De ethiek van het geld. l Ml tal 30+ III. V. d. UIER FF De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie aan alle merken Automobielen lm UF IN DE V8 MET DE FORD TOER. HEI 1.00 6 M Uit den Omtrek 30= Jaargang Woensdag 18 April 1934 No. 30 l Groote voorraad Onderdeelen en Banden CtS. Wommsls BENOEMING. lü K Tjerkwerd AUTOBUSDIENST. Stadsnieuws. Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 12 en 4 de eerste plaats van eenige beteekenis Workum raid. r. Jg I Arum A cl ver ten 11 n per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. »arti- ndel. Verschijnt Dinsdags- VrgdagsavondB. Speciale inrichting voor vanaf den Afsluitdijk. Vooral voor het toerisme opent dit voor onze stad veel perspectief. Hiermede behoort deze Ford-toer weer tot het verleden. Wanneer het de bedoe ling van deze Ford-toer geweest is, een grootsch opgezette reclame voor haar fa brikaat te maken, dan is deze opzet ons inziens volkomen geslaagd. w|| EN- AT- let* JUBILEUM. Onze stadgenoot de heer H. Anema herdacht dezer dagen het feit, dat hij gedurende 25 jaren in dienstbetrekking geweest is bij de N.V. Hollandia alhier. 16 April 1934. In een gehouden vergadering van hei college van Kerkvoogden en Notabelen der Ned. Herv. gemeente alhier werd be sloten eervol ontslag te verleenen aan den koster der Ned. Herv. kerk, de heer Y. de Boer, wegens vertrek, terwijl als zoodanig uit 5 sollicitanten werd be noemd de heer Sj. Piersma alhier. U. E- oit ug als L. y üveei te e. 5. een 1 Makkum Het huis aan de Bleekstraat, laatst be woond door den heer H. Pool, is door den eigenaar den heer H. van der Kooij. onderhandsch verkocht aan den heer P. Wezel. Ged. Statep hebben de aan A. Bosma te Lollum verleende vergunning voor een auiobusdienst BolswardFraneker en HariwerdSneek, op verzoek van be langhebbenden overgedragen aan de weu. D. Zwaagstra en Zonen te Tjerk werd. schermd tegenover gewetenlooze lieden die er geen been in zien om te pukken en rooven door de mazen van de wet heen. Vandaag den dag kan niemand met vol strekte zekerheid zeggen dit is mijn eer lijk verdiende geld, waar ik staat op kan maken. Zelfs als wettig ruilmiddel van den staat is het aan waardedaling onder hevig. Door machinaties, die niet te be ïnvloeden zijn, kan plotseling het geld in vele tientallen procenten, in waarde dalen. Ook in het internationale geldverkeer is het treurig met de moraal gesteld. Zoodra de waardeering van goederen of geleverde arbeid van over de grens moet komen kent de willekeur geen grenzen Betalingen blijven soms geheel en al achterwege, of het geld wordt vastge houden, mag de grens niet over. Internationale conferenties hebben niet mogen baten. Maar hoe konden zij ook helpen, als het internationale geldver keer in de meeste landen ongezond is? Als in die landen het gemeenschapsge voel nog veel te wenschen overlaat? Een gezond geldverkeer is slechts mo gelijk in een volstrekt gezonde samen leving en omgekeerd in een gezonde sa menleving slechts mogelijk met een ge zond geldverkeer. Het geld is één der voornaamste pila ren waarop de moderne samenleving rust. Laten we' er voor zorgen, dat deze pilaar niet wordt aangevreten! De Nederlandsche Fordfabriek had op Vrijdag en Zaterdag 13 en 14 April een Ford-toer voor alle soorten automobielen uitgeschreven, welke toer gehouden werd in de drie Noordelijke provincies Fries land, Groningen en Drenthe. De tocht was verdeeld in twee klassen met dit verschil, dat zij die de twintig opgegeven plaatsen wilden bezoeken dit in 2 dagen konden doen, terwijl de deelnemers aan de tweede klasse 10 plaatsen op één dag moesten volbrengen. De afstempeling bij de Ford-Dealers was opengesteld tus schen 7 uur en 2 uur, het eindpunt voor alle deelnemers was| Gronfingen, waar tusschen twee en vier uur de contröle- kaart moest worden ingeleverd. Het was Zaterdagmorgen voor 7 uur reeds een gezellige drukte bij onzefi Ford-Dealer, den heer W. van der Werff. Een 