer autobus of per trein en wel da
gelijks via den dienst Enkhuizen-Sta>-
voren."
Arum
De Miniatuur-wereldstad.
14 Mei 1933.
Op de zaal van den heer D- Lukkes
kon men de miniatuur wereldstad be
zichtigen van den heer H. T. Huizinga
te Veendam, welke 22 jaar van zijn vrije
tijd besteedde om dit kunstwerk te ver
vaardigen.
Al de bedrijven van een groote stad
zijn op mechanische wijze ingesteld, zoo-
als een oud-Hollandsche scheepswerf, ’n
machinekamer met loopende machines
smeden, horlogemakers, meubelmakers
aan den arbeid in hunne werkplaatsen,
een orgeldraaier, wandelaars, fietsrijders
scheepjes in het zilte nat, een bloemen-
park met springfonteinen voor het raad
huis, een Koninklijk paleis, een kerk,
zelfs de straten zijn verlicht.
Verder ziet men er een lunchroom,
schoenenzaak, sigarenwinkel muziek
handel, school, een postbode in zijn da-
gelijksche arbeid, een bakkers- en klok
kenwinkel, enz. enz. Van de bezoekers
hoorde men niets dan lof over dit
kunstwerk, jammer voor den heer Hui
zinga dat er niet een grooter aantal
kwam opdagen, dit zal echter wel met
de tijdsomstandigheden in verband zit
ten.
Geen stopzetting van het K.L.M.-bedrijf
In verband met de aangekondigde
ontslagneming tegen 1 Juli a.s. van 27
piloten der K.L.M. en de nadere mede-
deeling, dat 8 piloten hun dienstverband
met de Maatschappij niet hebben opge
zegd, heeft de „Tel.” bij den directeur
der K. L. M., den heer A. Plesman, ge
ïnformeerd of de K. L. M., wanneer er
geen verandering in de situatie komt,
het vliegbedrijf op 1 Juli a.s. zal stil
zetten.
De heer Plesman verklaarde ’t vol
gende:
„Wij hebben den plicht het bedrijf
der K.L.M., menschel ij kerwijs gespro
ken te laten doorgaan; dit zal ook ge
beuren!”
De K.L.M. denkt er dus niet aan de
vliegdiensten na 1 Juli te staken. Zij zal,
Ongeval met ophaalbrug.
12 Mei 1933.
Hedenmorgen had alhier ’n ernstig on
geluk met de ophaalbrug plaats, dat
wonder boven wonder vrij goed is afge-
loopen.
Toen de vrouw van den heer R. Smit
de brug had opgehaald om een schip
door te laten, brak een der kettingen,
waardoor de brug met een hevige klap
naar beneden stortte. Het ijzeren boven
stuk geraakte terzelfder tijd ook uit zijn
evenwicht en sloeg naar beneden. De
vrouw werd hierdoor aan het hoofd ver
wond. De ontboden geneesheer consta
teerde een lichte hersenschudding. Ge
lukkig was het schip net gepasseerd, an
ders was het ongeluk nog grooter ge
weest.
Het scheepvaartverkeer is voor onbe-
paalden tijd gestremd.
plicht, welke vaak verwaarloosd werd,
stevig poogt te beoefenen.
Zulke speciaaldagen werpen rijpe
vruchten af.
13 Mei 1933.
In eene heden gehouden vergadering
van de afdeeling witmarsum van de Fr.
Mij. van Landbouw, werd als afgevaar
digde naar de Algemeene Vergadering
gekozen den Voorzitter der afdeeling.
Verder werd besloten de veekeuring
dit jaar te Makkum te houden, tevens
werd den afgevaardigde opdracht gege
ven het voorstel Gorredijk, aangaande
de rondvraag, te steunen.
Nog werd opgemerkt, dat, wanneer de
afslachting van 200.000 koeien doorgaaf
er alleen in het veebedrijf 25000 arbei
ders werkloos zullen worden. Er werd
gesproken van iedere 8 koeien een werk
kracht in het bedrijf.
Aangaande de Personeele belasting
werd gezegd, dat de fiscale huurwaarde
niet in verhouding
waarde van de geheele boerderij.
13 Mei 1933.
Heden Zaterdagmorgen 11 uur had
hier onder groote belangstelling een bij
zonderheid plaats, n.l. het te water laten
Er zal taalkundig misschien wel wat
aan te merken zijn op het woord van
eigen makelij, dat we hierboven plaatsten 1
maar we wisten geen beter te vinden.
Met speciaal-dagen bedoelen we de
reeks, welke straks aanvangt en het doel
hebben om de gedachten der menschen
gedurende korten tijd op een of andere
goede zaak tel doncentreefen. Den 14
Mei beleven we aldus den Moedersdag,
den 18 Mei Volkenbonds- of Vredesdag,
dan krijgen we nog een Dierendag en
een Wereld-spaardag. Misschien zal er
dit jaar nog wel een of anderen speciaal-
dag bijkomen, want ze komen in de
mode en zullen misschien eens zoo tal
rijk zijn als de kalender-dagen.
