f voor een prima BRIL 1 HOFSTEDE I III. V. d. HIERFF De Bolswardsche Courant en Westergoo Bondspartij te Franeker. Reparatie aan alle merken Automobielen Stadsnieuws. Wie niet hooren wil.... Groote voorraad Onderdeelen en Banden Tandarts A. DE JONG tot 28 Mei Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD if Telefoon No. 12 30— Jaargang Woensdag 23 Mei 1934 No. 40 en IF Hijlaard, H. bij de Leij, Stiens en M. Adve r te n ti en per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Verschijnt Dinsdags- Vrjjdagsavonds. AFWEZIG Speciale inrichting voor helt stuurrad. Een middenweg is er niet! Met propaganda voor het goede doel is veel te bereiken, maar niet alles. De rest moet komen van den rechter. Daarom zullen wij het toejuichen indien de straf maat, gesteld op het veroorzaken van ongelukken in dronkenschap aanmerke lijk wordt verzwaard. Ook hier geldt: Wie niet hooren wil, moet voelen! de kans door weer buiten te slaan (2-5). Franeker is uitgespeeld en zonder veel moeite weet St. Jacob mede door poe dels van v. Koningsveld het ontbreken de half spel te halen. De uitslag is dus: le prijs St. Jacob (evenals vorig jaar), 2e Franeker, 3e Beetgum, 4e Arum, 5e, 6e en 7e resp. Makkum, Bolsward en Witmarsum. 3. 6-6. 5. 4-6. 7. Jorwerd8. Rauwerd 3-5, 4-6. 9. Wierum/Nes10. St. Jac. Par. 1-5, 2-6. 11. Menaldum12 Zweins 5-1, 6-2. Er moet een eind aan komen. In de laatste twee weken had Haarlem twee ernstige gevallen te boeken. Het eene eindigde met drie patiënten in een zie kenhuis, het andere met een onschuldig slachtoffer, dat op de punten van ’n hek werd geslingerd. In beide gevallen had de bestuurder een café bezocht en zich daar niet onbetuigd gelaten. Enkele da gen geleden was het Maastricht, dat op de verlieslijst met een soortgelijk geval paradeerde: een slingerende auto op de Maasbrug, een botsing met een brug leuning het stuur om, te ver om, een slag en een wielrijder moet met een hersenschudding naar het ziekenhuis ge bracht worden. De chauffeur verkeerde onder den invloed van sterken drank. Nogmaals, er moet een einde aan ko men. Het is al erg genoeg, dat het dagelijk- sche leven ons noodzaakt dat wij ons bloot stellen aan de gevaren van den weg. Ieder wielrijder, ieder voetganger en tenslotte iedere automobilist, verkeert in voortdurend levensgevaar, omdat wij ons verkeer gemechaniseerd hebben en men van een machine nooit zeker is. Ieder oogenblik dat een auto U passeert gaat de dood voorbij, maar dat maakt nu eenmaal geen indruk meer op ons, omdat ervaring en ondervinding ons ge leerd hebben, dat deze dood erger lijkt dan hij is. Het is waar, zoo’n auto, die daar met sneltreinvaart ‘op ons komt aanstormen zou zelfs den méést onver schrokken Noorman indertijd op de vlucht gedreven hebben, maar wij, ont aard nageslacht van de heldenfiguren der sagen en mythen, knippen zelfs niét met de oogleden als het monster, loeiend met zijn brulstem op ons toeschiet. Rus tig peddelen wij voort op de M. ruim te, welke ons nog gelaten is en de! sen satie van het voorbij suizen van het ge vaarte ondergaan wij tientallen malen in dezelfde gemoedsrust. Het is zelfs geen sensatie meer voor ons, omdat wij