20-tal auto’s stond reeds buiten de garage, alle voorzien van de bekendé Ford-wimpel. Klokslag zeven uur werden direct enkele deelnemerskaarten afge stempeld en vertrokken verschillende wagens in de richting Sneek. Met onze V 8 waren wij een der laatsten die van de start vertrokken. Precies 7.20 werd de motor aangezet. Haast behoeven we niet te maken. In vlug tempo gaan we naar Sneek, waar ’t bij den Ford-Dealer de heer Ozinga, thans ook heel kalmpjes is. Onze kaart kon direct worden afge stempeld en dan met een flink gangetje naar H’veen. Veel bijzonders doet zich op dit gedeelte niet voor. Er is nog weinig verkeer, zoodat de snelheidsmeter van de V. 8 zoo nu en dan nogal eens over de 90 wijst. We komen reeds verschillende deelnemers aan den Ford-toer tegen, alle herkenbaar aan de Ford-wimpel. In Hee- renveen bij de Ford-Dealer is het een beetje drukker vooral van deelnemers die van Wolvega komen. Het is nu 8.05 uur en we starten weer voor de vierde plaats Wolvega, waar we om 8.20 aankomen. Ook hier behoeven we niet te wachten, de kaart afteekenén en binnen een minuut gaan we weer in de richting Steenwijk, aankomst 8.32. Hier staan een tiental wagens reeds te wachten, zoodat deze contröle ons en- S. D. A P., ARUM. 14 April 1934. Voor de S. D. A. P. alhier sprak de heer H. de Boer van Leeuwarden in het Dorpshuis, over de weg naar het soda lisme. Dronrijp ERNSTIG AUTO*ONGELUK BIJ DRONRIJP. Vrijdagavond om kwart over elf is te Dronrijp een ernstig auto-ongeval ge- gebeurd. Bij het tramstation aldaar botste een vrachtauto, komende uit de richting Fra neker, op weg naar Groningen, tegen een Citax, die uit de richting Leeuwar den kwam. Vermoedelijk had de taxi een te groote vaart en reed ook te veel mid den op den weg. Het gevolg was, dat de auto’s elkaar met de spatborden raakten, waardoor de Citax tegen een boom terecht kwam en wel met zoo’n kracht ,dat zij geheel werd vernield (de motor lag dwars in de taxi) De chauffeur, de 21-jarige ongehuwde Eeltje Mollema uit Leeuwarden, was bijna onmiddellijk dood. Van de twee passagiers, die de Citax vervoerde, n.l. de gebroeders Adema uit GESLAAGD. Te Padang, (Ned.-Indië) slaagde voor het diploma Engelsche taal en handels correspondente, onze vroegere plaats genoot F. Landskroon, thans Inspecteur van politie in Ned.-Indië. DE PRIMAIRE WEG AFSLUITDIJK—HEERENVEEN. Hebben we de vorige week in ver band met de uit te voeren werken uit het 60 millioen plan de vraag gesteld of nu misschien een kans zou bestaan dat de verbetering van de toegangsweg naar den Afsluitdijk ter hand zou wor den genomen, dan hebben we zeker geen oogenblik gedacht dat reeds zoo spoedig die vraag bevestigend kon worden beantwoord. Deze zoo lang verbeide wegverbete- ring komt er nu. De offideele toezegging hierover luidt: Door den Minister van Waterstaat is bepaald dat de weg Afsluitdijk H a r k e z ij 1 en het gedeelte Sneek Joure zoo spoedig mogelijk terhandzalwordengenomen. Dat dit bericht hier in Bolsward met groote instemming zal worden ontvan gen, is zeker. Immers de directe ver binding die Bolsward hierdoor met ae afsluitdijk krijgt stempelt onze stad tot De «preker begon met te zeggen, dat moedeloosheid, nu zoovelen in ontbering leven, verklaarbaar is, echter voor de ontwikkelingsgang van het Socialisme behoeft men dit niet te zijn, integendeel, alles wijst er op, dat het economisch le ven steeds meer den weg der ordening en gebondenheid opgaat en het laat maar waaien-systeem heeft afgedaan, wat hij in zijn verder betoog uiteenzet. Dit gaat bij de voorstanders van het kapitalistische systeem noodgedwongen een e.v.t. herstel zal men de oude koers weer willen gaan, om wederom een vol gende catastrophe tegemoet te gaan. De arbeiders en de vele middenstanders echter, die te zeer aan de lijve: voelen, de geweldige druk dezer tijden en die nimmer deel krijgen aan den overvloed bij hoogconjunctuur kunnen niet begee- ren, dat men wederom zal