Men kan alle dingen van twee zijden
bezien en zoo is het ook met de spe
ciaal-dagen. Goede zaken, zoo kan men
zeggen, behooren altijd te worden be
hartigd, of op het daarvoor geschikte
moment. Een of andere vereeniging kan
nu wel verordenen, dat we op zekeren
datum Dierendag moeten vieren, maar
als een hond ons juist op den ochtend
van dien speciaal-dag in de kuiten heeft
gebeten, of poes brak een von onze
mooie vazen, vier dan maar eens met een
opgewekt gemoed den Dierendag.
En als de ambtenaar der belas
tingen beslag komt leggen op ons boel
tje, dan zijn we de eerste vier en twintig
uur zeker niet gestemd om op de juiste
wijze een Wereld-Spaardag te vieren.
En toch kunnen we ook veel moois
zeggen van de spedjaal-dagen. Zoo
goed als van de padvindersbelofte om
eiken dag minstens één goede daad te
verrichten. Die eene goede daad is na
te streven, en zal ons geleidelijk als
mensch beter maken; als we dagelijks
zouden probeeren om alle mogelijke
deugden tegelijk te beoefenen, dan zou
er weinig of niets van terecht komen.
Zóó beschouwd, kunnen we ook vree
hebben met de speciaal-dagen.
Het moderne, jachtende leven laat zoo
weinig tijd tot overweging, tot verdie
ping van ons bewustzijn, tot vorming
van de motieven, welke ons moeten lei
den. We doen, wat we meenen te moeten
doen, of wat onze hand toevallig te doen
vindt, maar we doen het impulsief, om
dat de drang er toe aanwezig is, toe
vallig aanwezig is, maar wat slechts op
pervlakkig of onvoldoende in ons karak
ter ligt omsloten, dat komt niet tot
uiting. Dat blijft het dikke boek vormen
van de vergeten of verwaarloosde plich
ten.
De moderne mensch heeft het tot be
hoefte om systeem te brengen in de be
oefening der deugden, in het volbren
gen van goede werken. Een daarom is
het te loven, als we de speciaal-dagen
vieren, d.w.z. op gezette tijden ons er
toe brengen, om meer bijzondere aan
dacht te besteden aan bepaalde plichten,
onze tekortkomingen in zekere opzichten
te onderzoeken en dan te herstellen, wat
we verwaarloosden of veronachtzaam
den.
We kunnen er slechts beter van wor
den, als we eens per jaar meer speciaal
worden herinnerd aan de groote betee-
kenis, welke Moeder voor ons heeft of
heeft gehad, aan haar liefde en offers
en... aan onzen plicht te haren opzichte.
Het is mooi en goed ook om op één dag
de zoo omvattende beteekenis van het
moederschap en de Moeders in het al
gemeen te overdenken.
Zoo kan ook een Vredesdag zijn nut
hebben, als we het vredesgevoel, de
liefde en verdraagzaamheid dan dieper
in ons hart pogen te laten indringen.
Een Dierendag, een Wereld-spaardag
het kan alles heel goed en vruchtbaar
zijn.
Wat ieder mensch echter vooral noo
dig heeft, dat zijn: eigen speciaal-dagen.
Welke dat zijn, behoeft ge niemand te
vertellen. Ge houdt dat voor u zelve; het
is een regeling tusschen uw persoon en
uw geweten.
Vooral de eigen speciaal-dagen maken
ons als menschen beter. Houdt er we
kelijks zeven.
De eerste zij: de gewetensdag. Dat is
de dag, waarop ge heel serieus met u
zelve praat en overlegt, nagaat, in wel
ke opzichten ge als mensch tekort komt.
We hebben allemaal onze persoonlijke
slapte in bepaalde deugden en die per
soonlijke zwakheden zijn niet gelijk.
En houdt dan op de andere zes da
gen van de week telkens een speciaal-
dag .waarop ge met heilige drift één
regelmatig terugkeerende kwade aan
vechting bestrijdt of een bijzonderen
50-jarige dienstbetrekking.
Van bevriende zijde vernemen we, dat
j.l. Zaterdag onze stadgenoot Siemon
Graafsma 50 jaar in dienstbetrekking is
geweest.
De eerste 30 jaar was deze bij de
meest Bolswarders bekende fabrieks-
werkman in dienst van de olieslagerij
van de fa. Taeke Dijkstra, waarbij en
kele jaren later de heer H. Mulder, de
vader van den tegenwoordigen wasch-
industrieel als vennoot is toegetreden
en nu reeds 20 jaar in dienst van de
waschinrichting Florence, die ook op die
datum 20 jaar draaide.
Gedurende deze lange reeks van jaren
heeft Graafsma zich steeds getoond een
onvermoeid werker, die stil en beschei
den zijn weg ging. Die bescheidenheid
mag ons echter niet weerhouden van dit
bijzondere feit nota te nemen en we ho
pen van harte dat ook aan hem binnen
kort het reeds door meerdere Bolswar
ders verworven eeremetaal voor 50-jari-
ge trouwe dienstbetrekking zal worden
geschonken.
Een dergelijke onafgebroken dienst
betrekking is die onderscheiding tei.
volle waard.
l
I
Dit no. bestaat uit 2 bladen.
Porto Binnenland V/a et.
Buitenland ct.
6
5
t
1
1
9
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct.
Voor het Buitenland f7.- per jaar.
Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.
DEJONG8 NIEUWSBLAD
waarin opgenomen