heb ben leeren vertrouwen op de betrouw baarheid van de machine. Wij weten, dat zoo’n auto hoe scherp de vaart ook op ons gericht is, ons toch niet raken zal. On enkele d.M. afstand passeert hij ons, omdat het mechanisme, dat haar drijft, bijna onfeilbaar is. Bijna! Want inderdaad weigert het wel eens een enkele maal. Doch die ge vallen komen zoo sporadisch voor, dat wij daar geen rekening mee houden in onzen geest, zoo min wij er rekening mee houden, dat er wel eens een hevige wervelstorm ove'r onze stad kan trek ken of een overstrooming verwoestingen aan kan richten. Wij hebben vertrouwen in de machine, een vertrouwen, gegrond op de erva ring. Maar nu komt, zooals zoo vaak, de mensch ons vertrouwen schenden. Zoo lang die mensch nuchter is en zijn ver stand normaal functioneert, weet hij wel wat hij doen moet achter het stuurrad zittende en dan doet de machine gehoor zaam de rest. Maar als die mensch be neveld is en de contröle mist over zijn eigen daden, dan mist hij ook de contröle over de machine. Dat leidt* tot ongelukken en onze bla den staan dan ook vol met dergelijke ongelukken, die feitelijk onder de ru briek „misdaden” thuis behooren. Want een misdaad is het om in benevelden toestand een auto te besturen en voort te jakkeren over onze wegen met 60 km. vaart. De straf, welkende rechter daarvoor oplegt, hoe zwaar ook in bijzondere ge vallen, is over het algemeen nog te licht. Die straf moet zoo afschrikwekkend zijn, dat iedere automobilist met angst valligheid den alcohol mijdt, indien hij rijden moet. Zelfs geen druppel mag er over zijn lippen komen. Wie geen avond in gepaste vreugde kan doorbrengen zonder alcohol, moet kiezen of deelen: of geen gezellige avond, of niet achter 13. Beetgum14, Baard 5-4, 6-2. 15. Mantgum16. Jelsum 3-5, 4-6. 17. Joure18 Oude Bildtzijl 5-4, 6-4. 19. Engelum20. Kimswerd 0-5, 4-6. 21. Wommels22. St. Anna Par. 5-2 6-4. 23. Oosterlittens24. Dokkum 3-5, 4- 6. 25. Midlum26. Schalsum 4-5, 4-6. 27. Wirdum28. Bolsward 0-5, 4-6. 29. Makkum30 Huins 5-2, 6-6. 31. Roordahuizum32. Stiens 5-0, 6-2. 33. Weidum34. Dongjum 5-3, 6-2. 35. Ternaard-36. Harlingen 1-5, 6-6. 37. Franeker38 Deinum 5-2, 6-4. 39. Minnertsga40. L. Vrouwen Par. 5- 1, 6-2. 41. Marssum42. Warga 3-5, 2-6. 43. Leeuwarden44. Dronrijpl-5, 4- 6. 45. Hitzum46. Arum 1-5, 2-6. 47. Achlum48 Hlizum 2-5, 6-6. 49. Berlikum50. Tzum 5-0, 6-2. 51. Peins52. Wijnaldum 1-5, 4-6. 53. Sneek-54. Sexb. Pietersb. 5-5, 6- 6. 2e Omloop. 1-3 gaf nofal wat krachtsverschil. A’dam verloor tenslotte van Witmar sum op 1-5, 6-6. 6-8. TzummarumRauwerd leverde voor laatstgenoemde, waar v. d. Hem prima opsloeg, geen moeilijkheden. Uit slag 1-5, 0-6. 10. St. Jac. Par.11. Menaldum. No. 11 was een paar keer op 6-6 niet for tuinlij k. 5-3, 6-2. 13. Beetgum16. Jelsum, won 13 gemakkelijk op 5-1, 6-6. Joure, No. 17, verloor op 5-3, 6-2 van 20, Kimswerd. 21. Wommels wint van 24, Dokkum, 5- 4, 6-2. 26. Schalsum, verliest van 28, Bols ward, op 2-5, 4-6. No. 29, Makkum, wint van 31, Roor dahuizum, 5-2, 6-0. 33. Weidum, verslaat het eens zoo geduchtige Harlingen op 5-4, 6-4. 37. Franeker39. Minnertsga wint no. 37 op 5-0, 6-2. 42, Warga, wint van 44, Dronrijp, 5-4, 6-0. 