beginnen met die onzinnige wedloop. Zij hebben be lang bij stabiliteit en ordening. Bij rede lijk en zeker bestaan; spreker wijst ei op, dat alom dit inzicht doorbreekt, ook bij Katholieken en Orthodox-Protestan- ten. Het is de zaak, vooral ook voor de arbeiders om kennis te nemen van deze vraagsukken, als he Socialisatie-japport, het Plan de Man, de jongste Pauselijke Encycliek, enz. enz. Dan ten slotte komt het er op aan, door politieke machtsvor ming en met andere groepeeringen er een parlementaire meerderheid voor te vin den om dit alles wettelijk door te voe ren. vatting over de bestemming van het geld is gelegen in de woorden: „Ik kan toch met mijn geld uitvoeren, wat ik wil.” Déze uitlating is gespeend van elk ge meenschapsgevoel. Iemand, die het goed meent met de samenleving, welke de medeverantwoordelijkheid wil dragen, smijten, doch die ook op misdadige wijze hij zijn geld uitgeeft. Helaas zijn er niet weinigen, die het geld niet alleen zorgeloos over den balk smijten, doe hdie ook op misdadige wijze in het bezit ervan komt. Telkens en juist vooral den laatsten tijd komen de financieele schandalen los. Telkens ook weer blijkt, dat zoo ontel baar velen hoog opzien tegen menschen die in korten tijd veel geld weten te vergaren, ja zelfs de hoogste dragers van het gezag schijnen door den gla.is van het geld verblind te worden. Tot eindelijk de bom barst en tientallen, soms duizenden goedgeloovigen maar onver- antwoordelijken hun moeilijk bijeen ver kregen spaarduitjes verdwenen zien. Het is een nog vrijwel overal gehul digde opvatting, dat men met zijn geld doen en laten kan wat men zelf wil. Wel legt de overheid hier en daar belemme ringen in den we'g. Toch zijn die belem meringen niet erg groot. Het is bijvoor beeld verboden loterijen of hazardspe len in te richten en wie zich aan over treding hiervan schuldig maakt, wordt gestraft. Maar niet wordt gestraft, hij of zij, die zijn geld in een verboden loterij waagt, die zijn vermogen aan de speel bank vergokt, onverschillig of hij al dan geen anderen in zijn val medesleept Geld, in onbevoegde handen is een ge vaarlijk iets, en minstens even gevaar lijk als schietwapenen. Met geld kan heel veel gevaar gesticht worden e'n het is meestal het geld en dat alleen dat de oorzaak is van oor logen. Mogen wij met ons geld ,,ons eigen geld” doen en laten wat wij willen? Ja, wij mogen er mee doen wat wij willen, dit is een oude moraal, welke echter in het tegenwoordige tijdsbestek danig wordt aangetast en zeker 'niet'ge heel ten onre'chte. Men heeft rijbewijzen noodig om automobielen te besturen en vliegbrevet om vliegtuigen te mogen be sturen, een langdurige studie aan univer- siteit hebben doorloopen om zich als ge neesheer, ingenieur of advocaat te mo gen installe'eren. Maar iedereen mag bin nen zekere, wijde grenzen met geld ex- perimenteeren. Men mag in vele gevallen zelfs straffe loos het geld van anderen verspelen, ja, sommigen stellen er een treurige eer in vele malen failliet te worden verklaard. Het lot van den mensch wordt niet door hemzelf bepaald, hij is een onder deel der geme'enschap. Hij, die dit beseft zal het duidelijk zijn, dat ook in het hulpmiddel van het economische verkeer in den spoorweg van de betalingsmidde len in het geld, een hoogere moreele waarde, een voor de gemeenschap nut tige en daarom zedelijken zin aanwezig is. Daarom moet zich ook in het geld, en in het geld wezen een hoogere moraal dan tot nu toe aanwezig is geweest, doorzetten, waarin zich een gemeen schappelijk doel weerspiegelt. Dit is het kernprobleem in de nieuwe idee van het geld. Zoo opgevat kan men niet doen met het geld wat men wil. Zoo gesteld, ontvangt men het geld van de gemeenschap ongeacht, of men in een particulier of overheidsbedrijf werkzaam is. Het ontvangen, het verdie nen van geld legt ons groote verplich tingen op, waaraan men zich niet kan onttrekken, wil men niet als schadelijk voor de gemeenschap worden geken merkt. Het geldwezen van den tegenwoordi- gen tijd is ongezond. Juist de laatste ja ren treedt dat ongezonde duidelijk aan ’t licht. Bedrijf na bedrijf stortte ineen, schandaal na schandaal kwam aan het licht, oplichterijen waren aan de orde van den dag. Het is maar al te duidelijk gebleken dat de huidige wetten geen voldoende waarborg bieden tegen het misbruiken van geld. Dat velen nog geheel onbe- VOETBAL. Zondag speelden op het voetbalterrein C. A. B. III tegen Westergoo. Het eind resultaat was 13-2 voor C. A. B. III. Te ruim 2 uur speelden C. A. B. II tegen Leeuwarder boys. De wedstrijd stond niet op een hoog peil; er werd teveel lukraak geschopt en vooral de Leeuwarder voorhoede was er meermalen hopeloos naast. Bij C. A. B. was het individueele spel wel aardig, maar het onderling verband en elkaar begrijpen, zie, dat hadden we na de enthousiaste rede van den heer Lotsy op de feestavond van C- A. B. nu toch zeker in de praktijk verwacht. Daar zijn nog steeds te veel spelers die mee nen alles alleen te moeten doen, enfin, laten we hopen dat het zaadje op die vergadering uitgestrooid, gedurende de komende rustmaanden tot uitwerking mag komen. kele minuten meer kost. In Meppel, waar we om 8.50 aankomen, heerscht een ge zellige drukte, misschien ook omdat de straten hier verbazend smal zijn. Deson danks vlot het afteekenen van de con- tröle-kaart vrij vlug en zijn we dan ook spoedig op weg naar Hoogeveen. Het ons omringende landschap begint nu langzamerhand een heel ander beeld te krijgen. Wel afwisselend, dan weer een stuk bosoh, dan weer een stuk heide met die donkere paarse tint en dan weer het frissche groen van een stuk bouw land en dan die wegen.Dan ontdekt men de mindere verzorging van het Frie- sche platteland met goede wegen wel het allerduidelijkst. Hier in Drenthe alles mooie beton- oi teerwegen, breed aangelegd, zonder veel bochten en in Friesland hobbelige straat wegen of rondliggende, kronkelige grint wegen. In Hoogeveen hebben we een half uurtje rust gehouden. De helft zit er nu op, zoodlat we tijd in overvloed hebben. Onze 10e post behoeft pas voor 2 uur afgestempeld te zijn. Van Hoogeveen gaan we naar Coevor- den, een mooie plaats met onnoemlijk veel winkels en zeer moderne ook. Tus schen Hoogeveen en Coevorden liggen uitgestrekte weilanden die somtijds doen denken aan de Wieringermeer. Van Coevorden gaat onze tocht naar Ter Apel, dicht bij de grens. We passee- ren in deze route Emmen, een mooie plaats met heel wat moderne winkelza ken. We passeeren op onze verdere tocht ook het Drentsche veengebied, waar heel wat brandstof voor den komenden winter ligt opgestapeld. In Weerdinge en Nieuw-Weerdinge is de veenderij nog in vol bedrijf. In Ter Apel verspert een in aanbouw zijnde brug ons de weg, maar gelukkig kunnen we een heel eind verder nog een brug vinden en och, afstanden bestaan er eigenlijk voor een V 8 niet meer. Over Wildervank, Stadskanaal, Oude- en Nieuwe Pekela en Winschoten gaat het dan naar Midwolde, onze 10e en laatste contrólepost. Al deze plaatsen zijn in lange onafge broken rij gebouwd langs de kanalen. Een zeer welvarende streek met veel fa brieken. Wat ons in deze streken ook bijzon der opviel, waren de kapitale boerderijen, feitelijk groote villa’s, waarachter een enorme schuur met bijgebouwen zijn ge bouwd- We hebben na Midwolda de zaak maar heel kalmpjes opgevat en kwamen zoo doende na enkele rustpauzes te ongeveei 2 uur in Groningen aan. De contrólekaart werd hier afgenomen en ons verzocht om 8 uur ’s avonds tegenwoordig te wil len zijn bij de prijsuitreiking. Nu behoef je in een stad als Gronin gen je niet zoo gauw te vervelen, maai 6 uur zoek te brengen met winkelen en cafébezoek, kan ook iets van het goede te veel zijn. Even voor 8 uur waren we ’s avonds weer present in de groote garage van den Ford-De'aler aan de Heereweg. Het liep er geweldig vol. Voor de helft van de bezoekers waren