46. Arum bleef 48, Huizum de baas, 5- 3, 6-6, terwijl 49 Berlikum gemak kelijk won van 52, Wijnaldum op 5-1, 6- 4. 53, Sneek, blijft staan. 3e Omloop. 3, Witmarsum, lijkt eerst vrij gemak kelijk van 53, Sneek, te zullen winnen, komt op 4-0, waarna Sneek inhaalt tot 4-2. Witmarsum komt op 5-2; Sneek weet op 6-6 de stand 5-3 te maken; weer wordt het 6-6, waarna v. d. Vliet de kaats passeert. 8, Rauwerd had tegen 10, St. Jac. Par. niet veel in te brengen en werd DE ELFSTEDEN RIJWIELTOCHT OP PINKSTERMAANDAG. Het was reeds heel vroeg in de mor gen merkbaar dat deze Pinkstermaandag voor Bolsward een bijzondere dag zou worden. Tegen halfzes ’s morgens kwamen be langstellenden bij de Elfstedentocht reeds een kijkje nemen op het Schildwijk en Nieuwmarkt. Ook arriveerden zoo lang zamerhand verschillende deelnemers aan de vaardigheidsrit. De commissie, geas sisteerd door verschillende dames was druk in de weer de rijders van banden en contrêlekaarten te voorzien. Langzaam aan groeide de belangstel ling van de zijde van ’t publiek, ’t Werd gezellig druk. De verschillende werkzaamheden lie pen vlot van stapel. Ongeveer 5 minuten voor 6 was alles klaar. Klokslag 6 uui ging de troep met de tromslager voorop naar de Blauwpoort, waar even na de brug door den voorzitter het startschot werd gelost. In flink tempo gingen deze deelnemers er van door. Onderwijl was het op de Nieuwmarkt een druk beweeg van deelnemers aan den tocht, maar ook deze werkzaamheden liepen vlot van sta pel en alles was vroegtijdig gereed. Ook deze deelnemers werden in optocht bui ten de Blauwpoort gebracht* en met een hoeratje bij het afrijden begeleid. In on geveer 43 minuten reden de deelnemers aan de vaardigheidsrit de route naar Harlingen, waar de contrölepost direct heel wat te verwerken kreeg. Alles liep echter zoowel hier als ook bij de andere contröleposten vlot van stapel. Een spon taan bewijs van de groote medewerking der diverse posten. Te ongeveer 10 uur en ook reeds eer der gingen verschillende commissieleden en medewerkers even poolshoogte nemen bij de controleposten. Het bleek dat al les goed functioneerde; persoonlijk heb ben we op de Leeuwarder straatweg de eerste rijders opgewacht en met een spontaan applaus hun verder goede reis toegewenscht. Bij de contrölepost in Leeuwarden was het een druk beweeg van binnenkomende en vertrekkende fietsers. Echt gezellig was het er. In Harlingen, Franeker, Dokkum, Leeu warden, Sneek, Ijlst en Stavoren zijn ge durende den tocht de contröleposten be zocht. Omstreeks 1 uur hebben we onze contrölepost in „De Doele” weer opge zocht. De berekening was, met heel gunstig weer kunnen de rijders ongeveer half 2 terug zijn. Evenwel door de harde wind werd deze tijd iets later, maar toch ar riveerden om 2.03 uur de eerste 4 ren ners bij de contröle. Het waren de hee- ren Klaas de Vries, Workum, A. Feitsma, In tegenstelling met vorige jaren trof de N. K. B. het ditmaal niet met weer; het grootste gedeelte van den dag viel er een druilerige regen, doch als een verheugend feit staat daar tegenover, dat het vertoonde spel gedurende den geheelen dag van prima kwaliteit was. Dit kwam eerst