stoelen gereser veerd. Na lang wachten, terwijl de tijd een beetje ingekort werd door wat grama- foonmuziek, begon pas kwart voor negen de prijsuitreiking. Het spreekt vanzelf, dat onderwijl deze pauze duurde, de verschillende kansen op de nieuwe Ford aan alle kanten besproken werden. Een vertegenwoordiger van de Ford fabriek brengt allereerst hulde aan de Noordelijke Ford-Dealers voor hun ini tiatief. Het weer heeft aan alle kanten meegewerkt en ook de autobezitters komt een woord van lof toe voor hun spontaan medeleven. Ook brengt spre ker dank aan de Groningsche politic voor de voorbeeldige wijze waarop het verkeer geregeld was. Toen was het groote oogenblik det prijsuitreiking aangebroken. Was de tocht in alle opzichten voor beeldig georganiseerd, de regeling bij de prijsuitreiking kon ons maar matig be vredigen. Dit ging niet in een V 8-tempo zooals wij de geheele dag gewend wa ren, maar dit keer een e'chte slakkengang Het werd zoodoende onnoodig laat voor de deelnemers die na dien tijd nog weei naar Friesland terug moesten. De beide hoofdprijzen, een Ford V 8 of een tractor, zijn gewonnen door H. Ketelaar te Assen in klasse 1 en W. van Linnen te Veendam in klasse II. In het district van onze plaatselijke Ford-Dealer werden de volgende prijzen gewonnen: Zilveren beker: Joh. G. Werkhoven en A. H. de Vries, beiden te Witmarsum. Zilveren beker plus f 25.T. H. van Wieren en J. D. Osinga te Bolsward en J. Twijnstra te Gaast. 16 April 1934. J.l. Woensdag en Donderdag werd door de Vereeniging „Het Groene Kruis” aid. Workum, een paar verkoopdagen gehouden van goederen, vervaardigd door plaatselijke vrouwenvereenigingen en door particulieren geschonken, waar van de opbrengst zou dienen tot bestrij ding van de t.b.c. ter plaatse. Te ruim 8 uur opende de voorzitter de heer P. Gaastra, met een kort woord de bijeenkomst, waarna een 3-tal liede ren door de plaatselijke vereeniging T.A.V.E.N.U. op verdienstelijke wijze ten gehoore werden gebracht. Nadat op verzoek van den voorzitter het 1ste couplet van het „Wilhelmus” op spontane wijze door de aanwezigen werd gezongen kon met de verkooping een aanvang worden genomen. Een aantal jonge dames daartoe ver zocht hadden zich bij de verschillende stands opgesteld, waarin de te verkoo- pen artikelen op aardige wijze waren gerangschikt. Er was wel animo onder het publiek voor de verschillende attrac ties. De tweede dag was het bezoek iets minder. Toch zijn wij overtuigd, dat het Bestuur met het Dames-comité met vol doening op deze dagen kunnen terugzien en wij hopen dan ook, dat de opbrengst voor het schoone doel groot mag zijn. OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELEF. 86 waarin opgenomen SCHIETWEDSTRIJD B. V. L. J.l. Zaterdagavond werd door de af- deeling Bolsward van den Bijz. Vrijw. Landstorm een prijsschietwedstrijd ge houden onder leiding van den plaatselij- ken leider A. Holwerda. Er bestond voor deze avond veel ani mo. De pl. commissie had voor dezer avond zeven prijzen beschikbaar gesteld, terwijl de nieuw-benoemde Districtscom mandant van het V. L. S. Korps Mo- tordienst de heer S. N. Feddes, als ver rassing een prijs beschikbaar had ge steld voor de kamp tusschen de niet- winnaars. De uitslag was als volgt: lste prijs: F. Rooda. 2de 3de 4de 5de 6de 7de Tj. extra-prijs. I. Feenstra. M. Reidsma. U. van der Wal. A. A. van Dam. J. Yntema. W. Mulder. Vallinga werd bezitter van den Wie het geld losgemaakt ziet van zijn ingewikkelde positie en het enkel en al leen beschouwt als een omloops- en be talingsmiddel in het particulier, econo misch verkeer, van zich zelf naar een ander individu en terug die zal nim mer het juiste karakter van het geld lee- ren kennen. Voor hem blijft een ethiek van ’t geld ten eeuwen dage een boek met zeven zegels. De meest krasse uit drukking van een bijna onzedelijke op- DE JONG s NIEUWSBLAD I I i"' i ff ff ff ff Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1