recht uit in den strijd om de prijzen, toen het spel beter te volgen was. In tegenstelling met de voorspelling van den heer Werkhoven wist Bolsward het slechts tot den 6en prijs te brengen, voornamelijk daar Fal- kena in de partij tegen Beetgum nogal wat last scheen te hebben van planken koorts en’ zijn opslag nogal eens de kans bedierf. In aanmerking genomen de weers- omstandgheden was den geheelen dag een flink aantal toeschouwers aanwe zig, die met stijgend enthousiasme de partijen volgden. Van de 54 parturen kaatsen de eerste 28 No’s, op het Sternse Slotland, de rest op de Bleek de eerste 2 jonden. De resultaten van den eersten omloop waren: 1. Wier2. Amsterdam 3-5, 2-6. Witmarsum4. Oude Leije 5-4, .^[1^ GROOTZAND SNEEK van ouds het aangewezen adres Dijkstra, Hijlaard. Om 2.30 uur arriveerden de heeren: Corn. Kleinhuis, Grouw, E. Bruinsma, Dronrijp, Fokke Negenman, Bolsward, B. Volbeda, Tjerkwerd en H. Dijkstra, Dronrijp. Langzamerhand kwamen nu meerdere rijders binnen. Van de 46 deelnemers aan de vaardigheidsrit hebben 10 de eindcontröle te Bolsward niet gepas seerd. Het wachten werd nu op de deelne mers aan de tocht. Reeds om 3.25 uur kwam de eerste tochtgenoot binnen, ’t Was de heer H. Kroontje uit Bolsward OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELEF. 86 16.15 16.15 16.15 16.15 met blanco telegraaf verslagen, na een bovenslag van De Bildt. Stand 0-5, 0-6. Nog minder moeite had 13, Beetgum met 20, Kimswerd. Laatstgenoemde partuur verloor op 5-0, 6-0. 21, Wommels gaf aan 28, Bolsward, goed partij en wist door Bolsward’s on- vasten opslag eerst nog bij te blijven doch door sterk perkspeï wist Bolsward te winnen. Stand 3-5, 2-6. Een felle partij was 29, Makkum33 Weidum. Qe stand was telkens gelijk tot 4-4. Door 3 poedels van Jellema kreeg 29 5 eersten, doch op 6-2 maakte Weidum gelijk. Op 6-0 en een groote kaats slaat Jellema buiten, zoodat Mak kum wint op 5-4, 6-0. 37, Franeker42. Warga. Tot 3-3 ging het gelijk op; toen kon Warga het niet meer bolwerken en wist Franeker de partij in de wacht te sleepen op 5-3, 6-2. 46, Arum49, Berlikum, gaf een ge regelde meerderheid van Yetsinga c.s., die dan ook wonnen op 5-4, 6-4, toen Yetsinga de kaats fraai voorbijsloeg. 4e Omloop. Op de prijzen komen nu: 3. Witmarsum: G. Zaagmans, F. v. d. Vliet, W. Reitsma. 10. St. Jacob: K. Kuiken, D. de Bildt, Sj. Helfrich. 13. Beetgum: R. Terpstra, Tj. Bak ker, S. Zijlstra. 28. Bolsward: K. Falkena, C. de Way, W. Bosma. 29. Makkum; M. v. d. Molen, R. Hib- ma, R. Brandsma. 37. Franeker: A. v. Koningsveld, O. Vellinga, L. Seerden. 46. Arum. R. Yetsinga, Y. de Jong, C. Kamminga. Witmarsum heeft geen schijn van kans en verliest op 1-5, 6-6. Een füle partij spelen dan 13 en 28. Bolsward loopt spoedig uit tot 3-1, maar dan keert de kans en weet Beet gum 3 eersten achtereen te halen, voor namelijk door prima opslag van Terp stra en zwakke opslag van Falkena. Wel wordt op 6-6 foor een niet ver werkten bal van Falkena de stand 2 spel gelijk, dan nee«d Beetgum weer de leiding en als ten slotte op 6-2 Fal kena 3 maal buitenslaat, is Bolsward’s lot bezegeld. Punten: 13: 6-8-4-0-8-8-8-6-8-8 64. 28. 8-2-8-8-2-4-2-8-2-6 50. 29 en 37 geven elkaar ook geen duim breed toe. Wel neemt Franeker met 3-1 de leiding, doch Makkum is taai en weet op 6-4 door kwaad terugslaan van Seerden gelijk te maken. Makkum neemt de leiding als op 6-6 v. Konings veld buiten slaat. Als' Hibma op 2-6 buiten slaat en hij in het volgend eerst den bal op 4-6 laat zitten, leidt Frane ker. Weer maakt Makkum gelijk, doch dan slaat op 4-6 Brandsma kwaad en wint Franeker als volgt: 29. 6-4-8-4-8-8-8-2-4-8-4 64. 37. 8-8-6-8-2-4-6-8-8-4-8 70. 5e Omloop. Arum heeft tegen St Jacób al spoedig /2 spel, doch raakt dan 1-4 achter. Op 6-6 weet Yetsinga de kaats te passee- ren 2-4, waarna Arum nog meer in loopt. De spanning komt er nu eerst recht in en als op 6-0 Sjouke kwaad te- terug slaat, is de stand gelijk. Hij maakt het echter weer goed door op 2-4 boven te slaan en door een zitbal leidt St. Ja cob weer, komt dan op schoone 6; op 6-2 als Sj. Helfrich de kaats niet pas seert en als vervolgens Arum dit even eens niet doet, wint St. Jacob als volgt: 46. 8-2-4-2-2-8-8-8-2-2 46. 10. 0-8-8-8-8-6-0-6-8-8 60. De voorlaatste partij gaat nu tus schen Beetgum en Franeker, welk laat ste partuur al spoedig een 2-0 voor sprong heeft en op 6-6 door niet pas- seeren der kaats 3-0 wordt, krijgt dan 2 spel als op 2-6 Seerden voor de kaats keert. Beetgum komt nu verwoed op zetten en in een minimum van tijd is de stand 4-4. Weer leidt Franeker als 2-6 een prima opslagbal van v. Konings veld niet verwerkt wordt. Dan wordt de stand 6-6 met een kaats van 10 c.M. buiten het perk, welke Vellinga pas seert en wint Franeker aldus: 13. 4-2-6-2-8-8-8-8-2-6 54. 37. 8-8-8-8-4-0-2-2-8-8 56. De finale gaat tusschen Franeker en St. Jacob. Al spoedige heeft St. Jacob de leiding met 2-0 en het lijkt of de Franekers de vorige partijen wat te veel van hun krachten gevergd hebben. Als St. Jicob 3 eersten heeft, bezit Frane ker nog maar 4 punten. Weer krijgt St. Jacob op 6-0 het eerst. Op 4-6 slaat Kuiken daarna buiten, zoodat Franeker een eerst krijgt, vervolgens een spel, als Vellinga op 4-6 boven slaat. Ondanks 3 poedels van v. Koningsveld wordt het 6 gelijk, doch v. Koningsveld bederft Winsum6. Tzummarum 4-5, en vervolgens kwamen met kortere of langere tusschenpoozen de rijders zich bij de contröle melden. De eerste 13 aankomenden van de tocht waren vervolgens: H. Bekius, Harlingen, W. de Vries, Harlingen, J. de Bruin, Leeuwarden, Tj. Haasdijk, Leeuwarden, E T. Sminia, Franeker, T. Turkstra, Leeuwarden, V. ten Brink, Bolsward, A. Westbroek, Bolsward, J. Wouda, Workum, G. Wouda, Workum, J. Sikkes, Workum, D. v. d. Meer, Workum, S. Rodenburg, Parrega, Om 5.32 kwam de eerste dame binnen, ’t Was weer een Bolswardsche, mej. Jo Kramer, met een gemiddelde snelheid van 20 K.M. per uur, die met een bloem stuk werd gehuldigd. Dat het langs de weg, die de fietsers in de stad tot aan „De Doele” moesten volgen druk was, behoeven we natuur lijk niet te vertellen. Ongeveer 8 uur werd in de bovenza len van „De Doele” een prijsuitdeeling gehouden. De voorzitter van de Perm. Feiest Com missie opende te ruim 8 uur deze bijeen komst. Het is nu 25 jaar geleden, aldus de Voorzitter, dat te Leeuwarden werd op gericht de Vereeniging De Friesche Elf steden, ten doel hebbende de bekende elfstedentocht per schaats te organisee- ren. En het is nu 22 jaar geleden dat in den winter van 1911 op ’12 een gezel schap Bolswarders achter in den tuin van De Doele de Bolswardsche con tröle hielden van dien tocht. Het ging er op die controlepost zoo amicaal, sportief en joviaal toe, dat men daar het plan opvatte om iets dergelijks te doen en men kwam tot de Eerste Frie sche Elfsteden Rijwieltocht op Pink stermaandag van 1912 onder de rege- lingscommissie van: de heeren H. Beek huis, D. Terhenne, H. J. Hommes, J. C. Cuperus, S. J. T. Plantings, A. Bouma, J. Schuurmans, L. Kingma, S. Terpstra, J. H. Kingma. Van deze Commissie zijn eenige over leden, meerderen naar elders vertrokken doch te midden van ons Bolswarders zijn nog de Heeren Beekhuis, L. King ma en Plantinga. Als blijk van waar- deering voor het pionierswerk van deze heeren, heeft onze commissie hen be noemd tot leden van het Eere-comité van onze vandaag gehouden tocht. (Applaus). De eerste tocht slaagde, al was het weer nog aanmerkelijk slechter dafl vandaag. Een zeer groot aantal vol bracht den tocht, en menige veteraan heb ik reeds van morgen vroeg en later gezien. Vol trots zag men ze vandaag het voor 22 jaar met hard ploeteren ver overde, schijnbaar onaanzienlijke, maar toch inderdaad zoo gewaardeerde eere- metaal dragen. Anderen vertoonden vandaag met trots hun oude contröle- kHHrt In 1913, 1914 en 1916 zijn die toch ten herhaald. In December van ’t vorige jaar, toen de Elfsteden tocht per schaats zoo schitterend slaagde, vroeg de Perma nente Feestcommissie zich af, waarom is die elfstedentocht er toch niet meer, waarom zouden wij dat niet ter hand nemen? De Wielersport wordt met den dag meer populair? Laten we dat eens an- derzoeken. Contact werd gezocht met D.O.S. Met het bestuur van deze jonge vereeniging bleek het dat we allerpret tigst konden samenwerken. Mijn com pliment voor deze heeren. Van de eerst- aangekomenen in 1912, de heer De Vries uit de Klanderij, kregen we ech ter een zeer teleurstellende mededeeling. Het gaat niet, de Overheid laat zoo iets niet toe, anders deden wij het te Leeu warden wel. Om niet dadelijk alle moed te verliezen ging een verzoek tot den Hoogedelgestrengen Heer Commissaris der Koningin in Friesland, waarop als antwoord kwam, voor jullie plannen heb je geen toestemming noodig, gaat dus je gang maar. Welnu, dit was aan geen doove ge zegd. Aanstonds werden alle elf steden be zocht en contröleposten gevormd. De reclame ging in zee en als gevolg U vanmorgen om 6 uur en half 7 de poort uit en bezocht U alle 11 steden binnen de gestelde tijd per rijwiel. Een eeresaluut breng ik U toe, dat gij aan onze oproep hebt gehoor gegeven en naar hier hebt willen komen, vroeg op hebt willen staan. Koude en regen hebt willen verdragen, ook wel eens met de tanden op elkaar, om te willen slagen. Zonder U was al onze moeite op niets Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. ff >9 ff ff ff ff ff ff ff tijd 15.26 uur 15.50 15.53 15.53 15.58 16.07 16.15 16.24 16.24 DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1